پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
42
2017
06
22
تبیین نقش سرمایۀ اجتماعی در توسعۀ مشارکت ورزشی جوانان (مطالعۀ موردی: شهر یزد)
17
38
FA
مهربان
پارسا مهر
دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه یزد
parsamehr@yazd.ac.ir
محمدرضا
نیک نژاد
دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
neek_m2008@yahoo.com
سید پویا
رسولی نژاد
دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی
puya_rasulinejad@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.988
<strong>هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش سرمایۀ اجتماعی در توسعۀ مشارکت ورزشی جوانان شهر یزد بود. این پژوهش بهلحاظ نوع، کاربردی بوده و از منظر گردآوری دادهها، پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی جوانان 29ـ15 سالۀ ساکن در شهر یزد تشکیل دادند که از میان آنها 372 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای متناسب بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها نیز با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. یافتهها نشان میدهد که میانگین سرمایۀ اجتماعی و مشارکت ورزشی مردان نسبت به زنان بیشتر است و بین سرمایۀ اجتماعی و مؤلفههای عمدۀ آن (اعتماد اجتماعی، هنجار اجتماعی، شبکۀ اجتماعی و مشارکت اجتماعی) با مشارکت ورزشی جوانان رابطۀ معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل چندمتغیره نیز حاکی از آن است که سرمایۀ اجتماعی و مؤلفههای عمدۀ آن توانستهاند بیش از 15 درصد از تغییرات متغیر وابسته؛ یعنی مشارکت ورزشی را تبیین نمایند. برایناساس و بهعنوان نتیجهگیری نهایی میتوان گفت که تلاش برای تقویت سرمایۀ اجتماعی جوانان میتواند استراتژی ارزشمندی برای گسترش مشارکت ورزشی آنها باشد.</strong>
سرمایۀ اجتماعی,مشارکت ورزشی,شبکۀ اجتماعی,جوانان,یزد
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_988.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_988_4967ed5992431ca27bf55eae9e29fbd7.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
42
2017
06
22
مقایسۀ وضعیت خودبرندسازی دانشجویان تربیتبدنی با دانشجویان سایر رشتهها با تأکید بر الگوی ششگانۀ مهارتهای ارتباطی مؤثر قاسمی
39
54
FA
حمید
قاسمی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور شهریار
ghasemione@yahoo.com
اکبر
فریدفتحی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور تهران
aff_sport@yahoo.com
رضا
طلایی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال، آمل
talaie2044@gmail.com
حسین
فارسی
دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، دانشگاه علم و فرهنگ تهران
0@0.com
10.22089/smrj.2017.2254.1462
<strong>هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ وضعیت خودبرندسازی دانشجویان رشتههای مختلف تربیتبدنی با دانشجویان دیگر رشتهها با تأکید بر الگوی ششگانۀ مهارتهای ارتباطی مؤثر قاسمی بود. روش این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بود و جامعۀ آماری آن را تمامی دانشجویان کارشناسی و کارشناسیارشد گرایشهای مختلف تربیتبدنی و دیگر رشتهها در دانشگاههای منتخب در سال (1394) تشکیل دادند. نمونۀ آماری نیز 384 نفر در نظر گرفته شد. ابزارهای پژوهش دو پرسشنامۀ "تعیین وضعیت خودبرندسازی قاسمی (1393)" و "تعیین سطح مهارتهای ارتباطی قاسمی (1393)" بود. بهمنظور بررسی روایی صوری پژوهش از نظر پنج متخصص این حوزه استفاده گردید و برای روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. همچنین، پایایی پرسشنامه (بر روی یک نمونۀ 30 نفره) با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامۀ تعیین وضعیت خودبرندسازی قاسمی معادل (81/0) و برای پرسشنامۀ تعیین سطح مهارتهای ارتباطی معادل (86/0) بهدست آمد. علاوهبراین، از آزمون کلوموگروف ـ اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی، تی تکنمونهای، تی مستقل و آزمون لوین جهت مقایسۀ بین متغیرها استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخۀ 22 انجام گرفت. نتایج نشان میدهد که وضعیت خودبرندسازی دانشجویان حوزۀ تربیتبدنی بهطور معناداری ضعیف میباشد (05/0>P) و دانشجویان حیطۀ تربیتبدنی بهلحاظ مهارتهای نوشتن، سخنگفتن و استفاده از ابزارهای ارتباطی روزمره و نوین بهطور معناداری ضعیف بوده و وضعیت مهارتهای گوشدادن، خواندن و زبانتنی بهشکل معناداری مناسب میباشد (05/0>P). همچنین، نتایج حاکی از آن است که خودبرندسازی دانشجویان تربیتبدنی بهشکل معناداری پایینتر از خودبرندسازی دانشجویان غیرتربیتبدنی است (05/0>P). براساس نتایج، با توجه بیشتر به آموزش مهارتهای ارتباطی در رشتۀ تربیتبدنی میتوان علاوهبر افزایش این مهارتها به افزایش مهارت خودبرندسازی دانشجویان کمک نمود.</strong>
مهارتهای ارتباطی,مدل ششگانۀ ارتباطات,خودبرندسازی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_991.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_991_b097d6269a4958617d78f8ca7ddc4e02.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
42
2017
06
22
تحلیل اثرگذاری ورزش حرفهای و قهرمانی بر توسعۀ ورزش
55
72
FA
محمد
پورکیانی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی
m.pourkiani46@gmail.com
مهرزاد
حمیدی
0000-0002-0425-8936
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
mhamidi@ut.ac.ir
محمود
گودرزی
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
m_goodarz@yahoo.com
محمد
خبیری
https://orcid.org/00
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
s_afroozeh@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.454.1143
<strong>میتوان اذعان داشت که توسعۀ ورزش ملی بخش مهمی از توسعۀ اقتصادی ـ اجتماعی است. رواج ورزش در تمامی بخشها موجب افزایش نشاط اجتماعی و بهرهوری ملی میشود؛ ازاینرو، هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل اثرگذاری ورزش حرفهای و قهرمانی بر توسعۀ ورزش بود. روش این پژوهش، آمیخته بوده و ابزار گردآوری دادههای آن پرسشنامۀ پژوهشگرساختۀ توسعۀ ورزش میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را مدیران ورزش و اساتید مدیریت ورزشی تشکیل دادند (حدود 60 متخصص مدیریت ورزشی و 40 مدیر ارشد ورزشی) که بهدلیل محدودیت جامعه، نمونه برابر با جامعه در نظر گرفته شد و درنهایت، 73 پرسشنامه دریافت گردید. بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون تی تکنمونهای، آزمون فریدمن، آزمون دوجملهای و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان میدهد که در ورزش حرفهای، اولویت بیشتر از آن معیار داشتن اماکن و فضاهای کالبدی ورزشی دارای استانداردهای بینالمللی بوده و در ورزش قهرمانی از آن توسعۀ نظام استعدادیابی و پرورش ورزشکاران مستعد در توسعۀ ورزش میباشد. برایناساس، لزوم توجه ویژه به نظام آموزشی کشور بهمنظور پرورش استعدادها و ورزشکاران درجهت ایجاد زیرساختهای ورزشی مناسب ضروری بهنظر میرسد.</strong>
استعدادیابی,توسعۀ زیرساختها,ورزش قهرمانی,ورزش حرفهای,توسعۀ ورزش
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1011.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1011_8357697407eff06ac964a50b69cb8667.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
42
2017
06
22
تأثیر نوع برنامهریزی ورزشی بر عملکرد اجتماعی و انطباقی دختران دبیرستانی
73
92
FA
امیر
دانا
استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیتبدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
amirdana@iaut.ac.ir
امیر حمزه
سبزی
استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیتبدنی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
amirhamzehsabzi@gmail.com
المیرا
گوزل زاده
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
gozalzadehe@gmail.com
10.22089/smrj.2017.2512.1511
<strong>هدف از پژوهش حاضر، آزمون "فرضیۀ بیشبرنامهریزی" درزمینۀ ورزش و تعیین تأثیر نوع برنامهریزی ورزشی (عدم مشارکت، مشارکت فراغتی و مشارکت آماتور در ورزشهای سازمانیافته) بر عملکرد اجتماعی و انطباقی دختران دبیرستانی بود. در این پژوهش توصیفی ـ پسرویدادی، 270 دانشآموز دختر (110 غیرورزشکار، 97 ورزشکار فراغتی و 63 ورزشکار آماتور) نسخۀ اعتباریابیشدۀ مقیاس عملکرد اجتماعی و انطباقی کودکان و نوجوانان را تکمیل نمودند که دادههای حاصل از آن با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمونهای تعقیبی مرتبط در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل گردید. براساس یافتهها، نوع برنامهریزی ورزشی بر ابعاد عملکرد تحصیلی، روابط با همسالان و وظایف خانگی/ مراقبت از خود تأثیر معناداری داشته است؛ اما اثر آن بر روابط با خانواده بهلحاظ آماری معنادار نمیباشد. تحلیلهای تعقیبی نیز نشان میدهد که عملکرد تحصیلی گروه آماتور پایینتر از گروههای فراغتی و غیرورزشکار است؛ اما روابط با همسالان در گروه آماتور از گروه فراغتی و غیرورزشکار و نیز روابط با همسالان در گروه فراغتی بالاتر از گروه غیرورزشکار میباشد. علاوهبراین، سطح وظایف خانگی و مراقبت از خود در گروه آماتور بالاتر از گروه غیرورزشکار بوده و در سایر موارد تفاوتها از نظر آماری معنادار نمیباشند. درمجموع، نتایج پیشنهاد میکنند که انتقال مشارکت از ورزش فراغتی به رقابتی، تأثیر مثبتی بر کیفیت عملکرد اجتماعی (روابط با همسالان) و انطباقی (وظایف خانگی و مراقبت از خود) دارد؛ اما ممکن است موجب افت تحصیلی گردد. شایانذکر است که یافتهها از فرضیۀ بیشبرنامهریزی درمورد اثرات منفی افزایش در فعالیتهای سازمانیافته حمایت میکند.</strong>
بیشبرنامهریزی,مشارکت ورزشی,عملکرد اجتماعی و انطباقی,دختران دبیرستانی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_975.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_975_65bb780f693057b3ca21945c420dd63d.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
42
2017
06
22
تحلیل اهمیت ـ عملکرد عوامل مؤثر بر تصمیم تماشای یک مسابقۀ فوتبال
93
112
FA
احمدعلی
آصفی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان
asefi@ut.ac.ir
آرزو
دهقان
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان
arezoodehghan90@gmail.com
محبوبه
سلیمانی
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان
solaimani.mahboobe@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.2182.1450
<strong>هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اهمیت ـ عملکرد عوامل مؤثر بر تصمیم تماشای یک مسابقۀ فوتبال بود. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده و جامعۀ آماری آن را تماشاگران مسابقۀ فوتبال تیمهای سپاهان و سایپا تشکیل دادند که از میان آنها 384 نفر با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. جهت انجام پژوهش، عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در ورزشگاهها با بررسی دقیق ادبیات و پیشینۀ پژوهش شناسایی شده و جهت طراحی پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفتند. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصان و صاحبنظران بررسی گردید و ضریب پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ معادل (94/0) محاسبه گشت. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج نشان میدهد که از میان 32 عامل اثرگذار بر تصمیمگیری درمورد تماشای یک مسابقۀ فوتبال، سه عامل در ناحیۀ اولویت کم، 22 عامل در ناحیۀ تمرکز بر آن و هفت عامل در ناحیۀ حفظ عملکرد قرار گرفتهاند. شایانذکر است عواملی که در ناحیۀ اولویت کم قرار گرفتهاند برای عملکرد سیستم، تهدیدکننده نبوده و نیازمند به اصلاح فوری نمیباشند؛ عوامل موجود در ناحیۀ تمرکز بر آن نیازمند به اقدام اصلاحی فوری بوده و از این منظر در اولویت بالایی قرار دارند؛ عوامل جای گرفته در ناحیۀ حفظ عملکرد نیز نهتنها از نظر تماشاگران مهم میباشند، بلکه از عملکرد آنها رضایت حاصل شده است.</strong>
تحلیل اهمیت ـ عملکرد,فوتبال,تماشاگر,مدل IPA,تصمیم برای تماشا
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_978.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_978_7a5ffda0ce6a8675031fc3a64dc393df.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
42
2017
06
22
نقش ویژگیهای منبع اطلاعاتی بر تبلیغات دهانبهدهان لباسهای ورزشی
113
136
FA
مهدی
جوکار
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
m.jokar88@yahoo.com
ابراهیم
علیدوست قهفرخی
0000-0002-8909-7122
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
e.alidoust@yahoo.com
مجید
جلالی فراهانی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
jalali@ut.ac.ir
10.22089/smrj.2017.965.1256
<strong>هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگیهای منبع اطلاعاتی در تبلیغات دهانبهدهان لباسهای ورزشی با ارزیابی نقش میانجی ریسک کارکردی و ریسک روانشناختی در توسعۀ این رابطه بود. روش این پژوهش توصیفی ـ همبستگی با هدف کاربردی بوده که بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش را مشتریان فروشگاههای لباس ورزشی سطح شهر تهران تشکیل دادند. روش نمونهگیری مورد استفاده در این پژوهش، روش تصادفی دردسترس بود که براساس جدول نمونهگیری مورگان، تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و با احتمال پنج درصد ریزش، 400 پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. ابزار پژوهش نیز پرسشنامۀ پژوهشگرساختهای بود که روایی آن به تأیید 12 تن از اساتید حوزۀ مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل (88/0) بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز از طریق روش آماری مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار آموس 21 صورت گرفت. نتایج با توجه به مدلسازی معادلات ساختاری نشان میدهد که بین تخصص منبع اطلاعاتی مشتری با تبلیغات دهانبهدهان و نیز بین شباهت منبع اطلاعاتی با تبلیغات دهانبهدهان محصولات ورزشی (لباس) رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. بین کاهش دو نوع ریسک کارکردی و ریسک روانشناختی مشتری با تبلیغات دهانبهدهان نیز ارتباط مثبت و معناداری مشاهده میشود. همچنین، نتایج حاکی از آن است که کاهش ریسک کارکردی مشتری بین رابطۀ تخصص منبع با تبلیغات دهانبهدهان بهعنوان یک متغیر میانجی جزئی میباشد؛ اما کاهش این ریسک در رابطۀ بین شباهت منبع و تبلیغات دهانبهدهان دارای نقش میانجی نمیباشد. علاوهبراین، کاهش ریسک روانشناختی مشتری بین رابطۀ تخصص منبع با تبلیغات دهانبهدهان بهعنوان یک متغیر میانجی جزئی مطرح است؛ مانند کاهش ریسک کارکردی؛ اما کاهش این ریسک رابطۀ بین شباهت منبع و تبلیغات دهانبهدهان را بهشدت تحتتأثیر قرار میدهد و بهصورت کامل این رابطه را میانجیگری میکند. نتیجهگیری کلی آن است که مشتریان بههنگام خرید در پی یافتن اطلاعات از افراد متخصص و مشابه با خود بهمنظور کاهش ریسکهای دریافتی هستند و هرچقدر منبع اطلاعات اکتسابی متخصصتر باشد، این امر با کاهش ریسک بیشتری همراه بوده و میتواند بهوجودآورندۀ یک جریان سودآور تبلیغات دهانبهدهان محصولات ورزشی از سوی مشتریان برای فروشنده باشد.</strong>
منبع اطلاعاتی,تبلیغات دهانبهدهان,ریسک کارکردی,ریسک روانشناختی,محصولات ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_987.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_987_91552e04b21db9d99cd0dba3801b2351.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
42
2017
06
22
شناسایی موانع ارتقای ورزشی زنان ورزشکار لیگ برتر استان خوزستان
137
162
FA
سمیه
پورگچی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
poorgachisomaye@gmail.com
صدیقه
حیدری نژاد
0000-0002-8631-2851
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
heydari_s@scu.ac.ir
سیده ناهید
شتاب بوشهری
استادیار روانشناسی ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
nahidshetab@yahoo.com
امین
خطیبی
0000-0003-4921-5638
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
khatibi83@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.1988.1423
<strong>هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع ارتقای ورزشی زنان ورزشکار لیگ برتر استان خوزستان بود. با توجه به فقدان ابزار مناسب جهت بررسی موانع، ابتدا اقدام به طراحی و اعتباریابی پرسشنامه در سه بخش گردید. در بخش اول پس از مطالعۀ پیشینۀ پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته با زنان ورزشکار صورت گرفت که بدینترتیب پرسشنامهای مقدماتی با 62 گویه بهدست آمد و پس از بازبینی تیم پژوهش، گویههایی که همپوشانی داشتند، حذف شدند و درنهایت، 54 گویه شناسایی گشت. در بخش دوم، بهمنظور کاهش تعداد گویهها و شناسایی گویههای با ارتباط بیشتر از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد که با حذف هشت گویه، 46 گویه باقی ماند و در نه عامل اصلی قرار گرفت. در بخش سوم نیز روایی سازه و آزمون مدل پژوهش به روش حداقل مربعات جزئی جهت بررسی روایی سازۀ تحلیل عاملی تأییدی بررسی گردید و مشخص شد که مدل هشت عاملی نسبت به سایر مدلها برازش بهتری دارد و هشت عامل اصلی با 43 سؤال بهعنوان موانع ارتقای ورزشی زنان ورزشکار استان خوزستان به ردههای بالای ورزشی شناسایی شدند که با توجه به رتبهبندی موانع با آزمون فریدمن، عامل برخورد جامعه با میانگین رتبهای (37/5) در جایگاه اول و عوامل مدیریتی (25/5)، نابرابری جنسیتی در سازمانهای ورزشی (23/5)، عوامل فنی (5)، حاکمیت روابط بر ضوابط در سازمانهای ورزشی (87/4)، هزینهها و آیندۀ شغلی (24/4)، تصور از جنسیت (25/3) و جنسیت و فرهنگ (80/2) در رتبههای دوم تا هشتم موانع جای گرفتند.</strong>
اعتباریابی,موانع ارتقای ورزشکاران زن,استان خوزستان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1001.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1001_f3597ad67db379876559e76afabd7154.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
42
2017
06
22
تدوین الگوی شایستگیهای شغلی مدیران ورزشی (مطالعۀ موردی: مدیران ادارات کل ورزش و جوانان استانها)
163
184
FA
مرتضی
فتاح پور مرندی
0000-0002-3087-3158
دکترای مدیریت و برنامهریزی تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه
m.fattahpour66@gmail.com
سید محمد
کاشف
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه
mm.kashef@yahoo.com
میرحسن
سید عامری
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه
ha_ameri2003@yahoo.com
رضا
شجیع
استادیار مدیریت ورزشی ، دانشگاه پیامنور کرج
rezashajie@gmail.com
10.22089/smrj.2017.2595.1525
<strong>هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین الگوی شایستگی مدیران ادارات کل ورزش و جوانان کشور بود. روش این پژوهش کاربردی بوده و بهصورت آمیخته انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کیفی را افراد صاحبنظر در امور انتخاب و انتصاب مدیران اجرایی کشور تشکیل دادند. نمونهگیری در بخش کیفی نیز بهصورت ترکیبی از روش نمونهگیری نظری و گلوله برفی صورت گرفت. علاوهبراین، در مرحلۀ تأیید الگو، جامعۀ آماری شامل کلیۀ افراد شاغل در حوزۀ ستادی مدیریت کل ورزش و جوانان استانها، مدیران تربیتبدنی دانشگاهی و اساتید منتخب مدیریت ورزشی دارای سابقۀ مدیرت در حوزۀ ادارۀ ورزش و جوانان بودند. دادههای پژوهش از طریق بررسى اسناد و مدارک طى مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان، مسئولان، متخصصان و مدیران حوزۀ ورزش انجام گرفت. در قسمت کیفی نیز با استفاده از روش دادهبنیاد، الگوی شایستگی مدیران با 91 مفهوم، 11 مقوله و سه طبقه تبیین گشت و درنهایت، پس از تجزیهوتحلیل نهایی درقالب "الگوی شایستگی مدیران کل ورزش و جوانان" ارائه گردید و درادامه، با استفاده از نرمافزار پی.ال.اس مورد آزمون و تأیید قرار گرفت. نتایج نشان میدهند که شایستگیها میتوانند بهعنوان زبانی مشترک برای کارکردهای مختلف منابع انسانی مطرح باشند و در نیازسنجی آموزشی افراد، تهیه و ارزشیابی برنامۀ آموزشی، ارزشیابی کارایی و اثربخشی آموزشی و برنامهریزی برای رشد و پیشرفت فرد بهکار روند.</strong>
الگوی شایستگی,ادارات کل ورزش و جوانان,مدیران
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_973.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_973_f0ff82eddc7b1fbf76f10ec16ad24082.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
42
2017
06
22
کارکردهای اجتماعی ورزش همگانی با تأکید بر اعتماد اجتماعی
185
202
FA
بهمن
سبحانی
دانشجوی دکتری رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی
bsobhanib@gmail.com
سید ضیاء
هاشمی
دانشیار جامعهشناسی، دانشگاه تهران
zhashemi@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.1238.1298
<strong>در ادبیات جامعهشناسی شبکههای اجتماعی غیررسمی بهعنوان یکی از راههای اصلی تقویت روابط و پیوندهای اجتماعی میان افراد و بهتبع آن، افزایش اعتماد اجتماعی شناخته شدهاند و ازآنجاییکه ورزش همگانی نوع غیررسمی و داوطلبانۀ ورزش بوده و فضای مطلوبی را جهت افزایش روابط متقابل و پیوندهای عاطفی و نزدیک بین افراد مختلف جامعه مهیا میکند، بهنظر میرسد که میتواند از طریق کارکردها و سازوکارهای خاص خود در تقویت اعتماد اجتماعی مؤثر باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ شرکت جوانان در ورزشهای همگانی با اعتماد اجتماعی آنها به انجام رسید. روش این پژوهش پیمایشی بوده و طرح آن از نوع همبستگی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی جوانان 15 تا 29 سالۀ شهر تهران بود که از میان آنها 405 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شده و به دو گروه شرکتکننده در ورزش همگانی و غیرشرکتکننده در ورزش همگانی تقسیم شدند و مؤلفههای اعتماد اجتماعی آنها با استفاده از پرسشنامۀ پژوهشگرساخته سنجیده شد. نتایج نشان میدهد که میانگین اعتماد اجتماعی درحالت کلی آن برای افراد شرکتکننده در ورزش همگانی (96/2) بیشتر از میانگین این متغیر برای افراد غیرشرکتکننده در آن (84/2) میباشد و این تفاوت از نظر آماری معنادار است؛ بدینمعناکه میتوان گفت شرکت در ورزش همگانی با میزان اعتماد اجتماعی جوانان مورد پژوهش همبستگی دارد. همچنین، در بررسی ابعاد اعتماد اجتماعی مشخص گردید که تفاوت میانگین دو گروه درمورد متغیرهای اعتماد بین شخصی و اعتماد تعمیمیافته از نظر آماری معنادار میباشد؛ اما درمورد اعتماد بنیادین و اعتماد نهادی تأثیر معناداری مشاهده نمیشود.</strong>
ورزش همگانی,اعتماد اجتماعی,شبکههای اجتماعی غیررسمی,جوانان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_981.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_981_48a3309e1fa6fb093d3182c7ba7e5e1c.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
42
2017
06
22
نقش مدیریت دانشگاهی در منابع استرس دانشجویان ورزشکار و راهکارهای مقابله با آن
203
222
FA
امیررضا
خادم
مربی مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
majidscience12@gmail.com
علیرضا
فارسی
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
مجید
مرادی
دانشجوی دکتری کنترل حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
majid.danaee58@yahoo.com
10.22089/smrj.2017.2658.1539
پ<strong>ژوهش حاضر جهت شناسایی منابع استرس و راهکارهای کنارآمدن با آن در دانشجویان ورزشکار کشور با تأکید بر نقش مدیریت دانشگاه در این موارد انجام گرفت. پس از تقسیمبندی دانشگاههای کشور به پنج منطقۀ جغرافیایی، متناسب با تراکم نسبی جمعیت دانشجویی هر منطقه، پرسشنامههای منابع استرس بورگ (2009) و راهکارهای مقابله با استرس کارور (1997) بین 1000 دانشجوی ورزشکار توزیع گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که عمدۀ منابع استرس دانشجویان کشور نوعاً استرسهایی درکشده (نه واقعی) هستند و راهکارهای مقابلهای در گروه پزشکی، متنوعتر و کارآمدتر از گروه غیرپزشکی میباشند. نتایج تی مستقل نیز حاکی از آن است که اختلاف کلی منابع استرس دانشگاههای پزشکی و غیرپزشکی معنادار میباشد؛ اما تفاوت راهکارها معنادار نیست. ازآنجاییکه منابع استرس شناساییشده غالباً در حیطههای مدیریتی ـ اداری بودهاند، نیاز است مدیریت دانشگاه به بازنگری روندهای اداری ـ دانشگاهی پرداخته و از نظرات دانشجویان بهره جوید. لازمبهذکر است که دانشگاههای پزشکی بهدلیل کسب نتایج بهتر میتوانند الگویی برای غیرپزشکیها باشند..</strong>
مدیریت دانشگاهی,استرس,دانشجویان ورزشکار
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_986.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_986_7b2c22702bc0792495f12262b87c1c78.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
9
42
2017
06
22
استعدادیابی و نقش تجارب حرکتی داوطلبان در موفقیت آنها در آزمونهای ورودی رشتۀ تربیتبدنی
223
234
FA
سارا
سراج
پیام نور
s.seraj62@gmail.com
ابوالفضل
فراهانی
0000-0002-0417-5858
استاد دانشگاه پیام نور
afarahani@pnu.ac.ir
10.22089/smrj.2017.594.1170
<strong>هدف از پژوهش حاضر که از نوع مطالعات توصیفی و پیمایشی میباشد، بررسی استعدادیابی و نقش تجارب حرکتی داوطلبان در موفقیت آنها در آزمونهای ورودی رشتۀ تربیتبدنی بود. نمونۀ آماری را 710 نفر از داوطلبان سال تحصیلی 90ـ89 دانشگاه پیامنور که بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند، تشکیل دادند. شایانذکر است که از آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف جهت بررسی نرمالبودن دادهها، آزمون لون برای بررسی تجانس واریانس، آزمون یومن ویتنی جهت بررسی تفاوت بین میانگین رتبهها و آزمون تی مستقل بهمنظور بررسی تفاوت بین میانگینها استفاده گردید. نتایج نشان میدهد که در وضعیت استقامت عضلات کمربند شانهای و عضلات شکم و چابکی داوطلبان با دیپلم تربیتبدنی نسبت به داوطلبان با دیپلم غیرتربیتبدنی تفاوت معناداری بهلحاظ آماری مشاهده نمیشود و تنها نیروی عضلانی داوطلبان دیپلم تربیتبدنی نسبت به سایر دیپلمها تفاوت معناداری داشته و بالاتر میباشد. یافتههای پژوهش حاضر از این جهت حائز اهمیت و تحلیل میباشند که محدودکردن زمینههای پذیرش دانشجوی تربیتبدنی در مقاطع بالاتر (بهویژه کارشناسیارشد) به دانشآموختگان تربیتبدنی نمیتواند ایدۀ قابلقبولی باشد و ممانعت از ورود آن دسته از داوطلبانی که دارای علاقۀ واقعی به تحصیل در رشتۀ تربیتبدنی هستند؛ اما سوابق تحصیلی آنها در رشتۀ غیرهمنام میباشد، فاقد توجیه علمی بوده و استمرار روند فعلی مبنی بر آزادگذاشتن ورود به این رشته از سایر رشتههای تحصیلی، زمینۀ جذب بهتر استعدادهای ورزشی در این رشته را فراهم خواهد آورد.</strong>
تجارب حرکتی,استعدادیابی,آزمون ورودی,تربیتبدنی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1010.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1010_afe42fd6de86f96b284900264c0eddec.pdf