پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
13
65
2021
03
21
چالش ها و موانع کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در اعزام به بازیهای المپیک
15
35
FA
اصغر
رحیمی حسینیه
دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
sportwtf@yahoo.com
سید نصرالله
سجادی
استاد دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران
nsajjadi@ut.ac.ir
نجف
آقایی
0000-0003-1429-4647
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
aghaei.hamid@gmail.com
حسین
اکبری یزدی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
akbarihossein@yahoo.com
10.22089/smrj.2019.1572
چکیده<br />بازیهای المپیک از ابتدای پیدایش تاکنون تنها یک رویداد ورزشی صرف نبوده، بلکه این رویداد بین المللی از جنبه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مختلفی قابل توجه بوده است. لذا کشورها در تلاش هستند تا مدیریت کاروانهای ورزشی خود را در این راستا اثر بخش کنند. لذا بدین منظور مطالعه حاضر با هدف شناسایی چالشهای کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران برای اعزام به بازیهای المپیک مد نظر قرار گرفت.<br />این پژوهش با روش مطالعه کیفی اکتشافی صورت گرفته است. نمونه پژوهش جهت انجام مصاحبه به شکل هدفمند- نظری و با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شده است. حجم نمونه برای مصاحبه تا رسیدن محقق به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. یافتههای این پژوهش که از تحلیل 12 مصاحبه کیفی صاحبنظران به دست آمده است نشان داد کاروان ورزشی ایران با 60 چالش در حوزههای تشریفات، امنیت، اسکان، حمل و نقل، فنی و بین الملل، فرهنگی، مالی و رسانهای مواجه است که مدیریت بهینه مدیران ارشد را در رفع آن ها می طلبد.
واژه های کلیدی: کاروان ورزشی,مدیریت اثربخش,رویدادهای ورزشی,بازیهای المپیک
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1572.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1572_95d314e341e1a869377ca2ee36d6a988.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
13
65
2021
03
21
بررسی نقش تعدیلگر جنسیت در ارتباط بین انگیزهها و مشارکت پایدار گردشگران در فعالیتهای ورزشی ماجراجویانه
37
62
FA
مرجان
صفاری
0000-0002-0257-7896
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
saffari.marjan@modares.ac.ir
عرفان
مرادی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
erfan_moradi1@yahoo.com
10.22089/smrj.2018.5021.1979
با توجه به اهمیت درک انگیزههای متنوع گردشگران ورزشی، این مطالعه باهدف بررسی نقش تعدیلگری جنسیت در ارتباط بین انگیزهها و مشارکت پایدار گردشگران در فعالیتهای ورزشی ماجراجویانه انجام شد. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بوده و با رویکرد معادلات ساختاری انجامگرفته است. با استفاده از نرمافزار حجم نمونه مبتنی بر توان آماری 0/80 در سطح آلفای 0/01، جامعهی آماری این پژوهش، 325 نفر از گردشگران ورزشی شهر رامسر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در پژوهش حاضر به جهت ارزیابی هریک از متغیرهای پژوهش (انگیزه و مشارکت پایدار) از پرسشنامه برگرفته از رساله بکمن (2013) که روایی صوری و محتوایی آن پس از ترجمه سه مرحلهای به تأیید 6 تن صاحبنظران بازاریابی و گردشگری ورزشی رسید، استفاده شد. علاوه براین از شاخصهای پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، معیار فورنل و لارکر و میانگین واریانس استخراجشده به ترتیب بهمنظور ارزیابی پایایی گویههای پرسشنامه، ارزیابی همسانی درونی سؤالات، ارزیابی روایی واگرا و همگرا برای هر یک از عاملها استفاده شد. بر اساس یافتهها از میان ابعاد در نظر گرفتهشده در تبیین انگیزههای گردشگران ورزشی بر مشارکت پایدار آنان باملاحظه نقش تعدیلگری جنسیت، تنها فرضیهی اثرگذاری مؤلفهی طبیعتگردی بر خود بیانگری گردشگران بهطور مشترک در هر دو گروه زنان و مردان به تأیید نرسید. لذا به بازاریابان و مسؤولین مراکز تفریحی - ورزشی پیشنهاد میشود بهمنظور جذب گردشگران ورزشی بیشتر، در خدمات ارائهشدهی خود تفکیکپذیری انگیزههای گردشگران زن و مرد را مدنظر قرار دهند.
انگیزهها,مشارکت پایدار,جنسیت,فعالیتهای ماجراجویانه,گردشگران ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1573.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1573_c055873b00983603dd7086eb2f63cf1e.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
13
65
2021
03
21
بررسی تأثیر بازیهای بومی و محلی بر افزایش در تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال
63
78
FA
فرزاد
غفوری
0000-0002-0010-0111
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
farzadghafouri@yahoo.com
حامد
بابایی سلطانقلی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
babayhamd@yahoo.com
جواد
شهلایی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
f.zolfalipor@yahoo.com
10.22089/smrj.2019.5753.2154
در چند سال اخیر توجه و تأکید بر ورزشهای بومی و سنتی بهعنوان یکی از مهمترین راهکارهای جذب و توسعه گردشگر ورزشی با اهداف اقتصادی در کشورهای مختلف مورد توجه فراوان قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر تأثیر بررسی تأثیر بازیهای بومی و محلی برافزایش در تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال در جوامع میزبان بود. روش تحقیق کیفی بود که از طریق مصاحبه با خبرگان بود. جامعه آماری تحقیق متخصصان مدیریت ورزشی و اقتصاد و گردشگری بود که این تعداد 16 نفر بود. روش نمونهگیری گلوله برفی بود و تحقیق تا زمان اشباع نظری دادهها ادامه یافت. نتایج پژوهش در دو بخش تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال نشان داد بازیهای بومی و محلی بهوسیله توسعه گردشگری، ایجاد ارزش، اشتغالزایی، درآمدزایی و افزایش تولید منجر به افزایش در تولید ناخالص داخلی میشود و همچنین بازیهای بومی و محلی بهوسیله ایجاد مشاغل مرتبط با گردشگری، مشاغل مرتبط با تولید وسایل بازیها، مشاغل مرتبط با نیروی انسانی برگزارکننده بازیها و مشاغل جانبی منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد.
بازیهای بومی و محلی,ورزش,گردشگری,اقتصاد
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2895.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2895_b8d68d3c5aa7dcbb60703891f67aa042.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
13
65
2021
03
21
ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ مشکلات ورود مالکان ثروتمند به ﻓﻮﺗﺒﺎل اﻳﺮان با استفاده از ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻣﺪﻟﺴﺎزی ﺳﺎﺧﺘﺎری-ﺗﻔﺴﯿﺮی
79
108
FA
بهرام
یوسفی
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران
byousefy@razi.ac.ir
علی
ناصری
0000-0003-2938-0038
دانشجوی دکتری بازاریابی و مدیریت رسانه در ورزش، دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران
a.naseri@modares.ac.ir
10.22089/smrj.2019.6863.2433
ورود سرمایهگذاران و تزریق منابع مالی به فوتبال ایران، فرصت بسیار مناسبی برای ارتقای سطح کیفی باشگاهها است، اما این فرصت میتواند در شرایطی خاص به تهدیدی کاملا جدی تبدیل شود. ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ مشکلات ورود مالکان ثروتمند به ﻓﻮﺗﺒﺎل اﻳﺮان ﺑﻮد. این تحقیق از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف در ﺣﯿﻄﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮐﺎرﺑﺮدی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﻮاﻟﯽ و رواﺑﻂ ﻣﯿﺎن ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪه با روﯾﮑﺮد ﻣﺪﻟﺴﺎزی ﺳﺎﺧﺘﺎری-ﺗﻔﺴﯿﺮی از دﯾﺪﮔﺎه صاحب نظران اﺳﺘﻔﺎده شد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ نتایج ﻣﺼﺎﺣﺒﻪها و همچنین ادبیات تحقیق، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای از اﯾﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪﻧﺪ (13 مورد). اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از این ﺗﮑﻨﯿﮏ، ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ارﺗﺒﺎط و ﺗﻮاﻟﯽ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. ﺑﯿﻨﺸﯽ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺪل ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮان اراﺋﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ آنها در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی راﻫﺒﺮدی ﺑﺮای بهبود شرایط حضور حامیان مالی و استقرار ساختارهای مالکیتی مناسب در باشگاهها ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ.
"اﻗﺘﺼﺎد ورزش","فوتبال","مالکان ثروتمند","ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻣﺪل ﺳﺎزی ﺗﻔﺴﯿﺮی-ﺳﺎﺧﺘﺎری "
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1671.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1671_0f008dc558a561e2d69b6775240efc27.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
13
65
2021
03
21
تعیین ویژگی های مسکات ملی ورزش ایران
109
130
FA
مهدی
رسولی
0000-0001-9959-2031
استادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران
mehdyrasooli@gmail.com
حسین
زارعیان
استادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران
zareian.h@gmail.com
محسن
اسمعیلی
استادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران
m_smaeili2006@yahoo.com
علی
رغبتی
استادیار مدیریت ورزشی، وزارت ورزش و جوانان،تهران، ایران
ali.reghbati@gmail.com
10.22089/smrj.2020.8914.3033
هدف این مطالعه تعیین ویژگی های مسکات ملی ورزش ایران بود. از این رو، با استفاده از روش کیفی و تشکیل گروه متمرکز به بررسی عمیق موضوع تحقیق پرداخته شد. در این راستا، افراد آگاه به موضوع پژوهش در حیطه نظری و عملی به عنوان جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شدند. نمونه آماری تحقیق برای تشکیل گروه متمرکز شامل هفت نفر اعضای کارگروه طراحی نماد ورزش ایران بودند که از دو سازمان علمی (پژوهشگاه علوم ورزشی) و اجرایی (وزارت ورزش و جوانان) بر اساس سابقه علمی و اجرایی مرتبط و به صورت نمونه گیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش 6 جلسه گروه متمرکز برگزار گردید. داده های جمع آوری شده در دو مرحله شامل بررسی نتایج فراخوان عمومی و مصاحبه درون گروهی بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی خلاصه و طبقه بندی گردید. نتایج نشان داد، ویژگی های مسکات ملی ورزش ایران در دو مقوله فرعی ویژگی های ظاهری و ویژگی های شخصیتی تقسیم بندی می شوند. ویژگی های ظاهری خود به دو بخش ویژگی بدنی و پوشش ظاهری و ویژگی شخصیتی به 7 بخش منش اجتماعی، منش ورزشی، منش پهلوانی، مهرت ورزشی، منش اعتقادی، کنش ملی و اخلاقیات فردی دسته بندی می شود. مجموعه ویژگی های به دست امده شناسنامه جامعی برای طراحی مسکات ملی ورزش ایران را در اختیار متخصصان قرار می دهد.
نماد ملی,برندسازی ورزشی,مسکات,کاراکتر ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2145.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2145_19fd559ed97f42dfd686e1266b7e2004.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
13
65
2021
03
21
عوامل موثر بر مالکیت هواداران در باشگاه استقلال با استفاده از نظریه ی داده بنیاد
131
156
FA
احمد
اسدی نیا
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
ahmadasadinia@yahoo.com
نوشین
بنار
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
noshin.benar@gmail.com
مهرعلی
همتی نژاد
استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
ma_hemati@yahoo.com
شهرام
شفیعی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
shfieeshahram@gmail.com
10.22089/smrj.2019.6892.2446
امروزه باشگاههای حرفهای فوتبال به اشکال مختلفی اداره شده و ساختار مالکیت آنها متفاوت میباشد. مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود. این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد فرایندی انجام شد. به این منظور، دادههای تحقیق از طریق نمونهگیری نظری و مصاحبههای عمیق با 8 تن از کارشناسان، جمعآوری شد. براساس نظریه دادهبنیاد و رویکرد فرایندی، دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. برای اعتبارسنجی دادهها که معادل روایی و پایایی است از دو روش بازکدگذاری توسط محقق و روش بازبینی اعضا استفاده شد. میزان توافق بین کدگذاری اولیه و کدگذاری مجدد 88 درصد بود که نشاندهندهی ثبات و درجه توافق مطلوب در کدگذاری است. همچنین برای تاییدپذیری از روش بازبینی اعضا استفاده شد. براساس نتایج حاصل، عوامل موثر بر مالکیت هواداران در باشگاه استقلال در قالب سه مقوله شرایط علّی، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر استخراج شدند. شرایط علّی شامل: مدیریت، شایستهسالاری، تامین منابع مالی، مالکیت دولتی، نگاه کوتاهمدت، سیاسیکاری، کنترل و نظارت، شرایط زمینهای: شامل بسترهای حقوقی، فرهنگی_اجتماعی، آموزشی، امکانات سخت-افزاری و شرایط مداخلهگر شامل: عوامل سیاسی و حاکمیتی. در نهایت، پیشنهاد میشود قوانین ویژه و روشنی برای واگذاری باشگاه به هواداران تهیه و تصویب گردد و از طریق فرهنگسازی و آموزش به هواداران و مسئولان و تامین زیرساختهای لازم، شرایط برای واگذاری فراهم گردد.
باشگاه فوتبال,مالکیت,نظریه داده بنیاد,هواداران
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1662.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1662_68b47bb28b2a053966b51e4f8e13be0e.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
13
65
2021
03
21
ارائه الگوی پارادایمی عوامل تبلیغاتی موثر بر نیات رفتاری هواداران فوتبال
157
178
FA
مسعود
فریدونی
دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
masoud.freydoni@gmail.com
معصومه
کلاته سیفری
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
ma.kalateh@gmail.com
سید محمد حسین
رضوی
استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
razavismh@yahoo.com
10.22089/smrj.2018.5925.2192
تبلیغات به عنوان یک ابزار میتواند نقش بسیار مهمی در سیاستها و استراتژیهای بازاریابی سازمانهای ورزشی از قبیل ارتباط با مشتریان، اصلاح و تغییر ذهنیت مشتریان نسبت به برند ایفا کند. هدف از این پژوهش ارائه الگوی پارادایمی عوامل تبلیغاتی موثر بر نیات رفتاری هواداران فوتبال بود. این یک پژوهش کیفی است. از میان انواع راهبردهای پژوهشهای کیفی، نظریه داده بنیاد انتخاب شده است که استفاده از روش داده بنیاد نیز با تمرکز بر رهیافت استراوس و کوربین انجام شد. براساس روش نظریة داده بنیاد، دادهها پس از کدگذاری تجزیه وتحلیل شدند. نتایج نشان داد که تبلیغات احساسی، تبلیغات برانگیزاننده، محتوای تبلیغات، هزینه تبلیغات و تاثیر گذاری تبلیغات بهعنوان شرایط علّی، اصول حاکم، تبلیغات اطلاعی و منبع تبلیغات بهعنوان شرایط واسطهای، اصول حاکم بر تبلیغات، تبلیغات اطلاعی و منبع تبلیغات بهعنوان بستر حاکم، تبلیغات الکترونیکی و تبلیغات محیطی بهعنوان شرایط مداخله گر، شخصیت تبلیغاتی، تبلیغات دهان به دهان، سبک تبلیغی، سرگرم کنندگی، جاذبهها، اعتباردهندگی، تبلیغ خلاق بعنوان راهبردها و نیات رفتاری هواداران، توسعه اقتصادی باشگاه، تقویت برند باشگاه و ایجاد محیط رقابتی بهعنوان پیامدها، ایفای نقش میکنند. الگوی ارائه شده بهوسیله بازنمایی همه پیچیدگیهای موجود، دارای یک جهتگیری کلنگر در تببین پدیده محوری است و توسعه نیات رفتاری هواداران را بوسیله وفاداری آنان، حضور مجدد و تبلیغات توصیهایی مثبت در گروههای آشنایان و دوستان را فراهم میکند.
سبک تبلیغاتی,تبلیغ خلاق,داده بنیاد,ترغیب هواداران,بازاریابی ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1574.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1574_1bdd38dd482143cfc6ab8a708dbdfa2e.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
13
65
2021
03
21
طراحی و آزمون مدل بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدات ورزشی
179
202
FA
هاشم
کوزه چیان
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
kozechih@modares.ac.ir
مهران
سرداری
دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
mehran.sardari82@gmail.com
محمد
احسانی
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ehsani@modares.ac.ir
مجتبی
امیری
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
mamiry@ut.ac.ir
10.22089/smrj.2019.6869.2436
هدف از این پژوهش طراحی مدلی برای بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدات ورزشی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی انتخاب شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی کشور بود. نمونهگیری به صورت تصادفی و به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی در نرم افزار pls انجام شد (272 نفر). جهت ارزیابی روایی محتوایی از متخصصان علمی و اجرایی (10 نفر) نظرخواهی شد. سپس پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (89/0) محاسبه و تایید گردید. روایی سازه نیز با استفاده از نرم افزار پی ال اس مورد بررسی قرار گرفت.<br />نتایج تحلیل عاملی سازههای هر یک از شش متغیر اصلی نشان داد که تمامی مولفهها به صورت معنیدار نقش تبیین کنندهای دارند. در تحلیل مسیر مشخص شد که اثر مفروضات بر مسئولیت ها و استراتژیها مثبت و معنیدار است. چالشها اثر مثبت و معنیداری بر ملاحضات، مفروضات و مسئولیت ها داشت. اثر ملاحضات بر مسئولیت ها و پیامد مثبت و معنیدار بود. مسئولیت ها دارای اثر مثبت و معنیداری بر پیامد بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت ترویج بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدات ورزشی در سطوح، ابعاد و مراحلی مختلفی قابل انجام است. از این رو با اصلاح ارزشها و هنجارها بهتر میتوان به اتخاذ استراتژیها، رفع چالشها و تشخیص ملاحظات پرداخت تا به پیامدهای مطلوب در هر سه حوزه مشتری، شرکت و محیط دست پیدا کرد.
"اخلاق بازاریابی"," بازاریابی ورزشی","شرکتهای تولیدی","صنعت ورزش"
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2896.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2896_9aeeac03cefc16f6d736cfab9388e84f.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
13
65
2021
03
21
تحلیل کیفی ارزش ادراک شده تماشاگران: مطالعه موردی تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران
203
225
FA
فرشته
سمیعی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران
fsameiy@yahoo.com
علیرضا
الهی
0000000248101949
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
alirezaelahi@yahoo.com
مصطفی
افشاری
0000-0001-8378-8312
استادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران
afshari.ua@gmail.com
10.22089/smrj.2018.5527.2098
چکیده<br />اهمیّت ارزش ادراک شده در آثار متعدّد علمی و پژوهشی بازاریابی در طول سالهای اخیر مورد توجّه قرار گرفته است. بر همین اساس مطالعات نشان میدهند مفهوم ارزش ادراک شده میتواند در روشن ساختن تصمیمات رفتاری مصرفکنندگان از جمله تماشاگران فوتبال مثمرثمر باشد. بنابراین در این مطالعه به شناسایی مؤلفه های اصلی ارزش ادراک شده تماشاگران فوتبال ایران پرداخته شد. روش این تحقیق کیفی بود که تا حد رسیدن به اشباع نظری از طریق مصاحبه با اساتید مدیریت بازاریابی ورزشی، مدیریت عمومی، مدیران اجرایی فوتبال کشور و تعدادی از تماشاگران انجام شد (31=n). همچنین از تکنیک سه سویه سازی به منظور بالا بردن اعتبار یافته ها استفاده شده است. نتایج شامل 213 کد باز است که در قالب 11 عامل مؤثر مؤلفه های اصلی ارزش ادراک شده تماشاگران فوتبال ایران دسته بندی شد. مؤلفه های اصلی ارزش ادراک شده شامل منافع و هزینه ها است. مؤلفه منافع شامل : منافع ناشی از محصول، منافع ناشی از خدمات، منافع شخصی، منافع ناشی از برند، منافع روانی و منافع اجتماعی و مؤلفه هزینه ها: شامل هزینه های مالی، هزینه های زمانی، هزینه های فیزیکی، هزینه های روانی و هزینه های اجتماعی می باشد. با توجه به اهمیت تماشاگران برای فوتبال کشور، سازمان های متولی فوتبال می توانند بر روی این مؤلفه ها برنامه ریزی کنند تا به پیامدهای مثبت ارزش ادراک شده تماشاگران نظیر افزایش وفاداری و رونق فوتبال کشور دست یابند.
ارزش ادراک شده,تماشاگران,هزینه- فایده
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1575.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1575_ebe4fe4923ed0a68fd840d250767af9d.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
13
65
2021
03
21
نقش مسئولیت اجتماعی سازمانهای فوتبالی در پیشرفت جوامع در حال توسعه
227
249
FA
مریم
نیازی تبار
دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، سمنان، ایران
maryamniyazi@yahoo.com
رضا
اندام
0000-0002-4049-9737
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، سمنان، ایران
reza.andam@gmail.com
حسن
بحرالعلوم
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، سمنان، ایران
bahrololoum@yahoo.com
ژاله
معماری
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
zh.memari@gmail.com
عباس
رضایی پندری
دکتری مدیریت پروژه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
a.rezaei.p@gmail.com
10.22089/smrj.2019.6649.2373
چکیده<br />از آنجایی که امروزه مسئولیت اجتماعی سازمانها از جهات بسیاری مورد توجه است، هدف پژوهش حاضر مطالعۀ نقش مسئولیت اجتماعی سازمانهای فوتبالی در پیشرفت جوامع درحال توسعه بود. نمونه آماری پژوهش را 13 نفر از خبرگان تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه، مرور اسناد و مطالعۀ مبانی نظری استخراج شدند. یافتههای پژوهش بهروش کدگذاری در 3مرحله کدگذاری اولیه، متمرکز و نظری در رویکرد ساختگرا مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج، 346 کد در 32 مفهوم، 14مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی دستهبندی شدند. هر چند اغلب پژوهش-های انجام شده در حوزۀ مسئولیت اجتماعی، بر نقش اقتصادی فوتبال در توسعۀ جوامع تأکید دارند، نتایج این پژوهش نشان داد که پیش از توسعۀ نقش فرهنگی و اجتماعی فوتبال جوامع در حال توسعه، توسعۀ اقتصادی در چارچوب مسئولیت اجتماعی فوتبال، کمی دور از انتظار است. تا جاییکه تلاش در این راه نیز با واقعیتهای اینگونه جوامع همخوانی چندانی ندارد. بنابراین، پیشنهاد میشود سازمانهای فوتبالی اینگونه جوامع ازجمله ایران، در چارچوب مسئولیتهای اجتماعی خود، بر توسعۀ فرهنگی و اجتماعی تأکید بیشتری ورزند. این نتایج، رویکرد فعلی محققان حوزۀ اقتصاد، بازاریابی و جامعهشناسی ورزشی و نیز مدیران و مسئولان سازمانهای فوتبالی را برای کمک به توسعه اقتصادی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی، به چالش میکشد.<br />واژگان کلیدی: اقتصاد، بازاریابی، جامعه شناسی، رفاه اجتماعی.
"اقتصاد","بازاریابی","جامعه شناسی","رفاه اجتماعی"
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1584.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1584_eab3b6d161e7160b83d1701f0ecc92d4.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
13
65
2021
03
21
پاسخ مصرف کنندگان محصولات ورزشی سودمند و لذت بخش به فروش سخت و نرم
251
277
FA
سردار
محمدی
0000-0001-7078-956X
دانشیار مدیریت بازاریابی ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران
sardarmohammadii@gmail.com
مجتبی
قاسمی سیانی
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران
ghasemi_m89@yahoo.com
عباس
جهان تاب نژاد
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
abbas.g1984@gmail.com
10.22089/smrj.2019.6999.2469
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر جاذبههای فروش نرم و سخت بر نگرش نسبت به آگهی تبلیغاتی و قصدخرید محصولات ورزشی بود. جامعهی آماری تحقیق، کلیه دانشجویان پسر کارشناسی و کارشناسی ارشد تربیتبدنی دانشگاه کردستان که از محصولات ورزشی استفاده میکردند، بودند که نمونهی آماری در مجموع 180 نفر از دانشجویان انتخاب شد و از روش نمونه-گیری تصادفی ساده برای جمعآوری دادهها استفاده شد. روش پژوهش، نیمه تجربی و از نوع طرح فاکتوریل 2*2 بود. به منظور اندازهگیری متغیرهای نگرش نسبت به آگهی تبلیغاتی و قصدخرید محصولات ورزشی از پرسشنامه، و برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و استنباطی (آنووا سه راهه) استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد هر دوی آگهیهای تبلیغاتی فروش سخت و نرم بر نگرش نسبت به آگهی تبلیغاتی و قصدخرید محصولات تاثیرگذار است ولی تاثیر تبلیغات فروش نرم بیشتر است. همچنین نتایج نشان داد نوع محصول در این رابطه به عنوان تعدیلگر عمل می-کند. بگونهای که شرکتکنندگان آگهی تبلیغاتی فروش سخت را برای محصول سودمند، و آگهی تبلیغاتی فروش نرم را برای محصول لذتبخش و تفریحی مناسبتر دانستند. بر این اساس، پیشنهاد میشود مدیران بازاریابی شرکتها با توجه به نوع محصولی که ارائه میدهند، جاذبه تبلیغاتی خاص آن محصول را انتخاب کنند.
فروش نرم,فروش سخت,محصولات ورزشی,محصول سودمند,محصول لذتبخش
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1663.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1663_9091aba99e5d7150c9d726c4597cb822.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
13
65
2021
03
21
بررسی تاثیر سخت کوشی و خودکارآمدی بر ادراک از موفقیت ورزشی کاراته کاران زن استان کرمانشاه
279
300
FA
حسین
عیدی
0000-0002-6039-7826
استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
eydihossein@gmail.com
نادیا
آقایی
کارشناسی ارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
aghaei.nadia@gmail.com
10.22089/smrj.2018.5706.2142
سازههای روانشناختی بر پیشرفتهای ورزشی تاثیرگذار هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سخت کوشی، خودکارآمدی ورزشی و ادراک از موفقیت ورزشی کاراتهکاران زن استان کرمانشاه است. پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث روش به دست آوردن دادهها از نوع همبستگی است. جامعه آمارى این پژوهش شامل کلیه کاراتهکاران زن استان کرمانشاه در سال 96 میباشند. برای گزینش نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 278 نفر از 1000 نفر کاراتهکار انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه فرم کوتاه سخت کوشی (کوباسا، 1979)، شامل 12 گویه ، پرسشنامه 12 سوالی ادراک از موفقیت ورزشی رابرتز و همکاران (1998) و پرسشنامه خودکارآمدی ورزشی10 سؤالی کرل و همکاران (2002) استفاده گردید. روایى (محتوایی، همگرا و واگرا) و پایایى (بار عاملى، ضریب پایایى مرکب، ضریب آلفاى کرونباخ) مناسب بودند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (β) نشان داد نشان داد که سخت کوشی بر خودکارآمدی و موفقیت ورزشی کاراتهکاران استان کرمانشاه به ترتیب با ضریب مسیر 88/0 و 61/0، تأثیر قوی و معنیداری دارد و خودکارآمدی ورزشی مىتواند نقش میانجىگرى را در رابطه بین سخت کوشی و موفقیت ورزشی ایفا کند. موفقیت ورزشی هدف اصلی ورزشهای قهرمانی است. تاثیر شرایط روانی در موفقیت ورزشکاران به خصوص ورزشکاران رزمی بر کسی پوشیده نیست با بررسی بیشتر متغیر-های روانی میتوان برای کسب موفقیت در ورزشهای قهرمانی برنامهریزی علمی و هدفمند انجام داد.
خودکارآمدی,سخت کوشی,کاراته کاران,متغیرهای روانی,موفقیت ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1578.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1578_ad197aa68c60d21ec59f60cb3624c7fa.pdf