پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
46
2018
01
21
ارتباط بین سلامت سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیتبدنی دورة اول متوسطة شهر تهران
17
30
FA
مریم
جمالزاده
کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
m.jamalzade@yahoo.com
محمد
جوادی پور
0000000226055312
دانشیار مدیریت برنامهریزی درسی، دانشگاه تهران
javadipour846@yahoo.com
علی اکبر
خسروی بابادی
دانشیار مدیریت برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
khosravi.edu@gmail.com
10.22089/smrj.2017.3759.1734
<strong>این پژوهش با هدف ارتباط بین سلامت سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیت</strong><strong>بدنی دورة اول متوسطة شهر تهران انجام شده است. روش این پژوهش، ازنظر هدف، کاربردی و بهلحاظ گردآوری داده</strong><strong>ها، توصیفی - همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعة آماری شامل تمامی معلمان تربیت</strong><strong>بدنی دورة اول متوسطة شهر تهران بود (تعداد = 220). طبق جدول مورگان، 136 نفر بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد سلامت سازمانی هوی و همکاران (1996) و رضایت شغلی ویس و همکاران (1967) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن) استفاده شد. یافته</strong><strong>های حاصل از آزمون ضریبهمبستگی نشان داد که بین سلامت سازمانی و رضایت شغلی معلمان تربیت</strong><strong>بدنی دورة اول متوسطة شهر تهران ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. براساس نتایج رگرسیون، فقط عامل سلامت فنی از سلامت سازمانی </strong><strong>دارای شرایط پیش</strong><strong>بینی رضایت شغلی معلمان تربیت</strong><strong>بدنی بود.</strong>
سلامت سازمانی,رضایت شغلی,معلمان تربیتبدنی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1272.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1272_979778ad952ec0f841feb499294506e3.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
46
2018
01
21
آزمون مدل مفهومی بخشبندی تماشاگران ورزشی با رویکرد مدل پیوستار روانشناختی و مقیاس ارزیابی و سیاهة فراغت جدی
31
50
FA
علی
ملکیان
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
malekian1977@yahoo.com
فرشاد
تجاری
000000029199587x
استاد مدیریت ورزشی مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
farshad.tojari@gmail.com
زهرا
هاجی انزهایی
استادیار مدیریت ورزشی مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
zahra-haji1982@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.3965.1766
<strong><span lang="FA" dir="RTL">بخش</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">بندی شرکت</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">کنندگان ورزشی و آگاهی از اهداف مشارکت آنها، همواره یکی از اهداف بازاریابان ورزشی بوده است. هدف از پژوهش حاضر، آزمون مدل مفهومی بخش</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">بندی تماشاگران ورزشی با رویکرد مدل پیوستار روانشناختی و مقیاس ارزیابی و سیاهة فراغت جدی بود. تعداد ۶۷۰ مرد ۱۸ تا ۶۵ سال تماشاگر مسابقات فوتبال لیگ برتر، بهصورت هدفمند، تصادفی و داوطلبانه، مقیاس اندازه</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">گیری میزان مشارکت تماشاگران فوتبال بیتون و همکاران (۲۰۰۹) و مقیاس اندازه</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">گیری متغیر پیامدهای مشارکت اسلیم گولد و همکاران (۲۰۰۸) را تکمیل کردند. یافته</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">های معادلات ساختاری نشان داد که مدل مفهومی مبنیبر بخش</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">بندی تماشاگران ورزشی، با استفاده از ترکیب دو مدل پیوستار روانشناختی (پی.سی.ام) و مقیاس ارزیابی و سیاهة فراغت جدی (اسلیم) دارای برازش بود. بهطورکلی، می</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">توان نتیجه گرفت که ترکیب دو مدل پیوستار روانشناختی و ارزیابی و سیاهة فراغت جدی می</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">تواند برای بخش</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">بندی تماشاگران ورزشی و آگاهی از اهداف مشارکت آنها، جهت استفاده و راهنمایی بازاریابان و صاحبان باشگاه</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">ها برای طراحی راهبردهای بازاریابی هدفمند و باهدف حفظ و ارتقای تماشاگران بهسوی وفاداری بهکار برده شود.</span></strong>
رفتار مصرفکننده,مدل پیوستار روانی,فراغت جدی,تماشاگران فوتبال
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1276.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1276_61df22192c60489fb66d7787d9f859a6.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
46
2018
01
21
تعیین عوامل مؤثر بر سطح رفتاری ورزش همگانی دانشگاههای دولتی ایران
51
68
FA
مهرداد
حفظ اللسان
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی سهند تبریز
mhefzollesan@yahoo.com
رباب
یداله زاده
مربی مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی سهند
n_yadollahzade@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.4072.1785
<strong>ورزش همگانی یا ورزش برای همه، بخش عمدهای از ورزش است که با سلامتی و نشاط جامعه ارتباطی نزدیک دارد و بسیاری از کارکردهای اساسی ورزش در آن خلاصه میشود. پژوهش حاضر بهلحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی و ازنوع پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش شامل اساتید، اعضای هیئتعلمی دانشکدههای تربیتبدنی، مدیران و کارشناسان تربیتبدنی دانشگاههای دولتی کشور بهتعداد 450 نفر بود. با استفاده از جدول مورگان، حجم نمونه 219 نفر بهدست آمد. نمونهگیری بهصورت تصادفی متناسب با حجم نمونه انجام شد. برای جمعآوری دادههای موردنیاز، از پرسشنامة محققساختهای مشتمل بر 22 گویه و برپایة مقیاس پنج رتبهای لیکرت استفاده شد. برای بهدستآوردن روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و روایی سازه و برای بررسی پایایی آن، از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل پیشنهادی سطح رفتاری ورز ش همگانی دانشگاههای دولتی ایران، برای نتیجهگیری درمورد روابط متغیرها از ارزش و اعتبار کافی برخوردار بود. افزونبراین، عوامل جمعیتی، روانشناختی، رفتاری و ساختاری، بر سطح رفتاری توسعة ورزش همگانی دانشگاههای دولتی تأثیر مثبت و معناداری داشتند. ازلحاظ شدت تأثیر نیز بهترتیب، عوامل ساختاری، رفتاری، روانشناختی و جمعیتی قرار داشتند؛ بنابراین، سطح رفتاری توسعة ورزش همگانی را میتوان</strong><strong>براساس یک مدل کلی ترسیم کرد. </strong>
سطح رفتاری,ورزش همگانی,تحلیل عاملی تأییدی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1267.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1267_c8a91e2739d8207d8446955f1dcf4695.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
46
2018
01
21
بررسی اثر درآمدها و مخارج ورزشی دولتی بر ارزشافزودة بخش ورزش: رویکرد مدل خودتوزیع با وقفههای گسترده
69
90
FA
محسن
مهرآرا
استاد اقتصاد، دانشگاه تهران
mmehrara@ut.ac.ir
سیده وجیهه
میکائیلی
دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه پیامنور تهران
vmikaeeli@gmail.com
10.22089/smrj.2017.4094.1796
<strong>هدف این پژوهش، بررسی اثر مالیاتها و مخارج ورزشی دولتی بر ارزش افزودة بخش ورزش طی سالهای 1355 تا 1392 بود. برای آزمون رابطة بلندمدت میان متغیرها، از روش همانباشتگی جوهانسن و جوسیلیوس و برای تخمین الگو، از رویکرد مدل خودتوزیع با وقفههای گسترده (ای.آر.دی.ال) استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر وجود رابطة تعادلی بلندمدت میان متغیرها بود. یافتهها نشان داد که مخارج ورزشی دولتی و تولید ناخالص داخلی، اثر مثبت و معناداری بر ارزش افزودة بخش ورزش داشتهاند. همچنین، افزایش درآمدهای نفتی نسبت به درآمدهای مالیاتی نقش با اهمیتتری در ارزش افزودة بخش ورزش داشتهاند. بهعبارتدیگر، درآمدهای نفتی بیشتر از درآمدهای مالیاتی درخدمت ورزش بودهاند و این آسیب سیاستگذاری باید در فرایندهای بودجهریزی و برنامهریزیهای دولت موردتوجه قرار گیرد. بهعلاوه، مخارج ورزشی دولت مهمترین عامل تحولات بخش ورزش در ایران بودهاند. این وابستگی و اتکای بالای ارزش افزودة بخش ورزش به مخارج دولتی باید دغدغة سیاستگذاران در این حوزه باشد. </strong>
درآمد نفتی,مالیاتها,مخارج دولتی,ارزش افزودة بخش ورزش,مدل خودتوضیح با وقفههای گسترده
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1259.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1259_67cfbda33deab3d1df77b54cee60e3e9.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
46
2018
01
21
شناسایی پستهای بازیکنان در ایجاد حمله: تحلیل شبکههای تیم ملی فوتبال ایران در جامجهانی 2014
91
104
FA
فرهاد
اله ویسی
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان
alahvisifarhad@gmail.com
محمد
ملکی
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه کردستان
mohammad_maleki100@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.4265.1822
<strong>هدف این پژوهش شناسایی پستهای بازیکنان تیم ملی فوتبال در ایجاد حمله و تحلیل شبکه های آنها بود. سه مسابقة رسمی تیم ملی در جامجهانی تحلیل و کدگذاری شدند. </strong><strong>پاس بین هم تیمی ها بهعنوان یک معیار ارتباطی تعریف شده است.</strong><strong>پس از هر مسابقه، یک ماتریس مجاور کلی ساخته شد. سپس، برای تحلیل به نرم افزار تحلیل شبکه های اجتماعی وارد شد. تحلیل شبک</strong><strong>ة</strong><strong> بازیها با استفاده از دو مقیاس </strong><strong>درجة </strong><strong>مرکزیت و درجة</strong><strong>اعتبار انجام شد.</strong><strong>مقادیر</strong><strong> درجة مرکزیت </strong><strong>نشان داد که مدافعان</strong><strong>کناری، 2/12 درصد و هافبکها 03/12 درصد</strong><strong>، </strong><strong>مشارکت بیشتری</strong><strong>در گردش</strong><strong>توپ</strong><strong>و</strong><strong> ایجاد </strong><strong>حمله</strong><strong>داشتند. همچنین، مقادیر درجة اعتبار نشان داد که هافبکها، 65/12 درصد و مهاجم، 90/11 درصد هدفهای هم تیمی ها برای پاسدادن توپ طی توالی پاس بودند.</strong><strong>این مطالعه</strong><strong>نشان داد که چگونه</strong><strong>معیارهای</strong><strong>مرکزیت شبکه</strong><strong>میتوانند اطلاعات مفیدی را</strong><strong>برای مربیان و</strong><strong>نیز برای مطالعة</strong><strong>مشارکت</strong><strong>فردی</strong><strong>بازیکنان</strong><strong>برای فرایند</strong><strong>حمله فراهم کنند.</strong>
تحلیل شبکه های اجتماعی,نرم افزار ساکنت,درجة مرکزیت,درجة اعتبار
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1260.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1260_3e8c68684e10e59f1e2b9c26fc6cab1e.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
46
2018
01
21
تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر روابط مربی- ورزشکار
105
124
FA
اکرم
محمدی
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان
a.mohammadi@gmail.com
وحید
ذوالاکتاف
دانشیار فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه اصفهان
v.zolaktaf@yahoo.com
مهدی
نمازی زاده
استاد رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان
m.namazizadeh@yahoo.com
روح الله
عسگری گندمانی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
asgari_2008@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.4360.1838
<strong>هدف اصلی این پژوهش، مطالعة میزان اثربخشی یک دورة فشردة آموزش مهارت</strong><strong></strong><strong>های ارتباطی بر رابطة مربی و ورزشکار بود. ماهیت فردی و ماهیت ورزشی (رشتة ورزشی) و ارتباط آنها با تفاوتهای موجود در رابطة مربیان و ورزشکاران بررسی شد. پژوهش از نوع نیمهتجربی بود و همة ورزشکاران تیم</strong><strong></strong><strong>های بانوان باشگاه ورزشی فولاد مبارکة سپاهان اصفهان که بالغ بر 400 نفر می</strong><strong></strong><strong>شدند، جامعة آماری بودند. نمونة آماری تعداد 40 نفر از سه تیم بسکتبال، کاراته و شنا</strong><strong>بودند که ازطریق نمونهگیری</strong><strong>خوشه</strong><strong></strong><strong>ای و بهصورتتصادفی ساده انتخاب شدند. ابتدا، ازطریق پرسشنامه</strong><strong></strong><strong>های روابط مربی- ورزشکار و سیاهه کیفیت روابط پیش</strong><strong></strong><strong>آزمون انجام شد. سپس، دورة آموزشی فشردة مهارت</strong><strong></strong><strong>های ارتباطی برگزار گردید و پس از دو هفته، پس</strong><strong></strong><strong>آزمون اجرا شد. گروه اول، بسکتبالیستها بهاتفاق مربی خود، گروه دوم، شناگرها بدون مربی و گروه سوم، کاراته</strong><strong></strong><strong>کاها بودند که فقط مربی آنها در دورة آموزشی شرکت کرد. اعضای گروه</strong><strong></strong><strong>های اول و دوم از آموزش</strong><strong></strong><strong>ها برای گرمکردن روابط استفاده کردند و مربی گروه سوم برای سردکردن روابط استفاده کرد. برحسب هدف، دادهها توسط انواع آنوا و رگرسیون چندعاملی تحلیل شد. نتایج نشان داد که</strong><strong>در سه رشتة ورزشی، روابط مربی ـ ورزشکار متفاوت بود. در هر سه گروه، </strong><strong>دورة آموزشی مهارتهای ارتباطی مؤثر بود و خطوط تغییرات سه گروه دارای تعامل بود؛ شناگران، پیشرفت؛ بسکتبالیست</strong><strong></strong><strong>ها پیشرفت بیشتر و کاراته</strong><strong></strong><strong>کاها پسرفت نشان دادند. براساس یافتهها میتوان گفت که کیفیت روابط مربی ـ ورزشکار بیشتر تابع ویژگی</strong><strong></strong><strong>های فردی آنها است و ارتباط زیادی با رشتة ورزشی ندارد. آموزش مربی و ورزشکار باهم، مؤثرتر از آموزش هریک از آنها است.</strong>
مهارتهای ارتباطی,روابط مربی ـ ورزشکار,پرسشنامه
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1254.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1254_cb28c367558716491dc370c22df8eaed.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
46
2018
01
21
توسعة مدل اثر جامعة برند بر ویژگیهای برند
125
140
FA
مهدی
رستگاری
گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
mehdirastegari63@yahoo.com
سید احسان
امیر حسینی
0000-0003-1563-0569
گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
amirhosseini474@gmail.com
احمد
ترکفر
گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
a.torkfar@gmail.com
10.22089/smrj.2017.4366.1839
<strong>هدف پژوهش حاضر بررسی و توسعة مدل اثر جامعة برند بر ویژگی</strong><strong></strong><strong>های برند، با میانجی</strong><strong></strong><strong>گری دلبستگی به برند و نقش تعدیل</strong><strong></strong><strong>کنندة شباهت جامعه </strong><strong>–</strong><strong> برند در صنعت پوشاک ورزشی داخلی و خارجی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بود. پژوهش بهشکل میدانی انجام شد که مشتریان برندهای ورزشی داخلی و خارجی در سطح فروشگاه</strong><strong></strong><strong>های شهر شیراز جامعة آماری آن بود. ابزار اندازه</strong><strong></strong><strong>گیری، پرسشنامة 34 سؤالی در مقیاس پنجارزشی لیکرت بود. نتایج نشان داد که شباهت جامعة برند، رابطة بین تعهد به جامعة برند و دلبستگی به برند و رابطة تعهد به جامعة برند و تعهد به برند را تعدیل کرد؛ درحالیکه شباهت جامعة برند نقش تعدیلکنندهای بین شناسایی و تعیین هویت جامعة برند و شناسایی و تعیین هویت برند نداشت. بهطورکلی، اگر مشتریان جامعة برند ورزشی موفق را بپذیرند، آن جامعة برند ورزشی اثرگذارتر خواهد بود. ایجاد نگرش مثبت در ادراک مشتریان نیز زمانی روی می</strong><strong></strong><strong>دهد که جامعة برند برمبنای خرید و رضایت از خرید مطرح شود و تنها، داشتن هویت جامعة برند و داشتن تعهد به جامعة برند برای ایجاد تغییر مثبت، مؤثر نیست.</strong>
جامعة برند,دلبستگی به برند,تعهد به برند,شباهت جامعه - برند,مشتریان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1273.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1273_38cbdc8f63be63a3d23a2940af2fbd29.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
46
2018
01
21
بررسی تأثیر تعامل اجتماعی و تبادل بین اعضای گروههای داوطلب بر مدیریت داوطلبی رویداد ورزشی (مطالعة موردی سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان)
141
156
FA
شیما
موسوی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
mousavi.sh67@gmail.com
پریسا
اکبری
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
akbari_pa@yahoo.com
علی
نظریان
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
ali.nazarian63@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.4458.1858
<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تعامل اجتماعی و تبادل بین اعضای گروه</strong><strong></strong><strong>های داوطلبی بر مدیریت داوطلبی رویداد ورزشی بود. این پژوهش، ازنظر</strong><strong>هدف،</strong><strong>کاربردی</strong><strong>و</strong><strong>ازحیث ماهیت،</strong><strong>توصیفی-</strong><strong>پیمایشی</strong><strong>بود.</strong><strong>جامعة</strong><strong>آماری متشکل از همة</strong><strong>داوطلبان سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان بود (200 نفر). با توجه به تعداد متغیرهای پنهان، حداقل حجم نمونه برابر با 120 نفر بود که ازطریق</strong><strong>نمونهگیری تصادفی</strong><strong>ساده، 128 داوطلب بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة ترجمهشدة کیم و همکاران (2016) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه به تأیید صاحبنظران (10 نفر) رسید و همچنین، پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی برازش مدل، از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و پی. ال. اس استفاده شد. نتایج نشان داد که تبادل بین اعضای گروههای داوطلبی، تأثیر مثبتی بر توصیه به تجربهکردن فعالیت داوطلبی به دیگران داشت. همچنین، رابطة معناداری بین تبادل اعضا با قصد مشارکت مجدد و توصیه وجود داشت. همچنین، براساس نتایج، بین تعامل اجتماعی و تبادل اعضا رابطة معناداری وجود داشت؛ اما، بین تعامل اجتماعی و قصد مشارکت مجدد رابطة معناداری وجود نداشت. با توجه به نتایج میتوان</strong><strong>گفت</strong><strong>که مسئولان</strong><strong>ورزش دانشجویی باید</strong><strong>وقت</strong><strong>بیشتری</strong><strong>را</strong><strong>برای</strong><strong>بررسی</strong><strong>تأثیر تعامل اجتماعی داوطلبان</strong><strong>و تعامل اعضای داوطلبی، بهعنوان</strong><strong>اصلیترین</strong><strong>متغیر تأثیرگذار در</strong><strong>مدیریت داوطلبی درجهت مشارکت مجدد و توصیه به همکاری در رویدادهای ورزشی صرف</strong><strong>کنند.</strong>
تعامل اجتماعی,مدیریت داوطلبی,مشارکت,رویداد ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1253.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1253_de327d3943fcf9850c950ca94158608b.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
46
2018
01
21
شناسایی عوامل مؤثر بر جذب خیران و واقفان در ورزش
157
174
FA
محمد صادق
افروزه
https://orcid.org/00
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه جهرم
s_afroozeh@yahoo.com
حکیمه
افروزه
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
ha.afroozeh@yahoo.com
فاطمه
کاملی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد لارستان
kameli@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.4484.1865
<strong>در جوامع امروزی، یکی از عوامل توسعة ورزش مشارکت افراد جامعه است. این پژوهش با هدف شناسایی عواملی انجام شد که بتوانند خیران و واقفان را به عرصة ورزش سوق دهند. روش پژوهش، آمیخته بود و جامعة آماری متشکل از خیران، واقفان، مدیران و کارشناسان ورزشی و حج و اوقاف بود که با توجه به روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس، تعداد 150 نفر بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار</strong><strong>مورداستفاده</strong><strong>پرسشنامة</strong><strong>محققساختهای بود که در دو بخش مشخصات فردی و بخش اصلی، سؤالهای پرسشنامه بین نمونه</strong><strong></strong><strong>های پژوهش توزیع شدند. برای تعیین روایی ساختاری ابزار پژوهش، ازروش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد و برای تعیین روایی سازة پرسشنامه، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفة اخلاقگرایی با سه مقولة احترام، مسئولیت اجتماعی و سرمایة اجتماعی، مؤلفة فرهنگسازی با دو مقولة تعریفسازی و شرعینگری، مؤلفة حقوقی با سه مقولة اقلیتسازی، شفافیت و تسریع و مؤلفة آموزش با سه مقولة عمومی، تخصصی و سازمانی، می</strong><strong></strong><strong>توانند بیشترین تأثیر را در جذب خیران و واقفان داشته باشند؛ بنابراین، پیشنهاد می</strong><strong></strong><strong>شود که با دادن آموزش</strong><strong></strong><strong>های عمومی و اختصاصی، علاوهبر جلبنظر خیران به ورزش، به توسعة کیفی اعمال خیریة ورزشی نیز کمک شود.</strong>
خیران,آموزش,حقوقی,ورزش,مشارکت
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1263.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1263_35e1b00a3ed1c9f196e768cca4ac4330.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
46
2018
01
21
شناسایی و اولویتبندی موانع مشارکت ورزشی زنان معلول جسمی و حرکتی استان قم
175
192
FA
حسین
علی محمدی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه قم
h_alimohamady@yahoo.com
جواد
ادبی فیروزجاه
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه قم
jadabi@gmail.com
طاهره
ندایی
0000-0002-4638-6426
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه قم
tahereh_nedaee_74@yahoo.com
مهوش
احمدی
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه قم
mahvash.ahmadi68@gmail.com
10.22089/smrj.2018.4494.1876
<strong>هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی موانع مشارکت زنان معلول جسمی و حرکتی در برنامههای اوقاتفراغت ورزشی در استان قم بود. این مطالعه ازنوع پژوهشهای کاربردی بود که بهصورت پیمایشی انجام شد. زنان معلول جسمی و حرکتی مراجعهکنندة به مراکز بهزیستی و مددکاری (200 نفر) نمونة آماری این پژوهش را تشکیل دادند که بهصورت دردسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسش</strong><strong></strong><strong>نامة تعدیلشدة محمدپور رنجبر و همکاران (1393) در مقیاس لیکرت بود که روایی محتوایی و صوری آن با نظرخواهی از 10 نفر از متخصصان حوزة مدیریت ورزش و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون فریدمن برای رتبهبندی موانع و گویههای مربوط به آن) تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که موانع مشارکت زنان معلول جسمی و حرکتی، بهترتیب اولویت عبارتاند از: موانع اقتصادی، رسانهای، ساختاری، فرهنگی و اجتماعی، شبکههای اجتماعی و موانع فردی. بهنظر می</strong><strong></strong><strong>رسد که توجه به محدودیت</strong><strong></strong><strong>های مالی برای رفع این موانع و همچنین، اطلاعرسانی ازطریق رسانهها بتواند تاحدودزیادی موانع اصلی افزایش مشارکت ورزشی بانوان معلول جسمی و حرکتی را برطرف کند. </strong>
زنان معلول,مشارکت ورزشی,موانع
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1257.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1257_76adac148f6566cd48f12645d1990913.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
46
2018
01
21
ارتباط علّی مزیت رقابتی با منابع تعارض و نقش میانجی انعطافپذیری منابع انسانی در صنعت تولیدات ورزشی
193
212
FA
بهمن
شهریاری
دانشجوی دکتری رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
shahriary.bahman@yahoo.com
عباس
خدایاری
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
khodayariabas@yahoo.com
علی
زارعی
0000000337538325
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
dr_alizarei@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.4854.1937
<strong>هدف این پژوهش ارتباط علّی مزیت رقابتی با منابع تعارض و نقش میانجی انعطافپذیری منابع انسانی در صنعت تولیدات ورزشی بود. روش پژوهش، ازنوع علّی بود که بهصورت میدانی انجام شد. نمونة پژوهش ازبین مدیران و صاحبان واحدهای تولیدی ورزشی تهران انتخاب شد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامة مزیت رقابتی ریحانی (۱۳۹۴)، پرسشنامة منابع تعارض سازمانی خاکپور و همکاران (۱۳۹۴) و پرسشنامة انعطافپذیری منابع انسانی رایت و اسنل (۱۹۹۸) بود که پس از تأیید روایی و پایایی آنها، بین نمونهها توزیع شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از آمار توصیفی و برای ارائة مدل اندازهگیری، از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار بود. همچنین مشخص شد که عامل مزیت رقابتی با ضریبتأثیر 38/0 و با ضریبتأثیر 7/0، اثر مستقیم و معناداری بر انعطافپذیری منابع انسانی و منابع تعارض داشت. افزونبراین، عامل انعطافپذیری سازمانی با ضریبتأثیر 27/0 اثر مستقیم و معناداری بر منابع تعارض داشت؛ بنابراین، با توجه به نتایج بهدستآمده پیشنهاد میشود که مدیران و مسئولان شرکتهای تولیدات ورزشی سعی کنند موارد درونسازمانی مانند اثربخشی هزینهها و زمان را که باعث ایجاد مزیت رقابتی میشوند، مدنظر داشته باشند تا بتوانند مزیت رقابتی موقتی ایجادشده در شرکت را به مزیت رقابتی پایدار تبدیل کنند. همچنین، برای افزایش انعطافپذیری منابع انسانی این شرکتها، مدیران آنها سعی کنند کارکنانی را بهکار گیرند که از مهارتهای کافی برای انجام کار برخوردار باشند.</strong>
مزیت رقابتی,انعطافپذیری منابع انسانی,تعارض سازمانی,انعطافپذیری مهارتی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1275.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1275_92d2070e5706d2d89d47e5ae89e0c913.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
46
2018
01
21
مدلیابی تأثیر هوش معنوی و نگرش به کارآفرینی، بر قصد کارآفرینی در دانشجویان علوم ورزشی
213
230
FA
حمید رضا
صفری جعفرلو
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه جهرم
hamidsafari83@yahoo.com
محمدحسین
قربانی
0000-0002-9380-9735
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی
ghorbani.moho@gmail.com
حسین
زارعیان
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی
zareian.h@gmail.com
10.22089/smrj.2017.4981.1972
<strong>هدف این </strong><strong>پژوهش مدلیابی </strong><strong>تأثیر هوش معنوی و نگرش به کارآفرینی، بر قصد کارآفرینی دانشجویان علوم ورزشی بود. این مطالعه، توصیفی و ازنوع همبستگی بود که بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری متشکل از تمامی دانشجویان علوم ورزشی استان فارس برابر با 680 نفر بود که با لحاظ شرایط لازم برای انجام مدلسازی، تعداد نمونه 220 نفر درنظر گرفته شد. برای گردآوری داده</strong><strong></strong><strong>ها از پرسشنامههای هوش معنوی کینگ (2008)، نگرش به کارآفرینی لینان و چن (2009) و قصد کارآفرینی لینان و چن (2009) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها بهتأیید اساتید مدیریت ورزشی و کارآفرینی رسید و پایایی ازطریق مطالعهای مقدماتی تأیید گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که هوش معنوی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم ازطریق نگرش به کارآفرینی اثر مثبت بر قصد کارآفرینی دارد. همچنین، مدل تأثیر هوش معنوی و نگرش به کارآفرینی، بر قصد کارآفرینی دربین دانشجویان علوم ورزشی از برازش قابلقبولی برخوردار بود. مدل این پژوهش میتواند بهعنوان دستورکاری برای توسعة کارآفرینی، تدوین محتوا، سرفصلهای موردنیاز برای تدریس و بهبود نگرش و قصد کارآفرینی در رشتة علوم ورزشی، استفاده شود. </strong>
دانشجویان علوم ورزشی,قصد کارآفرینی,نگرش به کارآفرینی,هوش معنوی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1085.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1085_f4f430050c70116657bf4d1877ba5e7c.pdf