پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
47
2018
03
21
تحلیل وضعیت ورزش حرفهای در تلویزیون ملی ایران
17
38
FA
بیتا
عرب نرمی
دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
b.arabnarmi@yahoo.com
محمود
گودرزی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
m_goodarz@yahoo.com
سید نصرالله
سجادی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
nsajjadi@ut.ac.ir
محمد
خبیری
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
mkhabiri@ut.ac.ir
10.22089/smrj.2018.1248.1297
<strong>هدف این پژوهش تحلیل وضعیت ورزش حرفهای در تلویزیون ملی ایران بود. این مطالعه به روش کیفی و راهبرد نظریة زمینهای انجام شده است. پس از انجام 20 مصاحبة عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان رسانه و ورزش، اشباع نظری حاصل شد و مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج شدند. پس از تکمیل یافتهها، مدل زمینهای براساس مدل سیستماتیک استراس و کوربین (1998) طراحی شد. مقولة محوری؛ یعنی، توجه تلویزیون به ورزشهای رسانهای شناسایی شد و شرایط علی، شرایط تأثیرگذار و زمینهای، راهبردهای کنش - واکنش و پیامدها، براساس مدل پارادایمی بر گرد آن سازماندهی شدند. یافتهها نشان داد که شرایط علی شامل اولویتداشتن برنامههای فراغتی و خبری، جذابیت مالی، فعالیت رسانه</strong><strong></strong><strong>ای ناچیز در سایر رشتهها و سهولت جذب مخاطب است. برخی از شرایط مداخلهگر و بسترساز شامل نبود رقابت رسانه</strong><strong></strong><strong>ای، تنوع بسیار زیاد رشته</strong><strong></strong><strong>های ورزشی و تنوع سلیقه هستند. راهبردهای کنش- واکنش شامل کمبود تحلیل</strong><strong></strong><strong>های علمی و سازنده، کاهش تمرکز بر ایجاد ذائقه و ترغیب به سایر رشتهها و عدم پوشش برمبنای ظرفیت و امکانات موجود هستند که پیامدهایی ازقبیل نخبهپروری، تضییع حقوق سایر رشته</strong><strong></strong><strong>ها، تقویت انگیزة مالی بهجای انگیزة بهداشتی و ایجاد علاقه به پیگیری حاشیه</strong><strong></strong><strong>ها و اختلافات را بههمراه دارند.</strong>
تلویزیون,نظریة زمینهای,ورزش حرفهای
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1299.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1299_03003b28923335cdf9d7e31a23fdcdb3.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
47
2018
03
21
شناسایی و تبیین مؤلفههای مؤثر در بروز فساد در فوتبال ایران
39
66
FA
شهرام
شفیعی
0000-0002-8208-0846
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
shafieeshahram@gmail.com
حکیمه
افروزه
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
ha.afroozeh@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.3307.1653
<strong>هدف این پژوهش</strong><strong>طراحی الگوی شناسایی مؤلفههای فساد در فوتبال ایران بود. پژوهش ازنوع توصیفی و کاربردی بود که بهصورت آمیخته، به روشهای کیفی و کمی انجام شد. ابتدا با روش کتابخانهای، مرور پیشینه و اسناد مرتبط و نیز مصاحبۀ نیمهساختاریافته با نخبگان، پرسشنامۀ محققساختهای با 46 سؤال طراحی شد که سه سطح را، سطح کلان با پنج متغیر، سطح میانی با چهار متغیر و سطح خرد با چهار متغیر، بررسی میکرد. جامعة آماری صاحبنفعان فوتبال بودند و نمونهها بهصورت غیرتصادفی و دردسترس انتخاب شدند که تعداد 109 پرسشنامه جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس نسخة 19 و اسمارت پی.ال.اس تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که متغیرهای مدیریتی</strong><strong>–</strong><strong> اداری و آموزشی</strong><strong>–</strong><strong> تربیتی بیشترین تأثیر را در همة ابعاد داشتند. همچنین، بالاترین رتبۀ شکلهای فساد از دیدگاه بازیکنان، مربیان، داوران، کادر فنی و مدیریتی و اصحاب رسانه، تبانی و از دیدگاه اعضای آکادمی فوتبال تحصیل مال ازطریق نامشروع بود. با توجه به برازش مطلوب مدل مفهومی فساد، اثرگذاری متغیرهای کلان بر فساد، زیاد و تأثیر ابعاد میانی و خرد باوجود بعد کلان بسیار ضعیف گزارش شد. با توجه به زیادبودن شدت ضرایب اثر عوامل کلان در پژوهش، میتوان گفت این بعد نقش زیادی در بروز فساد یا بهعکس در پیشگیری از آن دارد و میتواند مقدم بر سایر ابعاد در کانون توجه مبارزه با فساد در فوتبال قرار گیرد.</strong>
فساد,فوتبال ایران,سطح کلان,سطح میانی,سطح خرد
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1296.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1296_5540254b17ddb97cfc73a81b4bb7b9b1.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
47
2018
03
21
حمایت مالی: رویکردی درجهت جذب سرمایة پروژههای ورزشی استان آذربایجانغربی
67
84
FA
مصطفی
افشاری
0000-0001-8378-8312
استادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
afshari.ua@gmail.com
مرتضی
فتاح پور مرندی
0000-0002-3087-3158
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
m.fattahpour66@gmail.com
حمیدرضا
میرصفیان
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان
hamid.mirsafian@gmail.com
فهیمه
محمد حسن
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی در ورزش و سازمان های ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
f.mohammadhassan@gmail.com
10.22089/smrj.2018.3465.1679
<strong>در شرایط کنونی اوضاع صنعت ورزش ایران، بهکاربردن فعالیتهای بازاریابی ازقبیل جذب حمایتهای مالی با هدف پیشبرد پروژههای ورزشی ضروری است؛ بنابراین، هدف از انجام این پژوهش بررسی موانع دخیل در جذب سرمایۀ پروژههای ورزشی استان آذربایجانغربی بود. پژوهش حاضر بهلحاظ هدف، کاربردی توسعهای، ازلحاظ ماهیت، توصیفی و ازحیث روش جمعآوری دادهها، میدانی بود. جامعۀ آماری پژوهش متناسب با اهداف تعیینشدۀ مطالعه، متخصصان مدیریت ورزشی، مسئولان ادارة کل ورزشوجوانان استان و متخصصان بازاریابی ورزشی بودند. درهمینراستا، 50 نفر انتخاب شدند و پس از توزیع پرسشنامه بین آنها، 42 پرسشنامه جمعآوری شد. در این پژوهش، پرسشنامهای محققساخته برگرفته از پرسشنامة عنصری (1392) بهصورت بسته تدوین شد.</strong><strong>ارزیابی مهم</strong><strong></strong><strong>ترین عوامل نشان داد که معیار عوامل مدیریتی و سازمانی، بهعنوان مهمترین عامل جذب سرمایه برای پروژههای ورزشی استان بود. همچنین، عوامل اجتماعی و فرهنگی کمترین اهمیت را داشتند. نتایج حاصل از پژوهش لزوم اهتمام به جذب حمایت مالی را آشکار میسازد که با اثربخشی تبلیغات، افزایش میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی و رویکارآمدن شرکتهای مختلف تولیدی و خدماتی این امر محقق می</strong><strong></strong><strong>شود. </strong>
تأمین مالی در ورزش,حمایت مالی,عوامل اجتماعی و فرهنگی,عوامل مدیریتی و سازمانی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1338.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1338_2d0bbbb7afb892992eb2c90a812f29f3.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
47
2018
03
21
تدوین مدل آسیبشناسی ساختار ورزش ایران
85
108
FA
سید احمد
سجادی
دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
sajjadiahmad@yahoo.com
سید محمدحسین
رضوی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
razavismh@yahoo.com
مرتضی
دوستی
0000-0001-6806-4535
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
dosti@umz.ac.ir
10.22089/smrj.2018.3626.1710
<strong>ساختار کارآمد، مهم</strong><strong></strong><strong>ترین عامل دستیابی به اهداف در تمامی نظام</strong><strong></strong><strong>ها ازجمله نظام ورزش است؛ بنابراین، هدف از اجرای این پژوهش، ارائة مدل آسیب</strong><strong></strong><strong>شناسی ساختار ورزش ایران بود. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و به روش کیفی انجام شد. برای تدوین مدل پارادایمی از نظریة زمینه</strong><strong></strong><strong>محور استفاده شد. صاحب</strong><strong></strong><strong>نظران آگاه به موضوع شامل اساتید دانشگاه و مسئولان مرتبط جامعة پژوهش بودند که با روش نمونه</strong><strong></strong><strong>گیری نظری، 32 نفر از آنها انتخاب شدند. برای جمع</strong><strong></strong><strong>آوری اطلاعات از مصاحبة نیمهساختاریافته و عمیق استفاده شد. یافته</strong><strong></strong><strong>ها نشان داد عواملی که موجب پیدایش پدیدة نبود انسجام و یکپارچگی در ساختار ورزش ایران می</strong><strong></strong><strong>شوند، ساختار بوروکراتیک، ابهام در وظایف، تداخل وظایف و پراکندگی وظایف هستند. دراینراستا، مجریان با توجه به محیط خرد، شامل ضعف تشکیلات دولت، ضعف منابع سازمانی و ضعف فرایندها و با توجه به محیط کلان شامل محیط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، حقوقی و بین</strong><strong></strong><strong>المللی، راهبردهای تدوین قوانین، تعامل نهادی و تغییرات ساختاری را با هدف مقابله با نبود انسجام و یکپارچگی در ساختار ورزش کشور تشخیص میدهند. پیامد توسل به این راهبردها، مغایرت در اجرا، اتلاف منابع، تشدید بوروکراسی و تعارض ساختاری است که با عنوان فرایند آسیب</strong><strong></strong><strong>شناسی ساختار ورزش ایران تبیین می</strong><strong></strong><strong>شود؛ بنابراین، پرهیز از بوروکراسی، حذف وظایف موازی، توزیع متوازن قدرت، تقویت بخش خصوصی، تبیین شرح وظایف و ارتباطات روشن برای تمام نهادها و برقراری هماهنگی بین آن</strong><strong></strong><strong>ها از مهم</strong><strong></strong><strong>ترین اصولی هستند که برای انسجام و یکپارچگی ساختار تشکیلات ورزش ایران باید رعایت شوند.</strong>
ساختار,ورزش,سازمانهای ورزشی,ایران
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1295.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1295_b9d7c160e949b48b010835cb7f06aff5.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
47
2018
03
21
ارائه و پیادهسازی مدل کارت امتیازی متوازن-تحلیل خوشهبندی خاکستری، در ارزیابی عملکرد و رتبهبندی ادارههای ورزشوجوانان
109
130
FA
مهدی
سلیمی
0000-0003-4566-6490
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان
m_salimi_3@yahoo.com
محبوبه
خداپرست
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
mkhodaparast90@yahoo.com
10.22089/smrj.2018.3604.1707
<strong>در هر سازمان، یکی از وظایف اصلی مدیران ارزیابی عملکرد است که اجرای بهینة آن میتواند موجب رفع نقاط ضعف سازمان و رشد و توسعة آن شود؛ بنابراین، امروزه پژوهشگران سعی میکنند با ارائة روشهای مختلف، نتایج ارزیابیهای عملکرد را به شرایط واقعی و حاکم بر سازمانها نزدیکتر کنند؛ برایناساس، هدف از پژوهش حاضر ارائة مدل جدیدی درزمینة ارزیابی عملکرد و رتبهبندی ادارههای ورزشوجوانان با استفاده از ترکیب دو روش کارت امتیازی متوازن و تحلیل خوشهبندی خاکستری بود. این پژوهش مبتنی بر ترکیب دو بخش کلی بود: بخش اول شامل تعیین شاخصهای مرتبط با هریک از منظرهای چهارگانة کارت امتیازی متوازن بود و بخش دوم شامل رتبهبندی سازمانهای موردمطالعه براساس روش تحلیل خوشهبندی خاکستری بود. برای تعیین ساختار نهایی مناظر چهارگانة کارت امتیازی متوازن، از نظرهای 297 تن از مدیران ارشد ادارههای ورزشوجوانان کشور بهعنوان نمونة آماری و نیز از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و برای پیادهسازی روش تحلیل خوشه</strong><strong></strong><strong>بندی خاکستری در رتبهبندی، مجموعة ادارههای ورزشوجوانان استان اصفهان بهعنوان نمونة مطالعاتی درنظر گرفته شدند. نتایج نشان داد که ازمیان 26 ادارة ورزشوجوانان موردمطالعه، ادارة شهرستان نجفآباد در رتبة اول، ادارة شهرستان اصفهان در رتبة دوم و ادارة شهرستان شاهینشهر در رتبة سوم قرار گرفتند. درنهایت و براساس مراحل انجامشده، مدل ارزیابی عملکرد و رتبهبندی سازمانها با استفاده از ترکیب دو روش کارت امتیازی متوازن و تحلیل خوشهبندی خاکستری ارائه شد.</strong>
ارزیابی عملکرد,رتبهبندی سازمانها,کارت امتیازی متوازن,تحلیل خوشهبندی خاکستری,ادارههای ورزشوجوانان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1280.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1280_292e1f0a050f6cb511419f2cfe6f29e6.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
47
2018
03
21
تحلیل و بررسی عوامل مؤثر در کارآفرینی دانشآموختگان تربیتبدنی کشور
131
152
FA
عبدالمهدی
نصیرزاده
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور
mehdi.nasirzade@gmail.com
ابوالفضل
فراهانی
0000-0002-0417-5858
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور
afarahani@pnu.ac.ir
مریم
وطن دوست
استادیار فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه پیام نور
maryam.vatandost@gmail.com
10.22089/smrj.2018.1099
<strong>موضوع اشتغال بهویژه اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی مهمترین چالش کشور در دهة پیش رو است؛ ازاینرو، شناسایی و پرورش ویژگیهای مربوط به کارآفرینی بهخصوص در دانشآموختگان رشتة تربیتبدنی از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشآموختگان تربیتبدنی بود. این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و ازنوع اکتشافی بود که بهصورت میدانی انجام شده است. جامعة آماری پژوهش شامل دانشآموختگان تربیتبدنی 11 دانشکدة تربیتبدنی کشور طی سالهای 87-1382 بود که در زمان مطالعه تعداد دانشآموختگان 4235 نفر بود. با توجه به دستور برآوردحجم نمونه، شمار آماری 200 نفر بهدست آمد. در این پژوهش، برای برآورد اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ که برابر با 887/0 بود، استفاده شد. این پرسشنامه برپایة عوامل شناساییشدة مؤثر در کارآفرینی دانشآموختگان تربیتبدنی در پیشینة پژوهش و دیدگاه صاحبنظران وکارشناسان فراهم شده است؛ بنابراین، روایی آن خودبهخود تأیید میشود. در این پژوهش، با بررسی مطالعات مشابه و استفاده از دیدگاههای صاحبنظران با روش دلفی، عوامل مؤثر در کارآفرینی دانشآموختگان تربیتبدنی در شش بعد روانشناختی، جمعیتشناختی، تحصیلی، مدیریتی، محیطی و صلاحیتهای حرفهای شناسایی شد و با استفاده از روشهای آماری تأثیرگذاری این عوامل تأیید شد و در پایان نیز پیشنهادهایی براساس تحلیلهای انجامشده ارائه گردید.</strong>
کارآفرینی,کارآفرین,دانشآموختة رشتة تربیت بدنی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1099.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1099_994b366330769ec17228302910fbafdc.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
47
2018
03
21
نقش قضاوت داوران بر عملکرد کشورهای میزبان در بازیهای آسیایی
153
166
FA
بهمن
عسگری
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور تهران
bahman.asgari@yahoo.com
لقمان
کشاورز
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور
keshavarzlog@yahoo.com
لقمان
حسامی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور تهران
bahman.asgari@mihanmail.ir
10.22089/smrj.2018.39.1008
<strong>هدف پژوهش حاضر بررسی نقش قضاوت داوران بر عملکرد کشورهای میزبان در بازیهای آسیایی بود. جامعة آماری پژوهش متشکل از 44 رشتة ورزشی مدالآور کشورهای میزبان بازیهای آسیایی در دورة میزبانی آنها بود که بهعنوان نمونةپژوهش، 28 رشتة ورزشی دارای قضاوت عمدتاً عینی و عمدتاً ذهنی بهصورت هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات موردنیاز ازطریق کتابها، مقالات، پایاننامهها و سایتهای مرتبط با بازیهای آسیایی جمعآوری شد و درستی اطلاعات به تأیید چند منبع رسید. برای دست</strong><strong></strong><strong>یابی به اهداف پژوهش، مجموع مدال</strong><strong></strong><strong>های کسبشده (یا مدال طلای کسبشده) توسط میزبان، با مجموع مدالهای کسبشده (یا مدال طلای کسبشده) توسط کشور مربوطه در دورههای قبل و بعد از دورة میزبانی مقایسه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش</strong><strong></strong><strong>های آمار توصیفی و استنباطی ازجمله کلوموگروف- اسمیرنوف و ویلکاکسون با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس استفاده شد. یافته</strong><strong></strong><strong>ها نشان داد که بین مجموع مدالها و تعداد مدال طلای کسبشده در رشتههای عمدتاً با قضاوت عینی و عمدتاً با قضاوت ذهنی در شرایط میزبانی در مقایسه با شرایط غیرمیزبانی تفاوت معناداری وجود داشت. همچنین، اختلاف تعداد مدال کسبشده در دورة میزبانی نسبت به دورة غیرمیزبانی در رشتههای عمدتاً با قضاوت ذهنی، بیشتر از رشتههای عمدتاً با قضاوت عینی بود. </strong>
بازیهای آسیایی,عملکرد ورزشی, قضاوت داوران,میزبانی ورزشی,مزیت میزبانی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1300.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1300_ebc11386bbedef03637346ce968b01c5.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
47
2018
03
21
تأثیر بهرة خوشنامی بر انتظارات مشتریان باشگاههای ورزشی
167
184
FA
اکرم
قبادی یگانه
0000-0002-4728-478X
دانشجوی دکترا مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
a.yeganeh86@gmail.com
شیرین
زردشتیان
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
zardoshtian2014@gmail.com
10.22089/smrj.2017.1070
<strong>امروزه باشگاه</strong><strong></strong><strong>های ورزشی ناگزیر هستند برای ماندن در بازار رقابتی، انتظارات مشتریان خود را همسو با دارایی</strong><strong></strong><strong>های</strong><strong></strong><strong>شان برآورده سازند. دراینزمینه، بهرة خوشنامی می</strong><strong></strong><strong>تواند بستر لازم را فراهم آورد؛ بنابراین، هدف این پژوهش علاوهبر معرفی عوامل بهرة خوشنامی، بررسی مدل تأثیر خوشنامی باشگاه</strong><strong></strong><strong>های ورزشی بر انتظارات مشتریان بود. جامعة آماری شامل 1300 مشتری باشگاه</strong><strong></strong><strong>های استان کرمانشاه (طبق آمار موجود در ادارة تربیتبدنی استان) بود که نمونة آماری براساس جدول کرجسی- مورگان برابر با 367 نفر تعیین شد. برای جمع</strong><strong></strong><strong>آوری داده</strong><strong></strong><strong>ها از دو پرسش</strong><strong></strong><strong>نامه استفاده شد: پرسشنامۀ بهرة خوشنامی شامل 20 سؤال (81/0=</strong><strong>α</strong><strong>) و پرسشنامۀ انتظارات مشتریان شامل 18 سؤال (83/0=</strong><strong>α</strong><strong>) که روایی صوری آن</strong><strong></strong><strong>ها به تأیید 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی رسید. براساس یافته</strong><strong></strong><strong>ها، شش عامل (جاذبه</strong><strong></strong><strong>های عاطفی، محصولات و خدمات، چشمانداز و رهبری، محل و محیط کار، مسئولیت</strong><strong></strong><strong>های اجتماعی و زیستمحیطی و عملکرد مالی) در بهره خوشنامی باشگاه</strong><strong></strong><strong>های ورزشی دسته</strong><strong></strong><strong>بندی شدند که ازاینمیان، تنها، عامل جاذبه</strong><strong></strong><strong>های عاطفی و مسئولیتهای اجتماعی و زیست محیطی نتوانسته بودند بر انتظارات مشتریان تأثیرگذار باشد؛ برایناساس، مدیران برای تأمین انتظارات مشتریان خود باید به عوامل مؤثر به آن توجه کنند و راهبردهای نوینی درزمینۀ کسب خوشنامی باشگاه فراهم آوردند؛ زیرا، خوشنامی باشگاه نقش مهمی در انتظارات مشتریان از باشگاه دارد.</strong>
خوشنامی,انتظارات,صاحبنفعان خارجی,باشگاه ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1070.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1070_1d11080f414a1eb64be5a5f4f73b56ac.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
47
2018
03
21
ارتباط بین سبکهای رهبری مربیان، انسجام گروهی و اضطراب رقابتی در لیگ برتر فوتسال بانوان
185
204
FA
فرنگیس
نجفی
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
najafi.farangis@yahoo.com
صدیقه
حیدری نژاد
0000-0002-8631-2851
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
heydari_s@scu.ac.ir
سیده ناهید
شتاب بوشهری
دانشیار روانشناسی ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
nahid3shetab@yahoo.com
10.22089/smrj.2018.1670.1378
<strong>هیچ ورزشکاری بدون داشتن مربی آگاه و شایسته نمیتواند به موفقیت دست یابد. هدف</strong><strong>پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سبک</strong><strong></strong><strong>های رهبری مربیان، انسجام گروهی و اضطراب رقابتی در لیگ برتر فوتسال بانوان ایران بود. پژوهش ازنوع توصیفی- همبستگی و به روش میدانی انجام شده است. جامعة آماری شامل همة بازیکنان 11 تیم شرکتکننده در نهمین دورة مسابقات لیگ برتر فوتسال بانوان کشور در سال 93-1392 به تعداد 123 نفر بود. تمام اعضای جامعه بهعنوان نمونة آماری در مطالعه شرکت کردند. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که ازبین پنج سبک مربیگری، فقط سبک رهبری بازخورد مثبت و آمرانه قابلیت پیشبینی انسجام گروهی بازیکنان را دارد. همچنین، نتایج این آزمون سبک رهبری آموزش و تمرین را بهعنوان قویترین عامل برای پیشبینی اضطراب شناختی و جسمانی نشان داد. براساس نتایج پژوهش پیشنهاد می</strong><strong></strong><strong>شود مربیان با توجه به ویژگی</strong><strong></strong><strong>های شخصی ورزشکاران و شرایط تیمی، سبک رهبری مناسب را برگزینند تا از این طریق انسجام گروهی و اضطراب رقابتی بازیکنان را بهتر کنترل کنند. همچنین، توصیه می</strong><strong></strong><strong>شود علاوهبر توجه به آمادگی</strong><strong></strong><strong>های جسمانی و فنی بازیکنان، به عامل روانی و اضطراب رقابتی بازیکنان نیز توجه کنند؛ زیرا، اضطراب پیش از رقابت می</strong><strong></strong><strong>تواند بر آمادگی</strong><strong></strong><strong>های جسمانی و فنی بازیکنان تأثیر بگذارد و باعث ایجاد اختلال در عملکرد ورزشکاران شود.</strong>
سبکهای رهبری,انسجام گروهی,اضطراب رقابتی,فوتسال بانوان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1298.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1298_cb2aec1abd34461bb9c2d719ef17c627.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
47
2018
03
21
تأثیر محرکهای حسی ورزشگاه بر انگیختگی، رضایت و قصد بازدید مجدد تماشاگران فوتبال
205
224
FA
سید عماد
حسینی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی
se.hosseini2007@yahoo.com
محمد
پورکیانی
0000-0002-0425-8936
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی
mhamidi@ut.ac.ir
علی
افروزه
0000-0002-9088-3526
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
a.afruzeh@gmail.com
10.22089/smrj.2018.2827.1568
<strong>هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر محرک</strong><strong></strong><strong>های حسی موجود در ورزشگاه بر انگیختگی، رضایت و قصد بازدید مجدد تماشاگران فوتبال از ورزشگاه</strong><strong></strong><strong>ها بود. این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و ازنظر گردآوری داده</strong><strong></strong><strong>ها، توصیفی ازنوع همبستگی بود که بهصورت میدانی انجام شد. تمام تماشاگران مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند که حجم نمونه برابر با 200 نفر از تماشاگران مسابقات لیگ برتر فوتبال تعیین شد. ابزار اصلی گردآوری داده</strong><strong></strong><strong>ها، پرسشنامة محقق</strong><strong></strong><strong>ساختهای شامل 31 گویه بود. برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول استفاده شد. پایایی سؤالهای پرسشنامه ازطریق آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تجزیهوتحلیل داده</strong><strong></strong><strong>ها و شناسایی ارتباط متغیرها با یکدیگر، از تحلیل مسیر در نرمافزار ایموس استفاده شد. یافته</strong><strong></strong><strong>ها نشان داد که همة محرک</strong><strong></strong><strong>های حسی موجود در ورزشگاه باعث انگیختگی تماشاگران شدند. محرک</strong><strong></strong><strong>های حسی بویایی و شنوایی نیز باعث رضایتمندی تماشاگران شدند. به</strong><strong></strong><strong>طورکلی، محرک</strong><strong></strong><strong>های حسی باعث انگیختگی و رضایت، انگیختگی باعث رضایت و درنهایت، رضایت</strong><strong></strong><strong>مندی تماشاگران منجر به قصد بازدید مجدد آن</strong><strong></strong><strong>ها از ورزشگاه</strong><strong></strong><strong>ها شدند. پیشنهاد میشود درصورت داشتن ورزشگاه اختصاصی، باشگاه</strong><strong></strong><strong>ها به این رویکرد نوین توجه ویژه</strong><strong></strong><strong>ای کنند یا درصورت نداشتن ورزشگاه می</strong><strong></strong><strong>توانند با استخدام تیم</strong><strong></strong><strong>های ویژة بازاریابی حسی، بهصورت ویژه در زمان مسابقات در ورزشگاه برخی از محرک</strong><strong></strong><strong>های حسی را بهینه کنند یا بهوجود آورند تا بهاینترتیب، موجب افزایش انگیختگی، رضایت و قصد بازدید مجدد تماشاگران فوتبال شوند.</strong>
حواس پنجگانه,پاسخهای رفتاری,تماشاگران فوتبال,قصد بازدید مجدد
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1297.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1297_05b3fbb2767e92d9d2297852716dd497.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
47
2018
03
21
طراحی مدل روابط تبادل اجتماعی بین مربیان و دانشجویان ورزشکار مناطق منتخب دانشگاههای آزاد اسلامی
225
240
FA
هاله
فاضل
دکترای مدیریت و برنامهریزی تربیتبدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
fazel_1355_h@yahoo.com
سید امیراحمد
مظفری
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
dr.haleh.fazel@gmail.com
علی
زارعی
0000000337538325
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
dr_alizarei@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.3007.1601
<strong>هدف این پژوهش طراحی مدل روابط تبادل اجتماعی بین مربیان و دانشجویان ورزشکار در مناطق منتخب دانشگاههای آزاد اسلامی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و</strong><strong>ازنوع</strong><strong>مطالعات کاربردی</strong><strong>بود. دانشجویان ورزشکار دانشگاههای آزاد اسلامی مناطق 1، 4، 16، 26 و 30 (2072 نفر) جامعة</strong><strong>آماری پژوهش را تشکیل دادند.تعداد نمونه مطابق با جدول مورگان، 327 نفر تعیین شد که به روش دردسترس، متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع</strong><strong></strong><strong>آوری داده</strong><strong></strong><strong>ها از پرسش</strong><strong></strong><strong>نامة نقش تعاملات مربی- ورزشکار در افزایش عملکرد دانشجویان ورزشکار استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ این پرسشنامه 947/0 بهدست آمد. از روش</strong><strong></strong><strong>های آمار توصیفی برای توصیف داده</strong><strong></strong><strong>ها، از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای طبیعیبودن داده</strong><strong></strong><strong>ها و برای آزمون مدل از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل پژوهش از برازش لازم برخوردار بود. درک از عدالت بر اعتماد اثر معناداری داشت. همچنین، اثر اعتماد بر تبادل رهبر- عضو معنادار بود و مشخص شد که تبادل رهبر- عضو بهطور مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری تعهد، بر عملکرد فردی آزمودنیها اثر دارد؛ بنابراین، طبق نظریة تبادل اجتماعی، مربیان با جلب اعتماد دانشجویان ورزشکار میتوانند روابط تبادلی بین خود و دانشجویان ورزشکار را استمرار دهند تا زمینة بهبود عملکرد فردی دانشجویان ورزشکار فراهم شود. </strong>
عدالت,اعتماد,تبادل رهبر- عضو,تعهد,عملکرد فردی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1281.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1281_0870494af5ff54c7baf1124304525d1b.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
47
2018
03
21
پیشبینی چابکی سازمانی وزارت ورزشوجوانان ازطریق فراموشی سازمانی و مؤلفههای آن
241
258
FA
حسین
عیدی
0000-0002-6039-7826
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
eydihossein@gmail.com
همایون
عباسی
0000-0002-3532-4545
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
habbasi003@gmail.com
امین
بخشی چناری
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
amin_bakhshi@yahoo.com
10.22089/smrj.2018.108.1034
<strong>هدف این پژوهش بررسی رابطة فراموشی سازمانی هدفمند با چابکی سازمانی در وزارت ورزشوجوانان بود. روش پژوهش، توصیفی ازنوع همبستگی بود. جامعۀ آماری متشکل از همة کارکنان وزارت ورزشوجوانان (نمونه 180 نفر) بود. از پرسشنامۀ فراموشی سازمانی</strong><strong>جلالی و خسروانی</strong><strong>(1389) و پرسش</strong><strong></strong><strong>نامۀ چابکی</strong><strong>سازمانی اسپیتزر (2007)</strong><strong>استفاده</strong><strong>شد</strong><strong>.</strong><strong> روایی پرسش</strong><strong></strong><strong>نامه</strong><strong></strong><strong>ها بهتأیید 10 نفر از خبرگان رسید و ازطریق</strong><strong>آلفای</strong><strong>کرونباخ، پایایی بهترتیب 85/0 و 93/0 گزارش شد. از آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف- اسمیرنوف، ضریبهمبستگی پیرسون</strong><strong>و</strong><strong>رگرسیون) استفاده</strong><strong>شد. نتایج</strong><strong>نشان داد که بین</strong><strong>فراموشی</strong><strong>سازمانی</strong><strong>و</strong><strong>چابکی</strong><strong>سازمانی</strong><strong>ارتباط</strong><strong>معناداری</strong><strong>وجود</strong><strong>داشت. ازبین عامل</strong><strong></strong><strong>های فراموشی سازمانی، فراموشی سازمانی هدفمند با چابکی بیشترین ارتباط را داشت. نتایج رگرسیون نشان داد که فراموشی سازمانی و مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های آن (فراموشی سازمانی هدفمند، ظرفیت مدیریت دانش و یادگیری سازمانی) 45 درصد از چابکی سازمانی را پیشبینی کردند و ازبین مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های فراموشی سازمانی، عامل یادگیری سازمانی پیش</strong><strong></strong><strong>بینیکنندة مهم چابکی سازمانی بود.</strong>
فراموشی هدفمند,چابکی سازمانی,یادگیری سازمانی,مدیریت دانش
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1282.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1282_c086c001a088f80842025971e5264ed2.pdf