2024-03-29T09:02:17Z
https://smrj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=77
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1393
6
22
راهکارهای توسعه ورزش همگانی در دانشگاههای ایران
رحیمه
مهدی زاده
رضا
اندام
شناختعواملموثر برتوسعهورزشهمگانی مثل انگیزهها و موانع مشارکت ورزشی افراد بهبرنامهریزان کمک خواهد کرد تابااتخاذتدابیرمناسببهرفعموانعبپردازند. هدف پژوهش حاضر نیز مطالعه موانع فعالیتبدنی جامعه دانشگاهی (اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان) به منظور ارائه راهکارهای توسعه ورزش همگانی در دانشگاههای ایران بود. این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاههای سراسری ایران بود که در نهایت، 779 نفر (233 نفر عضو هیئت علمی،224 نفر کارمند و 322 نفر دانشجو) به عنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامه محقق ساخته موانع فعالیت بدنی پاسخ دادند. این پرسشنامه شامل 66 گویه در مقیاس لیکرت پنج ارزشی بود که روایی صوری و محتوایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن نیز در یک مطالعه راهنما و به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد (953/0=α). از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد برای شناسایی عاملها و از روش تحلیل عاملی تأییدی برای تأیید عاملها و ارائه الگو استفاده شد. در تحلیل عاملی اکتشافی، از 66 سوال پرسشنامه موانع، 58 سؤال با داشتن بار عاملی مناسب در شش عامل سازمانی و مدیریتی، محیطی، روانشناختی، درون فردی، عدم حمایت اجتماعی و محدودیت زمانی قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد عاملهای"عدم حمایت اجتماعی" و "سازمانی و مدیریتی" هر یک با بار عاملی 83/0 و 79/0 بیشترین تأثیر را در تبیین موانع مشارکت ورزشی داشتند. توجه به عوامل بازدارنده (موانع) شناسایی شده در این پژوهش و سعی در برطرف کردن آن ها میتواند زمینه مشارکت هرچه بیشتر جامعه دانشگاهی در فعالیتهای بدنی و برنامههای ورزش همگانی دانشگاه را فراهم نماید. به علاوه، در این پژوهش بر اساس عاملهای موانع، راهکارهایی برای توسعه ورزش همگانی در دانشگاهها ارائه شده است.
فعالیت بدنی
ورزش همگانی
موانع
ارائه راهکار
2015
02
14
15
38
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_203_8dabd6d595115fa734f7e37f08db7496.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1393
6
22
چالشهای مدیران ورزشی در ایران
سید نصراله
سجادی
محسن
بهنام
زهرا
هاشمی
هدف این پژوهش بررسی چالشهای مدیران ورزش در ایران بود. روش تحقیق توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه رؤسا و معاونین وزارت ورزش، رؤسای فدراسیونهای ورزشی، رؤسا و دبیران کل کمیته ملی المپیک و ... بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته 49 سوالی که به تأیید خبرگان رسیده بود، جمعآوری شدند و پایایی آن با استفاده از آزمون کرونباخ 90/0 بدست آمد. از آزمونهای آماری توصیفی، تی تک متغیره و فریدمن برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج آزمون تی تک متغیره نشان داد که منابع مالی و بودجه، منابع کالبدی، منابع فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمانهای بینالمللی، حضور تیمهای ورزشی در رویدادهای بینالمللی و همچنین آینده سازمان ورزشی خود در سطح بینالمللی به عنوان چالش مدیران ورزش در ایران اعلام شدند. پس از شناسایی چالشها، نتایج آزمون فریدمن نشان داد که چالش منابع مالی و بودجه، چالش مدیران در مورد آینده سازمان ورزشی خود در سطح بینالمللی و چالش منابع کالبدی به ترتیب به عنوان مهمترین چالشهای مدیران ورزش در ایران میباشند. برای اداره تحولات و رویدادهای آینده اداره ورزش کشور تعیین چشمانداز و استراتژی یک ضرورت است و آن را میباید متخصصان، نخبگان و مدیران ورزش کشور تدوین نمایند.
چالش
مدیران ورزش
سازمان
2015
02
14
39
62
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_206_91aaa11ff143f48f28f7b50f0350fead.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1393
6
22
معرفی ابزار اندازهگیری اثربخشی فدراسیونهای ورزشی بر مبنای رویکرد ارزشهای رقابتی
حسین
عیدی
رحیم
رمضانی نژاد
بهرام
یوسفی
اسماعیل
ملک اخلاق
اثربخشی سازمانی کانون اصلی تحلیلهای سازمانی و متغیر نهایی بسیاری از پژوهشهای سازمانی است. این سازه در سالهای اخیر جایگاه ویژهای در تحقیقات مدیریت ورزشی کسب کرده است.هدف از این مطالعه، معرفی رویکرد ارزشهای رقابتی و پرسشنامۀ مبتنی بر آن بهعنوان چارچوب تئوریک مناسب برای سنجش اثربخشی در فدراسیونهای ورزشی است. جامعۀ آماری ذینفعان فدراسیونهای ورزشی ایران و نمونۀ آماری ذینفعان (هیئت رئیسه، کارکنان حرفهای، داوران، مربیان و ورزشکاران تیم ملی بزرگسالان) شش فدراسیون منتخب بسکتبال، والیبال، هندبال،کشتی،تکواندو و وزنهبرداری بود. همۀ ذینفعان شش فدراسیون منتخب (362N=) بهعنوان نمونه انتخاب شدند، ولی تنها 258 آزمودنی (72 درصد نمونه) در تحقیق شرکت کردند. پرسشنامۀ محقق ساختۀ اثربخشی با مطالعۀ مبانی نظری، مصاحبۀ نیمه هدایت شده با دست اندرکاران فدراسیونهای ورزشی (نایب رئیس، دبیر، رؤسای کمیتههای تخصصی) و در فرآیندی اکتشافی تنظیم شدو پس از استخراج این متغیرها 10 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی در مورد روایی صوری و محتوایی آن اظهار نظر کردند. با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، 62 سؤال در قالب چهار الگوی اهداف عقلایی، سیستمهای باز، فرآیندهای داخلی، روابط انسانی و هشت خرده مقیاس انعطاف پذیری (5 سؤال)، منابع سازمانی (10 سؤال)، برنامهریزی (7 سؤال)، بهره وری (11 سؤال)، ثبات سازمانی (7 سؤال)، تعامل سازمانی (7 سؤال)، انسجام نیروی کار (8 سؤال) و کارکنان متخصص (7 سؤال) شناسایی شدند. ثبات درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ (84 0/0=r) محاسبه شد. نتایج پژوهش نشان میدهد پرسشنامۀ اثربخشی سازمانی در فدراسیونهای ورزشی بر اساس رویکرد ارزشهای رقابتی ابزار و چارچوب تئوریک مناسب سنجش اثربخشی سازمانی در فدراسیونهای ورزشی است. پیشنهاد میشود محققان مدیریت ورزشی با استفاده از این پرسشنامه به سنجش اثربخشی سازمانهای ورزشی بپردازند.
فدراسیونهای ورزشی
رویکرد ارزشهای رقابتی
اثربخشی سازمانی
تحلیل عاملی اکتشافی
2015
02
14
63
84
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_210_d6d3a5274aa085ea8df741989f314c84.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1393
6
22
تحلیل عاملی موانع بازاریابی جذب و توسعۀ هواداران باشگاههای لیگ حرفهای فوتبال ایران
وحید
ساعتچیان
علیرضا
الهی
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عاملی موانع بازاریابی جذب و توسعۀ هواداران باشگاههای لیگ حرفهای فوتبال ایران است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. با توجه به ماهیت پژوهش، کلیۀ مدیران عامل و هیئت مدیرۀ باشگاههای لیگ برتر فوتبال (90 نفر)، کارشناسان فوتبال (150 نفر) و برخی از استادان مدیریت ورزشی دانشگاههای کشور (120 نفر) که با موضوع پژوهش آشنایی کافی داشتند، جامعۀ آماری پژوهش را تشکیل می دادند. با استناد به جدول حجم نمونۀ مورگان، در گروه مدیران باشگاهی (63 نفر)، اعضای هیئت علمی دانشگاه (60 نفر) و کارشناسان فوتبال (98 نفر)، بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری اولیه بر اساس مطالعۀ مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش طراحی شد که پس از اظهار نظر 15 نفر از استادان دانشگاه و کارشناسان فوتبال، تعدیل شد. سپس، برای تعیین روایی سازه از روش آماری تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. مقدار معیار کایزر، مایر، الکین برای تعیین کفایت اندازۀ نمونه برابر 718/0 و سطح معنیداری آزمون کرویت بارتلت برای بیان همبستگی بین متغیرها 001/0 بود. همچنین ضریب آلفای کرونباخ آن در مطالعۀ راهنما 838/0 بهدست آمد. یافتهها نشان میدهد هفت عامل مدیریت روابط عمومی، مکان، قیمت گذاری، کانالهای توزیع، قدرتهای فراسازمانی، محصول و مدیریت کیفیت و فرآیند بهعنوان موانع مهم جذب و توسعۀ هواداران قابل شناساییاند. این عوامل در مجموع 56/49 درصد واریانس موانع بازاریابی جذب و توسعۀ هواداران را تبیین میکنند. بنا بر نتایج آزمون فریدمن، اولویتهای موانع بر اساس میانگین رتبه بهترتیب عبارتاند از: محصول (16/4)، مکان (09/4)، قدرتهای بازار (01/4)، قیمت گذاری (84/3)، روابط عمومی (72/3)، فرآیند (68/3) و کانال توزیع (26/3). توصیه میشود مدیران بازاریابی سطوح مختلف فوتبال ایران با در نظر گرفتن عوامل شناساییشده و اولویت بندی آنها برنامه ریزی مؤثری برای جذب و توسعۀ هواداران صنعت فوتبال ایران داشته باشند.
بازاریابی ورزشی
مدیریت هواداران
فوتبال حرفهای
تحلیل عاملی
2015
02
14
85
104
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_211_d67796953802a47517b16ebfe75f0bc9.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1393
6
22
ارزیابی عملکرد تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از مدل تلفیقی AHP و DEA
جهانگیر
سلیمانی دامنه
مهرزاد
حمیدی
سید نصرالله
سجادی
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران است. برای این ارزیابی از مدل DEA و AHP استفاده شد. با مراجعه به پیشینۀ پژوهش و همچنین با در نظر گرفتن دسترسی به دادهها، دستمزد پرداختی به مربیان، بازیکنان و کارکنان و سرمایههای ثابت هر باشگاه بهعنوان ورودی و میزان درآمد، امتیازات کسبشده و تعداد تماشاگر بهعنوان خروجی در نظر گرفته شد. با استفاده از مدل AHP، وزن هر یک از این شاخصها با نظرسنجی از 30 متخصص ورزشی تعیین شد و پس از بهدست آوردن اطلاعات باشگاهها در هر شاخص، با استفاده از مدل DEA-CCR عملکرد باشگاه ارزیابی شد و تیمها بر مبنای نمرات کارآیی ردهبندی شدند. نتایج نشان میدهد در فصل 1389-1388 میانگین نمرات کارآیی در لیگ برتر فوتبال ایران 704/0 است. بیشترین نمرۀ کارآیی مربوط به تیمهای شاهین، ابومسلم و استیلآذین است و تیم استقلال اهواز با نمرۀ کارآیی 313/0 کمترین نمرۀ کارآیی را به خود اختصاص داده است. همچنین نتایج نشان می دهد بین رتبۀ کارآیی تیمها با رتبۀ آنها در جدول مسابقات همخوانی وجود ندارد. به طور کلی با عطف به نتایج پژوهش، میتوان مهمترین عامل ناکارآمدی در تیمهای لیگ برتر ایران را رقم بزرگ دستمزدها و کسب درآمدهای کم بیان کرد. در این زمینه به مدیران تیمها پیشنهاد میشود با کاهش هزینهها و افزایش درآمدها در پی کسب نمرۀ کارآیی بیشتری باشند. همچنین خصوصیسازی باشگاهها بهعنوان راهکاری کلی برای افزایش کارآیی در لیگ برتر فوتبال ایران پیشنهاد میشود.
عملکرد
کارآیی
لیگ برتر فوتبال
باشگاه
DEA
2015
02
14
105
126
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_212_6c9b0ae8d88f468331a68d1cd8cbb044.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1393
6
22
تحلیل ارتباط پایگاههای قدرت مربیان و رضایتمندی ورزشکاران رشته های انفرادی و جمعی
ژاله
معماری
ابوالفضل
فراهانی
ایرج
صنعتی
هدف از انجام این تحقیق، تعیین ارتباط استفادهی مربیان از پایگاههای قدرت با رضایتمندی ورزشکاران رشتههای انفرادی و جمعی بود. ابزار تحقیق پرسشنامههای وایتسید (2000) و چلادورای(1998) بود که توسط خبرگان، روایی آنها تایید و ضریب آلفای کرونباخ آنها 728/0=α و 772/0=αتعیین شد (p<0.05). جامعۀآماری تحقیق شامل ورزشکاران و مربیان رشتههای انفرادی و جمعی فعال در استان آذربایجانغربی بود. نمونهها شامل 1456 ورزشکار والیبال و هندبال، 1694 ورزشکار کشتی و تکواندو و 62 مربی بودند که با روش تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از آزمونهای کولموگرف-اسمیرنوف و ضریب همبستگی اسپیرمن، یومنویتنی و z فیشر برای آزمون فرضیهها و نیز تحلیل رگرسیون در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای پاداش و مرجعیت با رضایتمندی رابطهی معنیداری داشتند (P<0.05). همچنین ضریب استاندارد رگرسیونی نشان داد که متغیر پاداش بهلحاظ میزان رابطه با رضایتمندی در اولویت اول و مرجعیت و قانون در اولویتهای بعدی قرار داشتند. در گروه ورزشهای انفرادی، هیچیک از متغیرهای پیشبین با متغیر ملاک رابطهی معنیداری نداشتند (P>0.05). رابطهی متغیر مرجعیت با رضایتمندی، قابل ملاحظه اما غیرمعنیدار بوده و اولویت اول رابطه با رضایتمندی را داشت. در گروه ورزشهای تیمی، تنها متغیر پاداش با رضایتمندی رابطهی معنیداری نشان داد و اولویت اول رابطه با رضایتمندی را در این گروه داشت. از این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که قدرت تخصص مربیان در رأس سایر پایگاههای قدرت بوده و در رشتههای جمعی پاداش و در رشتههای انفرادی مرجعیت در اولویت است. همچنین در مدل رگرسیونی بهدست آمده، پاداش و مرجعیت با رضایتمندی رابطهی معناداری داشتند.
رضایتمندی
پایگاههای قدرت مربیان
2015
02
14
127
154
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_213_877af94edf724a4d5722acff86ecbce9.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1393
6
22
تحلیل محتوای مقالات مدیریت ورزشی نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی
بهمن
عسگری
علیرضا
الهی
حسین
پورسلطانی زرندی
هدف این پژوهش تحلیل محتوای مقالات مدیریت ورزشی نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی است و ابعادی از جمله روشهای تحقیق، میزان هم پژوهی نویسندگان، استنادات، حوزههای مطالعاتی، جوامع مطالعاتی و ... را بررسی کرده است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر، تمام مقالات مدیریت ورزشی چاپ شده در نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی از زمستان 1380 تا بهار 1390 بود. با توجه به حجم کم جامعه، نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری در نظر گرفته شد (155N=). ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل چک لیست کدگذاری بود که روایی آن توسط شش نفر از استادان مدیریت ورزشی و متخصص در زمینۀ تحلیل محتوا سنجیده شد. با استفاده از آزمون اسکات، ضریب توافق بین کدگذاران بیشتر از 90 درصد بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اسکات) استفاده شد. نتایج نشان میدهد روش تحقیق پیمایشی (1/46 درصد) در مقایسه با سایر روشها بیشتر استفاده شده است. 9/92 درصد از مقالات چند نویسنده (بیش از یک نویسنده) دارند که 1/38 درصد از آنها با سه نویسنده ارائه شدهاند. همچنین، 1/67 درصد از مقالات مدیریت ورزشی این نشریه توسط پژوهشگران دارای تحصیلات مدیریت ورزشی و بقیۀ آنها توسط پژوهشگران سایر گرایشهای تربیت بدنی و رشتههای غیرتربیت بدنی نگاشته شدهاند. همچنین، یافتهها نشان میدهد بیشتر نویسندگان مقالات (46 درصد) درجۀ علمی استادیار دارند و 4/39 درصد مقالات مربوط به حوزۀ مطالعاتی رفتار سازمانی و روانشناسی مدیریت است. علاوه بر این، تعداد مقالاتی که روی جامعۀ آماری دانشجویان انجام شدهاند، از مقالاتی که روی جوامع دیگر انجام شدهاند، بیشتر است و حوزۀ آموزشی که دو بخش آموزش و پرورش و دانشگاهها را در بر میگیرد، بیشترین تعداد مقالات را به خود اختصاص داده است. نتایج این تحلیل محتوا میتواند راهنمای مناسبی برای برنامهریزی در حوزۀ نشریات علمی تخصصی پژوهشکدۀ تربیت بدنی و سایر نهادهای علمی - پژوهشی باشد.
تحلیل محتوا
مقالات مدیریت ورزشی
نشریۀ علمی پژوهشی
پژوهشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی
2015
02
14
155
172
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_214_0039b9db4aeecedf02c82d59071a1302.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1393
6
22
ساخت، اعتباربخشی و پایاسازی ابزار سنجش عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران لیگهای برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال ایران
حسین
علی محمدی
فریدون
تند نویس
سیده فریده
هادوی
هدف از انجام این مطالعه، طراحی و ساخت ابزار معتبر و پایا جهت سنجش عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران ورزشی لیگهای برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال بود. نمونهی مورد مطالعه در مراحل مختلف انجام پژوهش بهترتیب 10،30 و 500 نفر تماشاگر از هر لیگ بود که بهطور تصادفی از میان تماشاگران حاضر در ورزشگاه انتخاب شدند. این پژوهش، یک مطالعهی کاربردی است که بهصورت پیمایشی انجام شد. در بخش طراحی ابزار سنجش عوامل مؤثر بر حضور، اعتبار صوری، ظاهری، سازه و ملاکی (ملاک همزمان)، پایایی درونی و ضریب ثبات ابزار طراحیشده مورد بررسی قرار گرفت. بهمنظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها، از آمار توصیفی شامل شاخصهای گرایش مرکزی و شاخصهای پراکندگی و آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون برای تعیین ضریب ثبات و اعتبار ملاکی ابزار، آزمون آلفای کرونباخ، آزمون KMOو کرویت بارتلت برای بررسی کفایت نمونه، آزمون تحلیل عامل اکتشافی برای شناسایی عوامل بودند که با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شدند. نتایج نشان داد که ضریب ثبات پرسشنامهی مقدماتی 56/0 و تجانس درونی آن 84/0 است. نتایج آزمون تحلیل عامل اکتشافی 8 عامل را که مجموعاً 57 درصد از واریانس عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران را تبیین میکند، نشان داد. این عوامل شامل تأسیسات، اطلاعات و جذابیت، عملکرد و قدمت تیمها، زمانبندی و اطلاعرسانی، پیروزی نیابتی (هویت تیمی)، تعامل و گریز و هیجان بودند. تجانس درونی پرسشنامهی نهایی 89/0 بهدست آمد.
تماشاگران
حضور
فوتبال
والیبال
بسکتبال
2015
02
14
173
188
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_215_bbbb4a622ea292b91a21fcf8f4c682f5.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1393
6
22
تبیین مدلی مفهومی برای ایجاد کسب وکارهای کوچک و متوسط ورزشی
سید مرتضی
عظیم زاده
محمد
احسانی
اسدا...
کردنائیج
هاشم
کوزه چیان
امروزه،شرکتهای جدید، منبع اصلی ایجاد شغل، خلاقیت، فناوری و پیشرفتهای همهجانبه هستند. از اینرو، این تحقیق با هدف بررسی مدلها و یافتههای موجود در حیطهی ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط و ارائهی مدلی مفهومی برای کسبوکارهای ورزشی است. این تحقیق، با رویکرد کیفی و به روش اسنادی-تحلیل محتوی و مصاحبه عمیق نیمه ساخت یافته انجام شد. 18 نفر به عنوان نمونه از بین محققان فعال در زمینهی کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهی نیمهساختاریافتهای بود که به روش مصاحبه به انجام رسید. بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبهها و بررسی مدلها و نظریههای موجود، سه دیدگاه در امر ایجاد SMEها مشخص شد. دیدگاه اول، بیانگر نقش عوامل فردی (کارآفرین) در ایجاد SMEاست. دیدگاه دوم، نقش عوامل محیطی را در ایجاد کسب و کار، مهم دانسته است. اما دیدگاه سوم، با عنوان نظریهی تعاملی شکل گرفت. این نظریه، هر دو عامل فرد و محیط را در ایجاد کسب و کار مهم دانسته و آنها را با هم تلفیق کرده است. همچنین بر اساس یافتهها و بر پایهی دیدگاه اخیر، در تبیین مدل مفهومی این تحقیق، عامل مهمی که اکثر محققان نیز به آن اشاره داشتند، مشارکت داده شد و به این طریق مدل مفهومی جامعتری و با حضور سه عامل اصلی فرد، محیط و تأمین سرمایه شکل گرفت. لازم به توضیح است که زیر بخشهای هر کدام از این عوامل، نیز به صورتی کاملتر، ابعاد مدل را پوشش دادند. اعتقاد بر این است که این مدل، بتواند به گونهای جامعتر عوامل مهم، در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی را تبیین کند.
کارآفرینی
کسبوکارهای کوچک و متوسط (SMEs)
ایجاد
ورزش
مدل مفهومی
2014
03
21
189
208
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_216_641fe1bb40a4415cff2d1b0ba1bf462d.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1393
6
22
جایگاه ورزش در اشعار ملک الشعرای بهار
فرشاد
رفیعی
محمدباقر
فرقانی اوزرودی
سمیه
رحیمی علی آبادی
هدف از این تحقیق، بررسی جایگاه ورزش در اشعار ملک الشعرای بهار است. به همین منظور، ابیات و اشعار منتخب در 8 حوزهی مفهومشناسی ورزش از نگاه ملک الشعرای بهار، ضرورت و اهمیت ورزش از نگاه بهار، ورزش و کودکی، ورزش درگذارِ دیروز و امروز، ورزش و خِردگرایی، ورزش و معنویت، ورزش و مشاغل و ورزش و سلامت مورد بررسی قرار گرفت. منبع اصلی تحقیق، دیوان کامل اشعار ملک الشعرای بهار، بر اساس نسخهی 1344 که توسط انتشارات نگاه در سال 1387 چاپشده و سایر منابع مرتبط با موضوع است. این تحقیق، بهروش توصیفی بر اساس مطالعات کتابخانهای صورتگرفته است. یافتههای تحقیق نشان داد که ورزش در اشعار ملک الشعرای بهار در جایگاههای مختلفی ازجمله مشق و تمرین، کار و حرفه، تلاش و کوشش، کسبکردن، ریاضتبردن و زراعت مورد استفاده قرار گرفتهاست. این یافتهها نشان میدهد که ورزش در نگاه ملک الشعرای بهار، از جایگاه ویژهای برخوردار بوده که نه تنها مورد وثوق استاد بهار است، بلکه ایشان در نصایح خود انسانها را بسیار به ورزش توصیه نمودهاست که میتوان بسیاری از دیدگاههای وی را برای توسعهی فرهنگ تربیت بدنی و ورزش کشور بهکار بست.
ورزش
اشعار ملک الشعرای بهار
جایگاه ورزش در شعر
نظم فارسی
2014
03
21
209
228
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_217_2e7e2b40742f5976a40bce969473f837.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1393
6
22
تبیین فرهنگ سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی با رویکرد نظری مدل دنیسون
میرحسن
سیدعامری
Scholars have been investigating the culture of various organizations in order to find out how individuals’ approach the organization. The present study was an attempt to determine various dimensions as well as the strengths and weaknesses of organizational culture and subculture in the Sports and the Youth Organization (SYO), West Azerbaijan. A total of 70 staff members of SYO in West Azerbaijan were selected purposefully. A background information questionnaire and the highly reliable (r= .82) Organization Culture Questionnaire (Denison, 2007) were applied for data collection purposes. The data, then, were analyzed based on Denison’s Theoretical Framework and descriptive statistics. Results indicated that the SYO enjoys a good condition from consistency and mission point of view. However, it needs further developmental plans in terms of adaptability and involvement. In addition, the obtained diagram of the organizational culture compared with that of Denison shows that there is a similarity between the two diagrams in terms of internal and external concentration; flexibility, nevertheless, remains static. Findings, furthermore, imply that staff behavior is affected by and adapted with the fundamental values of the organization.
organizational culture
mission
consistency
Involvement
Adaptability
2014
03
21
229
242
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_218_9f3334a78e9c14e2d7abc37cb0ef52c5.pdf