پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
43
2017
08
23
طراحی مدل ساختاری تمایل به بازگشت تماشاگران در مسابقات لیگ جهانی والیبال براساس اولویتبندی کیفیت خدمات و رضایتمندی
17
38
FA
حمیدرضا
قزلسفلو
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس
h_ghezel@yahoo.com
معصومه
کلاته سیفری
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
ma.kalateh@gmail.com
10.22089/smrj.2017.2023.1430
<strong>ارائۀ خدمات باکیفیت در رقابتهای ورزشی سبب افزایش تماشاگران جدید، توسعۀ مشاغل و کاهش عدم حضور ورزشکاران میشود. درحقیقت، کیفیت خدمات یکی از مهمترین عواملی است که به رضایتمندی و تداوم حضور تماشاگران در ورزشگاهها منجر میشود؛ لذا، هدف از پژوهش حاضر تحلیل مسیر کیفیت خدمات و رضایتمندی بر تمایل به بازگشت تماشاگران لیگ جهانی والیبال بود. بدینمنظور، 375 تماشاگر حاضر در مسابقات لیگ جهانی والیبال بهصورت تصادفی و هدفمند بهعنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای "کیفیت خدمات ورزشی چن" (2011) و "تمایل به بازگشت تماشاگران شانک" (2006) استفاده گردید. همچنین، جهت تجزیهوتحلیل دادهها پس از اطمینان از اعتبار پرسشنامهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس در بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد و نرمافزار آموس جهت ترسیم تحلیل مسیر بهکار رفت. نتایج نشان میدهد که رابطۀ معناداری بین کیفیت خدمات و رضایتمندی با تمایل به بازگشت مجدد تماشاگران وجود دارد. همچنین، در بین کلیۀ ابعاد کیفیت خدمات، مؤلفۀ اعتماد بیشترین تأثیر را بر رضایتمندی تماشاگران داشته است؛ بنابراین، برخورداری از منابع انسانی متخصص که دارای مهارت متناسب با خدمات ارائهشده در استادیوم ورزشی آزادی باشند، میتواند از طریق ایجاد اعتماد در تماشاگران و بهبود رضایتمندی آنها، زمینۀ حضور مجدد تماشاگران را فراهم نماید.</strong>
رضایتمندی,کیفیت خدمات,تماشاگر,تمایل به بازگشت
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1023.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1023_678aa3e1c29bea747c3215428bdd7d92.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
43
2017
08
23
اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش شرکت ایرانسل در لیگ حرفهای فوتبال ایران براساس مدل AIDA
39
60
FA
نسیم
کشمیری
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی و رسانه ها در ورزش، دانشگاه خوارزمی
mona_1917@yahoo.com
علیرضا
الهی
0000000248101949
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
alirezaelahi@yahoo.com
حسین
اکبری یزدی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
akbarihossein@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.2773.1557
<strong>دیرزمانی است که تبلیغات از اجزای درآمدهای بالقوۀ رویدادهای ورزشی محسوب میشود. ارزیابی اثربخشی تبلیغات، سرمایهگذاران، حامیان مالی و سایر شرکتهایی که از طریق ورزش اقدام به تبلیغ کردهاند را در ارائۀ تبلیغاتی تأثیرگذارتر یاری کرده و بر افزایش سهم فروش آنها مؤثر بوده است. دراینراستا، هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش شرکت ایرانسل در لیگ حرفهای فوتبال ایران بود. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامۀ پژوهشگرساختۀ اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش بود که روایی محتوایی و سازۀ آن در پژوهشی جداگانه تأیید گردید. دادههای بهدستآمده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون دوجملهای و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای اس پی اس اس و پی ال اس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که تبلیغات از طریق ورزش شرکت ایرانسل در لیگ برتر فوتبال دارای اثربخشی لازم نبوده است. در ارتباط با نگرش به تبلیغات نیز مشخص شد که نگرش مثبتی درمورد تبلیغات میان تماشاگران وجود دارد. براساس نتایج بهدستآمده پیشنهاد میشود که شرکت ایرانسل با تکیه بر نگرش مثبتی که در ارتباط با تبلیغات از طریق ورزش وجود دارد، نسبت به بهبود ویژگیها و شیوههای اجرای تبلیغات اقدام به بازنگری نموده و از فضای فراهمشده در میادین ورزشی جهت پیشبرد اهداف بازاریابی خود، بهتر و مناسبتر بهره گیرد.</strong>
تبلیغات از طریق ورزش,اثربخشی تبلیغات,مدل AIDA,تماشاگر,لیگ برتر فوتبال
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1028.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1028_3a5cd3bc463901f491c523741a1cf03c.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
43
2017
08
23
مدل علی بیگانگی از کار براساس کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی با تأکید بر نقش واسطهای تعارض، تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی معلمان تربیتبدنی شهر شیراز
61
80
FA
مرضیه
تاجوران
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز
tajvaran@yahoo.com
محمد حسن
صیف
دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
seyfstudent@gmail.com
10.22089/smrj.2017.1693.1383
<strong>پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل علی بیگانگی از کار براساس کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی با تأکید بر نقش واسطهای تعارض، تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی معلمان تربیتبدنی شهر شیراز به روش تحلیل مسیر انجام شد. بدینمنظور، 237 نفر از معلمان تربیتبدنی شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای "عدالت سازمانی نیهوف و مورمن" (1993)، "تعهد سازمانی آلن و مییر" (1990)، "دلبستگی شغلی کانونگو" (1982)، "کیفیت زندگی کاری والتون" (1974)، "تعارض رابینز" (1982) و "بیگانگی از کار موتاز" (1981) پاسخ دادند. نتایج نشان میدهد که تأثیر متغیر کیفیت زندگی کاری از طریق متغیرهای تعارض، تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی بر بیگانگی از کار، منفی و مستقیم است. متغیر عدالت سازمانی نیز از طریق متغیرهای تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی، همین اثر را بر بیگانگی از کار بر جای میگذارد. علاوهبراین، متغیر تعهد سازمانی از طریق متغیر دلبستگی شغلی دارای تأثیر غیرمستقیم و منفی بر بیگانگی از کار بوده و درمقابل، اثر متغیر تعارض از طریق متغیر تعهد سازمانی بر بیگانگی از کار، غیرمستقیم و مثبت میباشد.</strong>
بیگانگی از کار,کیفیت زندگی کاری,عدالت سازمانی,معلمان تربیتبدنی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1026.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1026_fb02aaeafe4a53d1588062cea7134e85.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
43
2017
08
23
طراحی و اعتباریابی پرسشنامۀ رضایت کارکنان از کیفیت خدمات داخلی اماکن ورزشی آبی
81
102
FA
محسن
اسمعیلی
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
m_smaeili2006@yahoo.com
مصطفی
افشاری
0000-0001-8378-8312
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
afshari.ua@gmail.com
مهدی
رسولی
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
mehdyrasooli@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.2715.1547
<strong>هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی پرسشنامۀ رضایت کارکنان از کیفیت خدمات داخلی اماکن ورزشی آبی بود. جامعۀ آماری پژوهش را کارکنان استخرها و مراکز آبی شهر تهران تشکیل دادند. افراد نمونه نیز بهشکل غیرتصادفی و با استفاده از روش غیرهدفمند و دردسترس انتخاب شدند و 284 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. روش تحلیل دادهها استفاده از معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول و دوم بود. نتایج نشاندهندۀ پنج عامل اصلی تأثیرگذار بر رضایت کارکنان از کیفیت خدمات داخلی مراکز آبی میباشد که عبارت هستند از: رهبری، منابع، پاداش، ارتباطات و همکاران. همچنین، مشاهده میشود که عامل رهبری، بیشترین تأثیر را بر رضایت کارکنان داشته است؛ لذا، به مدیران مراکز ورزشی توصیه میشود که با سنجش دورهای کیفیت خدمات داخلی موجب افزایش بهرهوری و رضایت پرسنل خود شوند.</strong>
رضایت کارکنان,کیفیت خدمات داخلی,معادلات ساختاری,تحلیل عاملی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1030.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1030_c7b5d996b39d2ef54868ccea2149b10d.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
43
2017
08
23
ارزیابی و رتبهبندی استراتژیهای توسعۀ ورزش هندبال با استفاده از روش تصمیمگیری خاکستری
103
124
FA
علی اکبر
آقایی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
ali.aghaei@ymail.com
حسن
بحرالعلوم
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
bahrololoum@shahroodut.ac.ir
10.22089/smrj.2017.2627.1531
انتخاب استراتژیهای یک سازمان بهدلیل آنکه قضاوت تصمیمگیرندگان در میزان اهمیت و ارجحیت هریک از گزینهها و یا معیارها در شرایط عدم قطعیت میباشد، یک مسألۀ تصمیمگیری چندمعیاره است. دراینراستا، هدف اصلی پژوهش حاضر بهکارگیری یکی از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در شرایط عدم قطعیت (روش تصمیمگیری خاکستری) جهت ارزیابی و رتبهبندی استراتژیهای توسعۀ ورزش هندبال استان سمنان بود. روش این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و در دو بخش کیفی و کمی بهشکل میدانی انجام گرفته است. نمونۀ آماری پژوهش را 41 نفر از خبرگان ورزش هندبال استان سمنان در بخش تحلیل SWOT و گروهی خبره متشکل از هشت نفر در بخش تدوین استراتژیها و تصمیمگیری چندمعیاره تشکیل دادند. در این پژوهش بر پایۀ تئوری سیستمهای خاکستری، ابتدا وزن هریک از معیارهای استراتژیکمحور برای تمامی گزینهها مشخص شد و سپس، با استفاده از روش درجۀ امکان خاکستری، رتبهبندی استراتژیها انجام گرفت. براساس نتایج، نه استراتژی تدوینشده با استفاده از نه معیار موردارزیابی قرار گرفت و درنهایت، استراتژیهای توسعۀ ورزش هندبال استان براساس شاخصهای مربوطه رتبهبندی گردید. بهطورکلی، میتوان گفت ازآنجاییکه برنامهریزی استراتژیک در شرایط عدم قطعیت انجام میشود، استفاده از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در شرایط عدم قطعیت میتواند منجر به بهبود تصمیمگیری گردد.
تصمیمگیری چندمعیاره,استراتژی,درجۀ امکان خاکستری,تحلیل SWOT
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1029.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1029_f9ed587f444cce49af82da1b0418bb61.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
43
2017
08
23
تأثیر جهتگیری انگیزشی خودمختاری و کنترلی بر وفاداری به تیم در بینندگان تلویزیونی رقابتهای فوتبال
125
140
FA
محمد
مازیاری
0000-0002-5568-9189
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
m.mazyari@yahoo.com
محمد
سالاری محمد آباد
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، مدرس دانشگاه جیرفت
m.salari@ujiroft.ac.ir
10.22089/smrj.2017.2822.1567
<strong>هدف از پژوهش حاضر، تأثیر جهتگیری انگیزشی خودمختاری و کنترلی بر وفاداری به تیم در بینندگان تلویزیونی رقابتهای فوتبال بود. بدینمنظور، 400 نفر از افراد دردسترسی که رقابتهای فوتبال باشگاهی کشورهای اروپایی را در فصل 2016ـ2015 از تلویزیون تماشا میکردند، بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش انگیزۀ تماشای بازیها از پرسشنامۀ علاقۀ ورزشی فانک و همکاران (2002) و مقیاس اس. پی. ای. ای. دی فانک و همکاران (2012) استفاده گردید و بهمنظور سنجش وفاداری به تیم از پرسشنامۀ نیل و فانک (2006) بهره گرفته شد. علاوهبراین، برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان میدهد که جهتگیری انگیزشی خودمختاری و کنترلی، نیازهای متفاوتی را در مصرفکنندگان رسانهای ورزش برآورده میکنند. همچنین، مشاهده میشود که جهتگیری انگیزشی خودمختاری، تأثیر معناداری بر وفاداری به تیم دارد؛ اما، تأثیر جهتگیری انگیزشی کنترلی بر وفاداری به تیم معنادار نمیباشد؛ بنابراین، برای شناسایی طرفداران وفادار بهتر است جهتگیری انگیزشی آنها موردتوجه قرار گیرد. </strong>
انگیزش,بینندگان فوتبال,رسانه,مصرفکنندگان ورزش,وفاداری
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1036.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1036_fde1fb1fa6b980a783ba466cead1f844.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
43
2017
08
23
ساخت و اعتباریابی ابزار شایستگیهای محوری مدیران ادارات ورزش و جوانان
141
160
FA
حبیب
هنری
0000-0002-1279-427X
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
honari_h@yahoo.com
امین
راجی
عضو هیأتعلمی مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور
amin.raji@yahoo.com
فهیمه
مومنی فر
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور
f.momenifar91@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.2277.1469
<strong>هدف از پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزار تعیین شایستگیهای محوری برای انتصاب مدیران ادارات ورزش و جوانان بود. جامعۀ آماری پژوهش را نخبگان مدیریت ورزشی شامل: اعضای هیأتعلمی رشتۀ تربیتبدنی، رؤسای فدراسیونهای ورزشی، مدیران منتخب و کارشناسان خبرۀ وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادند (450 نفر) که برمبنای جدول مورگان، 209 نفر از آنها بهروش تصادفی ـ طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مورداستفاده، ابزار 58 سؤالی شاخصهای شایستگی شامل چهار عامل کلی (فراشایستگی، شناختی، اجتماعی و وظیفهای) بود که براساس طیف لیکرت پنجگزینهای (از بسیار زیاد=یک تا بسیار کم=پنج) به سؤالات آن امتیازدهی شد. شایانذکر است که اعتبار صوری و محتوایی ابزار توسط اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید. همچنین، از شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، از آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی، از آزمون کرویت بارتلت برای تعیین کفایت نمونهگیری و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین اعتبار سازه در نرمافزار اس.پی.اس.اس</strong><strong>و لیزرلاستفاده شد. یافتهها نشاندهندۀ پایایی (94/0) برای ابزار شاخصهای شایستگی میباشد. درخصوص اعتبار سازه نیز مشاهده میشود که هر 58 سؤال رابطۀ معناداری با عاملها داشتهاند. همچنین، نسبت شاخص خیدو به درجۀ آزادی (987/106)، 078/0=آر.ام.سی، 94/0=ان.اف.آی، 93/0=ان.ان.اف.آی، 94/0=سی.اف.آی، 92/0=جی.اف.آیو 90/0=</strong><strong>ای.جی.اف.آی برازش مدل را تأیید میکنند. بهطورکلی، نتایج حاکی از آن است که تمامی عاملها پیشگوی خوبی برای مفهوم شایستگی مدیران ادارات ورزش و جوانان بوده و اعتبار درونی و بیرونی ابزار تعیین شایستگیهای محوری برای انتصاب مدیران ادارات ورزش و جوانان تأیید میشود.</strong>
اعتبار,شایستگی,تحلیل عاملی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1047.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1047_f29d745337c84eeb59572df7ad0a212c.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
43
2017
08
23
برازش معادلۀ رگرسیونی مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان
161
184
FA
فروغ
محمدی
دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی و رسا نه های ورزشی دانشگاه مازندران
foroughmohammadi770@yahoo.com
حمید
قاسمی
دانشیار دانشگاه پیام نور شهریار، تهران
ghasemione@yahoo.com
نریمان
رحمانی
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه
rahmani_nariman@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.180.1052
<strong>تحولات گستردۀ امروزی و پویایی رقابت باعث شده است که سازمانهای هوشمند بهدنبال شرایطی باشند تا بتوانند افراد خلاق و کارآفرین را هرچه سریعتر بهکار گیرند و از مزایای کارآفرینی سازمانی بیشتر بهرهمند شوند. دراینراستا، هدف از پژوهش حاضر برازش معادلۀ رگرسیونی مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بهمنظور تعیین تأثیر فرایندهای مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی بود. جامعۀ آماری را کلیۀ کارکنان وزارت ورزش و جوانان با سطح تحصیلات لیسانس به بالا تشکیل دادند</strong><strong>.</strong><strong>حجم نمونه نیز براساس فرمول کوکران معادل 163 نفر بود که توسط نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. علاوهبراین، ابزار پژوهش دو پرسشنامۀ مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی بود که روایی محتوایی و صوری آنها با مطالعۀ مبانی نظری پژوهش و با استفاده از نظر اساتید و متخصصان مدیریت لحاظ شد و پایایی آن از طریق آزمون آماری ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامۀ مدیریت دانش (94/0) و کارآفرینی سازمانی (92/0) محاسبه گردید. نتایج نشان میدهد که بین مدیریت دانش و فرایندهای آن با کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون چندمتغیره نیز حاکی از آن است که 46 درصد از نمرات کارآفرینی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تحتتأثیر نمرات مدیریت دانش قرار دارد و 55 درصد از تغییرات نمرات آنها نیز تحتتأثیر ابعاد مدیریت دانش (اکتساب دانش، ایجاد دانش، ذخیرۀ دانش، توزیع دانش و نگهداری دانش) میباشد؛ بنابراین، مدیریت دانش و ابعاد آن میتواند بهطور مناسبی کارآفرینی سازمانی را پیشبینی کند.</strong>
مدیریت دانش,کارآفرینی سازمانی,وزارت ورزش و جوانان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1037.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1037_c7b60aac293bd0025ab1c8d5c28311b6.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
43
2017
08
23
بررسی ارزش ویژۀ برند تیم والیبال کالۀ مازندران
185
198
FA
عادل
عبدالله زاده
کارشناسارشد مدیریت و برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه تهران
aabdollahzadeh@ut.ac.ir
همیلا
تکلی
دکترای مدیریت و برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه تهران
htakali@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.494.1111
<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارزش ویژۀ برند تیم والیبال کالۀ مازندران بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و شیوۀ گردآوری دادههای آن میدانی میباشد. جهت انجام پژوهش، 338 نفر از تماشاگران مسابقۀ تیم والیبال کالۀ مازندران در ورزشگاه 2000 نفری پیامبر اعظم شهرستان آمل بهروش طبقهای متناسب انتخاب شدند و پرسشنامهای با 49 سؤال را تکمیل نمودند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامۀ </strong><strong>"</strong><strong>راس، راسل و بنگ</strong><strong>"</strong><strong> (2008) استفاده شد و روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید این حوزه موردتأیید قرار گرفت. همچنین، بهمنظور تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ (86/0) بهره گرفته شد و برای آزمون مدل فرضی پژوهش، تحلیل عاملی </strong><strong>تأییدی</strong><strong> مورداستفاده قرار گرفت که درنهایت، 13 عامل پیشنهادی راس درمورد تیم کاله تأیید گردید. نتایج نشاندهندۀ تأثیر 11 عامل نشان برند، رقابت، مزیت، تعامل اجتماعی، تعهد، تاریخچۀ تیم، ویژگی سازمانی، موفقیت تیم، بازی تیم، افراد غیربازیکن و ورزشگاه در بعد تداعیات ارزش برند و دو عامل همانندسازی و درونیکردن در بعد آگاهی از ارزش برند میباشد. همچنین، مشاهده میشود که هر 13 عامل مؤثر در ارزش برند تیم (معرفیشده ازسوی راس) دربارۀ تیم والیبال کاله نیز موردتأیید قرار میگیرند؛ بهعبارتدیگر، چنانچه مدیران تیمها و باشگاهها درصدد ایجاد و یا افزایش ارزش برای برند تیم خود هستند، باید متغیرهای مذکور را موردتوجه قرار دهند.</strong>
ارزش ویژۀ برند,تیم والیبال کالۀ مازندران,تیم والیبال
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1039.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1039_d6ffd4b6565f6c9a011529db4d5d7226.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
43
2017
08
23
تدوین راهبردهای مسئولیت اجتماعی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
199
216
FA
محمد صادق
افروزه
https://orcid.org/00
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه جهرم
s_afroozeh@yahoo.com
امیر احمد
مظفری
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
mozaffari@yahoo.com
نجف
آقایی
0000-0003-1429-4647
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی
aghaei.hamid@gmail.com
مرجان
صفاری
0000-0002-0257-7896
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس تهران
saffari.marjan@modares.ac.ir
10.22089/smrj.2017.2482.1504
<strong>مسئولیت اجتماعی مفهوم جدیدی در بازاریابی و مباحث جامعهشناسی است که باشگاههای فوتبال دارای پتانسیل استفاده از آن میباشند؛ ازاینرو، هدف اصلی از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای مسئولیت اجتماعی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. نمونۀ آماری پژوهش را 19 نفر از نخبگان، مدیران، مربیان و اعضای هیأت علمی تشکیل دادند که به روش مصاحبه و با استفاده از نمونهگیری نظری انتخاب شدند. انتخاب خبرگان نیز با حداکثر نوسان انجام گرفت. شایانذکر است که یافتهها از طریق روش کدگذاری در سه مرحلۀ باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج، 42 نشان در کدگذاری شناسایی گردید که در 14 مقوله شامل: آموزش رسانهها، آموزش اخلاقی و اجتماعی مدیران، ورزشکاران و ذینفعان، آموزش شهروندی، جامعهسنجی، برندسازی اجتماعی، مدیرسازی، توسعۀ مالی، ترویج، توسعۀ زیربنایی، توسعۀ داوطلبی، فوتبالسازی نسل چهارم، عقد قرارداد، شبکهسازی برخط، دیپلماسی و مذاکره و شش مؤلفۀ آموزش، مهندسی اجتماعی، استقلالگرایی، ساختارسازی، تفکرسازی و ارتباطات طبقهبندی شدند. برمبنای نتایج میتوان گفت که هر راهبرد میتواند بنابر موقعیت جامعۀ محلی و باشگاه فوتبال در اولویت قرار گیرد تا باشگاه و جامعه هر دو منتفع گردند.</strong>
مسئولیت اجتماعی,راهبرد,آموزش,جامعه,لیگ برتر
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_992.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_992_02b88ba51d09faa462f64a1944e2e97b.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
43
2017
08
23
تحلیل محتوا و روند مقالات مدیریت ورزشی چاپشده در نشریات علمی ـ پژوهشی
217
236
FA
سید مرتضی
عظیم زاده
استادیار رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
mortezaazimzade@um.ac.ir
کیانوش
شجیع
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
kianooshshajie@yahoo.com
یاسر
صفار
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
yaser.safar@chmail.com
فریده
افروزی
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
farideh.afroozi@gmail.com
10.22089/smrj.2017.2263.1464
<strong>هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کمی و روند مقالات مدیریت ورزشی چاپشده در نشریات علمی ـ پژوهشی ایران بود. بدینمنظور، نسخههای الکترونیکی موجود در هشت نشریۀ علمی ـ پژوهشی طی سالهای (1380) تا (1392) جمعآوری گردید و 710 مقاله موردبررسی قرار گرفت. روش بهکاررفته در پژوهش، روش تحلیل محتوا بود. ابزار مورداستفاده نیز یک چکلیست کدگزاریشده بود که روایی آن توسط متخصصان مدیریت ورزشی موردسنجش قرار گرفت. شایانذکر است که پایایی برگهها با استفاده ضریب توافق بین کدگزاران (آزمون اسکات) درحدود 85 درصد بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز از دو روش آماری توصیفی (جداول و اشکال) و استنباطی (مجذور خی دو) استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که حدود 45 درصد از مقالات مدیریت ورزشی مربوط به حوزۀ رفتار سازمانی میباشد. علاوهبراین، نشریۀ مدیریت ورزشی (حرکت) و مطالعات مدیریت ورزشی درمجموع، حدود 66 درصد از کل مقالات را پوشش میدهند. گرایش بهسمت بازاریابی، کارآفرینی و کسبوکار نیز از دیگر نتایج این پژوهش بهشمار میرود. بهطورکلی، تحلیل روند مقالات مدیریت ورزشی در حیطههایی موردبررسی حاکی از افزایش کمیت در گرایش مقالات، روشهای پژوهش، نرمافزارهای مورداستفاده و غیره بوده و روند صعودی آن آیندهای امیدبخش را برای این رشته متصور میشود.</strong>
تحلیل محتوا,روند,مقالات,مدیریت ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1040.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1040_6cecdf09c1f6c1e43a517e3759a132e5.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
43
2017
08
23
تحلیل عوامل مؤثر بر وجود صندلیهای خالی در استادیومهای فوتبال با استفاده از روش TOPSIS
237
256
FA
مریم
فلاح کاظمی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
bh_falah@yahoo.com
نگار
قلی پور
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
ngholipour@yahoo.com
حسین
عیدی
0000-0002-6039-7826
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
eydihossein@gmail.com
10.22089/smrj.2017.2435.1497
<strong>تماشاچیانی که برای تماشای مسابقات ورزشی در ورزشگاهها حضور مییابند، اهمیت خاصی برای هر لیگ ورزشی داشته و بهعنوان مهمترین سرمایة باشگاههای حرفهای محسوب میشوند؛ زیرا، علاوهبر آنکه به لیگهای ورزشی هویت میبخشند، با خرید بلیت مسابقات نقش برجستهای را در کسب درآمد برای لیگهای ورزشی ایفا میکنند. دراینراستا، پژوهش حاضر با هدف تحلیل و بررسی عوامل مؤثر بر کاهش استقبال تماشاگران ایرانی از حضور در استادیومها و تماشای فوتبال صورت گرفت. روش این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و بهلحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعة آماری آن را تمامی تماشاگران پانزدهمین دورۀ لیگ برتر فوتبال در کشور تشکیل دادند. نمونهگیری نیز بهصورت خوشهای و سهمیهای و با درنظرگرفتن مناطق پنجگانۀ کشور انجام گرفت و از تکنیک تاپسیس برای بررسی وزندهی شرکتکنندگان به عوامل استفاده شد. همچنین، از پرسشنامههای کاروالهو و همکاران (2014) و جورجنسن (2015) نیز بهره گرفته شد و روایی صوری و محتوایی آن از طریق نظرخواهی از اساتید مدیریت ورزشی موردتأیید قرار گرفت و پایایی درونی آن از طریق آلفای کرونباخ معادل (81/0) محاسبه گردید. یافتهها نشان میدهد که از نظر تماشاگران، عوامل جذابیت بیشترین اهمیت را داشته و پس از آن عوامل اقتصادی در رتبۀ بعدی قرار دارد. عوامل مشوقزا نیز از کمترین اهمیت برخوردار بودهاند. برمبنای نتایج به سیاستگذاران پیشنهاد میشود که به عوامل جذابیت محیط استادیومها و نیز ابعاد اقتصادی آن توجه ویژهای داشته باشند.</strong>
استادیوم تماشاگران,فوتبال,لیگ حرفهای
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1060.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1060_d81c038a61eafecd15632bbffd388c36.pdf