پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
24
2014
07
23
راهکارهای بررسی اثرات زیستمحیطی و ترافیکی اماکن ورزشی شهر یزد بر محیط شهری آن
15
30
FA
محمد
سلطان حسینی
0000-0003-2803-8265
دانشگاه اصفهان
m.soltanhoseini@spr.ui.ac.ir
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
0000-0002-8909-7122
دانشگاه تهران
e.alidoust@yahoo.com
ابوالفضل
فراهانی
0000-0002-0417-5858
دانشگاه پیام نور
afarahani@pnu.ac.ir
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثرات زیست-محیطی و ترافیکی اماکن ورزشی شهر یزد بر محیط شهری آن است.روش انجام پژوهش، توصیفی-پیمایشی و جامعۀ آماری آن شامل رؤسای هیئتهای ورزشی و کارشناسان ادارۀ تربیت بدنی (53 نفر)، مسئولان نیروی انتظامی (33 نفر) و مشاوران املاک (38 نفر) وکلیۀ مردم ساکن اطراف اماکن بود. حجم نمونۀ برآورد شده برای رؤسای هیئتها و کارشناسان، مسئولان نیروی انتظامی و مشاوران املاک برابر با جامعۀ آماری و برای ساکنان 256 نفر بود که از طریق روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن توسط استادان و متخصصان ارزیابی شد و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری T تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان میدهد در خصوص اثرات زیست-محیطی میانگین حاصل (79/2) کوچکتر از سطح متوسط (3) است؛ بنابراین از نظر پاسخ<sub></sub>دهندگان، اماکن ورزشی شهر یزد تأثیر منفی بر محیط زیست منطقه ندارند، اما در خصوص اثرات ترافیکی میانگین حاصل (71/3) بزرگتر از سطح متوسط است؛ یعنی از نظر پاسخگویان، اماکن ورزشی اثرات ترافیکی منفی و معنیداری برمنطقۀ شهری اطراف خود دارند. با توجه به یافته های پژوهش، پیشنهاد میشود برای مهندسی و مکانیابیِ ساخت مجموعه های ورزشی جدید مناطق کم تردد و مناسب برای این کار در نظر گرفته شود.
اماکن ورزشی,محیط شهری,زیست-محیطی,ترافیکی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_140.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_140_caf57777d8faa54b1eb232493ad52aea.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
24
2014
07
23
تبیین مدل اکتشافی معیارهای انتخاب مربیان ملی کشور
31
58
FA
مهرزاد
حمیدی
0000-0002-0425-8936
دانشگاه تهران
mhamidi@ut.ac.ir
ژاله
معماری
دانشگاه الزهرا
zh.memari@alzahra.ac.ir
هدف از انجام این تحقیق، تبیین مدل اکتشافی معیارهای انتخاب مربیان ملی کشور است که در دو بخش کیفی و کمی انجام شدهاست. در بخش کیفی، با مطالعهی ادبیات تحقیق و جلسات بحث و بررسی با نخبگان، متغیرهای اثرگذار در انتخاب مربیان ملی شناسایی شد. در بخش کمی، پرسشنامهای با 25 سؤال پاسخبسته تهیه و ضریب پایایی آن 968/0 تعیین شد (01/0 P<) و در اختیار 450 مربی نخبه، مدیر، ورزشکار ملی، اساتید دانشگاه و کارشناسان ورزش کشور قرار گرفت و 407 پرسشنامه، تحلیل و مدل اکتشافی معیارهای انتخاب مربیان ملی بهدستآمد. مدل اکتشافی معیارهای انتخاب مربیان ملی متشکل از چهار عامل بود. شاخصهای برازش اعتبار مدل را تأیید و بر اساس آن، ساختار تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد. چهار معیار انتخاب مربیان ملی عبارتاند از مهارتهای رهبری، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای ویژه و مهارتهای فنی: سوابق فنی و توان عملیاتی. در انتخاب مربیان ملی ابتدا به مهارتهای فنی و سپس به توان اجرایی و عملیاتی آنان توجه میشود. مهارتهای ارتباطی و مهارتهای ویژه در درجات اهمیت بعدی هستند. همهی مدیران بر ویژگیهای توان فنی و عملیاتی، عضویت در سیستمهای مربیگری معتبر، مهارتهای رهبری و ارتباطی مربیان تأکید کردند. تجربهی بالای مربیگری در تورنمنتها مهمترین متغیر در تبیین مهارتهای فنی مربی و آشنایی با فن مذاکره و توانایی در اعمال مدیریت تعارض مهمترین متغیر در تبیین مهارتهای رهبری مربی است. شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب مربیان ملی بههمراه بار عاملی و ارزش هر متغیر در مدیریت انتخاب مربیان ملی راهگشا است.
مربیان ملی,انتخاب,مدل اکتشافی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_141.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_141_20cb3d4260860d1725aab611e0799920.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
24
2014
07
23
پیش بینی توان صحه گذاری ورزشکاران بر قصد خرید مشتریان
59
74
FA
سید مهدی
رسولی
دانشگاه خوارزمی
mehdyrasooli@yahoo.com
وحید
ساعت چیان
دانشگاه خوارزمی
علیرضا
الهی
0000000248101949
دانشگاه خوارزمی
alirezaelahi@yahoo.com
هدف از تحقیق حاضر، پیش بینی توان صحه گذاری ورزشکاران بر قصد خرید مشتریان بود. این تحقیق به صورت مطالعه موردی بر روی حسین رضازاده انجام گرفت. بدین منظور از پرسشنامه استاندارد ابعاد صحه گذاری ورزشکار (برانستین2005) و پرسشنامه تجانس ورزشکار/ محصول (کامیس و گوپتا 1994) استفاده شد. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق، تعداد 30 پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی بر روی مشتریان یکی از فروشگاه های شهروند که به طور کاملا تصادفی انتخاب شده بود، توزیع شد و ضریب آلفای کرونباخ آن 92/0 بدست آمد. با توجه به واریانس نمونه مقدماتی با استفاده از فرمول حجم نمونه مورگان برای جامعه نامحدود، سطح اطمینان 95 درصد و خطای 5 درصد، تعداد نمونه مورد نیاز برابر 217 عدد برآورد شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل فریدمن، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) همزمان استفاده گردید. نتایج نشان داد براساس رتبه میانگین به دست آمده به ترتیب مهم ترین مولفههای ابعاد صحه گذاری حسین رضازاده از بالاترین ارزش عبارت بودند از: توان ستاره بودن (4.21µ= )، شخصیت دوست داشتنی (3.99µ=)، منبع جذابیت ورزشکار ( 3.96µ=)، صداقت حرفهای (3.52µ=) و تیپ شخصیتی (3.29µ=). هم چنین بین تمامی مولفههای ابعاد صحه گذاری ورزشکار (توان ستاره بودن، منبع جذابیت، شخصیت دوست داشتنی، صداقت حرفهای و تیپ شخصیتی) با قصد خرید مشتریان همبستگی معناداری وجود داشت (01/0P<). در نهایت از میان ابعاد صحهگذاری ارائه شده، تنها عوامل منبع جذابیت و صداقت حرفهای ورزشکار، قابلیت پیشگویی میزان قصد خرید مشتریان را نشان دادند. با عنایت به یافتهها می توان حسین رضازاده را به عنوان یک صحه گذار معتبر در تبلیغات از طریق ورزش معرفی نمود.
صحه گذاری,تبلیغات از طریق ورزش,مطالعه موردی,رفتار خرید,حسین رضازاده
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_142.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_142_51e3e00788a94bad050ee7243d0e253f.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
24
2014
07
23
ارتباط بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت مدیران و معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان مازندران
75
88
FA
سید محمود
علیزاده
کارشناس مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش بابل
smao52@gmail.com
محمدباقر
فرقانی اوزرودی
0000-0003-1683-3106
آموزگار تربیت بدنی، آموزش و پرورش بابل
mohammadbagher.forghani@gmail.com
سید احمد
طبائیان
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
یکی از تحولات اساسی مدیریت امروزی، تحول در نحوۀ نگرش به سازمان است و فرهنگ سازمانی بهعنوان بستر میتواند مانع یا ترغیبکنندۀ خلاقیت و نوآوری در سازمانها باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت مدیران و معلمان تربیت بدنیآموزش و پرورش استان مازندران است. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی است و بهصورت میدانی اجرا شده است. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 364 نفر بود که بهصورت تصادفی طبقهای از میان مدیران و معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان مازندران تعیین شد<span style="text-decoration: underline;">.</span> برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامۀ ویژگیهای فردی، فرهنگ سازمانی ساشکین (2001) (84/0α=) و خلاقیت رندیسپ (1986) (83/0α=) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماریکولموگروف-اسمیرنف ((KS و ضریب همبستگی اسپیرمن برای به آزمون گذاشتن فرضیههای تحقیق در سطح معناداری 05/0=α- با استفاده از نرمافزار 19SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد میزان خلاقیت معلمان 22/181، مدیران 65/181 و میزان خلاقیت کل آزمودنیها 49/181 از نمرۀ کل 250 بوده است. همچنین در میان مؤلفههای فرهنگ سازمانی، قدرت فرهنگ سازمانی با 82/3 بیشترین میانگین و هماهنگی در گروه کاری با 15/3 کمترین میانگین را دارد. همچنین میانگین فرهنگ سازمانی 37/3 از نمرۀ کل 5 برای کل آزمودنیها به دست آمد که نشاندهندۀ در حد متوسط بودن فرهنگ سازمانی است. همچنین بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت مدیران و معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان مازندران رابطۀ معناداری وجود دارد (002/0α=) و تنها بین مؤلفۀ قدرت فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران و معلمان تربیت بدنی رابطۀ معناداری وجود ندارد (301/0α=). با توجه به یافتههای تحقیق چنین استنباط میشود که سازمانها میتوانند با توافق بر سر ارزشها و باورهای موجود در سازمان، تطابق با تغییر، توجه به افراد، هماهنگی در کار و همسو کردن اهداف فردی و سازمانی به افزایش خلاقیت افراد کمک کنند.
فرهنگ سازمانی,خلاقیت,تربیت بدنی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_143.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_143_21288cf825539998c807608605e46c73.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
24
2014
07
23
بررسی عوامل تأثیرگذار بر موفقیت مدیریت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران
89
110
FA
بهزاد
ایزدی
دانشگاه کردستان
b.izadi@yahoo.com
محمد
احسانی
دانشگاه تربیت مدرس
هاشم
کوزه چیان
دانشگاه تربیت مدرس
kozechih@modares.ac.ir
فرشاد
تجاری
000000029199587x
دانشگاه آزاد اسلامی تهران
farshad.tojari@gmail.com
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر موفقیت مدیریت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران است. روش تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات توسعهای و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات اکتشافی است که اطلاعات لازم از طریق مصاحبه، مشاهده، بررسی ادبیات نظری و پرسشنامه گردآوری شده است. جامعة آماری این تحقیق شامل هواداران باشگاهها در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامۀ گردآوریشده، 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی (میانگین حضور بیشتر از هشت بازی در یک فصل برای تیم مورد علاقه) هوادار بودند بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمونهای کولموگروف - اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد بین متغیرهای مدیریت دانش، کیفیت خدمات و حمایت سازمانی با مدیریت ارتباط با هواداران رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد در بعد کیفیت خدمات وزن رگرسیونی کیفیت فنی و کیفیت کارکردی به ترتیب 575/0 و 491/0 بودند. درک و فهم نیازهای هواداران وفادار برای موفقیت هر نوع سازمان ورزشی از عناصر اساسی است. باشگاههایفوتبال کشور به تلاشهای گسترده برای حفظ و نگهداری هواداران جاری و جذب هواداران جدید با فراهم نمودن امکانات مناسب، مدیریت و هدایت برنامههای مشتری محور و ایجاد دانش و اطلاعات مورد نیاز از طریق کانالهای مختلف ارتباطی نیاز دارند.
مدیریت ارتباط با هوادار,هوادار,باشگاه ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_144.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_144_29ca5f3488b7733f11745d7eb4b1b251.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
24
2014
07
23
شناسایی و اولویت بندی موانع پیش روی بانوان در انجام فعالیتهای ورزشی
111
130
FA
علیرضا
موتمنی
عضو هیت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران
ah.managements@gmail.com
امین
همتی
دانشگاه سمنان
هادی
مرادی
کارشناس شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران منطقه میاندوآب، آذربایجان غربی
امروزه ورزش و فعالیتهای بدنی جزء لاینفک برنامههای کلان دولت برای تمامی اقشار مختلف جامعه میباشد، اهمیت این موضوع به ویژه در مورد بانوان که پرورش دهندگان نسلهای آتی هستند بسیار ضروریتر مینماید. لیکن با توجه به وضعیت فعلی فعالیتهای ورزشی (در حیطه بانوان) عدم مشارکت حداکثری این بخش مهم جامعه مشاهده میشود. با توجه به این مهم هدف از این پژوهش شناسایی موانع پیش روی بانوان شهرستان سمنان در انجام فعالیت ورزشی و رتبه بندی این موانع میباشد. بدین منظور ابتدا، موانع پیش روی در 5 دسته طبقه بندی گردید و با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، اولویتبندی صورت پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد که عدمتوجهمسئولانبهورزشزنان، وجود فرهنگ مرد محوری، کمبودوقتوزمان، وضعیت اقتصادی و عدمسرمایهگذاریلازمدرتوسعهاماکنورزشیزنان مهمترین موانع در هر یک از این 5 دسته میباشد. با توجه به نتایج پیشنهاد میگردد که بانوان مسئولیت و مشارکت بیشتری در امر برنامه ریزیهای ورزشی داشته باشند و بودجه مناسب و برابری با آقایان به آنها اختصاص یابد همچنین بایستی مسئولین ورزشی کشور درصدد حل مشکلات اجتماعی به ویژه تغییر فرهنگ مرد محوری باشند. لازم است تا با تبلیغات گسترده و هدفمند، هزینههای ورزشی را جزء لاینفک سبد مصرفی خانوارهای ایرانی قرار داد.
ورزش بانوان,موانع,فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_145.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_145_d70abbd8e3306b975a175753c9028abc.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
24
2014
07
23
عوامل روانشناختی مؤثر بر عملکرد ورزشی جودوکاران استان آذربایجان شرقی: مطالعه بر اساس مدل معادلات ساختاری
131
152
FA
ابوالفضل
نشاطی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد مرند
عیسی
حکمتی
دانشگاه علامه طباطبایی
i_hekmati@tabrizu.ac.ir
حسین
قلیزاده
دانشگاه تبریز
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش خودگویی، کمالگرایی، اضطراب و سبکهای مقابلهای در عملکرد ورزشی جودوکاران استان آذربایجان شرقی است. جامعۀ آماری مطالعۀ حاضر را کلیه جودوکاران ردۀ سنی جوان و بزرگسال استان آذربایجان شرقی تشکیل میدادند که از میان آنها 162 نفر بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ اضطراب حالت رقابتی (CSAI)، پرسشنامۀ خودگویی (S-TQ)، مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی و پرسشنامۀ شیوههای مقابلهای بیلینگز و موس استفاده شد. برای تحلیل دادهها از SPSS-20 و AMOS-20 و برای برازش الگوی پیشنهادی از مدل معادلات ساختاری (SEM)استفاده شد. مقادیر برخی شاخصهای برازندگی نشان داد الگو نیاز به بهبود دارد که بدین منظور چندین مسیر غیرمعنیدار حذف و چند مسیر جدید به مدل افزوده شد و الگوی نهایی با توجه به شاخصهای برازندگی و شاخص مجذور کای برازش خوبی داشت. نتایج نشان میدهد کمالگرایی مثبت بیشترین اثر مستقیم و اثر کلی و خودگویی شناختی بیشترین اثر غیرمستقیم را بر عملکرد ورزشی جودوکاران دارد.
خودگویی,کمالگرایی,اضطراب,سبکهای مقابلهای,عملکرد ورزشی,جودو
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_146.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_146_0bc2290d2a91fb43c5cccbe9899a8912.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
24
2015
01
26
الگوی توسعهی گردشگری بر مبنای توسعهی بازیهای بومی و محلی در کشور
153
174
FA
فرزاد
غفوری
0000-0002-0010-0111
دانشگاه علامه طباطبایی
farzadghafouri@yahoo.com
هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای مناسب برای احیا، ترویج و توسعهی بازیهای بومی و محلی در کشور و ارائهی الگوی مناسبی در جهت توسعهی گردشگری بود. برای انجام این پژوهش، اقدام به تهیهی پرسشنامهی محققساخته شد. پس از تهیهی پرسشنامه روایی آن به سه شکل صوری و محتوایی (با استفاده از نظرات متخصصان و خبرگان) و سازه (با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی) و پایایی آن با استفاده از تحقیق راهنما مورد تأیید قرار گرفت (آلفای کرونباخ= 77/0). نمونهی آماری این پژوهش را 2983 نفر از اعضای هیأت علمی رشتهی تربیتبدنی، مدیران و مسئولان ورزشی و هیاتهای ورزش همگانی و نیز مربیان و ورزشکاران ساکن در کلیهی استانهای کشور تشکیل میدادند که بهصورت در دسترس انتخاب شدهبودند. دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از دیدگاه نمونهها، جنبههای مثبت بازیهای بومی و محلی بهترتیب اولویت عبارت بودند از: سادگی پرداختن به آنها، قابلیت اجرا در ردههای مختلف سنی و ارتباط آنها با فرهنگ جامعه. همچنین موانع زیر برای توسعهی بازیهای بومی از سایر موانع مهمتر بودند: نبود برنامهریزی، عدم آشنایی با نحوهی انجام بازیها، و عدم توجه رسانهها. براساس تحلیلهای انجامشده، به ازای هر واحد افزایش یا بهبود در وضعیت بازیهای بومی و محلی، 60/0 واحد افزایش یا بهبود در گردشگری حاصل میشود. بنابراین، در جهت این تأثیرگذاری و توسعهی گردشگری متأثر از آن، لازم است برنامهریزی، احیا، ترویج و توسعهی بازیهای بومی و محلی با توجه به عوامل
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_147.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_147_2be2bcde1613a9899d5c5619c2b38cd0.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
24
2015
01
26
تأثیر ثبات مربیان بر عملکرد تیمهای فوتبال لیگ حرفهای ایران
175
188
FA
سیده فریده
هادوی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
فریدون
تندنویس
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
محمد
سلطانی
0000-0003-2803-8265
دانشگاه خوارزمی گرایش مدیریت و برنامهریزی
m.soltanhoseini@spr.ui.ac.ir
هدف این پژوهش تعیین اثر ثبات مربیان بر عملکرد تیمهای فوتبال لیگ حرفهای ایران است. دادههای مربوط به جامعۀ آماری تحقیق شامل 18 تیم فوتبال حاضر در فصل 89- 1388 لیگ حرفهای فوتبال ایران بهصورت میدانی و کتابخانهای از مدارک معتبر در بایگانی سازمان لیگ فدراسیون فوتبال جمعآوری و با استفاده از آزمون یومان ویتنی، تفاوت عملکرد تیمهای دارای ثبات مربی و فاقد ثبات مربی تحلیل شد. در این تحقیق،عملکرد در قالب هشت شاخصامتیاز، رتبه، برد، باخت، مساوی، گل زده، گل خورده و تفاضل گل و ثبات مربی در قالب تغییر یا عدم تغییر مربی در فصل مورد مطالعه بررسی شده است. از هجده تیم حاضر در فصل مورد مطالعه 33/33 درصد ثبات مربی دارند، درحالیکه 67/66 درصد دستکم یک بار مربیان خود را در طول فصل تغییر دادهاند. متوسط عمر مربیگری در فصل مورد مطالعه 1/16 هفته است. ثبات مربیان بر عملکرد تیمهای فوتبال لیگ حرفهای ایران در شاخصهای: امتیاز (29/2-=Z,022/0=P)، رتبه (34/2-=z,019/0=P)، بُرد (13/2, z=-033/0=P)، مساوی(2/54-=Z,011/0=P)، تفاضل گل(96/1-=Z,049/0=P) مؤثر بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد بیثباتی یا تغییر مربیان در لیگ حرفهای فوتبال ایران بسیار شایع است. اگر چه تغییر مربیان بهمنظور کسب نتایج ورزشی بهتر انجام میشود، نتایج تحقیق بیانگر اثربخش نبودن این اقدام است.
Iranian football pro league,Team,Performance,Coach Stability
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_148.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_148_3ed3b5baa138afc2cb82705f4a9488b4.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
24
2014
07
23
ارتباط رضایتمندی نیازهای اساسی با دستیابی به هدف در جانبازان و معلولان ورزشکار استان خراسان رضوی
189
206
FA
حسین
پورسلطانی زرندی
دانشگاه پیام نور
رامین
ایرجی نقندر
0009-0001-0625-0057
دانشگاه پیام نور تهران
ramin.iraji.65@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط رضایتمندی نیازهای اساسی با دستیابی به هدف بود. جامعه آماری این پژوهش را جانبازان و معلولان ورزشکار استان خراسان رضوی (700=N) تشکیل میدادند. با استفاده از جدول مورگان، نمونه آماری برابر با 248 نفر برآورد شد که پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، در نهایت 181 پرسشنامه کامل بود و مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. به منظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه رضایتمندی نیازهای اساسی (جوهان و همکاران، 2011) و دستیابی به هدف (سین و همکاران، 2008) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با بـهرهگیری از نظرات اصلاحی اساتید مدیریت ورزشی تعیین شد و پایایی هر دو پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (83/0=α) و (82/0=α) بهدست آمد. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و به صورت میدانی اجرا شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری کلموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رضایتمندی نیازهای اساسی با دستیابی به هدف، رابطه مثبت و معناداری (01/0≥P ، 272/0=r) وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای شایستگی (01/0≥P ، 264/0=r)، درک درونی منبع علیت (012/0=P ، 187/0=r) و ارتباط (01/0≥P ، 297/0=r) با دستیابی به هدف، رابطه معناداری وجود داشت. اما بین مؤلفههای انتخاب (95/0=P ، 005/0=r) و اراده (109/0=P ، 12/0=r) با دستیابی به هدف رابطه معناداری مشاهده نشد. از طرفی، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفه ارتباط واجد شرایط پیشبینی دستیابی به هدف است.
رضایتمندی نیازهای اساسی,دستیابی به هدف,جانبازان,معلولان,ورزشکار
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_149.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_149_108d08866c4b1839bc8daff503de2d98.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
24
2014
07
23
موانع سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در ورزش استان مرکزی
207
222
FA
اسفندیار
خسروی زاده
دانشگاه اراک
es70kh@yahoo.co.uk
علیرضا
بهرامی
دانشگاه اراک
عابد
حقدادی
رئیس ادارۀ ورزش و جوانان اراک
هدف این تحقیق بررسی موانع سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در ورزش استان مرکزی است. جامعۀ آماری شامل مسئولان حوزۀ صنعت، سرمایه گذاران حوزۀ ورزش، مدیران ورزش و نخبگان ورزش استان مرکزی بودند (140 نفر) که طبق جدول برآورد حجم نمونۀ مورگان 110 نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محقق ساختهای با هفت مؤلفۀ اصلی و 42 سؤال استفاده شد (931/0=a). برای تحلیل دادهها از جدولهای فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمون رتبهای فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در ورزش استان به ترتیب با موانع اقتصادی، اطلاعاتی و بازار سرمایه، مدیریتی، قانونی و حقوقی، فرهنگی و اجتماعی، حمایتی و تشویقی، و سیاسی مواجه است. یافتن راهکارهایی برای حل این مشکلات میتواند موجب سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در ورزش استان شود.
ورزش,سرمایهگذاری,موانع سرمایهگذاری,بخش خصوصی,استان مرکزی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_150.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_150_b219ffa1c78debba18ab7414c49a6413.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
24
2014
07
23
ارزیابی حوزههای مدیریت استراتژیک ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی
223
237
FA
رباب
یداله زاده
دانشگاه ارومیه
n_yadollahzade@yahoo.com
میر محمد
کاشف
دانشگاه ارومیه
mm.kashef@yahoo.com
حسن
محمدزاده
دانشگاه ارومیه
مدیریت استراتژیک یکی از موضوعات اساسی مدیریت امروز است. با توجه به تغییرات محیطی که در حال حاضر شتاب زیادی گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی، لزوم بهکار گیری برنامهای جامع برای مواجهه با اینگونه مسائل بیشتر از گذشته ملموس میشود. پژوهش حاضر به ارزیابی حوزههای مدیریت استراتژیک ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی میپردازد. آزمودنیهای این پژوهش را 47 نفر از مدیران و معاونان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی تشکیل میدهند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ استاندارد ویک گلیجیوس به نام «تعیین نیاز به بهبود در حوزههای استراتژیک» بود که استادان مدیریت روایی آن را تأیید کردند و پایایی آن با آلفای کرونباخ 81% بهدست آمد.روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی است که بهصورت پیمایشی اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (انحراف معیار، میانگین، فراوانی)و آمار استنباطی (آزمونt تک نمونهای) استفاده شده است.یافتههای پژوهش نشان داد درجۀ تحقق حوزههای فرهنگ، اطلاعات، منابع مدیریت استراتژیک ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی در حد مطلوب قرار ندارند (05/0p<). در مجموع از پژوهش حاضر میتوان نتیجهگیری کرد که حوزۀ فرهنگ، اطلاعات، منابع مدیریت استراتژیک ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی با میانگین جامعه از لحاظ آماری تفاوت معناداری دارند و این حوزهها نیاز به بهبود دارند.
مدیریت استراتژیک,ادارات ورزش و جوانان,استان آذربایجان غربی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_151.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_151_2b406c910d1a9d4591d3826171723dbd.pdf