نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 عضو هیات علمی دانشگاه تهران

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ترویج خدمات ورزشی رایگان بر لذت و نگرش مصرف‌کننده در تبلیغات بود. روش پژوهش، نیمه‌تجربی و از نوع طرح فاکتوریل بین آزمودنی 2×3 بود. جامعۀ آماری، دانشجویان تربیت‌بدنی و غیر‌تربیت‌بدنی دانشگاه تهران بودند که نمونه تعداد 440  نفر انتخاب شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که اثر اصلی ترویج آزمایش خدمات بر لذت در آزمودنی‌هایی که تبلیغ با ترویج آزمایش رایگان خدمات را مشاهده کرده‌اند ازآزمودنی‌هایی که تبلیغ مشابه بدون ترویج آزمایش خدمات را مشاهده کرده‌اند، بیشتر است. علاوه‌براین، اثر اصلی ترویج آزمایش خدمات بر نگرش به تبلیغ نیز در آزمودنی‌هایی که تبلیغ با ترویج آزمایش رایگان خدمات را مشاهده کرده‌اند از آزمودنی‌هایی که تبلیغ مشابه بدون ترویج آزمایش خدمات را مشاهده کرده‌اند، بیشتر استو آن‌ها نگرش مثبت‌تری به تبلیغ دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The influence of free sport service promotion on pleasure and consumer’s attitude in advertisement

نویسنده [English]

  • mohsen behnam 1

چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the influence of free sport service promotion on pleasure and consumer’s attitude in advertisement. Research method was the 3×2 between subjects quasi-experiment factorial design. The statistical population consisted of physical education and Non-physical education students at Tehran of university which statistical sample 440 subjects were selected by using the stratified random sampling. To data collection, From Zaichkowsky’s Personal Involvement Inventory (1994), Russell & Mehrabian’s Pleasure scale (1974), Wells, Leavitt and McConville’s attitude toward advertisement (1971), and advertisement were used, their reliability obtained using the Cronbach's alpha 0.89, 0.93 and 0.96, respectively,. From MANCOVA statistical method was used to analyze the data. The results indicated that a main effect of the service trial promotion on pleasure in subjects who have observed an advertising with service free trial promotion is more than subjects who have observed similar advertising without service trial promotion [F(1,879) = 256.65]. Moreover, the results indicated that a main effect of the service trial promotion on attitude toward advertisement in subjects who have observed an advertising with service free trial promotion is more than subjects who have observed similar advertising without service trial promotion; they have a more positive attitude toward the advertisement [F(1,879) = 404.23].

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sport Service
  • promotion
  • Advertisement
  • pleasure
  • Attitude Toward Advertisement
  1. استولد، کلایتون؛ دیتمور، استفان؛ برانولد، اسکات. (1388). روابط عمومی ورزشی: مدیریت ارتباطات سازمانی. مترجمان: قاسمی ح، کشکر س، قلعه ن. چاپ اول. تهران، نشر علم و حرکت.
  2. آندروف، ولادمیر؛ فرانسوائیس، ژان. (1380). اقتصاد ورزش. مترجم: جزایری ا. سازمان تربیت‌بدنی.
  3. بیرانوند، حمید رضا. (1389). مدیریت تبلیغات بازاریابی (روش‌ها و راهبردها). چاپ اول. تهران، نشر سازمان مدیریت صنعتی.
  4. پوپ، نایگل؛ تورکو، دوگ. (1390). بازاریابی ورزش و رویداد. مترجمان: خبیری م. تجاری ف. چاپ اول. تهران، انتشارات سمت.
  5. حسن زاده، مهرداد. (1384). بازاریابی ورزشی. تهران، نشر پرسمان.
  1. سکاران، اوما. (1390). روش‌های پژوهش در مدیریت. مترجمان: صائبی م، شیرازی م. چاپ هشتم. تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  2. مونتگمری، داگلاس. (1388). طراحی و تحلیل آزمایش‌ها. مترجمان: کحال‌زاده ع، جباری ع ر. چاپ اول. تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
  3. نیوبی، تونی. (1386). ارتباط مؤثر با مشتری. مترجم: دنیا‌دیده علی. چاپ اول. تهران، انتشارات اندیشۀ آریا.
  4. Bawa K, Shoemaker R. (2004). The effects of free sample promotions on incremental brand sales. Marketing Science, 23(3), 345-363.
  5. Chelladurai P. (1992). A classification of sport and physical activity services: Implications for sport management. Journal of Sport Management. 6(1): 38-51.
  6. Dewi I J, Ang S H. (2001). Between imagination and reality: A study on the comparative effectiveness of advertising and product trial. Asia Pacific Advances in Consumer Research. 4: 74-80.
  7. Fiore A M, Jin H J, Kim J. (2005). For fun and profit: Hedonic value from image interactivity and responses toward an online store. Psychology and Marketing. 22(8):669-694.
  8. Hoch S J, Ha Y W. (1986). Consumer learning: Advertising and the ambiguity of product experience. Journal of Consumer Research, 13(2) 221-233.
  9. Jack S, Ronan K R. (1998). Sensation seeking among high-and low-risk sports participants. Personality and Individual differences. 25(6):1063-1083.
  10. Kajtna T, Tušak M, Barić R, Burnik S. (2004). Personality in high-risk sports athletes. Kinesiology, 36(1), 24-34.
  11. Kempf  D A S, Laczniak R N. (2001). Advertising's influence on subsequent product trial processing. Journal of Advertising, 30(3), 27-38.
  12. Lee W Y. (2009). The moderating role of sport service type on the relationship between ad message type, service trial promotion, and consumers' responses to the advertisements. PhD Thesis, Indiana, Indiana University.
  13. Micu C C, Coulter R A. (2007). Advertising and product trial: The impact of product type and attribute information on consumer evaluations. American Marketing Association (AMA) Winter Educators' Conference Proceedings. 18: 322-324.
  14. Myers S D, Sen S, Alexandrov A. (2010). The moderating effect of personality traits on attitudes toward advertisements: A contingency framework. Management & Marketing. 5(3): 3-20.
  15. Pits B G, Stotlar D K. (2007). Fundamentals of sport marketing. Morgantown, Fitness Information Technology.
  16. Tabachnick B G, Fidell L S. 2007. Using Multivariate Statistics. Pearson.
  17. Wahid N A,  Ahmed M. (2011). The effect of attitude toward advertisement on Yemeni female consumers' attitude toward brand and purchase intention. Global Business & Management Research. 3(1): 21-29.
  18. Wells W D, Leavitt C, McConville M. (1971). A reaction profile for TV commercials. Journal of Advertising Research, 11(6), 11-18.
  19. Zaichkowsky J L. (1994). The personal involvement inventory: Reduction, revision, and application to advertising. Journal of advertising, 23(4) 59-70.
  1. عسگریان، فریبا؛ فرجی دانا، احمد؛ گودرزی، محمود و جعفری، افشار. (1384). بررسی وضعیت اقتصادی صنعت ورزش ایران در سال‌های 1377 و 1380. نشریۀ حرکت. 24: 43ـ 25.
  2. کاتلر فلیپ. (1383). مبانی مدیریت بازاریابی. مترجم: پارسائیان ع. تهران، نشر ترمه.
  3. کاتلر، فلیپ؛ آرمسترانگ، گری. (1389). اصول بازاریابی. مترجم: زارع م. جلد اول. تهران، نشر مهرجرد: مدیر فردا.
  1. هاوکینز، دل؛ بست، راجر؛ کانی، کنث. (1385). رفتار مصرف‌کننده: تدوین استراتژی بازاریابی. مترجمان: روستا ا، بطحایی ع. چاپ اول. تهران، انتشارات سارگل.
  1. Funk D C. (2008). Consumer behavior in sport and events: Marking action. Elsevier.
  2. Funk D C, Mahony D F, Havitz M. (2003). Sport consumer behavior: Assessment and direction. Sport Marketing Quarterly.12: 200‌–‌205.
  1. Kempf D S. (1999). Attitude formation from product trial: Distinct roles of cognition and affect for hedonic and functional products. Psychology & Marketing. 16(1): 35-50.
  1. Khan M. (2006). Consumer behavior and advertising management. New Delhi, New Age International.
  2. Kim J Y, Morris J D. (2007). The power of affective response and cognitive structure in product-trial attitude formation. Journal of Advertising. 36(1): 95-106.
  3. Kotler P, Armstrong G. (2011). Principles of marketing. 14th Ed. Pearson Prentice Hall.
  4. Lafferty B A, Goldsmith R E, Newell S J. (2002). The dual credibility model: The influence of corporate and endorser credibility on attitudes and purchase intentions. Journal of Marketing. 10(3): 1-11.
  1. McMillen J D. (2009). The business of sports, volume 1, perspectives on the sports industry. Journal of Sport Management. 23(3): 392-394.
  2. Mehrabian A, Russell J A. (1974). The basic emotional impact of environments. Perceptual and Motor Skills. 38(1): 283-301.
  1. Mullin B J, Hardy, Sutten W A. (2007). Sport marketing. 3th ed. Human Kinetics Publisher.
  1. Parks J, Quarterman J, Thibault L. 2007. Contemporary sport management. 3th ed. Human Kinetics Publisher.