2024-03-29T17:51:44Z
https://smrj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=172
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
40
تلویزیون و توسعۀ ورزش همگانی:یک نظریه برخاسته از داده ها
بتول
عرب نرمی
محمود
گودرزی
سید نصرالله
سجادی
محمد
خبیری
هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش تلویزیون در توسعۀ ورزش همگانی بود که به روش کیفی و استراتژی نظریهپردازی برخاسته از دادهها انجام گرفت. گردآوری دادهها با استفاده از بررسی اسناد و مصاحبه صورت گرفت. پس از انجام 21 مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان رسانه و ورزش، اشباع نظری حاصلگشت و مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید. همچنین، بررسی اسناد با دو رویکرد جایگاه تلویزیون در اسناد برنامهای ورزش و جایگاه ورزش در اسناد فرادستی تلویزیون انجام شد. پس از تکمیل یافتهها مدل زمینهای بر اساس مدل سیستماتیک استراس و کوربین(1994) طراحی گردید. براساس یافتهها، مقولۀ محوری رویکرد نامناسب تلویزیون به ورزش همگانی شناسایی شد و مقولههای اصلی بر مبنای مدل پارادایمی بر گرد آن سازماندهی گردید (این مقولات شرایط علی، شرایط تأثیرگذار و زمینهای، استراتژیهای کنش ـ واکنش و پیامدها را بازگو میکنند). برخی از شرایط علی شامل: عدم جذابیت مالی ورزش همگانی برای تلویزیون و محدودبودن تعامل دوسویۀ سازمانهای متولی ورزش همگانی با شبکههای تلویزیون است. شرایط مداخلهگر و زمینهای در برگیرندۀ ضعف شبکههای مرتبط با حوزۀ سلامت، نیروی انسانی تلویزیون، جذابیت ناچیز ورزش همگانی برای مخاطبان تلویزیونی وگرایش مخاطب به تماشای تلویزیون با انگیزۀ تفریح و سرگرمی میباشد. علاوه بر این، پیامدها عبارت هستند از: سهم ناچیز ورزش همگانی از ساعات پربینندۀ ورزش تلویزیون و نقش محدود تلویزیون در ایجاد انگیزه و آگاهی نسبت به فعالیت بدنی.
توسعه
ورزش همگانی
تلویزیون
نظریۀ برخاسته از دادهها
2017
01
20
17
38
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_902_b90e391b33040364fef95181c7c08c71.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
40
ارائۀ مدل اندازهگیری موانع توسعۀ والیبال قهرمانی زنان ایران در سه سطح کلان، میانی و خرد
عذرا
افتخاری
نوشین
بنار
مینا
امامی
منیژه
منصور صادقی
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل اندازهگیری موانع توسعۀ والیبال قهرمانی زنان ایران در سطوح کلان، میانی و خرد و نیز اولویتبندی آنها انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی ـ پیمایشی بود و نمونۀ آماری آن را کلیۀ بازیکنان، داوران و مربیان (104 نفر) حاضر در سیزدهمین دورۀ لیگ برتر والیبال بانوان ایران تشکیل دادند. ابزار اندازهگیری مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامۀ موانع توسعه (افتخاری، 1393) بود که از طریق مصاحبۀ ساختارمند با داوران، بازیکنان و مربیان تیم ملی و نیز تعدیل و تغییر برخی گویهها، توسعه یافت و پس از تأییدشدن روایی و پایایی آن، بین نمونهها توزیع گردید. درنهایت، برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و بهمنظور ارائۀ مدل اندازهگیری،نرمافـزارهای اس.پی.اس.اس 22 و ایموس 21 مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد نتایج نشان میدهند که در سطح کلان، مؤلفۀ "فرهنگی" با بار عاملی (79/0)، در سطح میانی، مؤلفۀ "استعدادیابی" با بار عاملی (90/0) و در سطح خرد، گویۀ "نگرش ضعیف نسبت به انجام فعالیتهای ورزشی" با بار عاملی (78/0)، مهمترین موانع توسعۀ والیبال زنان ایران میباشند. براساس یافتههای پژوهش، راهکارهایی از قبیل افزایش پوشش رسانههای ملی جهت مشارکت بیشتر و فرهنگسازی گسترده، بهبود نگرش مثبت جامعه به ورزش زنان و هموارکردن بستر مشارکت بیشتر آنها بهدلیل داشتن پتانسیلهای بالا، طراحی برنامۀ جامع جهتتقویت سیستم استعدادیابی و نیز نظارت منسجم بر پیشرفت ورزشکاران مستعد، درراستای توسعۀ والیبال زنان ایران پیشنهاد میشود.
موانع توسعه
فرهنگی
استعدادیابی
والیبال زنان
2017
01
20
40
60
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_904_44d300e6098793b16f536f4d7a767f9d.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
40
شناسایی عوامل و ملاکهای مؤثر در توسعۀ فرهنگی در ورزش قهرمانی
رحیم
رمضانی نژاد
محمد مهدی
رحمتی
سید جلیل
میریوسفی
سید احمد
نژادسجادی
شناخت عوامل و ملاکهایی که می توانند روند توسعۀ فرهنگی در ورزش قهرمانی را تسهیل کنند ، بسیار مهم است . ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل و ملاکهای مؤثر در توسعۀ فرهنگی در ورزش قهرمانی میباشد. روش پژوهش، ترکیبی بود و مرحلۀ اول آن براساس نظریۀ کارکردگرایی ساختی پارسونز طراحی گردید. در مرحلۀ دوم پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 143 کارشناس و پژوهشگر (استاد) حوزۀ فرهنگ و تربیتبدنی بهعنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. بررسی دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی با چرخش متعامد، بهترتیب اهمیت نشان داد که پنج عامل توسعۀ فرهنگ سیاسی، تقویت هویت ملی ـ دینی، توسعۀ فرهنگ اقتصادی، توسعۀ فرهنگ اجتماعی و توسعۀ آموزشی و فناوری برای توسعۀ فرهنگی در ورزش قهرمانی ضروری هستند. همچنین، از میان سه ملاک عامل توسعۀ فرهنگ سیاسی، ملاک شایستهسالاری؛ در بین چهار ملاک عامل تقویت هویت ملی ـ دینی، ملاک سلامت اخلاقی؛ از سه ملاک عامل توسعۀ فرهنگ اقتصادی، ملاک اخلاق اقتصادی؛ در بین چهار ملاک عامل توسعۀ فرهنگ اجتماعی، ملاک سرمایۀ اجتماعی و از میان پنج ملاک عامل توسعۀ آموزشی و فناوری اطلاعات، ملاک آموزش و پژوهش در اولویت قرار داشتند؛ بنابراین، توسعۀ فرهنگ سیاسی و تقویت هویت ملی ـ دینی، اولینگام درجهتتوسعۀ فرهنگی در ورزش و بهویژه ورزش قهرمانی میباشد.
ورزش قهرمانی
توسعۀ فرهنگی
تقویت هویت ملی ـ دینی
توسعۀ فرهنگ سیاسی
2017
01
20
61
78
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_905_dee52a2fb598fba5b93d1caece77f41a.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
40
ارتباط بین دانش و نگرش تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان در لیگ برتر فوتبال ایران
ادریس
رادی
سعید
صادقی بروجردی
بهزاد
ایزدی
پژوهش حاضر بهصورت میدانی و به روش توصیفی ـ همبستگی، با هدف تعیین میزان دانش و نگرش تماشاچیان لیگ برتر فوتبال ایران و ارتباط بین آنها نسبت به بازاریابی پنهان، با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش را تماشاچیان حاضر در ورزشگاه فوتبال غدیر شهر اهواز تشکیل دادند. نمونۀ آماری نیز از میان آنها و بهصورت تصادفی، به تعداد 236 نفر انتخاب گردید. نتایج نشان میدهد که دانش و نگرش تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان، کمتر از حد بهینه است و تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان بیتفاوت میباشند. همچنین، یافتهها حاکی از آن است که تنها در مؤلفۀ دانش مرتبط با بازاریابی پنهان و آن هم تنها در متغیرهای جمعیتشناختی، سابقۀ تماشاچیبودن و سطح تحصیلات، ارتباط مثبت و معناداری نسبت به بازاریابی پنهان وجود دارد. بر مبنای نتایج مشخص میشود که دانش مرتبط با بازاریابی پنهان، دارای توان پیشبینی معنادار نگرش نسبت به بازاریابی پنهان میباشد. با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر میتوان راهکارهایی را جهت افزایش دانش تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان از طریق علامت تجاری خاص رویداد لیگ برتر فوتبال ایران ونیز باشگاههای ورزشی، در ورزش کشور فراهم کرد و از این طریق، حامیان مالی بیشتری را جهت سرمایهگذاری در ورزش فوتبال کشور جذب نمود.
بازاریابی پنهان
دانش
نگرش
حامی مالی
لیگ برتر فوتبال ایران
2017
01
20
79
96
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_901_68012ce02a55e938254c5246fdb3cf43.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
40
ارزیابی وضعیت سواد فناوری اطلاعات سازمانهای ورزشی ایران
سردار
محمدی
نرگس
اسمعیلی
نسیم
صالحی
در دنیای امروز، توسعۀ فناوریهای اطلاعاتی با هدف ایجاد تحول و پیشرفت در سازمان ضروری بهنظر میرسد و آنچه در این تحول از اهمیت بالایی برخوردار است، آگاهی کارکنان از منابع اطلاعاتی و مهارت و یا سواد فناوری اطلاعات میباشد. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی وضعیتسوادفناوری اطلاعات کارکنانسازمانهای ورزشی است. بدینمنظور، 176 مدیر و 194 نفر از کارشناسان ستادی این سازمانها با استفاده از نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد که میزان سواد فناوری اطلاعات کارکنان سازمانهای ورزشی در حد متوسط میباشد. علاوهبراین، تفاوت معناداری بین خردهمقیاسهای سواد عمومی کامپیوتر در سازمانهای ورزشی مشاهده میشود؛ بهنحویکه سواد فناوری اطلاعات کارکنان فدراسیونهای ورزشی، کمتر از وزارت ورزش و جوانان و ادارۀ کل تربیتبدنی مدارس میباشد. همچنین، یافتهها بیانگر این هستند که تمامیزیرگروههایسوادعمومیکامپیوتر،پیشبینیکنندههایمعناداریبرای سوادکامپیوتریمیباشند. درنهایت، باید گفت فناوری اطلاعات بهعنوان یکی از مهمترین شاخصهای پیشرفت سازمانها بهشمار میرود و فراهمآوردن شرایط مطلوب جهت آشنایی بیشتر با آن و ارتقای سطح سواد عمومی فناوری اطلاعات کارکنان سازمانها باید جزو اولویتهای هر سازمان ورزشی باشد.
سواد فناوری اطلاعات
سازمانهای ورزشی
سواد کامپیوتر
2017
01
20
97
112
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_906_f1e9ae7a986aa886585e306267d98d50.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
40
شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ بازاریابی ورزش دانشگاهی ایران
رسول
طریقی
مهرزاد
حمیدی
حسین
رجبی
هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ بازاریابی ورزشی دانشگاهی کشور بود. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بوده و بهلحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش متشکل از پنج گروه شامل: هیأت رئیسۀ سابق و فعلی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی، رؤسای هیأتهای استانی و کارشناسان و کارکنان فدراسیون ورزشهای دانشگاهی، مدیران و کارشناسان ادارات کل تربیتبدنی پنج بخش دانشگاهی و مدیران تربیتبدنی دانشگاههای بخشهای آموزش عالی کشور (اعم از دانشگاههای دولتی، آزاد، پیامنور، علمی ـ کاربردی، بهداشت و درمان و علوم پزشکی) و جمعی از اعضای هیأت علمی بود. . شایانذکر است که با توجه به محدودبودن جامعۀ آماری، از روش نمونهگیری کلشمار استفاده شد. . نتایج نشان میدهد که کلیت مدل تحلیل عاملی تأییدی، از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین، مشخص میشود که بهترتیب اولویتبندی معنادار متغیرهای قابلیت مدیریت، قابلیت کارکنان بازاریابی، استراتژی بازاریابی، سیستم اطلاعات بازاریابی، واحد بازاریابی و قابلیت نشانسازی، بر قابلیت بازاریابی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران اثرگذار میباشد. علاوهبراین، قابلیت بازاریابی، دارای تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بازاریابی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی میباشد. با توجه به نتایج بهدستآمده، بهنظر میرسد که ورزش دانشگاهی کشور میتواند با انجام فعالیتهای بازاریابی، خود را از بودجه عمومی دولت جدا نماید و با برگزاری لیگهای منظم و باکیفیت در رشتههای مختلف و نیز جذب حامیان مالی، موجبات درآمدزایی بیشتر برای بخشهای مختلف دانشگاهی کشور را فراهم آورد.
بازاریابی ورزشی
ورزش دانشگاهی
تحلیل عاملی تأییدی
2017
01
20
113
130
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_903_08ab50f98e8d17abd713d1fc442e6556.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
40
تأثیر اعتماد مشتریان بر قصد خرید با میانجیگری تبلیغات دهانبهدهان
عبدالحسین
ابراهیمی
عاطفه
شکاری
ناهید
شتاب بوشهری
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شاخص اعتماد مشتریان بر قصد خرید با میانجیگری تبلیغات دهانبهدهان میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را مشتریانی که از تولیدیهای ورزشی خرید میکردند تشکیل دادند و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، در مجموع، 384 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اس پی اس اس و لیزرل استفاده شد. ابتدا سطح مطلوبیت متغیرها و شاخصهای آنها با استفاده از آزمون تی تکنمونهای مورد آزمون قرار گرفته و همچنین رابطهی مثبت بین متغیرها از طریق همبستگی و ضریب مسیر آزمون تی تأیید شد. سپس با استفاده از نرم افزار لیزرل و تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری به آزمون مدل پرداخته که نهایتاً مقادیر شاخصهای برازندگی نشان داد، مدل از برازش مناسب برخوردار است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که شاخص اعتماد، تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید مشتریان و تبلیغات دهانبهدهان دارد و تبلیغات دهانبهدهان، اثری تعدیلکننده بر قصد خرید مشتریان میگذارد. بهطورکلی و با توجه به یافتههای پژوهش، ازآنجاییکهشاخص اعتماد شرکت،رفتار مشتریانرادرتعاملبا شرکت تحتتأثیرقرارداده و سببسودآوری بلندمدت برای شرکتها و تولیدیهای ورزشی خواهد شد، لازم است که شرکتها توجهویژهایبهاین مهم نمایند.
اعتماد مشتریان
خرید
تبلیغات دهانبهدهان
2017
01
20
131
146
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_908_b37cec1bdb038f8064468c62c3f8b535.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
40
تعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ نقش تبلیغات در جذب نوجوانان به مدارس تکواندو براساس الگوی AIDA
اسماعیل
دولتیاری
حسین
پورسلطانی
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامۀ نقش تبلیغات در جذب نوجوانان به مدارس تکواندو براساس الگوی "آیدا" بود. جامعة آماری پژوهش را 360 نفر از تکواندوکاران پسر شهر زنجان که در محدودۀ سنی 18ـ12 سال قرار داشتند، تشکیل دادند که از میان آنها، نمونة آماری معادل 186 نفر انتخاب گردید. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامۀ 20 سؤالی پژوهشگرساخته که دارای چهار مؤلفۀ جلب توجه، علاقهمندسازی، تحریک تمایل و سوقدادن به خرید (جذب) بود، بهره گرفته شد و دادهها با استفاده از روش امتیازگذاری پنج ارزشی لیکرت، مورد ارزیابی قرار گرفتند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز توسط 10 نفر از کارشناسان ورزشی رشتۀ مربوطه و اساتید دانشگاه تأیید گشت. همچنین، از شاخصهای آمار توصیفی برای توصیف دادهها استفاده شد، ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین ثبات درونی پرسشنامه بهکار رفت و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی برای تعیین اعتبار سازه مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که از بین چهار مؤلفۀ الگوی آیدا، مؤلفۀ علاقهمندسازی دارای بیشترین نقش و مؤلفة جلب توجه دارای کمترین نقش در جذب نوجوانان به مدارس تکواندو میباشند. نتایج آلفای کرونباخ نیز بیانگر آن است که ثبات درونی پرسشنامه برابر با (80/0) است و بین تمامی گویهها و عوامل، ارتباط معناداری مشاهده میشود. بر پایۀ یافتهها مشخص میشود که پرسشنامۀ نقش تبلیغات، ثبات درونی و برازش مناسبی دارد. با توجه به تأیید پرسشنامۀ مذکور در پژوهش حاضر، پژوهشگران میتوانند جهت تعیین نقش تبلیغات بر جذب در سایر رشتههای ورزشی، از این پرسشنامه استفاده نمایند.
روایی و پایایی
تبلیغات
جذب نوجوانان
مدارس تکواندو
2017
01
20
147
170
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_909_78055b9b9028d5b343b309f320dd1631.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
40
اثر عوامل اجتماعی و فیزیکی ـ محیطی بر حضور تماشاچیان لیگ برتر فوتبال ایران
نعمت اله
نعمتی
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی و فیزیکی ـ محیطی مؤثر بر حضور تماشاچیان در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران بود. ابزار مورداستفاده در پژوهش، مدل توسعهیافتهای بود که براساس مطالعات کسکی (1994)، ژانگ و پیس ( 1995) و لی (2000) تنظیم گشت. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مربوطه و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بررسی و تأیید گردید و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ( 92/0) موردتأیید قرار گرفت. نمونۀ آماری پژوهش را 1385 تماشاگر بالای 15 سال که بهصورت تصادفی طبقهای و با روش انتساب متناسب انتخاب شدند، تشکیل دادند. بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری در برنامۀ لیزرل استفاده شد. نتایج نشان میدهد که عوامل اجتماعی و فیزیکی ـ محیطی، ارتباط معناداری با تمایل به حضور تماشاچیان دارند.
حضور تماشاچیان
عامل اجتماعی
عامل فیزیکی ـ محیطی
لیگ برتر فوتبال
2017
01
20
171
186
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_907_d2679a508827a6dd50da2cb3eb2ea767.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
40
هویتیابی مشتری از برند ورزشی و اثرات آن بر بسط موفق برند با نقشآفرینی عشق به برند و تعهد و وفاداری به آن
سید مسلم
علوی
سارا
خداداده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات هویتیابی مشتری از برند بر بسط موفق برند ورزشی به انجام رسید و در آن نقش متغیرهایی همچون عشق به برند و تعهد و وفاداری به برند موردبررسی قرار گرفت. از نظر روش جمعآوری دادهها، این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بوده و از نظر هدف، کاربردی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ طرفداران برندهای فوتبالی داخلی شهر شیراز تشکیل دادند که از میان آنها، نمونهای معادل 384 نفر با استفاده از روش کوکران انتخاب گردید. یافتهها نشان میدهند که متغیر هویتیابی مشتری با برند، بر عشق به برند و تعهد و وفاداری آنها نسبت به برند تأثیرگذار میباشد. همچنین، براساس یافتهها مشخص میشود که از میان سه متغیر عشق به برند، تعهد به برند و وفاداری به برند، تنها متغیر وفاداری به برند توانسته است بر بسط موفق برندهای ورزشی مؤثر باشد. ازسویدیگر، یافتهها حاکی از آن است که متغیر وفاداری، رابطۀ میان تعهد به برند و بسط موفق برند از یکسو و رابطۀ میان عشق به برند و بسط موفق برند ازسویدیگر را میانجیگری مینماید.
برندهای ورزشی
هویتیابی مشتری از برند ورزشی
عشق به برند ورزشی
تعهد به برند ورزشی
وفاداری به برند ورزشی
2017
01
20
187
208
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_910_22685c2c6eea724398e6ba8edae6e477.pdf