TY - JOUR ID - 3368 TI - طراحی و آزمون مدل تجارت اجتماعی در صنعت ورزش کشور JO - مطالعات مدیریت ورزشی JA - SMRJ LA - fa SN - 2538-3213 AU - براخاص, حسین AU - شفیعی, شهرام AU - همتی نژاد, مهرعلی AU - قره خانی, حسن AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران AD - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران AD - استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران AD - استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - IS - SP - EP - KW - اکوسیستم تجاری و اقتصادی KW - تجارت اجتماعی KW - بازاریابی اجتماعی KW - صنعت ورزش DO - 10.22089/smrj.2022.12869.3678 N2 - این پژوهش با هدف طراحی و آزمون مدل تجارت اجتماعی در صنعت ورزش کشور انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش مدرسان و پژوهشگران دانشگاهی در حوزه صنعت ورزش، اعضای تیم‌ مدیریت کسب وکارهای ورزشی فعال در فضای مجازی، مدیران و کارشناسان سازمان‌های حوزه‌ صنعت ورزش و مشاوران و تحلیگران صنعت ورزش بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند و با استفاده از فرمول کوکران بر مبنای محاسبه واریانس اولیه 92 نفر برآورد شد که در نهایت 97 پرسشنامه کامل و تجزیه و تحلیل شدند. برای ارزیابی روایی محتوایی از ده متخصص علمی و اجرایی نظرخواهی شد. سپس پایایی ترکیبی و روایی سازه در مرحله نهایی با استفاده از نرم افزار پی.ال.اس بررسی و تایید شد. نتایج تحلیل عاملی سازه‌های هریک از چهارده متغیر اصلی نشان داد که تمامی مؤلفه ها به صورت معناداری نقش تبیین کننده ای دارند. تحلیل مسیر هم نشان داد که روابط بین چهارده متغیر اصلی به توالی پنج سطح از متغیرهای مستقل به سمت متغیرهای وابسته مثبت و معنادار است و مدل مفهومی برازش مطلوبی دارد. براساس یافته های پژوهش می توان گفت که تجارت اجتماعی در ورزش یک سیستم نوپا و غیرنظامند است که از طریق اطلاعات و چارچوب های کلیدی این پژوهش می تواند نظامند و توسعه یابد. از این رو به فعالان، متولیان و ذینفعان حوزه تجارت اجتماعی در ورزش پیشنهاد می شود از نتایج این پژوهش برای تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و ارزیابی سیستم‌های کسب و کار حوزه صنعت ورزش استفاده کنند. UR - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3368.html L1 - ER -