2024-03-29T05:18:16Z
https://smrj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=154
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
36
تدوین برنامه استراتژیک پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی
نازنین
راسخ
محمد
جوادی پور
ریحانه
شاقلی
به تبع توسعه، نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و جامع، از ضروریات است. از این رو هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه استراتژیک پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی با هدف انجام مطالعات تطبیقی، تحلیل قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها و تدوین استراتژی ها است. روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) و بر مبنای هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی است. بهمنظور گردآوری دادهها، به بررسی اسناد و مدارک بالادستی، مطالعه ادبیات پیشینه و نظرات خبرگان پرداخته واز پرسشنامه عوامل محیط درونی و بیرونی اثرگذار بر عملکرد پژوهشگاه تربیتبدنی(93/0= α) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل روسا و معاونین پیشین و حال پژوهشگاه، اعضای شورای پژوهشی و اعضای هیات علمی و کارکنان پژوهشگاه بود ( 50N=). نمونه پژوهش، بهصورت تمام شمار و برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. در این پژوهش در ابتدا به بررسی وضعیت موجود پژوهشگاه تربیتبدنی برمبنای (شاخصهای نظارت و ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موسسه های پژوهشی) پرداخته شد. فهرست اولیه از وضعیت موجود پس از نهایی شدن در جلسات شورای خبرگان در قالب پرسشنامهای برای نظرخواهی از نمونه آماری ارسال و جمعآوری گردید. جهت مقایسه و مطالعات تطبیقی از اطلاعات کشورهای کانادا، استرالیا، نیوزلند، چین، ژاپن و پکن و به منظور تدوین استراتژی ها از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، ماتریس سوات و آزمون های آماری متناسب همچون آمار توصیفی، آزمون دوجملهای و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که پژوهشگاه تربیتبدنی ازنقطهنظر موقعیت استراتژیک در موقعیتWO قرار دارد؛ ازاینرو از جمله استراتژیهای پژوهشگاه تربیتبدنی به منظور استفاده از فرصت های روبرو و کاهش ضعف های درونی میتوانند شامل موارد زیر باشد: تدوین نظام نیازسنجی و امکانسنجی نیازهای پژوهشی جامعه در حوزه تربیتبدنی و علوم ورزشی، تدوین نظام تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی و نوآوری پژوهشگاه، برنامهریزی بهمنظور هدایت منابع مالی به مأموریت اصلی پژوهشگاه و ..... با توجه به نتایج و یافته های پژوهش، می توان اذعان داشت که پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با تکیه بر استراتژی های محافظه کارانه خواهد توانست به اهداف متعالی سازمانی خود دست یابد.
برنامه استراتژیک
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
2016
05
21
17
42
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_779_c8aa6751241fc181ed6b2125201c8ecd.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
36
بررسی توازن الگوهای فرهنگ سازمانی درفدراسیونهای ورزشی ایران
همایون
عباسی
حسین
عیدی
محسن
لقمانی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی توازن الگوهای فرهنگ سازمانی فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است. از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و 253 نفر از کارشناسان فدراسیون ورزشی به پرسشنامه پاسخ دادند. روایی پرسشنامه به وسیله خبرگان بررسی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد بر مبنای میانگین نیمرخهای فرهنگی میتوان استنتاج کرد که فرهنگ موجود در فدراسیونهای ورزشی، عمدتاً به سمت فرهنگهای سلسله مراتبی و طایفه ای تمایل بیشتری دارد و این جهتگیری در سایر نیمرخهای فرهنگی کمرنگتر بود. بهطورکلی، نتیجهگیری میشود که بهمنظور ایجاد یک فرهنگ قوی در فدراسیونهای ورزشی میتوان با حفظ فرهنگهای سلسله مراتبی و طایفه ای، سایر فرهنگهای موجود از قبیل موقتی و بازار را به موازات آنها تقویت کرد.
فرهنگ سازمانی
فرهنگ سلسله مراتبی
فرهنگ طایفهای
فرهنگ موقتی
فرهنگ بازار
2016
05
21
43
56
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_780_0bd3ae3334142faabc3b6bdf71c7df50.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
36
حمایت از لیگ برتر فوتبال ایران؛ حمایت یا بازاریابی کمین؟
احمد
فلاحی
محمد
احسانی
هاشم
کوزه چیان
محمد
خبیری
حمایت یکی از مهمترین منابع درآمدی باشگاهها و یکی از بهترین شیوههای ترویج برای شرکتهای حامی است، اما امروزه، بازاریابی کمین بهعنوان خطری برای حمایت مطرح است. این پژوهش که با هدف بررسی اثربخشی حمایت از لیگ برتر فوتبال ایران و نقش بازاریابی کمین بر آن انجام گردید، از نوع مطالعات توصیفی ـ پیمایشی میباشد. تعداد 515 نفر از تماشاچیان لیگ برتر فوتبال بهصورت طبقهای تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که درمجموع، 6/80 درصد از تماشاچیان، شرکت ایرانسل را بهعنوان حامی رسمی لیگ برتر شناسایی کردهاند. علاوهبراین، یافتهها نشان میدهند که شرکت ایرانسل بهطور معناداری بیشتر از رقبا بهعنوان حامی رسمی شناسایی شده است. افرادی که بازاریابان کمین را به اشتباه بهعنوان حامی عنوان نمودهاند، بهطور معناداری بیشتر به تماشای پخش زندۀ مسابقات پرداختهاند. درنهایت، هرچند که شرکت ایرانسل توانسته است موفقیت بالایی در کسب آگاهی از برند درنتیجۀ حمایت از لیگ برتر حاصل کند، اما شرکت همراه اول نیز توانسته است با بازاریابی کمین، شناخت چشمگیری را بهعنوان حامی لیگ برتر حاصل کند.
حمایت
لیگ برتر فوتبال
بازاریابی کمین
2016
05
21
57
72
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_781_4cc62f35b7af4a6877f731debce80870.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
36
پیشبینی عملکرد سازمانی از طریق مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی
عباس
نظریان مادوانی
مریم
مختاری دینانی
دردودهۀاخیر،عملکردسازمانیبهیکیازموضوعاتموردتوجهوجذابتبدیل شدهاست واینتمایل، همدرزمینههای پژوهشیوهمدرزمینههایکاربردی، منجربهبروز نوآوریهایبسیاریشدهاست؛ بنابراین، هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط بین مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در سازمانهای ورزشی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی مدیران وزارتخانۀ ورزش و جوانان، کمیتۀ ملی المپیک و پاراالمپیک، آکادمی ملی المپیک و رؤسای فدراسیونهای ورزشی به تعداد 331 نفر تشکیل دادند که از این میان و با استناد به جدول مورگان،180 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و تصادفی جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد که ارتباط معناداری بین عملکرد سازمانی و مدیریت دانش وجود دارد. همچنین، مشخص شد که در بین ابعاد مدیریت دانش، چهار خردهمقیاس تعیین اهداف دانشی، کسب دانش، توسعۀ دانش، اشتراک و توزیع دانش و بهکارگیری دانش، ارتباط معناداری با عملکرد سازمانی دارند، اما میان خردهمقیاسهای ارزیابی دانش، شناسایی دانش و نگهداری دانش با عملکرد سازمانی ارتباط معناداری مشاهده نشد. بهطورکلی، یافتههای پژوهش بیانگر این هستند که مدیریت دانش، پیشبین مهمی برای عملکرد سازمانی میباشد؛ بنابراین، لازم است مدیران سازمانهای ورزشی نسبت به برگزاری دورههای دانشافزایی تخصصی مرتبط با زمینههای مختلف کاری ورزش در سازمان اقدام نمایند.
کسب دانش
توسعۀ دانش
عملکرد سازمانی
2016
05
21
73
92
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_782_8ed76672c765c9ec6d7f5068a626d3b8.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
36
شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی
سیدعلی
نقوی
سیدحبیب الله
میرغفوری
علی
مروتی شریف آبادی
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر در پیادهسازی موفق مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری میباشد. این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی بوده و از نظر ماهیت و روش در زمرۀ مطالعات توصیفی ـ تحلیلی قرار دارد. جامعۀ آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است؛ در بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی براساس منطق مدلهای تحلیل عاملی، یک نمونۀ 250 نفری از کارکنان سازمانهای ورزشی اعم از سازمان تربیت بدنی، فدراسیونهای ورزشی و ادارات کل تربیتبدنی استانهای منتخب به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گشت و مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در بخش دوم نیز بهمنظور اولویتبندی عوامل کلیدی شناساییشده، از 10 نفر از خبرگان که تسلط علمی و عملی بر موضوع پژوهش داشتند استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که نه عامل مدیریت، ساختار سازمانی، معماری دانش، فرهنگ، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، فرایندهای دانشی، پاداشهای انگیزشی و محتوای دانش بهعنوان عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی بهشمار میآیند. همچنین، نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری بیانگر آن است که عامل مدیریت، بالاترین قدرت نفوذ و کمترین وابستگی را در بین هشت عامل کلیدی دیگر دارد.
سازمانهای ورزشی
مدلسازی ساختاری تفسیری
مدیریت دانش
2016
05
21
93
112
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_783_b0da7630035465715651893733145292.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
36
الگوی ساختاری روابط استراتژی های دانش با ظرفیت یادگیری فردی و سازمانی در بین معلمان تربیتبدنی
مهکامه
شیرانی
محمدعلی
نادی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین استراتژیهای دانش با ظرفیت یادگیری فردی و سازمانی در بین معلمان تربیتبدنی مدارس دخترانۀ شهر اصفهان میباشد. این پژوهش از نوع علی ـ همبستگی بوده و جامعۀ آماری آن را کلیۀ معلمان تربیتبدنی مدارس دخترانۀ نواحی ششگانۀ شهر اصفهان به تعداد 294 نفر تشکیل دادند. حجم نمونه نیز برابر با 167 نفر انتخاب شد. ﺗﺠﺰﻳﻪوﺗﺤﻠﻴﻞ آﻣﺎری ﻧﺸﺎن میدهد ﻛﻪ ﻣﻴﺎن استراتژیهای دانش با ظرفیت یادگیری فردی و ظرفیت یادگیری سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، برمبنای یافتهها، مدل پیشنهادی پژوهش تأیید میشود؛ لذا، با استناد به این مدل، تأثیر مستقیم بازیابی دانش بر یادگیری سازمانی، به کارگیری دانش بر یادگیری فردی، تسهیم دانش بر یادگیری فردی و تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی و نیز تأثیرات غیرمستقیم مدل تأیید میشود. بهطورکلی، نتایج پژوهش بیانگر آن است که تمام ابعاد استراتژیهای دانش، تأثیر مثبت و معناداری بر ظرفیت یادگیری دارند.
استراتژیهای دانش
ظرفیت یادگیری فردی
ظرفیت یادگیری سازمانی
معلم تربیتبدنی
2016
05
21
113
130
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_784_24b71bcc895078f8ac93e21ae431752e.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
36
اولویتبندی عوامل مؤثر بر چابکی سازمانی درکمیتۀ ملی المپیک ایران
حسین
عبدالملکی
زهراسادات
میرزازاده
حامد
کریمی
بیتردید،کسبچابکیبهقابلیتپاسخگویینسبتبهراهبردها،فناوریها،کارکنانوفرایندها بستگیدارد.هدفازمطالعۀحاضر،تعیینوضعیتچابکیسازمانی و بررسی عوامل مؤثر بر آندرکمیتۀ ملی المپیک ایران میباشد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی است و جامعۀ آماری آن را کلیۀ کارکنان کمیتۀ ملی المپیک ایران (115 نفر) تشکیل دادند که براساس جدول مورگان تعداد 86 نفر از آنها بهصورت تصادفی انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهند که فناوری اطلاعات، منابع انسانی و فرهنگ سازمانی تأثیر معناداری بر چابکی سازمانی دارند.رتبهبندی این عوامل نیز نشان داد که منابع انسانی دارای رتبۀ نخست میباشد. همچنین، مشخص شد که کمیتۀ ملی المپیک نیازمند نیروی انسانی کارآمد، فرهنگ سازمانی که خلاقیت و نوآوری را تشویق کند، فناوری بالا و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی انعطافپذیری است تا از این طریق بتواند خود را با شرایط ناپایدار و پیشبینیناپذیر عصر حاضر وفق دهد.
چابکی سازمانی
فناوری اطلاعات
فرهنگ سازمانی
منابع انسانی
2016
05
21
131
146
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_785_d80afa544c51891f68dc22336293c27b.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
36
مدلسازی تأثیر بازارگرایی بر رفتار آتی مشتریان اماکن ورزشی با توجه به ارزش ادراک شده
محسن
اسمعیلی
محمد
احسانی
هاشم
کوزه چیان
حبیب
هنری
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل تأثیر بازارگرایی پارکهای ورزشی تفریحی آبی بر رفتار آتی مشتریان با توجه به متغیر میانجی ارزش ادراکشده می باشد. این پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی بوده و از منظر روش گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را مراکز تفریحی ورزشی آبی کشور تشکیل دادند که از میان آنها، پنج مرکز بزرگتر بهعنوان نمونۀ پژوهش (بهصورت هدفمند) انتخاب شدند. شایانذکر است که نمونهگیری در پژوهش حاضر بهصورت تصادفی ـ طبقهای انجام شده است و شامل دو گروه پرسنل و مشتریان میباشد. یافتهها نشان میدهد که 7/56 درصد از مشتریان مراکز مرد هستند و 3/43 درصد نیز زن میباشند. همچنین، مشخص شد کهدرآمد سرانۀ خانوار 50 درصد از مشتریان، کمتر از یک میلیون تومان است. بهلحاظ سطح تحصیلات نیز بیش از 50 درصد از پرسنل دارای تحصیلات دانشگاهی میباشند. ارزش شاخصها درمدل بهدستآمده از پژوهش در حد قابلقبولی میباشند و لذا، برازش مدل تأیید میشود. علاوهبراین، براساس نتایج مشخص میشود که بازارگرایی مشتریان، (بهصورت مستقیم) تأثیر معناداری بر رفتار آتی ندارد، اما تأثیر آن بر ارزش ادراکشدهمعنادار میباشد. ارزش ادراکشده نیز میتواند نقش واسطه را در ارتباط با بازارگرایی و رفتار آتی مشتریان ایفا کند. همچنین، میتوان گفت که مؤلفۀ مشتریگرایی، دارای بیشترین تأثیر بر ارزش ادراکشدۀ مشتریان میباشد. براساس یافتهها به مدیران مراکز تفریحی ورزشی پیشنهاد میشود که درراستای اهداف توسعهای خود، ضمن تدوین راهبردهای بازاریابی، به متغیر ارزش ادراکشده و ارتقای آن نیز توجه ویژهای داشته باشند.
ارزش ادراکشده
بازارگرایی
رفتار آتی مشتریان
مراکز تفریحی ورزشی آبی
2016
05
21
147
166
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_786_cc80c00cf4a26a54b2fcd9763943e833.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
36
اثر مهارت ارتباطی و رفتار شهروندی بر سرمایة اجتماعی سازمانهای ورزشی
هادی
تیپ
فریبا
رضایی حمید
رسول
نظری
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثرات مهارتهای ارتباطی و رفتار شهروندی بر سرمایههای اجتماعی در سازمانهای ورزشی استان همدان بود. این پژوهش، توصیفی بوده و از نوع مطالعات توصیفی ـ همبستگی میباشد. تعداد 205 نفر از کارکنان شاغل در سازمانهای ورزشی استان همدان با روش نمونةگیری خوشهای و بهصورت تصادفی بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. براساس نتایج مشاهده میشود که بین مهارتهای ارتباطی، رفتار شهروندی و سرمایة اجتماعی همبستگی مناسبی وجود دارد. همچنین، یافتهها نشان میدهند که مهارتهای ارتباطی به میزان بر رفتار شهروندی تأثیر گذاشته و رفتار شهروندی نیز به میزان بر کسب سرمایة اجتماعی کارکنان سازمانهای ورزشی استان همدان اثرگذار میباشد. علاوهبراین، متغیرهای مهارتهای ارتباطی و رفتار شهروندی، توان پیشبینی معنادار سرمایة اجتماعی کارکنان سازمانهای ورزشی استان همدان را دارند.
مهارت کلامی
مهارت شنودی
رفتار مدنی
ادب
روابط متقابل
2016
05
21
167
188
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_787_d620038539eb91289e0fa9450bde8d38.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
36
نقش مدیریت ارتباط با مشتری در وفاداری مشتریان به مراکز تفریحی ورزشی
احمد
محمودی
حبیب
هنری
ایوب
اسلامی
مدیریت ارتباط با مشتری به مجموعه اقداماتی که بمنظور جذب، نگهداری، توسعه و بهینه سازی روابط طولانی و ارزشمند بین سازمان و مشتری صورت میگیرد گفته میشود. بدین منظور کلیه مراکز تفریحی- ورزشی میتوانند از طریق (CRM)، ضمن بهره برداری از مزایای وفاداری مشتری، میتوانند موقعیت خود را در این بازار رقابتی بهبود بخشند. از این رواین پژوهش با هدف بررسی نقش مدیریت ارتباط با مشتری در وفاداری مشتریان مراکز تفریحی ورزشی شهر مشهد انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که بشکل میدانی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش تمامی مشتریان مراکز تفریحی ورزشی (استخرها، باشگاههای بدنسازی و ایروبیک) شهر مشهد بودندکه حداقل شش ماه سابقه استفاده از این مراکز را دارا بودند. با استفاده از نمونهگیری خوشهای، چهار منطقه از بین مناطق 13 گانه شهر مشهد بصورت تصادفی انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر تعیین شد که تجزیه و تحلیل آماری پس از جدا کردن پرسشنامههای مخدوش بر روی 356 پرسشنامه صورت گرفت. برای گردآوری اطلاعات مدیریت ارتباط با مشتری از پرسشنامه محقق ساخته که پایایی آن (88/0=α) و برای وفاداری از پرسشنامه لیو(2008) استفاده که مقدار آن (85/0=α) ذکر گردیده بود. برای تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیت شناختی از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای کالموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش همزمان استفاده گردید. بررسی یافتهها نشان داد که بین مدیریت ارتباط با مشتری با وفاداری مشتریان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (464/0R=، 001/0P≤). همچنین از بین مؤلفههای مدیریت ارتباط با مشتری، جذب و حفظ مشتری پیشگویی قویتر برای وفاداری مشتریان بود (924/5T=، 001/0P≤). لذا برقراری ارتباط مناسب با مشتریان جدید و افزایش سطح امکانات رفاهی از مهمترین عوامل جذب و حفظ مشتری در این مراکز میباشد.
مدیریت ارتباط با مشتری
مراکز تفریحی
مشتری
وفاداری
2016
05
21
189
208
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_788_2c073c7c323b8ffba1e099bdf8959f28.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
36
نقش ابعاد کارآفرینی بر عملکرد مدیران ادارات ورزش و جوانان
امین
کلانی
عیسی
اسکندری
امیر مسعود
محمدی شمس آبادی
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین کارآفرینی و عملکرد سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استانهای شمالی ایران بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه مدیران، معاونین و کارشناسان مسئول ادارات کل ورزش و جوانان شمال ایران (استانهای گیلان، مازندران و گلستان) به همراه مدیران و معاونان پنج شهرستان منتخب تابعه، تشکیل شد. به علت محدود بودن جامعه، نمونه آماری بصورت تمام شمار در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد کارآفرینی و عملکرد سازمانی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج تحقیق ارتباط معناداری بین مؤلفههای کارآفرینی سازمانی و عملکرد سازمانی در ادارات ورزش و جوانان شمال ایران را نشان داد. با توجه به وجود رابطه هم خطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین ( مؤلفههای کارآفرینی سازمانی)، 55 درصد تغییر در میزان عملکرد سازمانی را تبیین کردند. از بین مؤلفههای کارآفرینی سازمانی دو مؤلفه خلاقیت و ساختار مدیریتی سهم بیشتری را در پیش بینی عملکرد سازمانی داشتند. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که از مدیران خلاق و نوآور و ریسک پذیر در پستهای سازمانی استفاده شود و به ترغیب و تشویق ایدههای جدید پرداخته شود.
کارآفرینی سازمانی
عملکرد سازمانی
ادارات ورزش و جوانان
مدیران
2016
05
21
209
226
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_789_75adfafb15d6ea8865f7e5589fab09f9.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1395
8
36
رابطۀ جو سازمانی و کیفیت زندگی کاری با بهرهوری در سازمانهای ورزشی
سعید
حاتمی
جمال الدین
بیرامی ایگدر
یزدان
سبحانی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین جو سازمانی وکیفیت زندگی کاری با بهرهوری کارکنان آکادمی و کمیتۀ ملی المپیک میباشد. روش این پژوهش، پیمایشی بوده و از نوع مطالعات همبستگی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را کارکنان آکادمی و کمیتۀ ملی المپیک به تعداد 95 نفر تشکیل دادند. نمونۀ پژوهش نیز بهشکل کلشمار انتخاب گردید نتایج نشان میدهد که بین جو سازمانی و بهرهوری و نیز بین ابعاد کیفیت زندگی کاری و بهرهوری، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، مشخص شد که جو سازمانی بهعنوان متغیر اثرگذار بر کیفیت زندگی کاری مطرح میباشد و بهشکل مستقیم بر بهرهوری تأثیر میگذارد. با توجه به یافتهها میتوان گفت که جو سازمانی مثبت و محیط سالم در سازمان و نیز توجه به کیفیت زندگی کاری افراد سازمان باعث میشود که آنها بیشتر احساس مسئولیت نمایند و بهرهوری خود را درزمینۀ رشد و تعالی سازمان افزایش دهند.
جو سازمانی
کیفیت زندگی کاری
بهرهوری
2016
05
21
227
242
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_790_c9f53c2c15af8294784cc53c9ebcd0a2.pdf