پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
48
2018
05
22
اثر رژیمهای ارزی بر جریان تجارت گروه کالاهای ورزشی در کشورهای خاورمیانه: رهیافت اقتصادسنجی فضایی
17
36
FA
محمدرسول
خدادادی
0000-0002-3393-020X
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز
m.khodadadi@tabrizu.ac.ir
محمد
سرلاب
کارشناسیارشد علوم اقتصادی، دانشگاه شهید بهشتی
msarlab@yahoo.com
سارا
معصوم زاده
کارشناسیارشد علوم اقتصادی، دانشگاه تبریز
sarahmasoomzadeh@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.4151.1799
<strong>انتخاب رژیم</strong><strong></strong><strong>های ارزی از مهمترین و تأثیرگذارترین مباحث در حوزة اقتصاد کلان و اقتصاد بینالملل است. نوع رژیم ارزی حوزة وسیعی از متغیرهای اقتصادی را در هر کشور تحتتأثیر قرار میدهد. درآمدهای ارزی وابسته به صادرات نفت، اهمیت رژیم ارزی و سیاستهای ارزی را افزایش میدهد. همچنین، نرخ</strong><strong>ارز</strong><strong>یکی</strong><strong>از عوامل مهم در افزایش و کاهش تجارت کشورها است. این پژوهش با هدف بررسی اثر رژیمهای ارزی بر جریان تجارت گروه کالاهای ورزشی در کشورهای خاورمیانه طی بازة زمانی 2013-1993 و با استفاده از روش اقتصادسنجی فضایی انجام شده است. منابع دادهها بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی، صندوق بینالمللی پول و مرکز مطالعات اطلاعات بینالمللی است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار استاتا نسخه 12 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تجارت، تولید ناخالص داخلی، جمعیت، مستعمرهبودن و داشتن مرز مشترک بین کشورها، اثر مثبتی بر جریان تجارت گروه کالاهای ورزشی دارد و همچنین، مسافت، نرخ ارز اسمی، نرخ ارز مؤثر حقیقی، داشتن زبان مشترک و داشتن تفاهمنامة تجاری مشترک، اثری منفی بر جریان تجارت گروه کالاهای ورزشی دارد. متغیر اصلی موردبررسی در مطالعة حاضر؛ یعنی رژیم ارزی نیز اثر مثبتی بر روند تجارت کشورهای خاورمیانه دارد. بهعبارت دیگر، رژیم ارزی ثابت منجر به افزایش جریان تجارت کالاهای ورزشی میشود. تمام متغیرهای مورد بررسی بهجز تجارت و داشتن زبان مشترک بهلحاظ آماری معنادار هستند. </strong>
تجارت کالاهای ورزشی,رژیمهای ارزی,اقتصاد سنجی فضایی,کشورهای خاورمیانه
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1125.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1125_90e3775b38ff7cbc470923636854485c.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
48
2018
05
22
تحلیل منظرهای توسعة مشارکت ورزشی در استان گیلان: خدمات، اقشار، عوامل، متولیان، نیازها، چالشها و راهکارها
37
66
FA
نوشین
بنار
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
noshin.benar@yahoo.com
صلاح
دستوم
0000-0003-3637-5675
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
salahdastoom@yahoo.com
محمد علی
خان محمدی
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
r1342kh@gmail.com
10.22089/smrj.2017.2348.1480
<strong>هدف این پژوهش بازنگری جامع در رویه</strong><strong></strong><strong>های توسعة مشارکت ورزشی در استان گیلان و ارائة چهارچوب</strong><strong></strong><strong>های نظاممند و تحلیلی مناسب بود. این پژوهش گزارشی از چند اثر پژوهشی در سال 95-1394 بود. روش پژوهش تحلیلی-پیمایشی بود. به نمونة آماری مشخصی از کارشناسان (156 نفر)، شهروندان (354 نفر) و مستندات علمی و اجرایی (75 مورد) در حوزة ورزش در استان گیلان مراجعه شد. ابزار پژوهش روش کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ای، مصاحبه و پرسشنامة متناسب با چهارچوب تحلیل مفهومی پژوهش بود. روشهای تحلیلی استفادهشده چهارچوب</strong><strong></strong><strong>بندی سیستمی همراه با ارزیابی توصیفی کمی بود. یافتهها نشان داد که براساس مدل، بهترتیب اهمیت، عوامل مدیریت مشارکت، خدمات مشارکت، منابع توسعه، زمینة محیطی، قابلیتهای ورزش و زمینة فردی، بر سطح مشارکت ورزشی (متغیر وابسته) اثر تعیینکننده دارند. همچنین، در سه بخش فردی، محیطی و منابع،</strong><strong>مهم</strong><strong></strong><strong>ترین چالش</strong><strong></strong><strong>ها و نیازها حیطة مشترکی (رفتاری، محیط اقتصادی و منابع مالی) دارند. علاوهبراین، شهرداریها و ادارههای ورزش و جوانان بیشترین نقش را ادر تقسیم کار بینسازمانی (برنامه</strong><strong></strong><strong>ریزی، پشتیانی، اجرا و نظارت) دارند. براساس یافته</strong><strong></strong><strong>ها می</strong><strong></strong><strong>توان گفت که مشارکت ورزشی بهمثابة یک نظام جمعی است و توسعة آن نیازمند ساختار سیستمی مبتنی بر تفکیک و ترکیب مناسب رویه</strong><strong></strong><strong>ها و نقش</strong><strong></strong><strong>ها با توجه به اولویت</strong><strong></strong><strong>های مشخصشده است.</strong>
توسعة ورزش,مشارکت ورزشی,الگوی توسعه,ابعاد توسعه,استان گیلان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1128.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1128_3a9f679abbe537477932d84f1facd535.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
48
2018
05
22
نقش منابع انسانی در رشد اقتصادی صنعت ورزش ایران
67
88
FA
سید عبدالمجید
جلایی
استاد اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان
jalaee@uk.ac.ir
حسین
بخشنده
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
hoseinbakhshandeh@yahoo.com
محسن
اسمعیلی
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
m_smaeili2006@yahoo.com
مهدی
رسولی
0000-0001-9959-2031
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
mehdyrasooli@gmail.com
10.22089/smrj.2017.3624.1730
<strong>موفقیت هر سازمانی بستگی به تخصیص و بهکارگیری مناسب ابزار، تجهیزات، منابع مالی، مواد خام و منابع انسانی آن سازمان دارد. ازمیان عوامل تولید، بیشک نیروی انسانی که اساسیترین عامل است، نقشی کلیدی در ارائة خدمات دارد و مهمترین سرمایة یک سازمان بهشمار میآید. پژوهش حاضر به بررسی اثر کوتاهمدت و بلندمدت منابع انسانی بر رشد اقتصادی صنعت ورزش ایران، با استفاده از الگوی خودتوضیح با وقفة گسترده برای دورة (1391-1353) میپردازد. بدینمنظور، روش اقتصادسنجی با استفاده از دادههای مربوط به ارزش افزودة بخش ورزش، اندازة دولت، موجودی سرمایة بخش ورزش و نیروی فعال بخش ورزش بهکار برده شد. نتایج برآورد مدل پژوهش نشان داد که منابع انسانی بخش ورزش، در کوتاهمدت و بلند مدت اثر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی صنعت ورزش ایران دارد. همچنین، نقش منابع انسانی در رشد صنعت ورزش بیشتر از موجودی سرمایه است. برای رشد اقتصادی صنعت ورزش بهتر است در بخش منابع انسانی سرمایهگذاری انجام شود.</strong>
صنعت ورزش,رشد اقتصادی,اقتصادسنجی,منابع انسانی,ارزش افزوده
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1121.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1121_e485504cc1fffce302c3ffee43165689.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
48
2018
05
22
مدل شهر دوستدار فعالیت بدنی با رویکرد شهرهای فعال، جوامع فعال، شهروندان فعال
89
112
FA
مرجان
صفاری
0000-0002-0257-7896
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس
saffari.marjan@modares.ac.ir
مهدی
لطیفی فرد
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس
std_mlatifi@khu.ac.ir
10.22089/smrj.2017.3926.1758
<strong> شهرهای فعال، یک منبع سرمایهگذاری در توسعة هرچهبیشتر سرمایههای زیستمحیطی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی هستند. اثر این شهرها بر ابعاد زندگی شهری بسیار ملموس است و بهآسانی نمیتوانند نادیده گرفته شوند. مسئلة مهمی که در شهر فعال مشاهده میشود، توجه به گروههای سنی مختلف و نیاز به بررسی همهجانبة عواملی است که چه مستقیم و چه غیرمستقیم نقش ایفا میکنند. هدف پژوهش</strong><strong>حاضر، ارائة مدل شهر دوستدار فعالیت بدنی بود. پژوهش حاضر ازنوع کیفی و با رویکرد نظریی دادهبنیاد (ساختگرا) بود. در این مطالعه، از دو منبع اطلاعات برای جمعآوری دادهها استفاده شده است: 1- مصاحبه با هفت نفر از نخبگانی که درزمینة شهر فعال پژوهشهایی را انجام دادهاند؛ اعم از مدیرانی که درزمینة ورزش همگانی سابقه داشتند و برخی از مدیران ورزش شهرداری تهران؛ 2- کدگذاری 12 مورد از مقالات معتبر درزمینة شهر فعال. پس از پایانیافتن مرحلة کدگذاری طی سه مرحله، 534 کد باز با تکرار از دو مرحلة کدگذاری مقالات و مصاحبهها (286 کد باز از مقالات و 248 کدباز از مصاحبهها) بهدست آمدند. پس از بررسی دقیق مدل شهر فعال تافیسا و تقسیمبندی مدلهای زیستشناختی در چهار سطح کلی، همجواری کدهای باز و رجوع به مقالاتی که در این زمینه منتشرشده بودند، تقسیمبندی کدهای باز در سه لایة کلی و یک محور انجام شد. درنهایت، یک مدل بومی برای تبدیل شهر تهران به شهر دوستدار فعالیت بدنی بهدست آمد که برای دستیابی به شهر فعال، جوامع فعال و شهروندان فعال، این مدل راهکارهایی را پیش روی مدیران قرار میدهد.</strong>
شهر فعال,فعالیت بدنی,تفریح,نظریة دادهبنیاد
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1123.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1123_751706d5779ae2a3b0cadb68712c1c7c.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
48
2018
05
22
شناسایی و اولویتبندی شاخصهای انتخاب رؤسای فدراسیونهای ورزشی ایران با ارائة مدل
113
130
FA
کاوه
میرانی
0000-0002-0790-6361
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
mirani.kaveh@gmail.com
سید صلاح الدین
نقشبندی
0000-0002-2588-3677
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
salah.naghshbandi@yahoo.com
علی اکبر
حسین نژاد
کارشناسیارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
hoseynnezhadaliakbar@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.4231.1816
<strong>هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت</strong><strong></strong><strong>بندی شاخص</strong><strong></strong><strong>های انتخاب رؤسای فدراسیون</strong><strong></strong><strong>های ورزشی ایران با ارائة مدل بود. نوع پژوهش، کاربردی و به شیوۀ آمیخته (کیفی-کمی) بود. در مرحلة کیفی، جامعة آماری شامل 20 نفر از رؤسا و نایبرؤسای فدراسیون</strong><strong></strong><strong>های ورزشی، داوران، مربیان، بازیکنان و اساتید دانشگاه بود. در این پژوهش، از روش نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد. در مرحلة کمی، با استفاده از نرم</strong><strong></strong><strong>افزار اس.پی.اس.اس سمپل پاور ، جامعة آماری به تعداد 250 نفر برآورد گردید. جمع</strong><strong></strong><strong>آوری داده</strong><strong></strong><strong>ها ازطریق مصاحبة نیمهساختاریافته و درقالب</strong><strong>پرسشنامة</strong><strong>محقق</strong><strong></strong><strong>ساخته</strong><strong>بود. از</strong><strong>تحلیل</strong><strong>عاملی اکتشافی برای</strong><strong>تأیید</strong><strong>ساختار عاملی</strong><strong>استفاده شد. برای تحلیل داده</strong><strong></strong><strong>های کیفی حاصل از مصاحبه، از نرمافزار ان.وی.وو. نسخة 10 بهره گرفته شد. همچنین، از نرم</strong><strong></strong><strong>افزار اسمارت پی.ال.اس. نسخة 0/2 و از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخة 23 برای تجزیهوتحلیل داده</strong><strong></strong><strong>های کمی استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل داده</strong><strong></strong><strong>ها نشان داد که شش عامل و 21 سؤال برای انتخاب شاخص</strong><strong></strong><strong>های رؤسای فدراسیون</strong><strong></strong><strong>های ورزشی اعتبار لازم را دارند. همچنین، نتایج آزمون فریدمن نشان داد که شاخص اجتماعی با میانگین 87/6، بیشترین میانگین را دارد و در رتبة اول است و همچنین، شاخص هماهنگی با میانگین 06/5، کمترین میانگین را دارد و در رتبة آخر است. در پایان، علاوهبر ارائة مدل پژوهش و تأیید برازش آن مشخص شد که بیشترین میزان سازندهبودن متعلق به عامل ارتباطات با بتای استاندارد 310/0 بود و کمترین آن نیز به شاخص شغلی با بتای استاندارد 035/0 تعلق داشت.</strong>
اولویتبندی,شاخص,رئیس,نایبرئیس,فدراسیون
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1127.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1127_fca8b77c9186dbffafa9166c7c747b78.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
48
2018
05
22
مدل شناسایی محدودیتها و موانع پیش روی قابلیتهای بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر
131
152
FA
کریم
زهرهوندیان
0000-0002-5914-8734
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک
k-zohrevandian@araku.ac.ir
هاشم
کوزه چیان
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیتمدرس
kozechih@modares.ac.ir
محمد
احسانی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیتمدرس
ehsani@modares.ac.ir
مجتبی
امیری
دانشیار مدیریت، دانشگاه تهران
mamiri@gmail.com
10.22089/smrj.2018.1347
<strong>هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل شناسایی موانع و محدودیتهایی پیش روی قابلیتهای بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر بود. پژوهش از نوع اکتشافی و دارای ماهیت کیفی</strong><strong>بود که از روش نظریة دادهبنیاد استفاده شد. جامعة پژوهش شامل همة مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید بازاریابی دانشگاهها بود که نمونة پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری نظری و به شیوة گلولهبرفی انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها، از مصاحبة عمیق بهصورت سؤالهای باز استفاده گردید. سپس، دادههای حاصل از 16 مصاحبه به روش نظریهسازی دادهبنیاد، کدگذاری و تجزیهوتحلیل شدند. نتیجة گروهبندی کدها نشاندهندة 25 مانع بازاریابی در سه سطح زمینهای، ساختاری و رفتاری بود</strong><strong>.</strong><strong> در سطح زمینهای، موانع محیطی خرد و کلان نظیر موانع فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، رسانهها و دولت، در سطح ساختاری، موانع مربوط به امکانات فیزیکی و موانع سازمانی نظیر استادیوم و ساختار سازمانی، قوانین و مقررات سازمانی و در سطح رفتاری، موانع فردی و موانع مدیریتی نظیر فقدان برنامهریزی، نبود تفکر راهبردی و کارکنان، مربیان و بازیکنان قرار دارند. درنهایت، مدل پژوهش بر اساس مدل سهشاخگی تدوین شد. مدل ارائهشده میتواند بهعنوان ابزار تحلیلی موانع بازاریابی فوتبال ایران مبنای عمل قرار گیرد تا بتوان بهصورت منطقی و اصولی به حل مشکلات موجود در این حوزه از ورزش پرداخت و برای رفع این موانع بهصورت مدون اقدام کرد.</strong>
موانع,قابلیتهای بازاریابی,باشگاههای فوتبال,لیگ برتر
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1347.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1347_91c7fe40bfe2682d70b8d1c8f469c8f8.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
48
2018
05
22
مقایسه و تحلیل سطح توسعهیافتگی استانهای ایران در حوزة ورزش قهرمانی
153
176
FA
رحیم
رمضانینژاد
1892464600030000
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
rramzani@guilan.ac.ir
مجید
یاسوری
استاد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه گیلان
m.yasori@yahoo.com
محمد
جوادی پور
0000000226055312
دانشیار برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران
javadipour846@yahoo.com
مینا
ملائی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
m8mallaei@yahoo.com
10.22089/smrj.2018.1119
<strong>هدف</strong><strong>پژوهش حاضر مقایسه و تحلیل سطح توسعه</strong><strong></strong><strong>یافتگی استان</strong><strong></strong><strong>های ایران در ابعاد مختلف ورزش قهرمانی بود. این پژوهش ازنوع توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از 48 شاخص، سطح توسعهیافتگی ورزش قهرمانی استانهای ایران در سال 1390، در هفت بعد منابع انسانی، منابع مالی، زیرساختها و امکانات، موفقیتهای ورزشی، توان رقابتی، میزبانی رویدادهای ورزشی و آموزش بررسی شده است. از روش تحلیل عاملی برای محاسبۀ شاخصهای ترکیبی و از تحلیل خوشهای برای تعیین سطح توسعهیافتگی ورزش قهرمانی استانها استفاده شد. بررسی سطح توسعهیافتگی استان</strong><strong></strong><strong>ها در ابعاد ورزش قهرمانی نشان داد که در اغلب استان</strong><strong></strong><strong>ها ابعاد منابع انسانی و زیرساخت</strong><strong></strong><strong>ها و امکانات در سطح نسبتاً توسعه</strong><strong></strong><strong>یافته، بعد توان رقابتی در سطح نسبتاً توسعهیافته و محروم، ابعاد منابع مالی، میزبانی رویدادهای ورزشی و آموزش در سطح محروم و بعد موفقیت</strong><strong></strong><strong>های ورزشی در سطح بسیار محروم قرار داشتند. بخش دیگر یافته</strong><strong></strong><strong>ها نشان داد تمام ابعاد توسعۀ ورزش قهرمانی از الگوی توسعۀ مرکز پیرامون پیروی می</strong><strong></strong><strong>کند. بهکارگیری این الگو در توزیع نابرابر امکانات و منابع مالی سبب تفاوت سطوح توسعۀ ورزش قهرمانی و شکاف زیاد در سطح توسعهیافتگی ورزش قهرمانی استانهای کشور شده است. این نابرابریها برآیند و بازتابی از عوامل سیاسی-اجتماعی، نارساییهای نظام برنامهریزی فضایی و سیاستگذاریهای نادرست، بیتوجهی به مدیریت یکپارچۀ کشور، نبود توجه به ظرفیت</strong><strong></strong><strong>های استان</strong><strong></strong><strong>ها و فقدان هماهنگی سازمانهای متولی ابعاد مختلف توسعه است. </strong>
توسعۀ ورزش قهرمانی,منابع انسانی,زیرساختها و امکانات,موفقیتهای ورزشی,توسعۀ استانها
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1119.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1119_a20f51c4030c840d0db729a6625147fa.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
48
2018
05
22
تعیین روایی و پایایی پرسشنامة بازاریابی رابطهمند تماشاگران ورزشی
177
194
FA
مریم
طاهری کیا
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
maria.taherikia@yahoo.com
علیرضا
الهی
0000000248101949
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
alirezaelahi@yahoo.com
حسین
اکبری یزدی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
akbarihossein@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.3454.1676
<strong>توسعة تاکتیک بازاریابی رابطه</strong><strong></strong><strong>مند میتواند سودآوری صنعت ورزش را افزایش دهد. برای ارزیابی این تاکتیک، پژوهشگران بهدنبال ابزار معتبر و پایا هستند؛ ازاینرو، در مطالعة حاضر به تعیین روایی و پایایی پرسشنامة 28 سؤالی بازاریابی رابطه</strong><strong></strong><strong>مند مشتریان ورزشی که کیم (2008) طراحی کرده است، پرداخته شد. این پرسشنامه شامل مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های اعتماد، تعهد، رضایت ارتباطی، خودارتباطی، صمیمیت، عشق به تیم، و عمل متقابل است که پس از اخذ مجوز از صاحب پرسشنامه، روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از گروهی از صاحب</strong><strong></strong><strong>نظران تأیید شد. در پژوهش حسنی</strong><strong></strong><strong>زاده (1391)، پرسشنامة موردبحث به شیوة سهمرحله</strong><strong></strong><strong>ای ترجمه شده بود که در پژوهش حاضر نیز به روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از نظر هفت تن از متخصصان پرداخته شد. برای تعیین پایایی ابزار، مطالعهای مقدماتی روی تماشاگران بازی استقلال- نفت تهران در ورزشگاه آزادی انجام شد که ضریب آلفای کرونباخ برای همة مؤلفهها و سؤالها بالای 70/0 بود. همچنین، برای سنجش روایی سازة ابزار، نمونه</strong><strong></strong><strong>ای متشکل از 430 نفر از تماشاگرانی که برای دیدن بازی</strong><strong></strong><strong>های تیم سپاهان در استادیوم فولادشهر حاضر بودند، بهصورت تصادفی انتخاب گردید. از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی برای آزمون روایی سازه استفاده شد. خروجی</strong><strong></strong><strong>های لیزرل نشان داد که معرف</strong><strong></strong><strong>های انتخابشده برای سنجش مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های بازاریابی رابطه</strong><strong></strong><strong>مند از روایی لازم برخوردار هستند و بهخوبی می</strong><strong></strong><strong>توانند بازاریابی رابطه</strong><strong></strong><strong>مند را بسنجند. با توجه به این نتایج میتوان گفت که مقیاس انطباقیافتة بازاریابی رابطه</strong><strong></strong><strong>مند تماشاگران ورزشی می</strong><strong></strong><strong>تواند بهعنوان مقیاس پایا و معتبری درمورد تماشاگران ورزشی ایران بهکار رود.</strong>
استانداردسازی ابزار,تحلیل عاملی تأییدی,بازاریابی رابطهمند,مشتریان ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1120.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1120_a36c5af6d2bcdb431815ba673ce12407.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
48
2018
05
22
ساختارعاملی و هنجاریابی پرسشنامة ارزیابی عملکرد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان
195
214
FA
مجتبی
ظریفی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
mzarifi3007@yahoo.com
حسن
بحرالعلوم
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
bahrololoum@shahroodut.ac.ir
رضا
اندام
0000-0002-4049-9737
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
reza.andam@gmail.com
رضا
شیخ
دانشیار مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه صنعتی شاهرود
resheikh@gmail.com
10.22089/smrj.2017.4462.1859
<strong>هدف</strong><strong> </strong><strong>پژوهش </strong><strong></strong><strong>حاضر، ساختار عاملی و هنجاریابی پرسش</strong><strong></strong><strong>نامة ارزیابی عملکرد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان بود. همة منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان (مدیران، کارمندان و کارشناسان) در سال 1396، جامعة</strong><strong>آماری این مطالعه را تشکیل دادند (تعداد = 840) که براساس جدول کرجسای و مورگان، 260 نفر بهعنوان نمونه درنظر گرفته شدند. ابزار جمع</strong><strong></strong><strong>آوری </strong><strong></strong><strong>داده</strong><strong></strong><strong>ها</strong><strong>پرسش</strong><strong></strong><strong>نامة محققساختة ارزیابی عملکرد منابع انسانی</strong><strong>بود. برای تحلیل </strong><strong></strong><strong>داده</strong><strong></strong><strong>ها از آمار توصیفی</strong><strong> </strong><strong>و</strong><strong>آمار</strong><strong></strong><strong> استنباطی استفاده شد که شامل </strong><strong></strong><strong>ضریب</strong><strong>آلفای</strong><strong></strong><strong>کرونباخ</strong><strong>برای</strong><strong></strong><strong> محاسبة همسانی درونی خرده</strong><strong></strong><strong>مقیاس</strong><strong></strong><strong>ها و تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی اعتبار مقیاس سنجش داده</strong><strong></strong><strong>ها ازطریق نرمافزار آیموس نسخة 20 بود. آلفای کرونباخ همسانی درونی قابلقبول خردهمقیاس</strong><strong></strong><strong>ها را نشان داد. همچنین، نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار دهعاملی ارزیابی عملکرد منابع انسانی (کارمندگزینی، آشناسازی شغلی، آموزش و توانمندسازی،</strong><strong>استفادة مؤثر از کارمندان، شاخص</strong><strong></strong><strong>های رفتاری، ویژگی</strong><strong></strong><strong>های روانشناختی، ظرفیت</strong><strong></strong><strong>ها و مهارت</strong><strong></strong><strong>ها، جبران خدمت، حفظ و نگهداشت و جانشینپروری) از برازش مطلوبی برخوردار است؛ بنابراین، این مطالعه نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد که پرسشنامة ارزیابی عملکرد منابع انسانی، ابزار مناسبی برای سنجش ارزیابی است و پژوهشگران میتوانند از آن بهعنوان ابزاری پایا و قابلاعتماد استفاده کنند. </strong>
ارزیابی عملکرد,ساختارعاملی,منابع انسانی,هنجاریابی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1129.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1129_b633d8b6834f3c9b15ac2d537a983ffc.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
48
2018
05
22
اثر هویت تیمی و سازمانی برنگرش مصرفکننده نسبت به بازاریابی ورزشی مرتبط با علت
215
242
FA
محمدکاظم
عظمی
کارشناسیارشد مدیریت بازاریابی ورزشی، دانشگاه کردستان
kazemaz@yahoo.com
سردار
محمدی
0000-0001-7078-956X
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان
sardarmohammadii@gmail.com
10.22089/smrj.2018.1118
<strong>این پژوهش با هدف بررسی اثر هویت تیمی و سازمانی بر نگرش مصرفکننده نسبت به بازاریابی ورزشی مرتبط با علت، در دانشجویان تربیتبدنی استان کردستان (تعداد=540) انجام شد. پژوهش ازنوع توصیفی- همبستگی بود که با روش نمونهگیری سرشماری (تعداد=400)انجام گرفت. ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامة پژوهشگرساختة ویژگیهای فردی و پرسشنامة استاندارد هویت تیمی، هویت سازمانی مرتبط با علت، نگرش مصرفکننده، تناسب ورزش و علت و قصد خرید بودند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و غیره) و آمار استنباطی (همبستگی، تحلیل عامل تأییدی و مدل معادلات ساختاری) و نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخة 22 و آموس نسخة ۲۲ استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اگر بین ورزش و علت انتخابشده سنخیت بالایی باشد،</strong><strong>بر نگرش مصرفکننده نسبت به بازاریابی ورزشی مرتبط با علت اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین، هویت تیمی بهصورت مستقیم و جدا از تناسب ورزش و علت، نمیتواند بر نگرش مصرفکننده نسبت به بازاریابی ورزشی مرتبط با علت تأثیر مثبت داشته باشد؛ اما هویت سازمانی مرتبط با علت بهتنهایی و جدا از تناسب ورزش و علت، برنگرش مصرفکننده اثر مثبت و معنادار دارد. بهعلاوه، تغییر مثبت نگرش مثبت مصرفکننده منجر به قصد خرید خواهد شد. </strong>
بازاریابی مرتبط با علت,هویت تیمی,هویت سازمانی,نگرش,قصد خرید
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1118.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1118_ea0c6c26545493c689bc649a6086e730.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
48
2018
05
22
ساخت و اعتباریابی ابزار ارزیابی کیفیت خدمات در رویدادهای ورزشی: مطالعة موردی لیگ برتر بسکتبال ایران
243
266
FA
نوید
آرازشی
دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات البرز
arazeshi.navid@gmail.com
حسین
سپاسی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
hosseinsepasi@yahoo.com
پریوش
نوربخش
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
parivashnourbakhsh@yahoo.com
مهوش
نوربخش
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
mahvashnoorbakhsh8@gmail.com
10.22089/smrj.2017.3677.1721
در کشورهای توسعهیافته، ورزش و تفریحات سالم بهعنوان رکن مهم و عامل مؤثری در رشد و پیشرفت جوامع موردتوجه هستند. حضور چشمگیر تماشاگران رویدادهای ورزشی، اهمیت ارزیابی کیفیت خدمات ارائهشده در رویدادهای ورزشی را دوچندان میکند. ارزیابی کیفیت خدمات در رویدادهای ورزشی از اهمیت خاصی برخوردار است. ارائة خدمات خوب به مشتریان مسیر بازگشت آنان را به رویدادهای ورزشی هموارتر خواهد کرد. هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزار ارزیابی کیفیت خدمات رویدادهای ورزشی بود. در این پژوهش، از روش تحلیل عاملی اکتشافی برای دستیابی به نتایج آماری مناسب استفاده شد. ابتدا، دادههای کیفی و بهدنبال آن، دادههای کمی گردآوری و تجزیهوتحلیل شدند. طی فرایندی ابعاد اصلی و پراهمیت کیفیت خدمات انتخاب شدند. ابزار موردنظر بین 450 نفر از تماشاگران رویداد ورزشی لیگ برتر بسکتبال سال 96-1395 توزیع شد تا ثبات درونی و اعتبار سازهای ابزار بررسی آماری شود. تحلیل عامل اکتشافی انجام پذیرفت و دادههای اصلی با استفاده از روش مؤلفههای اصلی به شیوة چرخش متعامد تحلیل شدند. پس از طی مراحل کیفی و کمی، پرسشنامة نهایی با تعداد 34 سؤال برای تمام عاملها و زیرعاملها ساخته شد. این پژوهش منجر به استخراج ابزار مناسبی برای ارزیابی کیفیت خدمات رویدادهای ورزشی گردید. برای سنجش کیفیت خدمات در رویدادهای ورزشی باید از یک پرسشنامة قابلاعتماد استفاده کرد. پرسشنامة طراحیشده در این مطالعه میتواند ابزار مناسبی برای سنجش کیفیت خدمات در رویدادهای ورزشی باشد.
تماشاگران,اعتباریابی ابزار,لیگ برتر بسکتبال,تحلیل عاملی اکتشافی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1124.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1124_7ea0f4ea1dfa64c1caa30d72c0c94ea1.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
10
48
2018
05
22
بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی در صنعت ورزش ایران: فراتحلیل مطالعات موجود
267
294
FA
سید مرتضی
عظیم زاده
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
mortezaazimzade@um.ac.ir
محمدعلی
صاحبکاران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
drazimzadeh.com@gmail.com
محمد
مرادی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
moradim60@gmail.com
10.22089/smrj.2017.3505.1686
<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی صنعت ورزش ایران در پژوهشهای انجامشدة پیشین بود. روش پژوهش حاضر فراتحلیلی است. جامعة آماری پژوهش، تمام مقالات علمی-پژوهشی با موضوع رفتار شهروندی سازمانی در حوزة ورزش ایران بود که درنهایت، 41 مقاله با این معیار انتخاب شدند. این مقالات با نرمافزار سی ام ای نسخه دو تجزیهوتحلیل شدند.</strong><strong>نتایج مرور نظام</strong><strong></strong><strong>مند نشان داد که پژوهشهای این حوزه، عمدتاً توصیفی- تحلیلی هستند و تنوع روش</strong><strong></strong><strong>ها نیز کم است. ازبین عوامل اثرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی، سبک رهبری، تعهد سازمانی و حمایت سازمانی ادراکشده، اثرگذارترین عوامل هستند. همچنین، نتایج نشان داد که سبک رهبری (با اندازة اثر 60/0)، تعهد سازمانی (با اندازة اثر 51/0) و حمایت سازمانی ادراکشده (با اندازة اثر 50/0)، بهترتیب بیشترین تأثیر را بر رفتار شهروندی سازمانی در ورزش دارند.</strong><strong>افزونبراین، ازبین متغیرهای موردبررسی در پژوهشهای پیشین، سه متغیر اصلی که می</strong><strong></strong><strong>توانند موجب بروز رفتارهای ارزشمند شهروندی شوند، عبارتاند از: سبک رهبری مدیران، میزان تعهدی که کارکنان نسبت به محل کار خود و سازمانشان دارند و میزان ادراکی که نیروهای انسانی از حمایت سازمانی خود دارند؛ برایناساس، به مدیران و مسئولان سازمان</strong><strong></strong><strong>ها و باشگاه</strong><strong></strong><strong>های ورزشی پیشنهاد می</strong><strong></strong><strong>گردد که برای توسعة مهارت</strong><strong></strong><strong>های رهبری بهویژه سبک تحولی، در ایجاد حس تعهد به سازمان در کارکنان با حمایت</strong><strong></strong><strong>های مادی و معنوی از کارکنان، برنامه</strong><strong></strong><strong>های مدون داشته باشند.</strong>
فراتحلیل,رفتارشهروندی سازمانی,صنعت ورزش
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1122.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1122_7343f34c4105df1a3c9e1f3474c84659.pdf