TY - JOUR ID - 3553 TI - شناسایی عوامل کلیدی و پیشران‌های توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی در ایران JO - مطالعات مدیریت ورزشی JA - SMRJ LA - fa SN - 2538-3213 AU - رحمان پور, عادل AU - طالب پور, مهدی AU - حسینی, سید مجید AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران AD - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد AD - علوم انسانی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2023 PY - 2023 VL - IS - SP - EP - KW - بازاریابی دیجیتال KW - شبکه‌های اجتماعی KW - آینده‌پژوهی KW - کسب‌وکار ورزشی DO - 10.22089/smrj.2022.12311.3609 N2 - امروزه رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان یک کانال ارتباطی برای تعامل جهانی می‌باشند. رسانه‌های اجتماعی کسب‌وکارهای ورزشی را قادر می‌سازند مشتریان را در سطح عمیق‌تری بشناسند و مشتریان نیز احساس ارزشمندی بیشتری را کسب نمایند. در همین راستا پژوهش حاضر باهدف شناسایی مهم‌ترین عوامل کلیدی و پیشران‌های مؤثر بر توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی با رویکرد آینده‌پژوهی انجام گردید. با استفاده از روش آمیخته و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 28 نفر از خبرگان حوزه بازاریابی دیجیتال که به‌صورت نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب‌شده بودند مجموعاً 128 مؤلفه مرتبط جمع‌آوری و با تشکیل پانل خبرگان، 26 مؤلفه به‌عنوان مؤلفه‌های اثرگذار احصاء و ورودی تکنیک دلفی این مطالعه فراهم گردید. پس از اجرای سه راند دلفی 15 عامل دارای متوسط اهمیت و عدم قطعیت بالاتر به‌عنوان عوامل کلیدی شناسایی شدند با استفاده از نرم‌افزار میک مک نقشه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری میان عوامل و شدت روابط آن‌ها تبیین و به پانل خبرگان پژوهش ارجاع داده شد و پیشران‌های آینده توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی، تعیین شدند. بر مبنای یافته‌ها، پنج عامل کلیدی به‌عنوان متغیرهای دووجهی ریسک و هدف؛ چهار عامل کلیدی به‌عنوان متغیرهای تأثیرپذیر؛ چهار متغیر به‌عنوان متغیرهای تأثیرگذار؛ و درنهایت دو عامل کلیدی به‌عنوان متغیرهای بی‌تأثیر و مستقل شناسایی شدند. پیشنهاد می‌شود متولیان ورزش در سطوح کلان مدیریتی در راستای نتایج این پژوهش، بستر و فرهنگ مناسب جهت توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی را آماده نموده و جذابیت و تنوع اشتغال آفرینی در صنعت ورزش را به مخاطبین آن هدیه نمایند. UR - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3553.html L1 - ER -