پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923Identify and Developing the Model of Obstacles of Successful Implementation of Strategic Plan in Sport and Youth Ministry of Iranشناسایی و تدوین الگوی موانع اجرای برنامه های استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان ایران1332489FAمحمدحسینقربانیپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی0000-0002-9380-9735محمودگودرزیپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیحمیدرضاصفریدانشگاه جهرمJournal Article20150128The purpose of this study was to identify and developing the model of obstacles of successful implementation of strategic plan in sport and youth ministry of Iran. The research population consists of all executive managers, middle managers, operational managers, professional experts, experts, consultant and elites of sport and youth ministry of Iran(N=320). Their number is 257 people while all of them were considered as research sample. In order to data gathering, semi structured interviews and researcher made questionnaire was used. In order to inferential analyze Friedman test, confirmatory and exploratory factors analysis was applied. Result of exploratory and confirmatory factors analysis of research questions led to identify five following factors: planning consequence, organizational obstacles, managerial obstacles, individual and staffs obstacles and environmental obstacles. Survey of current level of each obstacle in impeding successful implementation of strategies in sport and youth ministry of Iran show the following result: managerial obstacles 75.58%, planning consequence 74.23%, individual obstacles 73.23%, organizational obstacles 72.59%, and environmental obstacles 71.06%. Furthermore, the model of obstacles of successful implementation of Strategies in sport and youth ministry of Iran was well developed and its reliability and validity was confirmed (RMSEA=0.069, AGFI=0.86, GFI=0.92). As a result, the Policymakers and managers of sport and youth ministry and other sport organizations can use this model in order to identifying and determining the role of each obstacle in Successful Implementation of Strategies.هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تدوین الگوی موانع اجرای برنامههای استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان ایران بوده است. این تحقیق توصیفی بوده و به شیوه میدانی انجام شده است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل تمامی مدیران و کارشناسان ارشد و نخبگان وزارت ورزش و جوانان ایران و همچنین نخبگان برنامه ریزی استراتژیک در ورزش کشور بود که پس از توزیع پرسشنامه، تعداد 257 پرسشنامه تکمیل و در فرایند تجزیه و تحلیل وارد شد. با توجه به اهداف تحقیق، جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. ضریب پایایی کلی پرسشنامه پژوهش، طی یک مطالعه مقدماتی برابر با 87/0α= بدست آمد. روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظران نخبگان و روایی سازه با بهره گیری از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمونهای فریدمن، تحلیل عاملی تاییدی بهره گرفته شد. یافتههای حاصل حاکی از آن است که تمامی 5 مانع مورد بررسی دارای نقش بازدارندگی قابل توجهی در اجرای استراتژی ها بوده و رتبه بندی آنها بترتیب عبارت اند از: موانع مدیریتی (58/75%)، موانع برنامهریزی (23/74%)، موانع فردی (23/73%) ، موانع سازمانی (59/72%) و در نهایت موانع محیطی (06/71%). بررسی قابلیت برازش الگوی موانع اجرای برنامه های استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان نشان داد که تمامی شاخص های تناسب در این مدل در محدوده قابل قبول قرار دارد (069/0 RMSEA<،86/0AGFI >، 92/0< GFI). مدیران و سیاستگذاران وزارت ورزش و جوانان و همچنین سایر سازمانهای ورزشی در راستای اجرای استراتژی میتوانند از این مدل و ابزار به عنوان الگویی جهت توجه به تمامی موانع پیش روی اجرای استراتژی و حل آنها استفاده نمایند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923Modeling for Traditional Sports and Games Development in Iranالگویابی توسعۀ ورزشهای بومی و محلی در کشور3348490FAافشارهنروراستادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیفرزادغفوریدانشیار دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-0010-0111احسانططری حسن گاویاردانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150530The purpose of this research was designing a model for Traditional Sports and Games (TSG) development in Iran based on three main aspects: "Revive", "Promotion" and "Development". Research method was descriptive - analytic which has done by survey. The statistical sample of this study consisted of 2983 specialists working in sport for all and rural sport boards, faculty members of physical education, and the specialists working in organizations and universities throughout the country. A researcher made questionnaire was designed for this study with approved validity and reliability. Data were analyzed using descriptive statistics, EFA, CFA and Structural Equation Modeling (SEM). Results showed that the variables: Revive, Promotion, and Development had significant impact together in model structure. Also, Revive and Development had significant impact on "Current Situation" (CS). CS had significant impact on Development Effects of TSG too. So it is supposed that in case of good implementation of elements of Revive and Development, indicators of CS like "inappropriateness of development", "lack of events", and "excessive emphasis on professional sport" will approach to desirable situation. Also, CS significantly will cause appearing good results in development of TSG. All stages of TSG development model are placed in an environment consisted of 8 factors which influencing the model.هدف از این پژوهش، طراحی الگوی توسعۀ ورزشهای بومی و محلی (وربوم) با تأکید بر 3 جنبۀ احیا، ترویج و ارتقا در کشور میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی بوده و بهصورت پیمایشی انجام شده است. نمونۀ آماری پژوهش را 2983 نفر از دستاندرکاران هیأتهای ورزش همگانی و ورزش روستایی کشور، اعضای هیأتعلمی رشتۀ تربیتبدنی دانشگاهها و کارشناسان ورزشی شاغل در سازمانها و دانشگاههای کشور تشکیل دادند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. دادهها توسط روشهای آمار توصیفی و نیز تحلیل عاملی اکتشافی و مدل-سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که متغیرهای توسعهای شامل احیا، ترویج و ارتقا، تأثیر معناداری بر یکدیگر در ساختار الگو دارند. همچنین، متغیر احیا و متغیر ارتقا دارای تأثیر معناداری بر روی وضعیت موجود میباشند و وضعیت موجود نیز تأثیر معناداری بر روی اثرات توسعۀ وربوم دارد؛ لذا، در صورت اجرای مناسب مؤلفههای احیا و ارتقا انتظار میرود که شاخصهای وضع موجود مانند نامناسببودن میزان توسعه، برگزارنشدن مسابقات و تأکید بیش از حد بر ورزش قهرمانی، دستخوش تحولاتی گردد که به وضعیت مطلوب نزدیکتر شود. وضعیت موجود نیز بهطور معناداری باعث ظهور و بروز اثرات مفید توسعۀ وربوم میگردد. تمامی مراحل در الگوی توسعۀ وربوم، در محیطی متشکل از 8 عامل اثرگذار قرار دارد و از آنها تأثیر میپذیرد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923Assessment of non-continuesly Bachlore Curriculum of physical education teachingارزشیابی برنامه درسی کارشناسی ناپیوسته دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی4970491FAعباسنظریان مادوانیاستادیار دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی0000-0003-1219-5389علیرضارمضانیاستادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائیحمیدرضاشرف بیانیکارشناس ارشد برنامهریزی درسی، کارشناس برنامهریزی تربیت معلم دفتر برنامهریزی و تالیف کتب درسیJournal Article20151128The goal of this study was to assess of non-continuously Bachelor Curriculum of physical education teaching. The Statistical popularly in this study was the physical education students of Teacher training courses bachelor who studied in teacher training institutions, the professors who teach these different courses and physical education teacher graduated of this institutions. In this study, stratified sampling was used and the subjects in the strata were selected randomly. The sample was 69 graduated of this institutions, 187 physical education students and 90 professors. This is descriptive-survey study. The researcher made questionnaire was used was used to collect data. According to result of PCA, Curriculum is studied on the basis of four elements which are: objective and content, teaching strategies, Educational Facilities and Equipment, evaluation. To analyze the information taken from the questionnaires, some statistical methods were used such as: frequency, percentage, means, standard deviation in descriptive statistics To do the above testes, SPSS Software 18 version was used. The finding showed that 50 percent of whole groups, described contents of the curriculum of education courses with goal and assessed effectiveness and successfulness this curriculum in goals reach at low levels. 65 present of whole groups stated that the present educational equipment and facilities don’t adapt with educational needs. Also, the results showed, theoretical courses content adapted with teaching method of speaking (72 present), cooperation (71 present), seminar (66 present) and practical courses content adapted with teaching method of cooperation (72 present). By the way, the theoretical courses content adapted with assessing method of writing and finally and continually quadruple (80 present), brief-answer (78 present), descriptive (77 present) and practical courses content with assessing method of practical (77 present). That is recommended, establishing committee for re-writing of this curriculum content, assessing needs and organizing of educational equipment and facilities.هدف پژوهش حاضر، ارزشیابی برنامه درسی کارشناسی ناپیوسته دبیری تربیتبدنی و علوم ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ناپیوسته رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی، مدرسان و فارغالتحصیلان تربیتبدنی مراکز تربیتمعلم سراسر کشور بود. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای و نمونه تحقیق شامل 90 مدرس، 187 دانشجوی سال آخر و 69 معلم بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود. طبق نتایج تحلیل مولفههای اصلی، چهار عامل هدف و محتوا، روش اجرا (تدریس)، امکانات و تجهیزات آموزشی و روش ارزشیابی برنامه درسی مشخص گردید که بر اساس نوع سوالات همبسته و ماهیت آنها نامگذاری عاملها انجام شد. تحلیل دادهها از طریق روشهای آماری توصیفی همچون فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد انجام شد. نتایج نشان داد حدود 50 درصد از کل گروهها، سرفصلهای دروس برنامه درسی را با اهداف این دوره همراستا نمیدانند و میزان اثربخشی و توفیق برنامه درسی در نیل به اهداف را ضعیف ارزیابی میکنند. 65 درصد از این افراد، تجهیزات و اماکن آموزشی موجود را متناسب با نیازهای آموزشی برنامه درسی مذکور نمیدانند. همچنین نتایج نشان داد محتوای دروس نظری با روشهای تدریس سخنرانی (72 درصد)، مشارکتی (71 درصد) و سمینار (66 درصد) و محتوای دروس عملی با روش تدریس مشارکتی (72 درصد) متناسب است. ضمنا محتوای دروس نظری با روشهای ارزشیابی کتبی مستمر و پایانی به شکلهای چهارگزینهای (80 درصد)، کوتاهپاسخ (78 درصد) و تشریحی (77 درصد) و در دروس عملی (77 درصد)، با روش ارزشیابی عملی متناسب است. با توجه به نتایج تحقیق حاضر پیشنهاد میشود کمیته بازنویسی محتوای برنامه درسی مذکور و نیازسنجی و ساماندهی امکانات و فضاهای آموزشی جهت رفع کاستیها تشکیل شود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923Identifying Affected Interactive Components on Fans Revisiting the Selected Websites of Football Clubs in Iranian Premier Football Leagueشناسایی مؤلفههای تعاملی مؤثر بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران7188492FAلیلاحیدریباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگاناسماعیلشریفیاندانشگاه شهید باهنر کرمان،مدیر بخشJournal Article20150317This study aimed to identify interactive components affecting fans revisiting the selected websites of football clubs in Iranian Premier Football League. The research method from point of the nature was survey research and data were gathered through internet method. The statistical population consisted of the fans that were members of clubs website: Esteghlal, Perspolis, Tractorsazi, Damash & Sepahan (N=26000) in March and April months of the year 2012. The number of 325 participated in the research as the statistical sample. The internet questionnaire used to collect information. The face and content validity of the questionnaire from the perspective of sport management experts was confirmed and reliability of the questionnaire was assessed by Cronbach's alpha and α=0.9 was determined. Single-sample t-test was used to analyze the research hypotheses. Findings showed interactive components such as opportunities to interact with manager or coaches, players and other fans on website, information feeds, special promotions tools and customization homepage and email have a significant impact on revisiting the websites of football clubs in Iranian Premier Football League. Understanding the needs of loyal fans is the key element to the success of any sport organization.پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای تعاملی مؤثر بر بازدید مجدد هواداران از وب-سایت باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران انجام شد. روش پژوهش از نوع پیمایشی بود که جمعآوری اطلاعات به صورت اینترنتی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل هواداران به عضویت درآمده در وبسایت باشگاههای استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی، داماش و سپاهان (26000N=) بودند که در فروردین و اردیبهشت 1391 مورد بررسی قرار-گرفتند. از جامعه یاد شده 325 نفر حاضر به همکاری با این پژوهش شده و نمونه تحقیق را تشکیل دادند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساختهای استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصین مدیریت ورزشی تأیید گردید و پایایی درونی آن از طریق آلفای کرونباخ 9/0 تعیین شد. از آزمون تی تکنمونهای جهت تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای تعاملی از جمله فرصتهای تعامل با مدیران یا مربیان، بازیکنان و سایر هواداران روی وب-سایت، ابزارهای ترویجی خاص، خوراکهای اطلاعاتی و شخصیکردن صفحات خانگی و ایمیل بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران تأثیر معناداری دارد. بنابراین میتوان بیان کرد که درک نیازهای هواداران وفادار برای موفقیت وبسایت باشگاههای فوتبال از ضروریات است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923The influence of the word of mouth on consumer based brand equity creation in sport serviceتاثیر تبلیغات دهان به دهان بر ایجاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرفکننده در خدمات ورزشی85104493FAمحسنبهنامدانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی در تربیت بدنی دانشگاه تهرانماهرخمدیریدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیهسیده زهراهاشمیدانشگاه تهرانJournal Article20150405The purpose of this study was the influence of the word of mouth on consumer based brand equity creation in sport service. Method research was descriptive - correlational. The statistical population consisted of the Mojhaye Abi center consumers. For sampling, we selected 352 persons. For gathering data, four main questionnaires utilized: word of mouth questionnaire (Sweeney & Swait, 2008), brand perceived quality questionnaire (Henseler, Wilson & Westberg, 2011), brand associations & loyalty (Washburn & Plank, 2002) and Brand awareness (Keller, 2001), and the validity of questionnaires determined by experts and the reliability were α = 0.75, 0.79, 0.82, 0.80, 0.77, respectively. The overall, the regression results indicated that word of mouth did influence on brand equity dimensions. The results of this study show the importance and role of word of mouth on building a strong brand name. In order to increase the power of a brand, managers need to invest on the word of mouth.هدف این پژوهش بررسی تأثیر تبلیغات دهان به دهان بر ایجاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرفکننده بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان مرکز موجهای آبی بودند که تعداد 352 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تبلیغات دهان به دهان سوینی و سوایت (2008)، کیفیت ادراک شده هنسلر، ویلسون و وستبرگ (2011)، تداعی و وفاداری به برند واشبورن و پلانک (2002) و آگاهی از برند کلر (2001) استفاده شد و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0، 79/0، 82/0، 80/0 و 77/0 بدست آمد. بطور کلی، نتایج رگرسیون نشان داد کهتبلیغات دهان به دهان بر ابعاد ارزش ویژه برند تاثیر دارد. نتایج این مطالعه اهمیت و نقش تبلیغات دهان به دهان را در ساخت ارزش نام برند قوی نشان میدهد. به منظور افزایش قدرت یک برند، مدیران باید بر روی تبلیغات دهان به دهان سرمایهگذاری کنند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923Role of organizational learning dimensions in facilitating of organization agilityنقش ابعاد یادگیری سازمانی در تسهیل چابکی سازمان105120494FAمحمدجوادی پوراستادیار دانشگاه تهران0000000226055312امینکلانیدانشگاه خوارزمیوحیدساعتچیاندکتری مدیریت ورزشیJournal Article20150727The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational learning dimensions and organizational agility in Sport Science Research Institute. Research method was the type of correlation and the statistical population included of all employment of the Sport Science Research Institute in the year 1392. Due to the limited population, the statistical sample was considered as a whole. Research results indicated that the commitment management subscale for organizational learning and human resource management for organizational agility acquired the highest average in comparison with the other variables dimensions. Also, there was a positive and significant correlation between organizational learning and organizational agility. According to the linear relationship among variables and the assumption of errors independence from each other, predictor variables (organizational learning capabilities) revealed 58% changes in the rate of organizational agility. Totally, according to the findings of this research, it is recommended that the Officials and policymakers Sport Science Research Institute to pay special attention to the staff learning and provide creative and innovative ways to improve the structure and functioning of the organization In order to achieve have an agile organization.هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین ابعاد یادگیری و چابکی سازمانی در پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی میباشد. روش این پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعۀ آماری آن را کلیۀ کارکنان پژوهشگاه تربیتبدنی در سال 1392 تشکیل دادند. بهعلت محدودبودن جامعه، نمونۀ آماری بهصورت تمامشمار در نظر گرفته شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خرده مقیاس تعهد مدیریت برای یادگیری سازمانی و مدیریت منابع انسانی برای چابکی سازمانی،بیشترین میانگین را نسبت به دیگر مؤلفههای متغیر موردنظر بهدست آوردهاند. همچنین، یادگیری سازمانی رابطۀ معناداری با چابکی سازمانی دارد. با توجه به وجود رابطۀ همخطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (قابلیتهای یادگیری سازمانی)، 58% از تغییر در میزان چابکی سازمانی را تبیین مینمایند. درمجموع، با عنایت به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود مسئولان و سیاستگذاران پژوهشگاه تربیتبدنی توجه خاصی به عامل یادگیری کارکنان و ارائۀ شیوههای نو و خلاق برای اصلاح ساختار و عملکرد سازمان در جهت نیل به یک سازمان چابک داشته باشند.
<br /><br />پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923Five Dimensional Describe Problems of Iran Soccer Premier League Refereesتوصیف پنج بعدی مشکلات داوران لیگ برتر فوتبال ایران121136495FAمعینظریفدانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانمسعودنادریان جهرمیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه اصفهانسیدمحمدسلطانحسینیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه اصفهان0000-0003-2803-8265Journal Article20150418The purpose of this paper was studying the problems of Iran soccer premier league's referees which were done in 5 areas including economic, security, cultural, educational and social areas. This is a descriptive study and carried out into the field research. The samples of this study were all of the Iran's 84 premier league referees. The relation test showed that there was no relation between referees age and their presence in premier league. But there was a positive and significant relation between referees’ presence in premier league and cultural problem. Interpretation of questionnaire showed that referees' problems in 4 aspects of economic, culture, security and education are serious, while referees social problems are not very serious. The results of this paper are same with some of the inside and outside research and we can say they have problems that if we solve the problem of premier league referees, as one the most important factor in each game, we will see better games in future. This research can provide valuable information for Federation Officials and Referees Department.هدف از این پژوهش، بررسی مشکلات داوران لیگ برتر فوتبال کشور بود که در 5 حیطۀ اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی صورت گرفت. این پژوهش، توصیفی بوده و بهشکل میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ داوران لیگ برتر فوتبال تشکیل دادند که تعداد آنها 84 نفر بود. نتایج آمار استنباطی نشان داد که بین شغل اصلی داوران و مدرک تحصیلی آنها و مشکلات آنان تفاوت معناداری وجود ندارد. آزمون-های رابطهسنجی نشان دادند که بهطورکلی، رابطهای بین سن داوارن و سابقۀ حضور آنها در لیگ برتر با مشکلات آنها وجود ندارد؛ اما درمورد رابطۀ سابقۀ حضور داوران در لیگ برتر با مشکلات فرهنگی، رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. با عنایت به همسوبودن نتایج این پژوهش با چند پژوهش داخلی و خارجی میتوان گفت که داوران لیگ برتر فوتبال، در چهار بعد اقتصادی امنیتی، فرهنگی و آموزشی مشکلاتی جدی دارند و درمورد مشکلات اجتماعی، موارد بسیار کمی یافت شد. با رفع مشکلات داوران بهعنوان یکی از مهمترین عوامل برگزاری مسابقات، میتوان شاهد برگزاری بهتر مسابقات لیگ برتر فوتبال باشیم. این پژوهش میتواند اطلاعات ارزشمندی را برای مسئولان فدراسیون و دپارتمان داوری فراهم نماید.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923The Comparison dimensions of citizenship behavior in spectators equestrian club (Private) and volleyball (public)مقایسۀ مؤلفههای رفتارشهروندی تماشاگران لیگ برتر والیبال با کورس سوارکاری136148496FAجمال الدینبیرامی ایگدردانشگاه خوارزمیمجیدجلالی فراهانیدانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانبی بی گلبیرامی ایگدردانشگاه پیام نورJournal Article20150215 <br /> <br />The purpose of this research was to the Comparison of dimensions of citizenship behavior in spectators’ equestrian club (Private) and volleyball (public) of volleyball super league and national championship course of Gonbad. The statistical population was all over 18 years old spectators who watching major sports in Gonbad sport facilities. Statistical samples based on the Morgan table were 384 for equestrian Spectators and 357 for volleyball Spectators. Data collection was done from a stratified random sampling method. <br />The data was collect, Growth standard questionnaire (2005), that their validities were approved from 10 sport management Experts. Their reliabilities were test by using Cronbach’s alpha coefficient and they were respectively 0.89 for customer citizenship behavior questionnaires. Data analysis was done by analytical and descriptive statistical (Independent- samples T Test). The minimal level of significance was set at P<0/05. The results showed that there was a Significant difference between the presence of motivated spectators in the two clubs equestrian and volleyball (P<0/05). In all customer citizenship behavior aspects, equestrian club (private), compared to volleyball club (public) was better.هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسۀ بروز مؤلفههای رفتار شهروندی در باشگاههای والیبال و سوارکاری از دیدگاه تماشاگران لیگ برتر والیبال و مسابقات ملی کورس اسبدوانی گنبد کاووس میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی بوده و از نظر هدف، کاربردی میباشد که بهشکل میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری را تمامی تماشاگران بالای 18 سال که جهت تماشای رویدادهای بزرگ ورزشی در اماکن ورزشی شهرستان گنبد حضور پیدا میکنند تشکیل دادند. ازآنجا که حجم جامعۀ آماری بیش از 25000 نفر (....2 نفر مربوط به رشتۀ سوارکاری و 5000 نفر برای والیبال) بود، نمونۀ آماری 384 نفر برای سوارکاری و 357 نفر برای والیبال انتخاب شد و برای جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در بروز مؤلفههای تماشگران در دو باشگاه سوارکاری (خصوصی) و والیبال (دولتی) وجود دارد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923The role of cognitive empowerment dimensions on creativity habits among Arak coachesبررسی نقش ابعاد توانمندسازی شناختی در عادات خلاقیت مربیان149164497FAفاطمهبهمنیمربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرمهینغلامعلیکارگردانشگاه علامه طباطبائیمصطفیافشاریبورسیه هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی0000-0001-8378-8312Journal Article20150427Nowadays, Organizations need to empowerment and creative staffs for overcoming their problems. So, the aim of this study was to the role of cognitive empowerment dimensions on creativity habits among Arak coaches. The research method was descriptive which was done in a widespread way. The statistical population included sport coaches of province Markazi (N= 485) that the statistical sample were selected on the basis Morgan table (n= 214). A questionnaire was used for gathering the information which included two sections of Aspiritzr's standard questionnaire to measure dimensions of cognitive empowerment(α= 0/87) and a questionnaire to measure components of creativity habits (α= 0/90). Independent t-test, Friedman and Spearman correlation testes were used to test the research hypothesis. The results showed that the correlation between cognitive empowerment and creativity habits was r= 0/612. There was meaningful difference between coaches' cognitive empowerment dimensions (χ2 = 96/873, P >0/05). Sense of right of choice, sense of competence, sense of effectiveness and a sense of meaningful job were ranked respectively from the first to the fourth one. The priority of components of coaches' creativity habits was determined with using the Friedman test (χ2= 51/354, P >0/05) that tolerance for ambiguity, listening to the inner voice, using lateral thinking were ranked respectively from the first to the third one. So, if organizations perform cognitive empowerment and Emphasis to its dimensions, those could hope to utilize benefits of people creativity.امروزه سازمانها برای فائق آمدن بر مشکلات و تنگناهای خود نیازمند افرادی توانمند و دارای تفکر خلاق هستند. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد توانمندسازی شناختی در عادات خلاقیت مربیان شهر اراک است. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- پیمایشی و بصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل مربیان هیاتهای ورزشی استان بود (485= N) کهبراساس جدولمورگان تعداد (214=n ) بهعنوان نمونهتحقیق انتخابشدند. ابزار گردآوریدادهها پرسشنامههای توانمندسازی استاندارد اسپیریتزر(87/0= α) و پرسشنامه محققساخته عاداتخلاقیت بود(9 /0= α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس فریدمن و t مستقل استفاده شد. اطلاعات حاصل از این تحقیق نشان داد که ضریب همبستگی میان توانمندسازی شناختی و عادات خلاقیت مربیان 612/0 بود. بین ابعاد توانمندسازی شناختی مربیان تفاوت معناداری وجود داشت(873/96= 2χ، 05/0>P). احساس حقانتخاب، احساس شایستگی، احساس موثر بودن و احساس معنادار بودن، اولویت اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند. در تعیین اولویت عاداتخلاقیت مربیان با استفاده از آزمون فریدمن (354/51= 2χ، 05/0>P)، تحمل ابهام، گوش فرا دادن به ندای درون، استفاده از تفکر جانبی برای یافتن فرضیات به ترتیب در اولویت اول تا سوم قرار گرفتند. با توجه به نتایج تحقیق، چنانچه سازمان برنامههای توانمندسازی را بهاجرا درآورده و بر مؤلفههای آن تاکیدکند، میتواند امیدوار باشد که از مزایایخلاقیت افراد درکار بهرهبردارینماید.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923Agility in relation to Entrepreneurship in sport Ministryرابطه بین چابکی سازمانی و کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان ایران165180498FAحامدفرزیدانشگاه رازیهمایونعباسیاستادیار/دانشگاه رازی0000-0002-3532-4545شیرینزردشتیاناستادیار/رازیJournal Article20150414The purpose of this research is to examine the relationship between organizational agility and organizational entrepreneurship in Ministry of Sports and Youth of Iran from the view of its top managers. A.T Kearney institution believes that organizational agility indexes include leadership, culture and values, customer service, E-government, organizational change and performance management while from the view of Stevenson organizational entrepreneurship indexes include Strategic Orientation, Commitment to Opportunity, Resource Commitment Process, Concept of Control over Resources, Management Structure, Compensation Policy. Population includes all of the top managers at six deputies in Ministry of Sport and Youth in 2013 comprising of 340 people. Finally, it is confirmed that E-government has an incredible effect on agility in organization and entrepreneurship in sport of our country.هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ بین چابکی سازمانی و کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان ایران از نظر کارشناسان حوزۀ معاونتهای ششگانۀوزارت ورزش و جوانان میباشد. مؤلفههای چابکی سازمانی از نظر موسسۀ ای اتی کرنی(2002) شامل رهبری، تغییر سازمانی، مدیریت عملکرد، ارزش و فرهنگ، خدمت به مشتری و فناوری و مؤلفه های کارآفرینی سازمانی از نظر استیونسون شامل: فلسفۀ پاداش، تعهد به منابع، ساختار مدیریت، کنترل منابع، تعهد به فرصت و گرایش استراتژیک میباشد. جامعۀ آماری شامل تمام کارشناسان معاونتهای ششگانۀ وزارت ورزش و جوانان در سال 1392 بود که تعداد آنها حدود 340 نفر بود.نتایج پژوهش نشان داد که بین چابکی سازمانی و کارآفرینی سازمانی، درجۀ بالایی از رابطه وجود دارد و همچنین، تأثیر انکارناپذیر فناوری در چابکشدن سازمان و کارآفرینی در عرصۀ ورزش کشور تأیید شد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923Prioritization of Effective Factors on Ineffectiveness in Agriculture Ministry Sportاولویت بندی عوامل موثر بر عدم اثربخشی ورزش وزارت جهادکشاورزی181202499FAقاسممهرابیدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانحسینعیدیاستاد دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-6039-7826هدیمهنانیآموزش و پرورش استان خراسان شمالی، معلم تربیت بدنیJournal Article20150407 <br /> <br />The purpose of the present study is to identify and prioritization of effective factors on ineffectiveness in Agriculture Ministry sport. The research method is descriptive and it is a type of survey. Target population included physical education experts in company and organizations of agriculture ministry, and was 82 subjects. Data collection is done by researcher-made questionnaire whose face and content validity is confirmed by experts and Cronbach’s alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaire (α = 0.81). Freidman test was used to analyze the data. The result showed, average rank of factors on ineffectiveness in Agriculture Ministry Sport was policy and decision of government, procedure, mission and goals, information system, organization structure and planning. For development government employees and increase people participation in sport program, sport strategy in government employees should write according of challenges policy, procedure, mission and goals, information system, organization structure and planning.هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر عدم اثربخشی ورزش وزارت جهادکشاورزی بود. جامعه آماری پژوهش را مسئولین تربیت بدنی سازمانها و شرکتهای تابع وزارت جهادکشاورزی تشکیل میدادند که در مجموع، 82 نفر بودند. روش پژوهش توصیفی و از لحاظ هدف، کاربردی است. ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوی آن توسط صاحب نظران مورد بررسی و تائید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد (81/0α=). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد، عوامل موثر بر عدم اثربخشی ورزش وزارت جهاد کشاورزی به ترتیب سیاست و تصمیمات دولت، رویه های کاری، اهداف و ماموریت ها، فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و برنامهریزی میباشد و در هر یک از این حوزهها نیز با محدودیتهای مختلفی روبرو است. به منظور توسعه ورزش کارکنان و افزایش مشارکت افراد در برنامههای ورزشی، استراتژی ورزش کارکنان باید در جهت مرتفع کردن محدودیتهای سیاستگذاری، رویههای کاری، اهداف و ماموریت، فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و برنامهریزی تدوین شود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923The relation between organizational climate and mental health Professional׳s Working in Department of Youth and Sportsرابطه جو سازمانی و سلامت روان کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان کشور203216500FAفتاحمهدویدانشکاه شهید چمران اهوازعبدالرحمنمهدی پوردانشگاه شهید چمران اهوازسجادغلامی ترکسلویهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزآباد،مرکز میمند، میمند، ایران0000-0003-1294-6023Journal Article20150303Object of this study was examines the relationship between organizational climate and mental health Professional׳s ׳working in Department of Youth and Sports of the Islamic Republic of Iran. Statistical society, including all men and women experts in the Physical Education Organization (N=298), which 169 were selected based on Morgan's sample table and random sampling method. Instruments in the study were organizational climate standardized questionnaire and mental health standardized questionnaire. Questionnaire’s reliability was approved respectively, 91% and 97% By Cranach’s alpha. For data analysis descriptive and inferential statistics methods were used (KS, Pearson correlation coefficient, multiple regression and Multivariate analysis of variance). The results showed that there is a significant negative relationship between organizational climate and mental health Physical Education Organization experts. On other hand, multiple regression results showed that there is a multiple relationship between components of organizational climate and mental health. Also Satisfaction with rewards, clarity and agreement on the goal, respectively, are best predictors of the Physical Education Organization experts mental health. Generally, providing appropriate organizational climate particularly satisfaction with rewards and agreement on or the clarity of organizational objectives can somehow ensure the mental health of experts in Youth and Sports Ministry.هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ جوسازمانی و سلامتروان کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان کشور بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کارشناسان زن و مرد وزارت ورزش و جوانان کشور (معادل 298 نفر) تشکیل دادندکه تعداد 169 نفر از آنها انتخاب شد. نتایج نشان داد که بین جوسازمانی و سلامتروان کارشناسان سازمان ورزش و جوانان کشور رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد. همچنین میان ابعاد جو سازمانی و سلامتروان، رابطۀ چندگانهای مشاهدهشد و این یافته حاصلشد که رضایت از پاداش، وضوح و توافق بر روی هدف، بهترتیب قویترین پیشبینیکنندههای وضعیت سلامتروان کارشناسان وزارت ورزش و جوانان کشور میباشند. بهطورکلی، میتوان گفت فراهمنمودن جو سازمانی مناسب، بهویژه از طریق کسب رضایت از پاداش، توافق و وضوح اهداف سازمانی، تاحدودی تضمینکنندۀ سلامتروان کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان میباشد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321373120150923The Relationship between IT Organizational Learning in the Sport Organizations In Iranارتباط بین فنآوری اطلاعات و یادگیری سازمانی در سازمان های ورزشی ایران217228501FAمعصومهعمادالاسلامی اسکوئیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات کردستانسردارمحمدیدانشگاه کردستان0000-0001-7078-956Xمظفریکتایارگروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران0000000244906774Journal Article20150127<br /><br /> <br /> <br />The purpose of this study was to investigate the relationship between information technology and organizational learning in the sport organizations in Iran. The study was a correlation type research that selected 370 experts and managers of sports organizations in Iran to answer technology information researcher-made and organizational learning questionnaire with Cornbach coefficient a=0/95 , a=0/92. For determining validity of form and content appropriateness, panel of specialists' viewpoints were used. Also, exploratory analysis and conformity analysis were used to determine the reliability of construct. In order to achieve statistical analyzing, the appropriate descriptive and inferential statistics (Pearson correlation, multiple regressions) were applied. The results showed that there was a significant, mean and positive relationship between information technology and organizational learning in the sport organizations in Iran (in ministry of Youth and Sports, sport federation and physical education headquarters of schools). Wholly, we concluded that through strengthening, expanding and applying information technology, one can developed and improved organizational learning in the sport organizations in Iran. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی در سازمانهای ورزشی ایران است. روش انجام این پژوهش از نوع همبستگی میباشد. 370 نفر کارشناس و مدیر از سازمانهای ورزشی ایران بهعنوان نمونه انتخاب شدندنتایج نشان میدهد که رابطۀ مثبت، متوسط و معناداری بین دو متغیر فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی در سازمانهای ورزشی (وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی و ادارۀ کل تربیتبدنی مدارس) وجود دارد و میتوان نتیجه گرفت با تقویت، گسترش و بهکارگیری فناوری اطلاعات میتوان یادگیری سازمانی در سازمانهای ورزشی ایران را توسعه داد و بهبود بخشید.