%0 Journal Article %T شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی به روش تحلیل سلسله‌ مراتبی %J مطالعات مدیریت ورزشی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) %Z 2538-3213 %A میرکاظمی, سیده ‌عذرا %A حسین علیانی, مهدیه %A کشتی‌دار, محمد %D 2014 %\ 11/20/2014 %V 6 %N 25 %P 65-78 %! شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی به روش تحلیل سلسله‌ مراتبی %K اولویت بندی معیارها %K ارزیابی عملکرد %K معلم تربیت‌بدنی %K تحلیل سلسله ‌مراتب %R %X با توجه به نقش مهم معلم تربیت‌بدنی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت و اهمیت ارزیابی به عنوان جزءلا­ینفکتعلیموتربیت­، این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت­بندی معیارهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیت‌بدنی انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی است. جامعه پژوهش، شامل کلیه خبرگان امر ورزش مدارس می­باشد که از روش­های غیر تصادفی و به شکل هدفمند، تعداد 34 نفر جهت شناسایی معیارها و تعداد 25 نفر جهت اولویت­بندی، به روش تحلیل سلسله مراتبی بر اساس میزان تجربه کاری و مدرک تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسش‌نامه­ محقق‌ساخته بود که روایی آن­ها توسط گروهی از اساتید و متخصصین و اعتبار آن در پرسش‌نامه اول توسط آلفای کرونباخ ( 78/0 =α ) تایید و در پرسش‌نامه دوم، عدم وجود ناسازگاری در پاسخ­ها دلیل بر اعتبار آن بود (1/0CR<) . تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب کندال) و داده­هایحاصل از پرسش‌نامهمقایساتزوجی(AHP)بااستفاده از نرم­افزار Expert Choiceانجامگرفت. نتایج حاصل از اجماع نظر خبرگان، شناسایی 9 معیار با 40 گزینه بود (702/0w=) که معیار کسب امتیاز ویژه، دارای 6 گزینه (خدمت در روستا، سنوات خدمت در مناطق محروم، مدت خدمت در جبهه و داشتن امتیاز جانبازان، آزادگان و خانواده محترم شهدا) به دلیل پایین بودن امتیاز، حذف و در نهایت تعداد 8 معیار مقام‌ها و امتیازات، عملکرد علمی ـ پژوهشی، عملکرد سازمانی، عملکرد آموزشی ـ ورزشی، سابقه ورزشی، سابقه علمی ـ آموزشی، منابع در دسترس و میزان جذب سرمایه به طریق اسپانسر با 34 گزینه در مرحله اولویت­بندی مجدد به نظر‌سنجی خبرگان گذاشته شد که پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، معیار عملکرد آموزشی ـ ورزشی با اهمیت­ترین و معیار میزان جذب سرمایه به طریق اسپانسر (سازمان­های خارج از مدرسه و انجمن اولیا و مربیان) در اولویت آخر قرار گرفت. یکی از نیازهای اولیه ارزیابی، تدوین معیار می­باشد؛ لذا پیشنهاد می­شود بازنگری در سیستم ارزیابی معلمان تربیت­بدنی و تدوین معیارهای جدید متناسب با وضع موجود و ارزش‌دهی به معیارها بر اساس میزان اهمیت آن­ها در ارزیابی می­تواند درهرچهبهتراجراشدنسیستمارزشیابیمعلمانتربیت‌ بدنیکمککندوضعف­هاوقوت­هارامشخص سازد. %U https://smrj.ssrc.ac.ir/article_5_51e581e75ae9858bb91a894c3c2c7d5e.pdf