پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321383620160521Design and Establishment of the Strategic Plan of the Physical Education and Sports Sciences Research Instituteتدوین برنامه استراتژیک پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی174277910.22089/smrj.2016.779FAنازنینراسخاستادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی0000000245682916محمدجوادی پوراستادیار دانشگاه تهران0000000226055312ریحانهشاقلیدکترای مدیریت آموزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیJournal Article20150906Following development, is essential the need for a comprehensive long-term planning. This paper aims to design and establish the strategic plan of the Physical Education and Sports Sciences Research Institute with combined (qualitative – quantitative) methodology. Based on purpose, it is of the applied research type. In order to perform data collection, we investigated the overhead documents, studied the history literature and the comments of practical and executive elites and used the questionnaire of the effective internal/external environmental factors on the performance of the physical education research institute (α=0.93). The sample consists of the previous and current presidents and vice-presidents of the research institute, members of the research committee and the respected faculty and staff of the research institute (n=50). The sample was considered as full-number equal to the statistical society. This paper first considers the status quo of the research center in terms of desirable performance and status (administrational and performance evaluative indices of the sciences, research and technology ministry). Then by comparing both and rationalizing the status quo, an initial inventory of strengths and weaknesses, opportunities and threats was prepared. After being finalized, the so-called initial inventory was sent and collected as a questionnaire in brain storm sessions (with the presence of the elites) for challenging the statistical sample. The research data were analyzed by using descriptive statistics, binominal test and Friedman test. To compare information was used of comparative studies such as Canada, Australia, New Zealand, china, japan and Beijing, and to develop strategies was used of internal and external factors evaluation matrix, SWOT matrix and statistical tests such as descriptive statistics, binomial test and Friedman test. Results showed that in terms of strategic position, the research institute is located on the wo position. For this reason, the most important strategies of the research center may include the following: establishment of the regime of measuring the need and possibility of the research requirements of the society in the fields of physical education and sports sciences, establishment of the commercialization regime of the research and innovative achievements of the research institute, planning in order to guide financial resources as the main mission of the research institute. <br />According to the research results and findings, it may be declared that by relying on conservative strategies, the physical education and sports sciences research institute would achieve its high-level goals.<strong>به تبع توسعه، نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و جامع، از ضروریات است. از این رو هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه استراتژیک پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی با هدف انجام مطالعات تطبیقی، تحلیل قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها و تدوین استراتژی ها است. روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) و بر مبنای هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی است. بهمنظور گردآوری دادهها، به بررسی اسناد و مدارک بالادستی، مطالعه ادبیات پیشینه و نظرات خبرگان پرداخته واز پرسشنامه عوامل محیط درونی و بیرونی اثرگذار بر عملکرد پژوهشگاه تربیتبدنی(93/0= </strong><strong>α</strong><strong>) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل روسا و معاونین پیشین و حال پژوهشگاه، اعضای شورای پژوهشی و اعضای هیات علمی و کارکنان پژوهشگاه بود ( 50</strong><strong>N=</strong><strong>). نمونه پژوهش، بهصورت تمام شمار و برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. در این پژوهش در ابتدا به بررسی وضعیت موجود پژوهشگاه تربیتبدنی برمبنای (شاخصهای نظارت و ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موسسه های پژوهشی) پرداخته شد. فهرست اولیه از وضعیت موجود پس از نهایی شدن در جلسات شورای خبرگان در قالب پرسشنامهای برای نظرخواهی از نمونه آماری ارسال و جمعآوری گردید. جهت مقایسه و مطالعات تطبیقی از اطلاعات کشورهای کانادا، استرالیا، نیوزلند، چین، ژاپن و پکن و به منظور تدوین استراتژی ها از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، ماتریس سوات و آزمون های آماری متناسب همچون آمار توصیفی، آزمون دوجملهای و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که پژوهشگاه تربیتبدنی ازنقطهنظر موقعیت استراتژیک در موقعیت</strong><strong>WO</strong><strong> قرار دارد؛ ازاینرو از جمله استراتژیهای پژوهشگاه تربیتبدنی به منظور استفاده از فرصت های روبرو و کاهش ضعف های درونی میتوانند شامل موارد زیر باشد: تدوین نظام نیازسنجی و امکانسنجی نیازهای پژوهشی جامعه در حوزه تربیتبدنی و علوم ورزشی، تدوین نظام تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی و نوآوری پژوهشگاه، برنامهریزی بهمنظور هدایت منابع مالی به مأموریت اصلی پژوهشگاه و ..... با توجه به نتایج و یافته های پژوهش، می توان اذعان داشت که پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با تکیه بر استراتژی های محافظه کارانه خواهد توانست به اهداف متعالی سازمانی خود دست یابد. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321383620160521Balance of Organizational Culture Patterns of Iranian Sports Federationبررسی توازن الگوهای فرهنگ سازمانی درفدراسیونهای ورزشی ایران435678010.22089/smrj.2016.780FAهمایونعباسیاستادیار دانشگاه رازی0000-0002-3532-4545حسینعیدیاستادیار دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-6039-7826محسنلقمانیاستادیار مدیریت ورزشی موسسه آموزش عالی شفق تنکابنJournal Article20130516The purpose of study was to evaluate the balance of organizational culture patterns of Iranian sports federation. Methodology was descriptive and type of survey. 253 experts of sports federations responded to a questionnaire of assessing organizational culture. Validity of the questionnaire was statistically analyzed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha. Results showed that based on the average cultural of sport federations can be concluded that the culture of the sport, mainly the cultures will tend hierarchical and tribal and the orientation in the other profile was pale. Concluded that for establish of rigor culture in sport federations, we should keep the current culture and development other cultural profile. <strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی توازن الگوهای فرهنگ سازمانی فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است. از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و 253 نفر از کارشناسان فدراسیون ورزشی به پرسشنامه پاسخ دادند. روایی پرسشنامه به وسیله خبرگان بررسی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد بر مبنای میانگین نیمرخهای فرهنگی میتوان استنتاج کرد که فرهنگ موجود در فدراسیونهای ورزشی، عمدتاً به سمت فرهنگهای سلسله مراتبی و طایفه ای تمایل بیشتری دارد و این جهتگیری در سایر نیمرخهای فرهنگی کمرنگتر بود. بهطورکلی، نتیجهگیری میشود که بهمنظور ایجاد یک فرهنگ قوی در فدراسیونهای ورزشی میتوان با حفظ فرهنگهای سلسله مراتبی و طایفه ای، سایر فرهنگهای موجود از قبیل موقتی و بازار را به موازات آنها تقویت کرد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321383620160521Sponsoring Iran's Football Pro-League; Sponsorship or Ambush Marketing?حمایت از لیگ برتر فوتبال ایران؛ حمایت یا بازاریابی کمین؟577278110.22089/smrj.2016.781FAاحمدفلاحیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس0000-0001-8133-0711محمداحسانیاستاد دانشگاه تربیت مدرسهاشمکوزه چیاندانشیار دانشگاه تهرانمحمدخبیریاستاد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20130928Sponsorship is one of the most important sources of income for football clubs and one of the best ways to promotion for sponsors, but today, ambush marketers are considered as a threat for sponsoring companies. The purpose of this study was to investigate effectiveness of sponsoring Iran Football Pro-League. Descriptive-survey method was used. Research sample included 515 spectators of pro-league that selected by stratified random sampling. The result showed that 80.6% of respondents recognized Irancell as pro-league sponsor. Also, chi-square test showed that significantly Irancell was recognized more than ambushers as official sponsor of pro-league. Persons that watched live broadcasting of pro-league matches more than others, incorrectly recognized ambushers as sponsor. Finally, also Irancell acquired high awareness via sponsoring pro-league, but Hamrah-e-Avval by ambushing gained an impressive recognition as pro-league sponsor.<strong>حمایت یکی از مهمترین منابع درآمدی باشگاهها و یکی از بهترین شیوههای ترویج برای شرکتهای حامی است، اما امروزه، بازاریابی کمین بهعنوان خطری برای حمایت مطرح است. این پژوهش که با هدف بررسی اثربخشی حمایت از لیگ برتر فوتبال ایران و نقش بازاریابی کمین بر آن انجام گردید، از نوع مطالعات توصیفی ـ پیمایشی میباشد. تعداد 515 نفر از تماشاچیان لیگ برتر فوتبال بهصورت طبقهای تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که درمجموع، 6/80 درصد از تماشاچیان، شرکت ایرانسل را بهعنوان حامی رسمی لیگ برتر شناسایی کردهاند. علاوهبراین، یافتهها نشان میدهند که شرکت ایرانسل بهطور معناداری بیشتر از رقبا بهعنوان حامی رسمی شناسایی شده است. افرادی که بازاریابان کمین را به اشتباه بهعنوان حامی عنوان نمودهاند، بهطور معناداری بیشتر به تماشای پخش زندۀ مسابقات پرداختهاند. درنهایت، هرچند که شرکت ایرانسل توانسته است موفقیت بالایی در کسب آگاهی از برند درنتیجۀ حمایت از لیگ برتر حاصل کند، اما شرکت همراه اول نیز توانسته است با بازاریابی کمین، شناخت چشمگیری را بهعنوان حامی لیگ برتر حاصل کند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321383620160521The Prediction of Organizational Performance through Knowledge Management in Sports Organizationsپیشبینی عملکرد سازمانی از طریق مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی739278210.22089/smrj.2016.782FAعباسنظریان مادوانیاستادیار دانشگاه تربیتدبیر شهید رجایی0000-0003-1219-5389مریممختاری دینانیاستادیار دانشگاه الزهرا (س)0000-0003-0621-2760Journal Article20140526In two recent decades, organizational performance has been an important subject. This intent resulted in many innovations in practical and researches approaches. Therefore, the purpose of this research was to predict of organizational performance through knowledge management in sports organizations (based on ACHIEVE model). The statistical popularly was all managers of sport and young's ministry, national Olympic committee, national paralympics committee, national Olympic academy, and sport federations (N=331). Based on Morgan's table, 180 people were selected to this Research. The results of present study showed that there was significant relationship between knowledge management and organizational performance. <br />Generally, the results showed that knowledge management is an important predictor for organizational performance. Therefore, managers must do programs to increase of knowledge management of theire employees. <strong>در</strong><strong>دو</strong><strong>دهۀ</strong><strong>اخیر،</strong><strong>عملکرد</strong><strong>سازمانی</strong><strong>به</strong><strong>یکی</strong><strong>از</strong><strong>موضوعات</strong><strong>موردتوجه</strong><strong>و</strong><strong>جذاب</strong><strong>تبدیل شده</strong><strong>است و</strong><strong>این</strong><strong>تمایل، هم</strong><strong>در</strong><strong>زمینههای پژوهشی</strong><strong>و</strong><strong>هم</strong><strong>در</strong><strong>زمینههای</strong><strong>کاربردی، منجر</strong><strong>به</strong><strong>بروز نوآوری</strong><strong></strong><strong>های</strong><strong>بسیاری</strong><strong>شده</strong><strong>است؛ بنابراین، هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط بین مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در سازمانهای ورزشی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی مدیران وزارتخانۀ ورزش و جوانان، کمیتۀ ملی المپیک و پاراالمپیک، آکادمی ملی المپیک و رؤسای فدراسیونهای ورزشی به تعداد 331 نفر تشکیل دادند که از این میان و با استناد به جدول مورگان،180 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و تصادفی جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد که ارتباط معناداری بین عملکرد سازمانی و مدیریت دانش وجود دارد. همچنین، مشخص شد که در بین ابعاد مدیریت دانش، چهار خردهمقیاس تعیین اهداف دانشی، کسب دانش، توسعۀ دانش، اشتراک و توزیع دانش و بهکارگیری دانش، ارتباط معناداری با عملکرد سازمانی دارند، اما میان خردهمقیاسهای ارزیابی دانش، شناسایی دانش و نگهداری دانش با عملکرد سازمانی ارتباط معناداری مشاهده نشد. بهطورکلی، یافتههای پژوهش بیانگر این هستند که مدیریت دانش، پیشبین مهمی برای عملکرد سازمانی میباشد؛ بنابراین، لازم است مدیران سازمانهای ورزشی نسبت به برگزاری دورههای دانشافزایی تخصصی مرتبط با زمینههای مختلف کاری ورزش در سازمان اقدام نمایند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321383620160521Identification and Prioritization of Key Factors in Successful Implementation of Knowledge Management in Sport Organizationشناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی9311278310.22089/smrj.2016.783FAسیدعلینقویکارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علم و هنر0000-0003-2170-6371سیدحبیب اللهمیرغفوریدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزدعلیمروتی شریف آبادیاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزدJournal Article20140526The aim of present study was to identify and prioritize factors in successful implementation of knowledge management in sports organizations, using interpretive structural approach model. The aim of present study is practical, its method and nature is descriptive - analytical. The population of this study had two parts so that in order to identify factors affecting organizational spirituality in Yazd university according to survey analytical models, a 250 sample of sports organizations including physical education, physical education office, sports federation employees were selected via stratified sampling and were discussed and analyzed. In the second part of the scheme in order to classify priority of the key factors identified, we cooperated with 10 experts who had mastered the respected scientific research on the subject. Factor analysis showed that 9 factors of management organizational structure, architecture, science, culture, human resources, information technology, knowledge processes, motivational rewards and content knowledge are considered as the key success factors in the implementation of knowledge management in sports organizations. Structural interpretation of model results also showed that the management agent has highest leverage and least dependency to other 8 key factors.<strong>هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر در پیادهسازی موفق مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری میباشد. این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی بوده و از نظر ماهیت و روش در زمرۀ مطالعات توصیفی ـ تحلیلی قرار دارد. جامعۀ آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است؛ در بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی براساس منطق مدلهای تحلیل عاملی، یک نمونۀ 250 نفری از کارکنان سازمانهای ورزشی اعم از سازمان تربیت بدنی، فدراسیونهای ورزشی و ادارات کل تربیتبدنی استانهای منتخب به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گشت و مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در بخش دوم نیز بهمنظور اولویتبندی عوامل کلیدی شناساییشده، از 10 نفر از خبرگان که تسلط علمی و عملی بر موضوع پژوهش داشتند استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که نه عامل مدیریت، ساختار سازمانی، معماری دانش، فرهنگ، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، فرایندهای دانشی، پاداشهای انگیزشی و محتوای دانش بهعنوان عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی بهشمار میآیند. همچنین، نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری بیانگر آن است که عامل مدیریت، بالاترین قدرت نفوذ و کمترین وابستگی را در بین هشت عامل کلیدی دیگر دارد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321383620160521Structural Model of the Relationship between Knowledge Strategies with Individual and Organizational Learning Capacity of Physical Education Teachersالگوی ساختاری روابط استراتژی های دانش با ظرفیت یادگیری فردی و سازمانی در بین معلمان تربیتبدنی11313078410.22089/smrj.2016.784FAمهکامهشیرانیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)محمدعلینادیدانشیاردانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)*Journal Article20150209The main purpose of this study is the relationship between knowledge strategies with organizational and individual learning capacity of physical education teachers in isfahan. The research methods were causal – solidarity. The statistical basis of that concerning all physical education teachers of girly schools of 6 districts in isfahan including 514 participants and 167 teachers were selected as sample size. Statistical analysis showed that there is a significant positive relationship betweenknowledge strategies individual learning capacityand organizational learning capacity. According to this model, the direct effects of knowledge retrieval on organization learning, knowledge utilization on individual learning, knowledge sharing on individual learningand knowledge sharing on organizational learningwere confirmed and the indirect effects of the model were confirmed too. The results show that all aspects of the knowledge strategies have a significant and positive impact on learning capacity.<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین استراتژیهای دانش با ظرفیت یادگیری فردی و سازمانی در بین معلمان تربیتبدنی مدارس دخترانۀ شهر اصفهان میباشد. این پژوهش از نوع علی ـ همبستگی بوده و جامعۀ آماری آن را کلیۀ معلمان تربیتبدنی مدارس دخترانۀ نواحی ششگانۀ شهر اصفهان به تعداد 294 نفر تشکیل دادند. حجم نمونه نیز برابر با 167 نفر انتخاب شد. ﺗﺠﺰﻳﻪوﺗﺤﻠﻴﻞ آﻣﺎری ﻧﺸﺎن میدهد ﻛﻪ ﻣﻴﺎن استراتژیهای دانش با ظرفیت یادگیری فردی و ظرفیت یادگیری سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، برمبنای یافتهها، مدل پیشنهادی پژوهش تأیید میشود؛ لذا، با استناد به این مدل، تأثیر مستقیم بازیابی دانش بر یادگیری سازمانی، به کارگیری دانش بر یادگیری فردی، تسهیم دانش بر یادگیری فردی و تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی و نیز تأثیرات غیرمستقیم مدل تأیید میشود. بهطورکلی، نتایج پژوهش بیانگر آن است که تمام ابعاد استراتژیهای دانش، تأثیر مثبت و معناداری بر ظرفیت یادگیری دارند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321383620160521Prioritize Factors Affecting Organizational Agility in NOCاولویتبندی عوامل مؤثر بر چابکی سازمانی درکمیتۀ ملی المپیک ایران13114678510.22089/smrj.2016.785FAحسینعبدالملکیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج0000-0002-2248-5753زهراساداتمیرزازادهاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-4321-5151حامدکریمیکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20140621Achieving agility depend on the ability to respond to strategies, technologies, personnel and processes. The aim of this study was to determine status of organizational agility and factors affecting it in Iran’s national Olympic committee. This study was a descriptive survey. Population of this study made up all employees of the national Olympic committee of Iran’s (n = 115) that according to Morgan chart, 86 people were randomly selected. The data collection instrument was and its content validity was approved by 11 members of the faculty of sport management. in this study were identified that information technology, human resources and organizational culture have a significant effect on organizational agility. Ratings of these also showed that human resource is the first place. Iran’s national Olympic committee requires efficient human resources, organizational culture that encourages creativity, innovation and high-technology communication and flexible information systems to these means be able to adapt to unstable and unpredictable area.<strong>بیتردید،</strong><strong>کسب</strong><strong>چابکی</strong><strong>به</strong><strong>قابلیت</strong><strong>پاسخگویی</strong><strong>نسبت</strong><strong>به</strong><strong>راهبردها،</strong><strong>فناوریها،</strong><strong>کارکنان</strong><strong>و</strong><strong>فرایندها بستگی</strong><strong>دارد.</strong><strong>هدف</strong><strong>از</strong><strong>مطالعۀ</strong><strong>حاضر،</strong><strong>تعیین</strong><strong>وضعیت</strong><strong>چابکی</strong><strong>سازمانی و بررسی عوامل مؤثر بر آن</strong><strong>در</strong><strong>کمیتۀ ملی المپیک ایران میباشد</strong><strong>.</strong><strong> این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی است و جامعۀ آماری آن را کلیۀ کارکنان کمیتۀ ملی المپیک ایران (115 نفر) تشکیل دادند که براساس جدول مورگان تعداد 86 نفر از آنها بهصورت تصادفی انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهند که فناوری اطلاعات، منابع انسانی و فرهنگ سازمانی تأثیر معناداری بر چابکی سازمانی دارند.</strong><strong>رتبهبندی این عوامل نیز نشان داد که منابع انسانی دارای رتبۀ نخست میباشد. همچنین، مشخص شد که کمیتۀ ملی المپیک نیازمند نیروی انسانی کارآمد، فرهنگ سازمانی که خلاقیت و نوآوری را تشویق کند، فناوری بالا و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی انعطافپذیری است تا از این طریق بتواند خود را با شرایط ناپایدار و پیشبینیناپذیر عصر حاضر وفق دهد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321383620160521Modeling the Impact of Market Orientation on Customer Future Behavior in Sport Facility According Perceived Valueمدلسازی تأثیر بازارگرایی بر رفتار آتی مشتریان اماکن ورزشی با توجه به ارزش ادراک شده14716678610.22089/smrj.2016.786FAمحسناسمعیلیاستادیار پژوهشگاه تربیتبدنی وعلوم ورزشیمحمداحسانیاستاد دانشگاه تربیت مدرسهاشمکوزه چیاناستاد دانشگاه تربیت مدرسحبیبهنریدانشیار دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-1279-427XJournal Article20140504The aim of this Research is design a model for impact of water sport center's market orientation on customer future behavior with attention to perceived value. The kind of research was survey and descriptive. Statistical populations were water sport centers in IRAN those choice five biggest centers. Sampling method was classification random and there were two groups, customers and staff. For data analyzing used of SEM method with use of AMOS and SPSS softs. Results showed that 56.7% of customers was male and 43.3% female. Family income in half of customers was less than one million Toman and 50% had upper this. More than 50% of staff has academic education. Index values inmodel were in acceptable range and model was confirmed. Results showed market orientation hasn’t directly significant influence on customer future behavior, but has influence on perceive value and this variable can play mediator role between market orientation and customer future behavior. Market orientation factor has greatest impact on customer perceive value. Centers managers in addition design a market strategy for attach the goals, should attention to improvement perceive value and these indexes.<strong>هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل تأثیر بازارگرایی پارکهای ورزشی تفریحی آبی بر رفتار آتی مشتریان با توجه به متغیر میانجی ارزش ادراکشده می باشد. این پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی بوده و از منظر روش گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را مراکز تفریحی ورزشی آبی کشور تشکیل دادند که از میان آنها، پنج مرکز بزرگتر بهعنوان نمونۀ پژوهش (بهصورت هدفمند) انتخاب شدند. شایانذکر است که نمونهگیری در پژوهش حاضر بهصورت تصادفی ـ طبقهای انجام شده است و شامل دو گروه پرسنل و مشتریان میباشد. یافتهها نشان میدهد که 7/56 درصد از مشتریان مراکز مرد هستند و 3/43 درصد نیز زن میباشند. همچنین، مشخص شد که</strong><strong>درآمد سرانۀ خانوار 50 درصد از مشتریان، کمتر از یک میلیون تومان است. بهلحاظ سطح تحصیلات نیز بیش از 50 درصد از پرسنل دارای تحصیلات دانشگاهی میباشند. ارزش شاخص</strong><strong></strong><strong>ها در</strong><strong>مدل بهدستآمده از پژوهش در حد قابلقبولی میباشند و لذا، برازش مدل تأیید میشود. علاوهبراین، براساس نتایج مشخص میشود که بازارگرایی مشتریان، (بهصورت مستقیم) تأثیر معناداری بر رفتار آتی ندارد، اما تأثیر آن بر ارزش ادراکشدهمعنادار میباشد. ارزش ادراکشده نیز میتواند نقش واسطه را در ارتباط با بازارگرایی و رفتار آتی مشتریان ایفا کند. همچنین، میتوان گفت که مؤلفۀ مشتریگرایی، دارای بیشترین تأثیر بر ارزش ادراکشدۀ مشتریان میباشد. براساس یافتهها به مدیران مراکز تفریحی ورزشی پیشنهاد میشود که درراستای اهداف توسعهای خود، ضمن تدوین راهبردهای بازاریابی، به متغیر ارزش ادراکشده و ارتقای آن نیز توجه ویژهای داشته باشند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321383620160521Effective Communication Skills & Citizenship Behavior and Social Capital in Sports Organizationsاثر مهارت ارتباطی و رفتار شهروندی بر سرمایة اجتماعی سازمانهای ورزشی16718878710.22089/smrj.2016.787FAهادیتیپدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، پردیس البرز دانشگاه تهرانفریبارضایی حمیدکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دبیر تربیت بدنی همدانرسولنظریاستادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)0000000218539712Journal Article20140501This study aims to investigate the effects of communication skill and citizenship behavior on social capital in sport organizations of Hamadan. This research is descriptive-correlational study. 205 employees of sport organizations in Hamadan were selected as statistical sample with cluster random sampling. Communication skill inventory with reliability, organizational behavior inventory with reliability and social capital inventory with reliability were used. descriptive data was used to describe data and effects of observed variables on hidden variables. Based on structural equations model’s results, communication skills are influential on organizational behavior by. organizational citizenship behavior is also influential on social capital of employees in sport organizations in Hamadan by. Communication skills and organizational citizenship behavior can significantly predict social capital of sport organizations in Hamadan.<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثرات مهارتهای ارتباطی و رفتار شهروندی بر سرمایههای اجتماعی در سازمان</strong><strong></strong><strong>های ورزشی استان همدان بود. این پژوهش، توصیفی بوده و از نوع مطالعات توصیفی ـ همبستگی میباشد. تعداد 205 نفر از کارکنان شاغل در سازمانهای ورزشی استان همدان با روش نمونةگیری خوشهای و بهصورت تصادفی بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. براساس نتایج مشاهده میشود که بین مهارتهای ارتباطی، رفتار شهروندی و سرمایة اجتماعی همبستگی مناسبی وجود دارد. همچنین، یافتهها نشان میدهند که مهارتهای ارتباطی به میزان بر رفتار شهروندی تأثیر گذاشته و رفتار شهروندی نیز به میزان بر کسب سرمایة اجتماعی کارکنان سازمانهای ورزشی استان همدان اثرگذار میباشد. علاوهبراین، متغیرهای مهارتهای ارتباطی و رفتار شهروندی، توان پیشبینی معنادار سرمایة اجتماعی کارکنان سازمانهای ورزشی استان همدان را دارند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321383620160521The Role of Customer Relationship Management in the Customers' Loyalty to the Recreational Sports Centersنقش مدیریت ارتباط با مشتری در وفاداری مشتریان به مراکز تفریحی ورزشی18920878810.22089/smrj.2016.788FAاحمدمحمودیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-7579-2274حبیبهنریدانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-1279-427Xایوباسلامیکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20131010Customer relationship management is called to all preliminaries with the aim of attraction, keeping touch, optimizing of long term and invaluable relationship between the organization and the customer. To achieve this, all the recreational sports complexes could improve their condition in the competing market, utilizing the advantages of customer loyalty. The present study aims at examining the role of customer relationship management (CRM) in the customers' loyalty to the recreational sports centers in Mashhad. This study uses a descriptive-correlative method which was conducted in the field. The population included all customers of recreational sports centers (swimming pools, bodybuilding and aerobics clubs) in Mashhad who had at least 6 months of membership. Using cluster sampling, 4 regions out of total 13 regions in Mashhad were randomly selected. The sample size was determined 384 people and after discarding the corrupt questionnaires, the statistical analysis was done on 356 questionnaires. In order to gather data on CMR, a researcher-made questionnaire was used whose validity was (α=0.88) and for loyalty, Liu's questionnaire (2008) was applied which was estimated as (α=0.85). To analyze the demographic characteristics, we used descriptive statistics and at the inferential statistics level we simultaneously utilized the Kolmogorov-Smirnov test, Pearson's correlation and multivariate regression. The study results showed that there is a positive significant relationship between CRM and the customers' loyalty (P<0.001, r=0.464). Also, among the CRM components, attraction and retention of customers were stronger predictors for their loyalty (P<0.001, t=5.924). Therefore, good communication with the customers and enhancing the facilities are the most important factors of attraction and retention of customers in the recreational sports centers<strong>.</strong><strong>مدیریت ارتباط با مشتری به مجموعه اقداماتی که بمنظور جذب، نگهداری، توسعه و بهینه سازی روابط طولانی و ارزشمند بین سازمان و مشتری صورت میگیرد گفته میشود. بدین منظور کلیه مراکز تفریحی- ورزشی میتوانند از طریق (</strong><strong>CRM</strong><strong>)، ضمن بهره برداری از مزایای وفاداری مشتری، میتوانند موقعیت خود را در این بازار رقابتی بهبود بخشند. از این رو</strong><strong>این پژوهش با هدف بررسی نقش مدیریت ارتباط با مشتری در وفاداری مشتریان مراکز تفریحی ورزشی شهر مشهد انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که بشکل میدانی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش تمامی مشتریان مراکز تفریحی ورزشی (استخرها، باشگاههای بدنسازی و ایروبیک) شهر مشهد بودندکه حداقل شش ماه سابقه استفاده از این مراکز را دارا بودند. با استفاده از نمونهگیری خوشهای، چهار منطقه از بین مناطق 13 گانه شهر مشهد بصورت تصادفی انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر تعیین شد که تجزیه و تحلیل آماری پس از جدا کردن پرسشنامههای مخدوش بر روی 356 پرسشنامه صورت گرفت. برای گردآوری اطلاعات مدیریت ارتباط با مشتری از پرسشنامه محقق ساخته که پایایی آن (88/0=</strong><strong>α</strong><strong>) و برای وفاداری از پرسشنامه لیو(2008) استفاده که مقدار آن (85/0=</strong><strong>α</strong><strong>) ذکر گردیده بود. برای تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیت شناختی از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای کالموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش همزمان استفاده گردید. بررسی یافتهها نشان داد که بین مدیریت ارتباط با مشتری با وفاداری مشتریان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (464/0</strong><strong>R=</strong><strong>، 001/0</strong><strong>P≤</strong><strong>). همچنین از بین مؤلفههای مدیریت ارتباط با مشتری، جذب و حفظ مشتری پیشگویی قویتر برای وفاداری مشتریان بود (924/5</strong><strong>T=</strong><strong>، 001/0</strong><strong>P≤</strong><strong>). لذا برقراری ارتباط مناسب با مشتریان جدید و افزایش سطح امکانات رفاهی از مهمترین عوامل جذب و حفظ مشتری در این مراکز میباشد. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321383620160521Role of Entrepreneurship Dimension in Managers Performance in Sport and Youth Officesنقش ابعاد کارآفرینی بر عملکرد مدیران ادارات ورزش و جوانان20922678910.22089/smrj.2016.789FAامینکلانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، باشگاه پژوهشگران جوان، کرج، ایرانعیسیاسکندریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهرانامیر مسعودمحمدی شمس آبادیگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20131218The purpose of this study was to investigate the relationship between entrepreneurship and organizational performance in sport and youth offices of Iran’s northern provinces. Research method was the type of correlation and the statistical population included of all managers, deputies and experts of the sport and youth offices in Iran’s northern provinces (Guilan, Mazandaran and Golestan) and managers and deputies from five selected cities. Due to the limited population, the statistical sample was considered as a whole. For this purpose, organizational entrepreneurship and organizational performance questionnaires were used. Descriptive and inferential statistics methods were utilized for data analysis<strong>.</strong> Research results indicated that there was a positive and significant correlation between dimension organizational entrepreneurship and organizational performance in sport and youth offices of Iran’s northern provinces. According to the linear relationship among variables and the assumption of errors independence from each other, predictor variables (organizational entrepreneurship) revealed 55% changes in the rate of organizational performance. The two components creativity and management structure of organizational entrepreneurship have greater share of the anticipated organizational performance. Totally, according to the findings of this research suggest that, managers of creative, innovative and risk-taking in organizational posts use and new ideas encourage<strong>.</strong><strong>هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین کارآفرینی و عملکرد سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استانهای شمالی ایران بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه مدیران، معاونین و کارشناسان مسئول ادارات کل ورزش و جوانان شمال ایران (استانهای گیلان، مازندران و گلستان) به همراه مدیران و معاونان پنج شهرستان منتخب تابعه، تشکیل شد. به علت محدود بودن جامعه، نمونه آماری بصورت تمام شمار در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد کارآفرینی و عملکرد سازمانی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج تحقیق ارتباط معناداری بین مؤلفههای کارآفرینی سازمانی و عملکرد سازمانی در ادارات ورزش و جوانان شمال ایران را نشان داد</strong><strong>.</strong><strong> با توجه به وجود رابطه هم خطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین ( مؤلفههای کارآفرینی سازمانی)، 55 درصد تغییر در میزان عملکرد سازمانی را تبیین کردند. از بین مؤلفههای کارآفرینی سازمانی دو مؤلفه خلاقیت و ساختار مدیریتی سهم بیشتری را در پیش بینی عملکرد سازمانی داشتند. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که از مدیران خلاق و نوآور و ریسک پذیر در پستهای سازمانی استفاده شود و به ترغیب و تشویق ایدههای جدید پرداخته شود. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321383620160521Relationship between the Organizational Climate and the Quality of Work Life with Productivity and Sports Organizationsرابطۀ جو سازمانی و کیفیت زندگی کاری با بهرهوری در سازمانهای ورزشی22724279010.22089/smrj.2016.790FAسعیدحاتمیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهرانجمال الدینبیرامی ایگدردانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهرانیزدانسبحانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیامنور تهرانJournal Article20130803The present research seeks to inspect the relationship between the organizational climate and the quality of work life with productivity health amongemployees of national Olympic academic and national Olympic committee. The research method was correlation and survey. The statistical population included of all national Olympic academy and national Olympic committee. The sample of study consisted of 79 employees. The results showed a statistically positive and significant relationship between the organizational climate and productivity, and between the quality of work dimensions and productivity. Organizational climate is an effective variable on the quality of work life, and has a direct effect on the productivity.<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین جو سازمانی و</strong><strong>کیفیت زندگی کاری با بهرهوری کارکنان آکادمی و کمیتۀ ملی المپیک میباشد. روش این پژوهش، پیمایشی بوده و از نوع مطالعات همبستگی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را کارکنان آکادمی و کمیتۀ ملی المپیک به تعداد 95 نفر تشکیل دادند. نمونۀ پژوهش نیز بهشکل کلشمار انتخاب گردید نتایج نشان میدهد که بین جو سازمانی و بهرهوری و نیز بین ابعاد کیفیت زندگی کاری و بهرهوری، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، مشخص شد که جو سازمانی بهعنوان متغیر اثرگذار بر کیفیت زندگی کاری مطرح میباشد و بهشکل مستقیم بر بهرهوری تأثیر میگذارد. با توجه به یافتهها میتوان گفت که جو سازمانی مثبت و محیط سالم در سازمان و نیز توجه به کیفیت زندگی کاری افراد سازمان باعث میشود که آنها بیشتر احساس مسئولیت نمایند و بهرهوری خود را درزمینۀ رشد و تعالی سازمان افزایش دهند.</strong>