TY - JOUR ID - 2213 TI - تدوین الگوی برنامه‌های آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان JO - مطالعات مدیریت ورزشی JA - SMRJ LA - fa SN - 2538-3213 AU - قلی پور, مهشید AU - کشکر, سارا AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 68 SP - 1 EP - 29 KW - آموزش KW - برابری جنسیتی KW - خشونت KW - نظریۀ داده‌بنیاد KW - ورزش DO - 10.22089/smrj.2020.9095.3080 N2 - این پژوهش کیفی با هدف تدوین الگوی برنامه‌های آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان و با استفاده از نظریة داده‌بنیاد مبتنی بر رویکرد استراوس-کوربین انجام شد. صاحب‌نظران ورزش زنان شامل اساتید مدیریت ورزشی، پژوهشگران حوزۀ مطالعات زنان، مدیران و مسئولان سازمان‌های ورزشی، مربیان، ورزشکاران، جامعه‌شناسان و روانشناسان جامعۀ پژوهش را تشکیل دادند. به روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری تا رسیدن به حد اشباع نظری 21 نفر در مصاحبه شرکت کردند. برای تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شد. ضمن اجرای مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با صاحب‌نظران، مجموعه‌ای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شد و از درون آن‌ها مقوله‌هایی استخراج شد. در مرحلة کدگذاری محوری، پیوند میان مقوله‌ها ذیل عناوین شرایط علّی شامل مهارت انگیزشی، پدیدة اصلی شامل آگاهی جنسیتی، استراتژی‌ها شامل مهارت‌های کنترل خشم و آموزش محیطی، شرایط مداخله‌گر شامل جنسیت و فرهنگ، عوامل زمینه‌ای شامل یادگیری مشارکتی و پیامدها شامل مهارت شناختی و مهارت اجتماعی درقالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند. در مرحلة کدگذاری انتخابی نیز همۀ اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شدند، مدل ترسیم شد و نظریه تدوین و ارائه شد. درنهایت، هشت مؤلفۀ اصلی و 21 زیرمؤلفه استخراج شدند و در قالب الگوی نظرى بر مبناى نظریۀ داده‌بنیاد ارائه شدند. براساس نتایج، تدوین الگوی برنامه‌های آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان و استفاده از الگو در آموزش مربیان و ورزشکاران، به افزایش برابری جنسیتی و کاهش خشونت علیه زنان در جامعه کمک می‌کند. UR - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2213.html L1 - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2213_a0c6dafe96da4ad64f5110acb851293d.pdf ER -