@article { author = {Shakki, Fatemeh and Esfehani Nia, Akram and Bai, Nasser}, title = {Effects of Using Social Networks on Knowledge Sharing and Learning in the Personnel of Sport and Youth Offices in Golestan Province}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {10}, number = {52}, pages = {229-248}, year = {2019}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2018.5866.2180}, abstract = {The present descriptive survey was formulated in order to determine the effect of using social networks on knowledge sharing and learning in the personnel of Sport and Youth offices in Golestan province. The study sample (N=141) was selected from the entire personnel of Sport and Youth offices in Golestan Province (N=220) using a simple random approach via Cochran’s formula. Data collection was carried out by means of three tools namely using social networks in workplace, knowledge sharing, and employees learning developed by Barker et al. (2013), Rahman and Hussein (2014), and Barker et al. (2013), respectively. The validity of the questionnaires was confirmed based upon the viewpoints of five experts in the field of sport management; moreover, the reliability of the tools was measured by calculating Cronbach’s alpha to be 0.85, 0.78, and 0.79, respectively. Data analyses and measurement of variables’ effects were performed through structural equation modeling (SEM) in Smart PLS. The results obtained from this study revealed that using social networks in workplace has significant and positive effects on knowledge sharing and employees learning in the personnel of Sport and Youth offices in Golestan Province. Therefore, it can be concluded that using social networks in workplace may contribute to knowledge sharing and learning in employees. Nonetheless, it is recommended to consider effective management approaches on the use of social networks in Sport and Youth offices in order to reach organizational goals.  }, keywords = {Knowledge Sharing,Social Networks,Employees’ Learning}, title_fa = {اثر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر تسهیم دانش و یادگیری کارکنان ادارات ورزش‌وجوانان استان گلستان}, abstract_fa = {هدفپژوهش حاضر، مطالعة اثر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر تسهیم دانش و یادگیری کارکنان ادارات ورزش‌وجوانان استان گلستان بود. پژوهش حاضر، توصیفی– پیمایشی است که به‌صورت میدانی انجام شده است. جامعة آماری همة کارکنان ادارات ورزش‌وجوانان استان گلستان به تعداد 220 نفر بودند که براساس فرمول کوکران، 141 نفر به شیوة تصادفی ساده به‌عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش، از پرسش‌‌نامه‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محیط کار بارکر و همکاران (2013)، تسهیم دانش رحمان و حسین (2014) و یادگیری کارکنان بارکر و همکاران (2013) استفاده شد. روایی پرسش‌نامه‌های به تأیید پنج نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و ضریب پایایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، به‌ترتیب برابر با 85/0، 78/0 و 79/0 محاسبه شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و شناسایی اثرهای متغیرهای پژوهش، از مدل‌یابی معادلات ساختاری ازطریق نرم‌افزار پی.‌ال.‌اس. استفاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محیط کار بر تسهیم دانش کارکنان ادارات ورزش‌وجوانان استان گلستان اثرگذار بود. همچنین، اثر استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محیط کار بر یادگیری کارکنان مثبت و معنادار بود. با توجه به نتایج می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محیط کار می‌تواند موجب تسهیم دانش و یادگیری کارکنان شود. همچنین، مدیریت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ادارات ورزش‌وجوانان، درراستای دستیابی به اهداف سازمانی پیشنهاد می‌شود.}, keywords_fa = {تسهیم دانش,شبکه‌های اجتماعی,یادگیری کارکنان}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1446.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1446_f28107d44fdfef8c3c24ec4202888ec0.pdf} }