پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
59
2020
03
20
طراحی الگوی بازاریابی لیگهای حرفهای بانوان ایران با رویکرد مزیت رقابتی پایدار
17
36
FA
فاطمه
بهمنی
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
fatemebahmaniy@gmail.com
محمد
احسانی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس تهران
ehsani@modares.ac.ir
هاشم
کوزه چیان
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس تهران
kozechih@modares.ac.ir
مجتبی
امیری
دانشیار مدیریت، دانشگاه تهران
mamiry@ut.ac.ir
10.22089/smrj.2018.4847.1934
<strong>هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی بازاریابی لیگهای حرفهای بانوان ایران با رویکرد مزیت رقابتی پایدار بود. روش پژوهش، کیفی و بر نظریة دادهبنیاد مبتنی بود. برای گردآوری اطلاعات از نمونهگیری هدفمند و مصاحبههای نیمهساختاریافته با 18 نفر از نخبگان آگاه از موضوع استفاده شد. بدینمنظور، لیگ برتر در پنج رشتة هندبال، والیبال، بسکتبال، فوتسال و فوتبال بررسی شد. تجزیهوتحلیل دادهها براساس نظریة دادهبنیاد و طی سه مرحلة کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. طبق نتایج تجزیهوتحلیل دادهها، مدل در چهار سطح طراحی شد. سطح چهار یا سطح زیرین شامل عوامل منابع، قابلیتها، ویژگیهای دموگرافیک و بخشبندی، محیط و نبود اطمینان محیطی بود. مدیریت منابع انسانی، آمیختة بازاریابی، مدیریت کیفیت جامع، راهبردهای رقابتی و نوآوری بازاریابی عناصر تشکیلدهندة سطح سه بودند که درعین ارتباط متقابل با یکدیگر به مزیت رقابتی پایدار منجر شدند. سطح دوم شامل مزیت رقابتی پایدار شد که خود به سطح عملکرد بازاریابی منجر شد؛ بنابراین، با درنظرگرفتن عوامل شناساییشده در مدل بازاریابی ورزش بانوان و این واقعیت که زنان تقریباً نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند، میتوان با سرمایهگذاری در این بخش از جامعه که تاکنون از آنها بهعنوان یک منبع درآمدزای بالقوه غفلت شده است، به منافع حاصل از ورزش در طولانیمدت دست یافت.</strong>
بازاریابی,لیگهای حرفهای,مزیت رقابتی پایدار,ورزش بانوان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1553.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1553_4407ac257760b4742e3a9db2e54b88cd.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
59
2020
03
20
کدهای اخلاقی در رسانههای جمعی ایران براساس ادراک بازیکنان حرفهای لیگ برتر فوتبال
37
52
FA
امین
رعیت
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد داریون، دانشگاه آزاد اسلامی، داریون، ایران
rayatamin@yahoo.com
نصرالله
سجادی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
nsajjadi@ut.ac.ir
حسین
رجبی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، پردیس بینالمللی کیش
horajabi@ut.ac.ir
مهدی
رعیت
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد داریون، دانشگاه آزاد اسلامی، داریون، ایران
sportmanshp@gmail.com
10.22089/smrj.2017.1550.1353
<strong>هدف از پژوهش حاضر، مشخصکردن ادراک بازیکنان حرفهای فوتبال در پیروی از رسانههای جمعی ورزش ایران براساس مبنای اخلاقی و روزنامهنگاری بود. این پژوهش براساس بازتاب دریافتشده از 138 بازیکنان حرفهای فوتبال (با دامنۀ سنی 61ـ31 (55 نفر)؛ 30ـ21 (53 نفر)؛ 30ـ21 و کمتر از 20 سال (30 نفر)) انجام گرفت که این بازیکنان شاغل در تیمهای شرکتکننده در لیگ برتر ایران هستند. هریک از شرکتکنندگان به ارزیابی پنج فاکتور زندگی شخصی، صداقت رسانهها، نحوۀ جمعآوری اخبار توسط رسانهها، میزان تحریک و تشویق رسانهها به خشونت و شایعات مربوط به رسانهها پرداختند. از تحلیل واریانس توسط آزمون غیرپارامتریک کروسکال والیس بهمنظور تحلیل دادهها استفاده گردید. نتایج نشان میدهد که مبانی اخلاق بهطور متناوب در شایعه، زندگی خصوصی و صداقت اخبار و برخی اوقات در جمعآوری اخبار و تحریک خشونت نقض شدهاند. براساس این نتایج میتوان گفت که رسانههای جمعی ایران با معضلات بارز مبانی اخلاقی درگیر میباشند.</strong>
اصول مبانی اخلاقی,رسانههای جمعی ورزش,بازیکنان حرفهای فوتبال
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1547.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1547_f8ca08b197c812766279b915d3aecb4a.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
59
2020
03
20
ارزیابی کارایی تیمهای بسکتبال مردان در بازیهای المپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل
53
72
FA
شهرام
شفیعی
0000-0002-8208-0846
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
shafieeshahram@gmail.com
کیخسرو
یاکیده
استادیار مدیریت، دانشگاه گیلان
yakideh@ymail.com
حسین
زارعیان
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی
zareian.h@gmail.com
حکیمه
افروزه
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
ha.afroozeh@yahoo.com
10.22089/smrj.2018.4221.1814
<strong>هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی کارایی تیمهای بسکتبال حاضر در المپیک 2016 در کشور برزیل بود.</strong> <strong>پژوهش ازنوع توصیفی و تحلیلی بود و روش جمعآوری دادهها اسنادی و کتابخانهای بود. جامعۀ پژوهش تیمهای بسکتبال حاضر در المیپک 2016 ریودوژانیرو بودند. با توجه به محدودیت جامعة آماری، تعداد حجم نمونه با جامعة آماری که 12 تیم بود، از سایت فدراسیون جهانی بسکتبال (فیفا) گرفته شد و در دو بخش تهاجمی و تدافعی طبقهبندی شد. در این پژوهش از </strong><strong>مدلهای رگرسیون و</strong><strong> تحلیل پوششیدادهها و نرمافزار اس.پی.اس.اس. برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که در مرحله تهاجمی تیمهای نیجریه و آمریکا کارایی کامل و در مرحله تدافعی تیمهای </strong><strong>کرواسی، فرانسه، لیتوانی، نیجریه و آرژانتین کارایی یک را کسب کردند. فقط تیم نیجریه با جایگاه 11 در رتبهبندی، در کارایی کلی رتبة یک را به خود اختصاص داد. همچنین، بین رتبة کارایی و موقعیت تیمها رابطهای وجود نداشت؛ درنتیجه، مربیان تیم بسکتبال ایران و کشورهای دیگر با شناخت وضعیت تهاجمی و تدافعی حریفان خود میتوانند با برنامهریزیها، تمرینهای مفیدتر و انتخاب راهبرد مناسبتر به رویارویی با رقبا بپردازند و فاصلة خود را با کشورهای صاحبعنوان کاهش دهند.</strong>
بسکتبال,تحلیل پوششی دادهها,کارایی,المپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1552.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1552_8e8fbcfeaaffa417e719b95adf878875.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
59
2020
03
20
تأثیر مخارج مالی دولت ایران بر سرمایهگذاری بخش خصوصی در کارگاههای تولید کالاهای ورزشی
73
90
FA
فریبا
عسکریان
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز و دانشگاه خوارزمی
daniel_1380@yahoo.com
جعفر
گنج خانلو
دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز
ganjkhanloojafar@yahoo.com
فرامرز
طهماسبی
استادیار اقتصاد، دانشگاه پیام نور واحد خدابنده
tahmasebi.faramarz@yahoo.com
10.22089/smrj.2018.5824.2170
<strong>هدف از انجام پژوهش</strong> <strong>حاضر،</strong> <strong>بررسى</strong> <strong>اثرهای</strong> <strong>مخارج مالی دولت </strong><strong>(</strong><strong>مخارج</strong> <strong>جاری</strong> <strong>و</strong> <strong>سرمایهای</strong> <strong>و نیز کسرى بودجه) بر سرمایهگذارى</strong> <strong>بخش خصوصى</strong> <strong>در</strong> <strong>کارگاههای تولید کالاهای ورزشی در مقطع زمانی ۱۳۹۲-۱۳۷۲ بود. در این پژوهش</strong> <strong>روش</strong><strong></strong><strong>هاى خودرگرسیونبردارى</strong> <strong>و مدل</strong> <strong>تصحیح</strong> <strong>خطا با استفاده از نرمافزارهای اقتصادسنجی ایویوز (نسخة نُه) و مایکروفیت ( نسخة ۱/۴) بهکار برده شدند. جامعه و نمونة آماری</strong> <strong>این</strong> <strong>طرح یکسان بودند و شامل تمامی</strong> <strong>کارگاههای</strong> <strong>صنعتی</strong> <strong>واقع</strong> <strong>در</strong> <strong>نقاط</strong> <strong>شهری</strong> <strong>و</strong> <strong>روستایی</strong> <strong>کشور</strong> <strong>بودند. براساس نتایج،</strong> <strong>افزایش مخارج</strong> <strong>جاری</strong> <strong>دولت،</strong> <strong>اثر</strong> <strong>برونرانی</strong> <strong>و افزایش</strong> <strong>مخارج سرمایهای و</strong> <strong>سرمایهگذاری</strong> <strong>در</strong> <strong>زیرساختهای</strong> <strong>اقتصادی،</strong> <strong>اثر</strong> <strong>درونرانی</strong> <strong>بر سرمایهگذاری خصوصی در این واحدهای تولیدی داشتند. یافتههای پژوهش نشاندهندة اثر منفی کسری بودجه بر سرمایهگذاری خصوصی در صنایع تولیدی بخش ورزش بودند؛ بنابراین، اتخاذ سیاستهای مناسب اقتصادی توسط دولت و جلوگیری از کسری بودجه میتواند بر سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنایع تولیدی بخش ورزش و توسعة کسبوکارهای</strong><strong> ورزشی</strong><strong> وابسته به آن کمک کند.</strong>
بخش خصوصی,سرمایهگذاری,مخارج مالی,صنعت ورزش,کسبوکارهای ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1558.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1558_27d8b0baa87cdf51f964215c91befb97.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
59
2020
03
20
مدلسازی عوامل مؤثر در پذیرش گوشی هوشمند در زمینة خدمات ورزشی
91
112
FA
نگار
صالحی مبارکه
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
negarsalehi.5927@yahoo.com
شهرام
علم
استادیار گروه تربیتبدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری
shahramalam@yahoo.com
سیده ناهید
شتاب بوشهری
دانشیار مدیریت برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه شهید چمران اهواز
nahai3shetab@yahoo.com
مهدی
ضرغامی
دانشیار روانشناسی ورزشی، گروه تربیتبدنی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
zarghami@scu.ac.ir
10.22089/smrj.2018.6209.2259
<strong>هدف از انجام پژوهش حاضر، مدلسازی عوامل مؤثر در قصد استفاده و نیز استفادة واقعی از گوشی هوشمند برای دسترسی به خدمات ورزشی بود. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. اساتید مدیریت ورزشی کشور و دانشجویان مقطع کارشناسی رشتة تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای آزاد استان خوزستان که حدود 1000 نفر بودند، جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. نمونة آماری در بخش اول (تعداد = 24) به شیوة هدفمند و گلولهبرفی و در بخش دوم (تعداد = 660) به شیوة تصادفی انتخاب شد. در جمعآوری دادهها از پرسشنامة پژوهشگرساخته استفاده شد. اعتبار پرسشنامه با روش روایی سازه و پایایی آن با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد که این ضریب در تمامی ابعاد بیشتر از 7/0 بهدست آمد. براساس یافتهها، 7/65 درصد از واریانس قصد استفاده بهوسیلة متغیرهای مستقل بعد ادراکی، فناورانه، فردی، ورزشی و اجتماعی تبیین شد. بعد فناورانه و ادراکی بیشترین و بعد اجتماعی کمترین ضریب اثر را در مدل نشان دادند. بهطورکلی، پذیرش گوشی هوشمند در زمینة ورزش پدیدهای چندبعدی است که توجه به آن میتواند به ارائهدهندگان خدمات ورزشی در جلب رضایت و وفاداری مشتریان کمک کند.</strong>
دانشجویان,گوشی هوشمند,پذیرش فناوری,ورزش
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1561.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1561_ce95c9318d360667ccd817fbaacf3d76.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
59
2020
03
20
تأثیر مشارکت پایدار در گردشگری ماجراجویانه بر توانمندسازی زنان
113
134
FA
مرجان
صفاری
0000-0002-0257-7896
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مدرس، تهران
saffari.marjan@modares.ac.ir
کلثوم
حیدری
0000-0003-0023-5574
کارشناسیارشد مدیریت اوقاتفراغت و ورزشهای تفریحی، دانشگاه شهید چمران اهواز
kolsoom.haidari@gmail.com
مهدی
لطیفی فرد
0000-0002-0647-339X
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
mahdi_latifi2001@yahoo.com
10.22089/smrj.2018.4942.1956
<strong>هدف این پژوهش تعیین تأثیر مشارکت پایدار در گردشگری ماجراجویانه بر توانمندسازی زنان بود. </strong><strong>روششناسی</strong><strong>پژوهش</strong> <strong>حاضر</strong> <strong>ازنظر</strong> <strong>هدف،</strong> <strong>کاربردی</strong> <strong>و</strong> <strong>ازحیث</strong> <strong>روش، توصیفی-</strong><strong>همبستگی بود و همچنین، </strong><strong>بر مدل</strong><strong></strong><strong>سازی معادلات ساختاری</strong><strong> مبتنی بود</strong><strong>و </strong><strong>با استفاده از </strong><strong>نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. سه انجام شد.</strong><strong> جامعة آماری این مطالعه تمام زنان ایرانی بودند که در فعالیتهای گردشگری ماجراجویانه مشارکت داشتند که 223 نفر بهعنوان نمونه بهصورت دردسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة مشارکت پایدار در گردشگری ماجراجویانه از اریک بکمن (2013) و پرسشنامة پژوهشگرساختهای برای سنجش توانمندسازی زنان بود. روایی این پرسشنامهها با کمک نظرهای اصلاحی اساتید جامعهشناسی و مدیریت ورزشی بررسی شد و پایایی پرسشنامهها با تعیین ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد.</strong><strong>نتایج نشان داد که در ایران امکان توانمندسازی زنان در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فیزیکی و سیاسی ازطریق مشارکت آنها در فعالیتهای ماجراجویانه وجود دارد. همچنین، توانمندسازی ازطریق مشارکت در گردشگری ماجراجویانه با توجه به ویژگیهای این نوع فعالیتهای جسمانی در فضاهای آزاد، به زنان ایرانی این فرصت را میدهد که ظرفیتهای خود را در کنترل و اثرگذاری بر تصمیمهایی ارتقا دهند که بر فضای زندگی شخصی آنان تأثیر میگذارند و به سود آنها هستند. به سازمانهای متولی امور زنان پیشنهاد میشود بهعنوان راهبردی جدید برای توانمندسازی زنان، به فراهمکردن فرصتهای مشارکت آنها در فعالیتهای جسمانی و بهطور خاص، ورزشهای ماجراجویانه اقدام کنند.</strong>
مشارکت پایدار,گردشگری ماجراجویانه,توانمندسازی زنان,خودبیانگری,توانمندسازی اجتماعی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1554.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1554_0997dd4b3a12c887a01df5a33be12f42.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
59
2020
03
20
بررسی تأثیر سبک رهبری زهرآگین بر بدبینی سازمانی و بیگانگی شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی ماکیاولیسم
135
152
FA
کامران
عیدی پور
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
eidipour_kamran@yahoo.com
بهرام
یوسفی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
byousefy@razi.ac.ir
شیرین
زردشتیان
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
zardoshtian2014@gmail.com
حسین
عیدی
0000-0002-6039-7826
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
eydihossein@gmail.com
10.22089/smrj.2018.5378.2060
<strong>هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر سبک رهبری زهرآگین بر بدبینی سازمانی و بیگانگی شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی ماکیاولیسم بود. روش پژوهش، توصیفی بود و در دستة پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعة آماری پژوهش همة کارکنان رسمی وزارت ورزش و جوانان به تعداد 335 نفر بودند. حجم نمونة پژوهش براساس جدول مورگان 180 نفر بود که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار استفادهشده برای جمعآوری دادهها پرسشنامة استاندارد «رهبری زهرآگین» از اشمیت (2008)، پرسشنامة «ماکیاولیسم» از روث آلاس (2009)، پرسشنامة «بدبینی سازمانی» از کالاگان (2009) و پرسشنامة «بیگانگی شغلی» از بانای و ریسل (2007) بود. شش نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه رازی روایی محتوایی پرسشنامهها را تأیید کردند و پایایی این پرسشنامه ها بهترتیب 89/0، 87/0، 88/0 و 84/0 تعیین شد. </strong><strong>برای تجزیهوتحلیل دادهها آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و آموس بهکار برده شد. </strong><strong>نتایج نشان داد که رهبری زهرآگین بر بدبینی سازمانی و بیگانگی شغلی بهترتیب با ضریب تأثیر 53/0 و 50/0 تأثیری مثبت داشت. همچنین، ماکیاولیسم نقش میانجی را با ضریب تأثیر 32/0 و 34/0 بهترتیب برای تأثیر رهبری زهرآگین بر بدبینی سازمانی و بیگانگی شغلی ایفا کرد؛ بنابراین، مدیران باید سعی کنند تاحدممکن رفتارهای زهرآگین در شیوة رهبری خود نداشته باشند؛ زیرا، وجود و تداوم این رفتارهای منفی مدیران را بهسمت بیتوجهی به سازمان و منابع انسانی آن سوق میدهد و شرایط را برای بدبینشدن و بیگانهشدن کارکنان با سازمان فراهم میکند.</strong>
رهبری زهرآگین,ماکیاولیسم,بدبینی سازمانی,بیگانگی شغلی,وزارت ورزش و جوانان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1556.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1556_0eb756ef424eeb25bfbeff6a6857e637.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
59
2020
03
20
شناسایی ابعاد مسئولیت اجتماعی ورزشکاران مشهور
153
176
FA
سلمان
علوی
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
salman.alavi69@gmail.com
فرزاد
غفوری
0000-0002-0010-0111
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
farzadghafouri@yahoo.com
حبیب
هنری
0000-0002-1279-427X
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
honari_h@yahoo.com
10.22089/smrj.2018.6135.2234
<strong>هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد مسئولیت اجتماعی ورزشکاران مشهور بود. این پژوهش به شیوة کیفی و با رویکرد زمینهیابی (ازنوع مقطعی) انجام شد که ازلحاظ هدف، کاربردی و با ماهیت اکتشافی بود. جامعة آماری این پژوهش صاحبنظران در حیطة مسئولیت اجتماعی در ورزش، در سه گروه علمی، اجرایی و ورزشی بودند. دسترسی به نمونههای پژوهش به شیوة نمونهگیری هدفمند بود که پس از اجرای مصاحبه با 12 نفر اشباع نظری صورت گرفت. این افراد اعضای هیئتعلمی رشتة علوم اجتماعی (دو نفر)، اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت ورزشی (پنج نفر)، مدیران ورزشی مطلع (دو نفر) و ورزشکاران مشهور (سه نفر) بودند. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری در سه مرحلة کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شد. از تجزیهوتحلیل دادههای کیفی 100 کد اولیه بهدست آمد که در 18 مقولة فرعی قرار گرفتند. درنهایت، هشت مقولة اصلی شامل مسئولیت سیاسی، اقتصادی، قانونی، اجتماعی، بشردوستی، زیستمحیطی، رسانهای-خبری و آموزشی-ورزشی شناسایی شدند. از نتایج حاصل میتوان برای تکمیل مبانی نظری مسئولیت اجتماعی در ورزش سود برد. همچنین، توصیه میشود سازمانهای ذیربط اقدامهای لازم را برای بسط و اشاعة این مسئولیتها دربین ورزشکاران، باشگاهها و همة سازمانهای مرتبط انجام دهند.</strong>
اخلاق,بشردوستی,مسئولیت اجتماعی,ورزشکار مشهور
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1559.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1559_01f85d3a0a4b199463213458120c5d90.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
59
2020
03
20
طراحی و تبیین مدل فرایند مدیریت استعداد معلمان تربیتبدنی
177
206
FA
علی اکبر
آقایی
دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
ali.aghaei@ymail.com
حسن
بحرالعلوم
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
bahrololoum@shahroodut.ac.ir
رضا
اندام
0000-0002-4049-9737
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
reza.andam@gmail.com
10.22089/smrj.2018.6339.2295
<strong>هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل «فرایند مدیریت استعداد» معلمان تربیتبدنی کشور بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازحیث روش انجام پژوهش، آمیخته (کیفی-کمّی) بود. در مرحلة کیفی، 16 نفر از صاحبنظران در مدیریت منابع انسانی در ورزش و صاحبنظران در تربیتبدنی آموزشوپرورش با روش نمونهگیری هدفمند، برای شناسایی اولیة مؤلفههای مدیریت استعداد معلمان تربیتبدنی انتخاب شدند. بخش کمّی پژوهش نیز با روش پیمایشی با هدف سنجش و برازش مدل نظری انجام شد. همة معلمان تربیتبدنی کشور جامعة آماری بخش کمّی پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به هدف پژوهش، 384 نفر در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و 345 نفر در بخش تحلیل عاملی تأییدی با روش تصادفی طبقه ای بهعنوان نمونة آماری پژوهش انتخاب شدند. دادههای موردنیاز برای شناسایی نهایی مؤلفهها و تحلیل مدل، با استفاده از پرسشنامة پژوهشگرساخته، پس از روایی (صوری، محتوا و سازه) و اعتبارسنجی پرسشنامه گردآوری شدند. برای محاسبة پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. براساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، 29 گویة شناساییشده بهعنوان مؤلفههای فرایند مدیریت استعداد معلمان تربیتبدنی کشور، در پنج بُعد استراتژی سازمان، شناسایی و ارزیابی، استخدام و بهکارگیری، توسعه و بهسازی و نیز حفظ و نگهداری استعدادها دستهبندی شدند. درنهایت، بررسی و آزمون مدل مفهومی پژوهش نشان داد که شاخصهای کلی برازش مدل در وضعیت مناسب و مطلوب قرار دارند و عوامل شناساییشده رابطة معنادار با سازة اصلی مطالعهشده، یعنی فرایند مدیریت استعداد معلمان تربیت بدنی کشور دارند.</strong>
مدیریت استعداد,توسعة استعداد,نگهداشت استعداد,معلمان درس تربیتبدنی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1560.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1560_d1023193983e7e4245650322fd0bf969.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
59
2020
03
20
اعتباریابی و رواییسنجی پرسشنامة فارسی «شهرت تماشاگرمحور تیمهای ورزشی»
207
226
FA
علیرضا
الهی
0000000248101949
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران
alirezaelahi@yahoo.com
مریم
طاهری کیا
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران
maria.taherikia@yahoo.com
رضا
خورشیدی
0000-0001-7095-3374
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران
r.khorshidi@hotmail.com
10.22089/smrj.2018.5190.2018
شهرت باشگاههای ورزشی ازنظر تماشاگران آنها میتواند تأثیرات مثبت مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار ذینفعان آنها داشته باشد؛ بنابراین، پژوهشگران برای ارزیابی این نوع شهرت بهدنبال ابزاری معتبر و پایا هستند. در مطالعة حاضر به تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة فارسی «شهرت تماشاگرمحور تیمهای ورزشی» (جانگ و همکاران، 2015) پرداخته شد. این پرسشنامه شامل مؤلفههای عملکرد تیمی، تاریخچة تیم، مسئولیت اجتماعی تیم، تماشاگرمحوری، کیفیت مدیریت و سلامت مالی تیم بود. پس از دریافت مجوز از سازندگان پرسشنامه، روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از گروه صاحبنظران تأیید شد. پرسشنامه به شیوه سهمرحلهای ترجمه شد. برای تعیین پایایی ابزار، مطالعهای مقدماتی روی 45 نفر از دانشجویان هوادار تیم استقلال و پرسپولیس اجرا شد. همچنین، برای سنجش روایی سازة ابزار نمونهای متشکل از 219 نفر از دانشجویانی انتخاب شدند که سابقة تماشای بازیهای دو تیم استقلال و پرسپولیس را از نزدیک داشتند. از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار لیزرل برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافتهها نشان داد که معرفهای انتخابشده برای سنجش مؤلفههای شهرت تیمهای ورزشی از روایی لازم برخوردارند و بهخوبی میتوانند سازة مدنظر را بسنجند.با توجه به نتایج میتوان گفت که مقیاس انطباقیافتة شهرت تماشاگرمحور تیمهای ورزشی میتواند بهعنوان مقیاسی پایا و معتبر درمورد تیمهای ورزشی ایران بهکار رود.
روانسنجی ابزار,تحلیل عاملی تأییدی,خوشنامی تیم,هوادار ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1557.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1557_ca86743dc1119e1fdddfbeee09b49472.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
59
2020
03
20
نقش پیادهسازی مدیریت مثبتگرا در گسترش فرایندهای جانشینپروری با توجه به اثر خودکارآمدی شغلی و اعتماد سازمانی در سازمانهای ورزشی استان اصفهان
227
250
FA
حمیدرضا
میرصفیان
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان
hamidmirsafian@gmail.com
معصومه
کلاته سیفری
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
ma.kalateh@gmail.com
10.22089/smrj.2018.5513.2093
<strong>پژوهش حاضر با هدف پایش نقش پیادهسازی مدیریت مثبتگرا در فرایند جانشینپروری در سازمانهای ورزشی استان اصفهان، با توجه به اثر خودکارآمدی شغلی و اعتماد سازمانی کارکنان خبره بهعنوان متغیرهای میانجی انجام شده است. این پژوهش از دستة مطالعات توصیفی (همبستگی) است و جامعة آماری آن تمامی 366 نفر کارکنان خبرة سازمانهای ورزشی استان اصفهان بودند که بهصورت کلشمار برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. از چهار پرسشنامة استاندارد مدیریت مثبتگرا، خودکارآمدی شغلی، اعتماد سازمانی و جانشینپروری برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار ایموس گرافیک تحلیل شدند. نتایج حاصل از مدل فرضشدة پژوهش نشان داد که پیادهسازی مدیریت مثبتگرا در سازمانهای ورزشی استان اصفهان بهصورت مستقیم با وزن رگرسیونی 44/0 و همچنین، با میانجیگری سازههای خودکارآمدی شغلی با وزن رگرسیون 71/0 و اعتماد سازمانی کارکنان خبره با وزن رگرسیونی 65/0 بر گسترش فرایندهای جانشینپروری در آن سازمانها اثرگذار بوده است؛ به همین دلیل، تأکید بر پیادهسازی مدیریت مثبتگرا در سازمانهای ورزشی استان اصفهان میتواند به گسترش فرایند جانشینپروری در سازمانهای ذکرشده منجر شود. با توجه به اثر مضاعف پیادهسازی مدیریت مثبتگرا بر توسعة فرایند جانشینپروری با توجه به نقش میانجی خودکارآمدی شغلی و اعتماد سازمانی کارکنان خبره در سازمانهای ورزشی استان اصفهان به مسئولان مرتبط توصیه میشود علاوهبر پیادهسازی این روش نوین مدیریتی در سازمان، برای توسعة متغیرهای روانشناختی کارکنان نیز تلاش کنند. </strong>
اعتماد سازمانی,برنامههای جانشینپروری,ثبات شغلی,خودکارآمدی,مدیریت مثبتگرا
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1576.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1576_338ecd0d032a940de973fefa227879a5.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
12
59
2020
03
20
بررسی رابطۀ یادگیری سازمانی با خودکارآمدی عمومی و اشتیاق کاری در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی
251
268
FA
محمد
سنجری
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
nazerfard@ut.ac.ir
محمدرضا
اسمعیلی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
m.reza.esmeli@gmail.com
فرشاد
تجاری
000000029199587x
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
farshad.tojari@gmail.com
10.22089/smrj.2020.1982
<strong>هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ یادگیری سازمانی با خودکارآمدی عمومی و اشتیاق کاری کارکنان در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی است. روش این پژوهش توصیفی بوده و از نوع مطالعات همبستگی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی تشکیل دادند (289 نفر) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 159 نفر از میان آنها انتخاب شدند. براساس یافتهها مشخص شد که رابطۀ معناداری بین یادگیری سازمانی و خودکارآمدی عمومی و نیز یادگیری سازمانی و اشتیاق کاری کارکنان وجود دارد. همچنین نتایج بیانگر این است که از بین مؤلفههای یادگیری سازمانی، "انتقال و یکپارچهسازی دانش" قویترین متغیر در پیشبینی خودکارآمدی عمومی و اشتیاق کاری کارکنان میباشد. شایانذکر است که هر چهار مؤلفۀ یادگیری سازمانی، بخشی از واریانس متغیر خودکارآمدی عمومی را تبیین کردند. بخشی از واریانس متغیر اشتیاق نیز توسط سه مؤلفۀ (انتقال و یکپارچهسازی، تعهد مدیریت و فضای باز و آزمایشگری) متغیر یادگیری سازمانی تبیین گردید. </strong>
یادگیری سازمانی,خودکارآمدی عمومی,اشتیاق کاری
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1982.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1982_d3f3875846cfc2630cbf1cf33893881c.pdf