نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام‌نور شهریار

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام‌نور تهران

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال، آمل

4 دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت رسانه‌های ورزشی، دانشگاه علم و فرهنگ تهران‌

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ وضعیت خودبرندسازی دانشجویان رشته‌های مختلف تربیت‌بدنی با دانشجویان دیگر رشته‌ها با تأکید بر الگوی شش‌گانۀ مهارت‌های ارتباطی مؤثر قاسمی بود. روش این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بود و جامعۀ آماری آن را تمامی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد گرایش‌های مختلف تربیت‌بدنی و دیگر رشته‌ها در دانشگاه‌های منتخب در سال (1394) تشکیل دادند. نمونۀ آماری نیز 384 نفر در نظر گرفته شد. ابزارهای پژوهش دو پرسش‌نامۀ "تعیین وضعیت خودبرندسازی قاسمی (1393)" و "تعیین سطح مهارت‌های ارتباطی قاسمی (1393)" بود. به‌منظور بررسی روایی صوری پژوهش از نظر پنج متخصص این حوزه استفاده گردید و برای روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. همچنین، پایایی پرسش‌نامه (بر روی یک نمونۀ 30 نفره) با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامۀ تعیین وضعیت خودبرندسازی قاسمی معادل (81/0) و برای پرسش‌نامۀ تعیین سطح مهارت‌های ارتباطی معادل (86/0) به‌دست آمد. علاوه‌براین، از آزمون کلوموگروف ـ اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی،‌ تی تک‌نمونه‌ای، تی مستقل و آزمون لوین جهت مقایسۀ بین متغیرها استفاده شد.‌ تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار اس.‌پی.‌اس.‌اس نسخۀ 22 انجام گرفت. نتایج نشان می‌دهد که وضعیت خودبرندسازی دانشجویان حوزۀ تربیت‌بدنی به‌طور معناداری ضعیف می‌باشد (05/0>P) و دانشجویان حیطۀ تربیت‌بدنی به‌لحاظ مهارت‌های نوشتن، سخن‌گفتن و استفاده از ابزارهای ارتباطی روزمره و نوین به‌طور معنا‌داری ضعیف بوده و وضعیت مهارت‌های گوش‌دادن، خواندن و زبان‌تنی به‌شکل معناداری مناسب می‌باشد (05/0>P). همچنین، نتایج حاکی از آن است که خودبرندسازی دانشجویان تربیت‌بدنی به‌‌شکل معنا‌داری پایین‌تر از خودبرندسازی دانشجویان غیر‌تربیت‌بدنی است (05/0>P). براساس نتایج، با توجه بیشتر به آموزش مهارت‌های ارتباطی در رشتۀ تربیت‌بدنی می‌توان علاوه‌بر افزایش این مهارت‌ها به افزایش مهارت خودبرندسازی دانشجویان ‌کمک نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Study on Self-Branding in Sport Sciences Students and Non-Sport Sciences Students as Focused on Ghasemi's Six Communication Skills

نویسندگان [English]

  • Hamid Ghasemi 1
  • Akbar Faridfathi 2
  • Reza Talaie 3
  • Hosein Farsi 4

1 Associate Professor of Sport Management, Payam-e Noor University of Shahryar

2 Ph. D. Student in Sport Management, Payam-e Noor University of Tehran

3 Ph. D. Student in Sport Management, Shomal University, Amol

4 M. Sc. Student in Sports Media Management, University of Science and Culture, Tehran

چکیده [English]

The aim of this study is to compare students of the personal brand of physical education with Students of other disciplines with an emphasis on effective communication skills Qasemi had 6 children. The method described in terms of strategy, in terms of the direction of scrolling implementation of the aim of development and practical. The population consisted of all undergraduate and graduate students of different trends in physical education and other fields in selected universities in 94 years and a statistical sample of 384 people also were considered. Research tools included two questionnaires assess personal branding (Ghasemi, 2015) and a questionnaire to determine the level of communication skills Ghasemi (2015), respectively. In this study, to determine the validity, content and structure (exploratory and confirmatory factor analysis) and differential was used and the internal reliability (Cronbach's alpha), time and other items were used. According to the normal or non-normal data (Kolmogrov Smirnov test), confirmatory factor analysis and one-sample t test, t-test was used to compare between variables were analyzed Levin. The data analysis was performed using software SPSS version 22. Results showed that personal brand is significantly weaker students in the field of physical education and physical education in terms of students' writing skills, speaking, using modern communication tools daily and were significantly weaker and the skills of listening, reading, and language is the appropriate body significantly. Ingeneral, physical education is poor communication skills of students and personal brand of physical education students was significantly lower than non-PE students' personal brand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communication Skills
  • The Six Communications
  • Personal Brand
1. Aminchari, H. (2005). Examine the functioning of effective listening skills in organization. Tadbir, Monthly Educational Services in the Field of Management, 13(130), 54. (Persian).
2. Bayer, J. (1996). Social competence and social skills training for children and adolescents: A literature review. Australian J Guidance Counsel, 6(S1), 1-13.
3. Bolton, R. (2001). Communication skills. (M. Shah Wali, Trans). Shiraz: Shiraz University Press. 1, 88. (Persian)
4. Farhangi, A. (2004). Corporate communications (1st ed). Institute of Cultural Services Expressive. Tehran. 84-5. (Persian)
5. Fatehi, M., & Tovlaei, M. (2011). Sometimes spoken, sometimes off or perhaps a smile. A Specialized Academic Journal, Islamic Coalition Party, 57. (Persian)
6. Ghasemi, Gh., Keshkar, S., & Ismaili, M. (2014). Public relations in sports. Sport Science Publication Tehran. 1. 21-32. (Persian)
7. Hargie, O. S., & Dickson, D. (2004). Skilled interpersonal communication: Research, theory and practice. NewYork: Routledge. 5. 125-31.
8. Herrenkohl, T. I., McMorris, B. J., Catalano, R. F., AbbottR, D., Hemphill, S. A., Toumbourou, J. W. (2007). Risk factors for violence and relational aggression in adolescence. Journal of Interpersonal Violence, 22(4), 386-405.
9. Hosseinchari, M., & Fadakar, M. (2005). Effect of university students on communication skills based on the comparison. Bimonthly Journal of Scholars Conduct, 12(15), 21-32. (Persian)
10. Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational & Psychological Measurement, 30(3), 607-10.
11. Lair, D., Sullivan, K., & Cheney, G. (2005). Marketization and the recasting of the professional self. Management Communication Quarter, 18(3), 26.
12. Lair, D. J., Sullivan, K., & Cheney, G. (2005). Marketization and the recasting of the professional self. Management Communication Quarterly, 18(3), 307–43.
13. Lowell, M., & Barbara, M. (1998). Teaching secondry student with and behavior problems. New York: Mori Allen Publishing.4. 179.
14. Lyle, R., & Wetsch, M. (2012). A personal branding assignmwnt using social media. Journal of Advertising Education, 50(5), 58-78.
15. Mir Mohammad Sadeghi, M. (2004). The role of communication skills training on self-esteem and interpersonal relationships unsupervised adolescents living in boarding institutions in Tehran. (Unpublished master dissertation). Department of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. Tehran University. (Persian)
16. Moeinaldin, Sh. (2007). Verbal and non-verbal skills and familiarity with obstacles and errors affecting communication and interpersonal relations, publications Varaye danesh, Tehran. (2en ed). 22. (Persian)
17. Morgan, M. (2011). Personal branding: Create your value proposition. Strategic Finance Magazine, 9(3), 13–28.
18. Nazari. R., Ehsani, M., Ganjouei, A., & Ghasemei, H. (2012). Structural equation modeling of relationship and interpersonal communication on organizational effectiveness between sport managers. African Journal of Business Management, 6(27), 8136-45. (Persian)
19. Parhizgar, M., & Ibrahimi Abed, M. (2012). The effect of brand equity model of Aaker's brand equity in the eyes of the consumer: A case study brand. Reviews of Commerce, 11(53), 61-72. (Persian)
20. Rahnema, S., Fattahi, R., & Diani, M. (2015). Study of factors affecting the enjoyment librarian’s communication skills: A case study library Ferdowsi University of Mashhad. Processing and Information Management (Science and Technology), 30(3), 875-98. (Persian).
21. Saffar, Y. (2014). Develop a personal brand image professional athlete. (Unpublished master dissertation). Ferdowsi University of Mashhad; Faculty of Physical Education and Sport Sciences. (Persian)
22. Sanaei, B. (1994). Psychotherapy and group counseling. Tehran: Publisher of Chehr.1. 32. (Persian)
23. Steel, L. (1991). Interpersonal correlates of trust and self-disclosure. Psychological Reports, 68(3_suppl), 1319-20.
24. Tavakoli, M., & Shojaeian, Gh. (2015). Build your personal brand in professional sports: A review of some solutions. Ninth international conference on physical education and sports science research institute of Iran. Tehran. 33. (Persian)
25. Zarei Matin, H., & Yousefzadeh, S. (2009). Explaining its role in job satisfaction indices communication skills of managers and employees. Journal of Educational Psychology, Islamic Azad University Branch, 1(2), 138. (Persian)