نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزگار تربیت بدنی/آموزش و پرورش بابل

2 مدیر تربیت بدنی/ دانشگاه نوشیروانی بابل

چکیده

شرایط احراز مسئولیت تدوین‌شده در آموزش و پرورش می­ تواند به بهبود مهارت رهبری مدیران تربیت‌بدنی کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی سبک‌های رهبری مدیران گروه ­های تربیت‌بدنی و تعیین رابطة آن با شرایط احراز مسئولیت بود. از بین 76 مدیر با استفاده از روش نمونه ­گیری تصادفی طبقه ­ای تعداد 53 نفر انتخاب شدند. از پرسش‌نامۀ سبک رهبری و پرسش‌نامۀ ارزیابی معیارهای کلی مدیریت  که روایی محتوایی آن توسط 7 متخصص مدیریت ورزشی تأیید گردید استفاده شد. فرضیه ­های پژوهش با استفاده از آزمون تی برای گروه­ های وابسته و مستقل و همچنین، ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدیران به‌طور معنا­داری توجه بیشتری به سبک رهبری وظیفه­ گرایی دارند. هیچ رابطة معناداری بین شرایط احراز مسئولیت فعلی و سبک­های رهبری مدیران مشاهده نشد. همچنین، سوابق علمی مدیران با سبک­ رهبری وظیفه­ گرایی و میزان شرکت در دوره ­های آموزشی و سوابق مربیگری با سبک­ رهبری انسان­ گرایی رابطة معنا­داری داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که امتیاز وظایف، نقش ­ها و مهارت ­ها و در‌مجموع، معیارهای کلی مدیریت با سبک­ های رهبری مدیران رابطة قوی و مثبتی دارد. در این پژوهش بین گزارش معیارهای کلی مدیریت مدیران و کارکنان تفاوت معنا­داری مشاهده شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between leadership and responsibility in the executive office of Physical Education in Tehran city

نویسندگان [English]

  • Mohammad Bagher Forghani Ozrudi 1
  • Ali Yaghobi 2

1 Physical education teacher/education office Babol

2 PE Maneger/Noshirvani University

چکیده [English]

Responsibility to establish conditions formulated in Physical Education Leadership skills can help. The purpose of this investigation was to study Leadership styles (LS) among physical education and health group's managers in Tehran city educating and training offices and to determine its relationship with responsibility achieving conditions (RAC). Also for developing responsibility achieving conditions we examine the individual characteristics relationships with general management criterion (GMC) and LS. To this aim, from available 76 managers with Stratified random sampling, 53 managers participated in this study. The content validity was confirmed by 7 Sports Management Specialist & Data collection performed using the Individual Characteristics, Leadership Style (α=0.87) and assessment general management criterion questionnaires (α=0.79). For more confidence, 54 employees completed the GMC questionnaire. Data analyzed using t test and Pearson coefficient. Result of this study showed that managers significantly tend to task-oriented LS. Any significant relationship weren't observed between current RAC and LS. But scientific experiences and experience in training courses significantly related to LS. Result showed that scores of managers' functions, roles, skills and GMC significantly related to LS. Also significant difference was observed between managers and employees report of GMC.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership Style
  • Physical Education
  • Educating and Training
  • general management criterion
  • Tehran City
  1. ابطحی، حسین. (1377). بهره‌وری. چاپ دوم. موسسۀ مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.  تهران، نشر موسسۀ کار و تأمین اجتماعی.
  2. ارشاد، طیبه. (1377). توصیف سبک‌های مدیریتی و برخی از ویژگی­های فردی و شخصیتی مسئولین تربیت‌بدنی ادارات آموزش و پرورش تهران و شهرستان ری و اسلام‌شهر. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم.
  3. اسدی، حسن. (1380). رابطۀ فرهنگ سازمانی با بهره‌وری مدیران سازمان تربیت‌بدنی جمهوری اسلامی ایران. نشریۀ‌ حرکت. (7): 50ـ39.
  4. اصلانخانی، محمد. (1375). توصیف سبک­های رهبری و جو سازمانی و ارتباط آن با میزان رضایت شغلی از دیدگاه اساتید ورزشی دانشگاه­های منتخب کشور. رسالۀ دکتری. تهران: دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
  5. بخششی، مهدی؛ جلالی فراهانی، مجید؛ پورحسن، ساجد. (1391). رابطۀ کارآمدی مربیگری و انسجام گروهی در تیم‌های والیبال لیگ برتر ایران. فصلنامۀ مطالعۀ مدیریت ورزشی.4 (16) : 188ـ175.
  6. بهاری، صالح. (1386). رابطۀ سبک رهبری و بهره‌وری مدیران ادارات کل تربیت‌بدنی استان آذربایجان شرقی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد تهران مرکزی.
  7. جاسبی، عبدا.... (1371). اصول مبانی مدیریت. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی. چاپ اول.
  8. خوشبختی، جعفر؛ کشتی‌دار، محمد؛ زنده‌بودی، مهدی. (1391). ارتباط بین رهبری خدمتگزار و تعهد سازمانی کارکنان هیأت‌های ورزشی استان بوشهر. فصلنامۀ مطالعۀ مدیریت ورزشی. 4(16) : 130ـ113.
  9. شهلایی­باقری، جواد. (1383). ارتباط سبک‌های رهبری مربیان کشتی جهان با میزان موفقیت آنان. رسالۀ دکتری. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
  10. رابطی، رئوف. (1380). شایسته‌سالاری در دستگاه‌های دولتی. مجلۀ تعاون. (121) : 41ـ36.
  11. مشرف جوادی، بتول؛ مظفری، امیر احمد. طالبی، ناهید. (1383). عوامل مؤثر بر بهره­وری سازمان تربیت‌بدنی از دیدگاه مدیران و کارشناسان و ارائۀ الگو. نشریۀ علوم حرکتی و ورزشی. 1(3): 100ـ89.
  12. معرفتی، اکبر. (1383). رابطۀ فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران دانشکدۀ گروه‌های آموزشی تربیت‌بدنی با میزان بهره‌وری اعضای هیأت‌ علمی در دانشگاه‌های دولتی. رسالۀ دکتری. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
  13. مهاجران، بهناز. (1373). بررسی سبک رهبری و اثربخشی رفتار مدیران متوسطۀ شهر ارومیه. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
  14. Byrne G J, Bradley F. (2007). Culture's influence on leadership efficiency: How personal and national cultures affect leadership style. Journal of Business Research. 60: 168–175.
  15. Lin H M. (2002). Transformational leadership. Journal of Education and Psychology. 22(2): 323-354.
  16. Eagly A H, Carli L L. (2003). The female leadership advantage: An evaluation of the evidence. The Leadership Quarterly. 14: 807–834.

17. Jung D I, Chow C, Wu A. (2003). The role of transformational leadership in enhancing organizational innovation: Hypotheses and some preliminary findings. The Leadership Quarterly. 14: 525–544.

  1. Holmberg I, Kerblom S A. (2006). Modeling leadership-implicit leadership theories in Sweden. Scand. J. Mgmt. 22: 307–329.
  2. Kellner P, Jula N. (2001). Yes, we still need meritocracy. Academic Research Library. 25(14): 664.

20. Lougheadd T, Hardy J. (2005). An examination of coach and peer leader behaviors in sport. Psychology of Sport and Exercise. 6: 303-312.

21. McColl J R, Anderson R D. (2002). Impact of leadership style and emotions on subordinate performance. The Leadership Quarterly. 13: 545–559.

  1. Metzcus M. (1969). The leadership behavior description questionnaire, San Diago: University Associates, 1969, pp7-12.
  2. Northouse P. (2005). Leadership: Theory and practice. 2nd ed. thousand ask, GA, publishing.
  3. Pfeiffer JW, Jones JE. (1973). The annual handbook for group facilitators. San Diego, CA: Pfeiffer & Company.
  4. Schroder R S. (1989). Management and organization. 3nd ed. Ohio: South Weston publishing co.
  5. Uzique E, Ouki M. (1994). Management style and demo graphic characteristics of chief academic officers. Emmanuel Okey Uzoigwe. University of Toledo.