نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

2 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نوراستان البرز

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف پژوهش حاضر‌ طراحی و تدوین نظامنامۀ اخلاقی اعضای هیئت علمی گروه‌ها و دانشکده‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران است. دفت (1998) اخلاق را اصول و ارزش‌هایی می‌داند که بر رفتار فردی یا جمعی حاکمیت دارد. بیشتر سازمان‌های آموزشی،‌ پژوهشی و به­ویژه دانشگاه‌های دنیا،‌ نظامنامۀ اخلاقی را به­عنوان راهی برای پیشبرد اهداف سازمان و ارتقای سطح فرهنگ سازمان خود پیشنهاد و اجرا کرده‌اند. پژوهش حاضر هم با همین رویکرد انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق را اعضای هیئت علمی گروه‌ها و دانشکده‌های تربیت بدنی ایران به تعداد 220 نفر تشکیل می­دادند. نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان 136 نفر تعیین شد که از مجموع پرسشنامه‌های توزیع­شده، 119 پرسشنامه برای تحلیل آماری مناسب تشخیص داده شد. ابزار اندازه­ گیری پرسشنامۀ محقق­ ساختۀ 41 سؤالی بود که دارای مقیاس پنج ارزشی لیکرتی بود. به­ منظور توصیف آماری داده‌ها از شاخص‌های توصیفی همچون میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. برای تعیین عامل‌ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی،‌ برای تأیید مدل ارتباط سؤالات با عامل‌ها و عامل‌ها با مفهوم نظامنامۀ اخلاقی از تحلیل عاملی تأییدی، برای بررسی وضعیت سؤالات، عامل‌ها و مفهوم نظامنامۀ اخلاقی از آزمون t تک نمونه‌ای و همچنین برای اولویت­بندی سؤالات و عامل‌ها از آزمون فریدمن استفاده شد. در تحلیل عاملی اکتشافی تعداد آزمون کیسر-می­یر و اوکلین (به­منظور کفایت حجم نمونه) برابر با 918/0 به­دست آمد. همچنین فرض همبستگی بین سؤالات از طریق آزمون کرویت بارتلت (01/0≥P،‌ 172/3369=2x) تأیید شد. در نهایت، 28 سؤال از سؤالات طراحی­شده از طریق مؤلفه‌های اصلی همراه با چرخش واریماکس تأیید شد. همچنین سؤالات در شش عامل فعالیت‌های گروهی،‌ صداقت گفتاری و رفتاری،‌ وظیفه­شناسی،‌ رفتار حرفه‌ای،‌ تعهد علمی-پژوهشی و مسئولیت مالی مشخص شدند که توان پیشگویی سؤالات براساس مجموع واریانس‌ها‌ برابر با 13/74 درصد است. پایایی عامل‌های پرسشنامه به ­ترتیب 88/0،‌ 74/0،‌ 87/0،‌ 87/0،‌ 82/0 و 87/0 به­صورت عالی به­دست آمد. در تحلیل ارتباطی سؤالات با عامل‌ها،‌ تمامی سؤالات در سطح معنی­داری بیشتر از (96/1=T value) با عامل خود ارتباط داشتند. در خصوص آزمون خوبی (نیکویی) برازش،‌ نسبت2x به df برابر 51/1 و ریشۀ میانگین مجذور خطای تقریبی RMSEA برابر با 066/0 (برازش خوب مدل) به­دست آمد. همچنین تمامی عامل‌ها با مفهوم نظامنامۀ اخلاقی ارتباط مثبت و معنی­داری در سطح بالاتر از (96/1=T value) داشتند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identification and Codifying Ethical Standards for Iran Academic Members of Physical Education and Sport Sciences

نویسندگان [English]

  • Hossein Poursoltani zarandi 1
  • Reza Shaji 2
  • Hossein Zareiyan 3

چکیده [English]

The aim of this study was designing and compiling ethics regulations for faculty members of Physical Education and Sports sciences groups and colleges in Iran. Daft (1998) defined ethics as principles and values that prevail upon individual and collective behavior. Most educational–research organizations specially universities all over the world have suggested and used ethic regulations to approach the goals and promote the cultural level of their organizations. So this study designed to get the same reason. Statistical population of the study involved 220 faculty members of Physical Education groups and colleges in Iran. The sample was estimated 136 people according to Morgan’s table. Although among gathered questionnaires a total of 119 questionnaires were suitable for Statistical analysis. Measuring instrument was a made questionnaire, including 41 questions in Likert five values Scale. For descriptive analyze indices such as mean and standard deviation were used. Exploratory factor analysis used to determine factors. Factor analysis approach used to approve the model by determining relationship between questions with factors and factors with ethics regulations. Also, single sample t-test used for analyzing the status of questions, factors and ethics regulations. Finally Freidman test used for prioritization of questions and factors. In exploratory factor analysis the amount of KMO test (due adequacy of sample volume) was reached %918. Correlation between questions was confirmed by using the Bartlet test of sphericity. Eventually among all of the designed questions through main factors, 28 questions were confirmed by using varimax rotation. Furthermore the questions set in six factors include, group activities, verbal and behavioral honesty, duty, professional behavior, scientific-research commitment and financial responsibilities in which predictive power of questions based on the total variance were %13.74. Reliability of the questionnaire factors was 88.0, 74.0, 87.0, 87.0, 82.0 and 87, 0 which were found to be excellent. In relationship analysis of questions and factors, all of the questions had significantly high relation with their factors T value=1.96). Goodness-fit test showed that x2 / DF ratio was 1.51 and RMSEA was 0.066. Also all factors were in connection with the concept of ethics regulations with a significantly positive and meaningful relation (T value=1.96).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics regulations
  • Faculty member
  • Physical Education and Sport Sciences