ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین سبک رهبری مربیان، انسجام و انگیزه در لیگ برتر فوتبال
هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین سبکهای رهبری مربیان، انسجام تیمی و انگیزه موفقیت طلبی در فوتبالیستهای لیگ برتر ایران بود. روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را بازیکنان حاضر در تیمهای فوتبال لیگ برتر ایران در سال 92-91 تشکیل میدهند، که تعداد آنها بر اساس اعلام سازمان لیگ 414 نفر بوده است. بر اساس روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از جدول مورگان 201 نفر از بازیکنان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش شامل 4 پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش چالادوری (1978)، پرسشنامه انسجام گروهی چن (2007) و پرسشنامه انگیزه موفقیت طلبی چن (2007) بود. پایایی به دست آمده از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از پرسشنامهها به ترتیب: مقیاس رهبری 91/0، انسجام گروهی 93/0 و انگیزه موفقیت طلبی 88/0 محاسبه گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از تکنیکهای آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تعقیبی شفه و خط رگرسیون) توسط نرم افزار SPSSنسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین سبک رهبری، انسجام تیمی و انگیزه موفقیت طلبی ورزشکاران رابطه معنادار وجود دارد و سبک رهبری و انگیزه موفقیت طلبی میتوانند انسجام تیمی را پیش بینی نمایند. با توجه به نتایج تحقیق در خصوص سبک رهبری، انسجام تیمی و انگیزه موفقیتطلبی به نظر میرسد که استفاده مربیان از سبکهای مختلف مربیگری و الگوهای رفتاری متفاوت، سطوح انسجام تیمی و انگیزه موفقیت طلبی را دستخوش تغییر خواهد کرد.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_681_6f8598825d14ec11cd17325aba1e09d5.pdf
2015-12-22
1
14
سبک رهبری
انسجام تیمی
انگیزه موفقیت طلبی
سعید
حاتمی
saeidhatami64@yahoo.com
1
دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
ایرج
عیوضی
iraj4781@yahoo.com
2
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
سعید
صادقی بروجردی
sboroujerdi@uok.ac.ir
3
دانشگاه کردستان
AUTHOR
1. Allen, J.B., & How, B.L. (2010). Player Ability, Coach Feedback, and Female Adolescent Athletes` Perceived Competence and Satisfaction, Journal of Sport & Exercise Psychology. Dec; 20 (2):14-3.
1
2. Bennett, G., & Maneual, M. (2000). Leadership Style of Dixie Youth Baseball Coaches. Research Quarterly for Exercise and Sport. Dec; 71 (1):218-202.
2
3. Black, S.J., & Weiss, M.R. (2011). The Relationship Among Perceived Coaching Behaviors, Perceptions of Ability, and Motivation in Competitive Age - Group Swimmer, Journal of Sport & Exercise Psychology. Dec; 14 (3):94-77.
3
4. Boyle, I. T. (2010). The Impact of Adventure-Based Training on Team Cohesion and Psychological Skills Development in Elite Sporting Teams, MA thesis, University of Wollongong, Australia.
4
5. Cakioglu, A. (2008). Leadership and Satisfaction in Soccer: Examination of Congruence and Players` Position, Senior Theses: 2008. Http: / /www. google.com. Advanced search/ leadership and team cohesion. 2010.
5
6. Carron, A.V., Bry, S.R., & Eys, M.A. (2002), Team cohesion & Team Success in Sport, Journal of Sport Science. 2002 Dec; 20 (2):101-88.
6
7. Carron, A.V., Colman, M.M., Wheeler, J., & Stevens, D. (2006). Cohesion and Performance in Sport: A Meta-Analysis, Journal of Sport and Exercise Psychology. Dec; 29 (2):32-18.
7
8. Chelladvrai, P. (1999). Human Resource in Sport management & Recreation, USA, Human Kinetics: 55-61.
8
9. Chen, M. (2007). Exploring The Relationship between Effective Coaching Leadership, Group cohesion, and Achievement motivation in college Basketball Team in Taiwan. MA thesis, Ohio state university.
9
10. Corrigan, P.W., Diwan, S., Campion, J., & Rashid, F, (2009). Transformational Leadership and the Mental Health Team, Administration and Policy in Mental Health. 2009 Dec; 30 (2):23-11.
10
11. Eichas, T.M., & Krane, V. (2009). Relationship Among Perceived Leadership Styles, Member Satisfaction, and Team Cohesion in High School Basketball Players, Research Quarterly for Exercise and Sport.Dec; 64 (4):165-151.
11
12. Grieve, G. (2011). An Experimental Examination of the Cohesion-Performance Relationship in an Interactive Team Sport, Journal of Applied Sport Psychology. Dec; 12 (1):25-14.
12
13. Jabbari G.R. (2001). “The investigation of leadership style, abilities and performance of football trainers in azadegan football cup in Iran”;(10)6: 19-27. (Persian).
13
14. Kazemi, A. (2001). “The relationship between trainers leadership styles of women's basketball teams in Tehran with the extent of improvement motivation in players”. MA thesis. Published: Tarbiat Moalem University of Tehran. (Persian).
14
15. Keshtan, M.H. (2008). “The relationship between trainers’ leadership styles and team unity in football teams in the Premier League in Iran”. MA thesis, University of Gilaan. (Persian).
15
16. Moradi, M.R. (2005). ”The investigation of the relationship between trainers’ leadership styles with players’ team unity in basketball premier league teams in Iran”. MA thesis, tarbiat modares university. (Persian).
16
17. Nolan, O. (2010). The Relationship between Perceived Coaching Behaviors and Team Cohesion among School Age Cricketers in Australian.2010. Setting,
17
http://www.google.com.10/2/2013.
18
18. Patterson, P., Aufsesser, P., & Caves, RW. (2001). “The Relationship Between Group Cohesion, Leadership Style & Win/Loss Record in Collegiate Soccer Players”. Journal of Psychology. Dec; 20 (3):71-55.
19
19. Rang, C.O. (2006). The Relationship between Group Cohesion & Leadership Style & Win / Loss Record in Collegiate Soccer Player, Unpublished Thesis, MA thesis and San Diego State University, USA.
20
20. Range,A. V.B, & Eys, M.A. (2002). ”Team Cohesion & Team Success in Sport”. Journal of Sport Scince. Dec; 20 (2):126-119.
21
21. Riemer, H.A., & Toon, K. (2001). Leadership and Satisfaction in Tennis: Examination of Congruence, Gender and Ability. Research Quarterly for Exercise and Sport. Dec; 72 (3):256-243.
22
22. Shamsaee N., khani N., & Yosefi B. (2010). “The relationship between dimensions of trainers’ leadership behavior who encourage group unity whit the performance of football teams in teenage Premier League in Iran”. Research in the Behavioral Sciences. (22)4: 131-151. (Persian).
23
23. Sidgreavs. D., Johnson, C.A., Colman, M., & Bostrom, A. (1998). The Psychological Effects Of Victory & Defeat on Team Cohesion, Journal of Sport & Exercise Psychology. Dec; 25 (1):59-45.
24
24. Wester, K.R, & Weiss, M.R. (1991). ”The Relationship Between Perceived Coaching Behaviors and Group Cohesion in High School Football Team”. The Sport Psychologist, Journal of Sport Psychology. Dec; 10 (4):15-3.
25
25. Wester, K.R., & Weiss, M.R. (2009). The Relationship between Perceived Coaching Behaviors and Group Cohesion in High School Football Teams, The Sport Psychologist. Dec; 5 (2):117-100.
26
ORIGINAL_ARTICLE
شاخصهای ارزیابی عملکرد سرمربیان حرفهای لیگ برتر والیبال ایران
هدف پژوهش حاضر تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد سرمربیان لیگ برتر والیبال ایران از دیدگاه مربیان و ورزشکاران بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه سرمربیان و مربیان (24نفر) و ورزشکاران (144نفر) شاغل در لیگ برتر والیبال ایران سال (1391) بودند. نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد که در نهایت، 138 نفر (82 درصد) در پژوهش حاضر شرکت کردند. ابزار تحقیق ، پرسشنامه محقق ساخته ای حاوی 42 شاخص ارزیابی عملکرد سرمربیان والیبال بود که در یک مصاحبه نیمه هدایت شده با مقیاس پنج ارزشی لیکرتی تنظیم گردید. ضمناً 18 نفر از اساتید صاحبنظر و مربیان و کارشناسان با سابقه والیبال، روایی صوری و محتوایی آن را تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد (93/0 =α). از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل (چرخش ابلیمین مستقیم) برای تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی، یازده شاخص حذف شدند و 31شاخص باقیمانده در شش عامل مدیریت تیم، روابط حرفهای، مهارتهای اجتماعی-ارتباطی، مهارتهای روانشناختی، عامل سابقه و تجربه و مهارتهای فنی، با ارزش ویژه بزرگتر از 1 طبقهبندی گردید. از دیدگاه پاسخدهندگان به ترتیب عاملهای مهارتهای اجتماعی - ارتباطی، مدیریت تیم، مهارتهای روانشناختی، مهارتهای فنی، روابط حرفهای و سابقه و تجربه ورزشی مهمترین ابعاد ارزیابی عملکرد مربیان شناخته شد و همچنین شاخص ایجاد نظم و انضباط تیمی در تمرین و مسابقه در اولویت اول و شاخص ارتباط با اصحاب رسانه در آخرین اولویت قرار داشتند. بنابراین، با توجه به اولویت بالای عامل مهارتهای اجتماعی - ارتباطی و عامل مدیریت تیم، ارزیابی این مهارتها برای سرمربیان بسیار ضروری است.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_682_c4dde258e48d69b78c794a1e9e3e254d.pdf
2015-12-22
15
32
ارزیابی عملکرد
سرمربی والیبال
مهارتهای اجتماعی - ارتباطی
مدیریت تیم
مهارتهای روانشناختی و فنی
رحیم
رمضانی نژاد
rramzani@guilan.ac.ir
1
دانشگاه گیلان
AUTHOR
محمد
صاحبکاران
msahebkaran@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
1. Adler, E.S., Berry, M.J., & Doherty, D. (2013). Pushing “Reset”: The Conditional Effects of Coaching Replacements on College Football Performance, Social Science Quarterly, 94(1), 1-28.
1
2. Barber, H., Eckrich, J. (1998). Methods and criteria employed in the evaluation of intercollegiate coaches. Journal of Sport Management, 12: 301-22.
2
3. Barron, M. (2009). First Aid and Injury Prevention Knowledge of Youth Basketball, Football, and Soccer Coaches. International Journal of Coaching Science, 3 (1): 55-67.
3
4. Bazargan, A. (2002). Educational Evaluation. First Edition. The Press. 34. (Persian).
4
5. Center for Studies and Research and Educational Evaluation. (2007). Macro to evaluate the performance of the Ministry of Science, Research and Technology from 1383 to 1380 on the basis of specific criteria. Ministry of Science, Research and Technology. (Persian).
5
6. Coaches’ Association of British Columbia. (2007). Available on: www.coachesbc.com.
6
7. Couch Stephan. (2000). Coach Selection. from http:/www.Cc/.org. programs,
7
8. Esmaeili, M., Talebpour, M. (2008). Prioritizing and evaluating aspects of coaching sports teams in universities. Research in sports science. 16: 106-92. (Persian).
8
9. Gerver, D. (1992). Coaching: Winning Strategies for Individuals and Teams. Textbook.
9
10. Ghahfarokhi Dehghan, A. (2011). Evaluating the performance of national team coaches’ volleyball using 360-degree feedback. Thesis Master of Physical Education and Sport Sciences. University of Tehran. (Persian).
10
11. Gondi. (1998). Coach Assessment Form, available at: http//www.vemp learning.org.
11
12. Graham, G. (1983). A system matching game requirement with participant ability. Deigiachi sport, roam. 97.
12
13. Gunaratne A. K., & Plessis J. A. (2007). Performing management system: A powerful tool to achieve organizational goals. Journal of Global Business and Technology, 3 (1): 17-28.
13
14. Hamidi, M., Memari, ZH. (2015). Exploration model national coaches explain the selection criteria. Sports Management Studies, 6: 58-31. (Persian).
14
15. Hematinezhad, M.A., Rmzanynzhad, R. (2009). Monitoring and evaluation in physical education and sports. First Edition. Sustainable Nshrshmal. (Persian).
15
16. Kelly K O, Angela Ang S Y, Chong W L & Hu W S. (2008). Teacher appraisal and its outcomes in Singapore primary schools. Journal of Educational Administration. 46 (1): 39-54.
16
17. Kohandel, M., Amyrtash, A., & Muzaffar, S. A. A. (2003). Determine and prioritize the selection criteria for national teams in several sports team coaches. Olympic Journal, Issue 1 and 2 (2), Spring and Summer: 29-17. (Persian).
17
18. Maclean, J.C., Chelladurai, P. (1995). Dimensions of Coaching Performance Development of a Scale. Journal of sport management. 9: 194-207.
18
19. Martens, R. (2004). Successful coaching. Human kinetics. Third edition.
19
20. Mirsepassi, N. (2008). Analytical study on evaluation of public employees and managers of public administration training centers. Journal of Public Administration, 6: 23-10. (Persian).
20
21. Monazami, A.H., Sokhtezari, S., Hadadi, F.h, Rostami Nejad, M, & Goudarzi, M. (2014). Ashraf Hafiz Asghar. Develop criteria for selection of the country's National Volleyball coaches. Applied preceding studies in Sports Management, 2, 119-111. (Persian).
21
22. Myers, N.D., Feltz, D.L., Maier, K.S., Wolf, E.W, & Reackase, M.D. (2006). Athletes’ Evaluation of Their Head Coaches Coaching Competency. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(1): 111-21.
22
23. Myers, N.D., Jin, Y. (2013). Exploratory structural equation modeling and coaching competency. In P. Potrac, W. Gilbert, & J. Dennison (Eds.). Routledge handbook of sports coaching, 81- 95. London: Routledge.
23
24. Nasiri, Kh., Khabiri, M., sajadi, N., & Kazemnejad, A. (2010). Analysis and modeling of Iran's national handball team coaches’ evaluation. The Journal of Sport Management, 1: 119-140. (Persian).
24
25. Novshadi, B. (2010). Success in professional coaching. First Edition. Powered by Publishing. (Persian).
25
26. Peng, Y., Mingming, L. (2011). Evaluation Index System on Performance Management of Universities High-Level Wushu. Proceedings of the 7th International Conference on Innovation & management, 814-818.
26
27. Peyghambari, E., Talebpour, M., & JabbbariNooghabi, M. (2015). Determining the factors affecting on performance evaluation of the national teams coaches of Wushu Federation of Republic Islamic of Iran, International Journal of Research in Management, 1: 80-87. (Persian).
27
28. Ramezannezjad, R., RezaieSufi, M., Khosravi, A., & Mollaie, M. (2014). Compare performance indicators from the Viewpoint coaches, athletes and coaches city of Rasht, (2) 5, 214-191. (Persian).
28
29. Rohani, M., Talebpour, M., Ramezaninejad, R., & Banar N. (2014). Factor Analysis of Performance Indicators soccer coaches Iran, applied research in sport management, 2: 48-35. (Persian).
29
30. Santos, S., Mesquita, I., Garca, A., & Rosado, A. (2010). Coaches’ perceptions of competence and acknowledgement of training needs related to professional competences. Journal of Sports Science and Medicine; 9: 62-70.
30
31. Shafie, M., Goudarzi, M. (2008). Define and design criteria for the selection of national team coaches swimming, diving and water polo coaches of view. Harakat Journal, 32: 36-19. (Persian).
31
32. Stenan. (2006). The evaluation of Canadian skating coaches.
32
33. Tabrizi, R. (2003). Prioritize some features of teacher trainers and wrestlers national level. Harakat Journal, 11: 131-119. (Persian).
33
34. Talebpour, M. (2006). Develop a system of monitoring and evaluation of programs and activities in physical education in universities. Ministry of Science, Research and Technology. Institute of Physical Education and Sport Sciences. (Persian).
34
35. Vahdat, B. (2008). Developing Indicators to assess the country's track and field coach. Sport Management master's thesis, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Tehran University. (Persian).
35
36. www.volleyball.ir
36
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه الگوی کیفیت خدمات ادراکشده در خلق رفتار شهروندی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش کیفیت خدمات ادراکشده در بروز مؤلفۀ رفتار شهروندی تماشاگران شهرآورد فوتبال پایتخت میباشد. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و در زمرۀ مطالعات کاربردی (بهلحاظ هدف) قرار دارد که به شکل میدانی انجام شده است. جامعۀ آماری آن را کلیۀ تماشاگران بالای 18 سال که جهت تماشای مسابقۀ فوتبال 2 تیم پرسپولیس و استقلال در شهریور 91 به ورزشگاه آزادی آمده بودند تشکیل دادند. ازآنجا که حجم جامعۀ آماری بیش از ۷5000 نفر بود، براساس جدول مورگان نمونه به تعداد 384 نفر انتخاب شد. بررسی روابط بین متغیرها نشان داد بین ابعاد کیفیت خدمات با رفتار شهروندی ارتباط وجود دارد. علاوهبراین، نتایج نشان داد کیفیت برنامه، پیشبینیکنندۀ قویتری نسبت به کیفیت تعامل، کیفیت محیط و کیفیت نتایج برای رفتارشهروندی میباشد. از این رو پیشنهاد می شود مدیران باشگاه ها با ارتقای کیفیت خدمات و درک آن توسط تماشاگران از مزایای ایجاد رفتارشهروندی در تماشاگران استفاده کنند.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_706_8154d2ec7e6673d003e2e57dbc6925cb.pdf
2015-12-22
33
46
کیفیت خدمات
رفتار شهروندی
مدل معادلات ساختاری
شهرآورد
جمال الدین
بیرامی ایگدر
jamaligder@yahoo.com
1
دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
بهنام
محمودی
behnammahmoudi10@yahoo.com
2
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
هادی
تقی زاده
taghizade@yahoo.com
3
ازاد مشهد
AUTHOR
1- on, E. W., & Sullivan, M. W. (1993). The antecedents and consequences of customer satisfaction for firms. Marketing Science,11(3): 125-143.
1
2- Baharifar , A. javaherikamel, M . (1389 ). Review the outcomes of the organization's ethical values with the study of organizational justice , organizational commitment and organizational citizenship behavior . Police bimonthly human development ,28 ,54-59.
2
3- Bateman, T. S., & Organ, D. W. (1983). Job satisfaction and the good soldier: The relationship between affect and employee citizenship. Academy of Management Journal, 13(6): 587-595.
3
4- Bentler, P. M., & Chou, C. P. (1987). Practical issues in structural modeling. Sociological Methods & Research, 16(1), 78-117.
4
5- Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238.
5
6- Beyrami Eigder , J. Jalali Farahani , M. Alidoostghahfarokhi, ebrahim. (1391 ). " The relationship between satisfaction and quality of service with audience behavior " . Master's thesis , Tehran University .
6
7- Chelladurai, P., & Chang, K. (2000). Targets and standards of quality in sport services. Sport Management Review, 3(1): 1-22.
7
8- Chen, C. M., Lee, H. T., Sheu, H. C and Tsun, H (2011). Tourist behavioural intentions in relation to service quality and customer satisfaction in Kinmen National Park, Taiwan. International Journal of Tourism Research, 13(5): 416-432.
8
9- Choi, J. P. (2001). The influence of service quality on customer satisfaction and repurchase intentions at fitness clubs in South Korea. Ph.D. Thesis. University of New Mexico.
9
10- Chung, T. W. (2007). The moderating effects of involvement on the relationships among perceived service quality, customer satisfaction, and customer citizenship behavior. Ph.D. Thesis. The Florida State University.
10
11- Esmaeilpour, Hassan . (1385 ). Foundations of Marketing Management . Negah e Danesh Publications , Third Edition.
11
12- Ghasemi , V. (1389 ). " In this social structural equation modeling using AMOS". Tehran, jamehshenasat Publications , First Edition.
12
13- Hassanzadeh , M . (1384 ) " sports marketing . Beresman publications , First Edition.
13
14- Honari, H. (1390 ). " A structural equation model of social capital and knowledge management in sports organizations " . sport management and Motion science research . 1 ,85-105.
14
15- Karabad Salehi , S. Rezai Dizgah , M. Rezai kelidbari, HR . (1389 ). Quality of service and customers' satisfaction in government agencies ( of Gilan Province ). police bimonthly human development , 33, 43-51.
15
16- Kim, S. (2006). Public service motivation and organizational citizenship behavior in Korea. International Journal of Manpower, 27(8): 722-740.
16
17- Ko, Y., & Pastore, D. (2005). A hierarchical model of service quality for the recreational sport industry. Sport Marketing Quarterly, 14(2): 84-97.
17
18- Ko, Y. J., & Pastore, D. L. (2004). Current issues and conceptualizations of service quality in the recreation sport industry. Sport Marketing Quarterly, 13(3): 158-166.
18
19- Korkmaz, T., & Arpaci, E. (2009). Relationship of organizational citizenship behavior with emotional intelligence. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1): 2432-2435.
19
20- Kwon, H., & Ko, Y. (2006). Validation of single item measure of scale of service quality for recreational sport (SSQRS). International Journal of Sport Management, 7(1): 112.
20
21- Lee, J. H., Kim, H. D., YJ Ko. (2011). The influence of service quality on satisfaction and intention: A gender segmentation strategy. Sport Management Review, 14(1): 54-63.
21
22- Moutinho, L., & Smith, A. (2000). Modelling bank customer satisfaction through mediation of attitudes towards human and automated banking. International Journal of Bank Marketing, 18(3): 124-134.
22
23- Organ, D. W., & Ryan, K. (1995). A metaonalitic review of attituninal and dispositional predictors of organizational citizenship behavior. Personnel Psychology, 48(4): 775-802.
23
24- Robinson, L. (2006). Customer expectations of sport organisations. European Sport Management Quarterly, 6(1): 67-84.
24
25- Roosta, A. Ebrahimi, A H. Venus , D. (1389 ). Marketing Management. Samt Publications, the fourteenth edition.
25
26- Sydjvadyn , SR. Kymasy, M . (1390 ). Quality Management , Tehran, Negah e Danesh Publications , Third Edition.
26
27- Theodorakis, N. D., & Alexandris, K. (2008). Can service quality predict spectators' behavioral intentions in professional soccer? Managing Leisure, 13(3-4): 162-178.
27
28- Theodorakis, N., Kambitsis, C., Athanasios, L. (2001). Relationship between measures of service quality and satisfaction of spectators in professional sports. Managing Service Quality, 11(6): 431-438.
28
29- Yusof, A., & See, L. (2008). Spectator perceptions of physical facility and team quality: A study of a Malaysian super league soccer match. Research Journal of Internatıonal Studıes, 8(2): 132-140.
29
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه کشتی در استانهای ناموفق ایران
هدف از این مطالعه شناسایی و رتبه بندی موانع کسب مدال در رشته کشتی در استانهای ناموفق ایران از دیدگاه صاحب نظران این رشته بود. با استفاده از نمونه گیری هدفمند و دردسترس 110 نفر از جمله مدیران فدراسیون کشتی و هیئت های استانهای ناموفق در کسب مدال (25 نفر)، دانشگاهیان صاحب نظر (15 نفر)، مربیان درجه یک کشور (30 نفر) و کشتی گیران نخبه در سطح ملی (40 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق یک پرسش نامه محقق ساخته با 37 گویه و 8 مولفه بود که روایی صوری، محتوایی و سازه آن مورد تایید قرار گرفت. همچنین، پایایی آن با آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (آزمون فریدمن و تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد. کلیات محاسبات با نرم افزار اس. پی. اس. اس صورت گرفت. یافته ها نشان داد که موانع فرهنگی، جغرافیایی و رسانه ای، مسائل مالی، مدیریت و برنامه ریزی، زیرساختها، امکانات و تجهیزات، برگزاری مسابقات و اردوها، مسائل آموزشی و تکنولوژی، نیروی انسانی و کشف و پرورش استعداد به ترتیب به عنوان مهمترین موانع کسب مدال در رشته کشتی در استانهای ناموفق ایران بودند. با عنایت به اهمیت این عوامل در توسعه رشته ورزشی کشتی به مسئولان ورزش کشور پیشنهاد میشود با تدارک برنامههای مناسب و حل مشکلات موجود، زمینه مدال آوری کشتی گیران این استانها را در بازیهای مهم المپیک فراهم آورند.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_684_388f2907e1dfe8b90b96ddfa8d7b3e62.pdf
2015-12-22
47
60
موانع توسعه کشتی
مدیریت ورزش کشتی
بازیهای المپیک
بهمن
عسگری
bahman.asgari@yahoo.com
1
مدرس دانسگاه ازاد اسلامی واحد کرمانشاه
LEAD_AUTHOR
هاشم
کوزه چیان
bahman.asgari@mihanmail.ir
2
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
علی
ضیایی
keshavarzlog@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
1. Abasi, M. (1998). Iranian history of wrestling, second edition, Tehran: Majid Publications. (Persian).
1
2. Asgari, B., Pirjamadi, N., & Eydi, H. (2015). The analysis of Iran wrestling at the Olympics Games: London Olympic to London Olympic. Sport management review, 7(4)28:167-180. (Persian).
2
3. Choolaki, A. (2008). Subject Wrestling (Sports), first edition, Tehran: the Asr Andisheh Publications. (Persian).
3
4. Farahani, A., & Abdoli Baftani, F. (2007). Bases athletics facilities and equipment and its role in the development of sports in the country. Harekat. 29(2):69-83. (Persian).
4
5. Goodarzi, M., Honari, H. (2007). Designing and development the strategigs system of wrestling in I.R.IRAN improving wrestling in Islamic republic of Iran. Quarterly research on sport science. 5(1): 33-54. (Persian).
5
6. Hosseinpoor, H., Fahin Doin, H., & Rahimi, R. (2012). Examine barriers to development and the improvement of Chookhe wrestling in North Khorasan Province based on Opinions of Experts Sports. First Conference on Science and wrestling; Allameh Tabatabaei University, 354. (Persian).
6
7. Hudson, S. (2006). Sport and adventure tourism, Binghamton. NY: The Howrth Press. 103-150.
7
8. Khodayari, A., Ghasemi, H., & Mohamadi, M. (2012). Factors affecting the success of the Iranian Greco-Roman wrestling at the 2009 World Championships in Denmark. First Conference on Science and wrestling; Allameh Tabatabaei University, 46. (Persian).
8
9. Monazami, M., Alam, Sh., & Shetab Boushehri, N. (2011). The identification of effective factors in the development of women's physical education and Sport in Islamic Republic of Iran. Journal of sport management. 3(3)10: 151-168. (Persian).
9
10. Numerato, D. (2009). The media and sports corruption. An outline of sociological understanding. International Journal of Sport Communication, 2(3): 261-273.
10
11. Papadimitriou, D., & Taylor, R. (2000). Organizational effectiveness of Hellenic national sports organizations: A multiple constituency approach. Sport Management Review, 3(1): 23-46.
11
12. Santon, S. D., & Corseuil, M. (2011). Perception of environmental obstacles to commuting physical activity in brazilian elderly. Preventive Medicine, 53(4-5): 289- 292.
12
13. Shahlaei, J., Zarifi, M., Davoodi, K., & Sadeghi, R. (2012). Review priorities and basic strategies for the development of wrestling. First Conference on Science and wrestling; Allameh Tabatabaei University, 306. (Persian).
13
14. Shah Tahmasbi, A., & Shams-O-Alahi, S. (2011). Investigate and compare the relative performance of provinces at the macro management of sport during the third Program and early fourth program. Sport Management Studies, 3(2): 89-104. (Persian).
14
15. Shehu, J. (2004). Sport for all in post colony: Is there a place for indigenous games in physical education curriculum and research in Africa. Africa Education Review, 1(1): 21–33.
15
16. Smaeili, N. (2005). Review the status of Lorestan wrestling. Master's thesis. Tehran: Islamic Azad University, Faculty of Physical Education, Central Tehran Branch. (Persian).
16
17. Tondnevis, F., & Ghasemi, M. H. (2005). Compare the perspective of athletes, coaches and experts about ways to promote sport gymnastics in Iran. Olympic, 1(3): 17-30. (Persian).
17
18. Vatandoost, M., & Nasirzadeh, A. (2012). Identify the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the Islamic Republic of Iran's Wrestling Federation and issues and challenges facing it. First Conference on Science and wrestling; Allameh Tabatabaei University, 75. (Persian).
18
19. Zamani, T., Eydi, H., & Asgari, B. (2012). Evaluate the performance of national teams in Olympic and Asian Games compared to other Asian competitors, Research project. Kermanshah: Islamic Azad University, Islamabad Gharb Branch. (Persian).
19
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل عاملی پرسشنامه ارزیابی کیفیت سیستم توسعه استعدادیابی ورزشی
فرایند استعدادیابی یکی از مهمترین مسائل در ورزشهای معاصر است. هدف از این مطالعه، تحلیل عاملی تاییدی ابزار ارزیابی کیفیت در توسعه سیستم استعدادیابی ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل، مربیان، ورزشکاران، کارشناسان فدراسیونها و هیئتها و اساتید متخصص تربیت بدنی بود که در کل460 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. در این تحقیق پس از بررسی روایی محتوا، جهت تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتههای مربوط به تحلیل عاملی اکتشافی منجر به شناسایی شش عامل اهداف، منابع، فرصتها، الزامات، فرایند و نتایج گردید. پایایی به دست آمده با استفاده از آلفای کرونباخ برای مؤلفههای شش گانه بین 78/0 تا 85/0 بود که نشان دهنده پایایی مناسب ابزار است. شاخصهای نسبت x2 به df (65/1) وGFI=0/92 CFI=0/96 ،NNFI=0/91 ،NFI=0/94 ،RMSEA=0/06 نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که الگوی شش عاملی سازه ارزیابی کیفیت در توسعه سیستم استعدادیابی ورزشی دارای برازش مناسبی بود. در نهایت میتوان از پرسشنامه مذکور در بررسیهای مربوط به کیفیت نظام ارزیابی سیستم استعدادیابی در فدراسیونها و رشتههای ورزشی استفاده کرد.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_685_2c19fb48109c61f7dd58dbc89a816ab5.pdf
2015-12-22
61
82
استعدادیابی ورزشی
کیفیت
تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی
بهرام
یوسفی
byousefy@razi.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه رازی
AUTHOR
فرهاد
نظری
farhadnazari64@yahoo.com
2
دانشگاه رازی
LEAD_AUTHOR
حسین
عیدی
eydihossein@gmail.com
3
استادیار دانشگاه رازی
AUTHOR
1. Abbott, B.C., Pepping, G.J., & Collins, D. (2005). Unnatural Selection: Talent Identification And Development In Sport, Nonlinear Dynamics, Psychology And Life Sciences Journal; 9 (1): 61-88.
1
2. Ahmad, A. (2012). Obstacles to Applying Total Quality Management to Sport Clubs in Al-Jouf, Saudi Arabia. World Journal of Sport Sciences, 6(1), 01-05.
2
3. Amirtash, AM. (2003). Current talent identification models, development of a new models for male team handball players. Ministry of Science, Research and Technology Sport science research centre. (Persian).
3
4. Bahmanyar, M., & Sohrabi, P. (2011). The study of readiness of physical education organization officials of khorasan shomali, jonobi and razavi provinces in accepting TQM. Ministry of Science, Research and Technology Sport science research centre. In the sixth National Conference on Physical Education and Sport Sciences students, Iran. (Persian).
4
5. Brown, J. (2009). Talent in sport: How to identify and develop outstanding athletes (Translator: S. Arshem., E, Radnia). Tehran: Science and move.
5
6. Creed, PA., Yin WO. (2006). Reliability and Validity of a Chinese Version of the Career Decision-Making Difficulties Questionnaire. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 6, 47-63.
6
7. De knop, P., van Hoecke, J., & debosscher. (2004). Qualiti management in sport culobs. Sport management review, 7(1): 57-77.
7
8. Dorodian, A., & Shahbazi, M. (2011). The comparison of acceptance of TQM principles at physical education organization and national Olympic committee of iran. Ministry of Science, Research and Technology Sport science research centre. In the sixth National Conference on Physical Education and Sport Sciences students, Iran. (Persian)
8
9. Eydi, H. (2011). Designing Model of Effectiveness in Selected Sporting Federations According to Competing Value Framework. Unpublished doctoral dissertation. Gilan University, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Sports Management Group. (Persian).
9
10. Eydi, H., Abasi, H., & Asgari, B. (2012). Analysis routes sport talent in selected countries. Second national conference on sport talent. Tehran University: Faculty of Physical Education and Sport Sciences. (Persian).
10
11. Foster, ST. (2008). Towards an understanding of supply chain quality management. Journal of Operations Management, 26(4):461-467.
11
12. Ghahfarokhi, E., Ahmadi, A. (2012). The relationship between service quality and Spectators satisfaction in the stadium hosted the AFC Champions League. Journal of Sport Management, 14, 31-47. (Persian).
12
13. Ghahfarokhi, E., Sajadi, N., Mahmoudi, A., & Saatchian, V. (2014). Study priorities and solutions for the progression of sport Judo. Journal of Sport Management, 2, 231-246. (Persian).
13
14. Hadavi, F. (2000). Standards sport talent. Department of Sport and federations, Office bases Championship and club affairs. (Persian).
14
15. Hartmann, H., & Opper, E. (2000) Quality management of preventive and health-oriented sports programs in sports clubs. In S. Heimer (Ed.), European Conference‚ Health Related Physical Activity in Adults’ of CESS [Proceedings] (3-6). Porec, Croatia: self- published.
15
16. Henriksen, K. (2010). The ecology of talent development in sport: A multiple case study of successful athletic talent development enviponments in scandinavia, Institute of Sports Science and Clinical Biomechanics Faculty of Health Sciences University of Southern Denmark.
16
17. Hoseaini, SH., Ghorbanian Rajabi, A., Hamidi, & Murad Sajadi, N. (2012). The identify strengths, weaknesses, opportunities and threats talent in championship sport Islamic Republic of Iran, issues and challenges facing. Journal of Sport Management, 17, 29-54. (Persian).
17
18. Jackson, D.L. (2003). Revisiting sample size and number of parameter estimates: Some support for the N: q hypothesis. Structural Equation Modeling, 10: 128–141.
18
19. Kline, R.B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3rded.). New York: Guilford Press.
19
20. Leech, L., Barrett, N. C., K., & Morgan, A. G. (2009). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation (Translator: B. Yousefi., K, Dashti., V, Tahmasebi). Kermanshah: Razi University Publishers. (Persian).
20
21. Oleksandr, k. (2011). Talent Recognition and Development Elaborating on a Principle Model, Exercise & Sports Science Program School of Health Sciences Universiti Sains Malaysia Kubang Kerian, 16150,Kelantan, Malaysia International Journal of Developmental Sport Management.
21
22. Pankhurst, A., Collins, D., & Macnamara, A. (2013). Talent development: linking the stakeholders to the process. Journal of Sports Sciences, 31(4): 370–380.
22
23. Röger, U., Rütten, A., Ziemainz, H., & Hil, H. (2010). Quality of talent development systems: results from an international study. European Journal for Sport and Society, 7(1): 7-19.
23
24. Ruetten, A., Ziemainz, H., & Roeger, U. (2004). A Quality Assured System of Selecting and Promoting Athletic Talents. In: Bundesinstitut für Sportwissenschaft (Ed.): BISp-Jahrbuch. Bergheim: Druckpunkt, 345-352.
24
25. Russell J., Dave, C., John, W., Michael, M., Kok, S., John, S., & Tony, W.(2010). Development of the Talent Development Environment Questionnaire for Sport. Journal of Sports Sciences, 28(11): 1209-1221.
25
26. Rütten, A., Lüschen, G., von Lengerke, T., Abel, T., Kannas, L., Rodríguez Dias, J. A., Vinck, J., & van der Zee, J. (2003). Determinants of health policy impact: a theoretical framework for policy analysis. Social and Preventive Medicine, 48(5): 293-300.
26
27. Shah, R., & Goldstein, S.M. (2006). Use of structural equation modeling in operations management research: Looking back and forward". Journal of Operations Management, 24: 148–169.
27
28. Shekh, M., Shahbazi, M., & Tahmasebi Brojeni, SH., (2008). Evaluating and measuring in Physical Education and Sport Sciences. Tehran: Bamdad ketab. (Persian).
28
29. Sila, I. (2007). Examining the effects of contextual factors on TQM and performance through the lens of organizational theories: An empirical study. Journal of Operations Management, 25:83-109.
29
30. Stoszkowski, J.R. (2011). An investigation of the mediators of talent development in golf. School of Education University of Birmingham.
30
31. Sun, H., & Cheng, T. (2002). Comparing reasons, practices and effects Of ISO9000 certification and TQM implementation in Norwegian SMEs and large firms, International Small Business Journal, 20 (4):421-441.
31
32. Tsitskari, E., Tsiotras, D., & Tsiotras, G. (2007). Measuring service quality in sport services. 17. (5):623-631.
32
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین خصوصی سازی و بهره وری سالن های ورزشی از دیدگاه مدیران و رؤسای هیأت های ورزشی
هدف این تحقیق، رابطه خصوصی سازی و بهره وری سالن های ورزشی از دیدگاه مدیران و رؤسای هیأت های ورزشی استان مازندران بود. به این منظور، تعداد 242 نفر از مدیران و رؤسای هیأت های ورزشی استان مازندران، پرسشنامه های موانع خصوصی سازی در ورزش و بهره وری از اماکن ورزشی را بطور داوطلبانه تکمیل کردند. پرسشنامه موانع خصوصی سازی 4 محور (بهبود مدیریت و ارتقاء خدمت رسانی، رضایت مشتری، رضایت سرمایه گذاران (سود آوری) و تسهیلات مالی دولت به بخش خصوصی) (89/0=α) و پرسشنامه بهره وری از اماکن ورزشی 4 محور (کارایی، اثربخشی، کیفیت خدمات و رضایت مشتریان سالن های ورزشی) (88/0=α) را مورد ارزیابی قرار میدهند. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون پیرسون در سطح 05/0≥α با بکارگیری نرم افزار آماری 19SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد تمامی خرده مقیاس های بهره وری با خصوصی سازی رابطه معنی دار داشته (05/0≥p) و تنها بین خصوصی سازی و تسهیلات مالی دولت به بخش خصوصی در ورزش رابطه معنی داری وجود ندارد (124/0=p). یافته های کلی تحقیق نشان داد که بین خصوصی سازی و بهره وری از دیدگاه مدیران و رؤسای هیأت های ورزشی مازندران در استفاده از سالن های ورزشی رابطه معنی داری وجود دارد.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_686_13abae4de65b3f2f1795f789518d69dc.pdf
2015-12-22
83
98
خصوصی سازی
بهره وری
مدیران
رؤسای هیات ورزشی
محمدباقر
فرقانی اوزرودی
mohammadbagher.forghani@gmail.com
1
آموزگار تربیت بدنی/آموزش و پرورش بابل
LEAD_AUTHOR
1. Ahmadvand MR. (1995). Analysis of privatization and economic, social and cultural trends during the first Five Year Plan, c 1. Management Faculty of Tehran University. (Persian).
1
2. Amiri M. Nayeri S. Safari M. & Delbari Ragheb F. (2013). Media and private sector participation in sports development, human sciences Journal of Communication Research, 19 (69), 9-29. (Persian).
2
3. Anibal Insfran Pelozo, J. (2001). "Privatization in Paraguay: some lessons," The Quarterly Review of Economics and Finance, Elsevier, vol. 41(5): 737-753.
3
4. Bai C. et al. (2008). How does privatization work in China?. Journal of Comparative Economics, 37, 453-70.
4
5. Ebrahimi E. (2011). Privatization policy and the problems of sport managers of Mazandaran province in physical education, physical education management master's thesis, Islamic Azad University of Tehran. (Persian).
5
6. Ehsani M. Amiri M. & Qarekhani H. (2013). To develop a comprehensive system of Professional Sport, Sport Management Studies, 17, 125-136. (Persian).
6
7. Falihi N., & Morovat S. (2012). A System Dynamics Approach to Privatization through Stock Market and Economic Growth in Iran.The Economic Research, 12(3), 165-190. (Persian).
7
8. Golestani S. (2009). The privatization of obstacles in Iran, master thesis Economics and Management, Urmia University. (Persian).
8
9. Gustafson, T.F., & Mclean, D. (1996). An Empirical analysis of the privatization of public Golf courses in the three major United States cities. Symposium on leisure research- National Recreation and Park, 42.
9
10. Hadian H. et al. (2002). Privatization role in enhancing athletic performance Semnan province, National Conference on Privatization in Iran, Islamic Azad University of Semnan, 1497-1508. (Persian).
10
11. Honari H. (2004). Define and design information system model and system efficiency of human resources in physical education, sports federation elected National Committee, Tarbiat Modarres University. (Persian).
11
12. Jarge M. Shabanibahar R. & Jarge M. (2012). Iran's development strategies for the privatization of football clubs swot model and proposing a model, National Conference on Privatization in Iran, Islamic Azad University of Semnan, 31-38. (Persian).
12
13. Moradi B. (2005). The dimensions of privatization and its impact on private sector investment, promote information Journal of Political Economy, Institute for Information, (214), 180. (Persian).
13
14. Pahlevan, SA. (2009). Impact of privatization on efficiency, indoor swimming pools in Mashhad look enforcement agents and customers, Sport Management master's thesis, University of Mazandaran. (Persian).
14
15. Razavi SMH, (2006). The field of privatization and the development of sports in the minds of the managers of Physical Education, Sport Science Research, 1 (3), 11-22. (Persian).
15
16. Salimi M. et al. (2012). Prioritization of the Factors Effecting Privatization in Sport Clubs: With AHP & TOPSIS Methods - Emphasis in Football. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(2), 102-114.
16
17. Sink, S. (1985). Productivity management. John Willy & Sons. 8.
17
18. Sobhani A. et al. (2012). Identification and Prioritizing the Effective Factors of Absorption’s Investment in Sport by Private Section. International Journal of Sport Studies, 2(6), 289-294.
18
19. Talebpour M. Honari H. & Ramezani M. (2013). relationship between organizational health and effectiveness at the Faculty of Physical Education and Sport Sciences of Tehran universitiesSport Management Studies, 17, 207-218. (Persian).
19
20. Tanani M., & Madahi F. (2011). Obstacles Privatization in Iran, National Conference on Privatization in Iran, Islamic Azad University of Semnan, 99-107. (Persian).
20
21. Tavakoli S. (2007). Compared to managers of government and non-government views privatization exercise on barriers Qom, MA thesis, Shomal University. (Persian).
21
22. Tayebnia A. et al. (2004). Compare the performance of public and private sector investment in Iran in the period 2001-1971, Management and Planning Organization. Scientific journal promotes the program and budget, (87), 3-35. (Persian).
22
23. The whole country budget law, (2009). (Persian).
23
24. Zamiri A., & Raygan P. (2011). The privatization process and obstacles in Iran and the world, National Conference on Privatization in Iran, Islamic Azad University of Semnan, 70-76. (Persian).
24
25. Zolaktaf V. (2002). the need to transfer a major part of sports to the private sector, the Iranian Students News Agency (ISNA). (Persian).
25
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین عدالت سازمانی ادراک شده، پایبندی به قراردادهای روان-شناختی و رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان تربیتبدنی شهرستان-های استان تهران
هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی ادراکشده، پایبندی به قراردادهای روان-شناختی و رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 92-91 (بالغ بر 1528 نفر) بود. نمونه آماری به صورت تصادفی و طبق جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان، 314 نفر انتخاب شد. ابزار اندازهگیری دادهها شامل پرسشنامههای رفتار شهروندی سازمانی لی و آلن (2002)، عدالت سازمانی ادارک شده نیهوف و مورمن (1993) و پایبندی به قراردادهای روانشناختی راسئو (1995) بود. نتایج پژوهش نشان داد بین عدالت سازمانی ادراکشده در هر سه بعد توزیعی، رویهای و تعاملی و همچنین پایبندی به قراردادهای روانشناختی در هر دو بعد تبادلی و رابطهای با رفتارهای شهروندی سازمانی معطوف به همکاران و سازمان رابطه معنادار وجود دارد (05/0 P≤). همچنین از بین ابعاد عدالت سازمانی، عدالت توزیعی و تعاملی قابلیت پیشبینی معنادار برای پایبندی به قراردادهای روانشناختی را داشت (05/0 P≤). ضمنا، پایبندی به قراردادهای روانشناختی تبادلی، عدالت توزیعی و عدالت تعاملی، 86/49 درصد از واریانس رفتار شهروندی سازمانی را تبیین نمود. پیشنهاد میشود عدالت سازمانی و پایبندی به قراردادهای روانشناختی به عنوان پیشبینهای مهم رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران مدنظر مسئولان این سازمان قرار گیرد.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_705_5d040ad89317bfd6a0bce3551ee8dc4a.pdf
2015-12-22
99
112
عدالت سازمانی
قراردادهای روانشناختی
رفتارهای شهروندی سازمانی
معلمان تربیتبدنی
مریم
مختاری دینانی
mokhtaridinani@gmail.com
1
دانشگاه الزهرا (س)
LEAD_AUTHOR
عباس
نظریان مادوانی
abbasnazarian@gmail.com
2
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
AUTHOR
Argyris, C. P. (1960). Understanding organizational behavior. Homewood, IL: Dorsey Press. P. 67.
1
Bal, P. M., De Lange, A. H., Jansen, P. G. W., & Van Der Velde, M. E. G. (2008). Psychological contracts breach and job attitudes: A meta-analysis of age as moderator. Journal of Vocational Behavior, 72 (1): 143-158.
2
Bateman, T. S., & Organ, D. W. (1983). Job satisfaction and the good soldier: The relationship between affect and employee citizenship. Academy of Management Journal, 26(4): 587-595.
3
Blancero, D., Johnson, S., & Lakshman, C. (1996). Psychological contracts and fairness: The effect of violations on customer service behavior. Journal of Market-Focused Management, 1(1): 49-63.
4
Bogler, R., & Somech, A. (2005). Organizational citizenship behavior in school: How does it relate to participation in decision making? Journal of Educational Administration, 43(5): 420-438.
5
Bohluli, Z. N., Alavimatin. Y., Derakhshan, M. A. (2011). The effect of organizational justice on organizational citizenship behavior in staffs of Islamic Azad University of Tabriz. Journal of Farasuye modiriat, 4(14): 73-108.
6
Bolino, M. C., Turnley, W. H., & Niehoff, B. P. (2004). The other side of the story: Reexamining prevailing assumptions about organizational citizenship behavior. Human Resource Management Review, 14(3): 229-246.
7
Cohen-Charash, Y., & Spector, P. E. (2001). The role of justice in organizations: A meta-analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86(2): 278-321.
8
Dyne, V. L., & Graham, J. (1994). Organizational citizenship behavior. Academy of Management Journal, 37 (4): 765-802.
9
Iranzade, S., Asadi, N. (2010). Evaluate the relationship between civil behavior and organizational justice with job satisfaction in staffs of Mohaghegh Ardabili University. Journal of Farasuye modiriat, 3(10): 43-75.
10
Ishak, N. A., & Alam, S. S. (2009). The effects of leader–member exchange on organizational justice and organizational citizenship behavior: Empirical study. Journal of European Social Sciences [online], 8(2): 324-334. Retrieved 2009, Nov. 10, from: http//www .Eurojournal.com
11
Jafri, H. M. (2011). Influence of psychological contract breach on organizatonal citizenship behavior and trust. Psychology Studies, 57 (1): 29-36.
12
Javadian, Z., Golparvar, M., & Belali. S. (2013). The relationship between psychological contract, job satisfaction and organizational commitment with unethical behaviors with respect to the role of moderating the opportunity to protest against injustice; Pressure relief approach. Journal of New findings in Psychology, 20: 6-20.
13
Kim, W. C., & Mauborgne, R. (1998). Procedural justice, strategic decision making, and the knowledge economy. Strategic Management Journal, 19(4): 323-338.
14
Lee, K., & Allen, N. J. (2002). Organizational citizenship behavior and workplace deviance: The role of affect and cognitions. Journal of Applied Psychology, 87(1): 131–142.
15
Mehdad, A. (2013 A). The relationship between perceived organizational justices with violence in the workplace. Journal of New findings in Psychology, 23(7): 19-36.
16
Mehdad, A. (2013 B). The relationship between workplace healths with dimensions of staff's organizational citizenship behavior. Journal of New findings in Psychology, (Under press Article).
17
Moorman, R. H. (1991). Relationship between organizational justice and organizational citizenship behaviors: Dofairness perceptions influence employee citizenship? Journal of Applied Psychology [online], 76(6): 845-855. Retrieved 2009, Nov. 12, from: http// www. Linkinghub .elsevier.com.
18
Morkoczy, L., & Xin, K. (2005). The virtues of omission in organizational citizenship behavior. Avalable at: http://www. timea.org/livia/papers/ocb/ocb.pdf
19
Muchinsky, P. M. (2012). Psychology applied to work (10th Ed). Belmont, CA Wads Worth. USA.
20
Nadi, M. A., Golshirazi, N. (2013). Structural equation modeling the relationship between attachment styles and organizational justice with organizational citizenship behavior among employees of Isfahan province department of Physical Education. Journal of Sport Management, 13: 261-280.
21
Nadiri, H., & Tanova, C. (2010). An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, 29 (1): 33-41.
22
Neihoff, B. P., & Moorman, R. H. (1993). Justice as amediator of the relationship between method of monitoring and organizational citizenshipbehavior. Academy of Management Journal, 36 (3): 527-556.
23
Organ, D. W. (1988). Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome.The Academy of Management Review. 14 (2): 294-297.
24
Rousseau, D. M., & Wade-Benzoni, K. (1995). Linking strategy and human resource practices: How employee and customer contracts are created. Human Resource Management, 33(3): 463-489.
25
Schein, E. H. (1980).Organizational Psychology. Human engineering.
26
Zarifi. F., Usefi. B. & Sadeghi. B. S. (2014). The relationship between organizational justice and organizational commitment in the Islamic Republic of Iran's Physical Education Organization experts. Journal of Sports Sciences. The first year, 2.
27
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی معیارهای حرفهای معلّمان تربیت بدنی (مطالعه موردی؛ شهرستان ارومیه)
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای حرفهای معلّمان تربیت بدنی شهر ارومیه است. روش اجرای پژوهش، ترکیبی (کمی و کیفی) و سه مرحلهای (کتابخانهای، دلفی و پیمایشی) است. جامعه آماری این پژوهش را در مرحله دلفی اساتید رشته تربیت بدنی دانشگاه ارومیه، دانشگاه فرهنگیان ارومیه، معاونین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش شهر ارومیه و در مرحله پیمایشی تعداد 311 نفر از معلّمان زن و مرد تربیت بدنی شاغل در مدارس شهر ارومیه تشکیل میدهند که از این تعداد، 285 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. معیارهای حرفهای معلمان تربیت بدنی با استفاده از مطالعات کتابخانهای در 7 معیار و 47 گویه طراحی شد و در مرحله دلفی که در دو مرحله انجام شد، بعد از ایجاد تغییرات و اجماع نظر پرسشنامهای با 8 معیار و 45 گویه به عنوان معیارهای نهایی تدوین شد. همچنین روایی پرسشنامه مذکور در مرحله دلفی تأیید و پایایی آن در مرحله پیمایشی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/0، محاسبه شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی برازش مناسب انتخاب معیارهای حرفهای معلّمان تربیت بدنی را در هشت مؤلفه: مدیریت؛ رهبری؛ محیط یادگیری و جو کلاس؛ نظارت، ارزشیابی و بازخورد؛ برنامهریزی؛ مسئولیتهای قانونی، اخلاقی و حرفهای معلّم؛ تدریس (آموزش)؛ و توسعه حرفهای معلّم نشان داد.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_688_2bdde9556f784450caf6ca06e03e5db8.pdf
2015-12-22
113
130
معیارهای حرفهای
روش دلفی
معلّمان تربیت بدنی
بهزاد
احدی
b.ahadi1365@yahoo.com
1
ارومیه
LEAD_AUTHOR
میرحسن
سیدعامری
ha_ameri2003@yahoo.com
2
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
1. Afshar Nezhad, T., Hemmati Nezhad, M. A., & Ramezani Nezhad, R. (2006). The Study of Effect Participate in Scientific - Specialized competitions Physical education teachers on professional performance. (Unpublished Masters dissertation). Guilan University, Guilan, 133. (Persian).
1
2. Chroinin, D. N., Tormey, R., & Sullivan, M. O. (2012). Beginning teacher standards for physical education: Promoting a democratic ideal. Journal of Teaching and Teacher Education, 28(1), 78-88.
2
3. Cimer, A. (2007). Effective teaching in science: A review of literature. Journal of Turkish Science Education, 4(1): 20-44.
3
4. Danielson, C. (2007). Enhancing professional practice: A framework for teaching. United States of America, Alexandria, Beauregard: Publisher by Association for Supervision and Curriculum Development, 2nd Edition, 23.
4
5. Gefen, D., Straub, D. W., & Boudreau, M. C. (2000). Structural equation modeling and regression: Guidelines for research and practice. Communications of the Association for Information Systems, 4(7): 1-70.
5
6. Ghahermani Fard, K., & Seyyed Abas Zadeh, M. (2012). Designing and Validating of Indigenous of Teachers Professional Standards in Teaching – Learning Environment in Tabriz Public Boys High Schools. (Unpublished Masters dissertation). Urmia University, Urmia, 146. (Persian).
6
7. Ghoorchian, N., & Mahmoodi, A. (2004).Collection of Performance Standards of Educational Principals and Rendering Suitable Model. Quarterly Journal of Educational Innovation, 3(8), 107-134. (Persian).
7
8. Haney, J. E. (2005). The influence of professionalization on the recruitment of prospective teachers as perceived by Texas teachers of the year. (Unpublished Doctoral Dissertation). Texas A&M University, Texas, MA.
8
9. Hayes, S., Capel, S., Katene, W., & Cook, P. (2008). An examination of knowledge prioritisation in secondary physical education teacher education courses. Journal of Teaching and Teacher Education, 24(2): 330–342.
9
10. Hemmati Nezhad, M. A., Ramezani Nezhad, R. Rezaii Kamani, A., Afshar Nezhad, T., & Shafii, Sh. (2009). The Evaluation of Physical Education Teachers’ Performance Assessment System. Journal of Sport Management, 2(38), 111-128. (Persian).
10
11. Huntly, H. (2008). Teachers` work: Beginning teachers` conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1): 125-145.
11
12. Izadi YazdanAbadi, A., & Haji Sharif, F. (2008). Designing and Constructing Standards for Teachers Performance in the Process of Teaching and Learning. Human Sciences Journal of Imam Hussein University, 17(87), 131-145. (Persian).
12
13. Karimi, F. (2009). An Investigation on Professional Competencies of the Primary School Teachers. Quarterly Journal of Educational leadership & Administration, 2(4), 151-166. (Persian).
13
14. Karimi, F. (2011). Teacher Professional Competencies in the Era of Globalization. 3rd National Conference Training (Iran), Tehran, (2). (Persian).
14
15. Koster, B., & Mieke, B. (2005). Quality requirements for teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21(2): 157-176.
15
16. National Association for Sport and Physical Education. (2009). National Standards for Initial Physical Education Teacher Education. [Web log comment]. Retrieved 2014, Feb. 15, from:
16
http://www.shapeamerica.org/accreditation/upload/2008-national-initial-physical-education-teacher-education-standards-edited-1-5-12.pdf.
17
17. Ramezani, A. (2007). Physical Education Curriculum. Journal of Physical Education Roshd, 7(4), 12. (Persian).
18
18. Razavi, S. M. H., Shabani Bahar, Gh., & Sajadi, S. A. (2012). Analysis of Factors Affecting Middle School Physical Education in Quality from the Perspective of Sports Teachers. Journal of Sport Management and Action Behavior, 7(14), 103-112. (Persian).
19
19. Samadee, P., Rajaa'eepoor, S., Aaghaahosainee, T., & Falaavandee, H. (2008). Classroom Atmosphere and Management by Guidance Teachers of Oroomiyeh. Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 4(1, 2), 155-176. (Persian).
20
20. Sobhani Nejad, M., & Zamani Manesh, H. (2012). Identifying Dimensions of Effective Teacher and Validating its Components by High School Teachers Yasooj. Journal of Research in Curriculum Planning, 5(32), 68-81. (Persian).
21
21. Soleyman Poor, M., & Daei Zadeh, H. (2012, April). The Comparative Study Conditions Uptake of Teacher in Iran, Japan, Germany and the England Education. In National Conference Teacher's Mission in Vision 1404 (Iran), Babol, 2. (Persian).
22
22. Zahrabi, H., Shahlaii, J., Salman, Z., & Bagheri, M. (2011). The Relationship between Physical Education Teachers In-service Training and Performance of Fars Province. National Conference Students of Physical Education and Sport Sciences (Iran), Tehran, Sport Sciences Research Institute of Iran, 3. (Persian).
23
23. Zandi, B., & Farahani, A. (2008). The Comparative Study Education Physical Education Situation in Iran with the Countries of America and Canada. Journal of Research in Sports Management and motor behavior, 2(12), 97-109. (Persian).
24
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین عوامل جو سازمانی و کیفیت زندگی کاری
هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین مولفه های جو سازمانی و کیفیت زندگی کاری در ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه ی آماری شامل مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی می باشد و حجم نمونه آماری 112 نفر از این جامعه است. از پرسش نامه جو سازمانی لایل سوسمان و سام دیپ و پرسش نامه کیفیت زندگی کاری والتون استفاده گردید. از روشهای آماری ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون کروسکال والیس ویومان ویتنی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه ای مثبت ومعنی دار بین جوسازمانی و میزان کیفیت زندگی کاری کارکنان وجود دارد. بین هر کدام ازابعاد جو سازمانی و میزان کیفیت زندگی کاری کارکنان رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین تفاوت معنی دار بین جو سازمانی برحسب ویژگی های جمعیت شناختی در (سن، وضعیت تأهل، رشته تحصیلی، نوع استخدام و میزان سابقه خدمت) وجود دارد، اما در (جنسیت و مدرک تحصیلی) تفاوت معنی دار وجود ندارد. و تفاوت معنی داری بین میزان کیفیت زندگی کاری در (سن و رشته تحصیلی) وجود دارد، اما در(جنسیت، وضعیت تأهل، مدرک تحصیلی، نوع استخدام و میزان سابقه خدمت) تفاوت وجود ندارد.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_689_9ba2b1d544c7774e6b0121b4c8e5b047.pdf
2015-12-22
131
144
مؤلفه های جو سازمانی
کیفیت زندگی کاری
ادارات تربیت بدنی
رضا
نظری
r.nazari14@gmail.com
1
دانشگاه آزاد تهران مرکزی
LEAD_AUTHOR
محمود
گودرزی
m_goodarz@yahoo.com
2
استاد دانشگاه تهران - وزیر ورزش و جوانان
AUTHOR
حبیب
هنری
honari_h@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران
AUTHOR
1. Abromoff, J. (2006). Faculty consider their quality of work life. The Ithacan , 73(27) . 19-22.
1
2. Aliei, H. (2007). Evaluation of quality of work life, Islamic Azad University, Tabriz and provide a good model for it. Islamic Azad University, Tabriz. (Persian).
2
3. Davoudi. S. M. (1998). Effect of quality of work life and job satisfaction of occupational accidents among operational staff working in Mobarakeh Steel Complex. master thesis. Tehran Azad University. (Persian).
3
4. Gallie, D. (2001). The quality of working life: Is Scandinavia different European Sociological Review, 19 (1). 32.
4
5. Ghasemi, R. (1995). The effect on productivity and quality of work life. Master's thesis. Allameh Tabatabai University. (Persian).
5
6. Hedarzadegan, A. (1996). The effect of organizational climate on the performance of schools in Zahedan city high school teachers. Senior Namhkarshnasy end. Shiraz University. (Persian)
6
7. Hersey, P., & Blanchard. K. (2004) Organizational Behavior Management (human resources applications). Translator: Interests Section A, twenty-third edition. Publication: Amyrkbyrthran. (Persian).
7
8. Ibrahim Ali & Juhary Haji Ali. (2005). The effects of the interaction of technology, structure, and organizational climate and Job satisfaction, Sunway Academic Journal 2,23-32. 24-25.
8
9. Johnsrud , Linda K . , Tabata , Lynn N. (2006) . Quality of faculty work life, the university of Hawaii. Office of the vice president for academic planning and policy.
9
10. Kamdydh, A. (2002). The Relationship between quality of work life and job performance in district 5 of Tehran Water and Wastewater Company. master thesis. Ministry of Energy: Research and Training Institute of Administrative Sciences and Management. (Persian).
10
11. Karimi. V. (2006). relationship between organizational climate with job satisfaction of physical education offices in the governorates of Kurdistan, and Kermanshah. Master's thesis. Urmia University. (Persian).
11
12. Khoshbakhti.J, Ehsani.M, Asadi. H, Kazemnejad.A. (2004). Relationship between leadership styles and quality of work life with the effectiveness of School Administrators and Physical Education Departments of State Universities. Harakat. (24): 30-16. (Persian).
12
13. Marie L. Griffin. May – June (2001), Job satisfaction among detention officers Assessing the relative contribution of organizational climate variables. Journal of Criminal Justice. 29, 3, 219-232.
13
14. Mer naderi, A. (2004). The relationship between organizational climate and job satisfaction of physical education Drmlman period of Ahwaz high. master thesis. Shahid Chamran University of Ahvaz. (Persian).
14
15. Narangrit, Saipin, Thongsri, Supit (2001). Quality of work life and organizational commitment case study:Thaitoyo Denso Co Ltd. King Mongkut s institute of technology- North Bagkok.
15
16. Phillips, J. (2003). A comparison of the responses of men and women faculty on questions related to work life. Ad-hoc.
16
17. Pirani, A.(1998). Determinants of the quality of work life education ABDANAN city. Research Report. Institute of Education Department of Education in Ilam province. (Persian).
17
18. Rezaei gandforosh, S. (1999). Relationship managers of organizational climate secondary schools in Tehran locus of control. MA thesis Faculty of Educational Sciences. University teacher training. (Persian).
18
19. Robbins, A. (2005). Organizational Behavior (concepts, theory and applications). Translators: Parsaeian as Arabs d. Cultural Dftrpzhvhsh. Volume I and II. second edition. (Persian).
19
20. Sarah L. Wright. (2005), Organizational climate, Social Support and Loneliness in the Workplace. Research on Emotion in Organizations. 1, 123-142.
20
21. Shoarineghad, A. (2004). Philosophy of Education. Tehran: Amir Kabir. (Persian).
21
22. Suzan, B. (1997). Creating Community. American School. Board Journal. 146. 6. 32.
22
23. Sydjvadyn, S., & Sakhdari, K. (2005). Walton quality of work life in entrepreneurial organizations based on research reports. University of Tehran. (Persian).
23
24. Yavari, U. (2007). Comparison of quality of work life and organizational commitment of faculty members and academic groups independent of state physical education. Ph.D. Thesis. Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Tarbiat Moallem University of Tehran. (Persian).
24
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه انگیزه پیشرفت و عزت نفس بین ورزشکاران نخبه و عادی استان لرستان
وجود انگیزه پیشرفت و عزت نفس در ورزشکاران عاملی مهم در دستاوردهای ورزشی آنها در ردههای ملی و بینالمللی میباشد. هدف از پژوهش حاضرمقایسه انگیزه پیشرفت و عزت نفس بین ورزشکاران نخبه و عادی استان لرستان است که به شیوه توصیفی- پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه ورزشکاران عضو تیمهای ملی در استان لرستان به عنوان ورزشکار نخبه در رشتههای مختلف (39 نفر)و کلیه ورزشکاران عادی در آن رشته ها در این استان (550 نفر) تشکیل می دادند. در گروه اول کل جامعه (39 نفر؛ سرشماری) و در گروه دوم معادل تعداد نمونه گروه اول (39 نفر- غیر احتمالی) به عنوان نمونه انتخاب شدندکه در کل نمونه نهایی متشکل از 78 نفر بود.ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد شده انگیزه پیشرفت پی گاوا (78/0=α) و عزت نفس کوپر اسمیت (83/0=α) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر استفاده از شاخصهای آماری توصیفی همچون فراوانی، میانگین، انحراف معیار از روشهای آماری استنباطی شامل T-test گروههای مستقل جهت مقایسه متغیر ها بین دو گروه استفاده شد. نتایج نشان داد بین انگیزه پیشرفت و عزت نفس ورزشکاران نخبه و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0p< ، 002/0p<). همچنین از میان خرده مقیاسهای عزت نفس (اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی)، تنها بین عزت نفس اجتماعی ورزشکاران نخبه و عادی تفاوت معنادار مشاهده شد (05/0p<). در نهایت نتایج به دست آمده مشخص کردند که انگیزه پیشرفت، عزتنفس کلی و عزتنفس اجتماعی ورزشکاران نخبه به طور معناداری بیشتر از ورزشکاران عادی است.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_690_7c7833d140acb7fd38569cf94b4f341e.pdf
2015-12-22
145
158
انگیزه پیشرفت
عزت نفس
روانشناسی ورزشی
ورزشکار نخبه
احسان
ططری حسن گاویار
ahsan.tatary@yahoo.com
1
تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
منوچهر
ططری حسن گاویار
manochehr61@gmail.com
2
استادیار دانشگاه پیام نور
AUTHOR
افشار
هنرور
afshar_honarvar@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
AUTHOR
1. Ahmadi, M., M. Mahmoud, Fathi Ashtiani A., & Rasoulzadeh Kazem Tabatabai. (2004) The effectiveness of exercise training, motivation and self-esteem on the development of its disciplinary objective and subjective cognitive developmental levels. Journal of Psychology; 8 (4): 337-359. (Persian).
1
2. Balish S. M, Eys M. A., & Schulte-Hostedde, A. I. Evolutionary sport and exercise psychology: Integrating proximate and ultimate
2
explanations .Psychology of Sport and Exercise. 2013: 3 (14): 413-422
3
3. Bardel M., Fontayne P., Colombel F., & Schiphof L. Effects of match result and social comparison on sport state self-esteem fluctuations”. Psychology of Sport and Exercise. 2010: 3 (11): 171-176
4
4. Birrer, D., Wetzel, J., Schmid J, & Morgan G. Analysis of sport psychology consultancy at three Olympic Games: Facts and figures. Psychology of Sport and Exercise. 2012: 5 (13): 702-710
5
5. Carpentier G., & Mageau A. When change-oriented feedback enhances motivation, well-being and performance: A look at autonomy-supportive feedback in sport. Psychology of Sport and Exercise. 2013: 3 (14): 423-435.
6
6. Cooper, S. (1977). The areas of self-esteem. Tehran: Ariana. 107-110. ( Persian).
7
7. Daniels E., Sincharoen S., & Leaper C. The relation between sport orientations and athletic identity among adolescent girl and boy athletes. Journal of Sport Behavior. 2005: 28 (4): 315.
8
8. Haugen T, Säfvenbom R, & Ommundsen Y. (2011). Physical activity and global self-worth: The role of physical self-esteem indices and gender. Mental Health and Physical Activity. 2 (4): 49-56.
9
9. Gava Pey, B. (1994). Achievement motivation test. Abolfazl Karami translator doctor. Tehran: 78-80. (Persian).
10
10. Ganji, H., Behzadi, S., & Ismaili, H. (2011). The relationship between anxiety sport, achievement motivation. Spirit of competition. Web Site Clinical Psychology. Available at http://clinical91.blogfa.com/post/23. (Persian).
11
11. Gill D. L., Vallerand, S., & Amoura B. (2010). Influence of coaches' autonomy support on athletes' mgotivation and sport performance: A test of the hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation .Psychology of Sport and Exercise. 2 (11): 155-161.
12
12. Gill D. L. (1993). Competitiveness and competitive orientation in sport. In: Singer RN, Murphey M, Tennant LK, editors. Handbook of research on sport psychology. 7 (1): 314-27.
13
13. Ghahramani, M h, Besharat, M. A, & Naghipour, B. (2011). An Examination of the Relationship Between Perfectionism and Self-esteem in a Sample of Student Athletes . Procedia - Social and Behavioral Sciences. 3 (30): 1265-1271.
14
14. Gill D. L., Dzewaltowski D. A., & Deeter T. E. (1988). The Relationship of Competitiveness and Achievement Orientation to Participation in Sport and Nonsport Activities. Journal of Sport and Exercise Psychology. 10 (2): 139-152
15
15. Gill D. L., & Deeter, T. E. (1988). Development of the sport orientation questionnaire. Research Quarterly for Exercise and Sport. 59 (3): 191-202.
16
16. Khorshidi Mehr, M., Sajadian M, & Saiiari A. A. (2011). Study of Impact of Primary School Games on the Self-Esteem of Female Students Aged 9-11 of Ahvaz Primary Schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 5 (30): 2357-2360.
17
17. Khwaja Mugahi, N., & Nematpour, S. (2004) Compare personality styles, stress and its relation to physical ailments athletes and non athletes city of Ahvaz in 1381. Scientific Medical Journal of Ahwaz.; 7 (42): 76-98. ( Persian)
18
18. Maleki, B. Mohammad Zadeh, H. Syed Amiri, M, H., & Zamani Sani, S, H.( 2011) Examine the relationship between self-esteem and achievement motivation in successful and unsuccessful athletes in Western Azerbaijan province. Research in Rehabilitation Sciences; 7 (1): 56-73. (Persian).
19
19. Maleki, B., & Mohammad Zadeh, H. (2010). Investigate the relationship between fear of success and achievement motivation and athletic successes and failures. Research in sports science; 4 (5): 75-88. (Persian).
20
20. Moradi, A. Mlkpur, M. Amiri, SH. Maulvi, H., & Nuri, A. (2009) Comparison of the effects of self-esteem training, self-efficacy, quality of life improvement and achievement motivation women with physical-motor disabilities. Research on exceptional children; 10 (1): 49-64. (Persian)
21
21. Moayedfar, H. Aghamohammadian, HR. & Tabatabaei, S. M. (2007) The relationship between attachment styles and social self-esteem. Institute for Humanities and Cultural Studies; 1 (4): 45-60. (Persian).
22
22. Norouzi Seyyed Hosseini, R. Koozechian, H., & Tondnvis, F. (2011) The relationship between leadership styles of coaches and achievement motivation Iranian elite judo players. Sports Management Studies; 7 (14): 175-190. (Persian).
23
23. Salokun S. O. (1990). Effects of training in basketball and field-hockey skills on self-concepts of Nigerian adolescents. International Journal of Sport Psychology. 21 (2): 121-37.
24
24. Skordilis E. K., Gavriilidis A., Charitou S., & Asonitou K. (2003). Comparison of sport achievement orientation of male professional, amateur, and wheelchair basketball athletes. Percept Mot Skills. 97 (2): 483-90.
25
25. Seiler R, & Wylleman P. (2009). FEPSAC's role and position in the past and in the future of sport psychology in Europe. Psychology of Sport and Exercise. 4 (10): 403-409.
26
26. Unierzyski P. (2003). Level of Achievement Motivation of Young Tennis Players and Their Future Progress. Journal of Sports Science and Medicine. 3 (2): 184-6.
27
27. Vaporidi L., Kokaridas D., & Krommidas C. H. (2005). Sport Orientation and Athletic Identity of Paralympics Games Shooters. Department of Physical Education and Sport Science University of Thessaly, Trikala, Greece. 3 (1): 98-106.
28
28. Veselska Z., Madarasova Geckova A., Reijneveld S. A., & Van Dijk J P. (2011). Socio-economic status and physical activity among adolescents: The mediating role of self-esteem. Public Health. (125) 11: 763-768.
29
29. Vaez Musavi, S. M. K. (2007) Sport Psychology. Tehran: Publication of study and universities Humanities Textbooks. 38-42. (Persian).
30
30. Wakefield C. J., & Adie J. W. (2012). Analysis of sport psychology consultancy at three Olympic Games: Facts and figures. Psychology of Sport and Exercise. 5 (13): 702-710.
31
31. Wartenberg L., & McCutcheon L. (1998). Further Reliability and Validity of Data on the Sport Orientation Questionnaire. Journal of Sport Behavior. 21(2): 21-3.
32
32. Wakefield C. J., & Adie J. W. (2012). Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. (11)2: 125-130
33
33. Wylleman C. G., Harwood A. M., Elbe A., Reints D., Caluwé P. A. (2009). perspective on education and professional development in applied sport psychology. Psychology of Sport and Exercise. 4 (10): 435-446.
34
34. Xianliang L., & Hongying Y. (2012). The Quantitative Analysis on the Individual Characteristics of Urban Residents and Their Sport Consumption Motivation. Physics Procedia. 4 (33): 2055-2063
35
35. Zare H. (1994). The Relationship between Achievement Motivation, Sexuality, and Self-esteem. MSc thesis. Physical Sciences Faculty Tarbiat Moalem University, Tehran. 63-70.
36