پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
تأثیر ترویج خدمات ورزشی رایگان بر لذت و نگرش مصرفکننده در تبلیغات
13
32
FA
محسن
بهنام
دانشگاه تهران
mohsenbehnam@ut.ac.ir
مهرزاد
حمیدی
0000-0002-0425-8936
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
mhamidi@ut.ac.ir
محمود
گودرزی
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
m_goodarz@yahoo.com
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ترویج خدمات ورزشی رایگان بر لذت و نگرش مصرفکننده در تبلیغات بود. روش پژوهش، نیمهتجربی و از نوع طرح فاکتوریل بین آزمودنی 2×3 بود. جامعۀ آماری، دانشجویان تربیتبدنی و غیرتربیتبدنی دانشگاه تهران بودند که نمونه تعداد 440 نفر انتخاب شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که اثر اصلی ترویج آزمایش خدمات بر لذت در آزمودنیهایی که تبلیغ با ترویج آزمایش رایگان خدمات را مشاهده کردهاند ازآزمودنیهایی که تبلیغ مشابه بدون ترویج آزمایش خدمات را مشاهده کردهاند، بیشتر است. علاوهبراین، اثر اصلی ترویج آزمایش خدمات بر نگرش به تبلیغ نیز در آزمودنیهایی که تبلیغ با ترویج آزمایش رایگان خدمات را مشاهده کردهاند از آزمودنیهایی که تبلیغ مشابه بدون ترویج آزمایش خدمات را مشاهده کردهاند، بیشتر استو آنها نگرش مثبتتری به تبلیغ دارند.
خدمات ورزشی,ترویج,تبلیغات,لذت,نگرش به تبلیغ
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_392.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_392_f3f6597fb7454846dd5ba1efad1f0d62.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
مطالعۀ ارزش ویژۀ برند از دیدگاه باورهای شکلدهندۀ نگرش مصرفکنندگان نسبت به تبلیغات از طریق ورزش (فوتبال)
33
54
FA
حمید
خداداد حسینی
دانشگاه تربیت مدرس
مهدی
جعفرزاده کناری
دانشگاه شهید بهشتی
m.j.kenari@gmail.com
علیرضا
بخشیزاده
دانشگاه تربیت مدرس
یکی از جدیدترین بسترهای تبلیغاتی که رشد زیادی داشته، تبلیغات از طریق ورزش، بهویژه فوتبال بهعنوان یکی از محبوبترینرشته های ورزشی دنیاست. با توجه به این اهمیت، پژوهش حاضر با سه هدف اصلی در صنعت خدمات ارتباطی صورت گرفته است. هدف اول، شناسایی باورهایی است که نگرش مخاطبان نسبت به تبلیغات ورزشی را شکل میدهند. هدف دوم، ارزیابی تأثیر باورهای شکلدهندۀ نگرش نسبت به تبلیغات ورزشی بر نگرش کلی نسبت به تبلیغات و درنهایت هدف سوم، بررسی تأثیر نگرش نسبت به تبلیغات بر ارزش ویژۀ برند میباشد. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی می باشد. ۳۸۶ نفر از کاربران ایرانسل که در معرض تبلیغات فوتبالی آن قرار گرفتهاند بهعنوان نمونه درنظر گرفته شدند. یافتهها حاکی از تأثیر معنادار باورهای اطلاعات محصول، نقش و تصویر اجتماعی، لذت گرایی، عامل مزاحمت، مادیگرایی، کذببودن و شهرت در تبلیغات فوتبالی بر نگرش نسبت به تبلیغات و تأثیر معنادار نگرش نسبت به تبلیغات بر ارزش ویژۀ برند بود.
باورهای شکل دهندۀ نگرش به تبلیغات فوتبالی,نگرش نسبت به تبلیغات,ارزش ویژۀ برند,فوتبال
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_394.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_394_a7b48e52b4f77216a3716ee3d7e75711.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
اولویت بندی و تعیین رابطه بین روحیات کارآفرینانه کارشناسان فدراسیون های ورزشی
55
70
FA
حسن
نقی زاده
هیات علمی دانشگاه اردکان
naghizadeh2011@gmail.com
فرشته
کتبی
دانشگاه اردکان
f.kotobe@yahoo.com
محمد
کشتی دار
دانشیار دانشگاه بیرجند
mohammad_kash2002@yahoo.ca
هدف از این پژوهش، اولویتبندی و تعیین رابطۀ بین روحیات کارآفرینانۀ کارشناسان فدراسیونهای ورزشی است. روش پژوهش، توصیفی ـ همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کارشناسان مرد و زن فدراسیونهای ورزشی در سال 1390 بود. نتایج نشان داد که کارشناسان فدراسیونهای ورزشی دارای روحیات کارآفرینانه در متغیرهای کانون کنترل، نیاز به موفقیت، عملگرایی، سلاست فکری، رویاپردازی، تحمل ابهام وکارآفرینی هستند. همچنین، اولویتبندی روحیات کارآفرینانۀ کارشناسان بهترتیب شامل: کانون کنترل درونی، چالشطلبی، سلاست فکری، عملگرایی، نیاز به موفقیت، تحمل ابهام، ریسکپذیری و درنهایت، رویاپردازی است. ارتباط مثبت معنادار بین تمام متغیرها بهجز کانون کنترل و چالشطلبی با تحمل ابهام و رویاپردازی مشاهده شد؛ بنابراین، حمایت از ایدههای خلاق کارشناسان توسط مسئولین و مدیران سازمانها تأثیر بهسزایی در ارتقای روحیات کارآفرینی آنها خواهد داشت. <br /> <br />
سازمان کارآفرین,توانمندسازی کارآفرینی,روحیات کارآفرینانه,فدراسیونهای ورزشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_395.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_395_1ded21884fdabd4eedb8c39ea58a6ae4.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
تبیین نقش عوامل جامعهپذیری در توسعۀ مشارکت ورزشی جوانان (مطالعۀ موردی: شهر اصفهان)
71
88
FA
عبدالحمید
شمسی
دانشگاه اصفهان
hamid.2064@yahoo.com
محمد
سلطان حسینی
0000-0003-2803-8265
هئیت علمی دانشگاه اصفهان
m.soltanhoseini@spr.ui.ac.ir
میثم
روحانی
دانشگاه صنعتی اراک
m.rohani219@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش عوامل جامعهپذیری در توسعۀ مشارکت ورزشی جوانان شهر اصفهان بود. روش پژوهش بر اساس نوع؛ کاربردی و نحوۀ گردآوری دادهها، پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ جوانان 29ـ15 سالۀ ساکن در شهر اصفهان بودند. تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری چندمرحلهای بود و دادهها با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری شدند که روایی آن با استفاده از نظرات برخی از اساتید تربیتبدنی و جامعهشناسی دانشگاه اصفهان بررسی و تأیید شده بود. یافتههای پژوهش نشان داد که تأثیر متغیرهای خانواده، دوستان و همسالان با مشارکت ورزشی جوانان دارای رابطۀ معناداری میباشد. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که متغیر خانواده قویترین تأثیر را در تبیین توسعۀ مشارکت ورزشی جوانان داشته است. بهعنوان نتیجهگیری نهایی میتوان گفت که توسعۀ مشارکت ورزشی جوانان از یک کانال خاص صورت نمیگیرد و عوامل مختلفی درآن تأثیر دارند.
جامعهپذیری,مشارکت ورزشی,مدلسازی معادلات ساختاری,جوانان شهر اصفهان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_396.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_396_2e758219ef1343057d44782b0f0b81f5.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
تعیین مدل معادلات ساختاری ارتباط بین جو انگیزشی مربیان با دست یابی به هدف فوتبالیست های باشگاه های استعدادیابی شهر مشهد
89
106
FA
رامین
ایرجی نقندر
0009-0001-0625-0057
دانشگاه پیام نور تهران
ramin.iraji.65@gmail.com
کیوان
مشیری
دانشگاه خوارزمی
moshiri@gmail.com
محمد
خبیری
دانشگاه تهران
هدف از انـجام این پژوهش، تعیین مدل معادلات ساختاری ارتباط بین جـو انگیزشی با دستیابی به هدف بود. جامعۀ آماری این پـژوهش را فوتبالیستهای باشگاههای استعدادیابی (پرسپولیس، پیشگامان، سایپا، ابومسلم و ذوب آهن) در شهر مشهد تشکیل میدادند. نمونۀ آماری برابر با 217 نفر برآورد شد که پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، درنهایت 205 پرسشنامه کامل بود و مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. نتایج نشان داد بین جو انگیزشی با دستیابی به هدف، رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جو انگیزشی تسلط و جو انگیزشی اجرا، واجد شرایط پیشبینی دستیابی به هدف بازیکنان میباشند. بهنظر میرسد که تقویت انگیزش بازیکنان از سوی مربیان میتواند تأثیر مثبتی بر دستیابی به هدف بازیکنان داشته و شرایط بهبود عملکرد آنها را فراهم آورد.
جو انگیزشی,دستیابی به هدف,مربیان,فوتبال
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_397.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_397_da0b26516147cc8704b13532a123cec2.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
ارتباط سازمان یادگیرنده و اثربخشی درکارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش تهران
107
120
FA
زهره
مصباح بابامیری
دانشگاه علوم پزشکی
zomesbah@gmail.com
مهدی
کهندل
دانشگاه ازاد کرچ
mehdikohandel@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة سازمان یادگیرنده و اثربخشی در کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش وپرورش شهرتهران بود. 69 نفر کارشناس تربیتبدنی شاغل در ادارات مناطق نوزدهگانۀ آموزش و پرورش شهر تهران بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که میانگین یادگیری در سطح فردی، تیمی و سازمانی در حد متوسط بود. همچنین، نتایج رابطۀ معناداری را بین هفت بعد سازمان یادگیرنده و اثربخشی نشان داد. در تحلیل رگرسیونی، 66% واریانس و تغییرات اثربخشی کارشناسان تربیتبدنی از دو متغیر یادگیری توانمندسازی و رهبری راهبردی تبیین گردید.
سازمان یادگیرنده,یادگیری سازمانی,اثربخشی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_398.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_398_a40e3b1360ed55361aee369f6871efd4.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
بررسی دیدگاه هواداران تیم های فوتبال اهواز درخصوص عوامل مؤثر بر بروز پرخاشگری
121
134
FA
سجاد
غلامی ترکسلویه
0000-0003-1294-6023
دانشگاه آزاد اسلامی میمند
s.gholami_2020@yahoo.com
صدیقه
حیدری نژاد
0000-0002-8631-2851
دانشگاه شهید چمران اهواز
heydari_s@scu.ac.ir
افزایش بروز پرخاشگری در بین تماشاگران فوتبال، مورد توجه بسیاری از جامعهشناسان و متخصصین تربیتبدنی قرار گرفته است. هدف این پژوهش،شناسایی عوامل مؤثر بر بروز پرخاشگریاز دیدگاه هواداران دو تیم بزرگ استقلال اهواز و فولاد خوزستان بود (6500N=) که 354نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. نتایج نشان داد چهار عوامل در بروز پرخاشگری اهمیت دارند که بهترتیب شامل عوامل مرتبط با وضعیت ایمنی و بهداشتی استادیوم با میانگین 89/2، عوامل مرتبط با داوری با میانگین 51/2، عوامل مرتبط با پوشش رسانهای با میانگین 39/2 و عوامل مرتبط با مدبریت برگزاری مسابقات با میانگین 21/2 میباشند. براساس نتایج پژوهش پیشنهاد میشود مسئولین هیأت فوتبال استان و فدراسیون فوتبال با برنامهریزی مناسب و حذف عوامل مزاحم، میزان وقوع رفتارهای پرخاشگرانه را در بین هواداران مشتاق و علاقه مند به حداقل برسانند.
پرخاشگری,هواداران فوتبال,خوزستان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_399.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_399_3a3f2ecdf104e9b33b829fb25a0fb690.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
تبیین فراگرد انگیزش (عوامل انگیزاننده) و ارتباط آن با رفتار اخلاقی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی
135
150
FA
میرحسن
سیدعامری
دانشگاه ارومیه
ha_ameri2003@yahoo.com
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین فراگرد انگیزش (عوامل انگیزاننده) و رفتار اخلاقی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ مدیران ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود که ابزار پژوهش شامل استفاده از دو پرسشنامۀ عوامل برانگیزانندۀ کلیفورد مالیت و همکاران (2007) و پرسشنامۀ رفتار اخلاقی سازمان لوزیر (1993) بود. نتایج نشان داد بین متغیرهای عوامل برانگیزاننده و رفتار اخلاقی کارکنان ادارۀ ورزش و جوانان رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد؛ بنابراین، هرچه عوامل بیشتر جهت برانگیختن به یک رفتار معین در فرد بیشتر میشود، فرد در تعیین اولویت این عوامل متناسب با نیازهای خود دچار تزلزل شده و پایبندی کمتری به رفتار اخلاقی از خود نشان میدهد.
رفتار اخلاقی,بیانگیزگی,عوامل انگیزاننده
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_400.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_400_df3cba5fd211fbc4cc77050cda820ce1.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
رابطه بین سبک رهبری و شرایط احراز مسئولیت در مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران
151
166
FA
محمدباقر
فرقانی اوزرودی
0000-0003-1683-3106
آموزگار تربیت بدنی/آموزش و پرورش بابل
mohammadbagher.forghani@gmail.com
علی
یعقوبی
مدیر تربیت بدنی/ دانشگاه نوشیروانی بابل
a_yaghobi36@yahoo.com
شرایط احراز مسئولیت تدوینشده در آموزش و پرورش می تواند به بهبود مهارت رهبری مدیران تربیتبدنی کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی سبکهای رهبری مدیران گروه های تربیتبدنی و تعیین رابطة آن با شرایط احراز مسئولیت بود. از بین 76 مدیر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 53 نفر انتخاب شدند. از پرسشنامۀ سبک رهبری و پرسشنامۀ ارزیابی معیارهای کلی مدیریت که روایی محتوایی آن توسط 7 متخصص مدیریت ورزشی تأیید گردید استفاده شد. فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون تی برای گروه های وابسته و مستقل و همچنین، ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدیران بهطور معناداری توجه بیشتری به سبک رهبری وظیفه گرایی دارند. هیچ رابطة معناداری بین شرایط احراز مسئولیت فعلی و سبکهای رهبری مدیران مشاهده نشد. همچنین، سوابق علمی مدیران با سبک رهبری وظیفه گرایی و میزان شرکت در دوره های آموزشی و سوابق مربیگری با سبک رهبری انسان گرایی رابطة معناداری داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که امتیاز وظایف، نقش ها و مهارت ها و درمجموع، معیارهای کلی مدیریت با سبک های رهبری مدیران رابطة قوی و مثبتی دارد. در این پژوهش بین گزارش معیارهای کلی مدیریت مدیران و کارکنان تفاوت معناداری مشاهده شد.
سبک رهبری,تربیتبدنی,آموزش و پرورش,شرایط احراز مسئولیت,شهر تهران
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_401.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_401_5715f97d2a2ea1cca3e9b0075eee3481.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
تحلیل حضور کشتی ایران در بازی های المپیک: از لندن تا لندن
167
180
FA
بهمن
عسگری
دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمانشاه
bahman.asgari@yahoo.com
ناهید
پیرجمادی
کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی
pirjamadi@yahoo.com
حسین
عیدی
0000-0002-6039-7826
استادیار دانشگاه رازی
eydihossein@gmail.com
هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت کشتی ایران در بازیهای المپیک است. از مهمترین یافتههای این پژوهش میتوان به رابطۀ مثبت و معنادار بین مجموع مدالها و تعداد کشتیگیران هر دوره (مجموع کشتی آزاد و فرنگی) اشاره کرد. همچنین، بین مجموع مدالهای کسبشده در کشتی آزاد و فرنگی تفاوت معناداری وجود داشت. بااینوجود، بین تعداد مدالهای طلای کسبشده در این دو رشته تفاوت معناداری وجود ندارد. علاوهبراین، بین مجموع مدالها و مدالهای طلای کسبشده در قبل و بعد از انقلاب در هر دو رشتۀ کشتی آزاد و فرنگی، تفاوت معناداری وجود ندارد. درنهایت نیز تنها 9 استان کشور موفق به کسب مدال در بازیهای المپیک شدهاند که در این میان، استان تهران با کسب 13 مدال بالاتر از بقیۀ استانها قرار دارد. در مجموع، به مسئولان کشتی پیشنهاد میشود که اقداماتی را در جهت توسعۀ امکانات کشتی و شناسایی و پرورش کشتیگیران مستعد استانهای مختلف انجام دهند تا کشتیگیران نخبه به مسابقات بینالمللی ازجمله بازیهای المپیک اعزام شوند.
کشتی ایران,بازیهای المییک,کشتی آزاد و فرنگی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_402.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_402_5288ae4b48009bfbcfe5749066439a51.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
بررسی رابطۀ بین منابع قدرت مدیران و سلامت سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان
181
196
FA
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
0000-0002-8909-7122
دانشکدۀ تربیتبدنی دانشگاه تهران
e.alidoust@yahoo.com
حامد
شایگان
دانشگاه اصفهان
hamedshaygan@yahoo.com
هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ بین منابع قدرت مدیران و سلامت سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان در سال 1389 بود. جامعۀ آماری پژوهش، 420 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بودند. یافته های پژوهش نشان داد منبع قدرت مرجعیت بر مؤلفههای نفوذ مدیر، ملاحظهگری، پشتیبانی منابع، روحیه و تأکید علمی، منبع قدرت تخصص بر مؤلفههای نفوذ مدیر، ملاحظهگری و پشتیبانی منابع، منبع قدرت پاداش بر مؤلفههای نفوذ مدیر و پشتیبانی منابع، منبع قدرت اجبار و منبع قدرت قانونی، تنها بر مؤلفۀ ساخت دهی، منبع قدرت اطلاعات بر مؤلفه های یگانگی نهادی، نفوذ مدیر و پشتیبانی منابع و منبع قدرت رابطه بر مؤلفه های نفوذ مدیر و ملاحظهگری از سلامت سازمانی تأثیر داشت. درمجموع، به مدیران ادارات ورزش و جوانان پیشنهاد میشود که از این منابع قدرت در جهت بهبود روابط بین مدیر و کارکنان استفاده شود تا گامی در جهت تعامل و سازش بیشتر کارکنان و ادارات ورزش و جوانان برداشته باشند.
منابع قدرت,سلامت سازمانی,کارکنان,ورزش و جوانان,اصفهان
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_403.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_403_666a2ed22bccdc0ca211abf09c1fd2cc.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی معلمان تربیتبدنی استان خراسان شمالی
197
218
FA
احیا
عابدی
دانشگاه مازندران
ahyaabedi@yahoo.com
سید محمدحسین
رضوی
دانشگاه مازندران
razavismh@yahoo.com
فرزام
فرزان
دانشگاه مازندران
dornaumz6268@gmail.com
اندیشمندان مدیریت تحول و بهسازی سازمان، توانمندسازی منابع انسانی را بهعنوان راهبردی اثرگذار بر عملکرد و بهسازی نیروی انسانی معرفی کردهاند. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی معلمان تربیتبدنی استان خراسان شمالی بوده است. روش انجام پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل معلمان تربیتبدنی استان خراسان شمالی (607 نفر ) بود که حجم نمونۀ آن براساس جدول مورگان و همکاران 230 نفر تعیین گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین توانمندسازی روانی و تعهد سازمانی معلمان تربیت بدنی استان خراسان شمالی رابطۀ معناداری وجود دارد.همچنین بین احساس شایستگی، احساس معناداری، خودتعیینی، مؤثربودن و اعتماد با تعهد سازمانی، تعهد عاطفی وتعهد هنجاری معلمان تربیتبدنی رابطۀ معناداری وجود دارد؛اما بین احساس شایستگی، احساس معناداری، خودتعیینی، مؤثربودن و اعتماد با تعهد مستمر رابطهای وجود ندارد. با توجه به نتایج میتوان گفت که توجه به توانمندسازی روانی معلمان تربیتبدنی برای ارتقای تعهد سازمانی آنان امری ضروری بهنظر میرسد.
توانمندسازی,تعهد سازمانی,معلمان تربیتبدنی
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_404.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_404_b535df109c0190b562261ca6440b07bf.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3221
7
28
2015
04
21
تاثیر سبک های رهبری بر کارآفرینی سازمانی در اداره کل تربیت بدنی استان تهران
219
231
FA
ساجد
پورحسن هریس
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
sajed.pourhn@gmail.com
محبوب
شیخعلی زاده
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
m-sheykhalizadeh@iau-ahar.ac.ir
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سبک های رهبری بر کارآفرینی سازمانی در اداره کل تربیت بدنی استان تهران میباشد. بدین منظور، 34 نفر از مدیران ورزشی، پرسشنامه های سبکهای رهبری باس و آولیو، کارآفرینی سازمانی صمدآقایی (1378) و پرسشنامه مشخصات فردی را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین سبک رهبری تحول گرا و کارآفرینی سازمانی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین سبکهای رهبری عملگرا و عدم مداخله با کارآفرینی سازمانی در اداره کل تربیتبدنی استان تهران همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. نتایج تحیل رگرسیونی داده ها نیز نشان داد که تغییرات متغیر کارآفرینی سازمانی به اندازه 7/57 درصد از متغیر سبک های رهبری تاثیر پذیرفته است. با توجه به یافته های تحقیق، سبک رهبری غالب در اداره کل تربیت بدنی استان تهران (سبک رهبری عملگرا)، همراستا با شرایط کارآفرینی سازمانی نیست. لذا بکارگیری سبک های رهبری موثر (سبک رهبری تحول گرا)، احتمالاً کارآفرینی سازمانی را در اداره کل تربیت بدنی استان تهران رشد و توسعه خواهد داد.
رهبری تحولگرا,رهبری عملگرا,رهبری عدم مداخله,کارآفرینی سازمانی,مدیران تربیت بدنی استان تهران
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_405.html
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_405_941311f9b2d174d81d0de94a630e4cc4.pdf