1دانشگاه آزاد اسلامی, واحد داریون, باشگاه پژوهشگران جوان, داریون, ایران ‏ ‏
2هیئت علمی/دانشگاه تهران
3هیئت علمی/دانشگاه تهران- پردیس بین المللی کیش
4دانشگاه آزاد اسلامی, واحد داریون, باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان, داریون, ایران
چکیده
هدف از این مطالعه مشخص کردن ادراک بازیکنان حرفه ای فوتبال در پیروی از رسانه های جمعی ورزش ایران و بر اساس مبنای اخلاقی و روزنامه نگاری بوده است. این مطالعه بر اساس بازتاب دریافت شده از 138 بازیکنان حرفه ای فوتبال که دامنه سنی از 61-31 (55 نفر) ؛ 30-21 (53 نفر) 30-21؛ و کمتر از 20 سال (30 نفر) بوده است، که نشان دهنده تیم های شرکت کننده درلیگ برتر ایران است. هر یک از شرکت کنندگان به ارزیابی 5 فاکتور زندگی شخصی, صداقت رسانه ها, نحوه ی جمع آوری اخبار توسط رسانه ها, میزان تحریک و تشویق رسانه ها به خشونت, و شایعات مربوط به رسانه ها پرداختند. از روش تحلیل واریانس توسط آزمون غیر پارامتریک کروسکال والیس به منظور تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که مبانی اخلاق در شایعه، زندگی خصوصی و صداقت اخبار بطور متناوب نقض شده اند، و مبانی اخلاق در جمع آوری اخبار و تحریک خشونت در برخی اوقات نقض شده اند. بر اساس این نتایج می توان نتیجه گرفت که رسانه های جمعی ایران با معضلات بارز مبانی اخلاقی درگیر می باشند.
ETHICAL ISSUES Iran SPORT MEDIA: PERCEPTIONS OF
PROFESSIONAL FOOTBALL PLAYERS
نویسندگان [English]
nasrallah sajjadi2؛ mehdi rayat4؛
چکیده [English]
The purpose of this study was to determine the perceptions of professional football players on the obedience of the Iran Sport Media to journalistic ethical codes.This study was based on feedback received from professional football players )N=138) whose ages ranged from 20≤ (n=30), 21-30 (n=53) and 31≥ (n=55) years, representing 10 teams participating in Iran’s Super League. Each participant evaluated a series of five statements related to the media’s news gathering techniques, treatment of their personal lives, prevalence of gossip, general accuracy of news stories, as well as the tendency of the media to stimulate and encourage violence. One-way analysis of variance (ANOVA) and the Kruskal-Wallis Non-Parametric test were used to analyse the data. It was determined that the ethical codes, namely gossip, private life and honesty are frequently violated, and the ethical codes, namely newsgathering and violence are sometimes violated. According to these results, Turkish sport media outlets are plagued with significant ethical code difficulties.
کلیدواژهها [English]
Key words: Ethical code, Sports media, Professional Football players