TY - JOUR ID - 2270 TI - مدل توسعۀ هواداری در لیگ برتر فوتبال ایران JO - مطالعات مدیریت ورزشی JA - SMRJ LA - fa SN - 2538-3213 AU - فرخ نیا, محمد امین AU - موسوی, سیدجعفر AU - محمدی, نصراله AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آیت‌اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران AD - دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قائم‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم‌شهر، ایران AD - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 69 SP - 133 EP - 183 KW - فوتبال KW - لیگ برتر KW - صنعت ورزش KW - هوادار DO - 10.22089/smrj.2020.9196.3122 N2 - پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل توسعۀ هواداری در لیگ برتر فوتبال ایران انجام شد. روش پژوهش، آمیختۀ کیفی-کمّی با رویکرد اکتشافی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی، خبرگان و در بخش کمّی، تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌های لیگ برتر در فصل 1399-1398 بودند. نمونۀ آماری در بخش کیفی، 15 نفر از  خبرگان، اساتید، اعضای هیئت‌علمی مدیریت ورزشی، مربیان، داوران، مسئولان فدراسیون و افراد مطلع از فوتبال بودند و 400 نفر در بخش کمّی نمونۀ آماری را به روش در دسترس تشکیل دادند. در بخش کیفی، ابزار جمع‌آوری اطلاعات مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با خبرگان بود که به روش گلوله برفی تا اشباع نظری ادامه یافت و  نتایج برگرفته از این مصاحبه در قالب یک پرسشنامه با 13 عامل اصلی در بخش کمّی استفاده شد. برای روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی)، برای تعیین پایایی مدل از دو شاخص پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ و از شاخص­های روایی واگرا و همگرا و مدل‌سازی معادلات ­ساختاری از نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس. نسخۀ 23 و پی.ال.اس. نسخۀ دو استفاده شد. شاخص برازش مدل به‌صورت 65/0GOF= گزارش شد و نتایج پژوهش مدل نهایی را در 13 عامل شامل روابط عمومی، مکان و تسهیلات، کانال‌های توزیع، محصول، کیفیت و فرایند، اجرای قوانین، قیمت‌گذاری، مشوق‌ها، قدرت بازار، برنامه‌ریزی جذب، مدیریت هوادار، تعامل پرسنل و هواداران و ترویج تأیید کرد؛ بنابراین ضرورت دارد که توجه به این زمینه‌ها و سرمایه‌گذاری در آن‌ها صورت گیرد. UR - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2270.html L1 - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2270_8f8c0defab63bfc9b37d2fbd17c34a41.pdf ER -