TY - JOUR ID - 43 TI - بررسی عوامل موثر بر بروز بی‌انضباطی در کلاس‌های تربیت بدنی مدارس از دیدگاه معلمان تربیت بدنی JO - مطالعات مدیریت ورزشی JA - SMRJ LA - fa SN - 2538-3213 AU - نادریان جهرمی, مسعود AU - علی محمدی, رفعت ‌ AU - حجتی‌مقدم, محدثه AD - دانشگاه اصفهان Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 26 SP - 59 EP - 70 KW - رفتار‌های ناهنجار KW - کلاس‌های تربیت بدنی KW - بی‌انضباطی DO - N2 - هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر در بروز بی‌انضباطی و ناهنجاری‌های رفتاری دانش‌آموزان در کلاس‌های تربیت بدنی از دیدگاه معلمان تربیت بدنی است. جامعه آماری پژوهش، معلمان تربیت بدنی شاغل در مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهر اصفهان در سال90ـ89 بودند. تعداد  346 (203 نفر مرد  و 145 نفر زن) به صورت تصادفی ـ خوشه ای انتخاب و به عنوان نمونه آماری در این پژوهش شرکت کردند. ابزار اندازه‌گیری، پرسش‌نامه محقق‌ساخته بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ، 91/0 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد چهار حیطه (توانایی‌ها و عملکرد معلم، ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری دانش آموزان، نگرش والدین و محیط‌های ورزشی خارج از مدرسه) در بروز بی‌انضباطی و ناهنجاری‌های رفتاری دانش‌آموزان موثرند. معلمان تربیت بدنی زن، نقش نگرش والدین و شرایط خانوادگی و معلمان مرد، نقش محیط خارج از مدرسه را در بروز ناهنجاری رفتاری دانش‌آموزان موثرتر می‌دانند. همچنین نتایج نشان­داد که نگرش منفی والدین به کلاس تربیت بدنی، اختلافات و کشمکش‌های مکرر والدین در محیط خانواده،عدم تسلط معلم تربیت بدنی در اداره کلاس، عدم وجود امکانات  و تجهیزات ورزشی کافی  و استاندارد، تعداد زیاد دانش‌آموزان در کلاس، استفاده از کلمات نامناسب در حین ورزش، گروه دوستان و همسالان، و تماشای فیلم‌های خشن و بازی‌های کامپیوتری در بروز ناهنجاری‌های رفتاری دانش‌آموزان در کلاس‌های تربیت بدنی نقش مهمی  دارند. UR - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_43.html L1 - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_43_b7071ebca90869a560a5167d119245b6.pdf ER -