ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ابعاد کیفیت خدمات در گردشگری ورزشی
هدف این پژوهش، بررسی ابعاد مختلف کیفیت خدمات در بخش گردشگری ورزشی بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش، 136 نفر از گردشگرانی بودند که در اولین همایش ملی مدیریت و توسعه گردشگری ورزشی در شهر شاهرود شرکت کرده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای شامل 35 گویه درباره کیفیت خدمات گردشگری بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط گروهی از اساتید صاحبنظر تأیید گردید. برای محاسبه پایایی ابزار، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد (93/0=α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، تحلیل عاملی و مدلسازی ساختاری استفاده شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد، 32 گویه در چهار عامل کیفیت محل برگزاری، کیفیت همایش، کیفیت دسترسی و کیفیت گردشگری قرار گرفتند، این عوامل روی هم، 28/53 درصد واریانس کیفیت خدمات گردشگری را تشکیل میدادند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که هر چهار عامل مورد بررسی، بر کیفیت خدمات تأثیرگذار هستند و شاخصهای برازش، مدل مفهومی ارائه شده در پژوهش را تأیید کردند. بر این اساس، عامل کیفیت همایش و کیفیت گردشگری با ضرایب اثر 83/0 و 64/0، به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را بر کیفیت خدمات گردشگری داشته اند؛ بنابراین به برگزارکنندگان همایش ها و مدیران گردشگری توصیه میشود به منظور افزایش و یا بهبود کیفیت خدمات، به عوامل مذکور در کنار یکدیگر توجه نمایند و برای کیفیت محتوای علمی و نحوه برنامه ریزی همایش اهمیت بیشتری قائل شوند.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_41_201f35f443d6a0c3d28dd815af6390de.pdf
2014-11-22
15
36
کیفیت خدمات
صنعت گردشگری
مایس توریسم
رضا
اندام
1
دانشگاه شاهرود
LEAD_AUTHOR
امیر
منتظری
2
دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
سمیرا
فیضی
3
دانشگاه شمال
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل تأثیرگذاری کیفیت خدمات بر وفاداری، رضایت مشتری، ارزش ادراکشده و رفتار آتی مشتریان در مجموعههای تفریحی ورزشی آبی
هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیرگذاری کیفیت خدمات مراکز ورزشی تفریحی آبی بر متغیرهای وفاداری، رضایت مشتری، ارزش ادراکشده و رفتار مصرفکننده است. نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش مراکز تفریحی ورزشی آبی کشور بود که 5 مرکز بزرگ بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی طبقهای و مهمترین ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و مطالعه کتابخانهای بود. برای تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار آموس استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد 7/56% مشتریان مراکز مرد و 3/43% زناند. ارزش NFI مدل 91/0، RFI 92/0، CFI 91/0 و RMSEA 045/0 است که همگی در حد قابل قبولاند و برازش مدل تأیید میشود. نتایج نشان داد کیفیت خدمات روی هر چهار متغیر رضایت مشتری، وفاداری، ارزش ادراکشده و رفتار مصرفکننده تأثیر معناداری دارد. یعنی مدیران مراکز ورزشی آبی برای تاثیرگذاری بر رفتارهای مثبت و مطلوب مشتریان باید توجه بیشتری به عواملی همچون جذابیت و تناسب تجهیزات و محیط فیزیکی، زمان بندی مناسب استفاده از مرکز، ظرفیت مرکز، پاسخگویی مناسب به مشتریان و پایبندی به تعهدات خود داشته و نسبت به توسعه تبلیغات و فعالیتهای ترویجی توجه بیشتری داشته باشند.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_42_d036e7a2ff17c5ce44919ef2b1c1550a.pdf
2014-11-22
37
58
کیفیت خدمات
رضایت مشتری
وفاداری
ارزش ادراکشده
رفتار مصرفکننده
محسن
اسمعیلی
m_smaeili2006@yahoo.com
1
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
LEAD_AUTHOR
محمد
احسانی
ehsani@modares.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس تهران
AUTHOR
هاشم
کوزه چیان
kozechih@modares.ac.ir
3
دانشگاه تربیت مدرس تهران
AUTHOR
حبیب
هنری
honari_h@yahoo.com
4
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل موثر بر بروز بیانضباطی در کلاسهای تربیت بدنی مدارس از دیدگاه معلمان تربیت بدنی
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر در بروز بیانضباطی و ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان در کلاسهای تربیت بدنی از دیدگاه معلمان تربیت بدنی است. جامعه آماری پژوهش، معلمان تربیت بدنی شاغل در مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهر اصفهان در سال90ـ89 بودند. تعداد 346 (203 نفر مرد و 145 نفر زن) به صورت تصادفی ـ خوشه ای انتخاب و به عنوان نمونه آماری در این پژوهش شرکت کردند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محققساخته بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ، 91/0 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد چهار حیطه (تواناییها و عملکرد معلم، ویژگیهای شخصیتی و رفتاری دانش آموزان، نگرش والدین و محیطهای ورزشی خارج از مدرسه) در بروز بیانضباطی و ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان موثرند. معلمان تربیت بدنی زن، نقش نگرش والدین و شرایط خانوادگی و معلمان مرد، نقش محیط خارج از مدرسه را در بروز ناهنجاری رفتاری دانشآموزان موثرتر میدانند. همچنین نتایج نشانداد که نگرش منفی والدین به کلاس تربیت بدنی، اختلافات و کشمکشهای مکرر والدین در محیط خانواده،عدم تسلط معلم تربیت بدنی در اداره کلاس، عدم وجود امکانات و تجهیزات ورزشی کافی و استاندارد، تعداد زیاد دانشآموزان در کلاس، استفاده از کلمات نامناسب در حین ورزش، گروه دوستان و همسالان، و تماشای فیلمهای خشن و بازیهای کامپیوتری در بروز ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان در کلاسهای تربیت بدنی نقش مهمی دارند.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_43_b7071ebca90869a560a5167d119245b6.pdf
2014-11-22
59
70
رفتارهای ناهنجار
کلاسهای تربیت بدنی
بیانضباطی
مسعود
نادریان جهرمی
m.naderian@spr.ui.ac.ir
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
رفعت
علی محمدی
2
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
محدثه
حجتیمقدم
3
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ارتباط بین کارکردهای اهتمام بر عوامل مدیریتی و حفظ نیروهای انسانی در وزارت ورزش و جوانان
دگرگونیهای اخیر در حوزه کسب وکارو نیاز به نیروی انسانی متخصص نشان داده که کارکنان، همواره دارائیهای با ارزشی برای سازمانها هستند؛ ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکردهای اهتمام بر عوامل مدیریتی در حفظ نیروهای انسانی در وزارت ورزش و جوانان، تدوین گردیدهاست. روش پژوهش، همبستگی بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان (300 نفر) میباشد که بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه 169 نفر تعیین شد. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته عوامل مدیریتی (85/0=α) و پرسشنامه حفظ کارکنان (95/0=α) استفاده گردید. از آمار توصیفی برای طبقهبندی یافتهها و برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون کلموگروف اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، آزمون فریدمن و آنالیز واریانس استفاده شدهاست. بر اساس یافتههای این پژوهش، بین عوامل مدیریتی با حفظ نیروهای انسانی، ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که 55% از واریانس حفظ کارکنان، مربوط به عوامل مدیریتی است و حمایت کارکنان توسط مدیر، بیشترین اهمیت را در پیشبینی تغییرات حفظ کارکنان دارا است. با توجه به نتایج، توجه مدیریت به کارکنان بهویژه حمایت کارکنان، سازمان را در رسیدن به اهداف خود کمک خواهد کرد. همچنین مشارکت بیشتر کارکنان در تصمیمگیری، باعث توانمند شدن آنان گشته و در نتیجه وفاداری آنان به سازمان را موجب میشود.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_44_efeb4216a9ef47c761abf19715f1afa3.pdf
2014-11-22
71
92
ترک خدمت
حفظ کارکنان
عوامل مدیریتی
حمایت
منابع انسانی
محسن
کوثری پور
m.kosaripoor@yahoo.com
1
دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
جواد
شهلایی باقری
f.zolfalipor@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مصطفی
افشاری
afshari.ua@gmail.com
3
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل معادلات ساختاری نقش هویت تیمی در بروز مولفههای رفتار شهروندی تماشاگران
هدف از این پژوهش، طراحی مدل معادلات ساختاری نقش هویت تیمی در بروز مولفههای رفتار شهروندی تماشاگران بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه تماشاگران بالای 18 سال که به منظور تماشای مسابقات لیگ برتر در خانه والیبال گنبد حضور پیدا می کنند، بودند. از آنجا که حجم جامعه آماری بیش از 5000 نفر بود، نمونه آماری بر اساس جدول مورگان، 375 نفر انتخاب شد و برای جمعآوری دادهها، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. برای جمعآوری اطلاعات، از دو پرسشنامه هویت تیمی وان (2006) و رفتار شهروندی گروث (2005) در مقیاس لیکرت و هفت گزینهای استفاده شد. برای اطمینان از روایی پرسشنامه، پرسشنامه اولیه به 10 تن از اساتید رشته مدیریت ورزشی ارائه و با جمعبندی نظرات آنان، پرسشنامه نهایی تنظیم شد. پایایی پرسشنامههای پژوهش، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای هویت تیمی و رفتار شهروندی به ترتیب (84/0 و 89/0) به دست آمد. از روش آماری مدل معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. در بررسی روابط بین متغیرها، خروجیهای نرمافزار آموس20 نشاندهنده مناسب بودن مدل ساختاری بود؛ به طور کلی با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، انتظار میرود در تیمهایی با هویت بالا، مولفههای رفتار شهروندی در تماشاگران آنان بروز کند.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_45_622f7bb38a9c14c4222b9328c0cce3b5.pdf
2014-11-22
93
108
هویت تیمی
رفتار شهروندی
تماشاگران
مدل معادلات ساختاری
جمالالدین
بیرامی ایگدر
jamaligder@yahoo.com
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مجید
جلالی فراهانی
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
بیبیگل
بیرامی ایگدر
3
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل عوامل انگیزشی داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی
راهیابی به دانشگاه به عنوان مکانی برای آموختن دانش، برای پیشرفت جامعه، جوانان و خانواده امری ضروری به نظر میرسد که در این راستا توجه به انگیزه داوطلبان برای ورود به دانشگاه از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، تحلیل عوامل انگیزشی داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی میباشد.جامعه آماری پژوهش، کلیه داوطلبان ورود به رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی در سال 1390 از سه استان خوزستان، ایلام و لرستان بودند که برای انجام آزمون عملی رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی، در دانشگاه شهید چمران اهواز شرکت کرده بودند (1310=N). حجم نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان، 302 نفر برآورد شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته که شامل 24 سوال بود استفاده گردید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد به ترتیب عوامل فردی، عوامل اجتماعی و عوامل شغلی، مهمترین عوامل انگیزشی داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. همچنین بین دیدگاه داوطلبان دختر و پسر در مورد عوامل فردی، تفاوت معناداری مشاهده شد؛ اما در عوامل اجتماعی و شغلی، تفاوت معناداری مشاهده نگردید. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت توجه به انگیزههای داوطلبان برای ورود به دانشگاه امری ضروری میباشد؛ زیرا با مورد توجه قرار دادن آنها میتوان میزان کارآیی و اثربخشی دانشجویان را در آینده افزایش داد.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_46_27451b85bad8da6dcb6588f59e42f734.pdf
2014-11-22
109
122
عوامل انگیزش
داوطلبان
تربیت بدنی
عبدالرحمن
مهدیپور
mehdipour.rah@gmail.com
1
دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
طاهره
ازمشا
t.azmsha@gmail.com
2
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
سجاد
غلامی ترکسلویه
3
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
عباس
سبحانی
4
کارشناس ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل میزان توسعهیافتگی شهرهای میزبان گردشگران ورزشی خارجی در کشور بر اساس عوامل جذب با استفاده از روش TAXONOMY
در این پژوهش سعی بر آن بود که به تحلیل و مقایسه میزان توسعهیافتگی شهرهای کشور (شهرهایی که میزبان رویدادهای بینالمللی ورزشی در کشور میباشند) بر اساس عوامل جذب گردشگران ورزشی خارجی پرداخته شود که به منظور دستیابی به این هدف، پنج شهر تهران، اصفهان، کیش، مشهد و ارومیه به عنوان نمونه مطالعاتی مورد توجه قرار گرفتند. پس از گردآوری عوامل جذب گردشگران ورزشی خارجی از منابع معتبر علمی و مصاحبه با اساتید برجسته، این عوامل در چهار گروه: 1ـ عوامل زیرساختی، 2ـ عوامل فرهنگی و اجتماعی، 3ـ عوامل مدیریتی و سازمانی و 4ـ عوامل جاذبههای طبیعی و غیر طبیعی سازماندهی گردیدند و بر اساس آنها، پرسشنامهای شامل 19 سوال بر اساس طیف لیکرت طراحی شد و به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه گشت و در اختیار 32 نفر از افراد نمونه در هریک از شهرهای مورد مطالعه (مجموعا 160 نفر) قرار گرفت. دادههای مستخرج از پرسشنامه با استفاده از روش تاکسونومی عددی مورد تحلیل قرار گرفتند که نتیجه نهایی نشان داد که شهر مشهد به لحاظ عوامل مدیریتی و سازمانی،شهر اصفهان به لحاظ جاذبههای طبیعی و غیر طبیعی و به لحاظ عوامل زیرساختی و عوامل فرهنگی و اجتماعی و همچنین مجموع عوامل و شهر کیش در وضعیت مناسبتری نسبت به سایر شهرهای مورد مطالعه قرار دارند. از دیگر نتایج مهم پژوهش حاضر عدم وجود زیرساختهای مناسب ورزشی در تمامی شهرهای مورد مطالعه میباشد که حل این مسئله میتواند مهمترین گام در توسعه گردشگری ورزشی ایران به شمار آید.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_47_76525e818e592ad551a05d59d3b8379c.pdf
2014-11-22
123
146
عوامل جذب گردشگران ورزشی خارجی
میزان توسعهیافتگی
شهرهای منتخب ایران (تهران
اصفهان
کیش
مشهد و ارومیه)
تاکسونومی عددی
مهدی
سلیمی
m_salimi@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مجید
خلیلی
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
AUTHOR
سید سعادتالله
صالحی
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط سلامت سازمانی با تعهد سازمانی و درک حمایت سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی
برای داشتن جامعه سالم، باید سازمانهای سالم ایجاد کنیم و برای اینکه سلامت سازمانی در یک سازمان ایجاد شود، ابتدا باید جو موجود در آن سازمان شناخته شود. جو سازمانی سالم و حمایتگر باعث اعتماد بیشتر افراد و روحیه بالای آنان و در نتیجه باعث افزایش کارایی کارکنان میشود که افزایش کارایی کارکنان به نوبه خود، عامل مهمی در افزایش اثربخشی سازمان محسوب میشود؛ لذا هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط سلامت سازمانی با تعهد سازمانی و درک حمایت سازمانی کارکنان است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش 104 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی است که به شکل تصادفی خوشهای انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سلامت سازمانی بر اساس الگوی مایلز، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر (1993) و پرسشنامه درک حمایت سازمانی آیزنبرگر و همکاران (1986) استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پس.اس.اس 16 نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی وجود دارد. بین سلامت سازمانی و ابعاد تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری)رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین همبستگی مثبت و معناداری بین سلامت سازمانی و درک حمایت سازمانی مشاهده شد؛ اما رابطه معناداری بین سن، سابقه خدمت و میزان تحصیلات با سلامت سازمانی مشاهده نشد. به طور کلی میتوان اذعان داشت تعهد سازمانی و درک حمایت سازمانی کارکنان، نقش بسزایی در افزایش سلامت سازمانی دارند.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_48_79508ccc60b706f49f87834fd93e506e.pdf
2014-11-22
147
164
سلامت سازمانی
تعهد سازمانی
درک حمایت سازمانی
اداره ورزش و جوانان
رضا
رحیمی
rezarahimi146@yahoo.com
1
مدیریت ورزشی
LEAD_AUTHOR
حسن
بحرالعلوم
2
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شاهرود
AUTHOR
علی
یونسیان
3
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شاهرود
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین عوامل کارآفرینی سازمانی و توانمندسازی روانشناختی در اساتید تربیت بدنی
دانشگاه یک محیط سازمانی است که میتواند با استفاده از ویژگیهای روانشناختی توانمندسازی اساتید خود به عنوان قطب آموزش و پرورش نیروهای متخصص در رشته تربیت بدنی، در بهبود وضعیت کارآفرینی سازمانی و ارتقا س طح کارآفرینی در رشته تربیت بدنی موثر باشد. از این رو، این پژوهش به بررسیارتباط بین عوامل روانشناختی توانمندسازی و کارآفرینی سازمانی منتخبی از اساتید رشته تربیت بدنی شرکتکننده در دومین همایش ملی توسعه علمی والیبال اراک 1388 پرداخته است. عوامل روانشناختی توانمندسازی مورد بررسی در این پژوهش شامل: احساس معنادار بودن، احساس شایستگی، احساس خودتعیینی، احساس تاثیر و احساس اعتماد میباشد. 53 نفر (32 نفر مرد و 21 نفر زن) از اساتید تربیت بدنی شرکتکننده در همایش، به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده که برای جمعآوری دادههای عوامل روانشناختی توانمندسازی، از پرسشنامه 18 سوالی سنجش توانمندی روانشناختی اسپریتزر (ضریب پایایی 88/0) و جهت سنجش کارآفرینی سازمانی، از پرسشنامه صمد آقایی (ضریب پایایی 85/0) استفاده گردید. همچنین جهتبررسی ارتباط بین عوامل توانمندسازی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی، از آزمون آماریضریبهمبستگیپیرسون استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد بین چهار عامل روانشناختی توانمندسازی (احساس معنیدار بودن، احساس شایستگی، احساس خودتعیینی و احساس تاثیر) با کارآفرینی سازمانیرابطه مستقیم ومعناداری وجود ندارد؛ اما بین احساس اعتماد و کارآفرینی سازمانی، رابطه معناداری مشاهده گردید؛ بنابراین ممکن است از جمله موانع در دانشگاهها، ناشناخته بودن مفهوم کارآفرینی و عدم توسعه آن در سطح محیطهای سازمانی دانشگاه باشد.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_49_7dd8dcf9b5eef72b15eab1fdc75a9082.pdf
2014-11-22
165
180
توانمندسازی
عوامل توانمندسازی روانشناختی
کارآفرینی سازمانی
صدیقه
اسلامی
aeslami2008@gmail.com
1
هیات علمی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
جمشید
همتی مرادآبادی
jamhem@yahoo.com
2
هیات علمی تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد بهبهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین مدل ارتباطی بین هوش هیجانی و سبک رهبری مدیران با تعهد سازمانی کارکنان در سازمان ورزش شهرداری تهران
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی بین هوش هیجانی و سبک رهبریمدیران با تعهد سازمانی کارکنان در سازمان ورزش شهرداری تهران است. جامعۀ آماری تحقیق 189 نفر مدیر و کارشناس سازمان ورزش شهرداری تهران بود که در بخش مدیران 49 نفر بهطور کل شمار و در بخش کارکنان نیز، بر اساس جدول مورگان، 103 نفر بهطور تصادفی برای نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شرینگ، پرسشنامۀ سبک رهبری چندعاملی رهبری باس و آلیو و پرسشنامۀ تعهد سازمانی آلن و مایر استفاده شد. روایی هر سه پرسشنامه به تأیید 15 نفر از متخصصان رسید و پایایی آنها در مطالعۀ مقدماتی با 30 نفر آزمودنی بررسی و به ترتیب 78/0، 74/0 و 84/0 بهدست آمد.بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی از جمله کولموگروف-اسمیرنوف، تی استودنت تک نمونهای، تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه، ال.اس.دی، تحلیل مسیر و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری،با استفاده از نرمافزارهای آموس گرافیک نسخۀ 18 اس.پی.اس.اس استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد هوش هیجانی مدیران با سبک رهبری و تعهد سازمانی کارکنان ارتباط معناداری دارد. همچنین هوش هیجانی مدیران بهطور غیرمستقیم از طریق سبک رهبری با تعهد سازمانی کارکنان ارتباط دارد. همچنین مدل ارتباطی آنها از برازش مطلوب برخوردار است.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_50_27bf0182f42fb25492aba7be7a47634c.pdf
2014-11-22
181
198
هوش هیجانی
سبک رهبری
تعهد سازمانی
سازمان ورزش شهرداری تهران
لقمان
کشاورز
keshavarzlog@yahoo.com
1
گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
مهرعلی
همتی نژاد
ma_hemati@yahoo.com
2
دانشگاه گیلان
AUTHOR
سمیرا
آزادواری
3
رشته مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط انگاشت منابع قدرت مربیان با تعهد ورزشی بازیکنان و نقش تعدیلکننده سن و سابقه ورزشی
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ارتباط میان منابع قدرت مربیان با تعهد ورزشی بازیکنان لیگ برتر هندبال بانوان کشور و نقش تعدیلکنندگی متغیرهای سن و سابقه ورزشی در این ارتباط میباشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را کلیه بازیکنان هندبال لیگ برتر بانوان در سال 90ـ1389 تشکیل میدهند. طبق جدول حجم نمونه مورگان، تعداد 108 بازیکن به عنوان نمونه آماری تعیین گردید. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای جمعیتشناختی، قدرت در ورزش (ون و همکاران 2000) و تعهد ورزشی (اسکنلان و همکاران 1993) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی کلموگروف ـ اسمیرنف، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره) استفاده شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون، روابط مثبت و معناداری را میان منابع پنجگانه قدرت مربیان با تعهد ورزشی بازیکنان نشان داد. همچنین آزمون ضریب همبستگی جزئی نشان داد متغیرهای تعدیلکننده سن و سابقه، بر شدت ارتباط میان منابع قدرت مربیان و تعهد ورزشی بازیکنان اثرگذار هستند. در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ادراک بازیکنان از منابع قدرت مربیان، بیش از 27 درصد تغییرات تعهد ورزشی آنها را تبیین مینماید.
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_51_05145ab7fe48015bc18b4f47e419b203.pdf
2014-11-22
201
216
منابع قدرت
تعهد ورزشی
لیگ برتر
هندبال
حدیث
مرادی
1
دانشگاه تربیت مدرس تهران
LEAD_AUTHOR
هاشم
کوزهچیان
kozechih@modares.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس تهران
AUTHOR
محمد
احسانی
ehsani@modares.ac.ir
3
دانشگاه تربیت مدرس تهران
AUTHOR