پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
25
2014
10
23
بررسی و تحلیل کیفیت خدمات در لیگ برتر فوتبال ایران بر مبنای مدل سروکوال
15
38
FA
حسین
اکبری یزدی
akbarihossein@yahoo.com
مهرزاد
حمیدی
0000-0002-0425-8936
mhamidi@ut.ac.ir
سیدنصراله
سجادی
nsajjadi@ut.ac.ir
محمد
خبیری
هدف از انجام این تحقیق بررسی و تحلیل شکاف بین کیفیت مورد انتظار و کیفیت ادراک شده از خدمات ارائه شده در لیگ برتر فوتبال ایران بر مبنای مدل سروکوال، توسط مشتریان بود. روش انجام این تحقیق از نوع آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری این تحقیق عبارت بود از تماشاچیان، کادر فنی، بازیکنان و مدیران باشگاه های فعال در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 91-90. نمونه آماری نیز در مرحله مصاحبه به صورت هدفمند (36 نفر) و در مرحله پرسشنامه با روش طبقه ای (470 نفر) از تمامی ورزشگاههای لیگبرتر انتخاب شد که در نهایت 442 پرسشنامه برگشتدادهشد. پس از انجام مصاحبه های کیفی به دوصورت غیرساختارمند و گروه متمرکز و همچنین مطالعه اسناد و مدارک و ادبیات تحقیق، 85 نیاز به عنوان نیازهای مشتریان لیگ برتر شناسائی شد که پس از تلخیص و دستهبندی به صورت یک پرسشنامه 42 آیتمی در 5 بعد منابع انسانی، استادیومها، برنامهریزی و مدیریت، اطلاع رسانی و خدمات اضافی طبق روش سروکوال به صورت دووجه کیفیت مورد انتظار و کیفیت ادراکشده تهیهشد. نتایج آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، علامت و تحلیل واریانس فریدمن) نشان از وجود شکاف منفی و معنادار در تمامی نیازها و مولفههای شناسائی شدهداشت، علاوه بر این انتظارات و ادراکات مشتریان نیز رتبه بندی شدند. نتایج این تحقیق با اکثر تحقیقات انجام شده در حوزه فوتبال ایران همخوانی داشت.
کیفیت خدمات- فن کیفیت خدمات (SERVQUAL)- لیگ برتر فوتبال ایران
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3_6dd74fea0a1636e77d2286bda5d2dcd5.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
25
2014
11
20
رفتارهای مربیگری ترجیحی بازیکنان والیبال ایران
39
52
FA
عباس
نظریان مادوانی
0000-0003-1219-5389
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران
abbasnazarian@gmail.com
مریم
مختاری دینانی
دانشگاه الزهرا
هدف پژوهش حاضر بررسی رفتارهای مربیگری ترجیحی بازیکنان والیبال شاغل در تیمهای حاضر در لیگهای مختلف والیبال ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه بازیکنان والیبال شاغل در تیمهای ردههای سنی ایران بود که طبق آمار فدراسیون والیبال تقریبا 1200 نفر بودند. نمونه آماری طبق جدول کرجسی و مورگان با درنظر گرفتن 10 درصد ریزش، شامل 320 بازیکن والیبال از 26 تیم (13 تیم مردان و 13 تیم زنان) حاضر در لیگ برتر و دسته یک بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه اطلاعات فردی محققساخته و پرسشنامه رفتار مربیگری (نسخه رفتارهای ترجیحی مربیگری) مارتین و بارنز (1999) بود. نتایج پژوهش نشانداد اکثر ورزشکاران ترجیح میدهند مربیانشان در زمان تمرین و مسابقه در قبال عملکردهای آنها رفتارهای مربیگری تشویقی، آموزشی و خودکنترلی از خود بروزدهند و از رفتارهای تنبیهی و عدم تقویت خودداری نمایند. ضمنا بین اولویتهای رفتارهای مربیگری زنان و مردان در خردهمقیاسهای تقویت، آموزش فنی اقتضائی اشتباه، حفظ کنترل و عدم تقویت تفاوت وجود داشت. زنان رفتارهای تقویت، آموزش فنی اقتضائی اشتباه و حفظ کنترلو مردان رفتارهای عدم تقویت و آموزش فنی تنبیهی را ترجیح میدادند. به نظر میرسد موفقیت در مربیگری سطوح حرفهای ورزش، با تطبیق الگوهای رفتاری مربیان، متناسب با انتظارات ورزشکاران و با تاکید بر رویکرد تقویتی و آموزشی، محقق میگردد.
رفتارهای مربیگری,لیگ برتر,والیبال
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2_e2a3a9f0ea6b38166cc230ec87538e56.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
25
2014
11
20
بررسی ظرفیتهای بازاریابی ورزشی به منظور توسعه و ترویج رشتههای ورزشی در ایران با تاکید بر هنرهای رزمی
53
64
FA
مهرداد
محرم زاده
0000-0001-7769-4344
دانشگاه ارومیه
mmoharramzadeh@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر، بررسی ظرفیتهای بازاریابی ورزشی به منظور توسعه و ترویج رشتههای ورزشی در ایران با تاکید بر هنرهای رزمی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران ارشد رشتههای ورزشی از فدراسیونهای کاراته، تکواندو و ووشو، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و رسانههای جمعی مرتبط با ورزش کشور تشکیل میدهند که در حدود 77 نفر بودند که به روش نمونهگیری انتخابی برگزیده شدند. پژوهش، از نوع تحلیلی ـ همبستگی بود که برای جمعآوری دادههای آن از پرسشنامه محققساخته، پس از روایی و پایاییسنجی استفاده شد (79/0═α). برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، از آزمون همبستگی پیرسون و همچنین رگرسیون چند متغیره استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش، ارتباط مثبت و معنیداری بین توسعه رشته ورزشی و عوامل سوقدهنده، عوامل جلبکننده، گردشگری ورزشی، حامیان مالی، تبلیغات و رسانههای جمعی و همچنین ارتباط منفی و معنیداری بین توسعه رشته و عوامل یازدارنده وجود دارد. نتایج پژوهش همچنین ضمن شناسایی پتانسیلهای بازاریابی ورزشی هنرهای رزمی کشور، سهم هر یک از عوامل بازاریابی ورزشی را در توسعه و ترویج رشتههای ورزشی کشور مشخص کرد.
ظرفیتهای بازاریابی ورزشی,توسعه و ترویج رشتههای ورزشی,هنرهای رزمی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_4.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_4_44efb44f9cb16f5c2abdabba05444934.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
25
2014
11
20
شناسایی و اولویتبندی معیارهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی به روش تحلیل سلسله مراتبی
65
78
FA
سیده عذرا
میرکاظمی
مدیریت و برنامهریزی ورزشی دانشگاه بیرجند
مهدیه
حسین علیانی
دانشگاه بیرجند
محمد
کشتیدار
دانشگاه بیرجند
با توجه به نقش مهم معلم تربیتبدنی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت و اهمیت ارزیابی به عنوان جزءلاینفکتعلیموتربیت، این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی معیارهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیتبدنی انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی است. جامعه پژوهش، شامل کلیه خبرگان امر ورزش مدارس میباشد که از روشهای غیر تصادفی و به شکل هدفمند، تعداد 34 نفر جهت شناسایی معیارها و تعداد 25 نفر جهت اولویتبندی، به روش تحلیل سلسله مراتبی بر اساس میزان تجربه کاری و مدرک تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محققساخته بود که روایی آنها توسط گروهی از اساتید و متخصصین و اعتبار آن در پرسشنامه اول توسط آلفای کرونباخ ( 78/0 =α ) تایید و در پرسشنامه دوم، عدم وجود ناسازگاری در پاسخها دلیل بر اعتبار آن بود (1/0CR<) . تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب کندال) و دادههایحاصل از پرسشنامهمقایساتزوجی(AHP)بااستفاده از نرمافزار Expert Choiceانجامگرفت. نتایج حاصل از اجماع نظر خبرگان، شناسایی 9 معیار با 40 گزینه بود (702/0w=) که معیار کسب امتیاز ویژه، دارای 6 گزینه (خدمت در روستا، سنوات خدمت در مناطق محروم، مدت خدمت در جبهه و داشتن امتیاز جانبازان، آزادگان و خانواده محترم شهدا) به دلیل پایین بودن امتیاز، حذف و در نهایت تعداد 8 معیار مقامها و امتیازات، عملکرد علمی ـ پژوهشی، عملکرد سازمانی، عملکرد آموزشی ـ ورزشی، سابقه ورزشی، سابقه علمی ـ آموزشی، منابع در دسترس و میزان جذب سرمایه به طریق اسپانسر با 34 گزینه در مرحله اولویتبندی مجدد به نظرسنجی خبرگان گذاشته شد که پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، معیار عملکرد آموزشی ـ ورزشی با اهمیتترین و معیار میزان جذب سرمایه به طریق اسپانسر (سازمانهای خارج از مدرسه و انجمن اولیا و مربیان) در اولویت آخر قرار گرفت. یکی از نیازهای اولیه ارزیابی، تدوین معیار میباشد؛ لذا پیشنهاد میشود بازنگری در سیستم ارزیابی معلمان تربیتبدنی و تدوین معیارهای جدید متناسب با وضع موجود و ارزشدهی به معیارها بر اساس میزان اهمیت آنها در ارزیابی میتواند درهرچهبهتراجراشدنسیستمارزشیابیمعلمانتربیت بدنیکمککندوضعفهاوقوتهارامشخص سازد.
اولویت بندی معیارها,ارزیابی عملکرد,معلم تربیتبدنی,تحلیل سلسله مراتب
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_5.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_5_51e581e75ae9858bb91a894c3c2c7d5e.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
25
2014
11
20
مطالعۀ تطبیقی ورزش قهرمانی بانوان کشورهای منتخب با رویکرد استراتژیک
79
100
FA
نازنین
راسخ
0000000245682916
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
n.rasekh6663@gmail.com
مجتبی
امیری
دانشگاه تهران
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و مقایسۀ ابعاد برنامهریزی استراتژیک ورزش قهرمانی بانوان کشورهای منتخب و ارائۀ راهکارهای پیشنهادی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی است و در تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل محتوا استفادهشده و روش گردآوری دادهها نیز مطالعات کتابخانهای است. پس از مطالعۀ اسناد و منابع برنامۀ استراتژیک ورزش قهرمانی چند کشور منتخب، به مقایسۀ کیفی برنامه در این کشورها پرداخته شد. جامعۀ آماری این تحقیق را سازمانهای ورزشی کشورهای دارای برنامۀ استراتژیک در حیطۀ ورزش قهرمانی تشکیل میدهند (7N=). نمونۀ آماری بهصورت انتخابی هدفمند انتخاب شد (کشورهایی که حدودی و بهطور خاص برای ورزش قهرمانی بانوان برنامه ارائه دادهاند) که شامل: استرالیا، انجمن تفریحات و ورزش بانوان استرالیا، کارگروه بینالمللی زنان و ورزش فنلاند، آفریقای جنوبی، بریتانیا، کانادا و ایران است. جمعآوری اطلاعات از طریق جستجو در وبسایتها، مقالات علمی، تحقیقات داخلی و خارجی، کتب مرتبط، اسناد، شواهد و مدارک موجود است. نتایج و یافتههای نهایی تحقیق نشان میدهند در ایران بهطور عام در مورد ورزش قهرمانی و بهطور خاص دربارۀ ورزش قهرمانی بانوان برنامۀ استراتژیک ارائهشده، ولی در کشورهای منتخب برنامۀ جداگانهای برای ورزش بانوان تدوین نشده است. نتایج پژوهش حاضر با تشریح گامها و اقدامات مورد نیاز میتواند نقشی مهم در توسعۀ ورزش قهرمانی به شکل عام و ورزش قهرمانی بانوان بهطور خاص ایفا نماید.
رویکرد استراتژیک,ورزش قهرمانی,بانوان,مطالعۀ تطبیقی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_6.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_6_51e0836ec2efd2ce776e192eb12eb1d5.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
25
2014
11
20
بررسی کارکردهای سیستم مدیریت CM در تثبیت شاخصههای سلامت سازمانی در سازمانهای ورزشی
101
122
FA
مصطفی
افشاری
0000-0001-8378-8312
دانشگاه ارومیه
afshari.ua@gmail.com
محسن
کوثری پور
دانشگاه پیام نور
حبیب
هنری
0000-0002-1279-427X
دانشگاه علامه طباطبایی
honari_h@yahoo.com
شرایط اجتماعی و اقتصادی سازمانهای عصر حاضر، لزوم انعطاف و توجه ویژه به ساختارهای سازمانی را بیش از پیش نمایان ساخته است؛ همچنین اهتمام مستمر نسبت به توسعهی سازمان بر اساس ویژگیهای سازمانی سالم از ملزومات هر سازمان است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکردهای سیستم مدیریت سایبرنتیکدر تثبیت شاخصههای سلامت سازمانی در سازمانهای ورزشی تدوین شده است. روش تحقیق همبستگی بوده وبه شکل میدانی صورت گرفته است. جامعهی آماری پژوهش همهی کارشناسان 15 فدراسیون ورزشی و آکادمی ملی المپیک است که بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای تعیین شد و در نهایت 89 پرسشنامه دریافت گردید (149 N=). برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی مدیریت سایبرنتیک قربانی زاده (1389) (92/0α =) و پرسشنامهی استاندارد سلامت سازمانیOHI (مدل لایدن و کلینگل،92/0α=) استفاده شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، t مستقل و رگرسیون چند متغیره استفادهشدهاست. بر اساس یافتههای این پژوهش، بین مدیریت سایبرنتیک با سلامت سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت، همچنین نتایج رگرسیون نشانداد که 6/73% از واریانس سلامت سازمانی مربوط به مدیریت سایبرنتیک بوده و جریان صحیح اطلاعات بیشترین اهمیت را در پیشبینی تغییرات سلامت سازمانیداراست. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان لزوم توسعهی سلامت و بسط شاخصههای سیستم مدیریت سایبرنتیک را با اهمیت دانست؛ همچنین لزوم توجه ویژه به اخلاقیات، توسعه و آموزش فناوریهای نوین، ایجاد جریان اطلاعات و رهبری راهگشا در جهت ارتقای بهرهوری مضاعف سازمانهای ورزشی امری مهم دررسیدن به اهداف و راهبُردهای سازمان است.
مدیریت سایبرنتیک,آموزش مستمر,شناسایی عملکرد,سلامت سازمانی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_7.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_7_233750b6a6f757b20b93385443e7b247.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
25
2014
11
20
ارتباط تعهد سازمانی و سازمان یادگیرنده در اداره کل ورزش و جوانان غرب ایران
123
144
FA
علی
ضیائی
دانشگاه خوارزمی
alizia89@yahoo.com
نجف
آقایی
0000-0003-1429-4647
دانشگاه خوارزمی
aghaei.hamid@gmail.com
حسین
پورسلطانی زرندی
دانشگاه پیام نور کرج
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین تعهد سازمانی و سازمان یادگیرنده در ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران بود. حجم نمونه آماری 130 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامههای ابعاد سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز و تعهد سازمانی آلن و مییر بودند. پایایی این دو پرسشنامه به ترتیب 966/0 و 883/0 برآورد و روایی آنها توسط 5 نفر از اساتید متخصص مدیریت ورزشی تایید شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. <br />یافتهها نشان داد بین سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی، همبستگی بالا و معناداری وجود دارد (499/0r=) و (001/0P=). از بین ابعاد تعهد سازمانی، تنها ارتباط سازمان یادگیرنده با تعهد مستمر معنادار نبود (156/0r=) و (084/0P=). بر اساس آنالیز واریانس و تحلیل رگرسیون، بالاترین ضریب اصلاح شده در مدل چهارم بین یادگیری تیمی و تعهد سازمانی (383/0=β) و کمترین ضریب اثر در مدل پنجم بین گفتگو و تبادل نظر و تعهد سازمانی (247/0- =β) به دست آمد. با توجه به ضریب تعیین محاسبه شده، مدل هفتم (هفت بعد سازمان یادگیرنده) با 1/28 درصد و مدل اول (گفتگو و تبادل نظر) با 4/10 درصد، به تربیب بیشترین و کمترین میزان از واریانس تعهد سازمانی را تبیین کردند. در نهایت با توجه به نتایج میتوان پیشنهاداتی را به مسئولین محترم وزارت و مدیران ادارههای کل ورزش و جوانان در راستای افزایش تعهد کارمندان ارائه نمود.
تعهد سازمانی,سازمان یادگیرنده,کارکنان,اداره کل ورزش و جوانان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_8.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_8_4b658a7a1e60391c670f08067c4eaf92.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
25
2014
11
20
عوامل اثرگذار بر نگرش کارآفرینانۀ ورزشکاران دانشآموز (مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران)
145
158
FA
رضا
محمدکاظمی
0000000254427857
دانشیار گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی- دانشگاه تهران - دبیر انجمن علمی کارآفرینی و نواوری ایران
r_mkazemi@ut.ac.ir
فهیمه
میرزائی
دانشگاه خوارزمی
فرزاد
زیویار
دانشگاه پیام نور
امروزه، با در نظر گرفتن کارآفرینی بهعنوان یکسری ذهنیات، باید پذیرفت که جدا از زمینۀ کسب و کار و اقتصاد، هر کسی میتواند به روش کارآفرینانه فکر و عمل کند؛ بنابراین سیاستهای «ارتقای کارآفرینی» نباید تنها مختص به آموزش عالی باشند، بلکه باید در مدارس ابتدایی و متوسطه نیز به آنها پرداخته شود. در این پژوهش به روش توصیفی و با بررسی نمونهایمتشکل از 406 دانشآموزورزشکار دبیرستانها و هنرستانهای آموزش و پرورش شهر تهران، سطح نگرش کارآفرینانۀ آنان شناسایی شد و تأثیر برخی متغیرهای جمعیتشناختی بر آنها بررسی شد. ابزار اصلی این پژوهشترجمۀپرسشنامه ATE (نگرش نسبت به راهاندازی کسب و کار کارآفرینانۀ آتاید) است که صاحبنظران روایی آن را تأیید کردهاند و پایایی آن با انجام آزمون پایلوت و محاسبۀ آلفای کرونباخ (6/0 =α) برای آزمون اصلی و اجزای آن تأییدشدهاست. نتایج نشان داد نگرش کارآفرینانه ورزشکاران در همۀ ابعاد و اجزای مورد بررسی، بهتر از سطح متوسط است. همچنین مشخص شد جنسیت، خوداشتغال بودن پدر، شاغل بودن مادر و هنرستانی یا دبیرستانی بودن تأثیر معناداری بر سطح نگرش کارآفرینانۀ ورزشکاران ندارد.
نگرش کارآفرینانه,ورزشکار,متغیرهای جمعیت شناختی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_9.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_9_a925398b29d82d409e375c90d0bbeef1.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
25
2014
11
20
رابطۀ مدیریت دانش و درگیری شغلی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی
159
172
FA
محمد
مازیاری
0000-0002-5568-9189
دانشگاه ارومیه
m.mazyari@yahoo.com
میر محمد
کاشف
، دانشگاه ارومیه
mm.kashef@yahoo.com
محسن
عراقی
دانشگاه ارومیه
هدف این تحقیق بررسی رابطۀ مدیریت دانش و درگیری شغلی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی است. روش تحقیق توصیفی-همبستگی است. با توجه به کوچک بودن جامعۀ آماری، تمام کارکنان آن اداره بهعنوان نمونه انتخاب شدند (65 نفر) که از این تعداد 53 پرسشنامه برگشت داده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ مدیریت دانش و درگیری شغلی بود. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشانداد بین مدیریت دانش و درگیری شغلی کارکنان رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای مدیریت دانش (خلق دانش، تسهیم دانش، کاربرد دانش و ذخیرۀ دانش) و درگیری شغلی کارکنان نیز رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج این تحقیق، مدیران سازمانها باید به مدیریت دانش توجه جدی کنند و شرایط و زیر ساختهای مورد نیاز و ضروری را فراهم نمایند. همچنین زمینۀ افزایش درگیری شغلی کارکنان را فراهم کنند تا عملکرد کارکنان و سازمان بهبود یابد.
خلق دانش,تسهیم دانش,کاربرد دانش,ذخیرۀ دانش,درگیری شغلی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_10.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_10_1dacf57f8e14634647abc46ef20eb819.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
25
2014
11
20
ارتباط هوش هیجانی و تعهد داوطلبان شرکت کننده در مسابقات آسیایی تیر و کمان
173
184
FA
مهدی
رسولی
دانشگاه خوارزمی
mehdyrasooli@yahoo.com
وحید
ساعت چیان
دانشگاه خوارزمی
محسن
باقریان
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
هدف از انجام این تحقیق، بررسی میزان هوش هیجانی و تعهد داوطلبان زن و مرد مسابقات آسیایی تیروکمان و تعیین رابطهی ابعاد آنها با یکدیگر بود. در این راستا همهی داوطلبان دختر و پسر حاضر در هفدهمین دورهی مسابقات آسیایی تیروکمان تهران(1390) به عنوان جامعهی آماری پژوهش در نظر گرفته شد و نمونهی آماری برابر با جامعهی آماری(80n=) تعیین گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی استاندارد هوش هیجانی برادبری وگریوز(2004) و تعهد سازمانی مودای(1979) استفاده شد. روایی محتوایی ابزار تحقیق با نظر خواهی از 11 تن از اساتید صاحبنظر در این زمینه انجام شد و جهت تعیین پایایی پرسشنامهها با انجام یک مطالعهی مقدماتی، ضریب پایایی در حد قابلقبولی (هوش هیجانی 76/0= α) و (تعهد سازمانی 75/0= α) بهدست آمد. <br />میانگین رتبههای عوامل مرتبط با هوش هیجانی بر اساس اولویت بهترتیب عبارت بودند از 1. خودآگاهی؛ 2. آگاهی اجتماعی؛ 3. مدیریت رابطه و 4. خودمدیریتی. همچنین رتبههای عوامل مرتبط با تعهد سازمانی بهاین ترتیب بهدست آمد: 1. تعهد عاطفی؛ 2. تعهد مداوم؛ 3. تعهد هنجاری. در نهایت، یافتهها نشان داد که بین همهی ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد. لذا با توجه به نتایج ضروری است که سازمانهای ورزشی بهطور عام و مدیران تربیت بدنی دانشگاهها به طور خاص، وقت بیشتری را برای شناخت عوامل روان شناختی(هوش هیجانی) و تعهدات داوطلبان صرف کنند تا فرآیند جذب و نگهداری داوطلبان برای آنها تسهیل شود.
داوطلب,رویداد ورزشی,هوش هیجانی,تعهد سازمانی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_11.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_11_e449631b6c85b9398c4559853b50d2d2.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
25
2014
11
20
اثرات توانمندسازی بر مدیریت دانش در کارکنان فدراسیونهای ورزشی
185
206
FA
بهارک
رستادمهر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
فریده
اشرف گنجوئی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
ganjouei@yahoo.com
سیدحمید
سجادی هزاوه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثرات توانمندسازی بر مدیریت دانش در کارکنان فدراسیونهای ورزشی بود. روش تحقیق از نوع زمینهیابی و در آن بهصورت میدانی از پرسشنامهی توانمندسازی کامکاری و کریمنژاد (1390) و مدیریت دانش کامکاری و شُکرزاده (1389) استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش حاضر را تمامی کارکنان فدراسیونهای ورزشی که در 52 فدراسیون ورزشی مشغول به فعالیت هستند، تشکیل میدادند. بهمنظور تجزیه و تحلیل آماری از آزمون رگرسیون چندمتغیری، با از نرمافزار آماری 19 SPSSاستفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت معناداری بین توانمندسازی با مدیریت دانش مشاهده میشود. به این ترتیب که با افزایش توانمندسازی، مدیریت دانش نیز افزایش و با کاهش آن، مدیریت دانش نیز کاهش مییابد.
توانمندسازی,مدیریت دانش,کارکنان فدراسیونهای ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_12.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_12_a1fd288b92e4c60bda37d1bf2f8ff519.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
6
25
2014
11
20
پیشبینی نتایج کشورهای آسیایی در بازیهای المپیک بر مبنای عملکرد آنها در بازیهای آسیایی
207
222
FA
بهمن
عسگری
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه
bahmanasgari@yahoo.com
حسین
عیدی
0000-0002-6039-7826
دانشگاه رازی
eydihossein@gmail.com
هدف از این مطالعه پیشبینی نتایج کشورهای آسیایی در بازیهای المپیک بر مبنای عملکرد آنها در بازیهای آسیایی است. برای بررسی عملکرد از سه متغیر رتبه، تعداد مدال طلا و مجموع مدالها استفاده شد. جامعۀ آماری تمام کشورهای آسیایی شرکتکننده در بازیهای المپیک وبازیهایآسیایی بود (43N=). تمام جامعۀ آماری بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب و نتایج این کشورها در بازیهای المپیک و آسیایی تجزیه و تحلیل قرار شد. برای گردآوری دادهها از منابع معتبر استفاده شد و برای اطمینان از صحت اطلاعات، دادهها از طریق چند منبع بررسی شدند. روش اجرایی تحقیق به این صورت بود که هر دوره از بازیهای آسیایی بهصورت متناظر بهعنوان پیشبینِ بازیهای المپیک بعدی (بازیهای المپیکی که دو سال بعد برگزار میشود) در نظر گرفته شد. همچنین، بهمنظور بررسی و مقایسۀ توصیفی دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادههای تحقیق از روشهای آماری آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS و در سطح معناداری 05/0≥P استفاده شد. یافتهها نشان داد بین رتبۀ کشورهای آسیایی در بازیهای المپیک و آسیایی، تعداد مدال طلا در بازیهای المپیک و آسیایی و مجموع مدالها در بازیهای المپیک و آسیایی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، تعداد مدالهای طلا و مجموع مدالهای کسبشده در بازیهای آسیایی میتواند پیشبین معناداری برای تعداد مدالهای طلا و مجموع مدالهای کسبشده در بازیهای آسیایی باشد. کشورهای آسیایی باید سرمایهگذاری بیشتری روی بازیهای آسیایی داشته باشند تا بتوانند امید بیشتری برای کسب موفقیت در بازیهای المپیک داشته باشند.
بازیهای آسیایی,بازیهای المپیک,رویدادهای چندرشتهای
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_13.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_13_181e7250ee5673cf01a7ebfa9824bd54.pdf