%0 Journal Article %T ارزش ویژه برند مقاصد‌گردشگری‌ورزشی ایران و عوامل موثر برآن از دیدگاه گردشگران ورزشی %J مطالعات مدیریت ورزشی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) %Z 2538-3213 %A زیتونلی, عبدالحمید %A اسدی, حسن %A فراهانی, ابوالفضل %A رضایی صوفی, مرتضی %D 2023 %\ 04/29/2023 %V %N %P - %! ارزش ویژه برند مقاصد‌گردشگری‌ورزشی ایران و عوامل موثر برآن از دیدگاه گردشگران ورزشی %K ارزش ویژه برند %K مقاصد گردشگری ورزشی %K ایران %R 10.22089/smrj.2023.3760 %X هدف از این پژوهش مطالعه عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مقاصد‌گردشگری ‌ورزشی ایران از دیدگاه گردشگران ورزشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه گردشگران ورزشی داخلی و خارجی مقاصد و رویدادهای گردشگری ورزشی ایران بودند که 576 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهشی این پژوهش پرسشنامه‌ی برگرفته از پژوهش‌های کونکنیک و گارتنر (2007)، بوو و همکارانش (2009) بود که پس از تایید روایی و پایایی (83/0=α) توزیع گردید. داده های 576 پرسشنامه برگشتی قابل قبول توسط نرم افزار اس پی اس اس نسخه 16 و آموس نسخه 20 ، با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تمامی متغیر های تحقیق به جز متغیر آگاهی به صورتی مستقیم بر ارزش ویژه برند اثر می گذارند. تصویر ذهنی نسبت به سایر عوامل مورد بررسی، بیشترین میزان اثر‌گذاری بر ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری ورزشی را دارد. از دیدگاه مشتریان و گردشگران ورزشی، مقاصد‌گردشگری ورزشی ایران مکانی امن و دارای چشم‌انداز و طبیعت زیبا، آب و هوای مطلوب و دلپذیر و دارای جاذبه‌های طبیعی ورزشی توانمند و مطلوب است. در کل گردشگران ورزشی به مقاصد گردشگری ورزشی و رویدادهای ورزشی ایران وفادار نبودند و مقاصد گردشگری ورزشی ایران یکی از مقاصد ترجیحی گردشگران برای گردشگری نبود. چون ایران از مقاصد گردشگری ورزشی مشهور و معروفی جهت افزایش آگاهی گردشگران از مقصد برخوردار نیست و کیفیت اطلاعات سفر به ایران و کیفیت دسترسی، کیفیت امکانات مجموعه ورزشی برای برگزاری رویدادهای مهم ورزشی مطلوب نبود. %U