TY - JOUR ID - 3557 TI - تدوین مدل ارتباط شبکه های اجتماعی با بازاریابی اجتماعی در توسعه ورزش همگانی ایران JO - مطالعات مدیریت ورزشی JA - SMRJ LA - fa SN - 2538-3213 AU - حاجی, فاطمه AU - حمیدی, مهرزاد AU - سجادی, سید نصرالله AD - کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - IS - SP - EP - KW - باشگاه‌های ورزشی KW - بازاریابی ورزشی KW - توسعه ورزشی KW - فضای مجازی DO - 10.22089/smrj.2023.12964.3690 N2 - هدف پژوهش حاضر مدلسازی ارتباط شبکه های اجتماعی با بازاریابی اجتماعی در توسعه ورزش همگانی ایران بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی و به طور مشخص از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان باشگاه‌های ورزشی وابسته به اداره ورزش و جوانان شهر تهران بودند که حداقل شش ماه سابقۀ عضویت در باشگاه داشتند و در شبکه های اجتماعی نیز فعال بودند. از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، پنج منطقه از بین مناطق 22 گانۀ شهر تهران انتخاب شد. از هر منطقۀ منتخب هشت باشگاه و از هر باشگاه ده نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر تعیین شد. در این پژوهش از سه پرسشنامه شبکه های اجتماعی ویسی (1396)، پرسشنامه بازاریابی اجتماعی دبسی (1398) و پرسشنامه توسعه ورزش همگانی بابایی و همکاران (1398) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با نظر اساتید متخصص مورد بررسی و تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد. تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزارهای SPSS نسخه 23 و Smart PLS نسخه 3 در سطح خطای 05/0 انجام شد. با توجه به نتایج تحقیق، مشخص شد که شبکه‌های اجتماعی بر توسعه ورزش همگانی تأثیر مثبت و معناداری دارد (471/0=β، 001/0=P). تأثیر اعتماد و اطلاع‌رسانی بر توسعه ورزش همگانی مثبت و معنادار بود (297/0=β، 001/0=P)، اما تأثیر مؤلفه تنوع و گستردگی بر توسعه ورزش همگانی تفاوت معناداری ندارد (062/0=β، 508/0=P). UR - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3557.html L1 - ER -