2024-03-28T20:15:40Z
https://smrj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=217
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
49
تحلیل شکاف صنعت ورزش ایران ازمنظر میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی
محمد
کوشا
حسین
عیدی
بهرام
یوسفی
منظور از شکاف صنعت ورزش، اختلاف بین انتظار مشتریان ورزش از وضع مطلوب و ادراک آنها از وضع موجود است. گام اساسی برای جبران این شکاف، شناخت وضعیت موجود و مطلوب و میزان شکاف میان آن دو است. هدف این پژوهش، شناسایی وضع موجود، وضع مطلوب و میزان شکاف در صنعت ورزش کشور ازمنظر میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی است. روش پژوهش، آمیختة کمی و کیفی، با استفاده از ابزار مصاحبة نیمههدایتشده و ترکیب با پرسشنامة تحلیل شکاف است. نمونة آماری این پژوهش، 16 نفر برای مصاحبة نیمههدایتشده و 120 نفر از مدیران ارشد ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی بودند. پرسشنامة طراحیشده به تأیید 25 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و روایی آن تأیید شد و همچنین، در سنجش پایایی آن آلفای کرونباخ 76/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادههای کیفی از روش دلفی و برای دادههای کمی از آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار، آزمونهای مقایسة میانگین تی تکگروهی و زوجی و آزمون فریدمن برای رتبهبندی عوامل و شناسایی میزان شکاف استفاده شد. نتیجة تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش بیانگر آن است که وضع موجود بهترتیب در ابعاد فرهنگ- اجتماعی، عملیاتی، قانونی، مالی، بازاریابی، دانش و فناوری و زیستمحیطی وضع نامطلوبی ارزیابی شد و بیشترین شکاف برای بهبود ابعاد یادشده در بعد دانش و فناوری، زیستمحیطی، مالی، بازاریابی، قانونی، فرهنگی و عملیاتی مشاهده شده است.
تحلیل شکاف
درخواست میزبانی
معیارهای کلیدی
رویداد ورزشی
میراث رویداد
2018
07
23
15
36
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1130_e5b3cf76c8d64b671beae5c7addcc7a4.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
49
بررسی وضعیت تولیدات علمی و شبکة همتألیفی پژوهشگران ایران در حوزة تربیت-بدنی و علوم ورزشی در پایگاه استنادی وبآفساینس طی سالهای 2016-2006
سپیده
فهیمی فر
بهزاد
غلام پور
سجاد
غلامپور
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت تولیدات علمی و شبکة همتألیفی پژوهشگران ایران در حوزة تربیتبدنی و علوم ورزشی در پایگاه استنادی وبآفساینس، طی سالهای 2016-2006 بود. این پژوهش با رویکرد علمسنجی و با روش تحلیل شبکه با استفاده از نرمافزارهای هیست سایت، نودایکس ال و ووس ویور انجام شد. جامعة پژوهش همة تولیدات علمی پژوهشگران ایران در حوزة تربیت بدنی و علوم ورزشی بود که در مجلات پایگاه استنادی وبآفساینس طی بازة زمانی موردبررسی نمایه شدهاند. یافتههای این پژوهش نشان داد که در طول سالهای موردبررسی، تعداد 604 مدرک علمی مربوط به پژوهشگران ایران در حوزة تربیتبدنی و علوم ورزشی در پایگاه استنادی وبآفساینس وجود دارد که ازاینمیان، 487 مدرک درقالب مقاله در 82 مجله منتشر شدهاند. همچنین، پژوهشگران ایرانی بیشترین همکاری را با پژوهشگرانی از کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا داشتند و همچنین، دانشگاههای آزاد اسلامی، علوم پزشکی تهران و گیلان و نویسندگانی چون رهنما، صلواتی و مظاهری، پرتولیدترین دانشگاهها و نویسندگان در حوزة تربیتبدنی و علوم ورزشی بودهاند. اراضی از دانشگاه گیلان، اسدی از دانشگاه پیامنور، گائینی از دانشگاه تهران، محبی از دانشگاه گیلان و رهنما از دانشگاه اصفهان، بیشترین همکاری را با همتایان خود داشتهاند.
تولیدات علمی
شبکة همتألیفی
تربیتبدنی و علوم ورزشی
پایگاه استنادی وبآفساینس
علمسنجی
2018
07
23
37
58
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1136_e4b43f8e2f1a30b81d848ffe240da48c.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
49
شناسایی چالشهای پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش کشور
علی
خزایی
حبیب
هنری
جواد
شهلایی باقری
هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالش های پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش کشور بود. روش پژوهش کیفی بود و اطلاعات موردنیاز با استفاده ازمطالعات اسنادی و مصاحبه با خبرگان بهدست آمد. جامعة آماری پژوهش اساتید دانشگاهی باتخصص درزمینة مدیریت ورزشی و اقتصاد ورزش کشور بودند. روش نمونه گیری بهصورت هدفمند بود و مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به اشباعنظری ادامه یافت (14 مصاحبه.) درمجموع، تعداد 16 عامل چالشهای پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش کشور شناسایی شدند که این عوامل درقالب پنج عامل کلی ضعف عوامل حقوقی و قانونی، فقدان برنامة محوری، بیتوجهی به پژوهش و توسعه، عوامل اقتصادی و بیتوجهی به اسناد بالادستی دستهبندی میشوند. با توجه به یافته های پژوهش، چالشهایی شناسایی شدند که میتوان با برطرفکردن آنها موجب توسعۀ صنعت ورزش کشور شد.
اقتصاد مقاومتی
صنعت ورزش
رهبری
2018
07
23
59
78
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1132_99a2ff4f2ed807e9f10d6b72e88dbac7.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
49
طراحی مدل نقشهای بشارتدهندگان باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
معصومه
کلاته سیفری
نازنین
راسخ
مسعود
فریدونی
هدف این پژوهش، طراحی مدل نقشهای بشارتدهندگان باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش توصیفی، ازنوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود که به روش میدانی اجرا شد. بهدلیل محدودیت در دسترسی به همة هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال کشور، پژوهشگران دو تیم منتخب استقلال و پرسپولیس را برگزیدند. این دو تیم از محبوبترین تیمهای حاضر در لیگ برتر هستند. جامعة آماری این پژوهش، هواداران دو باشگاه ذکرشده در شانزدهمین دورة مسابقات لیگ برتر خلیج فارس بودند. ازآنجاییکه تعداد جامعة آماری نامعلوم بود، طبق جدول مورگان، 384 هوادار برای تعیین حجم نمونه درنظر گرفته شدند و در بازی شهرآورد بهطور مساوی از هواداران هر تیم، 192 پرسشنامة سالم جمعآوری شد. روش نمونهگیری، تصادفی دردسترس بود. مبنای ابزار پژوهش، پرسشنامة دیور و همکاران (2015) بود که برای استفاده در فرهنگ و اجتماع کشور تعدیل و اصلاح شد. برای روایی ظاهری و محتوایی، ترجمة پرسشنامه دراختیار تعدادی از متخصصان بازاریابی ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی قرار داده شد و نسخة نهایی با رفع ایرادها و نقاط ابهام، اصلاح و ویرایش شد. پایایی اولیه ابزار پژوهش توسط یک مطالعة راهنما انجام شد. نتایج حاصل از اجرای مدل در نرمافزار ایموس نشان داد که هواداران بهعنوان بشارتدهندگان باشگاههای استقلال و پرسپولیس، چهار نقش مدافع، مبلغ، ضدانتقادات و مقلد را ایفا میکنند. امروزه، مدیران بازاریابی تیمهای ورزشی میتوانند با تشکیل و تقویت کانونهای هواداری، ترویج و بازاریابی را ازطریق آنان رونق دهند تا تیمها از سرمایههای مادی و معنوی حاصل از حضور حداکثری آنان بهرهمند شوند.
بشارتدهندگان باشگاه ورزشی
ضد انتقادات
مبلغ
مدافع
مقلد
2018
07
23
79
94
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1313_c6f41c47739d242b728f256bb5208633.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
49
تعیین مؤلفههای مفهومی و کیفی دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی در آموزش و ترغیب دانشآموزان به تحرکبدنی و ورزش
سعید
یوسفی
یعقوب
بدری آذرین
یکی از روشها برای آموزش و علاقهمندکردن کودکان به انجام فعالیتهای جسمانی و ورزش، ازطریق مدارس است که پژوهش حاضر به بررسی نقش عملکردی دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی شهر تبریز پرداخت. روش پژوهش حاضر ازنوع توصیفی بود که بهصورت تحلیل محتوا انجام شد و دادهها با استفاده از برگة کدگذاری پژوهشگرساخته که ضریب توافق و روایی آن درحد قابلقبولی بود، جمعآوری شدند. جامعة آماری این پژوهش دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه منطقة چهار شهر تبریز بودند که برای نمونهگیری از روش سرشماری استفاده شد. نتایج بهدستآمده از تحلیل دیوارنگارهها و نوشتهها نشان داد که ازمیان 219 دیوارنگاره و نوشتة تحلیلشده، 57/46 درصد از کل مطالب، مرتبط با مؤلفههای ورزشی هستند. نتایج حاکی بود که در دیوارهای مدارس ابتدایی مطالب مرتبط با مؤلفههای ورزش نامطلوب بوده است. این درحالی است که دیوارنگارهها و نوشتهها در محیط مدارس میتوانند به تشویق، آگاهکردن از فواید فعالیتهای ورزشی، ایجاد فرهنگ انجام فعالیتهای ورزشی و ارتقای عمل و سواد حرکتی کمک کنند. همچنین، بیشتر مدارس دارای دیوارههایی با متراژهای طولانی هستند که بدون استفاده ماندهاند؛ درصورتیکه مدیران و مسئولان میتوانند با کمترین هزینهها با ترسیم تصاویر و نوشتهها هم محیط جذابی را بهوجود آورند و هم اهداف رفتاری موردنظر را آموزش دهند. با توجه به نتایج، وضعیت عملکردی دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی در آموزش و ترغیب دانشآموزان به تحرک بدنی و ورزش درحد مطلوب نیست و به بازنگری نیاز دارد.
دانشآموزان
دیوارنگارهها
دیوارنوشتهها
فعالیتبدنی
سلامتی
ورزش
2018
07
23
95
114
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1138_3e44a09b2af0f0537ed4403083da666c.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
49
تدوین راهبرد توسعة گردشگری ورزش زمستانی در استان چهارمحالوبختیاری
سلیم
عباسی
قدرت الله
باقری
روح الله
عسگری
امروزه، گردشکری و جذب گردشگر بهعنوان یکی از مسائل مهم در شناساندن پتانسیلهای یک منطقه و جذب سرمایههای داخلی و خارجی در کشورهای جهان مطرح است. درواقع، گردشگری درحال تبدیلشدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است. دراینراستا، هدف از انجام این پژوهش، بررسی و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعة گردشگری ورزش زمستانی استان چهارمحالوبختیاری و تدوین راهبردهای مطلوب و همچنین، اولویتبندی این راهبردها است. در پژوهش حاضر، روش پژوهش براساس نوع هدف، کاربردی و براساس نوع روش، توصیفی- تحلیلی است. 68 نفر از مدیران عالی و میانی، اساتید مدیریت ورزشی و سرمایهگذاران و صاحبنظران فعال بخش گردشگری جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند که از این تعداد، 50 پرسشنامه تکمیل و تجزیهوتحلیل شدند. برای تحلیل دادهها از روش ترکیبی ای.اچ.پی. و سوات استفاده شده است. یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که ازمیان راهبردهای تدوینشده، «فراهمکردن زمینههای جذب سرمایهگذاری برای ورزشهای زمستانی»، «معرفی چهارمحالوبختیاری بهعنوان قطب گردشگری ورزشی زمستانی» و «ایجاد مراکز گردشگری تابستانی برای جذب گردشگر در تمام فصول سال»، از مهمترین راهبردها برای توسعة سرمایهگذاری گردشگری در استان چهارمحالوبختیاری هستند.
صنعت گردشگری
رویکرد ترکیبی سوات- ایاچپی
پتانسیلهای طبیعی
2018
07
23
115
138
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1131_76eba8863bbefd393cceb488f61afc77.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
49
تدوین نقشة راهبرد فدراسیون ورزش دانشآموزی با رویکرد کارت امتیازی متوازن
مهرزاد
حمیدی
حسین
رجبی نوش آبادی
ابراهیم
علیدوست قهفرخی
مهوش
زینی زاده
هدف این پژوهش، تدوین نقشة راهبردی فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور با استفاده از کارت امتیازی متوازن بود. روش پژوهش حاضر، بر مبنای فرایند مطالعات راهبردی با استفاده از روشهای کیفی و کمی بود. جامعة آماری شامل 65 نفر از مدیران و متخصصان آشنا با ورزش دانشآموزی بود که تعداد 65 نفر بهعنوان جامعه و نمونة آماری انتخاب شدند و از آنها نظرسنجی شد. اهداف راهبردی فدراسیون در جلسات شورای راهبری مشتمل بر 12 هدف بود که در جدولی ماتریسی بهصورت پرسشنامه تنظیم شد و دراختیار نمونههای پژوهش قرار گرفت. برای طراحی نقشة راهبردی از مدل کارت امتیازی متوازن استفاده شد. مدل نهایی، بیانگر چگونگی ارتباط بین اهداف راهبردی و تسهیلگر پیادهسازی راهبردها در چهار سطح و چهار منظر رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی، بهرهوری و مشتری است که دارای 27 هدف راهبردی، 27 سنجه و معیار و 77 مورد اقدامات ابتکارات است. میتوان نتیجه گرفت که مدل ارائهشدهبهدلیل ارتباط بین چشمانداز و راهبردها با اهداف راهبردی، سنجهها و ابتکارات فدراسیون در منظرهای مختلف این قابلیت را دارد که در ایجاد زمینة اجرایی نقشة راهبردی بهکار گرفته شود.
نقشة راهبردی
فدراسیون ورزش دانشآموزی
کارت امتیازی متوازن
2018
07
23
139
158
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1134_127c59882214bf2470dbae460d71e2db.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
49
اثر بازاریابی خیرخواهانه بر ادراک و ترجیح خدمات ورزشی با تأکید بر نقش لذت اخلاقی و وفاداری ورزشکاران نوعدوست
علی
حمیدی زاده
علی اصغر
رشید
نیما
سلطانی نژاد
محمدرحیم
اسفیدانی
پژوهش حاضر با ارائة یک الگوی پیشنهادی، بهدنبال بررسی اثر بازاریابیخیرخواهانه بر ادارک (جذابیت برند و هویتیابی) و ترجیح خدمات ورزشی، با تأکید بر نقش لذت اخلاقی و وفاداری ورزشکاران نوعدوست مجموعة ورزشی خیریهعمل بود. روش پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی بود و برحسب روش، توصیفی بود که با بهکارگیری ابزار پرسشنامة بومیسازیشده و با روش پیمایشی، دادههای موردنیاز جمعآوری شدند. دادههای موردنیاز برای انجام پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، ازمیان 400 نفر از ورزشکاران (مشتریان) مجموعة ورزشی خیریه عمل در شهر تهران بهدست آمدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی و الگویابی معادلاتساختاری و با کمک نرمافزار آموس 24 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که ترجیح استفاده از خدمات بازاریابیخیرخواهانه، بهصورت مستقیم بهوسیلة لذتاخلاقی، هویتیابی و وفاداری ورزشکاران نوعدوست تحتتأثیر قرار میگیرد. همچنین، بهواسطة جذابیت برند، ترجیح خدمات ورزشی با فعالیتهای بازاریابیخیرخواهانه تحتتأثیر قرار میگیرد.
بازاریابیخیرخواهانه
لذت اخلاقی
جذابیت برند
هویتیابی
ترجیحخدمات ورزشی
2018
07
23
159
182
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1139_57443a72e14218d035cc3ee0a18819ec.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
49
تأثیر شاخصهای فروش شخصی بر رفتار خرید مصرفکنندگان جوان
حسین
منصوری
ماهرخ
مدیری
بهزاد
ایزدی
هدف این پژوهش، تحلیل تأثیر شاخصهای فروش شخصی بر رفتار خرید جوانان نسبت به کالای ورزشی بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ جمعآوری دادهها در زمرة پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار داشت. جامعة آماری همة مصرفکنندگان جوان در سطح کشور بودند. تعداد 232 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه بهصورت آنلاین پخش و جمعآوری شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه اقتباسشده از یوسف (2016) بود که پژوهشگران اصلاحاتی را در آن انجام دادند. برای ارائة مدل، برقراری روایی همگرایی و واگرایی از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. دو استفاده شد. یافتهها نشان داد که ویژگیهای شخصی، ویژگیهای فروشگاهی، ارائة کالا و ترویج ارائهشده توسط فروشندگان بر رفتار خرید جوانان تأثیر معناداری دارند. بهطورکلی، برای میزان افزایش فروش، صداقت فروشنده، مهارت و توانایی، کیفیت مناسب کالای ارائهشده درکنار فضای مطبوع و مناسب فروشگاه درحین فروش باید رکن اصلی فروشندگان باشند.
فروش شخصی
رفتار خرید
ویژگیهای فروشگاهی
ترویج
کالای ورزشی
2018
07
23
183
204
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1133_239b53dfb85be17dfedc192a68723d15.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
49
تأثیر گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی بر عملکرد مالی باشگاههای ورزشی خصوصی شهر تهران
راضیه
حاجی زاده
محسن
باقریان فرح آبادی
عباس
خدایاری
هدف اصلی این پژوهش، تعیین تأثیر گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی بر عملکرد مالی باشگاههای ورزشی خصوصی شهر تهران بود. در این پژوهش همبستگی (از نوع مدلیابی معادلات ساختاری)، 224 باشگاه ورزشی خصوصی با استفاده از روش تصادفی طبقهای نسبتی، ازبین 513 باشگاه شهر تهران انتخاب شدند و مدیران آن مقیاس گرایش کارآفرینانه (هاگس و مورگان، 2007) و مقیاس بازارگرایی (نارور و اسلاتر، 1990) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شدند. براساس نتایج، ابعاد و سطح کلی گرایش کارآفرینانه (خطرپذیری، نوآوری، پیشگامی، رقابت تهاجمی، استقلال کاری) و بازارگرایی (مشتریمداری، رقیبمداری و هماهنگی میانوظیفهای)، دارای روابط دوسویة معنادار، مثبت و درحد متوسط تا قوی با عملکرد مالی باشگاههای ورزشی خصوصی هستند. گرایش کارآفرینانه بهصورت مستقیم و غیرمستقیم، از مسیر بازارگرایی اثر معنادار و مثبتی بر عملکرد مالی دارد و گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی درمجموع 58 درصد از تغییرات عملکرد مالی را تبیین میکنند. طبق یافتهها، گرایش کارآفرینانه بهویژه گرایش به نوآوری و پیشگامی بههمراه راهبرد بازارگرایی بهویژه مشتریمداری میتواند عملکرد باشگاههای ورزشی خصوصی را ارتقا دهند.
کارآفرینی سازمانی
نوآوری
پیشگامی
مشتریمداری
باشگاه خصوصی
2018
07
23
205
232
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1135_9c1a3cae9d6f58eab48791e782762dcc.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
49
بررسی ارتباط مهارت های ارتباطی با نگرش سازمانی هیئت علمی استخدامی و مدعو رشتة تربیت بدنی دانشگاه پیام نور
حمید
قاسمی
فریده
هادوی
منوچهر
ططری
یکی از ابعاد رفتار سازمانی، شناخت مهارتهای ارتباطی افراد با هدف دستیابی به بهرهوری و تحقق اهداف سازمانی است. این پژوهش به تحلیل اثرهای مهارتهای ارتباطی بر نگرش سازمانی هیئتعلمی استخدامی و مدعو تربیتبدنی دانشگاه پیامنور پرداخته است. پژوهش ازنوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شده است. 80 نفرهیئتعلمی استخدامی و 700 نفر مدرس مدعو تربیتبدنی دانشگاههای پیامنور جامعة آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. تمام جامعة هیئتعلمی بهعنوان نمونه و از مدرسان مدعو 250 نفر بهصورت تصادفی خوشهای بهعنوان نمونة آماری با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی بودند. روایی صوری و منطقی پرسشنامهها به کمک اساتید دانشگاهها و صاحبنظران بخش مدیریت انجام شد و پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمد که برای هرکدام از پرسشنامهها بهترتیب 84/0، 84/0 و 88/0 محاسبه شد. از روشهای آمار توصیفی برای طبقهبندی نمرههای خام و ترسیم جداول و نمودارها و از آمار استنباطی (کلوموگروف – اسمیرنوف، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه) برای بررسی فرضیة پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی مهارتهای ارتباطی و ابعاد نگرش سازمانی معنادار است. همچنین، ضرایب رگرسیون چندگانه حاکی از این است که تأثیر دو مؤلفة مهارتهای ارتباطی (کلامی و بازخورد) بر نگرش سازمانی معنادار است و تأثیر مؤلفة شنود بر نگرش سازمانی معنادار نیست؛بنابراین، با توجه به اهمیت مهارتهای ارتباطی در پیشبینی نگرش سازمانی بهنظر میرسد که مسئولان باید راهبردهای مدیریتی مناسبی را برای رسیدن به سطح بهینة تمامی مؤلفههای مهارتهای ارتباطی بهویژه مهارت شنود بهکار گیرند.
مهارتهای ارتباطی
رضایت شغلی
تعهد سازمانی
نگرش سازمانی
2018
07
23
233
250
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1402_2c01c5ffe1a74da4788268b1054a838d.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1397
10
49
رابطة عناصر پایهای مدیریت دانش مدل استانکوسکی با تسهیم دانش از دیدگاه مدیران تربیت بدنی دانشگاههای سراسر کشور
وحید
ساعت چیان
علیرضا
خادملو
بهادر
عزیزی
در این پژوهش، رابطة عناصر پایهای سیستم مدیریت دانش با بهاشتراکگذاری دانش، از دیدگاه مدیران ادارة کل تربیتبدنی دانشگاههای سراسر کشور بررسی شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی ازنوع پیمایشی بود که به روش میدانی اجرا شد. همة مدیران تربیتبدنی دانشگاههای سراسر کشور جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند که حجم نمونه تمامشمار و برابر با حجم جامعه بود. ابزار اصلی این پژوهش، پرسشنامة اصلاحشده و تغییریافتة اندام (1387)، درمجموع با 19 سوأل برای عناصر پایهای دانش و شش سوأل برای بهاشتراکگذاری دانش بود که درقالب مقیاس پنجرتبهای لیکرت طراحی شده بود. نتایج نشان داد که میانگین عناصر پایهای دانش و بهاشتراکگذاری دانش بیشازحد متوسط است و بیشترین میانگین مربوط به شاخص سازمانی و کمترین میانگین مربوط به شاخص یادگیری مدیران است. بین عناصر پایهای مدیریت دانش و بهاشتراکگذاری دانش از دیدگاه مدیران در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها، رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، درمجموع متغیرهای عناصر پایهای مدیریت دانش 504/0 از بهاشتراکگذاری دانش در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها را تبیین میکنند و متغیر سازمان بیشترین اهمیت را در پیشبینی بهاشتراکگذاری دانش دارد. براساس نتایج بهدستآمده مشخص شد که راهبرد مدیریت دانش خاص یا اقدامات مدیریتی مشخص، به یک اندازه برای سازمانهای مختلف کارساز نخواهند بود؛ بنابراین، اهداف و راهبردهای مدیریت دانش با توجه به برنامهریزی و تفکر راهبردی یک سازمان با سازمان دیگر بسیار متفاوت خواهد بود.
عناصر پایهای مدیریت دانش
مدل استانکوسکی
بهاشتراکگذاری دانش
مدیران تربیتبدنی دانشگاهها
2018
07
23
251
268
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1137_b16cafc1d640118d7bc9ea5ac24b9346.pdf