2024-03-29T11:49:53Z
https://smrj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=128
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
شناسایی و تدوین الگوی موانع اجرای برنامه های استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان ایران
محمدحسین
قربانی
محمود
گودرزی
حمیدرضا
صفری
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تدوین الگوی موانع اجرای برنامههای استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان ایران بوده است. این تحقیق توصیفی بوده و به شیوه میدانی انجام شده است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل تمامی مدیران و کارشناسان ارشد و نخبگان وزارت ورزش و جوانان ایران و همچنین نخبگان برنامه ریزی استراتژیک در ورزش کشور بود که پس از توزیع پرسشنامه، تعداد 257 پرسشنامه تکمیل و در فرایند تجزیه و تحلیل وارد شد. با توجه به اهداف تحقیق، جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. ضریب پایایی کلی پرسشنامه پژوهش، طی یک مطالعه مقدماتی برابر با 87/0α= بدست آمد. روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظران نخبگان و روایی سازه با بهره گیری از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمونهای فریدمن، تحلیل عاملی تاییدی بهره گرفته شد. یافتههای حاصل حاکی از آن است که تمامی 5 مانع مورد بررسی دارای نقش بازدارندگی قابل توجهی در اجرای استراتژی ها بوده و رتبه بندی آنها بترتیب عبارت اند از: موانع مدیریتی (58/75%)، موانع برنامهریزی (23/74%)، موانع فردی (23/73%) ، موانع سازمانی (59/72%) و در نهایت موانع محیطی (06/71%). بررسی قابلیت برازش الگوی موانع اجرای برنامه های استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان نشان داد که تمامی شاخص های تناسب در این مدل در محدوده قابل قبول قرار دارد (069/0 RMSEA<،86/0AGFI >، 92/0< GFI). مدیران و سیاستگذاران وزارت ورزش و جوانان و همچنین سایر سازمانهای ورزشی در راستای اجرای استراتژی میتوانند از این مدل و ابزار به عنوان الگویی جهت توجه به تمامی موانع پیش روی اجرای استراتژی و حل آنها استفاده نمایند.
برنامه های استراتژیک
وزارت ورزش و جوانان
موانع
اجرای استراتژی
2015
09
23
13
32
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_489_20cc6fc7f30d4ea6c7eaf88c2fb733db.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
الگویابی توسعۀ ورزشهای بومی و محلی در کشور
افشار
هنرور
فرزاد
غفوری
احسان
ططری حسن گاویار
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی توسعۀ ورزشهای بومی و محلی (وربوم) با تأکید بر 3 جنبۀ احیا، ترویج و ارتقا در کشور میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی بوده و بهصورت پیمایشی انجام شده است. نمونۀ آماری پژوهش را 2983 نفر از دستاندرکاران هیأتهای ورزش همگانی و ورزش روستایی کشور، اعضای هیأتعلمی رشتۀ تربیتبدنی دانشگاهها و کارشناسان ورزشی شاغل در سازمانها و دانشگاههای کشور تشکیل دادند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. دادهها توسط روشهای آمار توصیفی و نیز تحلیل عاملی اکتشافی و مدل-سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که متغیرهای توسعهای شامل احیا، ترویج و ارتقا، تأثیر معناداری بر یکدیگر در ساختار الگو دارند. همچنین، متغیر احیا و متغیر ارتقا دارای تأثیر معناداری بر روی وضعیت موجود میباشند و وضعیت موجود نیز تأثیر معناداری بر روی اثرات توسعۀ وربوم دارد؛ لذا، در صورت اجرای مناسب مؤلفههای احیا و ارتقا انتظار میرود که شاخصهای وضع موجود مانند نامناسببودن میزان توسعه، برگزارنشدن مسابقات و تأکید بیش از حد بر ورزش قهرمانی، دستخوش تحولاتی گردد که به وضعیت مطلوب نزدیکتر شود. وضعیت موجود نیز بهطور معناداری باعث ظهور و بروز اثرات مفید توسعۀ وربوم میگردد. تمامی مراحل در الگوی توسعۀ وربوم، در محیطی متشکل از 8 عامل اثرگذار قرار دارد و از آنها تأثیر میپذیرد.
ورزشهای بومی و محلی
توسعه
الگو
ایران
2015
09
23
33
48
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_490_e1176ec63c0be19a837e7c40f205d5b7.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
ارزشیابی برنامه درسی کارشناسی ناپیوسته دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی
عباس
نظریان مادوانی
علیرضا
رمضانی
حمیدرضا
شرف بیانی
هدف پژوهش حاضر، ارزشیابی برنامه درسی کارشناسی ناپیوسته دبیری تربیتبدنی و علوم ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ناپیوسته رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی، مدرسان و فارغالتحصیلان تربیتبدنی مراکز تربیتمعلم سراسر کشور بود. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای و نمونه تحقیق شامل 90 مدرس، 187 دانشجوی سال آخر و 69 معلم بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود. طبق نتایج تحلیل مولفههای اصلی، چهار عامل هدف و محتوا، روش اجرا (تدریس)، امکانات و تجهیزات آموزشی و روش ارزشیابی برنامه درسی مشخص گردید که بر اساس نوع سوالات همبسته و ماهیت آنها نامگذاری عاملها انجام شد. تحلیل دادهها از طریق روشهای آماری توصیفی همچون فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد انجام شد. نتایج نشان داد حدود 50 درصد از کل گروهها، سرفصلهای دروس برنامه درسی را با اهداف این دوره همراستا نمیدانند و میزان اثربخشی و توفیق برنامه درسی در نیل به اهداف را ضعیف ارزیابی میکنند. 65 درصد از این افراد، تجهیزات و اماکن آموزشی موجود را متناسب با نیازهای آموزشی برنامه درسی مذکور نمیدانند. همچنین نتایج نشان داد محتوای دروس نظری با روشهای تدریس سخنرانی (72 درصد)، مشارکتی (71 درصد) و سمینار (66 درصد) و محتوای دروس عملی با روش تدریس مشارکتی (72 درصد) متناسب است. ضمنا محتوای دروس نظری با روشهای ارزشیابی کتبی مستمر و پایانی به شکلهای چهارگزینهای (80 درصد)، کوتاهپاسخ (78 درصد) و تشریحی (77 درصد) و در دروس عملی (77 درصد)، با روش ارزشیابی عملی متناسب است. با توجه به نتایج تحقیق حاضر پیشنهاد میشود کمیته بازنویسی محتوای برنامه درسی مذکور و نیازسنجی و ساماندهی امکانات و فضاهای آموزشی جهت رفع کاستیها تشکیل شود.
برنامه درسی
ارزشیابی
تربیتمعلم
تربیتبدنی
2015
09
23
49
70
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_491_ff233587398bbef234ed1b4253d53631.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
شناسایی مؤلفههای تعاملی مؤثر بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران
لیلا
حیدری
اسماعیل
شریفیان
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای تعاملی مؤثر بر بازدید مجدد هواداران از وب-سایت باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران انجام شد. روش پژوهش از نوع پیمایشی بود که جمعآوری اطلاعات به صورت اینترنتی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل هواداران به عضویت درآمده در وبسایت باشگاههای استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی، داماش و سپاهان (26000N=) بودند که در فروردین و اردیبهشت 1391 مورد بررسی قرار-گرفتند. از جامعه یاد شده 325 نفر حاضر به همکاری با این پژوهش شده و نمونه تحقیق را تشکیل دادند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساختهای استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصین مدیریت ورزشی تأیید گردید و پایایی درونی آن از طریق آلفای کرونباخ 9/0 تعیین شد. از آزمون تی تکنمونهای جهت تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای تعاملی از جمله فرصتهای تعامل با مدیران یا مربیان، بازیکنان و سایر هواداران روی وب-سایت، ابزارهای ترویجی خاص، خوراکهای اطلاعاتی و شخصیکردن صفحات خانگی و ایمیل بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران تأثیر معناداری دارد. بنابراین میتوان بیان کرد که درک نیازهای هواداران وفادار برای موفقیت وبسایت باشگاههای فوتبال از ضروریات است.
مؤلفههای تعاملی
هواداران
وبسایت
باشگاههای فوتبال
2015
09
23
71
88
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_492_9848b5b9368b27d4bb45931664f846c5.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
تاثیر تبلیغات دهان به دهان بر ایجاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرفکننده در خدمات ورزشی
محسن
بهنام
ماهرخ
مدیری
سیده زهرا
هاشمی
هدف این پژوهش بررسی تأثیر تبلیغات دهان به دهان بر ایجاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرفکننده بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان مرکز موجهای آبی بودند که تعداد 352 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تبلیغات دهان به دهان سوینی و سوایت (2008)، کیفیت ادراک شده هنسلر، ویلسون و وستبرگ (2011)، تداعی و وفاداری به برند واشبورن و پلانک (2002) و آگاهی از برند کلر (2001) استفاده شد و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0، 79/0، 82/0، 80/0 و 77/0 بدست آمد. بطور کلی، نتایج رگرسیون نشان داد کهتبلیغات دهان به دهان بر ابعاد ارزش ویژه برند تاثیر دارد. نتایج این مطالعه اهمیت و نقش تبلیغات دهان به دهان را در ساخت ارزش نام برند قوی نشان میدهد. به منظور افزایش قدرت یک برند، مدیران باید بر روی تبلیغات دهان به دهان سرمایهگذاری کنند.
تبلیغات دهان به دهان
کیفیت ادراک شده
وفاداری به برند
آگاهی از برند
تداعی برند
2015
09
23
85
104
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_493_d9a0ca1e68d5e706b973651f7efbd17e.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
نقش ابعاد یادگیری سازمانی در تسهیل چابکی سازمان
محمد
جوادی پور
امین
کلانی
وحید
ساعتچیان
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین ابعاد یادگیری و چابکی سازمانی در پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی میباشد. روش این پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعۀ آماری آن را کلیۀ کارکنان پژوهشگاه تربیتبدنی در سال 1392 تشکیل دادند. بهعلت محدودبودن جامعه، نمونۀ آماری بهصورت تمامشمار در نظر گرفته شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خرده مقیاس تعهد مدیریت برای یادگیری سازمانی و مدیریت منابع انسانی برای چابکی سازمانی،بیشترین میانگین را نسبت به دیگر مؤلفههای متغیر موردنظر بهدست آوردهاند. همچنین، یادگیری سازمانی رابطۀ معناداری با چابکی سازمانی دارد. با توجه به وجود رابطۀ همخطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (قابلیتهای یادگیری سازمانی)، 58% از تغییر در میزان چابکی سازمانی را تبیین مینمایند. درمجموع، با عنایت به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود مسئولان و سیاستگذاران پژوهشگاه تربیتبدنی توجه خاصی به عامل یادگیری کارکنان و ارائۀ شیوههای نو و خلاق برای اصلاح ساختار و عملکرد سازمان در جهت نیل به یک سازمان چابک داشته باشند.
قابلیتهای یادگیری سازمانی
سازمان چابک
پژوهشگاه تربیتبدنی
2015
09
23
105
120
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_494_4cf48dec4540d5cf4c22b98b8270d40f.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
توصیف پنج بعدی مشکلات داوران لیگ برتر فوتبال ایران
معین
ظریف
مسعود
نادریان جهرمی
سیدمحمد
سلطانحسینی
هدف از این پژوهش، بررسی مشکلات داوران لیگ برتر فوتبال کشور بود که در 5 حیطۀ اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی صورت گرفت. این پژوهش، توصیفی بوده و بهشکل میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ داوران لیگ برتر فوتبال تشکیل دادند که تعداد آنها 84 نفر بود. نتایج آمار استنباطی نشان داد که بین شغل اصلی داوران و مدرک تحصیلی آنها و مشکلات آنان تفاوت معناداری وجود ندارد. آزمون-های رابطهسنجی نشان دادند که بهطورکلی، رابطهای بین سن داوارن و سابقۀ حضور آنها در لیگ برتر با مشکلات آنها وجود ندارد؛ اما درمورد رابطۀ سابقۀ حضور داوران در لیگ برتر با مشکلات فرهنگی، رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. با عنایت به همسوبودن نتایج این پژوهش با چند پژوهش داخلی و خارجی میتوان گفت که داوران لیگ برتر فوتبال، در چهار بعد اقتصادی امنیتی، فرهنگی و آموزشی مشکلاتی جدی دارند و درمورد مشکلات اجتماعی، موارد بسیار کمی یافت شد. با رفع مشکلات داوران بهعنوان یکی از مهمترین عوامل برگزاری مسابقات، میتوان شاهد برگزاری بهتر مسابقات لیگ برتر فوتبال باشیم. این پژوهش میتواند اطلاعات ارزشمندی را برای مسئولان فدراسیون و دپارتمان داوری فراهم نماید.
مشکلات داوران
لیگ برتر فوتبال
داور فوتبال
ایران
2015
09
23
121
136
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_495_09fbbf179508d735008c7f835e6743fb.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
مقایسۀ مؤلفههای رفتارشهروندی تماشاگران لیگ برتر والیبال با کورس سوارکاری
جمال الدین
بیرامی ایگدر
مجید
جلالی فراهانی
بی بی گل
بیرامی ایگدر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسۀ بروز مؤلفههای رفتار شهروندی در باشگاههای والیبال و سوارکاری از دیدگاه تماشاگران لیگ برتر والیبال و مسابقات ملی کورس اسبدوانی گنبد کاووس میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی بوده و از نظر هدف، کاربردی میباشد که بهشکل میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری را تمامی تماشاگران بالای 18 سال که جهت تماشای رویدادهای بزرگ ورزشی در اماکن ورزشی شهرستان گنبد حضور پیدا میکنند تشکیل دادند. ازآنجا که حجم جامعۀ آماری بیش از 25000 نفر (....2 نفر مربوط به رشتۀ سوارکاری و 5000 نفر برای والیبال) بود، نمونۀ آماری 384 نفر برای سوارکاری و 357 نفر برای والیبال انتخاب شد و برای جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در بروز مؤلفههای تماشگران در دو باشگاه سوارکاری (خصوصی) و والیبال (دولتی) وجود دارد.
رفتار شهروندی
سوارکاری
والیبال
تماشاگران
2015
09
23
136
148
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_496_7096b0fa965aff72ff8a2a19c371bad4.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
بررسی نقش ابعاد توانمندسازی شناختی در عادات خلاقیت مربیان
فاطمه
بهمنی
غلامعلی
کارگر
مصطفی
افشاری
امروزه سازمانها برای فائق آمدن بر مشکلات و تنگناهای خود نیازمند افرادی توانمند و دارای تفکر خلاق هستند. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد توانمندسازی شناختی در عادات خلاقیت مربیان شهر اراک است. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- پیمایشی و بصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل مربیان هیاتهای ورزشی استان بود (485= N) کهبراساس جدولمورگان تعداد (214=n ) بهعنوان نمونهتحقیق انتخابشدند. ابزار گردآوریدادهها پرسشنامههای توانمندسازی استاندارد اسپیریتزر(87/0= α) و پرسشنامه محققساخته عاداتخلاقیت بود(9 /0= α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس فریدمن و t مستقل استفاده شد. اطلاعات حاصل از این تحقیق نشان داد که ضریب همبستگی میان توانمندسازی شناختی و عادات خلاقیت مربیان 612/0 بود. بین ابعاد توانمندسازی شناختی مربیان تفاوت معناداری وجود داشت(873/96= 2χ، 05/0>P). احساس حقانتخاب، احساس شایستگی، احساس موثر بودن و احساس معنادار بودن، اولویت اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند. در تعیین اولویت عاداتخلاقیت مربیان با استفاده از آزمون فریدمن (354/51= 2χ، 05/0>P)، تحمل ابهام، گوش فرا دادن به ندای درون، استفاده از تفکر جانبی برای یافتن فرضیات به ترتیب در اولویت اول تا سوم قرار گرفتند. با توجه به نتایج تحقیق، چنانچه سازمان برنامههای توانمندسازی را بهاجرا درآورده و بر مؤلفههای آن تاکیدکند، میتواند امیدوار باشد که از مزایایخلاقیت افراد درکار بهرهبردارینماید.
توانمندسازی شناختی
عادات خلاقیت
مربیان
2015
09
23
149
164
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_497_c2afe76841f2b52aab730b9f1b8148ab.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
رابطه بین چابکی سازمانی و کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان ایران
حامد
فرزی
همایون
عباسی
شیرین
زردشتیان
هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ بین چابکی سازمانی و کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان ایران از نظر کارشناسان حوزۀ معاونتهای ششگانۀوزارت ورزش و جوانان میباشد. مؤلفههای چابکی سازمانی از نظر موسسۀ ای اتی کرنی(2002) شامل رهبری، تغییر سازمانی، مدیریت عملکرد، ارزش و فرهنگ، خدمت به مشتری و فناوری و مؤلفه های کارآفرینی سازمانی از نظر استیونسون شامل: فلسفۀ پاداش، تعهد به منابع، ساختار مدیریت، کنترل منابع، تعهد به فرصت و گرایش استراتژیک میباشد. جامعۀ آماری شامل تمام کارشناسان معاونتهای ششگانۀ وزارت ورزش و جوانان در سال 1392 بود که تعداد آنها حدود 340 نفر بود.نتایج پژوهش نشان داد که بین چابکی سازمانی و کارآفرینی سازمانی، درجۀ بالایی از رابطه وجود دارد و همچنین، تأثیر انکارناپذیر فناوری در چابکشدن سازمان و کارآفرینی در عرصۀ ورزش کشور تأیید شد.
چابکی سازمانی
کارآفرینی سازمانی
وزارت ورزش و جوانان
2015
09
23
165
180
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_498_1bdd93607deaf5c92ed8909c6cc3341f.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
اولویت بندی عوامل موثر بر عدم اثربخشی ورزش وزارت جهادکشاورزی
قاسم
مهرابی
حسین
عیدی
هدی
مهنانی
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر عدم اثربخشی ورزش وزارت جهادکشاورزی بود. جامعه آماری پژوهش را مسئولین تربیت بدنی سازمانها و شرکتهای تابع وزارت جهادکشاورزی تشکیل میدادند که در مجموع، 82 نفر بودند. روش پژوهش توصیفی و از لحاظ هدف، کاربردی است. ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوی آن توسط صاحب نظران مورد بررسی و تائید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد (81/0α=). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد، عوامل موثر بر عدم اثربخشی ورزش وزارت جهاد کشاورزی به ترتیب سیاست و تصمیمات دولت، رویه های کاری، اهداف و ماموریت ها، فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و برنامهریزی میباشد و در هر یک از این حوزهها نیز با محدودیتهای مختلفی روبرو است. به منظور توسعه ورزش کارکنان و افزایش مشارکت افراد در برنامههای ورزشی، استراتژی ورزش کارکنان باید در جهت مرتفع کردن محدودیتهای سیاستگذاری، رویههای کاری، اهداف و ماموریت، فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و برنامهریزی تدوین شود.
عدم اثربخشی
ورزش
کارکنان
وزارت جهادکشاورزی
2015
09
23
181
202
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_499_8cc748da6be1db418173b9b4d0c067b4.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
رابطه جو سازمانی و سلامت روان کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان کشور
فتاح
مهدوی
عبدالرحمن
مهدی پور
سجاد
غلامی ترکسلویه
هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ جوسازمانی و سلامتروان کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان کشور بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کارشناسان زن و مرد وزارت ورزش و جوانان کشور (معادل 298 نفر) تشکیل دادندکه تعداد 169 نفر از آنها انتخاب شد. نتایج نشان داد که بین جوسازمانی و سلامتروان کارشناسان سازمان ورزش و جوانان کشور رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد. همچنین میان ابعاد جو سازمانی و سلامتروان، رابطۀ چندگانهای مشاهدهشد و این یافته حاصلشد که رضایت از پاداش، وضوح و توافق بر روی هدف، بهترتیب قویترین پیشبینیکنندههای وضعیت سلامتروان کارشناسان وزارت ورزش و جوانان کشور میباشند. بهطورکلی، میتوان گفت فراهمنمودن جو سازمانی مناسب، بهویژه از طریق کسب رضایت از پاداش، توافق و وضوح اهداف سازمانی، تاحدودی تضمینکنندۀ سلامتروان کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان میباشد.
جو سازمانی
سلامتروان
کارشناسان
وزارت ورزش و جوانان کشور
2015
09
23
203
216
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_500_781ce3af04fe62ec14645d0e19ce354a.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
31
ارتباط بین فنآوری اطلاعات و یادگیری سازمانی در سازمان های ورزشی ایران
معصومه
عمادالاسلامی اسکوئی
سردار
محمدی
مظفر
یکتایار
هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی در سازمانهای ورزشی ایران است. روش انجام این پژوهش از نوع همبستگی میباشد. 370 نفر کارشناس و مدیر از سازمانهای ورزشی ایران بهعنوان نمونه انتخاب شدندنتایج نشان میدهد که رابطۀ مثبت، متوسط و معناداری بین دو متغیر فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی در سازمانهای ورزشی (وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی و ادارۀ کل تربیتبدنی مدارس) وجود دارد و میتوان نتیجه گرفت با تقویت، گسترش و بهکارگیری فناوری اطلاعات میتوان یادگیری سازمانی در سازمانهای ورزشی ایران را توسعه داد و بهبود بخشید.
فناوری اطلاعات
یادگیری سازمانی
سازمانهای ورزشی
2015
09
23
217
228
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_501_c645a8d0b3935805f332371e986b8473.pdf