2024-03-29T12:15:22Z
https://smrj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=253
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
57
طراحی مدل مفهومی صنعت ورزش ایران
رحیم
خسرومنش
محمد
خبیری
حسین
خنیفر
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
حسن
زارعی متین
هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل مفهومی صنعت ورزش ایران بود. روششناسی پژوهش ازنوع کیفی و نظریهسازی دادهبنیاد بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و بررسی ادبیات پژوهش بود. روش نمونهگیری ازنوع روش نمونهگیری نظری بود و بعد از بررسی بیش از 300 متن مقاله، کتاب، خبرگزاری، وبسایت، روزنامه و مجله و اجرای 16 مصاحبه با متخصصان مدیریت بازاریابی ورزشی و مسئولان ارشد ورزش کشور، اشباع نظری حاصل شد. روش تحلیل دادهها پرسش و مقایسة مستمر درحین مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی بود. در انتها، بعد از انجام مراحل مخلتف پژوهش، یک مدل دوبخشی از صنعت ورزش ایران طراحی شد که در این مدل، خلق فعالیتهای ورزشی بهعنوان مقولة محوری و بخش اصلی و هشت مقولة اصلی دیگر نیز بهعنوان مقولههای بخش پشتیبان شناسایی و تعیین شدند. این مقولهها عبارتاند از: 1- نهادهای حاکمیتی؛ 2- مشاوران؛ 3- مراکز آموزشی؛ 4- حمایتکنندگان درآمدزا؛ 5- فرهنگسازان؛ 6- اماکن و تأسیسات ورزشی؛ 7- کالاها و تجهیزات ورزشی؛ 8- رسانهها. مشاوران پدیدة نوظهوری هستند که با اقتصاد دانشبنیان متناسب هستند و روزبهروز به اهمیت و حجم فعالیتهای آنان افزوده میشود. مقولة قابلتوجه دیگر، فرهنگسازان هستند که تاکنون کمتر به آنها و مسئولیتی که درزمینة ترویج فرهنگ ورزش در کشور دارند، پرداخته شده است.
صنعت ورزش
خلق فعالیتهای ورزشی
نهادهای حاکمیتی
مشاوران
فرهنگسازان
2019
11
22
17
38
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1548_f98b1699c16b55e7928cf769181a5574.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
57
اثر تحریم بر تجارت ایران و شرکای عمدة تجاری و پیشبینی روند تجارت در صنعت ورزش
محمدرسول
خدادادی
مهدی
شیرافکن
مریم
فریدفتحی
سارا
معصوم زاده
صادرات و واردات ابزاری مهم برای کشورهای درحالتوسعه بهشمار میروند تا از این طریق درآمدهای ارزی کسب کنند. هدف اصلی این مقاله، بررسی اثر تحریمهای اقتصادی بر تجارت دوجانبة ایران با شرکای عمدة تجاری در این صنعت شامل کشورهای چین، ترکیه، فنلاند، عربستان، ژاپن، فرانسه، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و قرقیزستان بود و همچنین، بررسی وضعیت اقتصاد ایران در دوران پساتحریم بود. برای بررسی از مدل جاذبه و دادههای ترکیبی استفاده شد. دادهها براساس اطلاعات بازة زمانی سالهای 1371 تا 1391 بودند و از گمرک ایران و بانک جهانی گرفته شدند. برایتحلیل دادهها از نرمافزار استاتا نسخه 12 استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد کهتولید ناخالص داخلی، متغیرهای مجازی تحریمهای ضعیف دورة قبل و فعلی و تحریم قوی دورة قبل اثر مثبت بر تراز تجاری داشتهاند. متغیر جمعیت، نرخ ارز، مسافت و متغیر مجازی تحریم قوی دورة فعلی اثر منفی بر سهم تجارت ایران با شرکای عمدة تجاری داشتند. همچنین، بررسی روند تغییرات سهم تجارت کالاهای ورزشی ایران با شرکای تجاریاش با استفاده از روش ای- گارچ نشان داد که تحریمهای ضعیف تأثیر بیشتری بر روند تغییرات این سهم داشتند و این تغییرات نامتقارن هستند. بهعبارتی، تحریمهای قوی دورة فعلی اثر منفی بر سهم تجارت شرکا داشتهاند و تحریمهای ضعیف تأثیر بیشتری بر پیشبینی نوسانهای تجارتی در صنعت موردمطالعه داشتهاند.
تحریم
پساتحریم
تراز تجاری ورزش
روش جاذبه
ای- گارچ
2019
11
22
39
58
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1550_dfe17b8998c072684313f2e184f656da.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
57
ارائة راهبرد ارتقای مشارکت سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش با ارائة راهکارهای اجرایی
محمدامین
صیادی
میرحسن
سیدعامری
امید
فتح الهی پروانه
هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائة راهبرد ارتقای مشارکت سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش استان آذربایجان غربی با ارائة راهکارهای اجرایی، با استفاده از ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی بود. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و ترکیبی از روشهای کمی و کیفی بود. دادهها ازطریق پرسشنامة پژوهشگرساخته جمعآوری شدند. جامعة آماری اساتید دانشگاهی متخصص در رشتههای مدیریت ورزشی، مدیران عامل سازمان صنعت و معدن، قسمت معاونت تربیتبدنی ادارة کل آموزشوپرورش، مدیران عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و باشگاههای ورزشی استان، مدیران، معاونان و کارشناسان ورزشی صاحبنظر در ادارههای ورزشوجوانان و هیئتهای ورزشی استان آذربایجان غربی بودند. نمونهگیری بهصورت گلولهبرفی یا شبکهای انجام شد که درنهایت، 52 پرسشنامه تجزیهوتحلیل شدند. تجزیهوتحلیل اسوات با استفاده از روش شورای راهبردی انجام شد. هفت قوت، 13 ضعف، هفت فرصت و 13 تهدید شناسایی شدند و مشخص شد که موقعیت فعلی مشارکت بخش خصوصی در ورزش استان آذربایجان غربی در موقعیت حفظ و پیشرفت واقع شده است. در ادامه، برای توسعة مشارکت بخش خصوصی در ورزش استان آذربایجان غربی، استراتژیها، اولویتبندی و سند راهبردی براساس ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی تدوین شد و پیشنهادهای کاربردی لازم ارائه شدند.
بخش خصوصی
برنامة عملیاتی
سرمایهگذاری در ورزش
ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی
2019
11
22
59
78
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1804_3da771c6c9022efbe81402985c6ebc43.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
57
شناسایی و رتبهبندی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در ایران
فاطمه
نگهداری
کوروش
قهرمان تبریزی
اسماعیل
شریفیان
حسن
بیابانی
تجربه نشان داده است که رشد کارآفرینی نیازمند وجود بستر مناسب کارآفرینی است؛ برایناساس، اصطلاح اکوسیستم کارآفرینی بهعنوان نسل سوم ادبیات کارآفرینی گسترش یافته است. صنعت ورزش کشور در ارزیابی ظرفیتهای اشتغالزایی در جایگاه مناسبی قرار دارد؛ بنابراین، هدف اصلی از انجام این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی کشور است. در این مطالعه، با روش پژوهش آمیخته (کمی و کیفی) ازنوع اکتشافی و اجرای مصاحبة عمیق با 31 نفر خبره و نخبة مدیریت ورزشی و فعال کارآفرین حوزة ورزش و با نمونهگیری قضاوتی هدفمند دادههای موردنیاز مرحلة کیفی جمعآوری شدند. سپس، با کمک تحلیل محتوای کیفی، کدگذاری باز و محوری ابعاد موردمطالعه پردازش شدند. با انجامدادن این مرحله، شش بعد اصلی درقالب الگوی مفهومی اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در ایران با 24 بعد فرعی شناسایی شدند. در مرحلة کمّی پژوهش، با هدف ارزیابی و تأیید ابعاد شناساییشده میزان اهمیت و سهم هریک از ابعاد در فرایند اکوسیستم کارآفرینی ورزشی، بررسی شد. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نشان داد که همة ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در ایران موردتأیید هستند. درنهایت، نتایج پژوهش نشان داد که با استفاده از تحلیل سلسلهمراتبی ، ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی را میتوان بهترتیب در شش بعد اصلی سیاستی، حمایتی، بازار محلی و جهانی، فرهنگی، سرمایة مالی و سرمایة انسانی اولویتبندی کرد. براساس نتایج بهدستآمده توصیه میشود، نقشة راهی برای توسعة ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی کشور تدوین شود.
اکوسیستم کارآفرینی
کارآفرینی ورزشی
تحلیل اکتشافی
تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)
تکنیک دلفی
2019
11
22
79
104
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1709_ae92e09d14f6be8513003ba0841f3c3c.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
57
تحلیل وضعیت شبکة رادیویی ورزش ایران از دیدگاه کارکنان و مدیران
حمید
قاسمی
این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت شبکة رادیویی ورزش، از دیدگاه کارکنان و مدیران شبکة رادیویی ورزش در سال 1395 ، انجام شد. روش پژوهش ازنظر راهبرد، ترکیبی (کمی و کیفی)، ازحیث مسیر اجرا، مصاحبة عمیق و پیمایشی و ازلحاظ هدف، کاربردی بود. همة کارکنان و مدیران شبکة رادیویی ورزش جمهوریاسلامیایران در سال 1395 جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به محدودبودن جامعة پژوهش، نمونه برابر با جامعة آماری بود و از روش نمونهگیری تمامشمار به تعداد 49 نفر برای نمونهگیری استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة پژوهشگرساخته با 20 سؤال استفاده شد.روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید اساتید تربیتبدنی رسید و پایایی پرسشنامه ازطریق ضریب آلفای کرونباخ (82/0= α) گزارش شد. علاوهبر سؤالهای بستة پرسشنامه، از سؤالهای نیمهساختاریافته نیز استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف- اسمیرنوف و تی تکنمونهای) با نرمافزاراس.پی.اس.اس. نسخة 22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه کارکنان و مدیران شبکة رادیویی ورزش جمهوریاسلامیایران، شبکة رادیویی ورزش ازنظر برخورداری از هدف،عملکرد مدیر شبکه، عملکرد تهیهکنندگان شبکه، عملکرد گویندگان شبکه، عملکرد گزارشگران لحظهبهلحظة شبکه و عملکرد کلی شبکة رادیویی ورزش، در مقایسه با سایر شبکهها در وضعیتی مناسب قرار داشت؛ اما عملکرد گزارشگران میدانی شبکه در وضعیتی نامناسب گزارش شد. با توجه به نتیجة عملکرد ضعیف گزارشگران پیشنهاد میشود که شبکة رادیویی ورزش برای آموزش و توانمندسازی گزارشگران ورزشی اقدام کند.
شبکة رادیویی ورزش
رادیو
رسانههای جمعی
کارکنان رادیو
مدیران رادیو
2019
11
22
105
120
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1549_1d925fe9ab72599189b1660a55d18215.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
57
ارائة مدلی نظری برای شناسایی ارزش رسانهای بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران
مرجان
بصیرت
داتیس
خواجه ئیان
طاهر
روشندل اربطانی
درآمدهای رسانهای یکی از چهار دسته درآمدهای صنعت فوتبال هستند که در اغلب موارد بیشترین درآمدها را نیز ایجاد میکنند. این درآمدها علاوهبر شهرت تیمها و جذابیت فنی مسابقهها، تحتتأثیر ارزش اقتصادی بازیکنان که بهواسطة رسانهها ایجاد میشود نیز قرار دارند که از آن با عنوان «ارزش رسانهای» یاد میشود. با توجه به اهمیت ارزش رسانهای بازیکنان در درآمدهای اقتصادی باشگاهها و نبود ابزار برای شناسایی این ارزش، پژوهش حاضر با هدف ارائة مدلی نظری برای ارزش رسانهای بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران انجام شده است. درواقع، این پژوهش زیربنایی را برای شناسایی ارزش اقتصادی فوتبال ایران فراهم میکند تا در پژوهشهای آینده و با توسعة این مدل، ابزاری برای سنجش و رتبهبندی بازیکنان بهعنوان بخشی از داراییهای فوتبال ارائه شود. با استفاده از رویکرد گلیزری روش نظریة دادهبنیاد و مصاحبههای عمیق با نمونهای شامل تبلیغکنندگان، مدیران باشگاهی، حامیان مالیباشگاهی، هواداران فوتبال و خبرگان، عوامل مؤثر در ارزش رسانهای بازیکنان استخراج شدند و با شناسایی ارتباط آنها با یکدیگر، مدل نظری ارائه شده است؛ برایناساس، عوامل مؤثر در ارزش رسانهای بازیکنان فوتبال شامل عوامل فردی، کاری و حرفهای، رسانهای و عوامل غیرقابلکنترل هستند که خود شامل زیرگروههایی نیز میشوند. این مدل بازیکن فوتبال را بهعنوان یک محصول رسانهای و محتوایی برای بازار دوطرفة رسانه شناسایی کرده است که سبب جذب انواع درآمدهای ناشی از رسانه و برند میشود. انتظار میرود، این مدل در توسعة مدلهای کسبوکار مستقل و بهرهگیری مناسب از ظرفیتهای رسانهای برای ارتقای ظرفیت اقتصادی باشگاههای فوتبال ایران بهکار گرفته شود.
اقتصاد فوتبال
ارزش اقتصادی
ارزش رسانهای
بازیکن فوتبال
لیگ برتر فوتبال ایران
2019
11
22
121
140
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1758_d476f907b9d9594f38cf72f0434b0cb5.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
57
ارائة مدلی از اثر مؤلفههای کیفی یک وبسایت ورزشی بر استقبال کاربران
معصومه
کلاته سیفری
نازنین
راسخ
مسعود
فریدونی
هدف از انجام این پژوهش، ارائة مدلی از اثر مؤلفههای کیفی یک وب سایت ورزشی بر استقبال کاربران بود. روش پژوهش، همبستگی بود که پژوهش بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری مطالعه همة کاربران این وب سایت ورزشی بودند. بهلحاظ محدودیت در دسترسی، ابزار پژوهش دربین تماشاچیان لیگ برتر حاضر که کاربر این وب سایت ورزشی بودند، توزیع شد. پرسشنامهها در سه استادیوم یادگار امام در تبریز، نقش جهان در اصفهان و آزادی در تهران توزیع شدند. این سه شهر از پرتماشاچیترین شهرهای لیگ برتر فوتبال کشور هستند. با مرور پژوهشهای اخیر در حوزة وبسایتهای ورزشی، پرسشنامة پژوهش طراحی شد که نه نفر از اساتید روایی ظاهری و محتوایی آن را تأیید کردند. پایایی اولیة ابزار پژوهش ازطریق یک مطالعة راهنما انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نیز ابزار پژوهش را تأیید کرد. این پرسشنامه شامل دو بخش شاخصهای کیفی یک وب سایت ورزشی و استقبال الکترونیکی کاربران بود. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخصهای کیفی یک وب سایت ورزشی بر استقبال الکترونیکی کاربران تأثیر مثبت و مستقیم داشت و مهمترین عامل تبیینکنندة کیفیت وبسایت ورزشی ، نظاممندبودن وبسایت بود. با توجه به یافتههای حاصل از این مدل به مدیران و بازاریابان وبسایتهای ورزشی پیشنهاد میشود، اطلاعات دقیقی نسبت به فهم رفتار هواداران ورزش در فضای آنلاین کسب کنند و با شناخت و تأمین هرچهمطلوبتر نیازهای کاربران، برای جذب مخاطبان بیشتر و حفظ مخاطبان فعلی سعی کنند تا از حضور گستردة کاربران آنلاین ورزشی بهرهمند شوند.
وبسایت ورزشی
مؤلفههای کیفی
استقبال کاربران
2019
11
22
141
158
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1053_5c93144d9b38ab97bc196c15041d1d2a.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
57
برنامههای راهبردی فدراسیون قایقرانی جمهوریاسلامیایران
علیرضا
سهرابیان مقدم
رضا
صابونچی
عباس
شعبانی
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و مطالعة برنامههای راهبردی فدراسیون قایقرانی بود. مطالعة حاضر ازنوع مطالعات راهبردی بود که برمبنای اهداف پژوهش در ردیف پژوهشهای کاربردی قرار دارد. روش گردآوری اطلاعات ترکیبی از پژوهشهای کمی و کیفی بود. برای شروع فرایند، ابتدا جلسة شورای راهبردی فدراسیون قایقرانی جمهوریاسلامیایران با حضور 15 نفر از اعضای این شورا برگزار شد. سپس، ازطریق اجرای مصاحبههای کیفی با نخبگان دادههای موردنیاز از صاحبنظران جمعآوری شدند. درنهایت، برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامة نقاطقوت برابر با 955/0، پرسشنامة نقاطضعف برابر با 966/0، پرسشنامة فرصتها برابر با 936/0 و پرسشنامة تهدیدها برابر با 923/0 محاسبه شد. جامعة آماری این پژوهش، رئیس، نایبان رئیس و دبیران سابق و کنونی فدراسیون قایقرانی، همة رؤسا و دبیران هیئتهای قایقرانی استانها به تعداد 369 نفر بودند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات جمعآوریشده پس از استخراج و دستهبندی، در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی مانند میانگین و درصد فراوانی استفاده شد. در بخش کیفی از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی، ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی، سندکاوی و مطالعات کتابخانهای استفاده شد. نتایج ماتریس خارجی و داخلی نشان داد که فدراسیون ازلحاظ موقعیت راهبردی در موقعیت محافظهکارانه قرار دارد. بهعبارتدیگر، میتوان گفت که در فدراسیون قایقرانی بهدلیل چیرگی ضعف بر قدرت و توانمندی این فدراسیون برای استفاده از فرصتها و دفع تهدیدهای احتمالی، بهتر است راهبرد تهاجمی اتخاذ شود تا این فدراسیون همچنان بتواند موفقیتهای خود را ادامه دهد.
برنامة راهبردی
فدارسیون قایقرانی
مدل سوات
2019
11
22
159
176
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1731_e9adffe1433e5c1eb82e96132bc54377.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
57
ارتباط سرمایة فکری با توانمندسازی روانشناختی و تعهد حرفهای کارشناسان فدراسیونهای ورزشی منتخب و موفق
رحیم
جمشیدی
سیده ناهید
شتاب بوشهری
امین
خطیبی
هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین سرمایة فکری با توانمندسازی روانشناختی و تعهد حرفهای کارشناسان فدراسیونهای ورزشی بود. جامعة آماری این پژوهش کارشناسان هشت فدراسیون منتخب و موفق در بازیهای المپیک وآسیایی به تعداد 203 نفر بودند. براساس جدول مورگان، 136 نفر بهعنوان نمونة آماری درنظر گرفته شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش، سه پرسشنامة استاندارد سرمایة فکری بونیتس (1999)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و تعهد حرفهای آلن و مایر (1993) بودند که روایی و پایایی آنها در پژوهشهای گذشته تأیید شده بود؛ اما پژوهشگر نیز روایی و پایایی آنها را مطالعه و تأیید کرد. تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوری شده توسط دو نرمافزار اس.پی.اس.اس. که شامل موارد کلموگروف- اسمیرنوف، همبستگی و رگرسیون بود و نرمافزار پی.ال.اس. نسخة دو برای طراحی مدل پژوهش انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که ارتباط مستقیم و معنادار بین سطح سرمایة فکری با دو متغیر توانمندسازی روانشناختی و تعهد حرفهای برقرار بود. همچنین، سرمایة فکری بهطور غیرمستقیم و ازطریق متغیر میانجی توانمندسازی روانشناختی با تعهد حرفهای ارتباط معنادار داشت. بهبود و افزایش سطح سرمایة فکری میتواند به توانمندی کارشناسان فدراسیونهای ورزشی منجر شود که این توانمندی در دستیابی به اهداف برنامهریزیشدة ورزشی ازطریق افزایش سطح تعهد حرفهای آنان مؤثر است.
سرمایة فکری
توانمندسازی روانشناختی
تعهد حرفهای
فدراسیونهای ورزشی
2019
11
22
177
196
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1551_60494d53e8531c46cff774ac769adf03.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
57
نقش میانجی حمایت اجتماعی و خودکارآمدی در رابطة بین محیط ادراکشده و مشارکت در فعالیت بدنی اوقاتفراغت کارکنان
شقایق
هاشمی مطلق
محمدعلی
اصلانخانی
علی محمد
صفانیا
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش میانجی حمایت اجتماعی و خودکارآمدی در رابطة بین محیط ادراکشده و مشارکت در فعالیت بدنی اوقاتفراغت کارکنان بود. روش پژوهش، توصیفی ازنوع همبستگی بود. جامعة آماری این مطالعه تمامی کارکنان منطقة 13 دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 97-1396 بودند (تعداد = 2050). براساس فرمول کوکران، حجم نمونه 324 نفر برآورد شد که بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای محیط ادراکشده (روبرتسون- ویلسون و همکاران، 2007)، حمایت اجتماعی (سالیس و همکاران، 1987)، خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1983) و مشارکت در فعالیت بدنی اوقاتفراغت (پژوهشگران) جمعآوری شدند. ارزیابی الگوی پیشنهادی ازطریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای ایموس و اس.پی.اس.اس. نسخة 24 انجام شد. نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم محیط ادراکشده به حمایت اجتماعی و خودکارآمدی، حمایت اجتماعی به خودکارآمدی و خودکارآمدی به مشارکت در فعالیت بدنی، معنادار شدند. همچنین، نقش میانجیگر خودکارآمدی در رابطة بین محیط ادراکشده و حمایت اجتماعی با مشارکت در فعالیت بدنی تأیید شد؛ بنابراین، با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود، شرایط محیطی مساعد و نیز حمایتهای اجتماعی لازم فراهم شوند تا به این طریق بتوان میزان مشارکت کارکنان در فعالیتهای بدنی را افزایش داد.
اوقاتفراغت
حمایت اجتماعی
خودکارآمدی
محیط ادراکشده
فعالیت بدنی
2019
11
22
197
216
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1803_ed9e40d953b1eeb723a7078ab6ef7eb5.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
57
طراحی مدل رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی با اثربخشی سازمانی کارکنان ادارة کل ورزشوجوانان استان اصفهان
مهری
براتی
مینا
مستحفظیان
سعید
جعفری
سمیه
رهبری
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی با اثربخشی سازمانی کارکنان ادارة کل ورزشوجوانان استان اصفهان انجام گردید. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهشهمة کارکنان ادارة کل ورزشوجوانان استان اصفهان در سال 1398 بودند. در این پژوهش از روش نمونهگیری سرشماری استفاده شد و حجم نمونه 140 نفر درنظر گرفته شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة استاندارد فراموشی سازمانی هدفمند صلواتی و همکاران (1392) با اقتباس از مدل هالن و فیلیپس (2004)، پرسشنامة چابکیسازمانیشریفیوژانگ(1999) و پرسشنامة اثربخشی سازمانی پارسونز (1969) بود که روایی آنها به تأیید اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ، برای فراموشی سازمانی هدفمند برابر با 86/0، چابکی سازمانی برابر با 89/0 و اثربخشی سازمانی برابر با 89/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی با نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. نسخة 22 و آموساستفاده شد. در بخش آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخشی آمار استنباطی از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی، ضریب کانونی و مدلسازی ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که همبستگی بین فراموشی سازمانی هدفمند با اثربخشی سازمانی کارکنان برابر با 32/0 و همبستگی بین فراموشی سازمانی هدفمند با چابکی سازمانی کارکنان برابر با 23/0 بود که در سطح 05/0 معنادار بود. همچنین، طبق مدل برازشی، میزان تأثیر چابکی سازمانی بر اثربخشی سازمانی برابر با 32 درصد و میزان تأثیر فراموشی سازمانی بر اثربخشی سازمانی برابر با 37 درصد بود. همبستگی بین فراموشی سازمانی هدفمند با اثربخشی سازمانی کارکنان برابر با 38/0 و بین چابکی سازمانی با اثربخشی سازمانی کارکنان برابر با 31/0 بود. ضریب تأثیر فراموشی بر انطباق برابر با 82/0، بر کسب هدف برابر با 62/0، بر یگانگی برابر با 71/0 و بر حفظ الگو برابر با 80/0 بود. همچنین، میزان تأثیر چابکی بر انطباق برابر با 92/0، بر کسب هدف برابر با 49/0، بر یگانگی برابر با 49/0 و بر حفظ الگو برابر با 46/0 بود. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفتکهمدیرانوزارتورزشوجوانانباید توجهخاصیبه عاملفراموشی سازمانیوچابکی سازمانیو ارائةشیوههایخلاقبرایاصلاح ساختارسازماندرجهتنیلبه اثربخشی سازمانیداشته باشند.
چابکی سازمانی
اثربخشی سازمانی
فراموشی سازمانی هدفمند
ادارة ورزشوجوانان
2019
11
22
217
238
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1755_501fa1ad96e0733142df4a2691967c26.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
57
تأثیر هشت هفته تمرین مقاومتی بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان تربیتبدنی
جلیل
غلامی
داریوش
شیخ الاسلامی وطنی
جبار
سیف پناهی شعبانی
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر هشت هفته تمرین مقاومتی بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستان دهگلان بود. جامعة آماری این پژوهش همة معلمان تربیتبدنی شهرستان دهگلان بودند. تعداد 20 معلم تربیتبدنی با روش نمونه گیری دردسترس بهعنوان آزمودنیهای پژوهش انتخاب شدند و در یک طرح تجربی شامل پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامة استرس شغلی مؤسسة سلامت و ایمنی انگلستان (2004) و فرسودگی شغلی ماسلاچ (1981) بود. پایایی و روایی پرسشنامهها در پژوهشهای متعدد قبلی بررسی و تأیید شده بود. آزمودنیها 48 ساعت قبل از شروع تمرینها در جلسة آزمون حاضر شدند و از دو گروه تمرین و کنترل آزمونهای استرس شغلی و فرسودگی شغلی گرفته شد. گروه تجربی بهمدت هشت هفته و بهصورت سه جلسه در هفته به انجام تمرینهای مقاومتی پرداختند. 48 ساعت پس از آخرین جلسة تمرین، آزمونگیری درست مانند آزمونگیری اول انجام شد و از دو گروه تجربی و کنترل آزمونهای استرس شغلی و فرسودگی شغلی گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تی مستقل برای مقایسة میزان تغییرات استرس شغلی و فرسودگی شغلی و مؤلفههای آن در دو گروه تجربی و کنترل استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین تغییرات استرس شغلی و فرسودگی شغلی دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافتهها، به همة معلمان تربیتبدنی و همچنین دیگر معلمان و کارمندان مشاغل مشابه پیشنهاد میشود که این نوع تمرینهای ورزشی را در برنامة روزمرة خود قرار دهند.
تمرین مقاومتی
استرس شغلی
فرسودگی شغلی
معلمان تربیتبدنی
2019
11
22
239
258
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1906_03031892c3e57a0b29abd428ce126594.pdf