%0 Journal Article %T ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ شایستگی مدیران بازاریاب ورزشی با استفاده از رویکرد آمیختۀ اکتشافی %J مطالعات مدیریت ورزشی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) %Z 2538-3213 %A شیروانی, طهماسب %A اسمعیلی, محسن %A احسانی, محمد %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 13 %N 69 %P 184-213 %! ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ شایستگی مدیران بازاریاب ورزشی با استفاده از رویکرد آمیختۀ اکتشافی %K اعتباریابی %K بازاریاب ورزشی %K پرسشنامه %K شایستگی %K فوتبال %R 10.22089/smrj.2019.6925.2454 %X پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ شایستگی مدیران بازاریاب ورزشی با رویکرد آمیختۀ اکتشافی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش، اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاه‌های فوتبال، اعضای کمیتۀ بازاریابی فدراسیون فوتبال و دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی بودند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کمّی از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی برای جمع‌آوری داده‌ها از نمونه‌گیری نظری و مصاحبۀ عمیق و برای تحلیل داده‌ها از نظریۀ داده‌بنیاد استفاده شد. در بخش کمّی بعد از تدوین پرسشنامۀ پژوهش برگرفته از بخش کیفی و توزیع آن بین نمونه‌های پژوهش، 244 پرسشنامه جمع‌آوری شد و سپس تجزیه و تحلیل شد. روایی محتوایی پرسشنامۀ 71 سؤالی با استفاده از نظرهای اساتید و نیز روایی همگرا و واگرا با استفاده از نرم­افزار اسمارت پی.‌ال.‌اس و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی  تأیید شد. درمجموع، 682 کد اولیه به دست آمد که بعد از استخراج کدهای مشابه، 109 کد باز متمایز مشخص شد. این کدها در 23 گروه کدمحوری و چهار گروه کد انتخابی شامل شایستگی­های پایه، هوشی، حرفه­ای و انتخابی دسته­بندی شدند. ضریب مسیر بین شایستگی­های مدیران بازاریاب ورزشی و مؤلفه­های شایستگی پایه، هوشی، حرفه­ای و عملیاتی به‌ترتیب برابر با 404/0، 511/0، 247/0 و 524/0 بود. با توجه به مقدار شاخص) 63/0 (GOF = در بررسی برازش کلی، مدل اندازه­گیری از کیفیت مناسبی برخوردار است. پرسشنامۀ ارائه‌شده در این پژوهش می‌تواند ­به­عنوان ابزاری مناسب برای شناسایی شایستگی­های مدیران بازاریاب ورزشی باشگاه‌های فوتبال استفاده شود. %U https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1591_1bf12333d36528e2d4bc97948b98f858.pdf