2024-03-28T22:31:40Z
https://smrj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=122
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
چالش های مدیریت ورزش قهرمانی در ایران
محمد
جوادی پور
عنوان پژوهش حاضر چالش¬های مدیریت ورزش قهرمانی در ایران می¬باشد. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی و اجرای آن بصورت میدانی است. جامعه آماری را مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران فدراسیون¬های ورزشی (رئیس، نایب رئیس، دبیر) تشکیل داده¬اند که شامل 180 نفر می¬باشند که براساس جدول مورگان 84 نفر، به عنوان نمونه آماری تحقیق با استفاده ار روش نمونه¬گیری تصادفی سهمیه¬ای انتخاب شدند. ابزار جمع¬آوری داده¬ها مصاحبه حضوری و پرسشنامه محقق ساخته است. در این رابطه 20 نفر از خبره¬گان و مدیران در ورزش قهرمانی با روش گلوله برفی انتخاب و با آنها مصاحبه به صورت اکتشافی صورت گرفت و پس از بررسی و تحلیل نظرات و دیدگاههای خبر¬گان و با استفاده از مبانی نظری و تحقیقات انجام شده محورها و مولفههای اصلی استخراج گردید. روش¬های آماری مورد استفاده در این تحقیق آزمون فریدمن برای رتبه¬بندی و تحلیل تفاوت نظرات از آزمون خی دو بود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که فقدان برنامه استراتژیک و روشن نبودن سیاست¬ها و جهت¬گیری¬ها، فقدان منابع انسانی مناسب و تغییر و تحول و جابجایی سریع مدیران، نبود نظارت و ارزیابی، وابستگی به منابع مالی دولت و عدم سرمایه¬گذاری بخش خصوصی، عدم تخصیص مناسب منابع مالی در بخش¬های متنوع به صورت متناسب، وجود قوانین ناهماهنگ و موازی، عدم مطلوبیت ساختار و تشکیلات فعلی ورزش، نامطلوب بودن نظام استعداد¬یابی و فرایند ورزش قهرمانی و نبود برنامه میان¬مدت، تاکتیکی و عملیاتی از اهم چالشهای پیش روی مدیریت ورزش قهرمانی کشور از نظر پاسخ¬دهندگان است.
ورزش قهرمانی
چالش های مدیریت
چشم انداز
2015
07
23
13
34
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_444_772f442365179e9866ca3ba9bba25ab1.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
تأثیر جاذبۀ تبلیغی بر قصد آینده و نگرش به تبلیغ مصرفکننده در خدمات ورزشی
محسن
بهنام
محمود
گودرزی
مهرزاد
حمیدی
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر جاذبۀ تبلیغی بر قصد آینده و نگرش به تبلیغ مصرفکننده در خدمات ورزشی بود. روش پژوهش، نیمهتجربی و از نوع طرح فاکتوریل بین آزمودنی 2×3 بود. جامعۀ آماری، دانشجویان تربیتبدنی و غیرتربیتبدنی دانشگاه تهران بودند که نمونۀ آماری تعداد 440 نفر انتخاب شد. نتایج نشانداد که اثر اصلی نوع جاذبۀ تبلیغی بر قصد آینده، در آزمودنیهایی که تبلیغ عاطفی مشاهده کردهاند از افرادی که تبلیغ شناختی مشاهده کردهاند، بیشتر است. علاوهبراین، اثر اصلی نوع جاذبۀ تبلیغی بر نگرش به تبلیغ در آزمودنیهایی که تبلیغ عاطفی مشاهده کردهاند، نسبت به آزمودنیهایی که تبلیغ شناختی مشاهده کردهاند تفاوتی ندارد.
خدمات ورزشی
جاذبۀ تبلیغی
نگرش به تبلیغ
قصد آینده
2015
08
21
35
54
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_445_80f1aea43d558ac7b22a8f6b059484fc.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
شناسایی اتحادهای استراتژیک در توسعۀ گردشگری ورزشی استانهای شمالی ایران
بهمن
شهریاری سجهرودی
مهر علی
همتی نژاد
اسماعیل
ملک اخلاق
هدف از این پژوهش، شناسایی اتحادهای استراتژیک در توسعۀ گردشگری ورزشی استانهای شمالی ایران (مازندران، گلستان و گیلان) بود. بدینمنظور، 118 آزمودنی (20 متخصص مدیریت ورزشی و 98 نفر از رؤسا، معاونین و کارشناسان دانشگاهها، ادارات کل تربیتبدنی، میراث فرهنگی و شهرداری سه استان) بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. یافتهها نشان داد اتحاد مدیریت دانش، اتحاد سرمایهگذاری، اتحاد پژوهش و توسعه، اتحاد مدیریت و اتحاد ساختاری، بهترتیب از بالاترین اهمیت در توسعۀ گردشگری ورزشی برخوردار هستند. بهطورکلی، تشکیل اتحادهای استراتژیک در توسعۀ گردشگری ورزشی، بهویژه در مناطقی که از نظر جاذبههای طبیعی گردشگری قوی هستند، مهم بوده و لزوم توجه ویژه به این امر را نشان میدهد.
اتحاد استراتژیک
گردشگری
گردشگری ورزشی
همافزایی
استانهای شمالی
2015
07
23
55
70
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_446_a53627adad4fbfb4fb0d9aa1b113e4a0.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
مقایسه یادگیری سازمانی درباشگاه های ورزشی براساس ایزو9000
زهرا
نوری
محمد
سلطان حسینی
مسعود
نادریان جهرمی
هدف ازاین تحقیق، مقایسه میزان یادگیری سازمانی در باشگاه های ورزشی شهر اصفهان براساس استاندارد ایزو 9000 بود. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان چهار باشگاه ورزشی شهراصفهان - فولاد مبارکه سپاهان، ذوب آهن (دارای گواهینامه استاندارد ایزو 9000) و فولاد ماهان، گیتی پسند (فاقد گواهینامه استاندارد ایزو 9000) بودند که از بین آن ها 159 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته¬ها نشان دادند که بین میزان یادگیری سازمانی در باشگاه های ورزشی دارا و فاقد ایزو 9000 تفاوت معنا¬داری وجود دارد .میزان یادگیری سازمانی باشگاه¬های ورزشی دارای ایزو 9000، بیشتر از باشگاه¬های ورزشی فاقد ایزو 9000 است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در باشگاه¬های ورزشی دارای ایزو، توجه بیشتری به مباحث یادگیری و حمایت از تفکرات جدید و خلاقانه شده است.
یادگیری سازمانی
استاندارد ایزو 9000
باشگاه ورزشی
2015
07
23
71
84
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_447_b113f307725e6d3304ce9061f74b2850.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
بررسی جایگاه الگوی سایبرنتیک در ادارات کل ورزش و جوانان استان های منتخب کشور
ابراهیم
دلدار
آزیتا
شهپرتوفیق
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
هدف از انجام این پژوهش بررسی جایگاه الگوی سایبرنتیک در ادارات کل ورزش و جوانان استان¬های منتخب کشور بود. این پژوهش، از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و جامعه¬ آماری ¬شامل کلیه¬ کارشناسان ادارات کل ورزش و جوانان کشور می¬باشد. به دلیل گستردگی جامعه¬ آماری تحقیق، از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای استفاده شد. از این¬رو کارشناسان تربیت بدنی ادارات کل پنج استان¬ (قم، البرز، خراسان شمالی، همدان و آذربایجان غربی) به عنوان نمونه¬ تحقیق در نظر گرفته شدند (92=N) و در نهایت 84 پرسشنامه¬ عودت داده شد. اساتید مدیریت ورزشی، روایی پرسشنامه را تأیید کرده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. آزمون کلموگروف اسمیرنوف طبیعی بودن توزیع داده¬ها را تأیید کرد. تحلیل داده¬ها با استفاده از آمار توصیفی( میانگین، فراوانی، رسم نمودار) و در بخش آمار استنباطی از آزمون تی تک متغیره استفاده شد (05/0 P). یافته های پژوهش نشان داد که ادارات کل ورزش و جوانان استان¬های منتخب کشور در میزان استفاده از الگوی سایبرنتیک در سازماندهی فعالیت-های خود، از جایگاه متوسطی برخوردار بوده و همه¬ی مؤلفه¬های آن دارای میانگینی معادل با میانگین طیف مورد وصف بود. با به کارگیری الگوی سایبرنتیک، بهره¬وری و اثربخشی در سازمان¬ها افزایش می¬یابد و باعث می¬شود کارکنان در اهداف سازمان بیشتر مشارکت کنند.
سیستم های پیچیده
مؤلفه
کنترل
سازمان
ایران
2015
07
23
85
104
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_448_3944898d4661aba0fe405886a571bb1e.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
مطالعۀ تأثیر امتیاز میزبانی بر عملکرد کشورهای میزبان
بهمن
عسگری
حسین
عیدی
علی
ضیایی
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر امتیاز میزبانی بر عملکرد کشورهای میزبان رویدادهای ورزشی قارهای بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام کشورهای میزبان رقابتهای چندرشتهای ورزشی قارهای بود. عملکرد تمام کشورهایی که میزبان بودند (42 کشور) بهمثابۀ نمونۀ آماری درنظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین سهم نسبی مجموع مدالها و تعداد مدالهای طلا در شرایط میزبانی با شرایط غیرمیزبانی (سهم نسبی مجموع مدالها و تعداد مدالهای طلای کشور میزبان در دورههای قبل و بعد) در هر سه رویداد چندرشتهای ورزشی قارهای وجود داشت.
میزبانی
مدال طلا
بازی های آسیایی
بازیهای قاره ای
2015
07
23
105
120
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_449_8b0fdec7c277922448e1cbe551afece0.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
بررسی ارتباط جوسازمانی با رفتار شهروندی سازمانی و نقش تعدیلکنندۀ متغیرهای جمعیتشناختی
سید مرتضی
عظیم زاده
محمد
مرادی
محمد مهدی
اصغری
هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط بین جوسازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارشناسان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونۀ آماری، برابر با کل جامعۀ آماری (90 نفر) انتخاب شد؛ اما اطلاعات 75 نفر از آنها مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بین جوسازمانی و ابعاد آن با رفتار شهروندی سازمانی، رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین، جوسازمانی 28% و از بین ابعاد آن، دو بعد "وضوح و توافق هدف" و "رضایت از پاداش" با هم حدود 31% از واریانس رفتار شهروندی سازمانی را تبیین میکنند. یافتۀ دیگر این بود که بین متغیرهای تعدیلکننده (سن، جنس و سابقۀ اشتغال) با رفتار شهروندی سازمانی، رابطۀ معناداری وجود ندارد. از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سازمان ورزش شهرداری تهران با ایجاد جوی مناسب در سازمان میتواند در جهت ایجاد و ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی گام بردارد. بهویژه، ترسیم اهدافی موردقبول و واضح برای کارکنان و همچنین، تدوین سیستمی عدالتگونه در پرداخت حقوق و پاداش میتواند در این زمینه مؤثرتر باشد.
جوسازمانی
رفتار شهروندی سازمانی
سازمان ورزش
شهرداری تهران
2015
07
23
121
138
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_454_d6eeb2c2a724f00388027f0805259f1b.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
ارتباط ابعاد ساختار سازمانی و کارآفرینی مدیران سازمان های ورزشی کشور
صفورا
نیک نهاد
سید عماد
حسینی
سید محمد حسین
رضوی
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط ساختار سازمانی و ویژگی¬های کارآفرینانه مدیران سازمان¬های ورزشی کشور بود. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نظر نوع جمع¬آوری داده¬ها، میدانی است. جامعه مورد نظر را کلیه مدیران سازمان¬های ورزشی جمهوری اسلامی ایران تشکیل داده¬اند. نمونه آماری تحقیق برابر با جامعه آماری بصورت تمام شمار (293 نفر) است. ابزار مورد استفاده متشکل از دو پرسشنامه که یکی مربوط به ساختار سازمانی و دیگری مربوط به کارآفرینی سازمانی بود که روایی محتوایی آن توسط 12 نفر از اساتید تربیت بدنی و علوم ورزشی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی (71%=r ساختار سازمانی و 83%=r ویژگی¬های کارآفرینی) تعیین شد. اطلاعات مورد نیاز به صورت حضوری در محل فعالیت مدیران سازمان¬ها جمع¬آوری و برای توصیف اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی استفاده¬شد. یافته¬ها نشان¬داد که بین کارآفرینی سازمانی با (سابقه خدمت و رسمیت سازمانی) ارتباط معنادار وجود دارد. بین کارآفرینی سازمانی با (سن، تحصیلات، پیچیدگی سازمانی، تمرکز سازمانی) ارتباط معناداری وجود ندارد.
ساختار سازمانی
کارآفرینی
سازمانهای ورزشی
2015
07
23
139
152
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_450_7014c19c665f5ff74021c677e42c60eb.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
تعهد، رفتار مربیگری، جو انگیزشی و نیازها در دختران ورزشکار
محمد
جهانگیری
سهیلا
شهبازی
اکرم
قبادی
هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ تعهد ورزشی، رفتار حمایتی ـ استقلالی، جو انگیزشی و رضایت از نیازهای پایه در دختران نوجوان ورزشکار بود. جامعۀ آماری شامل دختران نوجوان ورزشکار کمتر از 15 سال بود که بهطور منظم در رشتههای ورزشی مختلف فعالیت میکردند. 373 نفر بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین جو تسلطمحور، با رفتارهای حمایتی ـ استقلالی و رضایتمندی از نیازهای پایه و نیز بین رفتارهای حمایتی ـ استقلالی با رضایت از نیازهای پایه وجود دارد. رفتارهای حمایتی ـ استقلالی، پیشبین مثبتی از جو انگیزشی و جو انگیزشی، پیشبین مثبتی از رضایت از نیاز پایه میباشد. همچنین، رضایت از نیازهای روانشناختی، پیشبین مثبتی از تعهد ورزشی است. نتایج، از مدل مفهومی کوتسورس و کونروی حمایت میکنند. مربیان باید رضایت از نیاز روانشناختی پایه را با استفاده از رفتارهای مربیگری حمایتی ـ استقلالی و جو تسلطمحور تقویت کنند که بهنوبۀ خود منجر به تداوم مشارکت ورزشی میشود.
تعهد ورزشی
مربیگری حمایتی ـ استقلالی
جو انگیزشی
رضایتمندی نیازهای پایه
دختران نوجوان ورزشکار
2015
07
23
153
168
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_451_394299fc0dca5949e8bee3084691a0a7.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
استانداردسازی پرسشنامۀرضایت شغلی وود در فدراسیونهای ورزشی
امیر
قنبرپور
حسین
پورسلطانی زرندی
محمد
خبیری
دراین پژوهش تلاش شد تا روایی و پایایی پرسشنامۀ رضایت شغلی وود (1986) مورد بررسی قرارگیرد. جامعۀ آماری پژوهش را تمام فدراسیونهای ورزشی ایران (46 فدراسیون ورزشی) که براساس آمار دفتر امور مشترک فدراسیونها، دارای 703 نفر کارشناس بودندتشکیل دادند و تعداد 210 کارشناس به عنوان نمونه نهایی پژوهش در نظرگرفته شدند. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی، منجربه استخراج 4 عامل رضایتمندی از اطلاعات، رضایتمندی از تنوع، رضایتمندی از کنترل و رضایتمندی از دستمزد که در مجموع، 37/60% از واریانس کل ابزار را تبیین نمودند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی، حاکی از برازش مناسب مدل پرسشنامۀ رضایت شغلی و تأیید عوامل چهارگانه میباشد. ضریب آلفای کرونباخ بهدستآمده، نشان از پایایی قابلقبول ابزار رضایت شغلی دارد. با توجه به تأیید خصوصیات روانسنجی ابزار رضایت شغلی و مشخصشدن عوامل آن با استفاده از تحلیل عاملی، میتوان بیان کرد ابزار پژوهش، ابزاری مناسبی جهت سنجش رضایت شغلی در فدراسیونهای ورزشی است.
رضایت شغلی
مدلیابی معادلات ساختاری
کارشناس
فدراسیون ورزشی
2015
07
23
169
184
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_452_dd135bd011fbcf5ce88098d750c53568.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
ارتباط بین هوش فرهنگی و اثربخشی رهبری مدیران ورزشی
مریم
مختاری دینانی
هاشم
کوزه چیان
عباس
نظریان مادوانی
مطالعات نشان داده است که حل و فصل چالش¬های پیش روی سازمان¬ها، مستلزم برخورداری از رهبری و مدیریت کارآمد و اثربخش است؛ بنابراین، هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطۀ بین هوش فرهنگی و اثربخشی رهبری مدیران ورزشی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ مدیران وزارتخانۀ ورزش و جوانان، کمیتۀ ملی المپیک و پاراالمپیک، آکادمی ملی¬المپیک و فدراسیون¬های ورزشی بوده که از بین آنها 180 نفر جهت انجام این پژوهش انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطۀ معنادار بین هوش فرهنگی و اثربخشی رهبری میباشد. بهعلاوه، در بین خردهمقیاس¬های هوش فرهنگی، خرده¬مقیاس رفتار هوش فرهنگی ارتباط معناداری با اثربخشی رهبری دارد. بهطورکلی، نتایج این پژوهش نشان داد که هوش فرهنگی، عاملی مهم و پیش¬بینیکننده در اثربخشی رهبری مدیران ورزشی میباشد.
رفتار هوش فرهنگی
ورزش
مدیر
2015
07
23
185
202
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_453_18d1d5c6edd51d82713d653bcfe812f8.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
رابطۀ علی باورها، نگرش به تبلیغات از طریق ورزش و تبلیغات عام
حسین
کردلو
علیرضا
الهی
عباس خدایاری
خدایاری
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطۀ علی باورها، نگرش نسبت به تبلیغات از طریق ورزش و نگرش نسبت به تبلیغات عام با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری، تماشاگران حاضر در استادیوم آزادی تهران تشکیل داده بودند. بدینمنظور، پرسشنامه در میان نمونهای متشکل از 324 نفر از تماشاگرانی که برای دیدن بازیهای لیگ برتر فوتبال ایران در استادیوم آزادی حاضر بودند توزیع شد. نتایج نشان داد که باورهای افراد نسبت به تبلیغات از طریق ورزش میتواند بر نگرش افراد نسبت به تبلیغات عام تأثیرگذار باشد. همچنین، باور اقتصادیبودن بیشتر از سایر باورهای افراد قدرت تبیینکنندگی نگرش افراد نسبت به تبلیغات از طریق ورزش را دارد. با عنایت به یافتههای مطالعۀ حاضر میتوان راهکارهایی را جهت تعیین استراتژی مؤثر تبلیغات از طریق ورزش فراهم نمود.
مدل معادلات ساختاری
باورها
نگرش نسبت به تبلیغات از طریق ورزش
نگرش نسبت به تبلیغات عام
2015
07
23
203
224
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_455_15a808b46b7244b417287c548b761654.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
مطالعه راهبرد های مدیریت ورزش کشور به روش سوات
مرتضی
رضایی صوفی
عباس
شعبانی
سیاوش
خداپرست
برنامه ریزی استراتژیک نوعی برنامه ریزی است که به بررسی عوامل محیط درونی و بیرونی سازمان با استفاده از تحلیل سوات می پردازد. هدف از انجام این تحقیق بررسی استراتژی و راهبرد های مدیریت ورزش کشور به روش سوات از دیدگاه مدیران ورزش بود. جامعه آماری تحقیق را تمامی مدیران ستادی، معاونین آنها و مدیران میانی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دادند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تعیین اعتبار صوری به متخصصان مربوط ارائه گردید (14 نفر) و پس از جمع¬آوری نظرات به تصحیح موارد اشاره شده توسط متخصصان پرداخته شد. پایایی پرسشنامه بوسیله روش آماری آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافته¬ها از آمار توصیفی، آزمون کولموگوروف اسمیرنوف و آزمون تی وابسته استفاده شد. یافته¬ها نشان داد بهره¬گیری از نظرات متخصصان در پیش بینی¬ها و دسترسی به خبرگان و متخصصان ورزشی در سازمان¬های ورزشی به عنوان نقاط قوت و معیارهای دقیق پیش¬بینی در بخش مدیریت ورزش کشور، وضعیت حضور زنان در مدیریت ورزش کشور، نحوه انجام بازاریابی ورزشی در بین مدیران ورزشی و بهره¬گیری از جایگاه سازمانی برای برنامه¬ریزی¬ها به عنوان نقاط ضعف می¬باشند. طرح جامع ورزش کشور، رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، خصوصی¬سازی، تحقیقات در زمینه مدیریت ورزش و فراوانی جمعیت جوان، به عنوان فرصت و درگیر بودن نظام مدیریت دولتی در ورزش، تعدد سازمان¬های سیاست¬گذار و وابستگی مدیران باشگاهی کشور به عنوان تهدیدهای مدیریت ورزش کشور شناخته شدند.
استراتژی
مدیریت ورزش
قوت
ضعف
فرصت
تهدید
2015
07
23
225
240
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_456_186e5833008a4c5fdb1564a107eec01e.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1394
7
30
اولویتبندی موانع فنیـ سازمانی کاربرد IT در سازمانهای ورزشی با AHP
سردار
محمدی
نرگس
اسمعیلی
نسیم
صالحی
امروزه، استفاده از فناوری اطلاعات برای کلیۀ سازمانها ضروری و اجتنابناپذیر است. ازطرفی، استفاده از فناوری اطلاعات با موانع و چالشهایی همراه است؛ لذا، بهمنظور اولویتبندی موانع سازمانی و فنی کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای ورزشی ایران، نظرات 71 نفر از کارشناسان و مدیران سازمانهای ورزشی از طریق پاسخگویی به پرسشنامه¬های محقق¬ساخته جمع¬آوری شد. روایی (صوری، محتوایی)پرسشنامه توسط متخصصانتأیید و پایایی آنها به خاطر نرخ ناسازگاری پرسشنامه¬ها که کمتر از (1/0) بود، تایید گردید. یافتهها نشان داد موانع سازمانی، اهمیت بیشتری از سایر موانع دارد. همچنین، مانع برنامهریزی در بین موانع سازمانی، و مشکلات سختافزاری در میان گزینههای موانع فنی، اولویت اول را بهخود اختصاص دادهاند. درمجموع، در میان موانع سازمانی و موانع فنی، مانع برنامهریزی بیشترین اهمیت را دارد. با توجه به یافته¬های پژوهش می-توان گفت مانع سازمانی، از مهمترین موانع پیش روی کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای ورزشی ایران است؛ لذا، تدوین و توسعۀ برنامههای مناسب جهت رفع این مانع، ضروری و اجتنابناپذیر میباشد.
اولویتبندی
فناوری اطلاعات
سازمان های ورزشی
2015
07
23
241
251
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_457_944ca24941a5c8876f785e8ba3ab0e9f.pdf