پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
34
2016
02
20
عوامل حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید در صنعت پوشاک (ورزشی)
17
36
FA
رضا
محمدکاظمی
0000000254427857
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
r_mkazemi@ut.ac.ir
ندا
خوانساری شامخ
علامه طبا طبایی
khansari.neda91@yahoo.com
داود
حسین پور
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
dhp748@gmail.com
<strong>در</strong><strong>دنیای</strong><strong>امروز</strong><strong>بقای</strong><strong>بلندمدت</strong><strong>یک</strong><strong>کسبوکار</strong><strong>به</strong><strong>قدرت</strong><strong>و</strong><strong>توانایی</strong><strong>آن</strong><strong>بنگاه</strong><strong>برای</strong><strong>معرفی</strong><strong>موفق</strong><strong>محصولات جدیدش به بازار</strong><strong>وابسته</strong><strong>است. وجود</strong><strong>بعضی</strong><strong>از</strong><strong>عوامل</strong><strong>پیش</strong><strong>برنده</strong><strong>توسعه</strong><strong>محصول</strong><strong>جدید</strong><strong>در</strong><strong>صنعت پوشاک ورزشی باعث اهمیت یافتن توسعه</strong><strong>محصول</strong><strong>جدید</strong><strong>در</strong><strong>این</strong><strong>صنعت</strong><strong>شده</strong><strong>است. هدف این مقاله شناسایی و رتبهبندی عوامل حیاتی موفقیت پروژههای توسعه محصول جدید در صنعت پوشاک ورزشی است. در مرحله اول، عوامل مهم در</strong><strong>پژوهشهای</strong><strong>پیشین</strong><strong>موردبررسی قرار گرفت، سپس با خبرگان صنعت باتجربه بالاتر از ۱۵ سال از روش گلوله برفی، مصاحبه به عمل آمد، در ادامه شاخصها و عوامل اصلی کدگذاری و شناساییشده و درنهایت با تهیه پرسشنامه بسته، در بین جامعه موردنظر با ۸۰ نمونه، نظر مدیران باتجربه کمتر از ۱۵ سال با استفاده از روش تصادفی ساده، در رابطه با این موارد سنجیده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که شش عامل، به ترتیب اولویت، بازاریابی و فروش، تیم توسعه محصول، تکنولوژی، طراحی و تولید، توانایی سازمانی و تجاریسازی شناسایی و شاخصهای کلیدی هریک از عوامل را بررسی و رتبهبندی نموده و از طریق نرم افزار اس پی اس اس مطلوبیت هریک با استفاده از آزمون تی-تست تک نمونهای سنجیده و با استفاده از آزمون فریدمن رتبهبندی شدهاند، درنهایت از طریق لیزرل برازش مدل مفهومی در حد مطلوب ارزیابی شد و عامل تکنولوژی با بار عاملی۲۵/۰ مورد تائید قرار نگرفت که حاکی تأثیر کم این عامل در این صنعت میباشد. </strong>
عوامل حیاتی موفقیت,توسعه محصول جدید,صنعت پوشاک ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_716.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_716_94bf140f7d6e06b1ac472e88af9ee05b.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
34
2016
02
20
نقش رسانههای ورزشی در شکلگیری رفتار شهروندی هواداران شهرآورد
37
50
FA
جمال الدین
بیرامی ایگدر
دانشگاه خوارزمی
jamaligder@yahoo.com
سعید
حاتمی
دانشگاه خوارزمی
saeidhatami@yahoo.com
سوسن
رحیمی
دانشگاه ازاد مشهد
sosanrahimi@yahoo.com
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانههای ورزشی در شکلگیری رفتار شهروندی هواداران شهرآورد فوتبال پایتخت میباشد. این پژوهش که به روش توصیفی انجام شده است، از نوع مطالعات همبستگی میباشد و با توجه به هدف، در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعۀ آماری آن را کلیۀ تماشاگران بالای 18 سال که جهت تماشای شهرآورد فوتبال پایتخت در شهریور ماه 1391 به ورزشگاه آزادی آمده بودند تشکیل دادند. ازآنجا که حجم جامعۀ آماری بیش از ۷5000 نفر بود، نمونۀ آماری براساس جدول مورگان 384 نفر انتخاب شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش همبستگی وجود دارد به طوری که دادههای مشاهدهشده تا میزان زیادی منطبق بر مدل پژوهش هستند. همچنین، نتایج نشان داد زیزمؤلفۀ فرهنگ سازی پیشبینیکنندۀ قویتری نسبت به زیر مولفه های مشارکت اجتماعی ،آموزشی و اطلاعرسانی رفتار شهروندی میباشد. به عبارت دیگر رسانه های ورزشی نقش مهمی در شکلگیری رفتارشهروندی هواداران ایجاد می کند که در نهایت باشگاه ها می توانند از مزایای ایجاد رفتارشهروندی هواداران به نفع خود استفاده کنند.
رسانۀ ورزشی,رفتار شهروندی,شهرآورد,فوتبال,هواداران
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_708.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_708_35d558c3fb154c97eebae25ca36b1ecc.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
34
2016
02
20
کاوش فرآیند چابکی سازمانی شرکتهای تولیدی ورزشی با استفاده از نظریه داده بنیاد
51
72
FA
کورش
ویسی
تربیت مدرس تهران
koroshveisi@yahoo.com
هاشم
کوزه چیان
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران
kozechih@modares.ac.ir
محمد
احسانی
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران
ehsani@modares.ac.ir
محمد
کشتی دار
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند
mohammad_kash2002@yahoo.ca
<strong>لازمۀ واکنش مؤثر و مفید به تغییرات محیطی و کسب مزیت رقابتی در شرکتهای تولیدی ورزشی، دستیابی به چابکی سازمانی است. این پژوهش کیفی با هدف غایی کاوش فرآیند چابکی سازمانی شرکتهای تولیدی ورزشی با استفاده از طرح نظام مند نظریه داده بنیاد انجام شده است. به این منظور مصاحبه باز با 12 نفر از مدیران شرکت های تولیدی ورزشی شهر تهران به صورت فردی و گروهی بعمل آمد. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار تحلیل کیفی</strong><strong> مکس کیودا </strong><strong>نسخه 11،</strong><strong>طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بدست آمد، بطوری</strong><strong>که طی فرآیند کدگذاری باز مقوله هایی شامل: شرایط علی، مقوله های محوری، اقدامات و راهبرد ها، عوامل مداخله گر و پیامدهای ناشی از چابکی استخراج گردید؛ سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها ذیل عناوین شرایط علی (عوامل برون و درون سازمانی)، مقوله محوری (کسب مزیت رقابتی، انطباق شرکت با نیازهای مشتریان، مهندسی مجدد، انطباقپذیری با محیط، قدرت پاسخگویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت)، راهبردهای کنش و کنش متقابل (در حوزههای: تولید، بازاریابی، اقتصادی، سیاسی، قانونی و دانش)، عوامل مداخلهگر (محیطی، سازمانی و مدیریتی) و پیامدهای چابکی (</strong><strong>پیامدهای: اقتصادی، تولیدی، اجتماعی، بازاریابی، مالی، انسانی، و برند و نشان تجاری</strong><strong>) در شرکتهای تولیدی ورزشی در قالب پارادایم کدکذاری تعیین شد؛ در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح، سیر داستان ترسیم و نظریه خلق شده؛ در نهایت، گزاره های حکمی و فرضیه های راهبردی پژوهش تدوین گردید. </strong>
چابکی سازمانی,کسب مزیت رقابتی,شرکتهای تولیدی,ورزش,نظریه داده بنیاد
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_715.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_715_1030c57d3959868781989d64a990aeb3.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
34
2016
02
20
ارتباط خطر ادراکشدۀ مالی ـ زمانی با مقاصد مصرف تماشاچیان ورزشی
73
90
FA
خاطره
جماعت
عضو هیات علمی دانشگاه ازاد ساوه
khaterehjamaat@yahoo.com
<strong>یکی از عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندگان ورزشی، خطر ادراکشده میباشد؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر خطر مالی ـ زمانی ادراکشده بر مقاصد رفتاری مصرفکنندگان ورزشی (قصد حضور، پیشنهاد به دیگران، خرید کالاهای تیم و مصرف رسانهای) میباشد. این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و از نوع مطالعات کاربردی میباشد. ابزار پژوهش پرسش نامه ای می باشد که روایی محتوای و سازه و پایایی آن تعیین گردید. جامعۀ آماری آن را دانشجویان پسر دانشگاه آزاد ساوه (4000 نفر) تشکیل دادند که با توجه به جدول مورگان، 359 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که بین خطرات مالی ـ زمانی با قصد حضور، ارتباط منفی و معناداری وجود دارد؛ اما با قصد مصرف رسانهای، ارتباطی مثبت و معنادار دارد. همچنین، بر مبنای یافتهها مشخص میشود که بین خطرات مالی ـ زمانی با پیشنهاد به دیگران و قصد مصرف کالاهای تیم ارتباط معناداری وجود ندارد. </strong>
رفتار مصرفکنندۀ ورزشی,خطر مالی ـ زمانی ادراکشده,مقاصد رفتاری
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_709.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_709_c2f1152e6367dd56d137ccc24cc9696b.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
34
2016
02
20
بررسی رابطه ابعاد زیباشناختی و کیفیتخدمات با وفاداری در مشتریان استخرها
91
112
FA
محمدباقر
فرقانی اوزرودی
0000-0003-1683-3106
آموزگار تربیت بدنی/آموزش و پرورش بابل
mohammadbagher.forghani@gmail.com
مهدی
معصومی شوب
دبیر تربیت بدنی/ آموزش و پرورش بابل
m.masoumyshob@yahoo.com
مجید
صادقی
دبیر تربیت بدنی/ آموزش و پرورش بابل
phyedu65@yahoo.com
<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ابعاد زیباشناختی و کیفیت خدمات با وفاداری مشتریان استخرهای دولتی و خصوصی استان مازندران بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پژوهشهای همبستگی که به صورت میدانی انجام شده است. 380 نفر از مشتریان استخرهای دولتی و خصوصی به عنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعیین گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه زیباشناسی سلیمانی با مقیاس پنج ارزشی لیکرت بود، پرسشنامه کیفیت خدمات لیو و پرسشنامه وفاداری لیم مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آنتروپی به وسیله نرم افزار آماری</strong><strong>اس. پی اس. اس نسخه 20 </strong><strong>استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد </strong><strong>بین زیباشناختی و زیر مجموعههای آن، کیفیتخدمات و زیرمجموعههای آن با وفاداری در جامعه تحت بررسی رابطه معنادار وجود دارد. بین سن آزمودنیها با وفاداری در جامعه تحت بررسی رابطه معنادار وجود ندارد. بین میزان وفاداری مشتریان زن و مرد در جامعه تحت بررسی اختلاف معناداری وجود دارد. بین میزان وفاداری مشتریان بر حسب میزان تحصیلات در جامعه تحت بررسی اختلاف معناداری وجود ندارد. بین ابعاد مختلف زیباشناختی در استخرهای سرپوشیده تفاوت معنیداری وجود ندارد. بین ابعاد مختلف کیفیت خدمات در استخرهای سرپوشیده تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین با توجه به وزن ابعاد مورد بررسی،</strong><strong>کیفیت خدمات در وفاداری مشتریان به استخرهای ورزشی در مقایسه با ابعاد زیباشناختی در اولویت قرار ندارد</strong><strong>.</strong>
زیبایی شناختی,کیفیت خدمات,وفاداری مشتریان,استخر
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_710.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_710_cd81f89be17f6016863e2d05b681d4ff.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
34
2016
02
20
استاندارد سازی پرسش نامۀ مؤلفه های مؤثر بر خرید روزنامۀ ورزشی
113
128
FA
ایوب
اسلامی
دانشگاه تهران
a.eslami91@yahoo.com
افسر
جعفری حجین
دانشگاه تهران
a.eslami19@gmail.com
تهمینه
خوشیاری
دانشگاه خوارزمی
eslami.ayoub@gmail.com
<strong>هدف از پژوهش حاضر، استانداردسازی پرسشنامۀ خرید روزنامۀ ورزشی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ مشتریان زن و مرد بالای 18 سال دکههای روزنامهفروشی شهر تهران با حداقل یک سال سابقۀ خرید روزنامۀ ورزشی تشکیل دادند که درنهایت، پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، در نهایت تعداد 344 پرسشنامه کامل بود و مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. یافتهها حاکی از این است که مجموع 33 گویۀ طراحیشده در مقیاس لیکرت، از چهار عامل محتوا، شکل و ظاهر، شهرت و سابقه و تیتر اشباع شده است. این چهار عامل درمجموع قادر هستند 9/74 درصد از واریانس کل را تبیین کنند. علاوهبراین، درخصوص روایی سازه و براساس میزان روابط به غیر از سؤال 16، تمامی سؤالات رابطۀ معناداری با عامل خود دارند و میتوانند پیشگوی خوبی برای آن باشند. در ارتباط با روابط عاملها با مفهوم "خرید روزنامۀ ورزشی" نیز نتایج نشان میدهد که تمامی عاملها توانستهاند پیشگوی خوبی برای این مفهوم باشند. درنتیجه، روایی درونی و بیرونی مدل "خرید روزنامۀ ورزشی" مورد تأیید قرار میگیرد.</strong>
استانداردسازی,پرسشنامه,روزنامۀ ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_711.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_711_b479ee39942b548c81d3cd23a062589b.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
34
2016
02
20
ارتباط بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش اداره کل ورزش و جوانان استان فارس
129
142
FA
عبدالرضا
عبودی
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
a.oboudi72@yahoo.com
فاطمه
زارع
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
fzare7068@yahoo.com
امین
کلانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، باشگاه پژوهشگران جوان، کرج، ایران
amin1362k@gmail.com
<strong>هدف از پژوهش حاضر </strong><strong>تعیین ارتباط بین ابعاد سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش اداره کل ورزش و جوانان استان فارس بود. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی و جامعه آماری آن را کلیة کارشناسان این اداره، در سال 1392 تشکیل دادند </strong><strong>(137</strong><strong>N</strong><strong>=</strong><strong>). با توجه به جدول کوکران، 103 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل میدهند (</strong><strong>103</strong><strong>n</strong><strong>=</strong><strong>). ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بود که ضریب پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (826/0</strong><strong>α=</strong><strong>) و (857/0</strong><strong>α=</strong><strong>) بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن </strong><strong>است</strong><strong> که سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش اداره کل در سطح پایینی قرار دارد. همچنین سرمایه اجتماعی رابطة مثبت و معناداری با مدیریت دانش دارد. همچنین بین ابعاد سرمایه اجتماعی با تمامی ابعاد مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به وجود رابطه هم خطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (سرمایه اجتماعی)، 52 درصد تغییر در میزان مدیریت دانش را تبیین مینمایند. با عنایت به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود، مسئولان و سیاستگذاران اداره کل ورزش و جوانان توجه خاصی به عامل سرمایه اجتماعی کارکنان و ارائه شیوههای نو و خلاق برای اصلاح ساختار و دانش سازمان در جهت نیل به یک سازمان یادگیرنده را داشته باشند.</strong>
سرمایه اجتماعی,مدیریت دانش,سرمایه ساختاری,سرمایه رابطه ایی,دانش سازمانی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_712.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_712_43af51a878502f0b35e80e1e9aee5a5a.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
34
2016
02
20
بررسی موانع استفاده از دوچرخه در بین کودکان ایرانی
143
154
FA
مهدی
عمادی
دانشگاه باهنر کرمان
me.emadi@yahoo.com
اسماعیل
شریفیان
دانشگاه باهنر کرمان
pejooohesh@gmail.com
مجید
جاوید
دانشگاه تهران
<strong>هدف پژوهش حاضر بررسی موانع استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل شهری دربین کودکان از دیدگاه مادران خود بود. روش پژوهش توصیفی از نوع کاربردی بوده که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مادران خانواده های ایرانی بود که متاسفانه اطلاعاتی در مورد تعداد آنان وجود نداشت. با توجه به نبود ابزار استاندارد در این زمینه، ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای با 14 سوال اصلی بود که پس از تأیید روایی صوری و سازه و پایایی (86/0=</strong><strong>α</strong><strong>) به صورت انتخاب خوشهای چند مرحلهای توزیع گردید. دادههای 5863 پرسشنامه برگشتی توسط نرم افزار اس. پی. اس. اس و با از آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه مادران "عدم مهارت کافی برای دوچرخهسواری" با میانگین رتبهای (79/9) و " نبود مسیر های مخصوص دوچرخهسواری" با میانگین رتبهای (11/9) بهترتیب مهمترین مانع و "کاهش شأن اجتماعی در اثر دوچرخهسواری" کم اهمیتترین مانع از دیدگاه مادران بود. بنابراین لزوم برنامهریزی مناسب جهت برچیدن موانع اساسی دوچرخه سواری کودکان لازم و ضروری میباشد.</strong>
موانع,دوچرخه سواری,کودکان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_713.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_713_cc5eb41f19a86272fcebed12a184e475.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
34
2016
02
20
بازاریابی اینترنتی در باشگاههای فوتبال: ارزیابی کیفیت وب سایت باشگاههای موفق فوتبال ایران و اروپا
155
176
FA
زهرا
بیگمی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
zahrabeigomi@yahoo.com
مهرزاد
حمیدی
0000-0002-0425-8936
دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
mhamidi@ut.ac.ir
محمد
خبیری
دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
<strong>هدف این پژوهش، بررسی وضعیت بازاریابی اینترنتی و ارزیابی کیفیت وب سایتهای باشگاههای موفق فوتبال ایران و اروپا بود. روش پژوهش توصیفی بوده و بر پایه مدل ارزیابی کیفیت وب سایت میراندا و همکاران(2009) در محیط ورزش انجام شد و به بررسی سهولت دسترسی، سرعت، مسیریابی و محتوای وب سایتها پرداخت. روایی و وزن دهی عوامل مدل، توسط اساتید رشته مدیریت و مدیریت ورزش انجام گردید. نمونه پژوهش، وب سایت 30 باشگاه موفق فوتبال در لیگ برتر ایران و لیگ های مهم اروپا شامل: لیگ برتر انگلیس، بوندسلیگا آلمان، لالیگا اسپانیا، سری آ ایتالیا، لوشامپنه فرانسه بود. نتایج پژوهش نشان داد، وب سایتهای باشگاههای فوتبال ایران به جز در بخش محتوای ارتباطی و سرعت دسترسی به سایت، در سایر عوامل(محتوای تبادلی، اطلاعاتی،تبلیغاتی و قابلیت مسیریابی در سایت)کیفیت پائین تری از وب سایتهای باشگاههای موفق فوتبال اروپا داشتند. در میان 30 وب سایت مورد بررسی، وب سایت باشگاه چلسی بالاترین میانگین کیفیت و باشگاه ذوب آهن اصفهان کمترین کیفیت را بر اساس شاخص مورد نظر دارا بودند. لذا به مدیران باشگاههای فوتبال ایران توصیه می شود با تدوین راهبردها و سیاستگذاری مدون از فرصتهای بازاریابی که این رسانه برای به جریان انداختن درآمد و برقراری ارتباط با هواداران و حامیان در اختیار آنها قرار می دهد، به نحو موثر استفاده نمایند. </strong>
بازاریابی اینترنتی,وب سایت,باشگاههای موفق,فوتبال
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_714.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_714_7bdf2df6f7d8a6b231fc0910efed1afc.pdf