TY - JOUR ID - 1884 TI - تأثیر ابعاد شهرت تیم ورزشی بر هویت تیمی و قصد حضور تماشاگران فوتبال (نمونه مورد مطالعه: تیم فوتبال پرسپولیس) JO - مطالعات مدیریت ورزشی JA - SMRJ LA - fa SN - 2538-3213 AU - محمودیان, عابد AU - صادقی بروجردی, سعید AU - محمودیان, فریده AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران AD - استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران AD - مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 72 SP - 47 EP - 82 KW - تماشاگران KW - شهرت تیم ورزشی KW - قصد حضور KW - هویت تیمی DO - 10.22089/smrj.2019.7524.2600 N2 - شهرت مثبت تیم‌های ورزشی مهمترین دارایی نامشهودی است که تا حدودی موفقیت آنان را تعیین می‌کند. به همین جهت هدف پژوهش حاضر شناسایی تأثیر ابعاد شهرت تیم ورزشی بر هویت تیمی و قصد حضور تماشاگران فوتبال بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را اعضای کانال تلگرامی تیم پرسپولیس (1337926) تشکیل می‌دادند که تعداد 525 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و همسانی درونی آنها از طریق آلفای کرونباخ تأیید و برای آزمون فرضیات از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد، عملکرد تیم (82/0)، مسئولیت اجتماعی تیم (76/0)، جهت‌گیری تماشاگر (70/0)، سنت تیم (44/0)، کیفیت مدیریت (37/0) و ثبات مالی (26/0) به ترتیب بیشترین تأثیر را بر هویت تیمی تماشاگران و هویت تیمی با ضریب رگرسیون برابر با 80/0 بر قصد حضور تأثیر داشتند. بنابراین تیم‌های ورزشی می‌توانند با توجه و تمرکز بر ابعاد شهرت تیم‌های ورزشی با تدوین و طراحی برنامه‌ها و استراتژی‌های لازم نه‌تنها موجبات رسیدن به شهرت بلکه ایجاد هویت تیمی و در نهایت افزایش قصد حضور تماشاگران را فراهم آورند. UR - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1884.html L1 - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1884_99fb873ac921a1f61f3e0b90f5dadb37.pdf ER -