نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم پزشکی

2 دانشگاه ازاد کرچ

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة سازمان یادگیرنده و اثربخشی در کارشناسان تربیت‌بدنی ادارات آموزش وپرورش شهرتهران بود. 69 نفر کارشناس تربیت‌بدنی شاغل در ادارات مناطق نوزده‌گانۀ آموزش و پرورش شهر تهران به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که میانگین یادگیری در سطح فردی، تیمی و سازمانی در حد متوسط بود. همچنین، نتایج رابطۀ معناداری را بین هفت بعد سازمان یادگیرنده و اثربخشی نشان داد. در تحلیل رگرسیونی، 66‌% واریانس و تغییرات اثربخشی کارشناسان تربیت‌بدنی از دو متغیر یادگیری توانمند‌سازی و رهبری راهبردی تبیین گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between leadership and responsibility in the executive office of Physical Education in Tehran city

نویسندگان [English]

  • zohreh Mesbah Babamiri 1
  • Mehdi Kohandel 2

چکیده [English]

Responsibility to establish conditions formulated in Physical Education Leadership skills can help. The purpose of this investigation was to study Leadership styles (LS) among physical education and health group's managers in Tehran city educating and training offices and to determine its relationship with responsibility achieving conditions (RAC). Also for developing responsibility achieving conditions we examine the individual characteristics relationships with general management criterion (GMC) and LS. To this aim, from available 76 managers with Stratified random sampling, 53 managers participated in this study. The content validity was confirmed by 7 Sports Management Specialist & Data collection performed using the Individual Characteristics, Leadership Style (α=0.87) and assessment general management criterion questionnaires (α=0.79). For more confidence, 54 employees completed the GMC questionnaire. Data analyzed using t test and Pearson coefficient. Result of this study showed that managers significantly tend to task-oriented LS. Any significant relationship weren't observed between current RAC and LS. But scientific experiences and experience in training courses significantly related to LS. Result showed that scores of managers' functions, roles, skills and GMC significantly related to LS. Also significant difference was observed between managers and employees report of GMC.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership Style
  • Physical Education
  • Educating and Training
  • general management criterion
  • Tehran City
1. اسد، محمدرضا؛ حمیدی، مهرزاد؛ اسدی، حسن. (1381). ارتباط TQM و اثربخشی در حوزه‌های ستادی سازمان‌های ورزشی کشور. نشریۀ حرکت. (14)، 165ـ151.
2. اسدی، حسن؛ قنبر‌پور نصرتی، امیر؛ قربانی، محمدحسین؛ دوستی، مرتضی. (1388). رابطة بین یادگیری و عملکرد سازمانی در کارشناسان تربیت‌بدنی جمهوری اسلامی ایران. نشریۀ مدیریت ورزشی. (1)، 247ـ237.
3. آراسته، حمیدرضا؛ عنایتی، ترانه. (1388). بررسی وضعیت دانشگاه‌های آزاد اسلامی بر‌اساس ویژگی‌های سازمان‌های یادگیرنده: مورد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های گیلان و مازندران. فصلنامۀ انجمن آموزش عالی ایران. (3)، 67ـ45.
4. البدوی، امیر؛ شفاعی، رضا. (1381). مقدمه‌ای بر راهکارهای ایجاد سازمان‌های یادگیرنده در ایران. نشریۀ دانش مدیریت. (شماره5 )، 27ـ5.
5. الهی، علیرضا؛ وصالی، مجید؛ پورآقایی، زهرا. (1386). شناسایی موانع زیر‌بنایی ایجاد سازمان یادگیرنده در نهاد‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران. نشریۀ حرکت ورزشی. (34)، 21ـ3.
6. بنی‌سی، پری­ناز؛ اسماعیلی­لهمه، مریم. (1389). بررسی رابطة ابعاد سازمان یاد‌گیرنده با اثربخشی مدیران راهنمایی منطقۀ 4 شهر تهران. فصلنامۀ اندیشه‌های تازه در علوم رفتاری. (3)، 71ـ59.
7. بهروزی، محمد؛ فرخ‌نژاد، خدانظر؛ امیراحمدی، طاهره. (1389). بررسی عامل‌های مؤثر بر تمایل اعضای سازمان‌های فرهنگی ـ آموزشی برای تبدیل‌شدن به سازمان یادگیرنده. فصلنامۀ رهیافتی نو در مدیریت آموزش. (1)، 36ـ19.
8. رضایی‌منش، بهروز؛ نوربخش، مهدی. (1388). عوامل مؤثر بر ایجاد سازمان یادگیرنده. فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی (13)، 146ـ123.
9. سلیمانی‌نژاد ع، آدینه‌زاده ص. (1390). معرفی اثربخشی سازمانی و الگو‌های آن. نشریۀ مدیریت و کارافرینی. (91)،55-47
10. سنگه، پیتر. (1390). پنجمین فرمان خلق سازمان یادگیرنده. مترجم: هدایت ک، روشن م. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. چاپ سوم.
11. سیدعامری، میرحسن؛ عرضه، کیوان؛ محرم‌زاده، مهرداد. (1387). پنجمین فرمان خلق سازمان یادگیرنده. مترجم: هدایت ک، روشن م. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. چاپ سوم.
12. . بررسی رابطۀ عوامل سازمانی (ساختار و تکنولوژی) سازمان تربیت‌بدنی کشور با استراتژی مدیریت دانش. نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی. (20)، 172ـ157.
13. سیدعامری، میرحسن؛ اسمعیلی، محسن. (1389). رابطۀ بین توانمند‌سازی، تعهد سازمانی و تعهد شغلی کارکنان ادارۀ کل تربیت‌بدنی استان تهران. نشریۀ مدیریت ورزشی. (7)، 142ـ125.
14. صادق­ملکی، آوارسین؛ قلنجی­تبریزی، نیر. (1389). مقایسۀ مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده در مداس راهنمایی دخترانۀ نمونه، غیر‌انتفاعی و دولتی شهر تبریز در سال تحصیلی 89ـ88. فصلنامۀ رهبری و مدیریت آموزشی. 4 (147)، 164ـ162.
15. صفاری، مرجان؛ حمیدی، مهرزاد؛ جلالی فراهانی، مجید. (1388). مقایسۀ ابعاد سازمان یاد‌گیرنده در سازمان تربیت‌بدنی‌،کمیتۀ ملی المپیک و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش. نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی. (22)، 129ـ117.
16. کلانتری، حبیب­اله؛ زارع‌پور نصیرآبادی، فضل­اله؛ جوکار، علی. (1389). تبیین رابطۀ بین ابعاد سازمان یادگیرنده و رهبری تحول‌گرا. نشریۀ چشم‌انداز مدیریت دولتی. (23)، 38ـ4.
17. کوزه‌چیان هاشم؛ احسانی محمد، سیفی‌ سالدهی، محمدهادی؛ سلیمانی،‌ سجاد؛ رضایی شمس،الدین. (1389). رابطة بین ساختار کارآفرینانه و اثربخشی سازمانی در سازمان تربیت‌بدنی جمهوری اسلامی ایران. نشریۀ مدیریت ورزشی.(6)، 27ـ5.
18. Agaoglu, E. (2006). The reflection of the learning organization concept to school of education. Turkish Online Journal of Distance Education- TOJDE.7 (1), 12-22
19. Alavi S, McCormi J. (2003). Some cultural consideration for applying the learning organization model to Iranian organizations. Tehran International Management Conference.
20. Aydin b, Ceylan A. (2009). Does organizational learning capacity impact on organizational effectiveness? Development and Learning in Organization. 23(3): 21-23.
21. Bui h, Baruch y. (2010). Creating learning organization in higher education: Applying a systems perspective. The Learning Organization. 17(5), 228-242.
22. Lee .S & Chan Su .M. (2007). A study on relationship among leadership organizational culture, the operation of learning organization and employees job satisfaction. The Learning Organization. 14(‌2), 155-185.
23. Giannopoulou Ch. (2011). Leading for impact: Learning innovation, and effectiveness in nonprofit organization. 10(4), 116-127
24. Gorelick C L. (2005). Organization learning vs the learning organization: A conversation with a practitioner. International Journal of Human and Social Sciences. 12 (4), 219-225.
25. Hasebrook J. (2001). Learning in the learning organization. Journal of Universal Computer Science. 7(6), 427-487.
26. Probst G, Buechel B. (2000). From organizational learning to knowledge managmenet. www.weforum.org
27. 27.. Som H, Saludin M N, Shukri S H, Keling M F, Theng Nam R Y. (2010). Learning organization elements as determinants of organizational performance of non- profit organizations (NPOS) in Singapore. International NGO Journal.vol. 5(5), 117-‌128.
28. Song Ji, Hoon j. Thomas J. (2009). The dimensions of learning organization questionnaire (DLOQ): A validation study in Korean context. Human Resource Development Quarterly. Vol. 20(1), 43-64
29. Susana R. (2010). The relationship of knowledge management practices, competencies and the organizational performance of government departments is Malaysia. International Journal of Human and Social Sciences. 219-225.
30. Watkins K, Marsick V, Yang B. (2004). The construct of the learning organization‌: Dimensions, measurment, and validation. Human Resource Development Quarterly. 15(1), 31-55
31. Watkins K, Marsick V. (1992). Bulding the learning organization. Human Resource Development Quarterly. 14(2): 115-129.