2024-03-29T15:00:21Z
https://smrj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=244
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
54
برآورد تولید ناخالص داخلی ورزش و تحولات اجزای آن (1394-1375)
مازیار
کلاشی
حسین
عیدی
همایون
عباسی
محمدهادی
رجائی
هدف از انجام پژوهش حاضر، برآورد تولید ناخالص داخلی ورزش و بررسی تحولات اجزای آن طی سالهای 1375 تا 1394 بود. ابتدا مدلهای موجود معرفی شدند و درنهایت، مدل مناسب برای برآورد حجم اقتصاد ورزش ایران معرفی شد و سپس آزمون شد؛ ازاینرو، پژوهش حاضر بهلحاظ هدف ازنوع پژوهشهای بنیادی بود و بهلحاظ روش جمعآوری آمار و اطلاعات، ازنوع پژوهشهای اسنادی بود. دادههای مربوط به هزینههای ورزشی خانوار از پرسشنامههای خام مرکز آمار ایران، دادههای مربوط به هزینههای جاری و عمرانی ورزشی دولت از اطلاعات موجود در سازمان مدیریت و برنامهریزی و وزارت ورزشوجوانان، دادههای مربوط به صادرات و واردات کالاهای ورزشی از سالنامههای آماری گمرگ ایران و دادههای مربوط به تولید ناخالص داخلی (به قیمت جاری) و نرخ تورم نیز از سایت بانک مرکزی ایران استخراج شدند. بازة زمانی همة دادهها طی سال 1375 تا 1394 بود و تجزیهوتحلیل دادهها ازطریق نرمافزار اکسل نسخة 2013 انجام شد. نتایج نشان داد که حجم اقتصاد ورزش در ایران سهم اندکی از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است و روندی کاهشی داشته است که این میزان با برآوردهای انجامشده در سایر کشورهای جهان فاصلة بسیار دارد.
اقتصاد ورزش
تولید ناخالص داخلی ورزش
حجم اقتصاد ورزش
هزینههای ورزشی دولت و خانوار
2019
06
22
17
32
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1472_a51d3db234eb1bc25090f11505aad0bb.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
54
کاربرد روانشناسی رنگ در بازاریابی باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک
حانیه
بیک
وحید
ساعت چیان
هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل مؤثر در بازاریابی روانشناسی رنگ در معماری فضاها و باشگاههای ایروبیک و آمادگی جسمانی شهر مشهد بود. روش پژوهش، توصیفی ازنوع پیمایشی بود که دادهها بهصورت میدانی و ازطریق پرسشنامه جمعآوری شدند. برای جمعآورری دادهها، از پرسشنامة پژوهش مورتون و چانگ ولین (2010) که حاوی 24 سؤال در طیف پنجگزینهای لیکرت بود، استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرمافزارهای آماری در دو بخش توصیفی و استنباطی و در سطح معناداری 05/0 ≥P تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج عامل توانایی تبیین روانشناسی رنگ را در بازاریابی باشگاههای ورزشی داشتند و درمجموع، 04/65 درصد از واریانس بازاریابی روانشناسی رنگ را تبیین کردند. همچنین، نمرة میانگین تمامی مؤلفههای بازاریابی روانشناسی رنگ نشانگر وضعیت نسبی مطلوبی بود. افزونبراین، با توجه به سهم واریانس تبیینشده برای هریک از عوامل مستخرج، عوامل ذهنی، احساس روانی، قدرت تشخیص، قدرت نفوذ و شخصیت رنگ، بهترتیب بالاترین اولویت را داشتند. با توجه به تحلیل یافتهها، اهمیت زیاد بازاریابی و جذب مشتری برای باشگاهها بهخصوص توجه به مبانی روانشناسی رنگ، نشاندهندة ضرورت شناخت مؤلفههای تأثیرگذار بر طراحی فضاها و اماکن ورزشی است. این بررسی میتواند تأثیر مثبت و متفاوتی برای جذب مشتری در باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک بههمراه داشته باشد. شناخت رنگها و توجه به تأثیری که بر افراد میگذارند، میتواند بهعنوان شیوة نوین بازاریابی بهکار رود و موجب جذب مشتریان و استقبال ویژة آنها شود. علاوهبراین، میتوان با تبلیغات و ایجاد نگرشهای روانشناسی رنگ، محیطی توأم با آرامش و جذابیت متناسب با رشتة ورزشی را در آن باشگاه ایجاد کرد.
بازاریابی
روانشناسی رنگ
رفتار مصرفی مشتریان
معماری فضای ورزشی
2019
06
22
33
50
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1467_2aa4dcec63f2430f4f37e725ad3ea3a7.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
54
تأثیر سرمایهگذاری بخش خصوصی در کارگاههای تولیدی کالاهای ورزشی بر تولید ناخالص داخلی ایران
فریبا
عسکریان
جعفر
گنج خانلو
فرامرز
طهماسبی
تولید کالاهای ورزشی در داخل کشور و سرمایهگذاری با هدف توسعة این تولیدات میتواند کمک شایانی به اقتصاد کشور و حل معضلاتی چون بیکاری کند. هدف مطالعة حاضر، تعیین تأثیر سرمایهگذاری بخش خصوصی در کارگاههای تولیدی کالاهای ورزشی، بر تولید ناخالص داخلی کشور طی سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲ است. دادهها و اطلاعات آماری مربوط به تولید ناخالص داخلی در ۲۱ سال موردمطالعه از سایت بانک مرکزی و نیز نتایج طرحهای آمارگیری از کارگاههای صنعتی کشور در آن سالها که توسط مرکز آمار ایران انجام و منتشر شده است، استخراج شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نسخة نهم نرمافزار آماری ایویوز و با روش اقتصادسنجی و مدل حداقل مربعات معمولی انجام گرفت. نتایج بهدستآمده اثر منفی و معناداری سرمایهگذاری در کارگاههای تولیدی کالاهای ورزشی بر تولید ناخالص داخلی کشور را نشان میدهد؛ بنابراین، بهنظر میرسد که سرمایهگذاری دولت و بخش خصوصی در کارگاههای تولیدی کالاهای ورزشی و گسترش این واحدها از طریق بهرهوری و سایر ابزارهای علمی، میتواند به توسعة صنعت ورزش و افزایش تولید ناخالص داخلی کل کشور بینجامد.
کالاهای ورزشی
کارگاههای تولیدی
صنعت ورزش
تولید ناخالص داخلی
2019
06
22
51
70
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1466_795690235fcf77a832f8f9328e2a3d10.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
54
رتبهبندی شاخصهای مدیریت زنجیرة تأمین خدمات در ورزش
مظفر
یکتایار
مدیریت زنجیرة تأمین، مدیریت فرایند کامل تهیة کالا و خدمات برای مصرفکنندة نهایی است. امروزه، فضای رقابتی جهانی و رقابت تنگاتنگ برای تداوم حیات و داشتن سهم بیشتر از بازار، باعث ایجاد فضای پیچیده و بسیار سختی برای تصمیمگیری مدیران شده است. در سالنهای ورزشی بهعنوان ارائهدهندگان خدمات، عرضة خدمت باکیفیت در طیفی وسیع و با هزینهای پایین است و انجام سریع آن به پیادهسازی مدیریت زنجیرة تأمین در باشگاه نیاز دارد؛ امانخستین و مهمترین قدم در این زمینه، شناسایی شاخصهای مدیریت زنجیرة تأمین خدمات در ورزش است. جامعة آماری این پژوهش 80 نفر از مدیران باشگاهها و هیئتهای ورزشی استان کردستان بودند که به شیوة تمامشمار هدفمند برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامة 34 سؤالی مدیریت زنجیرة تأمین براساس مقیاسهای الرام و همکاران (2004) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها و رتبهبندی شاخصها از روش تصمیمگیری چندمعیاره و نرمافزار آماری تاپسیس فازی سولور (2013) استفاده شد. نتایج نشان داد که مهمترین شاخصها بهترتیب رضایت مشتریان، جذب حامی مالی و ظرفیت ارائة خدمات و کماهمیتترین شاخصها ازنظر مدیران، ارزیابی تأمینکنندگان بودند. اجرای بهینة مدیریت زنجیرة تأمین خدمات در باشگاهه اسبب افزایش بهرهوری، ارزشافزایی و رضایت مشتریان، ارتقای سرویسدهی، افزایش کارایی و اثربخشی، افزایش گردش مالی و چابکی مدیریت میشود.
مدیریت زنجیرة تأمین خدمات
تصمیمگیری چندمعیاره
باشگاههای ورزشی استان کردستان
2019
06
22
71
92
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1470_43bb0a247b19484438454197e9d39436.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
54
اثر نوگرایی مصرفکننده بر سبکهای خرید پوشاک ورزشی
زینب
رحمتی اصل
بهرام
یوسفی
علی اشرف
خزایی
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نوگرایی مصرفکنندگان بر سبکهای خرید آنان انجام شده است. در این مطالعه، اثر نوگرایی مصرفکنندگان (احساسی و شناختی) بر سبکهای خرید آنان بررسی شده است. روش پژوهش، توصیفی– پیمایشی بود و جامعة آماری آن، دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بودند. نمونة آماری پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم جامعه انتخاب شد. در پژوهش حاضر، برای گردآوری دادهها از روش میدانی استفاده شد؛ بدینصورتکه براساس اختصاص بهینه، تعداد 325 پرسشنامه بین دانشجویان توزیع شد که تعداد 301 پرسشنامة صحیح برگشت داده شد که همین تعداد بهعنوان نمونة آماری پژوهش درنظر گرفته شد. روایی پرسشنامهها به تأیید 15 نفر از اساتید متخصص در حوزة مدیریت ورزشی رسیدوپایایی آنهابااستفاده آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن برای پرسشنامة نوگرایی84/0 = α و برای پرسشنامة سبکهای خرید 80/0 = α بود که نشاندهندة پایایی قابلقبول مقیاسها بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها مدل معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل بهکار گرفتهشد. یافتههای آزمون مدل پژوهش نشان داد که برازش مدل با دادهها مناسب بود و ضریب تأثیر دو عامل نوگرایی شناختی بر سبکهای خریدآگاهی از کیفیت (63/0)، آگاهی از قیمت (67/0) و سردرگمی (60/0)و نوگرایی احساسی بر سبکهای خرید مدگرایی (79/0)، عادتگرایی (78/0)، آگاهی از برند (76/0)، صحهگذاری (73/0)، بیبرنامگی (64/0) و سرگرمی (63/0) معنادار بود. نتایج نشان داد که نوگرایی بر هر نُه سبک خرید اثرگذار بود. این یافتهها به بازاریابان ورزشی کمک میکنند تا بتوانند برای هدف قراردادن گروه یا بخش خاصی از مصرفکنندگان خود، رویکرد کارآمدتری را اتخاذ کنند.
صحهگذاری
نوگرایی احساسی
نوگرایی شناختی
2019
06
22
93
108
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1476_4d61c1e4e195fe42f2ecfbe597cdf5c0.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
54
تدوین الگوی شایستگی مدیران سازمانهای ورزشی کشور براساس نظریة دادهبنیاد
ابوالفضل
بجانی
جواد
شهلایی
سارا
کشکر
فرزاد
غفوری
این پژوهش کیفی با هدف غایی تدوین الگوی شایستگی مدیران سازمانهای ورزشی کشور با استفاده از طرح سیستماتیک نظریة دادهبنیاد انجام شده است. در این مطالعه، با انجام مصاحبة باز با 17 نفر از متخصصان و مسئولین مدیریت ورزشی، مجموعهای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شدند و از درون آنها مقولههایی استخراج شدند. در مرحلة کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها ذیل عناوین شرایط علّی شامل بهرهوری و عوامل اداری، پدیدة محوری یا همان شایستگی مدیران ورزشی شامل شایستگی سخت، شایستگی نرم، شایتسگی رقابتی، عامل استراتژیها شامل آموزشی و کنترل و نظارت، عوامل زمینهای شامل بسترهای رفتاری و بسترهای رسمی، شرایط مداخلهگر شامل انگیزشی، محیطی و سازمانی و پیامدها شامل رشد و توسعه و رکود سازمانی مدیران درقالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند. در ادامه و در مرحلة کدگذاری انتخابی، یکیک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شدند؛ سیر داستان ترسیم شد و نظریه تدوین و ارائه شد. مقولة شایستگی در مدیریت سازمانهای ورزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است و جنبههای مختلفی دارد. همچنین، شایستگی امری بیپایان است که مداوم باید در مدیریت سازمانها بهروز شود.
شایستگی
مدیران
سازمان
ورزش
دادهبنیاد
2019
06
22
109
128
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1471_35a50d5b6f630406c7d9461d276236cf.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
54
پیامدسنجی واگذاری اماکن ورزشی بر ابعاد مختلف ورزش همگانی و قهرمانی در استان کرمانشاه
شیرین
زردشتیان
شهروز
غایب زاده
هدف از انجام این پژوهش، پیامدسنجی واگذاری اماکن ورزشی بر ابعاد مختلف ورزش همگانی و قهرمانی در استان کرمانشاه بود. روش پژوهش برحسب نحوة گردآوری اطلاعات، روش آمیخته (کیفی- کمی) و برمبنای هدف، ازنوع پژوهشهای کاربردی است. جامعۀ آماری، اعضای هیئتعلمی مدیریت ورزشی، مدیران و کارکنان ادارة ورزشوجوانان استان کرمانشاه، رؤسای هیئتهای ورزشی، نخبگان ورزشی و مربیان بودند. در این مطالعه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد که درنهایت 150 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. ابزار اندازهگیری پرسشنامۀ پژوهشگرساخته بود که با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، 67 گویه درقالب هشت پیامد بهصورت نبود برنامههای توسعهای و بهرهوری در ابعاد مختلف ورزش، مشخصنبودن آییننامهها و قوانین موجود در فرایند واگذاری اماکن ورزشی، فقدان مسئولیتپذیری مدیران ادارات ورزشوجوانان و رؤسای هیئتهای ورزشی، نبود مدیریت، برنامهریزی و نظارت، پیامدهای منفی اخلاقی، فرهنگی و قانونی، پیامدهای منفی اجتماعی و پرورشی، فقدان حمایتهای همهجانبه از ابعاد مختلف ورزش و پایینبودن سرانة ورزشی و کمبود امکانات سختافزاری دستهبندی شدند. برای مؤلفههای هشتگانه، پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ بین 85/0 تا 93/0 بود. برای روایی سازه نیز از تحلیل عاملی تأییدی با بهرهگیری نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادکه تمامی شاخصهای برازندگی مدل مربوط به پیامدسنجی واگذاری اماکن ورزشی بر ابعاد مختلف ورزش همگانی و قهرمانی در استان کرمانشاه دارای برازش مناسب بود و مدل را تأیید کرد.
اماکن ورزشی
خصوصیسازی
ورزش قهرمانی
ورزش همگانی
ورزشکاران
2019
06
22
129
152
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1473_1c20efbc6188e30e4656fd1d67e001b4.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
54
شناسایی عوامل مؤثر درتقاضای بازار باشگاه های تکواندوی بانوان
امین
خطیبی
مهشید
قلی پور
در سالیان اخیر، تکواندوی بانوان در کشور رشد چشمگیری داشته است و همین امر موجب افزایش تعداد باشگاههای ورزشی و افزایش رقابت با سایر رشته های ورزشی شده است. موفقیت در چنین فضایی به شناسایی و توجه به انتظارات مشتریان نیاز دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در تقاضای بازار باشگاههای تکواندوی بانوان بود. جامعة آماری این پژوهش همة مشتریان بالای 14 سال باشگاههای تکواندوی بانوان در شهر اهواز بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 119 نفر از ورزشکاران بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامة تعدیلشدة ابعاد تقاضای بازار کیم و همکاران (2009) بود. پس از تأیید روایی توسط خبرگان (تعداد = نُه)، پایایی پرسشنامه ازطریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی، درصد و غیره) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) استفاده شد. یافتهها نشان داد که هفت عامل امتیازهای فردی، تجهیزات باشگاه، عملکرد باشگاه، دانش مربی، رفتار مربی، آشنایی با فرهنگ کرهای و فضای باشگاه بر تقاضای بازار باشگاههای تکواندوی بانوان تأثیرگذار هستند. باشگاههای تکواندوی بانوان برای آنکه بتوانند در فضای رقابتی موجود به بقا و همچنین، افزایش سهم خود از بازار کمک کنند، لازم است عاملها و مؤلفههای شناساییشده در این پژوهش را در برنامة کار خود قرار دهند.
تقاضای بازار
بانوان
باشگاههای تکواندو
اهواز
2019
06
22
153
170
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1468_484480758a89d9f17cf8fb27550e9584.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
54
کاربرد کهنالگوها برای تعیین شخصیت برند سازمان لیگ حرفهای فوتبال ایران
پرستو
قدسی
علیرضا
الهی
مهدی
رسولی
برندسازی یک راهبرد بسیار کاربردی برای متمایزشدن در صنایع مختلف خدماتی و تولیدی است. در دنیای امروز، شرکتها و سازمانها علاوهبر رقابت برای بهدستآوردن بازار محصولات و خدمات، در تلاش برای ایجاد همسویی ادراکات ذهنی مشتریان با خودشان (محصول، برند و شرکت) هستند؛ ازاینرو، یکی از مفاهیم موجود در برند که سازمانها را در رسیدن به این هدف یاری میکند، شخصیت برند است که بهعنوان عاملی برای تجزیهوتحلیل پاسخ مشتری به برند یا محصولات با نام آن برند شناخته میشود؛ برایناساس، هدف از انجام مقاله، تعیین شخصیت برند سازمان لیگ فوتبال ایران با استفاده از کهنالگوها بود. با استفاده از روش پژوهش کیفی ازنوع تحلیل محتوا، مصاحبههایی عمیق با مدیران صف و ستاد و مشاوران این سازمان انجام شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند بود و درنهایت، 14 مصاحبة کیفی تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. یافتههای پژوهش ازطریق روش تحلیل محتوا کدگذاری شد. یافتهها بیانگر 191 نشان مؤثر در ادراک شخصیت برند سازمان لیگ فوتبال بود. این نشانها در هفت مفهوم طبقهبندی شدند که شامل مفاهیم مدیریت و برنامهریزی سازمانی، منابع سازمانی، ماهیت سازمانی، ویژگی شخصی مدیر، ارتباطات، تأثیرات محیط و تأثیرات باشگاهها بود. مفاهیم شناساییشده در دو مقولة تجربیات و ارتباطات برند دستهبندی شدند. شخصیت برند کنونی سازمان لیگ، «هرکس» و شخصیت برند مطلوب آن، «نگهدارنده» تعیین شدند. با توجه به یافتههای پژوهش امکان ارائة راهبردهای کلانی وجود دارد که راهگشای مدیران سازمان لیگ برای دستیابی به شخصیت برند مطلوب سازمان باشند.
برندسازی
هویت برند
تداعی برند
شخصیت برند
کهنالگو
2019
06
22
171
190
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1722_3e90ebbc6504f07f3becb9d3844cd3bb.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
54
پیشبینی عملکرد کشورهای آسیایی در بازیهای المپیک براساس عملکرد گذشته
شهاب
بهرامی
بهمن
عسگری
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر عملکرد کشورهای آسیایی در رویدادهای بزرگ ورزشی بر عملکردشان در بازیهای المپیک بود. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل تمام کشورهای آسیایی بود که در بازیهای المپیک موفق به کسب مدال شدهاند. با استفاده از نمونهگیری دردسترس، 69 کشور آسیایی که در چهار المپیک گذشته به کسب مدال موفق شدهاند، بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. کل اطلاعات ازطریق سایتهای فدراسیونهای بینالمللی رشته های ورزشی مختلف، کمیتة بینالمللی المپیک و شورای المپیک آسیا گردآوری شد. در این مطالعه، از شاخصهای توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین تعداد مدال طلا، نقره، برنز و مجموع مدالهای کسبشده توسط کشورهای آسیایی در رقابتهای قهرمانی جهان، بازیهای المپیک پیشین و بازیهای آسیایی با تعداد مدال طلا، نقره، برنز و مجموع مدالهای کسبشده توسط آنها در بازیهای المپیک آتی وجود دارد. همچنین، یافتهها نشان داد که مجموع مدالهای کسبشده توسط کشورهای آسیایی در بازیهای المپیک پیشین (459/0 r =,98/1P = ) و رقابتهای قهرمانی جهان (485/0 r =,19/2P = ) بر مجموع مدالهای کسبشده توسط آنها در بازیهای المپیک آتی تأثیر مثبت و معناداری داشت؛ بااینحال، مجموع مدالهای کسبشده توسط کشورهای آسیایی در بازیهای آسیایی تأثیر معناداری بر عملکرد آنهادر بازیهای المپیک آتی نداشت. درنهایت، مجموع مدالهای کسبشده توسط کشورهای آسیایی در بازیهای المپیک پیشین تأثیر مثبت و معناداری بر مجموع مدالهای کسبشده توسط آنها در رقابتهای قهرمانی جهان (963/0 r =,34/44/0P = ) و بازیهای آسیایی (577/0r = ,05/3P= ) داشت. درمجموع، بهنظر میرسد که میتوان از شاخصهای عملکرد ورزشی در رویدادهای پیشین برای پیشبینی دقیق تر بازیهای المپیک استفاده کرد
پیشبینی عملکرد ورزشی
رویداد چندورزشی
مدالهای کسبشده
بازیهای المپیک
ورزش آسیا
2019
06
22
191
204
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1465_8b79d44f87c3968afc88f7f5eec552fa.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
54
تبیین و پیادهسازی مدل ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی دادهها در ارزیابی عملکرد و رتبهبندی هیئتهای ورزشی
خاطره
کرمی
مهدی
سلیمی
محمد
سلطان حسینی
هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین و پیادهسازی مدل ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی دادهها در ارزیابی عملکرد و رتبهبندی هیئتهای ورزشی بود. محدودة مطالعاتی هیئتهای ورزشی فعال استان اصفهان در سال 1396 بودند که براساس فرمول DMUs ≥3×(input + output)، 12 هیئت ورزشی بهعنوان نمونة مطالعاتی تعیین شدند. برای تعیین شاخصها، مصاحبههایی با خبرگان انجام شد؛ برایناساس، 19 شاخص کلی تدوین شدند و درقالب پرسشنامهای در دو بخش به 20 نفر از کارشناسان حوزة پژوهش ارائه شدند تا در بخش اول، شاخصها در چهار منظر کارت امتیازی متوازن تعیین شوند و در بخش دوم که با طیف پنجمقیاسی فازی طراحی شده بود، میزان اهمیت هر شاخص مشخص شود. شاخصهایی که در مناظر فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری تعیین شده بودند، بهعنوان توانمندسازها (ورودی مدل) و شاخصهای تعیینشده در مناظر مالی و مشتری بهعنوان نتایج (خروجی مدل) درنظر گرفته شدند. روایی ابزار براساس تطابق با مدل لاوشه انجام شد. پس از پیادهسازی مدل کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی دادهها؛ هیئتهای تکواندو، کاراته، شطرنج و دوومیدانی براساس کارایی بالاترین رتبه را به خود اختصاص دادند. ارزیابی متوازن و حفظ تعادل بین جنبههای کارت امتیازی متوازن، خطیبودن مدل، جامعنگری، انعطافپذیری مدل و قدرت تفکیک بالا از مزایای مدل پیشنهادی هستند؛ بنابراین، با توجه به این برتریها، بهرهگیری از فرایند تبیینشده میتواند در ارزیابی عملکرد و رتبهبندی هیئتهای ورزشی بسیار کارآمد باشد.
ارزیابی عملکرد
کارایی
کارت امتیازی متوازن
هیئتهای ورزشی
2019
06
22
205
242
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1475_30c45ab0360809c2636fe304d8a80090.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1398
11
54
برنامهریزی راهبردی اداره کل ورزشوجوانان استان تهران و مدل اجرای آن با رویکرد کارت امتیازی متوازن
حسین
شایان مقدم
مهرزاد
حمیدی
مجید
جلالی فراهانی
هدفاینپژوهش، تدوین برنامة راهبردی ادارة کل ورزشوجوانان استان تهران و ارائة الگوی اجرای راهبردهای آن با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. این پژوهش ازنوع مطالعات کیفی است که در حوزة مطالعات راهبردی قرار میگیرد.مطالعة موردی، روش دلفی و گروه کانونی سه تکنیک گردآوری دادههای موردنظر بودند. جامعة آماری پژوهش عبارتاند از: رؤسا و معاونان ادارة کل ورزشوجوانان استان تهران و ادارات تربیتبدنی شهرستانهای تهران، متخصصان و نخبگان ورزش. نمونة آماری پژوهش 14 نفر از اعضای شورای راهبردی ورزش استان تهران بودند. نتایج پژوهش نشان داد که ادارة کل ورزشوجوانان استان تهران در موقعیت راهبردی تهاجمی قرار دارد که وضعیت محیط داخلی و خارجی سازمان نسبتاً خوب است. سایر نتایج پژوهش نشان داد که ادارة کل ورزش تهران دارای چهار منظر مالی، مشتری ، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد و 11 راهبرد، 27 هدف راهبردی، 112 سنجه و 112 اقدام و ابتکار است. درنهایت، بهنظر میرسد که پژوهش حاضر با تعیین اقدامها و ابداعهای لازم برای تحقق راهبردها، ارائة نقشة راهبردی، تعیین روابط علت و معلولی بین مناظر و پوشش فاصله بین تدوین و اجرای راهبردها، دستیابی به چشمانداز و اهداف آرمانی ادارة کل ورزشوجوانان استان تهران را میسر میکند.
برنامه راهبردی
اجرای راهبرد ها
کارت امتیازی متوازن
2019
06
22
243
260
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1474_6fc239b5f132e754bb096431884bb570.pdf