2024-03-29T04:46:45Z
https://smrj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=276
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1399
12
60
ارائة مدل عوامل مؤثر در تصمیم به استفاده از گوشیهای هوشمند در زمینة ورزش: کاربرد مدل پذیرش فناوری و تجربة خوشایند
سردار
محمدی
علی
قائدی
با توجه به رشد سریع گوشیهای هوشمند و قابلیتهای آنها، این گوشیها به یک رسانة شخصی ضروری برای جستوجوی اطلاعات، ارتباطات اجتماعی، فعالیتهای اقتصادی و تبلیغاتی بهخصوص در زمینة ورزش تبدیل شدهاند. با توجه به نبود پژوهش در این زمینه، هدف از انجامدادن پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر در استفاده از این ابزار ارزشمند در ورزش بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعة آماری دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه کردستان (280 نفر) در مقاطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری در سال 1397 بودند که همة آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. درمجموع، از 201 پرسشنامة کامل (72 زن و 129 مرد) برای تجزیهوتحلیل استفاده شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، با بررسی پیشینه، پرسشنامة اولیه متناسب با هدف پژوهش تعریف شد. روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر هفت کارشناس و متخصص بهوسیلة مدل لاشه (84/0 = CVR) و روایی سازة آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. همچنین، همسانی درونی پرسشنامه با آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده شد. براساس نتایج پژوهش، ادراکات مدل پذیرش فناوری، ویژگیهای خاص ورزش و نظریة جریان، تأثیر معناداری بر تصمیم به استفاده از گوشیهای هوشمند در ورزش داشتند؛ بنابراین، بازاریابان ورزشی میتوانند با مدنظر قراردادن این عوامل و قابلیتهای این فناوری ارزشمند، از آن در زمینههای گوناگون ورزشی استفاده کنند.
گوشی هوشمند
ورزش
مدل پذیرش فناوری
تجربة خوشایند
2020
06
21
17
40
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1569_36187264784d5672e3c5e83137d359d9.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1399
12
60
شناسایی مؤلفهها و سطوح اقتصاد دانشبنیان در ورزش (رویکردی کیفی)
مریم
امینی
ناهید
اتقیا
رسول
نوروزی سید حسینی
ازآنجاکه دانش مهمترین منبع در اقتصاد دانشبنیان است، اقتصاد در ورزش نیز تحتتأثیر این روند تکاملی، ماهیتی دانشبنیان به خود گرفته است. این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفهها و سطوح اقتصاد دانشبنیان در ورزش، با روش پژوهش کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام شده است. با روش نمونهگیری گلولهبرفی و براساس مصاحبههای عمیق با متخصصان، دادههای پژوهش جمعآوری شدند. براساس نظریة دادهبنیاد و با رویکرد ساختگرا دادهها کدگذاری و تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که اقتصاد دانشبنیان در ورزش به سه سطح اقتصاد دانشبنیان معطوف به فرد، اقتصاد دانشبنیان معطوف به سازمان و اقتصاد دانشبنیان معطوف به جامعه دستهبندی میشود. در اقتصاد دانشبنیان معطوف به فرد مؤلفههای نهادینهسازی دانش و مدیریت دانش، در اقتصاد دانشبنیان معطوف به سازمان مؤلفة الزامات و بسترهای اقتصاد دانشبنیان، در اقتصاد دانشبنیان معطوف به جامعه مؤلفة توسعة علمی و همچنین در تعریف اقتصاد دانشبنیان در ورزش مؤلفة کلاننگری بیشترین تأکید را داشتند. بهصورتکلی، میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که در اقتصاد دانشبنیان در ورزش، تولید و توزیع مبتنیبر کاربرد دانش و اطلاعات در عرصة ورزش است و با توجه به اهمیت آن برای سیاستگذاران ورزش، باید اقدامات و پیشنیازهای لازم با درنظرگرفتن سطوح و مؤلفههای آن فراهم شود.
اقتصاد
اقتصاد دانشبنیان
توسعة اقتصادی
ورزش
روش کیفی
2020
06
21
41
60
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1536_7a19a7f73115dbbe4446921a50659754.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1399
12
60
طراحی مدل توسعة گردشگری ماجراجویانة ورزشی براساس نظریة دادهبنیاد
جواد
کریمی
لیلا
سلطانیان
ابوالفضل
بجانی
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل توسعة گردشگری ماجراجویانة ورزشی براساس نظریة دادهبنیاد انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی با اجرای مصاحبههای نیمهساختاریافته با 16 نفر شامل اساتید و خبرگان مدیریت ورزشی (شش نفر)، افراد باتجربه و نخبة ادارات ورزش و جوانان (پنج نفر)، کارشناسان ادارة میراث فرهنگی و گردشگری (سه نفر) و افراد فعال در ورزشهای ماجراجویانه (دو نفر) که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، انجام شد. روش ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت از طریق ﻣﻄﺎلعة پژوهشهای پیشین و اجرای مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ صوری و محتوایی، یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ به ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ شد و آنها ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ را ﻣﻄﺎﻟﻌﻪکردند و سپس، ﻧﻈﺮهای آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. روش استفادهشده برای بررسی پایایی، روش توافق درونموضوعی بود. میانگین میزان توافق درونموضوعی 79/0 گزارش شد. برمبنای یافتهها، ضرورتها و چالشها در این پژوهش شامل اجتماعی و فرهنگی، اشتغال مبتنیبر کارآفرینی، مدیریت هیجان، مدیریت ارتباطات و زیرساختها بودند. موانع شامل اداری-مدیریتی، امکانات و تجهیزات، فردی، مالی و اقتصادی، امنیتی، روساختها و اطلاع رسانی بودند. بسترها شامل قوانین و آییننامه، فرهنگی و اطلاعاتی، آکادمیک و نیروی انسانی متخصص بودند. راهکارها شامل مدیریت ایمنی، آموزش و فرهنگسازی، مدیریت اماکن و رویداد و مدیریت کیفیت و نوآوری بودند. همچنین، اثرات شامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بودند؛ بنابراین، پیشنهاد میشود بهمنظور توسعة گردشگری ماجراجویانة ورزشی، با توجه به عوامل شناساییشده، سیاستهای مدیریتی در راستای پیشبرد گردشگری ماجراجویانة ورزشی تعیین و اجرا شوند.
توسعه
دادهبنیاد
گردشگری
ماجراجویانه
ورزشی
2020
06
21
61
82
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1567_27a7696e0653314e29dffb7d0bfad17d.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1399
12
60
توسعة پایدار از طریق ورزش: موانع و راهبردها
محمدحسین
قربانی
حمیدرضا
صفری جعفرلو
محمدرضا
اسماعیلی
پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی توسعة پایدار از طریق ورزش و شناسایی موانع و راهبردهای آن انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع راهبرد، کیفی بود که از رویکرد گراندد تئوری (نظریة برخاسته از دادهها) برای ارائة نتایج بهره گرفته شد. مشارکتکنندگان در پژوهش 21 نفر از نخبگان (شامل اعضای هیئتعلمی، مدیران ارشد در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی، کارشناسان خبره، مربیان ورزشی و بازیکنان گذشتة تیم ملی) بودند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبة اکتشافی گردآوری شدند. ملاک اتمام گردآوری دادهها رسیدن به اشباع نظری بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از رهیافت ظاهرشوندة مربوط به اثر گلیزر (1992) بهره گرفته شد که از طریق اجرای سه فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. در بررسی موانع توسعة پایدار از طریق ورزش، 47 کد مستقل و 11 مفهوم که شکلدهندة سه مقولة کلی (موانع شناختی-دانشی، ساختاری و قانونی-مدیریتی) بودند، شناسایی و طبقه-بندی شدند. همچنین، در بخش راهبردها 35 کد و 10 مفهوم استخراج شدند و در سه مقولة کلی (راهبردهای ادراکی-ارتباطی، اقتصادی-ساختاری و عملکردی) دستهبندی شدند. نتـایج این پژوهش می-تواند در برنامهریزیهای کلان توسعة کشور و همچنین برنامههای توسعة بخش ورزش موردتوجه قرار گیرد و با تأکید بر رفع موانع و اتخاذ راهبردهای مستخرج از این پژوهش، میتوان مسیر دستیابی به اهداف توسعة پایدار کشور را هموار کرد.
موانع توسعه
راهبردهای توسعه
توسعة پایدار
ورزش
2020
06
21
83
102
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2003_7612c8bca7f339d4a97ed7a66201b235.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1399
12
60
عوامل مؤثر در حضور هواداران فوتبال تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی 2018 براساس نظریة ارزشهای مصرفشده
مهدی
سلیمی
محمد
سلطان حسینی
محسن
طیبی
امیرحسام
رحیمی
این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر در حضور هواداران فوتبال تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی 2018، براساس نظریة ارزشهای مصرفشده انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیلی و از لحاظ هدف، کاربردی بود که بهصورت میدانی اجرا شد. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری پژوهش شامل همة هواداران ایرانی حاضر در جام جهانی فوتبال 2018 روسیه بودند که با توجه به نبود آمار دقیق از تعداد آنها، براساس جدول کرجسی و مورگان برای جامعة نامعلوم، 384 نفر بهعنوان نمونة پژوهش به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش پرسشنامة پژوهشگرساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن علاوهبر بررسی دقیق متون و ادبیات پژوهش، پس از نظرخواهی از اساتید و متخصصان (10 نفر) تأیید شد. همچنین، پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (84/0) محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و از روشهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین علل حضور هواداران در ورزشگاه، بهترتیب شامل عامل احساسی با بار عاملی 98/0، عامل اجتماعی با بار عاملی 94/0، عامل شناختی با بار عاملی 91/، عامل شرطی با بار عاملی 85/0 و عامل عملکردی با بار عاملی 64/0 بودند. درمورد عوامل حضور هواداران در مسابقات تیم ملی در سطوح جهانی نسبت به سطوح پایینتر باید گفت که ارزشهای احساسی و ملیگرایی بهمراتب از دیگر ارزشهای مصرفشده توسط هواداران مؤثرتر بودند. این امر موجب میشود تا هواداران موانعی همچون بُعد مسافت، بُعد اقتصادی، شرایط آبوهوایی، قیمت بلیت و شرایط اسکان را نادیده بگیرند و همواره حضور در ورزشگاه برای تماشای مسابقات جام جهانی در آنها موجب ایجاد غرور ملی و وجهة اجتماعی شود.
هواداران
الگوی عقلانیت
جام جهانی
رفتار مصرفکننده
ارزشهای مصرفشده
2020
06
21
103
124
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1564_01d91f5c4203a62504a82fe8799f1637.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1399
12
60
ارائة چارچوب تحلیل سیستماتیک فرایند تولید تا مصرف کالاهای ورزشی ایرانی
علی
نظریان
مهرعلی
همتی نژاد طولی
نوشین
بنار
این پژوهش با هدف ارائة چارچوبی برای تحلیل سیستماتیک فرایند تولید تا مصرف کالاهای ورزشی ایرانی انجام شده است. روش پژوهش از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک بود. جامعة آماری شامل دو بخش جامعة انسانی (مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی، اساتید اقتصاد و بازاریابی ورزشی، فروشندههای فروشگاههای ورزشی، مدیران بازاریابی و بازاریابهای محصولات ورزشی) و جامعة اطلاعاتی بود. نمونة آماری به تعداد قابلکفایت برمبنای اشباع نظری و بهصورت هدفمند و در دسترس، نمونهگیری شدند و از آنها نظرخواهی شد (22 نفر و 54 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعة کتابخانهای نظاممند و مصاحبة نیمهساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده شد. چارچوب تحلیلی ارائهشده شامل شش فاز محیط، مدیریت، تولید، توزیع، مصرف و پیامد بود؛ بهطوریکه دربرگیرندة نُه منظر کلی شامل محیط بینالملل، محیط داخلی، مدیریت راهبردی، کارآمدسازی تولید، سازماندهی توزیع داخلی، توسعة صادرات، توسعة مصرف داخلی، زمینهیابی مصرف خارجی و توسعه پایدار بود. مدل مفهومی برخاسته از چارچوب کُدها بهصورت یک سیستم فرایندی از تولید تا مصرف (از محیط به پیامد) ترسیم شد. بهطورکلی، نتایج پژوهش نشان داد که عوامل تعیینکننده در رونقبخشی بازار محصولات ورزشی ایرانی به حوزة خاصی مانند سیستم تولید، بازاریابی یا فرهنگ مصرفکنندگان محدود نیست؛ بلکه در فرایند تولید تا مصرف جاری است و هر مرحله نیازمند راهبردی ویژه است.
بازاریابی ورزشی
تولیدات ورزشی
صنعت ورزش
کالاهای ورزشی
2020
06
21
125
150
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1585_6857d2ba316beeca2689c5aae21a1d81.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1399
12
60
بررسی عوامل مؤثر در بهبود قابلیتهای فضاهای ورزشی در راستای توسعة امنیت شهری
پونه
قنبری
مینا
حکاک زاده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر در بهبود قابلیتهای فضاهای ورزشی در راستای توسعة امنیت شهری انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بود که بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری پژوهش همة اساتید دانشگاهی و مدیران برخی مکانهای ورزشی خصوصی و دولتی شهر تهران بودند. ابزار پژوهش پرسشنامة پژوهشگرساختهای بود که با توجه به نظریة پیشگیری از جرم ازطریق طراحی محیطی و نظرهای خبرگان طراحی شد. روش آماری شامل آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین فرایند تحلیل سلسلهمراتبیگروهی بود. همة تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. و سوپردسیژن انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که درمجموع، هشت عامل 482/84 درصد از واریانس کل سؤالها را در برگرفتند. نتایج رتبهبندی نشان داد که عوامل نظارتی با نمرة نرمال 318/0، مهمترین عامل برای بهبود قابلیتهای فضاهای ورزشی در راستای توسعة امنیت شهری بودند. همچنین، براساس نتایج، عوامل برنامه ای-فعالیتی با نمرة نرمال 271/0 و عوامل دسترسی مربوط با نمرة نرمال 234/0، دیگر عوامل برای بهبود قابلیتهای فضاهای ورزشی در راستای توسعة امنیت شهری بودند. افزونبراین، عوامل آسایش بصری و محیطی با نمرة نرمال 045/0 کماهمیتترین عامل در مقایسه با سایر عوامل برای بهبود قابلیتهای فضاهای ورزشی در راستای توسعة امنیت شهری بود.
امنیت
فضاهای ورزشی
دسترسی
مکانهای بیدفاع
2020
06
21
151
168
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1563_9adc6e69aacf541c84bdea1aa7b1cdf8.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1399
12
60
مدل ساختاری رویگردانی مشتریان از فروشگاههای ورزشی
میثم
نوری خان یوردی
مهدی
بشیری
مرتضی
دوستی
حیات فروشگاههای ورزشی به جذب و نگهداری تعداد کافی مشتریان وابسته است. شناخت دلایل جذب و رویگردانی مشتریان بسیار اهمیت دارد. هدف اصلی از انجام این پژوهش، طراحی مدل ساختاری رویگردانی مشتریان از فروشگاههای ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تهران بودند که از منطقة منیریه خرید کرده بودند و 337 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامة استاندارد عمادی و همکاران (1393) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. روایی محتوایی آن به تأیید 10 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی رسید. برای محاسبة پایایی، در مطالعهای مقدماتی 30 پرسشنامه توزیع شد که ضریب آلفای کرونباخ برابر با 93/0 محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس. و ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد تک بعدی با بار عاملی 87/0، بعد بیتفاوت با بار عاملی 85/0، بعد اساسی با بار عاملی 68/0 و بعد جذاب با بار عاملی 59/0 بیشترین تأثیر را بر رویگردانی مشتریان از فروشگاه های ورزشی داشتند. همچنین، در بعد اساسی، وجود کیفیت نامناسب اجناس فروشگاه با بار عاملی 82/0، در بعد عملکردی، نبود دسترسی مناسب و راحت به فروشگاه با بار عاملی 94/0، در بعد انگیزشی، قیمت نامناسب اجناس فروشگاه با بار عاملی 86/0 و در بعد بیتفاوت، تبلیغات نامناسب فروشگاه در سطح شهر با بار عاملی 87/0، بهعنوان مهمترین گویههای رویگردانی مشتریان بودند؛ برایناساس، میتوان بیان کرد که مدیران همواره باید عوامل تأثیرگذار بر رویگردانی مشتریان خود را بهخوبی درک کنند و برای کاهش این عوامل سعی کنند تا بتوانند در رقابت با سایر رقبا به مزیت رقابتی دست یابند و مشتریان وفادارتری داشته باشند.
رویگردانی
مشتریان
فروشگاههای ورزشی
کانو
بازاریابی
2020
06
21
169
192
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1566_5d0c8f1f9274c8a4988cb454edeadb25.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1399
12
60
بررسی بهبود نظام اطلاعاتی سبز در اماکن و سازمانهای ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی
بابک
داودی
علی
زارعی
فریده
اشرف گنجویی
پژوهش حاضر با هدف بررسی بهبود نظام اطلاعاتی سبز در اماکن و سازمانهای ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. این مطالعه از نوع پژوهشهای آمیخته است که بهصورت میدانی انجام شد. همة مدیران و کارمندان ادارات ورزش دانشگاههای آزاد سراسر کشور جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه، در گردهمایی سراسری مسئولان ورزش دانشگاه آزاد اسلامی کل کشور که در سال 1395 با حضور همة مسئولان ورزش واحدهای دانشگاه آزاد کشور و شاغلان در معاونت ورزش سازمان مرکزی برگزار شد، به تعداد کل افراد حاضر در گردهمایی (340 نفر از 114 واحد دانشگاهی) پرسشنامه بهصورت حضوری توزیع شد. ابزارهای پژوهش حاضر، پرسشنامة «وضعیت بلوغ کارکنان در جهت نظام اطلاعاتی سبز» و پرسشنامة «عوامل مؤثر در بهبود نظام اطلاعاتی سبز در ادارات ورزش دانشگاه آزاد اسلامی» بودند. روش تجزیهوتحلیل آماری شامل روشهای آماری کلموگروف-اسمیرنوف، آزمون تی تکنمونهای و تحلیل عاملی اکتشافی بود. نتایج پژوهش نشان داد که میزان بلوغ ادارات ورزش دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص نام اطلاعاتی سبز در در تمامی حیطهها ازجمله مرکز داده (55/2 = میانگین، 001/0 = سطح معناداری)، محیط اداری (59/2 = میانگین، 001/0 = سطح معناداری)، روش کاری (56/2 = میانگین، 001/0 = سطح معناداری)، تدارکات (60/2 = میانگین، 001/0 = سطح معناداری) و قوانین شهروندی سازمانی (52/2 = میانگین، 001/0 = سطح معناداری) در سطح نامطلوبی قرار داشت. همچنین، موانع فرهنگی، آموزشی و فردی جزو موانع مستقل کلیدی بودند که سبب تأثیرگذاری بر سایر موانع شدند. بهصورتکلی، برای بهبود نظام اطلاعاتی سبز نیاز است برخی جنبههای فرهنگی، آموزشی و فردی بهبود یابند تا بتوان زمینة بلوغ ادارات ورزش دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص را هموار کرد.
بلوغ
محیطزیست
فرهنگ
آموزش
سیستمهای اطلاعاتی
2020
06
21
193
216
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1570_9dcd1b64e7e1d45cadeded806820dfc3.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1399
12
60
پیشبینی مشارکت تماشاگران در فوتبال حرفهای: نقش کیفیت محصول اصلی و کیفیت خدمات
بهزاد
سهیلی
جاسم
منوچهری
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین کیفیت محصول اصلی، کیفیت خدمات و مشارکت تماشاگران در فوتبال حرفهای انجام شده است. 840 نفر از تماشاگران 10 تیم لیگ برتر فوتبال ایران بهصورت نمونهگیری طبقه ای-تصادفی انتخاب شدند و مقیاسهای پژوهش را داوطلبانه تکمیل کردند. از تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری برای ارزیابی و آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتههای آزمون نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای بررسی مشارکت تماشاگران فوتبال استفاده کرد. اثر کیفیت محصول اصلی بر مشارکت تماشاگران معنادار بود؛ درحالیکه کیفیت خدمات بر مشارکت آنها تأثیر معناداری نداشت. نتایج نشان داد که مدیران و سازمانهای ورزشی خلاقیت کافی در پاسخ به نیازها و خواستههای تماشاگران ندارند؛ بنابراین، اگر شرایطی فراهم شود که در کنار عوامل مؤثر در کیفیت محصول اصلی بتوان عوامل مؤثر در کیفیت خدمات را نیز بهصورت خلاقانهای تقویت کرد، بدونشک شاهد مشارکت بیشتر مصرفکنندگان خواهیم بود.
تماشاگران
فوتبال
کیفیت خدمات
کیفیت محصول اصلی
مشارکت
2020
06
21
217
236
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1571_d8ed325965fc69e28ed0d17a9dcc41c0.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1399
12
60
اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامة «عملکرد داوطلبان در ورزش»
حسین
پورسلطانی زرندی
سیده طاهره
موسوی راد
هدف از انجام این پژوهش اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامة «عملکرد داوطلبان در ورزش» بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود که بهصورت میدانی اجرا شد. ورزشکاران رشتههای ورزشی متفاوت در سطح ایران جامعة آماری این پژوهش را تشکیل دادند که از بین آنها 392 پرسشنامه جمعآوری شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامة «عملکرد داوطلبان در ورزش» ساختة کیم و همکاران (2010) استفاده شد که حاوی 18 سؤال بود و دارای مؤلفههای پیشرفت، ارزش، اجتماعی، حرفه، درککردن و حفاظت بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان پایایی پرسشنامة «عملکرد داوطلبان در ورزش» برابر با 89/0 بود. در مورد روایی سازه و براساس میزان روابط و سطح معناداری، تمامی سؤالها رابطة معناداری با عاملها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخصهای نسبت خیدو به درجه آزادی (13/3)، ریشة میانگین مجذور خطای تقریبی (095/0)، شاخص برازندگی نرم شده برای مقایسه مدل مورد نظر با مدل بدون رابطههایش (91/0)، شاخص برازندگی تطبیقی (90/0)، شاخص واریانس باقیمانده و کوواریانس(90/0) و شاخص برازندگی برای ارزیابی مقدار نسبی واریانس و کوواریانس (97/0) برازش مدل را تأیید کردند. همچنین، درمورد روابط عاملها با مفهوم عملکرد داوطلبان، نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم عملکرد داوطلبان باشند؛ بنابراین، پرسشنامة «عملکرد داوطلبان در ورزش» مقیاسی قابلاطمینان و معتبری است که میتوان از آن برای ارزیابی میزان عملکرد داوطلبان در ورزش استفاده کرد و نتایج معتبری را مشاهده نمود.
پرسشنامه
داوطلب
عملکرد
ورزشکار
2020
06
21
237
250
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1562_6cf7f132cd8698269583693e054a2d97.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1399
12
60
تأثیر نشانههای محیطی وبسایت بر قصد بازدید مجدد هواداران، با تأکید بر نقش میانجی حالات درونی و احساسی
سعید
صادقی بروجردی
کبریا
اقبالی
حسین
منصوری
مرتضی
محمدی
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نشانههای محیطی وبسایت بر قصد بازدید مجدد هواداران با تأکید بر نقش میانجی حالات درونی و احساسی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث جمعآوری دادهها در زمرة پژوهشهای توصیفی-پیمایشی قرار داشت. همة هواداران تیم پرسپولیس جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. درمجموع، 370 نفر در پژوهش مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری، پرسشنامة از کریمی علویجه و علیطلب (1396) و پرسشنامة از سائو و همکاران (2013) بود. برای بررسی و مطابقت سؤالها با موضوع پژوهش، شش تن از اساتید مدیریت ورزشی پرسشنامهها را بررسی کردند. همچنین، روایی همگرایی و واگرا حاکی از برقراربودن پایایی ابزار بود.نتایج نشان داد که طراحی وبسایت، محتوا و ساختار وبسایت بر حالات شناختی و احساسی هواداران تأثیر مثبت داشتند. همچنین، یافتههای آزمون سوبل نشان داد که حالات شناختی و احساسی هواداران بهصورت معناداری رابطة بین ابعاد وبسایت و قصد بازدید مجدد در هواداران را فراهم کردهاند. بهطورکلی، باشگاههای فوتبال میتوانند با وبسایتی مناسب که از نشانههای محیطی استاندارد برخوردار باشد شرایطی را فراهم کنند تا در هواداران خود حالات احساسی و شناختی ایجاد کنند و آنها را به بازدید مجدد از وبسایت وادار نمایند و از این طریق به اهداف مدنظر خود نیز دست یابند.
وبسایت
قصد بازدید مجدد
هواداران
پاسخهای رفتاری
2020
06
21
251
270
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1565_4f49e38c8edb033bc57bffececb4d28d.pdf