%0 Journal Article %T بین المللی سازی برند باشگاه‌های فوتبال ایران %J مطالعات مدیریت ورزشی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) %Z 2538-3213 %A کاظمی پور, احمد %A اکبری یزدی, حسین %A محمدکاظمی, رضا %A الهی, علیرضا %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 14 %N شماره 71 %P 303-338 %! بین المللی سازی برند باشگاه‌های فوتبال ایران %K بین المللی سازی %K برند %K فوتبال حرفه‌ای %K ارزش ویژه برند %R 10.22089/smrj.2018.6278.2276 %X هدف این پژوهش شناسایی عوامل کلیدی موثر در بین المللی سازی برند باشگاه‌های فوتبال ایران و طراحی چارچوبی جهت درک بهتر از این موضوع بوده است. این پژوهش از نوع تحقیقات اکتشافی و دارای ماهیت کیفی بود که از رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعه پژوهش را لیستی از خبرگان صنعت فوتبال و ورزش تشکیل می‌دهند. برای نمونه گیری از روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی استفاده شد. روش جمع آوری داده‌ها استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و این کار تا رسیدن به مفهوم اشباع نظری ادامه پیدا کرد و در مجموع با ۳۲ نفر از خبرگان صنعت فوتبال مصاحبه انجام شد. مراحل تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی در قالب سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی به انجام رسید. در مرحله اول ۱۳۹ کد باز نهایی بدست آمد که در مرحله دوم در قالب ۱۷ کد محوری که شامل برند، مدیریت، تیم، ارتباط، قدرت سخت، قدرت نرم، صنعت، مشتریان، رقبا، محیط سیاسی، محیط اقتصادی، محیط اجتماعی و فرهنگی، محیط فناوری، محیط زیست، زیر ساخت‌های ملی و جایگاه بین المللی است، قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که عوامل موثر در بین المللی سازی برند باشگاه‌های فوتبال ایران را می‌توان در قالب سه محیط درونی، محیط میانی و محیط بیرونی تقسیم کرد و بین المللی سازی برند باشگاه‌های فوتبال در ایران حاصل تعامل، ارتباط و بازخوردی است که این سه محیط با هم دارند و در قالب چارچوب مفهومی محیط های موثر بر بین المللی سازی برند باشگاه‌های فوتبال معرفی شده است. %U https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1579_5708cf717a7b50298cc86d4024a086f4.pdf