TY - JOUR ID - 1299 TI - تحلیل وضعیت ورزش حرفه‌ای در تلویزیون ملی ایران JO - مطالعات مدیریت ورزشی JA - SMRJ LA - fa SN - 2538-3213 AU - عرب نرمی, بیتا AU - گودرزی, محمود AU - سجادی, سید نصرالله AU - خبیری, محمد AD - دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران AD - استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران AD - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 47 SP - 17 EP - 38 KW - تلویزیون KW - نظریة زمینه‌ای KW - ورزش حرفه‌ای DO - 10.22089/smrj.2018.1248.1297 N2 - هدف این پژوهش تحلیل وضعیت ورزش حرفه‌ای در تلویزیون ملی ایران بود. این مطالعه به روش کیفی و راهبرد نظریة زمینه‌ای انجام شده است. پس از انجام 20 مصاحبة عمیق و نیمه‌ساختاریافته با متخصصان رسانه و ورزش، اشباع نظری حاصل شد و مقوله‌های اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج شدند. پس از تکمیل یافته‌ها، مدل زمینه‌ای براساس مدل سیستماتیک استراس و کوربین (1998) طراحی شد. مقولة محوری؛ یعنی، توجه تلویزیون به ورزش‌های رسانه‌ای شناسایی شد و شرایط علی، شرایط تأثیرگذار و زمینه‌ای، راهبردهای کنش ‌- واکنش و پیامدها، براساس مدل پارادایمی بر گرد آن سازمان‌دهی شدند. یافته‌ها نشان داد که شرایط علی شامل اولویت‌داشتن برنامه‌های فراغتی و خبری، جذابیت مالی، فعالیت رسانه‌ای ناچیز در سایر رشته‌ها و سهولت جذب مخاطب است. برخی از شرایط مداخله‌گر و بسترساز شامل نبود رقابت رسانه‌ای، تنوع بسیار زیاد رشته‌های ورزشی و تنوع سلیقه هستند. راهبردهای کنش- واکنش شامل کمبود تحلیل‌های علمی و سازنده، کاهش تمرکز بر ایجاد ذائقه و ترغیب به سایر رشته‌ها و عدم پوشش برمبنای ظرفیت و امکانات موجود هستند که پیامدهایی ازقبیل نخبه‌پروری، تضییع حقوق سایر رشته‌ها، تقویت انگیزة مالی به‌جای انگیزة بهداشتی و ایجاد علاقه به پیگیری حاشیه‌ها و اختلافات را به‌همراه دارند. UR - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1299.html L1 - https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1299_03003b28923335cdf9d7e31a23fdcdb3.pdf ER -