پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362220150214Developing strategies of "Sport for All" in Iran Universitiesراهکارهای توسعه ورزش همگانی در دانشگاههای ایران1538203FAرحیمهمهدی زادهدانشگاه شاهرودرضااندامدانشگاه شاهرود0000-0002-4049-9737Journal Article20130418Recognizing factors affecting the development of sport for all such as motivations and barriers of sport participation will help planners to remove barriers by the proper measures. So, the purpose of present research was to investigate physical activity barriers among Iranian academic society (faculties, staff and students) to provide sport for all development strategies in the Iranian universities. This field research was Descriptive–analytical and its statistical population was all of Iranian national universities’ faculties, staff and students. Finally, 779 people (233 faculties, 224 staff and 322 students) participated in the research and completed physical activity barriers’ questionnaire. The questionnaire was five-point likert-type scale that consist of 66 items and its face and content validity verified by the experts and its reliability was calculated in a pilot study using Cronbach's alpha (α=0.956). Exploratory factor analysis (EFA) with a Varimax rotation was used to identify factors and confirmatory factor analysis (CFA) was used to confirm factors and presenting model. In EFA, of the 66 barriers, 58 items having appropriate factor loading were stand in six factors namely organizational and managerial, environmental, psychological, interpersonal, Lack of social support and time limitations. CFA results showed that "Lack of social support" and "organizational and managerial" also factors had most effect in explanation of the barriers of sport participation (0.83, 0.79). Paying attention to barriers identified in the present research and trying to remove them can cause to mass participation of the academic society in universities’ physical activity and sport for all programs. In addition, in this research, based on identified barriers, some strategies were presented in order to development of sport for all in universities. شناختعواملموثر برتوسعهورزشهمگانی مثل انگیزهها و موانع مشارکت ورزشی افراد بهبرنامهریزان کمک خواهد کرد تابااتخاذتدابیرمناسببهرفعموانعبپردازند. هدف پژوهش حاضر نیز مطالعه موانع فعالیتبدنی جامعه دانشگاهی (اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان) به منظور ارائه راهکارهای توسعه ورزش همگانی در دانشگاههای ایران بود. این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاههای سراسری ایران بود که در نهایت، 779 نفر (233 نفر عضو هیئت علمی،224 نفر کارمند و 322 نفر دانشجو) به عنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامه محقق ساخته موانع فعالیت بدنی پاسخ دادند. این پرسشنامه شامل 66 گویه در مقیاس لیکرت پنج ارزشی بود که روایی صوری و محتوایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن نیز در یک مطالعه راهنما و به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد (953/0=α). از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد برای شناسایی عاملها و از روش تحلیل عاملی تأییدی برای تأیید عاملها و ارائه الگو استفاده شد. در تحلیل عاملی اکتشافی، از 66 سوال پرسشنامه موانع، 58 سؤال با داشتن بار عاملی مناسب در شش عامل سازمانی و مدیریتی، محیطی، روانشناختی، درون فردی، عدم حمایت اجتماعی و محدودیت زمانی قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد عاملهای"عدم حمایت اجتماعی" و "سازمانی و مدیریتی" هر یک با بار عاملی 83/0 و 79/0 بیشترین تأثیر را در تبیین موانع مشارکت ورزشی داشتند. توجه به عوامل بازدارنده (موانع) شناسایی شده در این پژوهش و سعی در برطرف کردن آن ها میتواند زمینه مشارکت هرچه بیشتر جامعه دانشگاهی در فعالیتهای بدنی و برنامههای ورزش همگانی دانشگاه را فراهم نماید. به علاوه، در این پژوهش بر اساس عاملهای موانع، راهکارهایی برای توسعه ورزش همگانی در دانشگاهها ارائه شده است. پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362220150214Sport managers’ challenges in Iranچالشهای مدیران ورزشی در ایران3962206FAسید نصرالهسجادیدانشگاه تهرانمحسنبهنامدانشگاه تهرانزهراهاشمیدانشگاه تهرانJournal Article20130619The purpose of the present study was to investigate the challenges before Iranian sports managers. The descriptive research method was applied in this study and all chairpersons, Deputies of the Sport Ministry, Presidents of the Sports Federations, Secretary Generals of the National Olympic Committee, etc., constituted the statistical population of the research. The data is collected via a 49-items researcher-prepared questionnaire, previously approved by the elites of the field. The internal consistency measured by Cronbach's Test was 0.90. Descriptive statistical tests, One-sample T-Test and Friedman test were used for analyzing the data. The results of one-sample T-Test indicated that financial resources and budget, physical resources, information and communication technology sources, international organizations, sports teams' participation in the global events and also the future of the sports organization at the international level are considered as the main challenges faced by Iranian sports managers. After identifying the challenges, the results of Friedman test showed that financial resources and budget, managers' struggles over the future of their organizations at the international level and the physical resources, are respectively the main challenges ahead of the sports managers in Iran. In order to handle and manage the upcoming sports events, having a vision and strategy plan developed by specialists, elites and sports managers, is a necessity. هدف این پژوهش بررسی چالشهای مدیران ورزش در ایران بود. روش تحقیق توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه رؤسا و معاونین وزارت ورزش، رؤسای فدراسیونهای ورزشی، رؤسا و دبیران کل کمیته ملی المپیک و ... بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته 49 سوالی که به تأیید خبرگان رسیده بود، جمعآوری شدند و پایایی آن با استفاده از آزمون کرونباخ 90/0 بدست آمد. از آزمونهای آماری توصیفی، تی تک متغیره و فریدمن برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج آزمون تی تک متغیره نشان داد که منابع مالی و بودجه، منابع کالبدی، منابع فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمانهای بینالمللی، حضور تیمهای ورزشی در رویدادهای بینالمللی و همچنین آینده سازمان ورزشی خود در سطح بینالمللی به عنوان چالش مدیران ورزش در ایران اعلام شدند. پس از شناسایی چالشها، نتایج آزمون فریدمن نشان داد که چالش منابع مالی و بودجه، چالش مدیران در مورد آینده سازمان ورزشی خود در سطح بینالمللی و چالش منابع کالبدی به ترتیب به عنوان مهمترین چالشهای مدیران ورزش در ایران میباشند. برای اداره تحولات و رویدادهای آینده اداره ورزش کشور تعیین چشمانداز و استراتژی یک ضرورت است و آن را میباید متخصصان، نخبگان و مدیران ورزش کشور تدوین نمایند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362220150214Introducing Questionnaire of Effectiveness in Sporting Federations According to Competing Value Frameworkمعرفی ابزار اندازهگیری اثربخشی فدراسیونهای ورزشی بر مبنای رویکرد ارزشهای رقابتی6384210FAحسینعیدیدانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-6039-7826رحیمرمضانی نژاددانشگاه گیلان1892464600030000بهرامیوسفیدانشگاه رازی کرمانشاهاسماعیلملک اخلاقدانشگاه گیلانJournal Article20110405Organizational effectiveness is core in most of organizational analysis and dependent variable in most organizational research. In recent years, this construct attract more attention in sport management research. The purpose of this study was to introducing Competing Value Framework and related questionnaire as a good model and instrument for evaluation organizational effectiveness in sport. Population of study consists of all sporting federations in Iran and sample was stakeholders (board of directors, professional employees, national referees, athletes and coaches) of six selected federations of basketball, volleyball, handball, wrestling, weightlifting and tekvandow that selected according to a goal oriented and non-random method. All of the stakeholders select as a population (N=362) but only 258 Self-management OE questionnaire in sporting individuals participated in research (720/0 of sample). Federations according to survey of literature, semi-structured interview with board of directors (vice president, secretary and president of special committee) and exploratory factor analysis conducted and then 10 sport management scholars confirmed content validity. 62 questions in a four quadrant of human relations mod el, Internal process, rational-goal model, open systems model and eight sub factors of Flexibility(5qustion), Resources(10qustion), Planning(7qustion), Productivity(11qustion), organizational interaction (7qustion), Stability(7qustion), worked force cohesion(8qustion) and worked force expert (7qustion)was recognized. Also internal validity of questionnaire with use of Cronbakh alpha was (r= 0/084). Result of research showed that CVF as a theoretical framework is a good model for measuring organizational effectiveness in sporting federations and sporting organizations. Suggest that sport management scholars use this questionnaire for measurement of sporting organization effectiveness.اثربخشی سازمانی کانون اصلی تحلیلهای سازمانی و متغیر نهایی بسیاری از پژوهشهای سازمانی است. این سازه در سالهای اخیر جایگاه ویژهای در تحقیقات مدیریت ورزشی کسب کرده است.هدف از این مطالعه، معرفی رویکرد ارزشهای رقابتی و پرسشنامۀ مبتنی بر آن بهعنوان چارچوب تئوریک مناسب برای سنجش اثربخشی در فدراسیونهای ورزشی است. جامعۀ آماری ذینفعان فدراسیونهای ورزشی ایران و نمونۀ آماری ذینفعان (هیئت رئیسه، کارکنان حرفهای، داوران، مربیان و ورزشکاران تیم ملی بزرگسالان) شش فدراسیون منتخب بسکتبال، والیبال، هندبال،کشتی،تکواندو و وزنهبرداری بود. همۀ ذینفعان شش فدراسیون منتخب (362N=) بهعنوان نمونه انتخاب شدند، ولی تنها 258 آزمودنی (72 درصد نمونه) در تحقیق شرکت کردند. پرسشنامۀ محقق ساختۀ اثربخشی با مطالعۀ مبانی نظری، مصاحبۀ نیمه هدایت شده با دست اندرکاران فدراسیونهای ورزشی (نایب رئیس، دبیر، رؤسای کمیتههای تخصصی) و در فرآیندی اکتشافی تنظیم شدو پس از استخراج این متغیرها 10 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی در مورد روایی صوری و محتوایی آن اظهار نظر کردند. با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، 62 سؤال در قالب چهار الگوی اهداف عقلایی، سیستمهای باز، فرآیندهای داخلی، روابط انسانی و هشت خرده مقیاس انعطاف پذیری (5 سؤال)، منابع سازمانی (10 سؤال)، برنامهریزی (7 سؤال)، بهره وری (11 سؤال)، ثبات سازمانی (7 سؤال)، تعامل سازمانی (7 سؤال)، انسجام نیروی کار (8 سؤال) و کارکنان متخصص (7 سؤال) شناسایی شدند. ثبات درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ (84 0/0=r) محاسبه شد. نتایج پژوهش نشان میدهد پرسشنامۀ اثربخشی سازمانی در فدراسیونهای ورزشی بر اساس رویکرد ارزشهای رقابتی ابزار و چارچوب تئوریک مناسب سنجش اثربخشی سازمانی در فدراسیونهای ورزشی است. پیشنهاد میشود محققان مدیریت ورزشی با استفاده از این پرسشنامه به سنجش اثربخشی سازمانهای ورزشی بپردازند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362220150214A Factor Analysis of Marketing Barriers to Fans` Attraction and Development in Iranian Football Pro League`s Clubsتحلیل عاملی موانع بازاریابی جذب و توسعۀ هواداران باشگاههای لیگ حرفهای فوتبال ایران85104211FAوحیدساعتچیاندانشگاه خوارزمیعلیرضاالهیدانشگاه خوارزمیJournal Article20110801The purpose of this study was the Factor Analysis of marketing barriers of attraction and development of fans in Iran`s football pro league clubs. The method that applied in this research was descriptive with survey approach. So, According to the nature of study, the population was total of executive managers of football clubs in Iran football pro league (90), the experts of football federation (150) and some professors of sport management in physical education university (120). According to Morgan sampling table, the sampling of this study were 63 of executive managers, the experts of football (98 people) and 60 sport management professors. Based on a review of the literature of other studies, questionnaire was developed with revise of 15 academic Professors and football expert for reliability confirmation. Also for determining the construct validity of Questionnaire, statistical method of “Exploratory factor analysis” was used in order to Measure the Adequacy of the Sampling, Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) criterion was used. In order to determine the correlation between variables, the Bartlett's Test of Sphericity was used. KMO of this study was 0/718 on a 0.001 level of significance for Bartlett's Test. Also The reliability of it has been computed with Cronbachs Alpha coefficient method (0/83). After extraction of explanatory factors, seven factors (Public relation management, Place, pricing, distributed channel, ultra organization powers, Product and management of process and quality) with computing 49.56% variance became evident. According to mean rank of Friedman test, priorities of marketing barriers were Product (4.16), Place (4.09), Powers of market (4.01), Pricing (3.84), Public relation (3.72), Process (3.68) and Distributed channel (3.26). in addition according to result, itproposed that, sport marketing managers in different level of Iran football with attention to identifying factors and priorities of them, have effective planning in attraction and development of fans in Iran`s football industry. هدف پژوهش حاضر، تحلیل عاملی موانع بازاریابی جذب و توسعۀ هواداران باشگاههای لیگ حرفهای فوتبال ایران است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. با توجه به ماهیت پژوهش، کلیۀ مدیران عامل و هیئت مدیرۀ باشگاههای لیگ برتر فوتبال (90 نفر)، کارشناسان فوتبال (150 نفر) و برخی از استادان مدیریت ورزشی دانشگاههای کشور (120 نفر) که با موضوع پژوهش آشنایی کافی داشتند، جامعۀ آماری پژوهش را تشکیل می دادند. با استناد به جدول حجم نمونۀ مورگان، در گروه مدیران باشگاهی (63 نفر)، اعضای هیئت علمی دانشگاه (60 نفر) و کارشناسان فوتبال (98 نفر)، بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری اولیه بر اساس مطالعۀ مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش طراحی شد که پس از اظهار نظر 15 نفر از استادان دانشگاه و کارشناسان فوتبال، تعدیل شد. سپس، برای تعیین روایی سازه از روش آماری تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. مقدار معیار کایزر، مایر، الکین برای تعیین کفایت اندازۀ نمونه برابر 718/0 و سطح معنیداری آزمون کرویت بارتلت برای بیان همبستگی بین متغیرها 001/0 بود. همچنین ضریب آلفای کرونباخ آن در مطالعۀ راهنما 838/0 بهدست آمد. یافتهها نشان میدهد هفت عامل مدیریت روابط عمومی، مکان، قیمت گذاری، کانالهای توزیع، قدرتهای فراسازمانی، محصول و مدیریت کیفیت و فرآیند بهعنوان موانع مهم جذب و توسعۀ هواداران قابل شناساییاند. این عوامل در مجموع 56/49 درصد واریانس موانع بازاریابی جذب و توسعۀ هواداران را تبیین میکنند. بنا بر نتایج آزمون فریدمن، اولویتهای موانع بر اساس میانگین رتبه بهترتیب عبارتاند از: محصول (16/4)، مکان (09/4)، قدرتهای بازار (01/4)، قیمت گذاری (84/3)، روابط عمومی (72/3)، فرآیند (68/3) و کانال توزیع (26/3). توصیه میشود مدیران بازاریابی سطوح مختلف فوتبال ایران با در نظر گرفتن عوامل شناساییشده و اولویت بندی آنها برنامه ریزی مؤثری برای جذب و توسعۀ هواداران صنعت فوتبال ایران داشته باشند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362220150214Performance Evaluating of Iranian Football Primer League by Mrging DEA with AHPارزیابی عملکرد تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از مدل تلفیقی AHP و DEA105126212FAجهانگیرسلیمانی دامنهدانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفتمهرزادحمیدیدانشگاه تهران0000-0002-0425-8936سید نصراللهسجادیدانشگاه تهرانJournal Article20110803The purpose of this study was to evaluate Performance of Iranian football primer league. We use Analytical Hierarchy Process (AHP) technique for aggregating the sub-factors which involve in input-output factors, and then DEA is used for calculating the efficiency measures. Also, AHP is used to construct some weight restrictions for increasing the discrimination power of the used DEA model. For calculating the efficiency measures, DEA-CCR model is utilized. Our findings reveal that the average of FESs of the teams is 0.704. The results showed that Shahin, Abumoslem, and Steelazin possessed the efficiency score of 1 and Esteqlal AHV had the lowest score with efficiency score of 0.51. <br />The results also showed that the performance rating and rank the teams racing in the table there is no match. Turning to the overall study results, the most important factor to be inefficient of the Iranian Premier League teams is high wages and low income, as can be. Team managers in this area suggest is reducing costs and increasing revenues are seeking higher performance scores. Private clubs also making as a mechanism to increase overall performance in the Premier League football is recommended.هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران است. برای این ارزیابی از مدل DEA و AHP استفاده شد. با مراجعه به پیشینۀ پژوهش و همچنین با در نظر گرفتن دسترسی به دادهها، دستمزد پرداختی به مربیان، بازیکنان و کارکنان و سرمایههای ثابت هر باشگاه بهعنوان ورودی و میزان درآمد، امتیازات کسبشده و تعداد تماشاگر بهعنوان خروجی در نظر گرفته شد. با استفاده از مدل AHP، وزن هر یک از این شاخصها با نظرسنجی از 30 متخصص ورزشی تعیین شد و پس از بهدست آوردن اطلاعات باشگاهها در هر شاخص، با استفاده از مدل DEA-CCR عملکرد باشگاه ارزیابی شد و تیمها بر مبنای نمرات کارآیی ردهبندی شدند. نتایج نشان میدهد در فصل 1389-1388 میانگین نمرات کارآیی در لیگ برتر فوتبال ایران 704/0 است. بیشترین نمرۀ کارآیی مربوط به تیمهای شاهین، ابومسلم و استیلآذین است و تیم استقلال اهواز با نمرۀ کارآیی 313/0 کمترین نمرۀ کارآیی را به خود اختصاص داده است. همچنین نتایج نشان می دهد بین رتبۀ کارآیی تیمها با رتبۀ آنها در جدول مسابقات همخوانی وجود ندارد. به طور کلی با عطف به نتایج پژوهش، میتوان مهمترین عامل ناکارآمدی در تیمهای لیگ برتر ایران را رقم بزرگ دستمزدها و کسب درآمدهای کم بیان کرد. در این زمینه به مدیران تیمها پیشنهاد میشود با کاهش هزینهها و افزایش درآمدها در پی کسب نمرۀ کارآیی بیشتری باشند. همچنین خصوصیسازی باشگاهها بهعنوان راهکاری کلی برای افزایش کارآیی در لیگ برتر فوتبال ایران پیشنهاد میشود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362220150214Relationship of Sport Coaches Power Bases In individual and team Sports Athletes Satisfactionتحلیل ارتباط پایگاههای قدرت مربیان و رضایتمندی ورزشکاران رشته های انفرادی و جمعی127154213FAژالهمعماریدانشگاه الزهرا (س)ابوالفضلفراهانیدانشگاه پیام نور0000-0002-0417-5858ایرجصنعتیدانشگاه پیام نورJournal Article20111001The purpose of this study was determined the relationship of coaches power bases to individual athletes and team satisfaction. The research tools and questionnaires were were Vaytsid(2000) and Chladvrai(1998) which their validity was confirmed by the experts and their reliability using Cronbach's alpha coefficient, respectively α=0/728 and α= 0/772 were found (p <0.05). Statistical Community, including athletes and coaches individual and team disciplines active in Azerbaijan province were. Samples included 1,456 athletes, volleyball and handball, wrestling and taekwondo athletes in 1694, and 62 were coached random method, were selected. For analysis of the data, we used Kolmogrof-Smirnof, Spearman, U Man Withny and Z Fisher tests (P<0/05). Results showed variable reward and authority had a significant relationship with satisfaction (P <0.05). Also standard regression coefficient showed the reward and authority variables had rate with the first priority, and the authority and law were the next priorities (P<0/05). In individual sports, none of the independent and dependent variables were significant relationship (P> 0.05). It can be concluded that the relation of satisfaction with authority was noticeable but non- meaningful, also had the first priority. In team sports only reward variable showed a significant relationship with satisfaction variable, also satisfaction was the first priority in this group.هدف از انجام این تحقیق، تعیین ارتباط استفادهی مربیان از پایگاههای قدرت با رضایتمندی ورزشکاران رشتههای انفرادی و جمعی بود. ابزار تحقیق پرسشنامههای وایتسید (2000) و چلادورای(1998) بود که توسط خبرگان، روایی آنها تایید و ضریب آلفای کرونباخ آنها 728/0=α و 772/0=αتعیین شد (p<0.05). جامعۀآماری تحقیق شامل ورزشکاران و مربیان رشتههای انفرادی و جمعی فعال در استان آذربایجانغربی بود. نمونهها شامل 1456 ورزشکار والیبال و هندبال، 1694 ورزشکار کشتی و تکواندو و 62 مربی بودند که با روش تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از آزمونهای کولموگرف-اسمیرنوف و ضریب همبستگی اسپیرمن، یومنویتنی و z فیشر برای آزمون فرضیهها و نیز تحلیل رگرسیون در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای پاداش و مرجعیت با رضایتمندی رابطهی معنیداری داشتند (P<0.05). همچنین ضریب استاندارد رگرسیونی نشان داد که متغیر پاداش بهلحاظ میزان رابطه با رضایتمندی در اولویت اول و مرجعیت و قانون در اولویتهای بعدی قرار داشتند. در گروه ورزشهای انفرادی، هیچیک از متغیرهای پیشبین با متغیر ملاک رابطهی معنیداری نداشتند (P>0.05). رابطهی متغیر مرجعیت با رضایتمندی، قابل ملاحظه اما غیرمعنیدار بوده و اولویت اول رابطه با رضایتمندی را داشت. در گروه ورزشهای تیمی، تنها متغیر پاداش با رضایتمندی رابطهی معنیداری نشان داد و اولویت اول رابطه با رضایتمندی را در این گروه داشت. از این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که قدرت تخصص مربیان در رأس سایر پایگاههای قدرت بوده و در رشتههای جمعی پاداش و در رشتههای انفرادی مرجعیت در اولویت است. همچنین در مدل رگرسیونی بهدست آمده، پاداش و مرجعیت با رضایتمندی رابطهی معناداری داشتند. پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362220150214Analysis of Sport Management Articles Published in Journal of Research on Sport Scienceتحلیل محتوای مقالات مدیریت ورزشی نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی155172214FAبهمنعسگریدانشگاه پیام نورعلیرضاالهیدانشگاه خوارزمیحسینپورسلطانی زرندیدانشگاه پیام نور کرجJournal Article20111008The purpose of this study was content analysis of sport management articles published in journal of research on sport sciences. Statistical population of present study was include of all articles published in JRSS in sport management field from winter 2002 until spring 2012. Regard to low volume of statistical population, the statistical sample considered equal to statistical society (N=n=155). Used instrument in this research was include of a checklist that their validity measured by 6 people sport management faculties and expert in field of content analysis. by scott test, agreement coefficient between coder measured uper ℅90. For data analysis used from descriptive and inferential statistical (scott test). Results showed Survey method (℅46.1) more used in comparison with another method. In this research, ℅92.9 articles done by multiple- author and ℅38.1 done by three - author. Also, ℅67.1 sport management articles wrote by sport management author and their remainder wrote by authors in another field. Also, The finding showed more present of authors (℅46) were assistant professor and ℅39/4 articles were in field of organizational behavior and management psychology. Moreover, articles done on statistical population of college students were more than articles done on another statistical population and educational section that is include of training and education department and universities, has been more articles. Result of this study can appropriate guideline being for planning in scientific- specialty journals of sport science research center and another scientific centers.هدف این پژوهش تحلیل محتوای مقالات مدیریت ورزشی نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی است و ابعادی از جمله روشهای تحقیق، میزان هم پژوهی نویسندگان، استنادات، حوزههای مطالعاتی، جوامع مطالعاتی و ... را بررسی کرده است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر، تمام مقالات مدیریت ورزشی چاپ شده در نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی از زمستان 1380 تا بهار 1390 بود. با توجه به حجم کم جامعه، نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری در نظر گرفته شد (155N=). ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل چک لیست کدگذاری بود که روایی آن توسط شش نفر از استادان مدیریت ورزشی و متخصص در زمینۀ تحلیل محتوا سنجیده شد. با استفاده از آزمون اسکات، ضریب توافق بین کدگذاران بیشتر از 90 درصد بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اسکات) استفاده شد. نتایج نشان میدهد روش تحقیق پیمایشی (1/46 درصد) در مقایسه با سایر روشها بیشتر استفاده شده است. 9/92 درصد از مقالات چند نویسنده (بیش از یک نویسنده) دارند که 1/38 درصد از آنها با سه نویسنده ارائه شدهاند. همچنین، 1/67 درصد از مقالات مدیریت ورزشی این نشریه توسط پژوهشگران دارای تحصیلات مدیریت ورزشی و بقیۀ آنها توسط پژوهشگران سایر گرایشهای تربیت بدنی و رشتههای غیرتربیت بدنی نگاشته شدهاند. همچنین، یافتهها نشان میدهد بیشتر نویسندگان مقالات (46 درصد) درجۀ علمی استادیار دارند و 4/39 درصد مقالات مربوط به حوزۀ مطالعاتی رفتار سازمانی و روانشناسی مدیریت است. علاوه بر این، تعداد مقالاتی که روی جامعۀ آماری دانشجویان انجام شدهاند، از مقالاتی که روی جوامع دیگر انجام شدهاند، بیشتر است و حوزۀ آموزشی که دو بخش آموزش و پرورش و دانشگاهها را در بر میگیرد، بیشترین تعداد مقالات را به خود اختصاص داده است. نتایج این تحلیل محتوا میتواند راهنمای مناسبی برای برنامهریزی در حوزۀ نشریات علمی تخصصی پژوهشکدۀ تربیت بدنی و سایر نهادهای علمی - پژوهشی باشد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362220150214Developing, Validating and Reliabilization of an Instrument for assessing Factors Affecting Sport Spectators Involvement of Iran`s Football, Volleyball and Basketball Professional Leaguesساخت، اعتباربخشی و پایاسازی ابزار سنجش عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران لیگهای برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال ایران173188215FAحسینعلی محمدیدانشگاه قمفریدونتند نویسدانشگاه خوارزمیسیده فریدههادویدانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرJournal Article20120103The purpose of this study was design of reliable and valid questionnaire for assessing the factors affecting spectator sport of Iranians football, basketball and volleyball professional leagues. The statistical sample of this study was 10, 30 and 500 spectators from each league that randomly selected from attendant spectators in stadiums. Face, apparent, construct, and criterion (concurrent) validity, internal reliability and consistent coefficient of research questionnaire surveyed in designing instrument stage. For statistical analysis of data used descriptive and inferential statistics methods includes Pearson correlation coefficient for determining consistency coefficient and criterion validity of questionnaire, Cronbaches ` alpha, KMO and Bartlet, explorative factor analysis, by SPSS and Amos soft wares. Result showed consistency coefficient of pilot edition` s research questionnaire was .56 and its internal consistency was .84. Explorative factor analysis showed 8 factors that affecting on spectators attendance and these factors indicated .57% of variance. These factors were facility, information- attractiveness, performance- antiquity, timing- informing, interaction- escape and excitement. Internal consistency of final edition research questionnaire was .89.هدف از انجام این مطالعه، طراحی و ساخت ابزار معتبر و پایا جهت سنجش عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران ورزشی لیگهای برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال بود. نمونهی مورد مطالعه در مراحل مختلف انجام پژوهش بهترتیب 10،30 و 500 نفر تماشاگر از هر لیگ بود که بهطور تصادفی از میان تماشاگران حاضر در ورزشگاه انتخاب شدند. این پژوهش، یک مطالعهی کاربردی است که بهصورت پیمایشی انجام شد. در بخش طراحی ابزار سنجش عوامل مؤثر بر حضور، اعتبار صوری، ظاهری، سازه و ملاکی (ملاک همزمان)، پایایی درونی و ضریب ثبات ابزار طراحیشده مورد بررسی قرار گرفت. بهمنظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها، از آمار توصیفی شامل شاخصهای گرایش مرکزی و شاخصهای پراکندگی و آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون برای تعیین ضریب ثبات و اعتبار ملاکی ابزار، آزمون آلفای کرونباخ، آزمون KMOو کرویت بارتلت برای بررسی کفایت نمونه، آزمون تحلیل عامل اکتشافی برای شناسایی عوامل بودند که با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شدند. نتایج نشان داد که ضریب ثبات پرسشنامهی مقدماتی 56/0 و تجانس درونی آن 84/0 است. نتایج آزمون تحلیل عامل اکتشافی 8 عامل را که مجموعاً 57 درصد از واریانس عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران را تبیین میکند، نشان داد. این عوامل شامل تأسیسات، اطلاعات و جذابیت، عملکرد و قدمت تیمها، زمانبندی و اطلاعرسانی، پیروزی نیابتی (هویت تیمی)، تعامل و گریز و هیجان بودند. تجانس درونی پرسشنامهی نهایی 89/0 بهدست آمد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362220140321Identifying a conceptual model for starting-up small and medium sized sport enterprisesتبیین مدلی مفهومی برای ایجاد کسب وکارهای کوچک و متوسط ورزشی189208216FAسید مرتضیعظیم زادهدانشگاه فردوسی مشهدمحمداحسانیدانشگاه تربیت مدرساسدا...کردنائیجدانشگاه تربیت مدرسهاشمکوزه چیاندانشگاه تربیت مدرسJournal Article20120429Nowadays, the new enterprises are recognized as the main source of job creation, innovation and development. Therefore, identifying the factors playing key roles in the start-up of small and medium sized enterprises (SMEs) is critical. The purpose of this study was to propose a conceptual model for sport SMEs start-up. The methodology was qualitative using Document Content Analysis and Semi-structured interview methods. From the participants of this study, 18 scholars involved in SMEs were selected through purposive sampling. After a careful investigation of business start-up models in the literature, three approaches were recognized including: individual, environmental, and integration approach. the integrated approach was proposed as a comprehensive model to supplement other approaches. In this approach, beside environmental and individual factors, researchers can add other vital factors to enrich their models. Then, a model was proposed in line with integration approach. Interviews were done with experts in order to localize the proposed model and identify their opinions about it. The model composed of three important factors: 1. Individual; 2. Environmental; and 3. Financial factors. It should be mentioned that these factors were constituted of sub dimensions. I t is believed that, this model can display the most critical factors influencing sport business start-up.امروزه،شرکتهای جدید، منبع اصلی ایجاد شغل، خلاقیت، فناوری و پیشرفتهای همهجانبه هستند. از اینرو، این تحقیق با هدف بررسی مدلها و یافتههای موجود در حیطهی ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط و ارائهی مدلی مفهومی برای کسبوکارهای ورزشی است. این تحقیق، با رویکرد کیفی و به روش اسنادی-تحلیل محتوی و مصاحبه عمیق نیمه ساخت یافته انجام شد. 18 نفر به عنوان نمونه از بین محققان فعال در زمینهی کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهی نیمهساختاریافتهای بود که به روش مصاحبه به انجام رسید. بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبهها و بررسی مدلها و نظریههای موجود، سه دیدگاه در امر ایجاد SMEها مشخص شد. دیدگاه اول، بیانگر نقش عوامل فردی (کارآفرین) در ایجاد SMEاست. دیدگاه دوم، نقش عوامل محیطی را در ایجاد کسب و کار، مهم دانسته است. اما دیدگاه سوم، با عنوان نظریهی تعاملی شکل گرفت. این نظریه، هر دو عامل فرد و محیط را در ایجاد کسب و کار مهم دانسته و آنها را با هم تلفیق کرده است. همچنین بر اساس یافتهها و بر پایهی دیدگاه اخیر، در تبیین مدل مفهومی این تحقیق، عامل مهمی که اکثر محققان نیز به آن اشاره داشتند، مشارکت داده شد و به این طریق مدل مفهومی جامعتری و با حضور سه عامل اصلی فرد، محیط و تأمین سرمایه شکل گرفت. لازم به توضیح است که زیر بخشهای هر کدام از این عوامل، نیز به صورتی کاملتر، ابعاد مدل را پوشش دادند. اعتقاد بر این است که این مدل، بتواند به گونهای جامعتر عوامل مهم، در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی را تبیین کند. پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362220140321Place of sports in Malekosho-ara Bahar poemsجایگاه ورزش در اشعار ملک الشعرای بهار209228217FAفرشادرفیعیمدیر عامل مرکز مطالعات ورزش و سلامت توسامحمدباقرفرقانی اوزرودیآموزگار تربیت بدنی،آموزش و پرورش بابل0000-0003-1683-3106سمیهرحیمی علی آبادیدانشگاه مازندرانJournal Article20120603The aim of this research is to study the place of sports in Malekosho-ara Bahar poems. Regarding this, selected verses and poems in 8 areas consisting of "sports conceptualism from Malekosho-ara Bahar's perspective, importance and urgency of sports from Bahar's perspective, sports and childhood, sports in transition of past to present, sports and rationalism, sports and spirituality, sports and occupations, and finally sports and healthiness" have been scrutinized. The main reference for this research is Malekoshor-ara Bahar's full poetical works, based on the 1344 version which was published by Negah Publication in the year 1387 and other references pertinent to subjects. This research has been conducted using a descriptive method based on library perusal. Research findings showed that sports has been employed in different places of Malekosho-ara Bahar poems such as: homework and assignment, job and career, effort and endeavor, gain, abstinence, and farming. These findings also reveal that sports has a very special place in Bahar's perspective that not only was of high interest for Professor Bahar but also was being used by him to give humans advices to play sports. One can employ many of his viewpoints to expand the physical education culture and sports in our country.هدف از این تحقیق، بررسی جایگاه ورزش در اشعار ملک الشعرای بهار است. به همین منظور، ابیات و اشعار منتخب در 8 حوزهی مفهومشناسی ورزش از نگاه ملک الشعرای بهار، ضرورت و اهمیت ورزش از نگاه بهار، ورزش و کودکی، ورزش درگذارِ دیروز و امروز، ورزش و خِردگرایی، ورزش و معنویت، ورزش و مشاغل و ورزش و سلامت مورد بررسی قرار گرفت. منبع اصلی تحقیق، دیوان کامل اشعار ملک الشعرای بهار، بر اساس نسخهی 1344 که توسط انتشارات نگاه در سال 1387 چاپشده و سایر منابع مرتبط با موضوع است. این تحقیق، بهروش توصیفی بر اساس مطالعات کتابخانهای صورتگرفته است. یافتههای تحقیق نشان داد که ورزش در اشعار ملک الشعرای بهار در جایگاههای مختلفی ازجمله مشق و تمرین، کار و حرفه، تلاش و کوشش، کسبکردن، ریاضتبردن و زراعت مورد استفاده قرار گرفتهاست. این یافتهها نشان میدهد که ورزش در نگاه ملک الشعرای بهار، از جایگاه ویژهای برخوردار بوده که نه تنها مورد وثوق استاد بهار است، بلکه ایشان در نصایح خود انسانها را بسیار به ورزش توصیه نمودهاست که میتوان بسیاری از دیدگاههای وی را برای توسعهی فرهنگ تربیت بدنی و ورزش کشور بهکار بست.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362220140321Determining the organizational culture of the Sports and the Youth Organization, West Azerbaijan, using Denison’s Theoretical Frameworkتبیین فرهنگ سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی با رویکرد نظری مدل دنیسون229242218FAمیرحسنسیدعامریدانشگاه ارومیهJournal Article20121110Scholars have been investigating the culture of various organizations in order to find out how individuals’ approach the organization. The present study was an attempt to determine various dimensions as well as the strengths and weaknesses of organizational culture and subculture in the Sports and the Youth Organization (SYO), West Azerbaijan. A total of 70 staff members of SYO in West Azerbaijan were selected purposefully. A background information questionnaire and the highly reliable (<em>r</em>= .82) Organization Culture Questionnaire (Denison, 2007) were applied for data collection purposes. The data, then, were analyzed based on Denison’s Theoretical Framework and descriptive statistics. Results indicated that the SYO enjoys a good condition from consistency and mission point of view. However, it needs further developmental plans in terms of adaptability and involvement. In addition, the obtained diagram of the organizational culture compared with that of Denison shows that there is a similarity between the two diagrams in terms of internal and external concentration; flexibility, nevertheless, remains static. Findings, furthermore, imply that staff behavior is affected by and adapted with the fundamental values of the organization.Scholars have been investigating the culture of various organizations in order to find out how individuals’ approach the organization. The present study was an attempt to determine various dimensions as well as the strengths and weaknesses of organizational culture and subculture in the Sports and the Youth Organization (SYO), West Azerbaijan. A total of 70 staff members of SYO in West Azerbaijan were selected purposefully. A background information questionnaire and the highly reliable (<em>r</em>= .82) Organization Culture Questionnaire (Denison, 2007) were applied for data collection purposes. The data, then, were analyzed based on Denison’s Theoretical Framework and descriptive statistics. Results indicated that the SYO enjoys a good condition from consistency and mission point of view. However, it needs further developmental plans in terms of adaptability and involvement. In addition, the obtained diagram of the organizational culture compared with that of Denison shows that there is a similarity between the two diagrams in terms of internal and external concentration; flexibility, nevertheless, remains static. Findings, furthermore, imply that staff behavior is affected by and adapted with the fundamental values of the organization.