TY - JOUR ID - 2992 TI - شناسایی مؤلفه‌های نقش‌آفرین در توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفه‌ای JO - مطالعات مدیریت ورزشی JA - SMRJ LA - fa SN - 2538-3213 AU - جعفری, حامد AU - برقی مقدم, جعفر AU - بشیری, مهدی AU - نجف زاده, محمدرحیم AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 72 SP - 147 EP - 178 KW - برند‌سازی شخصی KW - تصویر برند KW - توسعه برند ورزشی KW - ورزشکاران حرفه‌ای KW - مدیریت برند DO - 10.22089/smrj.2022.11293.3498 N2 - شکل‌دهی و توسعه برندهای ورزشی فقط به کالا، تیم و لیگ ورزشی محدود نمی‌شود، بلکه در بین ورزشکاران حرفه‌ای نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های نقش آفرین در توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفه‌ای انجام شد. این پژوهش از نوع اکتشافی و روش آن کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. 24 مصاحبه‌ی نیمه ‌ساختار یافته عمیق با متخصصان حوزه مدیریت و بازاریابی ورزشی، ورزشکاران مشهور و هواداران ورزشی که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار کدگذاری‌ها نیز با بازبینی و کنترل صحت کدهای استخراج شده و کدگذاری مجدد مصاحبه‌ها توسط دو نفر متخصص همکار مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج مؤلفه‌های نقش آفرین در توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفه‌ای در هفت تم اصلی شامل نقش رسانه‌ها، نقش دولت و فدراسیون‌ها، ارتباطات و تعاملات، جایگاه اجتماعی، تیم و رشته ورزشی، شایستگی‌های فردی و صلاحیت-های حرفه‌ای و 25 مقوله متناظر با آن‌ها استخراج و تبیین شد. در ساخت و توسعه برند شخصی ورزشکاران مؤلفه‌های زیادی اثرگذارند که توجه به آن‌ها می‌تواند نقش بسزایی در درآمدزایی برای ورزشکاران، تیم‌های ورزشی و وفاداری هواداران داشته باشد. ورزشکاران حرفه‌ای می‌توانند با بهبود صلاحیت‌های فردی و حرفه‌ای، توجه به تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی به مزیت رقابتی دست یابند که موجب تمایز برند آن‌ها در مقابل رقبا شود. UR - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2992.html L1 - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2992_fdb557a98cb510f3e2ac54c0fc3ee166.pdf ER -