پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
61
2020
07
22
اثر رهبری منفعلانه بر سایبرلوفینگ کارکنان با نقش میانجی انزوای کاری (مورد مطالعه: ادارة کل ورزش و جوانان استان لرستان)
17
32
FA
رضا
سپهوند
استاد مدیریت، دانشگاه لرستان
mrezasep@yahoo.com
محسن
عارف نژاد
استادیار مدیریت، دانشگاه لرستان
arefmohsen2@gmail.com
فریبرز
فتحی چگنی
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه لرستان
farifth@gmail.com
مسعود
سپه وند
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه لرستان
masoodsepahvand@yahoo.com
10.22089/smrj.2019.6837.2421
<strong>امروزه اینترنت بخشی جداییناپذیر از سازمانها شده است، اما در این میان چیزی که باعث نگرانی مدیران سازمانها شده و به دغدغة اصلی آنها تبدیل شده است، استفادههای شخصی کارکنان از اینترنت است که از آن به «سایبرلوفینگ» یاد میشود. در این پژوهش به بررسی تأثیر رهبری منفعلانه بر سایبرلوفینگ کارکنان با نقش میانجی انزوای کاری در ادارة کل ورزش و جوانان استان لرستان پرداخته میشود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث نوع پژوهش، همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل همة کارمندان ادارة کل ورزش و جوانان استان به تعداد 158 نفر بود که با توجه به محدودبودن جامعة آماری از روش نمونهگیری تمامشماری استفاده شده است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامة استاندارد بهره گرفته شد که روایی و پایایی آن بهترتیب با استفاده از روش روایی صوری و روایی همگرا (رهبری منفعلانه برابر با 804/0، انزوای کاری برابر با 836/0 و سایبرلوفینگ برابر با 819/0) و آلفای کرونباخ (رهبری منفعلانه برابر با 811/0، انزوای کاری برابر با 863/0 و سایبرلوفینگ برابر با 752/0) تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار پی.ال.اس. استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری منفعلانه هم بهصورت مستقیم و هم از طریق انزوا در محل کار، زمینهساز اصلی سایبرلوفینگ کارکنان است و این سوءرفتار را در آنان تشدید میکند.</strong>
سوءرفتار اینترنتی,مدیریت برمبنای استثناء,رهبری عدم مداخلهگر,کارکنان منزوی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1716.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1716_a66d81cc23ff2b3a00bbda0441140167.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
61
2020
07
22
تدوین شاخصهای انتخاب مربیان و ورزشکاران تیم ملی وزنهبرداری با رویکرد 360 درجه
33
58
FA
حمید
رودباری
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
roodbari.hamid@yahoo.com
نجف
آقایی
0000-0003-1429-4647
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
aghaei.hamid@gmail.com
10.22089/smrj.2019.3864.2251
<strong>امروزه، انتخاب مربیان و ورزشکاران برای تیمهای ملی بسیار مهم است؛ بهگونهایکه موفقیت تیمهای ملی به عملکرد این افراد وابسته است؛ بنابراین، این پژوهش با هدف تدوین شاخصهای انتخاب مربیان و ورزشکاران تیم ملی وزنهبرداری و درجة اهمیت هرکدام از این شاخصها انجام شد. جامعة آماری پژوهش افراد آگاه به رشتة وزنهبرداری</strong><strong>(مانند مربیان و ورزشکاران وزنهبرداری، مدیران و مسئولان فدراسیون وزنهبرداری، داوران وزنهبرداری و اصحاب رسانه) بودند. نمونة آماری در دو بخش بود: در بخش تدوین شاخصها، برای رسیدن به اشباع نظری با 20 نفر از افراد آگاه مصاحبه شد و شاخصها تدوین شد؛ در بخش تعیین درجة اهمیت شاخصها نیز شاخصهای تدوینشده بهصورت پرسشنامه به 70 نفر از افراد آگاه به وزنهبرداری داده شد تا درجة اهمیت این شاخصها مشخص شود. ابزار کار نیز در دو بخش بود: الف- مصاحبه با افراد از طریق تکنیک 360 درجه و مطالعة کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ای برای تدوین شاخصها که مصاحبه بهصورت نیمهساختارمند انجام شد؛ ب- در بخش پیمایشی نیز شاخصهای تدوینشده بهصورت پرسشنامه به افراد داده شد.</strong><strong>برای تجزیهوتحلیل دادهها و اولویتبندی گویههای شناساییشده از روش تاپسیس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که شاخصهای انتخاب مربیان به ترتیب اهمیت، ویژگیهای فردی، ویژگیهای مدیریتی، ویژگیهای فنی و تاکتیکی، ویژگیهای اجتماعی، ویژگیهای شخصیتی و ویژگیهای ارتباطی و انگیزشی بودند. در بخش ورزشکاران نیز ویژگیهای فردی، ویژگیهای فنی و تاکتیکی، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای مدیریتی، ویژگیهای ارتباطی و انگیزشی و ویژگیهای اجتماعی، بهترتیب بیشترین اهمیت را داشتند؛ درنتیجه، به فدراسیون وزنهبرداری پیشنهاد میشود در انتخاب مربیان و ورزشکاران به این شاخصها توجه ویژه داشته باشد.</strong>
تکنیک 360 درجه,ارزیابی عملکرد,وزنهبرداری,شاخص انتخاب
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1720.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1720_d2561e965afc29b60e4d8b539c448a01.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
61
2020
07
22
تدوین الگوی مدیریت جانشینپروری مبتنی بر مدیریت دانش در وزرات ورزش و جوانان براساس نظریة داده بنیاد
59
84
FA
مریم
کریمی
0000-0002-4790-7035
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
karimi_7896@yahoo.com
صدیقه
حیدری نژاد
0000-0002-8631-2851
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
heydari_s@scu.ac.ir
یدالله
مهرعلیزاده
استاد علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
ymehralizadeh@gmail.com
10.22089/smrj.2019.7053.2485
<strong>امروزه، اصلیترین هدف هر سازمان دستیابی به مدیریت دانش و توسعه منابع انسانی است؛ بنابراین، در محیط رقابتی امروز نیاز به چارچوبهای مدیریت دانش بهویژه در بحث جانشینپروری بیشازپیش احساس میشود. پژوهش حاضر</strong><strong> با هدف طراحی مدل مدیریت جانشینپروری </strong><strong>برمبنای مدیریت دانش</strong><strong> در وزرات ورزش و جوانان</strong><strong>، با روش پژوهش کیفی و با ماهیت اکتشافی بنیادی انجام شد. با روش نمونهگیری گلولهبرفی و براساس مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با</strong><strong> 21 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد دارای</strong> <strong>تجربیات</strong> <strong>مدیریتی</strong> <strong>در وزارت ورزش، دادههای پژوهش جمعآوری شد </strong><strong>و براساس نظریة دادهبنیاد و با رویکرد کلاسیک، دادهها کدگذاری و تجزیهوتحلیل شد. درنهایت، مدل زمینه</strong><strong></strong><strong>ای براساس </strong><strong>رویکرد کلاسیک گلیزر</strong><strong> (1992) طراحی شد. نتایج پژوهش نشان داد که برای پیادهسازی جانشینپروری دانشی، در ابتدا برای بسترسازی اولیه به مجموعهای از الزامات شامل فرهنگسازی، حمایت و تعهد مدیران ارشد، شفافسازی در امور مدیریت منایعانسانی، الزامات قانونی، پشتیبانیهای اقتصادی، بسط فناوری و استقرار نظام شایستهسالاری نیاز است. همچنین، اقدامات اجرایی لازم </strong><strong>بهترتیب در هفت مرحله شامل استقرار نظام مدیریت دانش، </strong><strong>شناسایی مشوقها، تعیین کمیتة جانشینپروری، شناسایی پستهای کلیدی، </strong><strong>تعیین شاخصهای ورود افراد به طرح جانشینی، </strong><strong>ارزیابی و انتخاب کاندیداها و توانمندسازی کاندیداها، دستهبندی شدند.</strong><strong>درنهایت، مشخص</strong> <strong>شد</strong> <strong>که</strong> <strong>میتوان</strong> <strong>با</strong> <strong>الگوسازی</strong> <strong>این مدل</strong> <strong>به</strong> <strong>تعیین شاخصهای</strong> <strong>استقرار</strong> <strong>نظام جانشینپروری دانشی در وزارت ورزش و جوانان</strong> <strong>اقدام</strong> <strong>کرد. </strong>
وزارت ورزش و جوانان,جانشینپروری,مدیریت دانش,نظریة دادهبنیاد
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1727.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1727_d0dac08e63aca3872a7e5620a06525bf.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
61
2020
07
22
ارائة مدل پارادایمی توسعۀ ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی
85
108
FA
جواد
طاهرزاده نوش آبادی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
taherzadeh.javad@gmail.com
رسول
نظری
0000000218539712
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
nazarirasool@yahoo.com
جمشید
همتی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان
jamshid.hematimoradabadi@wtiau.ac.ir
10.22089/smrj.2019.6991.2466
<strong>هدف از انجامدادن پژوهش حاضر، ارائۀ الگوی توسعۀ ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی بود که با استفاده از طرح نظاممند نظریۀ دادهبنیاد انجام گرفت. شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحبنظران ورزش همگانی بودند که 20 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری نظری برای مصاحبة عمیق انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحلۀ اشباع نظری ادامه یافت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. 450 گزارة مفهومی اولیه با 14 مقوله و 38 مفهوم در قالب ابعاد ششگانۀ مدل پارادایمی شامل شرایط علّی (یک مقوله)، پدیدۀ اصلی (افزایش مشارکت دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئتعلمی)، راهبرد (دو مقوله)، شرایط زمینهای (پنج مقوله)، شرایط محیطی (چهار مقوله) و پیامد (یک مقوله) شناسایی شد.</strong><strong>نتایج حاصل از مدل </strong><strong>پژوهش </strong><strong>نشان داد که </strong><strong>بهبود نگرش و آگاهی، افزایش انگیزه و علاقه و افزایش نشاط و شادابی میتواند باعث جلب مشارکت دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئتعلمی در فعالیتهای ورزش همگانی دانشگاه شود؛ بنابراین، ضرورت دارد برای توسعۀ ورزش همگانی و افزایش مشارکت افراد، خطمشیهای توسعۀ ورزش همگانی در دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر مدل طراحیشدۀ پژوهش حاضر باشد.</strong>
مشارکت,نظریۀ دادهبنیاد,ورزش همگانی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1710.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1710_53371585ba4198b7a3407697e7c3a571.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
61
2020
07
22
تعیین شخصیت برند پژوهشگاه علوم ورزشی از طریق کهنالگوها
109
128
FA
مهدی
رسولی
0000-0001-9959-2031
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی
mehdyrasooli@gmail.com
امنه
بیات
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی
amene61.bayat@gmail.com
10.22089/smrj.2019.7002.2470
<strong>امروزه ساخت برندی قدرتمند، هدف بسیاری از صنایع و سازمانها و بهویژه سازمانهای خدماتی است. این پژوهش نیز با هدف تعیین شخصیت برند پژوهشگاه علوم ورزشی با استفاده از کهنالگوها انجام شد. </strong><strong>روش پژوهش از نوع کیفی، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ اجرا، میدانی بود. </strong><strong>همة صاحبنظرانی جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند که با پژوهشگاه علوم ورزشی آشنایی کافی داشتند. کل نمونة پژوهش 51 نفر بودند که شامل گروههایی به این شرح بود: 18 نفراز اعضای هیئتعلمی پژوهشگاه، 13 نفر از کارکنان پژوهشگاه، پنج نفر از دانشجویان و 15 نفر از اعضای هیئتعلمی سایر دانشگاهها که در گروههای پژوهشگاه سابقة عضویت داشتند. گردآوری دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شد</strong><strong>. نمونهگیری بهصورت هدفمند صورت پذیرفت و پس از انجام 51 مصاحبه از مصاحبهشوندگان مدنظر، با استفاده از روش تحلیل محتوا دادههای گردآوریشده بررسی شد. در مرحلة اول تحلیل، 138 نشان بهدست آمد. نشانهای مرحلة اول در مرحلة دوم کدگذاری در نُه مؤلفة</strong><strong> امکانات فیزیکی، نوآوری، منابع مالی، منابع انسانی، فضای دیجیتال، روابط عمومی، ماهیت سازمانی، عوامل خارج از سازمانی و مدیریتی، </strong><strong>بهتفکیک تعداد تکرار دستهبندی شدند.</strong><strong> سپس، براساس نزدیکی و تطبیق بیشتر، هریک از مؤلفهها به سه مقولة </strong><strong>تقسیم شدند: 1- </strong><strong>«تجربه»، «رفتار» و «ماهیت سازمانی»، 2- «در کنترل»، «خارج از کنترل» و 3- نقش «مستقیم» و «غیر مستقیم». همچنین، کهنالگوی در حال حاضر این سازمان «جستجوگر» بود و کهنالگوی مطلوب و شایسته برای این سازمان «آفرینشگر» بود. شناسایی شخصیت برند ادارکشدة کنونی و شخصیت برند مطلوب میتواند به ترسیم چشمانداز پژوهشگاه کمک کند. همچنین، برای دستیابی به این چشمانداز و بهمنظور تدوین راهبردهای لازم، منابع ادارک شخصیت برند میتواند بهعنوان راهنما باشد.</strong>
شخصیت برند,کهنالگو,تداعی برند,برندسازی,پژوهشگاه علوم ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1726.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1726_e9ecfa2e9aecb36173d109fff8391dc9.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
61
2020
07
22
طراحی مدل اثر امنیت شغلی و رفتارهای سیاسی بر بدبینی و منزلت سازمانی (مورد مطالعه: فدراسیونهای منتخب ورزشی)
129
146
FA
شبنم
عابدیان دهاقانی
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
shabnam.abedian@yahoo.com
سید صلاح الدین
نقشبندی
0000-0002-2588-3677
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
salah.naghshbandi@yahoo.com
علی محمد
صفانیا
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
ali.msafania@yahoo.com
10.22089/smrj.2019.7049.2484
<strong>این</strong> <strong>پژوهش</strong> <strong>با</strong> <strong>هدف</strong> <strong>بررسی اثر</strong> <strong>امنیت شغلی و رفتارهای سیاسی بر بدبینی و مـنزلت سازمانی در فدراسیون</strong><strong>های ورزشی انجام</strong> <strong>شد. همة کارکنان فدراسیونهای ورزشی منتخب جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. در این پژوهش از روش نمونه</strong><strong>گیری هدفمند استفاده شد. انتخاب فدراسیونها براساس قدرت مدالآوری آنها در بازیهای المپیک و آسیایی </strong><strong>بود</strong><strong>که براساس جدول کرجسی و مورگان </strong><strong>۱۸۱</strong><strong> نفر بهعنوان نمونه درنظر گرفته شدند. این</strong> <strong>پژوهش</strong> <strong>توصیفی</strong> <strong>و</strong> <strong>از</strong> <strong>نوع</strong> <strong>مطالعات</strong> <strong>همبستگی</strong> <strong>بود. برای گردآوری داده</strong><strong>ها از چهار پرسشنامه استفاده شد: پرسشنامة «بدبینی سازمانی» (دین و همکاران، 1998)، پرسشنامة «منزلت سازمانی» (میل و آشفورث، 1992)، پرسشنامة «رفتار سیاسی» (نقشبندی و میرانی، 2018) و پرسشنامة «امنیت شغلی» (نیسی و همکاران، 2000). روایی صوری و محتوایی ابزارهای پژوهش</strong> <strong>توسط</strong> <strong>گروهی</strong> <strong>از</strong> <strong>اساتید</strong> <strong>صاحبنظر</strong> <strong>تأیید</strong> <strong>شد. همچنین، برای پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرم</strong><strong>افزارهای اس.پی.اس.اس. و اسمارت پی.ال.اس. استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اثر مستقیم رفتارهای سیاسی بر منزلت سازمانی و امنیت شغلی بر منزلت و بدبینی سازمانی معنادار بود؛ درحالیکه اثر رفتارهای سیاسی بر بدبینی سازمانی و اثر بدبینی سازمانی بر منزلت سازمانی معنادار نبود. همچنین، اثر غیرمستقیم رفتارهای سیاسی و امنیت شغلی از طریق بدبینی سازمانی بر منزلت سازمانی معنادار نبود. میتوان نتیجه گرفت که هرچه مدیران با کارکنان رفتاری واضحتر داشته باشند و رفتارهای سیاسی خود را کمرنگ کنند، منزلت سازمانی فدراسیونهای ورزشی منتخب نیز افزایش مییابد.</strong>
امنیت شغلی,بدبینی,رفتارهای سیاسی,فدراسیونهای ورزشی,منزلت سازمانی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1738.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1738_4d754a8fef697f09a073b5076b30c2a2.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
61
2020
07
22
تحلیل و اولویتبندی موانع حضور زنان در استادیومهای ورزشی فوتبال بهعنوان تماشاگر در ایران
147
170
FA
اکرم
فراهانی
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اراک
farahanffk@gmail.com
عزت اله
شاه منصوری
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اراک
et.shahmansoori@gmail.com
زینب
مندعلی زاده
0000-0003-1422-514X
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک
zmondalizade@yahoo.com
10.22089/smrj.2019.7266.2541
<strong>این پژوهش</strong><strong> با هدف</strong><strong> تحلیل و اولویتبندی موانع حضور زنان بهعنوان تماشاگر در استادیومهای ورزشی فوتبال در ایران انجام شد.</strong><strong>روش پژوهش کیفی بود و از رویکرد دلفی استفاده شد.</strong><strong>در</strong><strong>بخش کیفی مشارکتکنندگان در پنل دلفی بررسی شدند</strong><strong>. </strong><strong>در بخش پنل دلفی 23 نفر در دور اول و 16 نفر در دورهای دوم و سوم در پژوهش مشارکت کردند که از این تعداد، نُه نفر استاد دانشگاه، هفت نفر روحانی و هفت نفر کارکنان نیروی انتظامی بودند. روش نمونهگیری هدفمند بود. پس از جمعآوری دادههای حاصل از رویکرد دلفی، برای اولویتبندی موانع از پرسشنامة تحلیل سلسلهمراتبی استفاده شد. براساس توافق خبرگان</strong><strong>، </strong><strong>مؤلفههای </strong><strong>سیاسی</strong><strong>، </strong><strong>امنیتی</strong><strong>، </strong><strong>فرهنگی-اجتماعی</strong><strong>، زیرساختی و مدیریتی ازجمله موانع حضور زنان در استادیومهای ورزشی </strong><strong>بودند. </strong><strong>موانع</strong><strong> سیاسی با میانگین وزن 525/0 در بالاترین اولویت و سپس موانع مدیریتی با میانگین وزن 249/0، موانع فرهنگی-اجتماعی با میانگین وزن 104/0، موانع زیرساختی با میانگین وزن 086/0 و موانع امنیتی با میانگین وزن 035/0، بهترتیب در اولویتهای بعد قرار گرفتند.</strong><strong>بهنظر میرسد حتی مسائل زنان در حوزة ورزش نیز سیاستزده است که این امر </strong><strong>ورزش را در تقابل با تربیت</strong><strong>بدنی قرار می</strong><strong>دهد و با توجه به اینکه ورزش ازجمله موضوعاتی است که هم میتواند یک فرصت و هم یک تهدید تلقی شود، بهتر است که آن را از امور سیاسی جدا کرد؛ زیرا، سلامت جامعة شهری و شهروندان درگرو پرداختن به ورزش در محیطی ایمن است.</strong>
موانع,استادیوم فوتبال,حضور زنان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1729.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1729_23933e72d903fb1c301c200c4d98a00a.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
61
2020
07
22
بررسی وضعیت امید به اشتغال دانشجویان و دانشآموختگان رشتة تحصیلی تربیتبدنی و علوم ورزشی
171
190
FA
سید محمدحسین
رضوی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
razavismh@yahoo.com
محمد رضا
برومند
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی
m_borouman@sbu.ac.ir
عادله
عظیمی دلارستاقی
دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال
razavismhg@yahoo.com
10.22089/smrj.2019.7470.2584
<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت امید به اشتغال دانشجویان</strong> <strong>و دانشآموختگان رشتة تحصیلی تربیتبدنی و علوم ورزشی انجام شد. این پژوهش از نظر</strong> <strong>هدف،</strong> <strong>کاربردی</strong> <strong>و از لحاظ روش،</strong> <strong>توصیفی-</strong> <strong>پیمایشی بود که همة دانشجویان و دانشآموختگان رشتة تحصیلی تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران جامعة آماری آن را تشکیل دادند. براساس جدول تعیین حجم نمونة آماری</strong> <strong>کرجسی و مورگان</strong> <strong>(1970)، بیشترین تعداد نمونه به میزان 384 نفر ملاک قرار گرفت و درنهایت 350 پرسشنامة غیرمخدوش بهدست آمد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة «امید به اشتغال» (قریشیراد، 2008) استفاده شد که پایایی آن توسط سازندة پرسشنامه 83/0 گزارش شد؛ بااینحال، بهمنظور تأیید روایی سازه، از تحلیل عاملی تأییدی از طریق نرمافزار آماری </strong><strong>لیزرل </strong><strong>استفاده شد و برای بررسی وضعیت هریک از شاخصهای اصلی سازه از آزمون تی تکگروهی با کمک نرمافزار آماری </strong><strong>اس.پی.اس.اس. </strong><strong>بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که بهطورکلی وضعیت امید به اشتغال دانشجویان و دانشآموختگان رشتة تحصیلی تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور در تمامی ابعاد موردبررسی بهطور معناداری در وضعیت پایینتر از حد مطلوب قرار داشت. این در حالی است که امید ناچیز به یافتن شغل پس</strong> <strong>از</strong> <strong>اتمام</strong> <strong>دورة</strong> <strong>تحصیل میتواند به نارضایتی، احساس بیهودگی، پدیدة فرار مغزها و مهاجرتهای درخور تأمل در جوانان تحصیلکردة دانشگاهی منجر شود؛ ازاینرو، تقویت شاخص</strong> <strong>امید به</strong> <strong>اشتغال یکی از مؤلفههایی</strong> <strong>است</strong> <strong>که</strong> <strong>می</strong><strong>تواند نقشی</strong> <strong>بسیار</strong> <strong>مؤثری</strong> <strong>در</strong> <strong>مهارتها</strong> <strong>و</strong> <strong>دستیابی</strong> <strong>به</strong> <strong>نتایج</strong> <strong>مسیر</strong> <strong>شغلی</strong> <strong>ایفا</strong> <strong>کند.</strong>
امید به اشتغال,دانشجویان,دانشآموختگان,تربیتبدنی و علوم ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1805.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1805_33351c342fd041acfe758350d9147f44.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
61
2020
07
22
ایجاد یک سیستم توصیهگر ارزیاب بهمنظور تعیین میزان رضایتمندی ورزشکاران از خدمات بیمهای با استفاده از تکنیک دادهکاوی
191
216
FA
طاهره
ندایی
0000-0002-4638-6426
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه قم
tahereh_nedaee_74@yahoo.com
زهرا
یزدانی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه قم
z.yazdani132@gmail.com
عفت
گلپر رابوکی
استادیار ریاضیات، دانشگاه قم
g_raboky@yahoo.com
10.22089/smrj.2020.7544.2607
<strong>پژوهش حاضر با هدف ایجاد یک سیستم توصیهگر ارزیاب برای تعیین میزان رضایتمندی ورزشکاران از خدمات بیمهای با استفاده از تکنیک دادهکاوی انجام شد. رو</strong><strong>ش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که بهلحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش جمعآوری اطلاعات، میدانی بود. </strong><strong>جامعة آماری پژوهش حاضر ورزشکارانی بودند که بهصورت منظم در رشتههای گوناگون ورزشی در سال 1397 به ورزش میپرداختند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامة پژوهشگرساخته بود که روایی آن به تأیید 12 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی و بیمه رسید و پایایی آن 86/0 = </strong>α<strong> به دست آمد. از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای بررسی چگونگی توزیع دادهها و از قواعد انجمنی و الگوریتم اپریوری برای طبقهبندی و خوشهبندی الگوریتم استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. نسخة 23 و وکا نسخة 2</strong>.<strong>9</strong>.<strong>3 انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بیشترین آسیبدیدگی در بین ورزشکاران در اندام فوقانی و از نوع دررفتگی بود. همچنین، میزان آسیبدیدگی در رشتههای تیمی بیشتر بود. نتایج مربوط به رضایتمندی و میزان سهولت از بازپرداخت خسارات به ورزشکاران بیمهشده نشان داد که ورزشکاران رضایت متوسط از خدمات بیمة ورزشی داشتند. همچنین، تضمین، مهمترین مؤلفه</strong><strong>و </strong><strong>پاسخگویی، کماهمیتترین مؤلفه در بهبود رضایتمندی ورزشکاران از خدمات بیمه بود. نتایج پژوهش بیانگر این است که تعداد مراجعة ورزشکاران برای استفاده از بیمة ورزشی نقش مهمی در رضایتمندی ورزشکاران از خدمات بیمة فدراسیون پزشکی ورزشی دارد.</strong>
خدمات بیمة ورزشی,تضمین,پاسخگویی,الگوریتم اپریوری
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1948.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1948_a67950b8996d3e573bab06063ba8b6e3.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
61
2020
07
22
درک تجربة زیستة ورزشکاران حرفهای ایرانی از پاندمی کوید-19: رویکردی پدیدارشناسانه
217
240
FA
رسول
نوروزی سید حسینی
0000-0003-0575-6811
1. استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
rasool.norouzi@modares.ac.ir
10.22089/smrj.2020.8854.3014
<strong>اپیدمیها تغییرات رفتاری و اجتماعی زیادی را در تمامی عرصهها بهوجود میآورند، ورزش نیز از این قاعده مستثنا نیست. این پژوهش با هدف درک تجربة زیستة ورزشکاران حرفهای ایرانی از پاندمی کوید-19 انجام شد که از طریق روش پژوهش کیفی و با استفاده از استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 19 ورزشکار حرفهای ایرانی بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند و از طریق مصاحبههای عمیق و بدون ساختار دادهها جمعآوری شدند. با استفاده از رویکرد هفت مرحلهای دیکلمن و همکاران (1989) دادهها تجزیهوتحلیل شدند. براساس تجزیهوتحلیل انجامشده، پنج دسته معانی برای تجربة زیستة ورزشکاران حرفهای ایرانی از پاندمی کوید-19 شناسایی شد که عبارتاند از: الف- درهمریختگی خلقیات و عادات شخصی، ب- تغییر سبک زندگی، ج- بازنگری شیوة طیکردن مسیر شغلی، د- فرصتیابی برای کنشگری و ه- بازتعریف کارکرد اجتماعی و اقتصادی. این معانی تجربهشده در زیست جهانهای ورزشکاران حرفهای ایرانی در فضای پاندمی کوید-19، برساختهایی از کنش اجتماعیشان هستند که در صورت تحلیل صحیح، مدنظر قراردادن و بهکارگیری آنها میتوان شاهد مدیریت بهتری در ورزش حرفهای کشور در وضعیت وجود اپیدمیها بود. </strong>
اپیدمی,تجربة زیسته,کارکرد اجتماعی,کرونا,ورزشکاران حرفهای
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2086.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2086_3d15fb2cab5eadcfea6a9e555f59d4cc.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
61
2020
07
22
شناسایی الگوهای ذهنی خبرگان دربارة مصرف کنندگان برندهای مقلد و جعلی محصولات ورزشی
241
264
FA
محمد
کشتی دار
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
mohammad_kash2002@yahoo.ca
مهدی
طالب پور
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
mtalebpour@yahoo.com
مسعود
دارابی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
masouddarabi72@gmail.com
احمد
نظری ترشیزی
0000-0003-2949-5708
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
ahmad.nazari.torshizi@gmail.com
10.22089/smrj.2019.7174.2510
<strong>امروزه تولید، توزیع و مصرف کالاهای مقلد و جعلی در ورزش یکی از روندهای جهانی است که بهصورت هشداردهندهای درحالافزایش است و به صنعتی درآمدزا تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوهای ذهنی خبرگان دربارة مصرف کنندگان برندهای مقلد و جعلی محصولات ورزشی انجام شد. روش پژوهش از نظر پارادایم، تفسیری و از حیث روششناسی، کیو بود و همچنین بهلحاظ قطعیت داده ها، آمیختة اکتشافی (کیفی-کمی) بود. متخصصان بازاریابی ورزشی، اساتید دانشگاهی رشتة مدیریت و بازاریابی ورزشی و فروشندگان کالاهای ورزشی به تعداد 25 نفر، جامعة آماری این پژوهش را تشکیل دادند که به روش هدفمند انتخاب شدند. از بین مصاحبه های عمیق با خبرگان و پیشینة پژوهش، مجموعة عبارات کیو در 29 عبارت شناسایی و تأیید شد. روایی صوری و محتوایی عبارات و نمودار کیو به تأیید خبرگان رسید. با تحلیل عوامل کیو شش الگوی ذهنی خبرگان شامل قیمت گرایان، خدمات گرایان، ظاهرگرایان، ارزش گرایان، تجربه گرایان و چالش گرایان، شناسایی، اولویت بندی و تفسیر شد. درنهایت، دربارة الگوهای شناساییشده بحث شد و تولید محصولات اصلی با کیفیت و قیمت مناسب و همچنین طراحی حرفه ای در سایة حمایت دستگاه های اجرایی، بهعنوان پیشنهادهای کاربردی برای برونرفت از آسیب هایی که برندهای مقلد و جعلی بر بازار داخلی وارد میکنند، ارائه شدند.</strong>
الگوهای ذهنی,خبرگان,برند مقلد و جعلی,محصولات ورزشی,روش شناسی کیو
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1706.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1706_0bb3b3a71bd5ebafc7be260914255569.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
61
2020
07
22
شناسایی چالشهای کسبوکارهای ورزشی در بحران کوید-19 و ارائة راهکار
265
288
FA
آیه
ریزوندی
0000-0002-5157-8107
استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
rizvandi.ie@gmail.com
محمد صادق
افروزه
https://orcid.org/00
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه جهرم
s_afroozeh@yahoo.com
محمد
جلیلوند
استادیار گروه رفتار حرکتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
jalilvand.mohammad@yahoo.com
10.22089/smrj.2020.8872.3026
<strong>درحالحاضر، دنیا با بحرانی بسیاری جدیتر از بحرانهای گذشته روبهرو شده است. بحران کوید-19 به بسیاری از مشاغل و صنایع آسیبهای جدی وارد کرده است. کسبوکارهای ورزشی نیز ازجمله مشاغلی هستند که بهشدت تحتتأثیر بحران کنونی قرار گرفتهاند؛ ازاینرو، این پژوهش با هدف شناسایی چالشهای پیش روی کسبوکارهای ورزشی انجام شده است. از حیث روششناسی، این پژوهش در زمرة مطالعات کیفی است و هدف آن کاربردی است. جامعة این پژوهش صاحبان کسبوکارهای ورزشی بودند. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل مضمون ارزیابی شدند. نتایج مربوط به چالشها به دو حوزة ساختاری و کسبوکاری طبقهبندی شدند که سطح ساختاری دارای دو شاخة فرعی کلان و خرد بود. بخش چالشهای کسبوکار نیز شامل دو شاخة فرعی زیرساختی و منابع انسانی بود. شرکتکنندگان در پژوهش نیز راهکارهایی متناسب با این چالشها ارائه کردند. همچنین، راهکارهایی بهمنظور ترمیم اقتصادی در دوران پساکرونا شامل راهکارهای سیاسی، ساختاری و اقتصادی شناسایی شد. در انتها به متولیان ورزش پیشنهاد میشود با مدنظر قراردادن چالشهای شناساییشده هرچهسریعتر به برنامهریزی برای صاحبان کسبوکارهای ورزشی بپردازند تا از تعطیلی و ورشکستگی بخش عمدهای از فعالان در حوزة ورزش پیشگیری کنند و همچنین با حمایت دولت از کسبوکارهای ورزشی به هدایت سرمایهگذاران جدید، اجازة رشد قیمت خدمات ورزشی و اصلاح قوانین خصوصیسازی در شرایط ویژه کنونی پرداخته شود.</strong>
کوید-19,کسبوکارهای ورزشی,برنامهریزی اضطراری,چالشها,تحلیل مضمون
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2085.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2085_4447c44d0bd3de0b0270ff8136d738d4.pdf