2024-03-29T13:08:18Z
https://smrj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=257
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
58
نقشآفرینی زنان در مدیریت ورزش کشور با رویکرد آیندهپژوهی
الهام
جعفری
فریده
شریفی فر
شهرام
علم
هدف از انجام این پژوهش، ارائة نقشآفرینی زنان در مدیریت ورزش کشور با رویکرد آیندهپژوهی بود. روش پژوهش ازنظر سطح، راهبردی، ازلحاظ نوع، کیفی، ازحیث راهبردی، فرایندی، ازنظر هدف، کاربردی و ازحیث زمان، آیندهنگر بود. جامعة آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (18 نفر) و جامعة اطلاعاتی (39 نسخه) بود. ابزار پژوهش شامل سه روش مطالعة کتابخانهای، مصاحبه و تکنیک دلفی بود. روایی ابزارها براساس اعتبار علمی و حقوقی نمونة آماری، ارزیابی محتوایی متخصصان و ضرایب توافق بین خبرگان مطلوب ارزیابی شد. از روش های کدگذاری و تحلیل سیستمی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده شد. نتایج نشان داد که چارچوب کلی آیندهپژوهی مدیریت زنان در ورزش، مشتملبر چهار لایة فرصتیابی آینده، تحلیل گلوگاهها، راهیابی آیندهنگر و اجرا و بازنگری بود که هر لایه، خروجی جدایی بهترتیبِ موضوعها، عوامل کلیدی، نقشة راه و عملکرد دارد. منظرهای آیندهپژوهی مدیریت زنان در ورزش کشور در سه منظر زمانی گذشته، حال و آینده و دو بخش نظری و اجرایی بررسی شدند. درنهایت، الگوی آینده نگری مبتنیبر اقدامها و ملاحظات لازم برای بهبود جایگاه زنان در مدیریت ورزش کشور، در پنج سطح چالش، قابلیت، راهبرد، عملکرد و پیامد ترسیم شد. براساس یافته ها میتوان گفت که آیندة نقش آفرینی زنان در مدیریت ورزش کشور همزمان متأثر از عوامل و جریان های درون و برونسیستمی ورزش است. این چارچوب نگاهی کلیگرا، سیستمی و بلندمدت به مقولة مدیریت زنان در بخش ورزش دارد و میکوشد تا راهنمای عمل مدیران درافقهای زمانی دورتر و حیطههای وسیعتر اجرایی باشد.
نظام ورزش
نقشهای مدیریتی
مدیران زن
آیندهپژوهی
2020
01
21
17
38
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1901_2b2bc8a445c952f75e06999c29f4fb83.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
58
بررسی تطبیقی برنامة درسی رشتة مدیریت ورزشی در مقطع کارشناسیارشد در ایران و دانشگاههای منتخب جهان
بیتا
عرب نرمی
فاطمه
خلیلیان
برنامة درسی، یکی از مهمترین ارکان مدیریت ورزشی در کشور محسوب میشود. در این پژوهش، به بررسی و مقایسة برنامة درسی مقطع کارشناسیارشد مدیریت ورزشی در ایران و دانشگاههای منتخب پرداخته شده است. روش این پژوهش، توصیفی، تحلیلی و تطبیقی با رویکرد کیفی بود. برنامههای درسی رشتة (گرایش) مدیریت ورزشی کشور براساس برنامة درسی مصوب دفتر برنامهریزی آموزش عالی از سایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری (دفتر برنامهریزی آموزش عالی) دریافت شدند و با برنامة درسی 16 دانشگاه منتخب تطبیق داده شدند و مقایسه شدند. بررسی عناوین درسی دانشگاههای منتخب جهان نشان میدهد که بیشترین شباهت عناوین درسی با دروس گرایش بازاریابی ورزشی بود و کمترین همپوشانی با گرایشهای مدیریت اوقاتفراغت و مدیریت راهبردی در ورزش بود. برنامة آموزشی مدیریت ورزشی در ایران، دارای بیشترین تنوع در عناوین درس و تنوع در گرایش درزمینة مدیریت ورزشی نسبت به دانشگاههای منتخب بود. بیش از 90 درصد از همة عناوین درسی دانشگاههای منتخب، به 26 حیطة موضوعی تفکیک شدند که در آموزش مدیریت ورزشی در کشور، به 21 حیطه بهتفکیک گرایش پرداخته شده است. دروس مقطع کارشناسی بهصورتکلی و جامع تعریف شدهاند و دروس مختص مدیریت ورزشی در مقایسه با دانشگاههای منتخب محدود بودند و برعکس، در مقطع کارشناسیارشد گرایشهای تخصصیتر و تفکیکشدهتری نسبت به دانشگاههای موردمقایسه وجود داشتند؛ برایناساس، بهنظر میرسد که دانشآموختگان مقطع کارشناسی فاقد مهارتهای شناختی و تجربی کافی برای انتخاب و ورود به گرایشهای تخصصی مدیریت ورزشی باشند.
آموزش مدیریت ورزشی
برنامة درسی
عناوین درسی
مدیریت ورزشی
دانشگاههای منتخب
2020
01
21
39
64
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1902_ca90bc14492aa21a01feb9c33c06fd08.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
58
طراحی مدل ارتباطی چیرهدستی سازمانی و عملکرد توسعة محصول جدید با نقش میانجی ماژولاریتی محصول در شرکتهای تولیدکنندة تجهیزات بدنسازی
فریبرز
فتحی چگنی
رضا
سپهوند
امیرهوشنگ
نظرپوری
هدف کلی از انجام این پژوهش، طراحی رابطة میان چیرهدستی سازمانی و عملکرد توسعة محصول جدید با نقش میانجی ماژولاریتی محصول در شرکتهای تولیدکنندة تجهیزات بدنسازی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی بود که درزمرة پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. ازنظر فلسفه، این مطالعه یک پژوهش قیاسی است که برمبنای پارادایم اثباتگرایی انجام شده است. ازنظر شاخص زمانی، پژوهش حاضر از پژوهشهای مقطعی بهشمار میآید. جامعة آماری پژوهش مدیران ارشد و کارمندان کارخانجات و شرکتهای تولیدی تجهیزات بدنسازی کشور در سال 1397 به تعداد 147 نفر بودند. برای نمونهگیری از روش تمامشماری استفاده شده است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای چیرهدستی سازمانی هوآنگ و لی (2017)، ماژولاریتی محصول یاژیائو و همکاران (2018) و عملکرد توسعة محصول جدید چنگ و کروم ویده (2018) استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ تأیید شد و برای تحلیل دادههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار پی.ال.اس. استفاده شد. نتایج نشان داد که چیرهدستی سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد توسعة محصول جدید داشت و ماژولاریتی محصول بهعنوان متغیر میانجی در رابطه با چیرهدستی سازمانی و عملکرد توسعة محصول جدید عمل کرد.
چیرهدستی سازمانی
ماژولاریتی محصول
عملکرد توسعة محصول جدید
تجهیزات بدنسازی
2020
01
21
65
84
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1903_1f0ef4b569cbceaf69dd4cb4a18c7552.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
58
تحلیل و کاربست عوامل مؤثر در توانمندیهای تحقیق و توسعه در پژوهشگاه علوم ورزشی
مصطفی
افشاری
حمید
میرصفیان
محسن
اسمعیلی
علی
وفایی مقدم
افزایش رقابت و انگیزة بقا، بسیاری از سازمانها را بر آن داشته است که فعالیتهای خود را بر ارائة خدمات اساسی و توانمندیهای محوری متمرکز کنند که این امر مستلزم سرمایهگذاری در پژوهشها و ایجاد نوآوریها است؛ ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل مؤثر در توانمندیهای تحقیق و توسعه در پژوهشگاه علوم ورزشی تدوین شده است. روش پژوهش آمیخته بود و بهصورت میدانی انجام شد. نمونههای این پژوهش رئیسها، معاونها، اعضای هیئتعلمی و کارشناسان پژوهشگاه علوم ورزشی بودند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای پژوهشگرساخته استفاده شد که روایی و پایایی آن به تأیید رسید. تحلیل دادهها در نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخة 24 و تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار آموس انجام شدند. نتایج نشان داد که از دید نمونههای پژوهش متغیرهای عوامل انسانی، فناورانه، مدیریتی، تجاری کردن، راهبردی و مالی دارای درجة اهمیت بودند و اولویت در هر بخش برایناساس بود: مدیریت دانش در عوامل راهبردی، روحیة خلاقیت و نوآوری در عوامل انسانی، توانایی انتقال و انتشار فناوری در عوامل فناورانه و افزایش انگیزش افراد فنی در عوامل مدیریتی. در دو عامل مالی و تجاریکردن، اختلاف معناداری بین مؤلفهها وجود نداشت. برمبنای نتایج بهدستآمده و لزوم اهمیت تأسیس این واحد در این نهاد علمی، بدیهی است که درراستای تحقق اهداف کلان پژوهشگاه، تأسیس این واحد ضروری بهنظر میرسد.
عوامل راهبردی
عوامل فناورانه
عوامل تجاریکردن
عوامل انسانی
عوامل مالی
2020
01
21
85
102
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1555_1d1350a88d73887cd8caa800ff2a8353.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
58
تحلیل اثر سرمایهگذاری دولت بر اشتغال دانشآموختگان کارشناسیارشد رشتة تربیتبدنی دانشگاههای دولتی و غیردولتی
لیلا
قربانی قهفرخی
ابوالفضل
فراهانی
بهیقین، نیروی انسانی مهمترین سرمایة یک کشور محسوب میشود و استفادة درست از این سرمایه در یک سیستم منسجم ضروری است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل اثر سرمایهگذاری دولت بر اشتغال دانشآموختگان کارشناسیارشد رشتة تربیتبدنی دانشگاههای دولتی و غیردولتی بود. روش انجام این پژوهش توصیفی- تحلیلی بود و همة دانشآموختگان کارشناسیارشد تربیتبدنی در همة گرایشها که در سالهای 1385 تا 1390 از دانشگاههای دولتی و غیردولتی دانشآموخته شدند، جامعة پژوهشی مطالعة حاضر را تشکیل دادند. حجم جامعة پژوهش 7500 نفر برآورد شد که برای بر آورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که برآورد حجم نمونه 360 نفر درنظر گرفته شد. نمونهگیری بهصورت طبقهای خوشهای و بهصورت تصادفی انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة پژوهشگرساخته بهره گرفته شد. روایی محتوایی پرسشنامه به تأیید اساتید گروه تربیتبدنی، مدیریت، اقتصاد، جامعهشناسی و علوم اجتماعی رسید. برای بررسی روایی سازة پرسشنامه، از روش تحلیل عاملیاکتشافی استفاده شد که روایی ساختاری قابلقبولی نشان داده شد( بار عاملی برابر با 748/0). میزان پایایی پرسشنامه برابر با 97/0 (آلفای کرونباخ) گزارش شد. برای تجزیهوتحلیل آماری از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. نسخة 20 و لیزرل استفاده شد. بهطورکلی، از دیدگاه دانشآموختگان دانشگاههای دولتی و غیردولتی، مهمترین عوامل سرمایهگذاری دولتی مؤثر در اشتغال دانشآموختگان کارشناسیارشد رشتة تربیتبدنی مشخص شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دربین هفت عامل سرمایهگذاری دولت درمورد اشتغال، عامل حمایت کافی از سرمایهگذاریهای خصوصی در بخش تربیتبدنی دربین دانشآموختگان دو گروه دانشگاه دارای بیشترین ضریب همبستگی است (دانشگاه دولتی با ضریب همبستگی برابر با 819/0 و دانشگاه غیردولتی با ضریب همبستگی برابر با 801/0). بهطورکلی، نقش سرمایهگذاری دولت بهعنوان متولی اصلی ایجاد اشتغال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
سرمایهگذاری دولت
دانشآموختگان کارشناسیارشد تربیتبدنی
اشتغال
دانشگاههای دولتی و غیردولتی
2020
01
21
103
118
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1598_c6100af30bc1dddb14d757c2a9385d97.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
58
مطالعة عوامل مؤثر در بروز فشارهای منفی ذینفعان باشگاههای حرفهای فوتبال ایران
یونس
محمدزاده افخمی
محمد رحیم
نجف زاده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل مؤثر در بروز فشارهای منفی ذینفعان باشگاههای حرفه ای فوتبال ایران طراحی و اجرا شده است. پژوهش حاضر ازنوع پژوهشهای توصیفی-تحلیلی است که بهصورت میدانی انجام شده است. جامعة آماری تمامی اعضای مجمع فدراسیون فوتبال بودند که براساس انتخاب تمامشمار، تمامی آنان بهعنوان نمونة پژوهش مشخص شدند. برای بررسی و تحلیل روش مدلسازی ساختاری-تفسیری از نرمافزار میکمک استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل ابهام در قدرت ذینفعان در باشگاهها، حاشیهسازی برخی رسانه های جمعی، ناتوانی باشگاهها در پایدارکردن منابع اقتصادی خود، مهارتهای ارتباطی پایین مدیران، نبود ضرورت و دغدغه در پاسخگویی به ذینفعان در باشگاهها و مشکلات مالی در باشگاههای ورزشی جزو متغیرهای مستقل کلیدی بودند. با این توجه مدیریت فشارهای شناسایی شده و کنترل این فشارها میتواند ضمن کاهش تنشها در باشگاهها، سبب رفع حواشی موجود گردد.
ذینفعان
فشارهای منفی
مهارتهای ارتباطی
مشکلات مالی
باشگاههای ورزشی
2020
01
21
119
140
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1942_34c789ec3c3b37f567e1cc721494153c.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
58
تأثیر استفاده از برندهای ورزشی خارجی لوکس بر مدیریت بدن با تأکید بر نقش میانجی غرور فیزیکی و نفوذ اجتماعی درمیان ورزشکاران
رسول
مرادی هزاری
حسین
منصوری
سعید
صادقی بروجردی
در عصر حاضر، با رشد فرهنگ مصرفی و رسانههای ارتباط جمعی، بدن اهمیت بسیاری یافته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از برندهای ورزشی خارجی لوکس بر مدیریت بدن با تأکید بر نقش میانجی غرور فیزیکی و نفوذ اجتماعی درمیان ورزشکاران بود. روششناسیپژوهشازنظرهدف،کاربردی،ازحیثنحوةگردآوریاطلاعات، میدانی و ازنوعهمبستگیاستکهمـبتنـیبرمدلسازیمعادلات ساختاریبانرمافزار اسمارت پی.ال.اس. سه است. جامعة آماری، ورزشکاران مجموعههای ورزشی شهرداری کرج بودند. تعداد 380 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه بود که چند تن از اساتید مدیریت ورزشی روایی صوری و محتوایی آن را بررسی کردند و پس از اعمال اصلاحات، از آن استفاده شد. یافتهها نشان داد که استفاده از برندهای ورزشی خارجی لوکس بر مدیریت بدن اثرگذار بود. همچنین، استفاده از برندهای لوکس با نقش میانجی غرور فیزیکی و نفوذ اجتماعی بر مدیریت بدن مؤثر بود؛ اما این اثرگذاری بهواسطة غرور فیزیکی نسبت به نفوذ اجتماعی در سطح بالاتری قرار داشت؛ بنابراین، عواملی مانند غرور فیزیکی و نفوذ اجتماعی در گرایش ورزشکاران به مدیریت بدن و اقدام آنها برای مدیریت بدن و نیز استفاده از برندهای ورزشی خارجی لوکس مؤثر هستند. آنها بهدلیل احساس نیاز به نمایشدادن بدن موردپسند و توجه جامعه و نیز نشاندادن پایگاه اجتماعی و اقتصادی خود، به مدیریت بدن و استفاده از برندهای ورزشی خارجی لوکس گرایش پیدا میکنند.
پذیرش هویت اجتماعی
برندهای ورزشی لوکس
مدیریت بدن
غرور فیزیکی
نفوذ اجتماعی
2020
01
21
141
162
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1723_ba99a56258a260c6a4c6d32286c9a43e.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
58
شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر در انتخاب بازی های رایانه ای در مقایسه با فعالیت های بدنی دربین دانشجویان
محمد صادق
افروزه
حسین
زارعیان
حکیمه
افروزه
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در تمایل دانشجویان به بازیهای رایانهای در مقایسه با ورزش و فعالیت بدنی بود. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و ازنوع کاربردی بود و جامعة آماری این پژوهش همة دانشجویان دانشگاههای دولتی استان تهران بودند. نمونههایی که بهصورت تصادفی و دردسترس در پژوهش شرکت کردند، 392 پرسشنامة با روایی موردتأیید و پایایی مناسب را تکمیل کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار پی.ال.اس. نسخة سوم استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل بهدستآمده دارای برازش مطلوب بود. همچنین، بین بازیهای رایانهای با متغیرهای موردبررسی ارتباط معنادار وجود داشت. براساس نتایج، هزینه، تنش روحی، فرصت، حق انتخاب و لذت محال از عواملی بودند که دانشجویان در مواجهه با آنها بازیهای رایانهای را انتخاب میکردند؛ بنابراین، با توجه به تغییرات گسترده در فضای فکری و درک متفاوت از ورزش، باید به بسترسازیهای مناسب بازیهای رایانهای مبتنیبر فعالیت بدنی، ورزش یا رونق ورزشهای سنتی در تعامل با بازیهای رایانهای اهتمام بیشتری ورزید. همچنین، باید اذعان کرد که ازیکسو، با توجه به توسعة سواد رسانهای دانشجویان و ازسویدیگر کاهش فعالیت بدنی و چاقی مفرط، درصورت استفادة مکرر از بازیهای رایانهای، عناصر جذاب بازیها را با توجه به موقعیت هر فرد تجویز شود.
بازیهای رایانهای
هزینه
دانشجویان
فعالیت بدنی
چاقی
2020
01
21
163
182
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1581_16a89dfa8dfc72b751a0ba5b14f7c4a7.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
58
تأثیر تجربة خدمت بر حضور مجدد تماشاگران فوتبال در استادیوم
هادی
باقری
لیلا
شهبازپور
علی
ناظمی
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعۀ تأثیر تجربة خدمت بر حضور مجدد تماشاگران در استادیومهای فوتبال با نقش میانجی رضایتمندی بود. اینپژوهشتوصیفیوازنوعهمبستگیبود. جامعةآماریپژوهش همة تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 98-1397 بودند. براساس نظر کلاین (2011) مبنیبر مطلوببودن نمونههای بین 200 تا 300 نفر برای مدلسازی معادلات ساختاری، 282 نفر با روش نمونهگیری دردسترس ازبین تماشاگران دو تیم استقلال و پرسپولیس تهران، بهعنوان نمونۀ پژوهش در این مطالعه شرکت کردند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای تجربۀ خدمت پین و گیلمور (1998) و رضایتمندی و تمایل به حضور مجدد اوه و همکاران (2007) استفاده شد. مدلسازی نیز با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی انجام شد. نتایج نشان داد که تجربة خدمت تأثیر مستقیم و معناداری بر رضایتمندی و حضور مجدد تماشاگران داشت. رضایتمندی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر حضور مجدد تماشاگران داشت. همچنین، تجربة خدمت بهواسطۀ رضایتمندی بر حضور مجدد تماشاگران تأثیرگذار بود. بهطورکلی، تجربة خدمت میتواند تاحدود زیادی تمایلات رفتاری تماشاگران را پیشبینی کند؛ ازاینرو، بهنظر میرسد که طراحی تجارب معنادار برای تماشاگران میتواند رویکرد جدید برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی برای کسب سهم بیشتر در بازار گردشگری و اوقاتفراغت باشد.
گردشگری رویداد
تجربة مشتریان
تمایلات رفتاری
تماشاگر
مدل پین و گیلمور
2020
01
21
183
200
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1886_c6ac326116b10a8d8cfca44d4db0ea8d.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
58
مطالعة عوامل مؤثر در بهبود ظرفیتسازی سازمانهای ورزشی بهمنظور پاسخگویی به مسئولیت اجتماعی با کاربرد نظریة سهشاخگی
هادی
وطن خواه
علی
فهیمینژاد
سید مصطفی
طیبی ثانی
پژوهش حاضر با هدف مطالعة عوامل مؤثر در بهبود ظرفیتسازی سازمانهای ورزشی بهمنظور پاسخگویی به مسئولیت اجتماعی، با کاربرد نظریة سه شاخگی طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر ازنوع پژوهشهای توصیفی- تحلیلی بود که بهصورت میدانی انجام شد. جامعة آماری پژوهش حاضر، مدیران سازمانهای ورزشی استان خراسانرضوی شامل مدیران بخش معاونت پرورشی، تربیتبدنی و سلامت سازمان آموزشوپرورش، مدیران سازمان ورزشوجوانان استان خراسان رضوی و همچنین، برخی صاحبنظران در حوزة مسئولیت اجتماعی در استان خراسان رضوی بودند. براساس روش گلولهبرفی، 19 نفر بهعنوان نمونه مشخص شدند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامة پژوهشگرساختهای حاوی 15 سؤال بود. روایی این پرسشنامه به تأیید هشت تن از اساتید دانشگاهی مدیریت ورزشی رسید. پایایی این پرسشنامه برابر با 86/0 مشخص شد. برای انتخاب رتبهبندی این عوامل از روش تاپسیس استفاده شد. همة روند تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار بی.تی. تاپسیس اسلور انجام شد. نتایج نشان داد که ایجاد شاخص برای ارزیابی سازمانها در حوزة مسئولیت اجتماعی با ضریب نزدیکی 9847/0، مهمترین عامل درمیان عوامل مؤثر در بهبود ظرفیتسازی سازمانهای ورزشی بهمنظور پاسخگویی به مسئولیت اجتماعی بود. بهصورتکلی، تدوین و ایجاد استانداردها و شاخصهایی در سازمانهای ورزشی برای ارزیابی و بررسی برنامهها و فعالیتهای این سازمانها درخصوص مسئولیت اجتماعی، بهعنوان یک مسئلة مهم درک میشود.
مسئولیت اجتماعی
سازمانهای ورزشی
ظرفیتسازی
ارزیابی
2020
01
21
201
218
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1921_7e89681871e70f4a6fd8cf41510854d0.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
58
طراحی الگوی تلفیقی فرایند توانمندسازی، سیستم مدیریت استعداد و قابلیت هوشمندی سازمانی با استفاده از مدلسازی ساختاری- تفسیری در ادارههای کل ورزشوجوانان کشور
اکبر
ساعتی زارعی
غلامرضا
شعبانی بهار
مجید
سلیمانی
هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی تلفیقی فرایند توانمندسازی، سیستم مدیریت استعداد و قابلیت هوشمندی سازمانی در ادارههای کل ورزشوجوانان کشور بود. روش پژوهش ازنوع کیفی با رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری بود. مؤلفهها ازطریق مطالعة کتابخانه ای و مصاحبه با 11 صاحبنظر شناسایی شدند. سپس، از نظرهای 10 خبره برای ساخت و روایی مدل ازطریق پرسشنامة مقایسة زوجی، استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری و تحلیل میکمک انجام شد. پس از تحلیل دادهها، مؤلفهها در هفت سطح قرار گرفتند که براساس آن گراف مدلسازی ساختاری- تفسیری طراحی شد. نتایج نشان داد که در بالاترین سطح (سطح هفتم)، عامل مدیریت عملکرد، در سطح ششم مدل، عوامل کشف و جذب و راهبردپذیری و آینده نگری، در سطح پنجم، عوامل پرورش و توسعه، ارزیابی و تطبیق، دانشی و اطلاعاتی و تغییرپذیری و تحولگرایی، در سطح چهارم، عوامل استقرار و بهکارگیری، نگهداشت و خدمات و نیز همافزایی و انسجام، در سطح سوم، عامل مشارکت سازمانی، در سطح دوم، عوامل صفت های مبتنیبر خود، آزادی و استقلال شغلی و نیز شایستگی و قابلیت شغلی و در پایین ترین سطح مدل (سطح اول)، عامل اثرگذاری نقش قرار گرفتند. براساس یافته های پژوهش میتوان گفت مدل تلفیقی سه متغیر برمبنای مؤلفة مدیریت عملکرد قرار دارد و برآیند آنها ازطریق مؤلفة اثرگذاری نقش، بر سازمان اثرگذار خواهد شد.
مدیریت استعداد
هوشمندی سازمانی
توانمندسازی کارکنان
سازمانهای ورزشی
2020
01
21
219
242
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1920_8346ceadfc32f0ca2b916191974b12c4.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
58
توسعة مدل عشق به برندهای ورزشی درمیان مصرفکنندگان ایرانی با استفاده از تحلیلهای کیفی و کمّی
سمیه
علی نژاد
مسعود
کیماسی
محمدعلی
شاه حسینی
هدف از انجام پژوهش حاضر، توسعه و آزمون چارچوبی برای شناسایی ابعاد سنجش عشق به برندهای ورزشی، شناسایی متغیرهای مؤثر در ابعاد عشق به برندهای ورزشی و شناسایی متغیرهای تأثیرپذیر از ابعاد عشق به برندهای ورزشی درمیان مصرفکنندگان ایرانی بود. در این پژوهش، از روشهای پژوهش آمیخته استفاده شد. برای توسعة چارچوب عشق به برندهای ورزشی، از روش کیفی ازنوع نظریة دادهبنیاد، ابزار مصاحبه و تکنیک تحلیل تم استفاده شده است. سپس، برای آزمون مدل روش کمّی با استفاده از پرسشنامة استخراجشده از دادههای کیفی و روش تحلیل عامل تأییدی بهکار برده شد. نتایج حاصل از تحلیل کیفی نشان داد که ساختار عشق به برندهای ورزشی درمیان مصرفکنندگان ایرانی، بهواسطة 14 بعد (اعتماد، ابراز علاقه، ادراکهای عملکردی، آرزو و رؤیا، جذابیت، خاطرهها و لحظهها، خودسازگاری، رضایت، زیبایی، صمیمیت، لذت، مدت زمان رابطه، منحصربهفرد بودن و وابستگی) سنجیده میشود. هویت برند، اعتماد به برند و تصویر برند بهعنوان پیشایندهای عشق به برندهای ورزشی و تعهد به برند، وفاداری به برند، تبلیغات شفاهی و میل به پرداخت اضافهبها، بهعنوان پیامدهای عشق به برندهای ورزشی شناخته شدهاند. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل کمّی بیانگر رابطة قوی بین پیشایندهای عشق به برندهای ورزشی، ابعاد آن و پیامدهایش بود. لذا میتوان نتیجهگیری کرد که عشق به برند در نمونه آماری حاضر بیشتر در خصوص ادراکات عملکردی این محصولات مستتر است و همچنین رضایت از برند در این نوع محصولات بیشترین میزان تاثیر را بر ایجاد عشق به برند دارد که خود از توجه به گزینههایی چون کیفیت محصولات، خدمات پس از فروش و آموزش مناسب کارکنان ایجاد میگردد.
عشق به برند
هویت برند
اعتماد به برند
تصویر برند
برندهای ورزشی
2020
01
21
243
268
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1917_c8cf20cc5509f9234cdce73640cf4b68.pdf