پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115320190321Convergence of Export of Sporting Goods in Iran: Generalized Method of Momentsهمگرایی صادرات گروه کالاهای ورزشی در ایران: رهیافت گشتاور تعمیمیافته1732145810.22089/smrj.2017.4148.1798FAمحمدرسولخدادادیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز0000-0002-3393-020Xمهدیشیرافکنمربی علوم اقتصادی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهارسارامعصوم زادهدانشجوی دکترای علوم اقتصادی، دانشگاه تبریزمریمفریدفتحیدانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز0000-0001-8215-8829Journal Article20170513Today, the economy and sports industry are concerned as one of the most important economic sectors in all countries, especially developing countries.Sporting goods exports has always been one of the topics discussed economic decision-makers in the context of sports economy. Considering the importance of this sector of the economy sports, this study aimed to investigate convergence of exported goods group during 1992- 2012 sports industry in Iran. The research method for the price pair is econometric generalized method of moments by using the Beta and Sigma convergence method in order to investigate the convergence of the grouping. Grouping goods including clothing, shoes, balls and sports equipment. The results showed that there is beta convergence in the sport of exported goods, the rate of convergence in this factor 0.674 is statistically significant and indicates that the speed of convergence. Also, Sigma convergence test results approved the existence of convergence and reducing the deviations groups are through time. This factor is also statistically significant. Considering the results of the beta and sigma convergence can confirm the existence of convergence in exporting sporting goods group acknowledged Iran during the period studied.<strong>امروزه، بخش اقتصاد و صنعت ورزش بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی در تمامی کشورها بهخصوص کشورهای درحالتوسعه موردتوجه است. صادرات کالاهای ورزشی همواره یکی از موضوعهای موردبحث تصمیمگیران اقتصادی درزمینة اقتصاد ورزش است؛ بنابراین، با توجه به اهمیت این بخش از اقتصاد ورزش، این پژوهش با هدف بررسی همگرایی گروه کالاهای صادراتی سالهای 1391- 1371 صنعت ورزش در ایران انجام شد. روش پژوهش بهصورت جفتقیمتی با استفاده از روشهای همگرایی بتا و سیگما برای بررسی همگرایی این گروهبندی از روش اقتصادسنجی گشتاور تعمیمیافته بود. گروهبندی کالاها شامل پوشاک، کفش، توپ و تجهیزات ورزشی بود. نتایج مطالعه نشان داد که همگرایی بتا در گروه کالاهای صادراتی ورزشی وجود داشت و ضریب همگرایی برابر با 674/0 بود که بیانگر برخورداری این همگرایی از سرعت بالا بود و این ضریب بهلحاظ آماری معنادار بود. همچنین، نتایج آزمون همگرایی سیگما تأییدکنندة وجود هم</strong><strong></strong><strong>گرایی و کاهندهبودن انحرافات گروهها درطی زمان بود. این ضریب نیز بهلحاظ آماری معنادار بود. با توجه به نتایج آزمون روشهای همگرایی بتا و سیگما در گروه کالاهای صادراتی صنعت ورزش، وجود همگرایی گروه کالاهای این صنعت تصدیق میشود. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115320190321Design the Optimal Requirements for the Implementation of Social Marketing in Recreational Sports in Iranطراحی مدل الزامات پیادهسازی بازاریابی اجتماعی در ورزشهای تفریحی کشور با استفاده از نظریة دادهبنیاد3358140510.22089/smrj.2017.4345.1833FAاحسانططریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیتمدرسمحمداحسانیاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیتمدرسهاشمکوزه چیاناستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیتمدرسرسولنوروزی سید حسینیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیتمدرسJournal Article20170614Social marketing is a vehicle for handling social issues and it is a model for replacing healthy behaviors in the society. The purpose of this research is designing the optimal requirements for the implementation of social marketing in Recreational Sports in Iran. The qualitative method based on grounded theory (GT) was conducted. 19 experts were selected as a sample through chain sampling. Data gathered through unstructured and deep interviews. Data were analyzed based on emergent approach of Glasier through open, selective and theoretical coding. Data analysis revealed that the main categories of model are culture of participation, access to sport facilities, cost of participation, networks of social marketing (promotion), management and optimal behaviors and its benefits. It is worthwhile to mention that their components are cultures, values and behavior norms, family and social classes for the culture of participation and outdoors, easily access, training, need assessment for categories of accessibility and leisure time cards, free course, different pricing strategies, discounts for the participation fees, planning, organization, management, facilities and equipment, networking, evaluation and controls for the management issues, and finally the benefits of optimal behaviors are components of research model.<strong>بازاریابی اجتماعی برای رفع معضلات اجتماعی و جایگزینکردن الگوی رفتاری سالم در جامعه تلاش میکند. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل الزامات پیادهسازی مطلوب بازاریابی اجتماعی در ورزشهای تفریحی کشور بود. روش پژوهش کیفی بود که با راهبرد نظریة داده بنیاد انجام شد. بدینمنظور، با 19 نفر از خبرگان و متخصصان بهصورت هدفمند و با روش گلولهبرفی مصاحبههای عمیق ساختارنیافته انجام شد و دادهها بهصورت همزمان با استفاده از رویکرد گلیزری که شامل مجموعهای از کدگذاریهای باز، انتخابی و نظری است، تحلیل شدند. پس از تمامی مراحل کدگذاری، مدل نهایی بهدست آمد. یافتهها نشان داد که مقولههای اصلی مدل عبارتاند از: فرهنگ مشارکت، قابلیت دسترسی به اماکن و فضاهای ورزشی، هزینة مشارکت، ارتباطات بازاریابی اجتماعی (ترویج)، مدیریت و رفتار مطلوب و مزایای آن. مؤلفههای مقولهها بهترتیب شامل این موارد هستند: خردهفرهنگها، ارزشها و رفتارهای هنجاری، خانواده و طبقة اجتماعی برای مقولة فرهنگ مشارکت</strong><strong>و فضاهای روباز؛ دسترسی آسان، آموزش، نیازسنجی دقیق برای مقولة قابلیت دسترسی و کارتهای اوقاتفراغت؛ دورههای رایگان، راهبرد متفاوت قیمتگذاری، تخفیفات کاربردی برای مقولة هزینة مشارکت و برنامهریزی، سازماندهی، مدیریت اماکن و تجهیزات، شبکهسازی، ارزیابی و کنترل برای مقولة مدیریت و درنهایت، مزایای حاصل از رفتار مطلوب، به عنوان مؤلفههای مدل نهایی پژوهش حاضر هستند. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115320190321Analysis of affective factors on the status of IRANs Fitness club via qualitative approachتحلیل عوامل مؤثر بر وضعیت باشگاههای بدنسازی ایران با رویکرد کیفی5982145410.22089/smrj.2017.3954.1765FAمحسناسمعیلیاستادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه علوم ورزشیمعصومهکلاته سیفریدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه مازندرانحسینزارعیاناستادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه علوم ورزشیJournal Article20170409The purpose of this study was to analyze the affective factors on the status of the Iran¢s fitness clubs. This survey was exploratory and qualitativewith Constructive approach that is used the grounded theory method. The statistical populations included of the experts and scholars of the bodybuilding Federation and province bodies, Sport and Youth Ministry and province offices, managers, coaches and clients of clubs, and some university professors (n=38). Samples were selected from 5 different provinces with Snowball Techniques and targeted method and continued until saturation. For data gathering in the first phase used of library studies, regulations, documents, books and Internet sites<strong>.</strong> In the second phase data collected from samples through open-ended questions and semi-structured interviews. For data analysis, three-step encoding open, axial and selective by Maxqda software version 10 was used. In the first phase, 427 codes extracted and were classified at 34 concepts. In the second stage concepts combined into three main categories and were divided inside the club, outside the club and mediators. In the final stage on the base of issues relations the research model was derived. Model confirmed through focus group method. This model can help to create a healthy climate in the clubs, the creation of a stable income, generate employment in the clubs, cultural development and ethics, enhance customer satisfaction and improve society's attitude to the fitness clubs.<strong>هدف این پژوهش، تحلیل وضعیت باشگاههای بدنسازی ایران بود. نوع پژوهش، اکتشافی و کیفی با رویکرد ساختگرایانه بود که از روش نظریة دادهبنیاد استفاده شد. کارشناسان و صاحبنظران فدراسیون و هیئتهای بدنسازی، وزارت و ادارات کل ورزشوجوانان، مدیران، مربیان و مشتریان باشگاههای بدنسازی و برخی اساتید دانشگاهی درمجموع به تعداد 38 نفر، جامعة آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه</strong><strong></strong><strong>گیری با روش هدفمند و با تکنیک گلولهبرفی از پنج استان و تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. برای جمعآوری دادهها، در مرحلة اول از مطالعات کتابخانهای و نیز بررسی آییننامهها، اسناد، کتب و سایتهای اینترنتی و در مرحلة دوم از مصاحبه نیمهساختاریافته با شرکت کنندگان در پژوهش به</strong><strong></strong><strong> شکل سؤالهای باز استفاده شد. برای تحلیل دادهها از کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و گزینشی با نرمافزار مکس کیودای نسخة 10 استفاده شد. در مرحلة اول، 427 کد استخراج شدند که در 34 مفهوم تقسیم بندی شدند. در مرحلة دوم، مفاهیم تلخیص شدند و درقالب سه مقولة اصلی درونباشگاهی، برونباشگاهی و واسطهای تقسیمبندی شدند و در مرحلة آخر، براساس ارتباط مقولهها با یکدیگر مدل پژوهش استخراج شد. مدل مستخرج با روش گروه کانونی تأیید مجدد شد. این مدل میتواند در ایجاد فضای سالم در باشگاههای بدنسازی، ایجاد درآمد پایدار و مناسب، کمک به تولید اشتغال در باشگاهها، توسعة فرهنگ و اخلاق، افزایش رضایت مشتری و بهبود نگرش مثبت جامعه به این رشتة ورزشی کمک کند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115320190321Value Proposition to the Customer in Sport Business Modelارزش پیشنهادی به مشتری درمدل کسبوکارهای ورزشی8398145210.22089/smrj.2017.3800.1742FAناصرغلامیدکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمینجفآقاییدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی0000-0003-1429-4647رضامحمدکاظمیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران0000000254427857مرجانصفاریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیتمدرس0000-0002-0257-7896Journal Article20170224Why would a company's value proposition to customers by other companies? The value proposition of packages of products or services that meet the needs of a particular segment of customers. The aim of this research was identifying the components of value proposition Sport businesses model as one of the components 9 business model Osterwalder. This is an applied research and the kind of research was survey study. Statistical populations were owners and managements businesses of sport service and Academic experts in the field of business management and sports management those choice 21 persons. Sampling method was snowball Targeted and non-random until theoretical saturation. The methodology was qualitative using Content Analysis and Semi-structured interview methods and components to the customer value proposition as one of the main elements of the business model sports and sports services were identified. Results showed educational services provided to the customer, consulting services, utilities, health, wellness, recreation, sports medicine services and emotional needs the values of sports are offered in business<strong>.</strong> Then respond to financial needs and sell products in the next rank component of the value proposition to business customers’ sports services. Based on the findings, it is recommended to business managers Sport, by analyzing the needs of customers, value proposition competitors and analyze the internal and external business, to create customer value proposition components as a key element of competition in Sport service businesses will have special attention.<strong>ارزش پیشنهادی، دلیل ترجیح یک شرکت نسبت به سایر شرکتها توسط مشتریان است. هر ارزش پیشنهادی متشکل از بستهای منتخب از محصولات یا خدمات است که نیازهای یک بخش از مشتریان را برآورده میکند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفههای ارزش پیشنهادی به مشتری</strong><strong>بهعنوان یکی از مؤلفههای نهگانة مدل کسبوکار استروالدر بود. این پژوهش ازنوع</strong><strong>کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها، توصیفی</strong><strong>- </strong><strong> پیمایشی بود. جامعة آماری، مالکان و مدیران کسبوکارهای خدمات ورزشی</strong><strong>و نیز خبرگان دانشگاهی بودند. تعداد 21 نفر با استفاده از راهبرد نمونهگیری گلولهبرفی و بهصورت هدفمند و غیرتصادفی تا مرحلة اشباع نظری انتخاب شدند. مصاحبهها باز و نیمهساختاریافته انجام شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری باز، محوری و تم انجام شد و مؤلفههای ارزش پیشنهادی به مشتری در حوزة خدمات ورزشی شناسایی شدند. نتایج نشان داد که ارائة خدمات آموزشی به مشتری، خدمات مشاوره، خدمات رفاهی، خدمات سلامتی،</strong><strong>تندرستی، تفریحی، پاسخگویی به نیازهای احساسی و خدمات پزشکی ورزشی، مهمترین ارزشهای قابلارائه در کسبوکارهای ورزشی بودند. پس از آن، پاسخگویی به نیازهای مالی و فروش محصولات در رتبههای بعدی قرار گرفتند. براساس یافتهها، به مدیران کسبوکارهای ورزشی پیشنهاد میشود با تحلیل نیازهای مشتریان، ارزش پیشنهادی رقبا و تحلیل درونی و بیرونی کسبوکار خود، نسبت به خلق مؤلفههای ارزش پیشنهادی مشتریان بهعنوان عنصر کلیدی رقابت در کسبوکارهای خدماتی ورزشی توجه ویژهای داشته باشند. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115320190321Identification and Prioritization of Judo Talent Identification Parameters for Judo Sport in Iranشناسایی و اولویتبندی شاخصهای استعدادیابی ورزش جودو در ایران99120145310.22089/smrj.2017.3932.1759FAمحمدعلینودهیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانمرتضیدوستیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0001-6806-4535سید محمدحسینرضویاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20170403The aim of this study was identification and prioritization of Judo talent identification parameters for Judo sport in Iran. This research was mixed method (in quality, classic modified Delphi method and quantitative, descriptive and analytical), respectively<strong>.</strong> The populations in the qualitative section consist of federation officials, national team coaches and experts of sports talent (n=30), and in the quantitative section included members of the Federation, the national team coaches and athletes, provincial officials and university professors (n=105). Sampling was targeted and accessible. Data Collection tools was interviews and a researcher-made questionnaire. Its validity was confirmed by 12 experts. Reliability confirmed through Cronbach's alpha that obtained 0.79. Data analysis was done through using descriptive statistics (frequencies, tables) and inferential statistics (EFA and Friedman test) with Spss20 and CFA was performed with using LISREL 8.5. According to results, judo talent indicators based on priorities are as follow: Characteristics of skill, physical and physiological, anthropometric and psychological. According to results, administrators of federation should pay attention to judo talent indicators. Undoubtedly, a scientific view to the process of talent identification can be useful to develop judo through athlete’s win in judo competitions and sport events.<strong>هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای استعدادیابی ورزش جودو در ایران بود. روش انجام پژوهش، آمیخته (در بخش کیفی، روش دلفی کلاسیک تعدیلشده و در بخش کمی، توصیفی- تحلیلی) بود. جامعة آماری در بخش کیفی مسئولان و اعضای کمیتههای فدراسیون، مربیان تیمهای ملی و تعدادی از اساتید استعدادیابی ورزشی (تعداد = 30) و در بخش کمی، اعضای فدراسیون، مربیان و ورزشکاران تیم ملی، مسئولان هیئتها، کارشناسان و اساتید دانشگاه (تعداد = 105) بودند. نمونهگیری بهصورت هدفمند و دردسترس انجام شد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامة پژوهشگرساخته بود. روایی پرسشنامه با نظر 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (79/0 = </strong><strong>α</strong><strong>) بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانیها و رسم جداول) و استنباطی (تحلیل عامل اکتشافی و آزمون فریدمن) به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخة 20 انجام شد و نیز تحلیل عامل تأییدی به کمک نرمافزار لیزرل نسخه 5/8</strong> <strong>انجا</strong><strong>م گرفت. براساس نتایج، شاخصهای استعدادیابی جودو بهترتیب اولویت عبارت بودند از: ویژگیهای مهارتی، جسمانی و فیزیولوژیک، پیکرسنجی و روانشناختی. با توجه به یافتههای پژوهش، مسئولان فدراسیون باید به شاخصهای استعدادیابی مختص به ورزش جودو توجه ویژه کنند. بدونتردید، نگاه علمی به فرایند استعدادیابی میتواند در راه اعتلای ورزش جودو ایران ازطریق کسب موفقیت ورزشکاران در مسابقات و رویدادهای ورزشی جودو مفید واقع شود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115320190321Sensory Marketing and Brand Trust: A Case of Sports Shops Customersبازاریابی حسی و اعتماد به برند مشتریان فروشگاههای ورزشی121138146410.22089/smrj.2018.5117.2003FAحمیدقاسمیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور شهریارنازنینراسخاستادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی0000000245682916Journal Article20171125The present study was conducted with the aim of study sensory marketing and brand trust among sports shops customers in the Mazandaran province. The research used a descriptive-correlational method with field survey for data collection. The statistical population consisted of all customers of the Nike, Adidas, Reebok, Puma and Majid sports shops in the Mazandaran province. Given the unlimited size of the population, 384 individuals were selected through simple random sampling. The sensory marketing questionnaire of Hosseini and Pourkiani (2015) and the questionnaire of customers’ trust of Ueacharoenkit (2014) were used for data collection. The reliability of both questionnaires was confirmed by 10 PE university teachers, and their validity was 0.87 and 0.88 respectively based on the Cronbach’s alpha coefficient. The normalized coefficient of kurtosis, the Pearson correlation test and path analysis in the SPSS software were used to test the research hypotheses. Based on the research findings, there was a significant positive relationship between sensory marketing and brand trust among sports shops customers in the Mazandaran province. It was revealed that the senses of sight, hearing, and smell had a significant positive impact on customer trust in the brand, whereas the senses of taste and touch did not. The regression analysis results showed that 61.6% of the variance in customer trust is related to sensory marketing. The results confirm the necessity of developing indicators of sensory marketing such as the senses of sight, smell, and hearing.Clearly, by creating a sensory or affective experience, customer trust could be improved among sports shops customers.<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی بازاریابی حسی و اعتماد به برند مشتریان فروشگاههای ورزشی استان مازندران بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و</strong><strong>روش جمعآوری اطلاعات ازنوع میدانی بود. جامعة آماری </strong><strong>کلیه</strong><strong> مشتریان فروشگاههای ورزشی نایک، آدیداس، ریبوک، پوما و مجید در استان مازندران بودند که با توجه به حجم جامعة نامحدود، براساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة بازاریابی حسی حسینی و پورکیانی (1394) و اعتماد مشتریان یوچارونکیت (2014) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تأیید 10 نفر از اساتید تربیتبدنی رسید و پایایی آنها براساس ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب 87/0 و 88/0 بهدست آمد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از ضریب کشیدگی بهنجار شده، آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با نرم</strong><strong></strong><strong>افزار اس</strong><strong>.</strong><strong>پی.اس.اس. و</strong><strong>آموس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین بازاریابی حسی و اعتماد به برند مشتریان فروشگا</strong><strong>ههای</strong><strong> ورزشی استان مازندران ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت</strong><strong>.</strong><strong> براساس یافتههای پژوهش، حس بینایی، حس بویایی و حس شنوایی تأثیر معنادار و مثبتی بر اعتماد مشتریان فروشگاههای ورزشی استان مازندران داشتند؛ اما حس چشایی و حس لامسه تأثیر معناداری بر اعتماد مشتریان ورزشی نداشتند. همچنین، همة شاخصهای برازش مدل نشاندهندة برازش مطلوب بودند. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان لزوم توسعه و بسط شاخصههای بازاریابی حسی ازجمله حسهای بینایی، بویایی و شنوایی را بااهمیت دانست. بدیهی است که با ایجاد تجربة حسی مشتریان در فروشگاههای ورزشی و ایجاد رابطة عاطفی میزان اعتماد مشتریان بهبود مییابد. </strong><br /> <br /> <strong> </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115320190321Validation of Political Organizational Behavior Perception Questionnaireاعتباریابی پرسشنامة ادراک رفتارهای سیاسی سازمانی139156146010.22089/smrj.2018.4215.1813FAسید صلاح الدیننقشبندیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران0000-0002-2588-3677کاوهمیرانیدانشجوی دکتری بازاریابی و رسانههای ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران0000-0002-0790-6361Journal Article20170527This study aimed to construct and validate a tool to evaluate the perception of political behavior is done.The statistical population of the study consisted of all employees of the Ministry of Sports and Youth;whose number is 1171 people.In order to estimate the sample size, a sample size was used. Accordingto this, the sample size was estimated at 530 peoplepatients was assessed on the same basis.It is worth noting that this research is descriptive and is a type of correlation study. The face and content validity of the research tool was verified by a group of professors and its construct validity through exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis based on structural equation model. For data analysis software Spss, Spss Sample Powerand Amos were used.The results showed that the result of Bartlett's sprite test was at a significant level (Sig = 0.001), which means that the variables are sufficiently correlated to provide a reasonable basis for exploratory factor analysis. The results of model parameters measurements showed that the questionnaire perceived organizational politics is desirable. Finally, the fitting results of the structural model indicate that all components of "general political behaviors, success through cooperation, payment and promotion policies" confirm fit of the model. In general, the results of the research indicate that using the perceptions of political behaviors can be used to measure the characteristics of political behaviors in the Ministry of Sport and other sports organizations. Using this questionnaire can pave the way for many studies in which measurement of perceptions of political behaviors will be of great importance.<strong>این</strong><strong>پژوهش</strong><strong>با</strong><strong>هدف</strong><strong>ساخت و</strong><strong>اعتبارسنجی</strong><strong>ابزاری</strong><strong>برای</strong><strong>ارزیابی</strong><strong>و</strong><strong>سنجش</strong><strong>ادراک رفتارهای سیاسی</strong> <strong>انجام</strong><strong>شده</strong><strong>است. جامعة آماری پژوهش همة کارکنان وزارت ورزشوجوانان به تعداد 1171 نفر بود. برای برآورد حجم نمونه از نرمافزار تعیین حجم نمونه استفاده شد که حجم نمونه تعداد 530 نفر برآورد شد. شایان ذکر</strong><strong>است</strong><strong>که</strong><strong>این</strong><strong>پژوهش،</strong><strong>توصیفی و</strong><strong>ازنوع</strong><strong>مطالعات</strong><strong>همبستگی</strong><strong>بود. روایی صوری</strong><strong>و</strong><strong>محتوایی</strong><strong>ابزار</strong><strong>پژوهش</strong><strong>توسط</strong><strong>گروهی</strong><strong>از</strong><strong>اساتید</strong><strong>صاحبنظر</strong><strong>و</strong><strong>روایی</strong><strong>سازة</strong><strong>آن</strong><strong>بهوسیلة</strong><strong>تحلیل</strong><strong>عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی</strong><strong>مبتنی</strong><strong></strong><strong>بر مدل</strong><strong>معادلات</strong><strong>ساختاری</strong><strong>تأیید</strong><strong>شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای اس.پی.اس.س، اس.پی.اس.س سمپل پاور و آموس، استفاده شد. یافتهها نشان داد که نتیجة آزمون کرویت بارتلت در سطح معناداری 001/0 = </strong><strong>Sig</strong><strong> بود و این بدانمعنی است که متغیرها به اندازة کافی همبستگی بالایی داشتند تا پایهای منطقی برای تحلیل عاملی اکتشافی فراهم آورند. همچنین، نتایج شاخصهای برازش مدل اندازهگیری نشان داد که پرسشنامة ادراک رفتارهای سیاسی سازمانی از شرایط مطلوبی برخوردار بود.</strong><strong>در آخر، نتایج برازش مدل ساختاری بیانگر آن بود که همة مؤلفههای «رفتارهای سیاسی عمومی، موفقیت بهواسطة همکاری، سیاست پرداخت و ارتقا» برازش مدل را تأیید میکنند.</strong><strong>بهطورکلی، نتایج</strong><strong>پژوهش</strong><strong>حاکی از آن است که</strong><strong>با</strong><strong>استفاده از پرسشنامة ادراک رفتارهای سیاسی میتوان</strong><strong>به</strong><strong></strong><strong>طور</strong><strong>قابل</strong><strong></strong><strong>قبولی خصیصههای رفتارهای سیاسی را در وزارت ورزش و دیگر سازمانهای ورزشی اندازهگیری</strong><strong>کرد. استفاده</strong><strong>از</strong><strong>این</strong><strong>پرسشنامه</strong><strong>میتواند</strong><strong>راهگشای</strong><strong>بسیاری</strong><strong>از</strong><strong>پژوهشهایی</strong><strong>باشد</strong><strong>که</strong><strong>در آنها</strong><strong>اندازه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong><strong>ادراک رفتارهای سیاسی</strong><strong>از</strong><strong>اهمیت</strong><strong>ویژهای</strong><strong>برخوردار</strong><strong>خواهد بود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115320190321The Role of Social Responsibilities in Attitude of Iran Football Fansنقش مسئولیتهای اجتماعی در نگرش هواداران فوتبال ایران157180145510.22089/smrj.2017.3982.1769FAامیرمنتظریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه نیشابور0000-0003-1140-496xمهدیطالب پوردانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهدرضااندامدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود0000-0002-4049-9737انوشیروانکاظم نژاداستاد آمار زیستی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170416The purpose of this study was determined the role of social responsibility in attitude of fans toward team in Iran football. The research method was descriptive - correlation. The statistical population of the study included all fans over 18 years old in the Premier League in 2015/16 season. Sample size based on factor analysis, 2 to 10-fold of the items was selected and finally, 640 questionnaires were analyzed. To analyze of conceptual model the data collected through four questionnaires of social responsibility (Montazeri and et al, 2017), team image (Chun, 2008), attitudinal loyalty (Gladden and Funk, 2001), and team identification (Heere and et al, 2011), after obtained the validity (face, content, and structure). To calculate reliability Cronbach’s alpha was used, and to analyze the data, structural equation modeling was used. The structural equation model showed that, overall indices of structural model were in good condition, thus, it was concluded that social responsibility in football had a positive and effective role on attitudes of fans. In addition, indirect effect of social responsibility in fans’ loyalty was significant, and meantime, the team image and team identification played the mediator role. Thus, social responsibility has positive direct and indirect effect on the mind and attitudes of fans. Therefore, it is recommended to manager of sport teams to consider the fans’ interest in social issues and various social responsibility initiatives putted in their long-term plans.<strong>هدف از انجام این پژوهش، تعیین نقش مسئولیت اجتماعی در نگرش هواداران نسبت به تیم در فوتبال ایران بود. روش پژوهش، توصیفی و ازنوع همبستگی بود. همة هواداران بالای 18 سال تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 95 ـ1394 جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. حجم نمونه براساس روش تحلیل عاملی دو تا 10 برابر تعداد گویههای پرسشنامه انتخاب شد و درنهایت، تعداد 640 پرسشنامه تحلیل آماری شدند. دادههای موردنیاز برای تحلیل مدل نظری با استفاده از چهار پرسشنامة مسئولیت اجتماعی (منتظری و همکاران، 2017)، تصویر تیم (چان، 2008)، وفاداری نگرشی (گلادن و فانک، 2001) و هویت تیمی (هییر و همکاران، 2011)، پس از گرفتن روایی (صوری، محتوا و سازه) و اعتبارسنجی گردآوری شدند. برای محاسبة پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد. مدل معادلة ساختاری نشان داد که شاخصهای کلی برازش مدل ساختاری در وضعیت مطلوبی قرار داشتند؛ بدینترتیب، میتوان بیان کرد که مسئولیت اجتماعی در فوتبال بر نگرش هواداران نقش مثبت و مؤثری دارد. بهعلاوه، اثر غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی بر وفاداری نگرشی هواداران معنادار بود و دراینمیان، تصویر تیم و هویت تیمی نقش میانجی ایفا کردند؛ برایناساس، مسئولیت اجتماعی دارای اثری مثبت هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیر مستقیم بر ذهن و نگرش هواداران است؛ ازاینرو، به مدیریت تیمهای ورزشی توصیه میشود علایق هواداران در مسائل و موضوعهای اجتماعی را درنظر داشته باشند و طرحهای مختلف مسئولیت اجتماعی را در برنامههای بلند</strong> <strong>مدت خود قرار دهند. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115320190321Relationship between Service Quality (Based on QUESC Model) and Satisfaction and Future Intention Students in Extracurricular Sport Activities in Azad University of Hamedanارتباط کیفیت خدمات (برمبنای مدل کیواسک) با رضایتمندی و تمایل به حضور مجدد دانشجویان در فعالیتهای فوقبرنامه ورزشی181198145910.22089/smrj.2017.4152.1800FAپیمانکلهریکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهرانحسیناکبری یزدیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20170514Now days attention to the customer needs and respond to their demands in sports places through improved service quality and satisfaction is so important. Present study has been conducted to aim determination of the relationship between service quality (based on QUESC Model) and satisfaction and future intention students in extracurricular sport activities in Azad University of Hamedan. This study is descriptive and kind of correlation. The statistical population of this study included the user students of extracurricular sport activities programs at Azad University of Hamadan. According to Cochran formula 384 people were selected as the research sample. To measure of service quality (QUESC) questionnaire was used to measure of customer satisfaction, customer satisfaction questionnaire (OCS) was used and to measure of future intention participation, future behavior questionnaire was used. Research data were analyzed by using descriptive and inferential statistics such as Spearman, regression, Wilcoxon and Friedman. The results of this study indicated that there is a positive correlation between service quality and satisfaction and future intention. Other results indicated that 7.5% of variations variance in satisfaction through service quality and 22% of variations variance future intention through service quality can be explain. According to the results of the research, recommend to pay special attention to the service quality in sports clubs, in order to increase service quality, get more satisfaction and future intention.امروزه، توجه به نیازهای مشتریان و پاسخگویی به خواستههای آنان در میادین ورزشی ازطریق بهبود کیفیت خدمات و جلب رضایت مشتریان، امری مهم و ضروری تلقی میشود. هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط کیفیت خدمات (برمبنای مدل کیواسک) با رضایتمندی و تمایل به حضور مجدد دانشجویان در فعالیتهای فوقبرنامة ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بود. این پژوهش، توصیفی و ازنوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل آن دسته از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همدان شد که از برنامههای فوقبرنامة ورزشی دانشگاه استفاده میکردند. با توجه به فرمول کوکران، 384 نفر بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. برای سنجش کیفیت خدمات از پرسشنامة کیواسک استفاده شد. میزان رضایت مشتریان با پرسشنامة رضایت مشتری او سی اس سنجیده شد و برای سنجش حضور مجدد از پرسشنامة رفتار آتی بی اف آی اس استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی نظیر آزمون همبستگی اسپیرمن، رگرسیون، ویلکاکسون و فریدمن تجزیهوتحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به حضور مجدد رابطة مثبتی وجود داشت. همچنین، 5/7 درصد از تغییرات واریانس رضایتمندی، ازطریق کیفیت خدمات و 22 درصد از تغییرات واریانس تمایل به حضور مجدد، ازطریق کیفیت خدمات قابلتبیین بودند. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود به امر کیفیت خدمات در باشگاههای ورزشی توجهی ویژه شود تا با افزایش کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به حضور مجدد در افراد بیشتر شود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115320190321Modeling Interactively Role of Parks Structure, Living Environment and Physical Activity (Case Study: Residents of Ahvaz City)مدلسازی نقش تعاملی ساختار پارکها، محل زندگی و فعالیت بدنی (مطالعة موردی: ساکنان شهر اهواز)199218145710.22089/smrj.2017.4012.1772FAاکبرقدرت نمادانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهوازصدیقهحیدری نژاداستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-8631-2851سیده ناهیدشتاب بوشهریدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170430The purpose of this study was to investigate the effect of parks structure and status of living environment on physical activity among citizenship of Ahvaz. The research method is a survey and its target is applicable. The sample consisted of 370 persons referred to in Ahvaz parks for physical activity by random sampling. Data was collected by a researcher-made questionnaire in two parts, status of living environment (14 question) and parks structure (17 question) was adjusted, that face and content validity was measured by comments the number of university sport experts and to determine the structure validity, we used confirmatory factor analysis (CFA). After determining of reliability, the questionnaire was distributed. Research data by using structural equation modeling with Smart PLS software analyzed. The research results showed that parks structure and status of living environment have direct and significant effect on citizens of physical activity, and also parks structure has a moderating effect on physical activity. Based on the findings in the case of the possibility of changing the living environment and their related indicators such as proximity does not exist, by equipment and enhance the quality of sports facilities and recreational parks, can be largely reduced barriers to the use of the park and tends to encourage people to doing physical activity.<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر تعاملی ساختار پارکها و وضعیت محل زندگی بر فعالیت بدنی شهروندان اهوازی بود. روش پژوهش ازنوع پیمایشی و بهلحاظ هدف، کاربردی بود. 370 نفر از افراد مراجعهکننده به پارکهای سطح شهر اهواز برای انجام فعالیت بدنی نمونة آماری پژوهش را تشکیل دادند که به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة پژوهشگرساخته بود که در دو بخش وضعیت محل زندگی (14 سؤال) و ساختار پارکها (17 سؤال) تنظیم شد. این پرسشنامه پس از تأیید روایی محتوا و سازة آن ازطریق تحلیل</strong><strong>عاملی، دراختیار جامعة</strong><strong>آماری</strong><strong>قرار</strong><strong>گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری در محیط نرمافزار پی.ال.اس. تجزیهوتحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت محل زندگی و ساختار پارکها بر فعالیت بدنی شهروندان اهوازی تأثیر مثبت و معناداری داشتند و نیز ساختار پارکها، اثری تعدیلکننده بر فعالیت بدنی افراد گذاشتند. براساس یافتههای پژوهش، در شرایطی که امکان تغییر محل زندگی افراد و شاخصهای مرتبط با آن مانند همجواری وجود نداشته باشد، با تجهیز و افزایش کیفیت امکانات ورزشی و رفاهی پارکها میتوان اثرهای منفی و مشکلات ناشی از محل زندگی افراد را که موانعی در استفاده از پارکها بهشمار میروند، مرتفع کرد و زمینة گرایش هرچهبیشتر شهروندان به انجام فعالیتهای بدنی را فراهم آورد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115320190321Effect of an Educational Intervention of Seven Quantum Management Skills on Job Satisfaction, Job Involvement, and Organizational Commitment of Physical Education Teachersتأثیر مداخلة آموزشی مهارتهای هفتگانة مدیریت کوانتومی بر رضایت شغلی، دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی معلمان تربیتبدنی219236145610.22089/smrj.2017.4040.1779FAحمیدرضامیرصفیاناستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهانJournal Article20170427In today's complex world, organizations are always trying to develop the staff’s capabilities and capacities to enhance the productivity and organizational efficiency. This study was a quasi-experimental research including two groups and pretest-posttest, as well as follow-up study. The aim of this research was to measure the effect of educational intervention of seven quantum management skills on job satisfaction, job involvement, and organizational commitment of physical education teachers in the third educational district of Isfahan. 29 physical education teachers were selected by availability sampling method and then accidentally divided in two group (experimental group: 14, control group: 15). The instruments in this research includes Minnesota job satisfaction questionnaire (1967), Lodahl and Kejner job involvement scale (1965), and Meyer and Allen organizational commitment scale (1991). The experimental group in this research participated for 8 sessions in quantum management skills education classes during one month. Also, both of experimental and control groups measured by research instruments before, after, and after 3 months of educational intervention. The data was analyzed by covariate analysis method. The results indicated that educational intervention of quantum management skills significantly effect on improving the mean numbers of PE teachers’ job satisfaction(14.19), job involvement (8.19), and organizational commitment (12.73)<strong>.</strong> Also, that effect was stable after three months of intervention. Accordingly, the relevant authorities in the Ministry of Education recommended to teach seven quantum management skills to PE teachers in order to improve their job attitudes.<strong>در دنیای پیچیدة امروز، سازمانها همواره در تلاش برای گسترش تواناییها و ظرفیتهای کارکنان با هدف ارتقای بهرهوری و کارایی سازمانی هستند. پژوهش حاضر از دستة مطالعات نیمهتجربی بههمراه پیشآزمون- پسآزمون دو گروهی و مطالعة پیگیری بود که با هدف بررسی تأثیر مداخلة آموزشی مهارتهای هفتگانة مدیریت کوانتومی بر رضایت شغلی، دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی معلمان تربیتبدنی ناحیة سه شهر اصفهان انجام شده است. بدینمنظور، 29 نفر از معلمان مرد تربیتبدنی ناحیة سة اصفهان بهصورت دردسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (14 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش، ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامههای استاندارد رضایت شغلی مینهسوتا (1967)، دلبستگی شغلی لوداهل و کنجر (1965) و تعهد سازمانی میر و آلن (1991) بود. گروه آزمایش بهمدت هشت جلسه درطول یک ماه در کلاسهای آموزشی مهارتهای مدیریت کوانتومی شرکت کردند و هر دو گروه آزمایش و کنترل، قبل، بعد و پس از گذشت سه ماه از مداخله با ابزارهای این پژوهش آزمایش شدند. از آزمون تحلیل کواریانس برای تحلیل دادههای بهدستآمده از ابزارهای اندازهگیری استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخلة آموزشی مهارتهای مدیریت کوانتومی بهطور معناداری بر افزایش میانگین نمرات رضایت شغلی، وابستگی شغلی و تعهد سازمانی معلمان تربیتبدنی، بهترتیب به میزان 19/14، 19/8 و 73/12 تأثیرگذار بود که این تأثیر پس از گذشت سه ماه از مداخله ماندگار بود؛ برهمیناساس، به مسئولان مربوطه در وزارت آموزشوپرورش پیشنهاد میشود با آموزش مهارتهای هفتگانة مدیریت کوانتومی به معلمان تربیتبدنی، درجهت ارتقای نگرشهای شغلی و حرفهای آنان گام بردارند. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115320190321The Effect of Team Brand Personality on Fans' Brand Preferences and Team Brand Loyalty in Football Pro League of Iranتأثیر شخصیت برند تیمی بر ترجیح و وفاداری به برند تیمهای فوتبال لیگ برتر ایران237256145110.22089/smrj.2018.1451FAاکبرجابریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-7849-8668سیدنصراللهسجادیاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانمحمدخبیریدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانجوادخزائی پولکارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهانJournal Article20151001The aim of the current study was to examine the effect of brand personality of football teams on fans' brand preferences and fans' brand loyalty. According to research purpose, the study was a descriptive and a practical one, that was conducted based on structural equation modeling. The research population involved the fans of Esteghlal and Perspolis football clubs, and a sample of 441 football fans were selected through random sampling in stadiums that were selected purposely. Chen& Chang's brand preference questionnaire (2008), and He's brand loyalty questionnaire (2012) have been applied as research tool. Brand personality questionnaire was designed based on main dimensions ofAaker' s brand personality questionnaire (1997). The questionnaires validity was verified by sport marketing experts, and the reliability of brand personality, Brand loyalty, and Brand preference questionnaire were respectively found to be 0.86, 0.91, and 0.79 according to Chronbach's alpha. SPSS18 and Amos18 and structural equation modelingwere applied for data analysis. The results indicated that brand personality was effective on brand preference (β=0.51), brand personality was effective on brand loyalty (β=0.46), and brand preference was effective on brand loyalty (β=0.58). This study determine the benefits and value of football teams' brand personality in the process of maintaining fans' loyalty.<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شخصیت برند تیمهای فوتبال بر ترجیح برند و وفاداری به برند تیمهای استقلال و پرسپولیس تهران در لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش</strong><strong>ازنظر</strong><strong>هدف،</strong><strong>کاربردی،</strong><strong>ازنظر</strong><strong>نحوة</strong><strong>گردآوری</strong><strong>اطلاعات،</strong><strong>توصیفی</strong><strong>و</strong><strong>مبتنیبر</strong><strong>مدل</strong><strong>معادلات</strong><strong>ساختاری</strong><strong>بود. جامعة آماری پژوهش هواداران تیمهای فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران بودند که تعداد 441 نفر بهعنوان نمونه، بهصورت تصادفی</strong><strong>در ورزشگاههایی که بهصورت هدفمند برای انجام پژوهش درنظر گرفته شده بودند، انتخاب شدند. پرسشنامههای ترجیح برند چن و چنگ (2008) و وفاداری برند هی (2012) بهعنوان ابزارهای پژوهش بهکار گرفته شدند. پرسشنامة شخصیت برند نیز برمبنای ابعاد اصلی شخصیت برند آکر (1997) طراحی و استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرهای متخصصان بازاریابی ورزشی و مدیریت برند تأیید شد و پایایی پرسشنامههای پژوهش براساس آلفای کرونباخ برای</strong><strong>پرسشنامههای شخصیت برند، وفاداری به برند و ترجیح برند، بهترتیب 86/0، 91/0 و 79/0 برآورد شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخة 20 و نرمافزار ایموس نسخة 18 و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اثر شخصیت برند بر ترجیح برند با مقدار 51/0 </strong><strong>β =</strong><strong>، اثر شخصیت برند بر وفاداری به برند با مقدار 46/0</strong><strong>β = </strong><strong> و تأثیر ترجیح برند بر وفاداری به برند با مقدار 58/0</strong><strong>β = </strong><strong> بود. این پژوهش منافع وجود شخصیت برند و ارزش آن را برای تیمهای فوتبال در کسب وفاداری هواداران مشخص میکند.</strong>