2024-03-28T18:47:26Z
https://smrj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=219
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
50
درجة عبور نرخ ارز بر شاخص قیمت کالاهای وارداتی ورزشی ایران: رهیافت الگوی خودرگرسیونی با وقفه توزیعی
رقیه
سرلاب
فریبا
عسکریان
حسین
اصغرپور
اقتصاد ایران همیشه از نوسانات نرخ ارز متأثر بوده است. این پژوهش به تبیین ارتباط بین اثرهای نرخ ارز بر شاخص قیمت کالاهای ورزشی طی دورة زمانی سالهای 1393- 1371 پرداخت. پژوهش حاضر، بهلحاظ هدف نظری و کاربردی بود و بهلحاظ روش پژوهش، ازنوع تحلیلی- توصیفی بود. روش جمعآوری آمار و اطلاعات در این مطالعه بهصورت اسنادی و کتابخانهای بود. متغیر شاخص قیمت واردات کالاهای ورزشی بههمراه متغیرهای توضیحی تولید ناخالص داخلی، شاخص قیمت مصرفکننده، بازبودن تجاری و هزینة نهایی شرکای تجاری و نرخ ارز اسمی وارد مدل شدند. آمار مربوط به متغیرهای توضیحی پژوهش از سایت بانک مرکزی جمهوریاسلامیایران، صندوق بینالمللی پول و گمرگ جمهوریاسلامیایران گردآوری شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار ایویوز نُه استفاده شد. یافتههایپژوهش نشان داد که رابطة مثبت و معناداری بین نرخ ارز و شاخص قیمت واردات کالاهای ورزشی در ایران وجود دارد؛ اما درطی دورة موردبررسی، میزان انتقال اثر نرخ ارز به قیمت وارداتی کالاهای ورزشی ناقص و 76/0 است. متغیر هزینة نهایی شرکای تجاری و درجة بازبودن تجاری اثر مثبت و معناداری بر قیمت واردات کالاهای ورزشی دارند؛ اما اثر شاخص قیمت مصرفکننده معنادار نیست؛ بنابراین، افزایش حجم تجارت کالاهای ورزشی در آثار انتقالی تغییرات نرخ ارز به قیمت واردات کالاهای ورزشی کمک میکند.
درجة عبور نرخ ارز
کالاهای ورزشی
شاخص قیمت واردات
صنعت ورزش
سیاستگذاری
2018
09
23
17
36
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1301_fbe733f87b601ed780be6365ce62fe6f.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
50
تحلیل عاملی مؤلفههای فرهنگی لازم قبل از خصوصیسازی ورزش
مجتبی
احمدی
علیمحمد
امیرتاش
علیمحمد
صفانیا
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عاملی مؤلفههای فرهنگی لازم قبل از خصوصیسازی ورزش بود. روشپژوهش،آمیختةاکتشافیبود. جامعة آماری اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان حوزة خصوصیسازی ورزش (380 نفر) و نمونههای پژوهش 198 نفر بودند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته و پرسشنامة پژوهشگرساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید 12 تن از اساتید رسید. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ. تایید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی استنباطی (تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی) استفاده شد. همة تجزیهوتحلیلها با استفاده از نرمافزارهای آماری پی.ال.اس. و اس.پی.اس.اس.انجام شدند. یافتههای پژوهش شش مؤلفه فرهنگی لازم قبل از خصوصیسازی ورزش را شناسایی کرد که بهترتیب اولویت عبارتاند از: آموزش و توانمندسازی، شبکة خصوصی تلویزیون، نگرش مدیران دولتی، رسانه، تفکر راهبردی و اعتمادپذیری. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان نتیجه گرفت که مسئولان ورزش کشور باید قبل از واگذاری ورزش به بخش خصوصی به مؤلفههای فرهنگی لازم توجه داشته باشند تا فرایند خصوصیسازی بتواند با شرایط مطلوبی انجام شود.
مؤلفههای فرهنگی
خصوصیسازی
ورزش
2018
09
23
37
62
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1302_2f3b1d87d231d88f65b72bc75789b147.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
50
تحلیل موانع فقرزدایی ورزشی در ایران
شیدا
رنجبری
اکبر
آقازاده
عبدالله
چمن گلی
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع فقرزدایی ورزشی در کشور ایران با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شد. این مطالعه ازنوع پژوهشهای توصیفی- تحلیلی بود. جامعة آماری پژوهش حاضر خبرگان مدیریت ورزشی بودند که در عرصههای سیاست تجربة کافی و دانش مناسب درخصوص مسائل مربوط به فقر در ورزش داشتند. ابزار پژوهش پرسشنامهای پژوهشگرساخته با 23 سؤال بود که شامل 23 مانع فقرزدایی ورزشی در کشور ایران بود. روایی سازهای پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد. پایایی این پرسشنامه نیز با استفاده از محاسبة آلفای کرونباخ تأیید شد. تمامی روند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و میک مک انجام گرفت. نتایج نشان داد که برخی موانع ازجمله توجهنکردن خانوادهها به ورزش در مناطق محروم و فقیرنشین کشور، وجود تغییرات طبیعی و جغرافیایی در برخی مناطق محروم و ایجاد برخی معضلات طبیعی در این مناطق، نبود برنامههای آموزشی در حوزة ورزش در مناطق محروم و فقیرنشین، ضعف فرهنگی درخصوص استفادة تمامی اقشار و گروههای حاضر در مناطق محروم و فقیر نشین، نبود واحدهای صنعتی و تولیدی درجهت حمایت از ورزش در مناطق محروم و فقیرنشین کشور و توجهنکردن مدیران ارشد ورزشی کشور به مقولة توسعه ورزش در مناطق محروم و فقیرنشین کشور در گروه متغیرهای مستقل اصلی مشخص شدند که سبب ایجاد و شکلگیری سایر موانع میشوند.
فقرزدایی
محرومیت
ورزش
عدالت
روستایی
2018
09
23
63
86
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1307_48b08d5d35762714878d87939fb30dde.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
50
تبیین استراتژیهای ورود به بازار غرب آسیا ازطریق نفوذ مبتنی بر منابع و تأثیرات سازمانی (مورد مطالعه: صنعت تجهیزات بدنسازی ایران)
محمد
کشتی دار
عمر
علیزایی
سیدمحمدجواد
رضوی
امیر
اکبرزاده
پژوهش حاضر با هدف بررسی استراتژیهای ورود به بازار غرب آسیا ازطریق نفوذ مبتنی بر منابع و تأثیرات سازمانی بر صنعت تجهیزات بدنسازی ایران انجام شد. این پژوهش ازنوع کاربردی بود که به شیوة پیمایشی انجام شد. جامعة موردبررسی همة مدیران ارشد و کارمندان کارخانجات و شرکتهای تولیدی و صادراتی- وارداتی تجهیزات بدنسازی کشور در سال 1396 بودند (تعداد= 192 نفر). برای نمونهگیری از روش کلشمار استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامة بررسی استراتژیهای ورود به بازار خارجی ازطریق نفوذ مبتنی بر منابع و تأثیرات سازمانی زو و کاووگیل (1996) و نیز پرسشنامة عملکرد شرکت اوکاس و همکاران (2012) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری ازطریق نرمافزارپی. ال. اس. و اس. پی. اس. اس. بهره برده شد. براساس نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها، ویژگیهای مبتنی بر منابع و ویژگیهای مبتنی بر محیط تأثیر معناداری بر انتخاب استراتژیهای ورود به بازار هدف دارند. همچنین، استراتژیهای انتخابشده برای نفوذ به بازار هدف، تأثیر معنادار و مثبتی بر عملکرد شرکت دارند؛ درنتیجه، دو حالت برابر و نابرابر در ورود به بازار جدید پیشبینی شد. شرکتهایی که بهدنبال ورود درحالت نابرابر به بازار هدف هستند، باید دیدگاه دوگانهای به استراتژیهای خویش داشته باشند: 1- دید کوتاهمدت (استفاده از استراتژیهای مرتبط با منابع محیطی برای نفوذ به بازار هدف)؛ 2- دید بلندمدت (درنظرگرفتن تأثیرات سازمانی بر نوع انتخاب حالت ورود به بازار).
استراتژی ورود به بازار
نفوذ مبتنی بر منابع
تأثیرات سازمانی
بازار غرب آسیا
صنعت تجهیزات بدنسازی ایران
2018
09
23
87
104
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1308_6fbe1d84fefbf40d0d021ceb00e07018.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
50
تأثیر میزبانی رویدادهای ورزشی بر توسعة شهری
جمشید
همتی مرادآبادی
سید نصرالله
سجادی
مجید
جلالی فراهانی
هدف پژوهش حاضر؛ بررسی تأثیر میزبانی رویدادهای ورزشی بر توسعة شهری بود. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و ازلحاظ هدف، کاربردی بود که بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری این پژوهش اعضای هیئت رئیسة فدراسیونها، متخصصان مدیریت ورزشی، کارشناسان توسعة شهری وزارت راه و شهرسازی، کارشناسان توسعة شهری شهرداری تهران و کارشناسان معاونت گردشگری بودند. حجم تقریبی جامعة آماری 1000 نفر درنظر گرفته شد که ازطریق جدول مورگان، 278 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزاراندازهگیریدراینپژوهش،پرسشنامة پژوهشگرساخته بود که با استفاده از نظر کارشناسان روایی صوری آن تأیید شد و با تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل اصلی مشخص شدند و سپس، با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی تأیید شدند. پایایی پرسشنامه نیز تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار استنباطی (آزمون کلموگروف- اسمیرنوف و رگرسیون چندمتغیره) استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل ساختاری حاصل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین، نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد که میزبانی رویدادهای ورزشی، یک متغیر پیشبین برای توسعة شهری است؛ بنابراین، برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی در کشور میتواند به ایجاد ساختارهای سازمانی منسجم، تأمین منابع مالی، توسعة زیرساختهای موردنیاز توسعة شهری منجر شود و به مدیریت شهری درراستای تحقق توسعة شهری پایدار کمک کند.
توسعه
توسعة شهری
رویدادهای ورزشی
میزبانی
2018
09
23
105
124
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1387_adaf469d79dabc5b313f180aaab8c80f.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
50
طراحی مدل بازاریابی رسانة اجتماعی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
زهرا
علم
میرحسن
سید عامری
محمد
خبیری
مجتبی
امیری
هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل بازاریابی رسانة اجتماعی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش ازنوع کیفی بود که با بهکارگیری نظریة دادهبنیاد انجام شد. دادهها ازطریق مصاحبه با 19 نفر از مدیران سطح عالی رسانه، اساتید هیئتعلمی با گرایش بازاریابی ورزشی، مدیران بازاریابی و فناوری اطلاعات سازمان لیگ، مدیران بازاریابی و رسانة باشگاه های فوتبال و کارشناسان رسانة اجتماعی جمعآوری شدند که بهصورت قضاوتی انتخاب شدند. دادهها طی سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. در سه مرحلۀ کدگذاری، مقولههای اصلی و فرعی بازاریابی رسانة اجتماعی باشگاهها شناسایی شدند و به یکدیگر مرتبط شدند که عبارتاند از: شرایط علّی (عوامل ساختاری، ماهیت فوتبال، عوامل مدیریتی، عوامل حرفهای مرتبط با صنعت ورزش و عوامل مرتبط با رسانة اجتماعی)؛ شرایط زمینهای (فناوری ارتباطات و اطلاعات، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل حقوقی و قانونی، عوامل اقتصادی و عوامل مرتبط با دولت و سیاست)؛ راهبردها (اقدامات فناوری، اقدامات ساختاری، اقدامات فرهنگی و اجتماعی، اقدامات قانونی، اقدامات اقتصادی، اقدامات مرتبط با بازاریابی، اقدامات مرتبط با نیروی انسانی، اقدامات مرتبط با هواداران و اقدامات مرتبط با رسانه های اجتماعی)؛ پیامدها (پیامدهای فرهنگی و اجتماعی، پیامدهای اقتصادی، پیامدهای مرتبط با بازاریابی، پیامدهای مرتبط با هواداران و پیامدهای مرتبط با رسانة اجتماعی). درنهایت نیز پارادایم کدگذاری تشریح شد و نظریة نهایی شکل گرفت. محدودیت موجود بازاریابی رسانة اجتماعی تحتتأثیر شرایط مختلفی اتفاق افتاده است که از وضعیت مطلوب فاصله دارد. استفاده از برخی راهبردها، امکان دستیابی به وضعیت مطلوب را فراهم میکند و میتواند تاحدودزیادی پیامدهای مطلوبی داشته باشد.
بازاریابی رسانة اجتماعی
باشگاه ورزشی
لیگ برتر فوتبال
بازاریابی ورزشی
2018
09
23
125
144
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1388_d7bad91a15b29e61c8a121128e8a1c1f.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
50
ارائة مدل سازمان یاددهنده برای دانشکدههای علوم ورزشی براساس نظریة دادهبنیاد
رسول
نظری
منصور
دهقان منشادی
یاددهی و یادگیری همراه با هم، درمیان تمام اعضا رکن کلیدی سازمانهای یاددهنده است.هدف پژوهش حاضر، ارائة الگوی سازمان یاددهنده برای دانشکدههای علوم ورزشی است که با استفاده از طرح نظامدار نظریة دادهبنیاد انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحبنظران حوزة سازمان یاددهندة شاغل در دانشکدههای علوم ورزشی بودند که 22 نفر ازمیان آنها بهصورت نمونهگیری نظری برای مصاحبة عمیق و اکتشافی انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحلة اشباع نظری ادامه یافتند.اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تعیین شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. براساس نتایج، 467 گزارة مفهومی اولیه با 15 مقولة اصلی و 48 مقولة فرعی درقالب ابعاد ششگانة مدل پارادایمی شامل موجبات علی (سه مقوله)، پدیدة اصلی (یاددهی و یادگیری متقابل بین اعضا)، راهبرد (دو مقوله)، ویژگیهای زمینهای (سه مقوله)، شرایط محیطی (پنج مقوله) و پیامد (دو مقوله) شناسایی شدند. یکپارچهسازی مقولهها برمبنای روابط موجود بین آنها حول محور یاددهی و یادگیری متقابل، شکلدهندة مدل پارادایمی است که الگوی سازمان یاددهنده برای دانشکدههای علوم ورزشی را منعکس میکند.
سازمان یاددهنده
علوم ورزشی
مدل پارادایمی
نظریة دادهبنیاد
2018
09
23
145
164
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1310_cc723671e59f49f5431435c7e7a32751.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
50
تحلیل عوامل مؤثر در توسعة ورزشهای پایه در مدارس ابتدایی شهر اهواز
عباس
جهان تاب نژاد
عبدالرحمن
مهدیپور
امین
خطیبی
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل مؤثر در توسعة ورزشهای پایه در مدارس ابتدایی شهر اهواز بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بود که با روش پیمایشی انجام شد. جامعة آماری همة معلمان ورزش مرد و زن شهر اهواز بودند (تعداد =521). حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برآورد شد (220 نفر). ابزار اندازهگیری پرسشنامة پژوهشگرساخته بود. برای بررسی روایی محتوایی و صوری، پرسشنامه دراختیار چند تن از اساتید مرتبط قرار گرفت و پس از اعمال اصلاحات موردنظر توزیع شد. همچنین، برای بررسی روایی و پایایی سازهای از روایی همگرایی و واگرایی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که نُه عامل فرهنگی و اجتماعی، مدیریتی و سازمانی، اقتصادی، نیروی انسانی متخصص، امکانات و تجهیزات، انگیزشی، زمانی، آبوهوا و رسانه برتوسعة ورزشهای پایه در مدارس ابتدایی شهر اهواز تأثیر دارند. بهطورکلی، با توجه به خروجی نهایی نرمافزار پی.ال.اس. و شاخصهای برازش آن مشخص شد که مدل ارائهشده با دادههای حاصل از پژوهش منطبق میباشد و مناسب است. دراینمیان، عوامل مدیریتی با ضریب مسیر 326/0 بیشترین و عوامل انگیزشی با ضریب مسیر 071/0 کمترین تأثیر را بر عوامل توسعة ورزشهای پایه در مدارس اهواز دارند. بهطورکلی، توصیه میشود نگاه ویژهای به عوامل اثرگذار بر توسعة ورزشهای پایه در مدارس انجام شود و در سیاستگذاریهای ورزشی مدارس این نتایج لحاظ شوند.
ورزش پایه
توسعه
عوامل مؤثر
مدارس ابتدایی
2018
09
23
165
186
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1304_4e8372ba341ddbee8d8eae8843ff3630.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
50
ارائة الگوی تأثیر برنامهریزی استراتژیک بر موفقیت پیادهسازی استراتژی در وزارت ورزشوجوانان با نقش میانجیگری مشارکت مدیران و عدماطمینان از ذینفعان
المیرا
گوزل زاده
نادر
رستم زاده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش برنامهریزی استراتژیک بر موفقیت پیادهسازی استراتژی در وزارت ورزشوجوانان با نقش میانجیگری مشارکت مدیران و اطمیناننداشتن از ذینفعان طراحی و اجرا شد. این پژوهش ازنوع پژوهشهای توصیفی بود که بهصورت میدانی انجام شد. جامعة آماری همة مدیران و کارشناسان ستادی وزارت ورزشوجوانان به تعداد 303 نفر بود. براساس جدول حجم نمونه مورگان، 175 نفر بهعنوان نمونة پژوهش مشخص شدند. ابزار پژوهش پرسشنامة برنامهریزی استراتژیک، موفقیت پیادهسازی استراتژی و مشارکت مدیران البانا و همکاران (2015) بود. همچنین، برای بررسی اطمیناننداشتن ذینفعان، از پرسشنامة میلر و دروگی (1986) استفاده شد. برای تحلیل یافتهها از روش معادلات ساختاری ازطریق نرمافزار پی. ال. اس. استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامهریزی استراتژیک بهشکل مستقیم بر میزان اجرای موفقیتآمیز استراتژیها اثرگذار نیست. این درحالی است که متغیرهای اطمیناننداشتن از ذینفعان و مشارکت مدیران بهصورت معناداری بر میزان اجرای موفقیتآمیز استراتژیها در وزارت ورزشوجوانان اثرگذار هستند. با توجه به اثر غیرمستقیم برنامهریزی استراتژیک بر میزان اجرای موفقیتآمیز استراتژیها در وزارت ورزشوجوانان مشخص میشود که متغیرهای اطمیناننداشتن از ذینفعان و همچنین، مشارکت مدیران در فرایند برنامهریزی استراتژیک نقش میانجیگری در رابطة بین برنامهریزی استراتژیک و اجرای موفقیتآمیز استراتژیها در وزارت ورزشوجوانان دارند. با توجه به نتایج پژوهش اهمیت برخی مسائل ازجمله مشارکت مدیران و کاهش وابستگی سازمانها به ذینفعان درجهت اجرای موفقیتآمیز استراتژیها بهخوبی درک میشود.
اجرای استراتژی
برنامهریزی استراتژیک
ذینفعان
مشارکت
2018
09
23
187
202
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1306_042bd8a648cc46b2a2bfbd4025efadb2.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
50
ارائة الگوی برندسازی از دید مخاطب در رسانة برخط ورزشی (مورد مطالعه: ورزش سه)
مهدی
شاملو
علی اکبر
فرهنگی
طهمورث
شیری
افسانه
مظفری
هدف این پژوهش، استخراج الگوی برندسازی رسانةورزشی بود. این پژوهش بهصورت کمی و با استفاده از روش دادهکاوی انجام شده است و بهلحاظ هدف، کاربردی بود. پرسشنامة پژوهش براساس مطالعات پیشین استخراج شد و شامل ابعاد محتوا، مخاطب، بستر رسانه و محیط بود. پرسشنامة پژوهشگرساخته، پس از محاسبة روایی و پایایی دراختیار مخاطبانی که بیش از ۱۰ بار درطول یک ماه به سایت ورزش سه مراجعه کردند، قرار گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل 800 هزار نفر مخاطب روزانه بود و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نظاممند با فاصلة 100 نفر، پرسشنامه دراختیار حجم نمونه (هشت هزار نفر) قرار گرفت. حدود 50 درصد از آنها؛ یعنی 4056 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. پاسخ مخاطبان با استفاده از الگوریتم کیمینز پردازش شد و الگوی برندسازی استخراج شد. نتایج حاکی از آن است که برای افزایش عمر مخاطبان لازم است مؤلفههای حرفهای رسانه شامل مرجعیت، جانبدارینکردن، صحت خبر و سرعت انتشار خبر، بهعنوان «کیفیت درکشدة برند» موردتوجه قرار گیرند. همچنین، رفتار وفادارانة مخاطبان ناشی از مؤلفههای جمعیتشناختی است. خوشهبندی مخاطبان وفادار با مرکزیت سن نشان میدهد که بزرگترین خوشه با حجم 44 درصد، مردان با تحصیلات کارشناسی در طیف سنی 26 تا 35 ساله هستند. نتایج زنده و جداول لیگ، در ورزش سه «هویت برند» هستند. پیشنهاد میشود این رسانه توجه بیشتری به ایجاد «هویت برند» در حوزة زنان و مخاطبان زیر 15 سال کند.
الگوریتم کیمینز
برندسازی
رسانة برخط ورزشی
مخاطبسنجی
ورزش سه
2018
09
23
203
226
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1303_f28730c85d0e7703b2e50b278f0900f7.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
50
شناسایی الگوهای ذهنی مدیران بهمنظور چابکسازی سرمایههای انسانی در سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد کیو
امیر هوشنگ
نظرپوری
علی
شریعت نژاد
عبداله
ساعدی
آزیتا
حاجی زاده
پژوهشحاضرازنوعپژوهشهایکیفی بودکهبااستفادهازرویکردکیو الگوهای ذهنی مدیران درراستای چابکسازی سرمایة انسانی در سازمانهای ورزشی شناسایی و تبیین شده است. دراینپژوهش،ازمصاحبةعمیقبهعنوانابزاراصلیجمعآوریدادههااستفادهشده است که روایی آن با استفاده از رویکرد نسبت روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از روش کاپای کوهن تأیید شده است. بهعلاوه برایانتخابنمونه، ازنمونهگیریهدفمنداستفاده شده است کهازروشهاینمونهبرداری غیراحتمالیاست. در پژوهش حاضر، با استفاده از 23 مصاحبه فضای گفتمان حاصل شد و با استفاده از نظرهای آنها نمونه و گزینههای کیو و در ادامة آن، مجموعة کیو بهدست آمد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عوامل تشکیلدهندة ذهنیت مدیران درراستای چابکسازی سرمایههای انسانی و همچنین، تبیین ذهنیتهای مدیران دراینرابطه است. نتایج نشان داد که حامی شایستگی، پشتیبان یادگیری و هوشمندی، مروج ظرفیتسازی و انعطافپذیری، توانمندساز و مشوق، اشاعهدهندة انگیزه و جو مثبت و آیندهنگر و توسعهدهنده، شش الگوی ذهنی مدیران درراستای چابکسازی سرمایههای انسانی هستند. پیشنهادهای پژوهش نیز در دو حیطة کاربردی و پژوهشی برای اقدامی عملیتر و کارآمدتر در عرصة چابکسازی سرمایههای انسانی ارائه شدهاند.
چابکی سرمایههای انسانی
انعطافپذیری
هوشمندی
سازمانهای ورزشی
2018
09
23
227
246
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1305_e9684f0c341473852d48e5d4b4deefa1.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
50
تأثیر محرکهای اجتماعی فضای فروشگاهی بر تصمیم خرید مصرفکنندگان پوشاک ورزشی خارجی
سعید
صادقی بروجردی
میثم
صادقی
مصطفی
میرمنگره
هدف پژوهش حاضر، تأثیر محرکهای اجتماعی فضای فروشگاهی بر تصمیم خرید مصرفکنندگان پوشاک ورزشی خارجی بود. روش پژوهش، توصیفی– همبستگی، ازنظر هدف، کاربردی و بهشکل میدانی انجام گرفت. جامعة آماری مصرفکنندگان برندهای پوشاک ورزشی خارجی (نایک و آدیداس) در شهر تهران بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر برآورد شد که از این تعداد، 380 پرسشنامة قابلقبول تجزیهوتحلیل شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامههای صفرزاده و همکاران (1390) و منصوری مؤید و همکاران (1393) بود. پرسشنامه شامل سه شاخص محرکهای اجتماعی با 10 گویه، تصمیم خرید با پنج گویه و شاخصهای احساسی- ادراکی با چهار گویه بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید هشت تن از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پس از انجام اصلاحات استفاده شد. همچنین، پایایی و روایی سازهای با استفاده از معادلات ساختاری ارائه شده است. نتایج نشان داد که بین دیدگاه زنان و مردان تفاوت قابلملاحظهای در خرید اجناس ورزشی خارجی نیست. این درحالی است که وزن رگرسیونی مسیرهای مدل نشان داد که محرکهای اجتماعی بر تصمیم خرید زنان نسبت به مردان در فضای فروشگاهی اثرگذاری بهتری دارند. بهطورکلی، موقعی که فروشندگان از جملات و کلمات مؤدبانه و مثبت استفاده کنند، خریدار هنگام تأخیر در ارائة خدمات انعطافپذیرتر و صبورتر است و همچنین، در برنامههای تشویقی و ترفیعی مشارکت میکند؛ بنابراین، صاحبان خردهفروشیها باید با ایجاد فضای فروشگاهی مطلوب، بهخصوص درزمینة محرکهای اجتماعی، موجب برانگیختن رفتار خریداران و فرایند تصمیم به خرید در مصرفکنندگان شوند.
پوشاک ورزشی
محرکهای اجتماعی
شاخصهای احساسی ادراکی
تحلیل چندگروهی
2018
09
23
247
264
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1309_a3e8b25d668514896ace50f8433c91d7.pdf