@article { author = {rezaei, zohre and Sajjadi, Seyed Nasrollah and Elahi, Ali Reza and rasooli, mehdy}, title = {Designing Branding Model of Iran Basketball Premier League}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {13}, number = {70}, pages = {1-45}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2018.6333.2293}, abstract = {The purpose of present study was to design a branding model for Iran basketball premier league. This study is practical in terms of purpose, whichuses a field method to collect data. The population consisted of experts in brand and basketball as well. Based on snowball sampling method and goal-oriented sampling to achieve theoretical saturation, 19 individuals were remained as the samples of the study. The data-gathering tool in the present study included qualitative interviews, and grounded theory was used to analyze data.  In the open source coding process, 247 badges were identified that were categorized in the first coding stage in terms of thematic and conceptual closeness in 27 classes. The results of the study showed that the there are seven factors for importance of branding in Iran basketball premier league including the basketball league of Iran, the philosophy and nature of basketball, the nature of sport, foreign forces, brand customers, communication and marketing. These factors were defined in three sections: internal factors, external factors and intermediary factors. Eventually, the final model for branding of Iran basketball premier league was presented.}, keywords = {Branding,Basketball Premier League,Grounded Theory,Model}, title_fa = {طراحی الگوی برندسازی لیگ برتر بسکتبال ایران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برندسازی لیگ برتر بسکتبال ایران انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع پژوهش‌های میدانی بود که از نوع پژوهش‌های کیفی است. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان آگاه در حوزه برند و ورزش بسکتبال بودند که براساس روش نمونه‌گیری گلوله برفی و هدفمند تا حد رسیدن به اشباع نظری، 19 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه‌های کیفی بود. به‌منظور گردآوری و تحلیل داده‌ها از روش گراندد تئوری استفاده شد. در فرایند کدگذاری باز مصاحبه‌های انجام‌گرفته، درمجموع 247 نشان شناسایی شد که در اولین مرحله کدگذاری با توجه به نزدیکی موضوعی و مفهومی در 27 طبقه دسته‌بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که علل اهمیت برندسازی در لیگ برتر بسکتبال ایران هفت عامل بود که شامل لیگ بسکتبال ایران، فلسفه و ماهیت ورزش بسکتبال، ماهیت ورزش، نیروهای خارجی، مشتریان برند، ارتباطات و بازاریابی است. این عوامل در سه بخش عوامل داخلی، عوامل خارجی و عوامل واسطه تعریف شدند. در پایان پژوهش، مدل نهایی الگوی برندسازی لیگ برتر بسکتبال ایران ارائه شد.}, keywords_fa = {الگو,برندسازی,لیگ برتر بسکتبال,نظریۀ برخاسته از داده‌ها}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1593.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1593_f8383457b1e5677e19117782e01fae4d.pdf} } @article { author = {helali, khalil and Alidoost Ghahfarokji, Ebrahim and Dehghan Ghahfarokhi, Amin}, title = {Designing the knowledge management structure in the National Center of Innovation and Sports Technologies of Iran}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {13}, number = {70}, pages = {46-78}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2021.10350.3373}, abstract = {The purpose of this study was to design knowledge management structure at Sport Technology and Innovation Center of Iran. The questions of research were proposed as the appropriate structure for saving, distributing and using knowledge. Data were collected from papers and articles as a complete understanding of the organization structure of the Sport Technology and Innovation Center of Iran was done. Then, the interview was followed by semi-structured questions from the statistical society, which included 4 professors of management and 8 members of National Sport Technology Innovation Center of Iran. By using the principles of research theory and analyzing and coding the data obtained from the interview, three main categories, 23 sub-categories and 74 concepts or open codes were identified. The results showed that the most important part of structure design at the knowledge saving includes  knowledge coding in the saving  process, the suitable  type of file for knowledge saving, the suitable  type of content for saving according to the knowledge  pyramid, determining specific amount ​​for knowledge saving, training people to saving knowledge, determining expert for knowledge management in the organization, adding the responsibility of saving knowledge in the description of organizational tasks, incentives for saving knowledge, purchasing or ordering knowledge, the volume of knowledge selected for saving and the main categories of knowledge distribution including knowledge categorization by subject, classification by word, categorization of knowledge based on teams and persons, the possibility of requesting inaccessible knowledge, access to specific individuals and for the knowledge using  also, fast access to knowledge, easy access to knowledge, knowledge security, knowledge search based on keywords, knowledge search based on teams and persons, selling knowledge, applying opinions on knowledge, and searching for knowledge based on the subject. It is suggested to design a questionnaire based on the table of results and determine the coefficients of effectiveness of each component and open code to achieve a more accurate model.}, keywords = {Knowledge Saving,knowledge distribution,knowledge using,Knowledge Management}, title_fa = {طراحی ساختار مدیریت دانش در مرکز ملی نوآوری‌ و فناوری های ورزشی ایران}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف طراحی ساختار مدیریت دانش در مرکز ملی نوآوری‌های فناوری‌های ورزشی انجام شد. سؤال‌های این پژوهش با عنوان ساختار مناسب برای ذخیره، توزیع و کاربرد دانش مطرح شدند. سپس به جمع‌آوری مطالب از منابع و شناخت کامل از ساختار سازمانی مرکز ملی نوآوری‌های ورزشی پرداخته شد. پس ‌از آن، مصاحبه با استفاده از سؤال‌های نیمه‌ساختاریافته با پاسخ باز، از جامعه آماری مدنظر انجام شد که شامل چهار نفر از اساتید رشته مدیریت و هشت نفر از اعضای مرکز ملی نوآوری‌های ورزشی بودند. با استفاده از مبانی نظریه پژوهش و تحلیل و کدگذاری داده‌های حاصل از مصاحبه، سه مقوله اصلی، 23 مقوله فرعی و 74 مفهوم یا کد باز شناسایی شد. نتایج نشان داد که مهم‌ترین قسمت طراحی ساختار ذخیره دانش شامل کدگذاری دانش در فرایند ذخیره، نوع فایل مناسب برای ذخیره دانش، نوع محتوای مناسب برای ذخیره با توجه به هرم دانش، تعیین مقادیر مشخص برای ذخیره دانش، آموزش افراد برای ذخیره‌سازی دانش، تعیین مسئول مدیریت دانش در سازمان، اضافه‌شدن مسئولیت ذخیره دانش به شرح وظایف سازمانی، موارد تشویقی برای ذخیره دانش، خرید یا سفارش دانش، حجم دانش انتخابی برای ذخیره و مقوله‌های اصلی توزیع دانش شامل دسته‌بندی دانش بر اساس موضوع، دسته‌بندی دانش بر اساس کلمات، دسته‌بندی دانش بر اساس تیم‌ها و افراد، امکان درخواست دانش غیرقابل‌دسترس، دسترسی‌دادن به افراد مشخص و برای کاربرد دانش نیز دسترسی سریع به دانش، دسترسی آسان به دانش، امنیت دانش، جست‌وجوی دانش براساس کلمات کلیدی، جست‌وجوی دانش براساس تیم‌ها و افراد، فروش دانش، اعمال نظرها بر دانش و جست‌وجوی دانش براساس موضوع است. با تحلیل نتایج به‌دست‌آمده، مفاهیم خاص و مشخصی از ذخیره، توزیع و کاربرد دانش به دست آمد که با تبدیل آن‌ها به آیین‌نامه و مدل مفهومی و همچنین آموزش و رهبری آن در ساختار سازمانی می‌توان فرایند اجرای مدیریت دانش در مرکز ملی نوآوری ورزش را شروع کرد.}, keywords_fa = {ذخیره دانش,توزیع دانش,کاربرد دانش,مدیریت دانش}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3002.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3002_c068b27d4dee9e3dd0fbe0ae1d6d3bab.pdf} } @article { author = {Rezaei, Shamseddin and ahmadian, nasim}, title = {Designing a Model for the Antecedents and Consequences of Extreme Rivalry in the Country Sport Managers}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {13}, number = {70}, pages = {79-124}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2022.11344.3490}, abstract = {Given the growing complexity of organizations and the differences in people's thoughts, attitudes, and beliefs, conflict is seen as an inevitable component of organizational life. The aim of this study is to design a model for the antecedents and consequences of extreme rivalry among the country sport  managers.This study has a qualitative approach  which used the grounded theory (Strauss & Corbin) as a research method. For gathering data, this study examined high level documents and interviewed with 30 experts who were aware of this subject.  The validity of this study was examined and approved by the interviewers and then expert professors. The reliability of it is %80 which was obtained by using the methodology of the auditing result process. For data analysis, this study applied the continuous comparison method in three stages: open, axial and selective coding. As a result of analysis of interviews and documentary studies, 143 key concepts were developed in the form of 64 categories and 11 main categories. The main categories included monopoly, materialism and power-seeking factors, extreme rivalry, structural and process reforms, effective and efficient management, effective management factors, teaching and learning mechanisms, cultural reform mechanisms, organizational environment, external factors, demographic characteristics and individual and organizational consequences. Therefore, it is better to emphasize these components in the appointment of sports managers due to the constant exposure to organizational conflicts in order to strengthen the ability of sports managers to manage and control the organization.}, keywords = {Rivalry,Grounded Theory,Managers of Sports Organizations}, title_fa = {طراحی مدل پیشایندها و پیامدهای رقیب‌ستیزی افراطی در مدیران ورزشی کشور}, abstract_fa = {با توجه به پیچیدگی روزافزون سازمان‌ها و تفاوت در اندیشه، نگرش و باورهای افراد، تعارض و ستیز به‌عنوان جزء اجتناب‌ناپذیر زندگی سازمانی مطرح است. هدف از انجا‌م‌دادن این پژوهش، طراحی مدل پیشایندها و پیامدهای رقیب‌ستیزی افراطی در بین مدیران ورزشی کشور بود. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بود و از روش نظریه داده‌بنیاد (استراوس و کوربین) استفاده شده است. روش گردآوری داد‌ه‌ها، مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه‌های عمیق و باز با 30 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مطالعه‌شده است. مصاحبه‌شوندگان و سپس اساتید متخصص روایی این پژوهش را بررسی و تأیید کردند. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعة حسابرسی فرایند نتایج، 80 درصد به ‌دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. براساس داده‌های به‌دست‌آمده از مطالعات کتابخانه‌ای، اسناد بالادستی و مصاحبه‌های عمیق و مقوله‌بندی آن‌ها، 143 مفهوم کلیدی در قالب 64 مقوله و 11 طبقة اصلی شامل عوامل انحصار، مادی‌گرایی و قدرت‌طلبی، رقیب‌ستیزی افراطی، اصلاحات ساختاری و فرایندی، مدیریت اثربخش و کارآمد، عوامل مؤثر مدیریتی، مکانیزم‌های آموزش و یادگیری، مکانیزم‌های اصلاح فرهنگ، فضای سازمانی، عوامل بیرونی، ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و پیامدهای فردی و سازمانی شناسایی و استخراج شد؛ بنابراین در انتصاب مدیران ورزشی به‌ سبب مواجهه مستمر با تعارضات سازمانی بهتر است بر این مؤلفه‌ها تأکید شود تا توانایی‌های مدیران ورزشی برای اداره و کنترل سازمان تقویت شود.}, keywords_fa = {رقیب‌ستیزی,نظریه داده‌بنیاد,مدیران سازمان‌های ورزشی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3003.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3003_bc2ecff41e1e6b087e8ee02c39c5a45a.pdf} } @article { author = {Hashemi, Farzaneh and Khatibi, Amin and Hojabrnia, Zahra and Nadri, Amir}, title = {Identifying the Drivers of Institutionalizing the Desired Culture of Support in Football}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {13}, number = {70}, pages = {125-155}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2021.10294.3360}, abstract = {The fan is one of the characteristics of popular culture in industrial societies; In order to develop the desired culture of advocacy by adopting policies and determining the appropriate structures and desirable contexts, bedrocks are necessary. The purpose of this study is to identify the drivers of institutionalizing the desired culture of support in Iranian football. The present study is applied in terms of purpose and in terms of nature-based on future research, analytical and exploratory methods. The required information was obtained through semi-structured in-depth qualitative interviews with 23 professors of physical education at the university, scientific (academic) and practical (organizational) managers of sports, coaches, referees and members of the media as experts, including 5 drivers and 36 main indicators. Based on these variables, the Delphi questionnaire was designed and provided to 13 experts in sports management, marketing and events across the country to confirm the final items. To analyze the collected data, a matrix of 36 in 36 cross-effects was used by Mick Mac software. Based on the study’s findings, 5 general categories of propellants (effective to affective) including moral propulsion, incentive, and legal propulsion, nurture and educational propulsion, infrastructure and basic propulsion, and media propulsion were identified. Institutionalizing a culture of advocacy is time-consuming and requires planning for its future based on key effective indicators in order to make the desired culture of Iranian support equal to that of developed countries.}, keywords = {Institutionalization,Optimal culture,Fans,Futurology,Propulsion,Football}, title_fa = {شناسایی پیشران‏ های نهادینه‌سازی فرهنگ مطلوب هواداری در فوتبال}, abstract_fa = {هوادارای یکی از ویژگی‏های فرهنگ عامه‌پسند در جوامع صنعتی به شمار می‏رود که برای توسعة فرهنگ مطلوب هواداری از طریق اتخاذ سیاست‏ها و تعیین ساختارهای مناسب و بسترهای مطلوب، بسترسازی‏هایی لازم است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشران‏های نهادینه‌سازی فرهنگ مطلوب هواداری در فوتبال کشور ایران انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت براساس روش آینده‌پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود. اطلاعات لازم توسط مصاحبه‌های کیفی عمیق نیمه‌ساختاریافته با 23 نفر از اساتید رشته تربیت‏بدنی دانشگاه، مدیران علمی (آکادمیک) و عملی (مدیران سازمانی) ورزشی، مربیان، داوران و اصحاب رسانه به‌عنوان خبرگان به دست آمد که شامل پنج پیشران و 36 شاخص اصلی بود. براساس این متغیر‏ها، پرسشنامه دلفی طراحی شد و در اختیار 13 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی، بازاریابی و رویدادها در سطح کشور برای تأیید گویه ‏های نهایی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از ماتریس 36 در 36 اثرات متقاطع توسط نرم‌افزار میک‌‌مک استفاده شد. بر پایه یافته‌های حاصل از پژوهش، پنج دسته کلی از پیشران‏ها (تأثیرگذار تا تأثیرپذیر) شامل پیشران‎های اخلاقی، پیشران‎های تشویقی و قانونی، پیشران‎های پرورشی و آموزشی، پیشران‎های زیربنایی و پایه و پیشران‎های رسانه‏های اجتماعی شناسایی شدند. نهادینه‌سازی فرهنگ هواداری، زمان‌بر است و باید برای آینده آن با توجه به شاخص‎های کلیدی مؤثر برنامه‏ریزی‏هایی کرد تا بتوان فرهنگ مطلوب هواداری ایرانی را با کشورهای پیشرفته هم‌تراز کرد.}, keywords_fa = {نهادینه‌سازی,فرهنگ مطلوب,هوادار,آینده‌پژوهی,پیشران,فوتبال}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2528.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2528_47bf42d894c4053877c9310c3cf3b168.pdf} } @article { author = {Khosroshahi, Mohsen and Kashef, Sayed Mohammad and Fattahpour Marandi, Morteza}, title = {The Role of Perceived Impacts towards Hosting the Volleyball Men's Nations League on Residents’ Support Pre and Post the Events with the Mediating Effect of Social Capital}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {13}, number = {70}, pages = {156-185}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2021.10206.3342}, abstract = {Holding sports events can have positive and negative effects on the lives of the residents in the host city, both in the short term and in the long run. The purpose of this study was to investigate the residents' support for hosting the World Men's Volleyball League pre- and post-event with the mediating role of social capital. The statistical population of this study included the residents of the two host cities, Ardabil and Urmia.  1556 samples (pre-event: 778 & post-event: 778) were randomly collected. The research instrument consisted of a questionnaire with 48 items involving the study’s main variables: perceived impacts, social capital and residents’ support. IBM SPSS (Statistics 23) was used for statistical descriptions, and Partial Least Square (Smart-PLS 3.2.8) path modeling to event analysis the hypothesized research model. The path coefficient from perceived impacts to social capital were significant (pre-event: R2 = 0.268 & Q2 = 0.130; post-event: R2 = 0.422 & Q2=0.263). We also found the mediating effect of social capital on the supports (pre-event: R2 = 0.163 & Q2 = 0.128; post-event: R2 = 0.542 & Q2 =0.504). Therefore, social capital as a mediator offers an understanding of the relationship between the six categories of perceived impacts and residents’ support. Based on the research findings, before bidding for an important sporting event, it is better to plan to strengthen the positive perceived impacts mainly the socio-cultural impacts and weaken the negative perceived impacts, especially, economic impacts in order to gain residents’ support.}, keywords = {World Men's Volleyball League,Perceived Impacts,Social Capital,Residents’ Support}, title_fa = {نقش تأثیرات ادراکی لیگ جهانی والیبال مردان بر حمایت ساکنان در قبل و بعد از رویداد با اثر میانجی سرمایۀ اجتماعی}, abstract_fa = {برگزاری رویدادهای ورزشی می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی را به‌صورت کوتاه‌مدت و پایدار بر روی زندگی ساکنان شهر میزبان داشته باشد. پژوهش حاضر به بررسی نقش تأثیرات ادراکی رویداد بر ساکنان شهرهای میزبان با نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی پرداخته‌شده است. 778 پرسش‌نامه در قبل و بعد از برگزاری رویداد به‌طور جداگانه بین ساکنان دو شهر میزبان (اردبیل و ارومیه) به‌صورت تصادفی توزیع و جمع‌آوری شد. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌ای 48 سوالی بود که شامل تأثیرات مثبت و منفی ادراکی ساکنان از رویداد (اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و محیطی)، سرمایۀ اجتماعی و حمایت ساکنان‌ می‌شد. جهت تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیات تحقیق از مدل‌یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی از نرم‌ا فزار اس.پی.اس.اس و اسمارت پی.ال.اس استفاده‌ شد. ضریب تعیین و قدرت پیش بینی تأثیرات ادراکی بر سرمایۀ اجتماعی (در قبل رویداد: 0/268 =R2 و 0/130= Q2 و در بعد آن : 0/422 = R2 و 0/263 = Q2) و همچنین اثر متغیر میانجی بر حمایت ساکنان (در قبل رویداد: 0/163 =R2 و 0/128 =Q2 و در بعد آن: 0/542 = R2 و 0/504 =Q2) بدست آمد؛ بنابراین سرمایۀ اجتماعی می‌تواند درک عمیقی از رابطۀ بین شش دسته تأثیرات ادراکی رویداد و حمایت ساکنان از آن ارائه دهد. به مسئولان برگزاری رویدادهای بزرگ پیشنهاد می‌شود قبل از درخواست میزبانی رویدادهای بزرگ، به‌منظور افزایش سرمایۀ اجتماعی ساکنان و درنتیجه بیشترین حمایت آنان، تأثیرات مثبت ادراکی رویداد بر ساکنان به‌ویژه ‌از لحاظ فرهنگی-‌اجتماعی تقویت شود و تأثیرات منفی ادراکی به‌ویژه مسائل منفی ‌اقتصادی رویداد تضعیف شود.}, keywords_fa = {لیگ جهانی والیبال مردان,تأثیرات ادراکی,سرمایۀ اجتماعی,حمایت ساکنان}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3000.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3000_7a21ddd992ba8bdcbcf6844c8b566881.pdf} } @article { author = {Mohammadnejad, Ali Asghar and Hoseini, Seyed Emad and Mohammadi, Nasrollah and Moradi Sayasar, Gholamreza}, title = {Designing a Model for Sustainable Security in Major Sports Events in Iran}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {13}, number = {70}, pages = {186-218}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2021.10119.3322}, abstract = {Achieving sustainable security in major sporting events is one of the most important challenges in the world. In Iran, due to special national and regional conditions, it is more important. The purpose of this study is to design a sustainable security model in major sporting events in Iran. This study uses qualitative method and foundation data theory (Strauss & Corbin 1990) and semi-structured interviews with 20 experts; sports management (9 people), security and law enforcement (8 people) elites of sports offices (3 people) were performed through purposive non-random sampling. Information was collected through the study of previous research and interviews. The results of the study were presented to the participants, and their opinions were applied. In addition, face and content validity were determined and retest method was used to check the reliability. The mean reliability of retest (82%) was reported. Based on the findings, causal factors include proper management and planning, law enforcement and security control, interaction and organizational communication; underlying factors include fans' emotion management, which was psychological support. Further, interfering factors include weak enforcement of laws and regulations, poor control of the media, and cyberspace, and poor sports policy. Strategies include promoting culture, social integration, proper education, sports diplomacy, improving welfare and sports infrastructure, investment and financial aid, technology and information. It is suggested that sports authorities, by creating national determination and changing the attitude of the country's sports community with management integrated and coordinated with the focus of the police, build a constructive and unifying interaction to create lasting security.}, keywords = {sustainable security,Major Sports Events,Iranian Sports}, title_fa = {طراحی مدل امنیت پایدار در رویدادهای بزرگ ورزشی ایران}, abstract_fa = {دستیابی به امنیت پایدار در رویدادهای بزرگ ورزشی از مهم‌ترین چالش‌های آن در سطح جهان است، اما در ایران به‌دلیل شرایط خاص ملی و منطقه‌ای اهمیت بیشتری دارد. این پژوهش با هدف طراحی مدل امنیت پایدار در رویدادهای بزرگ ورزشی در ایران انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و نظریه داده‌بنیاد (استراوس و کوربین1990) و با مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی (نُه نفر) و امنیتی و انتظامی (هشت نفر) و نخبگان ادارات ورزشی (سه نفر) و با نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انجام شد. اطلاعات از طریق مطالعه پژوهش‌های پیشین و مصاحبه جمع‌آوری شد. نتایج پژوهش به مشارکت‌کنندگان ارائه شد و نظرهای آن‌ها اعمال شد. همچنین روایی صوری و محتوایی تعیین شد و برای بررسی پایایی از روش بازآزمون استفاده شد. میانگین میزان پایایی بازآزمون 82 درصد گزارش شد. برمبنای یافته‌ها، عوامل علّی شامل مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح، کنترل انتظامی و امنیتی، تعامل و ارتباطات سازمانی، عوامل زمینه‌ای شامل مدیریت هیجانات هواداران، حمایت‌های روحی و روانی، عوامل مداخله‌گر شامل ضعف در اجرای قوانین و مقررات، ضعف در کنترل رسانه‌ها و فضای مجازی، سیاست‌گذاری‌های ورزشی نامناسب بودند. راهبردها شامل ارتقای فرهنگ، همگرایی اجتماعی، آموزش‌های صحیح، دیپلماسی ورزشی، بهبود زیرساخت رفاهی و ورزشی، سرمایه‌گذاری و کمک مالی، فناوری و اطلاعاتی بودند. پیشنهاد می‌شود متولیان ورزش با عزم ملی به‌وسیلۀ تغییر نگرش در جامعه ورزش کشور با مدیریتی یکپارچه و هماهنگ با محوریت پلیس، تعاملی سازنده و وحدت‌بخش را برای خلق امنیت پایدار ریل‌گذاری کنند.}, keywords_fa = {امنیت پایدار,رویداد بزرگ ورزشی,ورزش ایران}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2840.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2840_78c0e6edc94477597a009a5b126813f7.pdf} } @article { author = {Golshirazi, Nafiseh and Saffari, Marjan and Namazizadeh, Mehdi and Nadi, Mohammad Ali}, title = {Comparative Study of Children's Play Clubs in Iran and Selected Countries}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {13}, number = {70}, pages = {219-259}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2019.6415.2315}, abstract = {The aim of present study was to investigate and compare the status of children’s play clubs in selected countries such as England, Australia, Canada, Netherlands, New Zealand and Iran based on a comparative research and offer practical implications to improve Iranian child clubs as an optimal place for children to develop in all human dimensions. The subject of this study included children’s clubs in countries which the children were considered as a priority. The sample was selected based on convenient method considering those which had valid and accessible documents. The required data was collected from valid sources, scientific journals and databases. The George Z. F. Bereday model was used in four stages of description, interpretation, juxtaposition and comparison. The findings of the study showed 8, 3, 4, 3 indices, respectively, for playing areas, the amount of physical activity, instructors and teachers’ role and parents. Considering the different dimensions of children’s development and comparing these results with Iranian clubs, we found limited pivots on personal and subjective basic of the teachers. The results of the present study can have salient positive impacts on developing a comprehensive program and carrying out innovative measures in children’s play clubs according to previously mentioned pivots considering cultural layers of every city and region which can be effective in physical development and talent selections of Iranian counterparts.}, keywords = {Comparative Study,Children’s Play Clubs,Instructors,Parents,Physical Activity,Talent Selection}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی باشگاه‌های بازی کودکان در ایران و کشورهای منتخب}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مطالعه تطبیقی وضعیت باشگاه‌های بازی کودکان کشورهای منتخب (انگلستان، استرالیا، کانادا، هلند و نیوزلند) و ایران و ارائه پیشنهادهای کاربردی در جهت بهبود باشگاه‌های ایران انجام شد. این باشگاه‌ها مکانی برای رشد همه‌جانبه کودکان‌اند. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و جامعه آماری باشگاه‌های کودک کشورهایی بودند که کودک در اولویت جامعه آن‌ها قرار دارد. انتخاب نمونه‌ها به‌صورت دردسترس و با رعایت این نکته که امکان دستیابی به اسناد و مدارک معتبر وجود داشت، انجام ‌شد. این پژوهش به مقایسه بین باشگاه‌های بازی در ایران و کشورهای، انگلستان، استرالیا، کانادا، هلند و نیوزلند پرداخت. داده‌های مورد نیاز با استفاده از کتب دانشگاهی، مجله‌های علمی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی جمع‌آوری شد و سپس با استفاده از مدل جرج زد اف بردی، در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه تطبیقی انجام شد. نتایج نشان داد که در چهار محور فضاهای بازی، میزان فعالیت بدنی، نقش مربیان و معلمان و والدین، هرکدام به‌ترتیب با هشت، سه، چهار و سه شاخص در کشورهای مطالعه‌شده به‌طور هدفمند دنبال می‌شود و ابعاد مختلف رشد کودک را در نظر می‌گیرند، ولی در ایران سلیقه‌ای و برمبنای تجارب شخصی به محورهای محدودی توجه می‌شود. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند در تدوین برنامه‌ای جامع و انجام‌دادن اقدام‌های نوآورانه یک باشگاه کودک برمبنای محورهای معرفی‌شده و با درنظرگرفتن لایه‌های فرهنگی هر شهر و منطقه، تأثیر مثبت و چشمگیری داشته باشد و در رشد فعالیت بدنی و استعدادهای ورزشی کودکان ایرانی مؤثر باشد.}, keywords_fa = {مطالعه تطبیقی,باشگاه‌های بازی کودک,مربیان,والدین,فعالیت بدنی,استعدادیابی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1590.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1590_7a958cba379fdc2f133b941d8cd5e031.pdf} } @article { author = {Rayati, Hajar and Mallaei, Mina}, title = {Assessing the Quality of Virtual Training in Physical Education Lessons during the Coronavirus Pandemic}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {13}, number = {70}, pages = {260-301}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/SMRJ.2022.11011.3448}, abstract = {This study describes the impact of virtual training on the physical education courses during the covid-19 pandemic using the applied descriptive-survey method. All first-grade high school students in Rasht have been investigated as a statistical population, including 534 students, while a researcher-made questionnaire of 5-point Likert scale has been utilized as the data collection tool. To determine the reliability, Cronbach's alpha correlation coefficient was calculated 0.96, and to confirm the face and content validity, the questionnaire was provided to a group of experts. Various parameters such as the ten-dimensions feedback, educational content, interaction, infrastructure and technology, support, assessment, evaluation, individual characteristics of the learner, management, educational services, and satisfaction have been identified using exploratory factor analysis. Data analysis has been performed by applying multiple tests, including Kolmogorov Smirnov, binomial, Man-Whitney U, and Friedman. The results showed that virtual training of physical education courses offers a higher quality of training compared to the standard level. A significant difference was observed in the dimensions ranks of e-training quality of this course. The highest-ranking score was for the assessment and evaluation dimensions, while the interaction was the lowest rated. A remarkable difference also was found in the viewpoints of male and female students in the dimensions of assessment and evaluation, feedback, management, and interaction. Pointing to the study’s findings and the continuation of the covid-19 pandemic, providing required facilities and appropriate conditions is highly recommended to ensure all students can take advantage of this method of education. Therefore, designing a suitable curriculum according to the students' characteristics and requirements while well-matched with their learning speed is the first step toward enabling high-quality virtual training. Moreover, the reasonable design of exams based on students' conditions and facilities is critically important and should not be overlooked.}, keywords = {Virtual training,Electronic training,Learning,Students,Assessing the quality of training,Physical Education,COVID-19}, title_fa = {ارزیابی کیفیت آموزش مجازی درس تربیت بدنی در دوران شیوع ویروس کرونا}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت آموزش مجازی درس تربیت ­بدنی در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شد. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی با هدف کاربردی بود. جامعۀ آماری همۀ دانش ­آموزان مقطع متوسطه اول شهر رشت با حجم نمونه آماری 534 دانش ­آموزان بودند. ابزار گردآوری داده­ ها، پرسشنامه محقق ­ساخته از نوع مقیاس پنج‌ارزشی لیکرت بود. برای تعیین پایایی، ضریب همبستگی آلفای­کرونباخ 96/0 محاسبه­ شد و برای تأیید روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه در اختیار جمعی از صاحب­ نظران قرارگرفت. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، 10 بعد بازخورد، محتوای آموزشی، تعامل، زیرساخت و فناوری، پشتیانی، سنجش و ارزشیابی، ویژگی‌های فردی یادگیرنده، مدیریت، خدمات آموزشی و رضایتمندی شناسایی ­شد. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون‌های کولموگروف-اسمیرنوف، دو­جمله­ای، یومن­ویتنی و فریدمن انجام ­شد. نتایج پژوهش نشان­ داد که آموزش مجازی درس تربیت ­بدنی از کیفیتی بالاتر از سطح معیار برخوردار بوده است و در اولویت ابعاد کیفیت آموزش الکترونیکی این درس تفاوتی معنا­دار مشاهده شد؛ به ­طوری‌که بعد سنجش و ارزشیابی بالاترین رتبه و تعامل از کمترین رتبه برخوردار بودند. همچنین در دیدگاه دانش ­آموزان دختر و پسر در ابعاد سنجش و ارزشیابی، بازخورد، مدیریت و تعامل تفاوت معنا‌داری وجود ­داشت. با توجه به یافته‌های پژوهش و ادامه همه‌گیری کرونا پیشنهاد می ­شود، شرایط و امکانات لازم برای بهره‌مندی بیشتر دانش‌آموزان از این شیوه آموزش فراهم ­شود؛ بنابراین باید با طراحی برنامه درسی هماهنگ با ویژگی‌ها، نیازها و متناسب با سرعت یادگیری دانش‌آموزان و نیز طراحی آزمون‌ها متناسب با شرایط و امکانات آن‌ها، از یادگیری مطلوب درس تربیت ­بدنی اطمینان یافت. }, keywords_fa = {آموزش مجازی,آموزش‌الکترونیکی,یادگیری,تربیت‌بدنی,کووید 19}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3001.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3001_2e18e1b318c6a381377bcb4afc13d60c.pdf} } @article { author = {taghipour, faride and naderiyanjahromi, masoud and Mirkazemi, Seyedeozra}, title = {Designing a Model for Strategist Breeding in General Offices of Sports and Youth in the Provinces of the Country: Grounded Theory}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {13}, number = {70}, pages = {302-328}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/SMRJ.2021.10539.3403}, abstract = {The present study aims to strategist breeding in the field of sports, has presented a model with a qualitative research method and exploratory nature. For this purpose, the grounded theory with a constructivist approach was used to determine the model of strategist breeding in the General Offices of Sports and Youth in the provinces of the country. The statistical society of the study was elites and specialists related to sports.12 people who were selected through targeted sampling, participated in the study. Qualitative data from field studies obtained through interviews were coded. The process consisted of four steps: initial, centralized, axial, and theoretical coding. In the process, 517 primary codes, 15 centralized codes, four subcategories and one main category (strategist training) were identified, respectively. The analysis of the findings showed that in order to training strategic forces in sports organizations, it is necessary to screen people based on strategic competencies (individual, educational, interpersonal and communication, professional and managerial) as well as ways to develop their competencies and organizational requirements. By training strategists in the field of sports, we can expect the successful implementation of program-oriented and mission-oriented management in light of global developments in sports and the relatively sustainable development of sports programs, growth and creation of dynamic and productive organizations in the Offices of Sports and Youth.}, keywords = {Breeding Strategists,Competence,Qualitative Method,General Offices of Sports and Youth}, title_fa = {طراحی مدل پرورش استراتژیست در ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های کشور: نظریۀ داده‌بنیاد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف پرورش استراتژیست در حوزۀ ورزش، به ارائه یک مدل با روش پژوهش کیفی و ماهیت اکتشافی پرداخته است. بدین منظور از نظریه داده‌بنیاد با رویکرد ساخت‌گرا برای تعیین مدل پرورش استراتژیست در ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های کشور استفاده شد. جامعه‌ آماری پژوهش، نخبگان و متخصصان مرتبط با حوزۀ ورزش بودند. دوازده نفر به‌عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در مطالعه شرکت کردند. داده‌های کیفی حاصل از مطالعات میدانی که از طریق مصاحبه‌ها حاصل‌شده بود، کدگذاری شد. فرایند کدگذاری شامل چهار مرحله کدگذاری اولیه، متمرکز، محوری و نظری بود. در فرایند مراحل به‌ترتیب 517 کد اولیه، 15 کد متمرکز، چهار مقوله فرعی و یک مقوله اصلی (پرورش استراتژیست) شناسایی شدند. نتایج نشان داد به‌منظور پرورش نیروهای استراتژیست در سازمان‌های ورزشی، به غربالگری افراد براساس شایستگی‌های استراتژیست (فردی، آموزشی، میان‌فردی و ارتباطی، تخصصی و مدیریتی) و همچنین شیوه‌هایی برای توسعۀ‌ شایستگی‌های آنان و الزامات سازمانی نیاز است. با پرورش استراتژیست‌ها در حوزۀ ورزش می‌توان اجرای موفقیت‌آمیز مدیریت‌های برنامه‌محور و مأموریت‌گرا را با توجه به تحولات جهانی در ورزش انتظار داشت و همچنین توسعه نسبتاً پایدار برنامه‌های ورزشی، رشد و ایجاد سازمان‌های پویا و بهره‌ور در ادارات کل ورزش و جوانان را انتظار داشت. }, keywords_fa = {پرورش استراتژیست,شایستگی,روش کیفی,ادارات کل ورزش و جوانان}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3004.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3004_c78918d905a3a32c1928ff04eb5fb237.pdf} } @article { author = {Aziziani, Maryam and Mahmoudi, Ahmad and Mehri, Saman and HEMATIAFIF, ali}, title = {Identifying the Challenges Facing Elite Athletes in Selected Individual Sports (A Phenomenological Approach)}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {13}, number = {70}, pages = {329-361}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2021.9911.3282}, abstract = {Elite athletes face many challenges during their career. These challenges must be managed successfully. This study aimed to identify the challenges of athletes at the level of elite sports. For this purpose, a qualitative research method with a phenomenological strategy based on the Husserl approach was used. In this regard, 21 elite athletes were interviewed using a purposive sampling method, then the collected data were analyzed with the MAXQDA software, version 2020. The results showed 10 underlying categories of athletes' challenges, namely personal challenges, financial challenges, discrimination, retirement challenges, challenges with coaches, challenges with sports managers, social challenges, challenges related to facilities and sports equipment, challenges of sending to competitions and challenges of camps. Therefore, it is suggested that to reduce these challenges, management (the management of  a club, Ministry of Sports, National Olympic Committee) as the highest and most effective element of an organization, from now on, should be diligent in three scenes: economic (effective in improving facilities and financial obstacles of athletes and their coaches), the psychological (effective in improving the individual challenges of athletes), the organizational justice (to eliminate any discrimination). In addition, initiatives to eliminate them might lead to excellence in performance, flourish of potentials, and increase of the pride of athletes at the international level. Therefore, it is suggested that in order to reduce these challenges, management (the management of a club, Ministry of Sports, National Olympic Committee) as the highest and most effective element of an organization, from now on, should be diligent in three scenes: economic front (effective in improving facilities and financial obstacles of athletes and their coaches), the psychological front (effective in improving the individual challenges of athletes), the organizational justice front (to eliminate any discrimination). Also, initiatives to eliminate them might lead to excellence in performance, flourish of potentials, and increase the pride of athletes at the international level.}, keywords = {athlete,Athletic Sport,Challenge,Selected Individual Sports,facilities}, title_fa = {شناسایی چالش‌های پیش روی ورزشکاران حوزه ورزش قهرمانی در رشته‌های منتخب انفرادی (یک رویکرد پدیدارشناسانه)}, abstract_fa = {ورزشکاران قهرمانی در دوران ورزش خود با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند و باید این چالش‌ها با موفقیت‌ مدیریت شوند. این مطالعه با هدف شناسایی چالش‌های ورزشکاران در سطح ورزش قهرمانی، با استفاده از روش پژوهش کیفی و با استراتژی پدیدارشناسی برمبنای رویکرد هوسرل انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند با 21 ورزشکار قهرمان مصاحبه شد و داده‌های جمع‌آوری‌شده با نرم‌افزار مکس کیودی‌ای نسخۀ 2020 تحلیل شد. نتایج حاکی از وجود 10 مقوله اصلی از چالش‌های ورزشکاران بود که شامل چالش فردی، چالش مالی، تبعیض‌ها در ورزش، چالشهای دوران بازنشستگی، چالش با مربیان، چالش با مدیران ورزشی، چالش اجتماعی، چالش در رابطه با امکانات و تجهیزات ورزشی، چالش‌های اعزام به مسابقات و چالش‌های اردوها بود؛ ازاینرو پیشنهاد می‌شود در راستای کاهش چالش‌های مذکور، مدیریت (باشگاه، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک) به‌عنوان بالاترین و مؤثرترین عنصر یک سازمان، در سه جبهه اقتصادی (مؤثر در بهبود امکانات و موانع مالی ورزشکاران و مربیان)، جبهه روان‌شناختی (مؤثر در بهبود چالشهای فردی ورزشکاران)، جبهه عدالت سازمانی (برای رفع هرگونه تبعیض) کوشا باشد. همچنین برنامه‌ریزی برای رفع آنها می‌تواند موجب تعالی عملکرد، شکوفایی ظرفیت‌ها و افزایش افتخارآفرینی ورزشکاران سطح قهرمانی کشور شود.}, keywords_fa = {ورزشکار,ورزش قهرمانی,چالش,رشته‌های ورزشی انفرادی,امکانات}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2930.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2930_b227ca71e2678993bd8635efecda72f6.pdf} } @article { author = {salajegheh, ali and biglari, nasrin and andam, reza}, title = {Clarification of Mediator Role of Positive Organizational Behavior in Relationship between Managers’ Sense of Humor with Employee’ Creativity in Youth and Sport Offices of Kerman Province}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {13}, number = {70}, pages = {362-393}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2019.7728.2667}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between the managers sense of humor and creativity employee with the role of positive organizational behavior intermediation. This study was of descriptive-correlative type administered as a field study. The population of this study included all employees of Youth and Sports offices of Kerman Province (N=252), among of whom 164 persons were selected by cluster sampling. After determining validity and reliability,  data were collected using the  Sense of Humor, Positive Organizational Behavior and Creativity of Employee questionnaires. The data were analyzed by method of Partial Least Square and Sobel test. Findings indicated that managers’ sense of humor has a direct and significant impact on positive organizational behavior and creativity of  employee. Also, the positive organizational behavior has a direct and positive impact on  employee’ creativity. In addition, the results showed that sense of humor has no indirect and significant impact on creativity of employee through positive organizational  behavior. The findings suggested that Sport and Youth offices do not neglect the reinforcing programs of humor and positive psychological skills to increase the level of creativity of  the staff, and train and practice these skills to improve creativity. Findings indicated that Managers Sense of Humor has a direct and significant impact on Positive Organizational Behavior and Creativity Employee. Also the Positive Organizational Behavior has a direct and positive impact on Creativity Employee. Finally, the results of studying the role of mediator variable showed that Sense of Humor has no indirect and significant impact on Creativity Employee through Positive Organizational Behavior. According to the findings of this study, suggested to the experts Sport and Youth offices of Staff do not neglect of humor and Positive psychological skills reinforcing programs in order to increase the level of creativity of the staff and use of train and practice these skills to improve creativity}, keywords = {Youth and Sports offices,Creativity,Positive Organizational Behavior,Psychological Capital}, title_fa = {تبیین نقش میانجی رفتار سازمانی مثبت‌گرا در ارتباط بین شوخ‌طبعی مدیران و خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی ارتباط شوخ‌طبعی مدیران و خلاقیت کارکنان با نقش میانجی رفتار سازمانی مثبت­گرا انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شد. همۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمان جامعۀ آماری را تشکیل دادند (تعداد = 252)  که از بین آن‌ها 164 نفر به روش تصادفی خوشه­ای به­عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسش­نامه­های شوخ‌طبعی، رفتار سازمانی مثبت­گرا و خلاقیت کارکنان استفاده شد. داده­ها به کمک روش حداقل مربعات جزئی و آزمون سوبل تحلیل شد. نتایج نشان داد شوخ‌طبعی مدیران بر رفتار سازمانی مثبت­گرا و خلاقیت کارکنان تأثیر مستقیم و معناداری داشت (07/6P > ؛       62/16P >). همچنین رفتار سازمانی مثبت­گرا اثری مثبت و مستقیم بر خلاقیت کارکنان داشت (54/2P > ). همچنین نتایج حاصل از بررسی نقش متغیر میانجی نشان داد شوخ‌طبعی مدیران به‌واسطۀ رفتار سازمانی مثبت­گرا بر خلاقیت کارکنان تأثیر غیرمستقیم و معناداری نداشت (64/1P > ). با توجه به یافته­های پژوهش حاضر به مسئولان ادارات ورزش و جوانان توصیه می­شود از برنامه­های تقویت­کننده شوخ‌طبعی و مهارت­های روان­شناختی ­مثبت­گرا در جهت افزایش سطح خلاقیت کارکنان غافل نشوند و در راستای بهبود خلاقیت از آموزش و تمرین این مهارت‌ها بهره گیرند.}, keywords_fa = {ادارات ورزش و جوانان,خلاقیت,رفتار سازمانی مثبت گرا,سرمایۀ روان شناختی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1893.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1893_e693636301938f09d25e4acb2e30ff18.pdf} } @article { author = {ghorbani, leila and Farahani, Abolfazl and Paydareh, Mohammad}, title = {The Effect of Natural Sport Attraction on Developing Sport Tourism in Hormozgan Province}, journal = {Sport Management Studies}, volume = {13}, number = {70}, pages = {394-416}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-3213}, eissn = {2538-3221}, doi = {10.22089/smrj.2019.1597}, abstract = {The aim of this study was to explore the effect of natural sport attractions on developing sport tourism in Hormozgan province from sport and tourism experts’ viewpoint. This research followed a descriptive method, which was done in a field study. Data were collected from three groups (n=167): 1. Tourism experts of cultural inheritance and tourism organization (n=19), 2. Experts of active travel agencies in the field of tourism (n=60), and 3.  Sport experts of eight sport boards (mountaineeringm, boating, swimming, horse riding, cycling, hunting, track and field, general sports (n=88). We used stratified sampling to choose the experts. Data was collected through a researcher-made questionnaire, validity of which was confirmed by experts and its reliability was 0.93 done by Cronbach Alpha. The results showed that “attractions related to water treatment (load=0.84), "attractions related to hinking and ecotourism (load=0.76), “attractions related to shore, water and summer sports (load=0.73)” are the most important in sport tourism development in Hormozgan province. In addition, from the exprets’ viewpoint participated in this study, local sports like camel riding are among special and local abilities of this province.}, keywords = {Tourism,Sport tourism,Natural Sport Attraction}, title_fa = {تحلیل عوامل جاذبه‌های طبیعی ورزشی مؤثر بر توسعۀ گردشگری ورزشی استان هرمزگان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی مهم­ترین جاذبه­های طبیعی مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان هرمزگان از دیدگاه کارشناسان ورزشی و گردشگری انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش، 167 نفر (19 نفر کارشناسان بخش گردشگری سازمان میزاث فرهنگی، 60 نفر کارشناسان آژانس­های مسافرتی فعال در زمینه تورگردانی، 88 نفر کارشناسان هیئت­های ورزشی کوهنوردی، قایق­رانی، شنا، سوارکاری، دوچرخه­سواری، تیراندازی، دو و میدانی و ورزش­های همگانی) بودند. این پژوهش به روش توصیفی و گردآوری داده­ها به شیوه میدانی انجام شد. نمونه‌گیری از نوع طبقه ­ای و به‌صورت تمام‌شماری در هر طبقه انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده ­ها، پرسشنامۀ  محقق‌ساخته بود . روایی محتوایی پرسشنامه توسط افراد صاحب‌نظر ارزیابی شد و با پایایی ضریب همبستگی آلفای کرونباخ  (93/0= α) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها  از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفته شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که «جاذبه‌های مربوط به آب گرم و طبیعت‌درمانی» با بار عاملی 84/0، «جاذبه‌های مربوط به تپه‌نوردی و طبیعت‌گردی» با بار عاملی 76/0 و «جاذبه‌های مربوط به ورزش‌های ساحلی، آبی و تابستانی» با بار عاملی 73/0 از اهمیت بیشتری در توسعه گردشگری ورزشی استان هرمزگان برخوردارند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، ورزش‌های بومی مانند شترسواری از توانمندی‌های ورزشی خاص و بومی منطقه هرمزگان است؛ بنابراین توجه به ورزش‌های بومی سنتی، راهبردی مفید و مؤثر برای توسعه گردشگری ورزشی در این استان محسوب می‌شود.}, keywords_fa = {گردشگری,گردشگری ورزشی,جاذبه‌های طبیعی ورزشی}, url = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1597.html}, eprint = {https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1597_b22f990d6c5c1a1469fe1c520e9dd392.pdf} }